Ahoj přátelé! Chtěl bych si koupit na internetu nové pláště, konkrétně Schwalbe marathon plus a nevím, jaký rozměr koupit, výrobce udává pouze velikost v palcích. Já používám 700 x 38c, můžete mi prosím poradit, jaké označení v palcích tomuto odpovídá? Máte někdo s uvedeným pláštěm zkušenosti? Předem moc dík!
vyhledávač cca. 1 minuta
www.eurobikes.cz/Rady.htm
700x38 je 28"x1,5" nebo 38-622 (ev.40-622)
Moc pěkný stránky o kolech, třeba ty ráfky:
http://sheldonbrown.com/rim-sizing.html
nebo čištění řetězu:
http://sheldonbrown.com/chainclean.html
:o)))
Vezmeme to jedním vrzem?
1 inch=2,54 cm; 1 cm=0,39 inches
1 foot=30,48 cm; 1 m=3,28 feet
1 yard=0,91 m; 1 m=1,09 yards
1 mile=1,61 km; 1 km=0,62 miles
1 psi=6,89 kPa
1 US gallon=3,79 lt; 1GB gallon=4,55 lt
0°C=32°F; 37°C=98,6°F; 100°C=212°F
Hm, krátkej vrz ...
8-)
Jak vznikla ta mezera? Divný.
To je prostor pro poznámku.
Ne, to je dramaticka pauza :o)
Ahoj přátelé, děkuju moc za užitečné rady. Četl jsem, že plášť Schwalbe marathon plus odolá bodnutí až 1cm dlouhého hrotu, je to možné? Je ale poměrně těžký... Přeju krásné jaro!
1 inch=
metr m 0,025
kilometr km 2,54 × 10-5
centimetr cm 2,54
milimetr mm 25,4
míle mi. 1,58 × 10-5
stopa ft. 0,083
palec in 1
námořní míle n.m. 1,37 × 10-5
zeměpisná míle 3,42 × 10-6
světelný rok ly 2,68 × 10-18
parsek pc 8,23 × 10-19
angström A 254 000 000
decimetr dm 0,254
furlong fur. 1,26 × 10-4
engineer1 chain (Gunter1 l 0,126
fall 0,004
rod (pole, perch) rd. 0,005
fathom fm. 0,014
goad 0,019
ell 0,022
yard yd. 0,028
nail 0,444
mil (milli-inch) mil 1 000
imperial nautical mile n mile 1,37 × 10-5
hubble 2,68 × 10-27
fermi fm 2,54 × 10+13
jednotka X X 2,53 × 10+11
míle poštovní (vídeňská) 3,35 × 10-6
prut inženýrský (vídeňská) 0,008
rakouský sáh (vídeňský) 0,013
loket (vídeňský) 0,033
rakouská stopa (vídeňská) 0,08
rakouská pěst (vídeňský) 1 rak. pěst = 1 0,241
rakouský palec (vídeňský) 0,964
rakouská čárka 11,572
míle česká 3,37 × 10-6
hon 2,02 × 10-4
provazec viničný 6,64 × 10-4
provazec rybářský 0,002
prut 0,005
látro 0,011
sáh staročeský 0,014
loket pražský 0,043
píď 0,128
čtvrt 0,17
dlaň 0,319
prst 1,275
zrno ječné 5,144
látro jáchymovské 0,013
loket český 0,043
loket slezský 0,044
provazec zemský (Přemysl Ot.II.) 0,001
provazec zemský (Karel IV.) 8,23 × 10-4
prut (14. století) 0,009
stopa česká 0,086
stopa moravská 0,086
stopa slezská 0,088
mille passus (římská míle) 1,71 × 10-5
stadium (římský) 1,38 × 10-4
actus (řísmký) 7,16 × 10-4
passus (římský dvojkrok) 0,017
gradus (roman) 0,034
cubitus (římský loket) 0,057
pes (římská stopa) 0,086
palma (římská dlaň) 0,342
digitus (římský palec) 1,37
dolichos (Řecko) 1,14 × 10-5
diaulos (Řecko) 6,86 × 10-5
stadion (řecký 170-200m) 1,37 × 10-4
plethron (Řecko) 8,23 × 10-4
akaina (Řecko) 0,008
orgyiá (řecký sáh) 0,014
xylon (Řecko) 0,018
bema (Řecko) 0,033
péchya (řecký loket) 0,055
pygon (Řecko) 0,066
pús (řecká stopa) 0,082
spithame (řecká píď) 0,11
dichas (Řecko) 0,165
palaisté (řecká dlaň) 0,329
condylos (Řecko) 0,659
daktylos (řecký palec) 1,317
ater (Egypt) 4,04 × 10-6
chet, khet (Egypt) 4,85 × 10-4
meh (Egypt) 0,049
remen (Egypt) 0,068
shep (Egypt) 0,34
zebo (Egypt) 1,358
amma (bibl.) 0,056
zeret (bibl.) 0,113
tophah (bibl.) 0,339
esba (bibl.) 1,355
pica (typograf.) 6
agate (typograf.) 14
point (typograf.) 72,27
kyu, Q (typograf.) 101,6
fuss (něm.) 0,08
zoll (něm.) 0,964
famn (swe.) 0,014
aln (swe.) 0,043
fot (swe.) 0,086
favn (dán.) 0,014
alen (dán.) 0,04
fod (dán.) 0,081
pounce (fra.) 0,938
pied (fra.) 0,078
aune (fra.) 0,021
toise (fra.) 0,013
mille (fra.) 1,30 × 10-5
lieue postale (fra.) 6,52 × 10-6
miglio (ita.) 1,71 × 10-5
braccio (ita.) 0,036
legua (špa.) 6,08 × 10-6
milla (špa.) 1,82 × 10-5
estadio (špa.) 1,46 × 10-4
braza (špa.) 0,015
vara (špa.) 0,03
pie (špa.) 0,091
pulgadas (špa.) 1,094
legoa (port.) 4,06 × 10-6
milha (port.) 1,22 × 10-5
estadio (port.) 9,74 × 10-5
pé (port.) 0,076
polegadas (port.) 0,915
versta (rus.) 2,38 × 10-5
sažeň (rus.) 0,012
aršin (rus.) 0,036
fu (rus.) 0,083
veršok (rus.) 0,577
djujm (rus., palec) 1
sotka (rus.) 1,19
čerta (rus., čárka) 12
točka (rus.) 100
tu (Čína) 1,58 × 10-7
li (Čína) 3,94 × 10-5
pu (Čína) 0,014
ken (jap.) 0,012
shaku (jap.) 0,084
sun (jap.) 0,838
cubit (izr.) 0,046
vara (mex.) 0,03
Hmmm krasa ale koho to zajima? Tohle vsechno patri do muzea nebo na jiny kontinent a ne do evropy!!! Vas to neustale prevadeni ruznych jednotek nestve? :-D Vyrobci jsou asi na hlavu, a domluvena mezinarodni tabulka jednotek SI jim je asi pro srandu kraliku...
Protože vědci když stanovovali soustavu SI, nebrali ohled na tradice, zvyklosti a praktické použití. Takže Si je krásně desítková, skoro všude a ve všem, jenže hrozně nepraktická pro denní život.
Například nikdy nevím, jestli mám ráfky pětsetdevadesátštyry nebo pětsetdevadesátsedum. Zato si pamatuju, že jsou to šestadvacítky. Vím já, jestli plášť šířky 49mm je hodně nebo málo? Pod dva palce je úzký, nad dva = široký.
Co takhle rám, 495mm, jak je asi vysoký? 20" na velkýho kluka, 15" na malou holku, no a zbytek se dá odhadnout.
Malý brzdový kotouč má 6", střední 7, velký 8. Jednoduché, že?
Do tříosminy trubky nenacpu malíček, do půlcoulu ano, a tříčtvrtka je na první pohled tlustá. A jejich rozměry v mm ani neznám.
Felcka má 13" ráfky, fabka 14", oktávka 15", to se dobře pamatuje.
Na stole mám teď 17" monitor, v práci 19", domů objednanou 22". Kolik je to mm ani raději nechci vědět. A tak dále.
Jasně, jsem rád, že jsem ve fyzice nemusel počítat kolik kalotií vznikne spálením amerického gallonu propan butanu (70/30) při tlaku 50 liber na čtvereční palec. Ale uznej, že palcové míry jsou pro běžně používané věci tak praktické, že se používají i v Evropě 50 let po ustanovení (a uzákonění!) soustavy SI.
58 let po ustanoveni ;-) ano uznavam palce v techto pripadech vypadaji elegantneji ale co ostatni jednotky a ostatni pripady? Proste me to vadi! Dam priklad, jednotka PSI no co to je? Libra na ctverecni palec? No pro normalniho cloveka spanelska vesnice! S tim at jdou vyrobci manometru, plášťů a duší s prominutim do pr*dele...
No vidíš. A já mám třeba psi mnohem raději, protože se dle nich mnohem lépe pamatují hodnoty a vychází stupnice v lepších číslech.
Foukám 25/30/35 psi dle situace a dle toho jestli to je zadní nebo přední kolo. A sem tam foukám i hodnoty mezi tím.
Lepší než foukat 1,7atm., 2,1atm., 2,4atm. To se na stupnici hledá mnohem hůře i mnohem hůře pamatuje o hledání hodnot ještě někde mezi tím ani nemluvě.
tak tohle uz je fakt ale moc:-D nechcete si zavest samostatnou zvlastni cyklo jednotku pro idealni tlak v pneumatikach bicyklu? Takhle to prece nefunguje a nejde delat, ja jsem se ve skole zadne americke PSI neucil! V tabulce SI ktera je u nas uzakonena je tlakova jednotka Pascal! A tim to pro me konci!
Co to znamená "uzákoněná"? Že při pumpování nesmím koukat na ciferník v PSI? Že se u nás nesmí prodávat pumpa s ciferníkem v PSI? A mohu si ji dovézt soukromě, když mi víc vyhovuje? Nebo je zákonem stanoveno i to, že mi nesmí víc vyhovovat? :-/
A neměly by povinně být cyklocomputery v metrech za sekundu?
Překrucujes to, nikdy jsem nic takove nepsal ze je zakazano aby ti neco vyhovovalo. Klidne si pouzivej unci na píď nebo jakoukoliv jinou pofiderni jednotku nekde z jineho sveta me je to fuk. Ja se v zakonech nevyznam ale vyrobek u nas prodavany by mel mit cesky navod a mel by byt asi prizpusoben ceskym zvyklostem, jestlize na tom manometru nejsou pascaly, nekde je chyba, je vtom proste bordel asi jako ve vsem. A proc v m/s? km/h je jen nasobna jednotka to jsi trochu ale fakt jenom trochu nedal :-D
psi je také jen násobná jednotka atm./pascalů. Tedy problém km/h x m/s je úplně stejný jako psi x pascaly/atm.
A u obou je ten násobek dost blbé číslo. Jedno 3,6 a druhé 14,7 (tohle je pro atm. x psi)
Vzpomínám si, když se před lety začaly na manometrech objevovat paskalové stupnice. Nechápal jsem, proč všechny začínaly nulou. Pak mi došlo, že ta nula je hodnota atmosférického tlaku při hladině moře. Takže soustava SI v tomto odvětví zavedena, vlk se nažral a koza zůstala celá. Vrcholem ovšem bylo, když mi přišly manovakuometry, který začínaly hodnotou zápornou!
Nic nepřekrucuju. Psal jsi že SI je uzákoněna, jen se ptám, co přesně to pro mne znamená, když to tak kategoricky tvrdíš. Jestli smím i nadále používat jednotky, jaké já uznám za vhodné.
Žádný zákon (doufám) neříká, že se u nás nesmí prodávat příkladně délkové měřidlo v palcích a stopách, klíče na palcové rozměry šroubů, nebo pumpa na vidlice se stupnicí v PSI. Nebo třeba vážit střelný prach v grainech, zlato v trojských uncích, ropu v barelech, uvádět délky v námořních mílích (btw uvádět je povinně v kilometrech by bylo VELMI nepraktické), atd.
Proč m/s? Protože jednotkou délky je dle SI metr a jednotkou času je dle SI sekunda.
Pro nás nezvyklé a nekompatibilní jednotky se zachovaly z jednoho prostého důvodu: jsou osvědčené a praktické. Tak to má být, každý ať používá to, co mu vyhovuje, a prosadí se samo to, co je pro většinu lepší.
Ano SI je v zakone, to nas ucili ve skole! Ja nejsem pravnik takze nevim co presne to pro tebe znamena, to po me nechtej, pro tebe to neznamena evidentne nic, ten zakon ti uctite nezakazuje co muzes pouzivat to by bylo absurdni ale zaroven tam taky urcite bude neco ve smyslu jako jsem psal ja s ohledem na vyrobce... Jinak znova dokolecka opakuju jednotkou delky je sice metr ale metr snad ma a pouzivaji se i jeho nasobky a dily! Stejne tak je to s casem... Je to tak nepochopitelne? Takze s kilometrem za hodinu je vsechno v ok!
já si teda správnej tlak v pneumatikách pamatuju pouze v kilopascalech (případně v atmosférách, což je skoro totéž), kolik jsou psi to netuším. Ona je to jen věc zvyku.
U vyšších tlaků by to bylo fuk, protože tam bych si našel tlak v celých jednotkách atm. nebo maximálně v půlkách.
Tedy třeba u silničky, kde jsem foukal 100-130psi by mě atm. nijak nevadily a byla by to opravdu otázka zvyku. 100psi je 6,9atm., ale tady by vůbec nevadilo jezdit 7atm., nepoznatelný rozdíl a foukal bych 7.
Ale u objemnějších plášťů co vozím, když je foukám kolem těch 25-30psi, tak tam je i malý rozdíl v tlaku znát.
A jak jsem psal ty čísla odpovídající v atm., i kdybych si je náhodou pamatoval (a ty čísla, co jsem uváděl by se pamatovala oproti číslům v psi fakt blbě), tak se na ně nedá na stupnici pumpičky při foukání pořádně trefit. Takže tady to není otázka zvyku, ale prostě je pro menší tlaky stupnice v atm. nepraktická.
A pokud náhodou sem tam foukám dokonce kolem 20psi, tak tam už to musí být dost přesně, protože je to už na hranici minimálního tlaku, kdy už začínám procvakávat.
kPa tvoje problémy spolehlivě vyřeší:-)
Zatím vycházím z praxe, kde jsem měl na velké domácí pumpě vždy psi i atm. a prostě používal to, co použitelné bylo.
kPa by byly také horší, zase zbytečně velká čísla a na ukazatel na pumpičce by se hůře vešla a hůře dělila.
Prostě tady je to čistě náhoda, že pro psi ty tlaky zrovna vyšly v ideálním číselném rozsahu. Ne že by ty jednotky byly v něčem lepší.
Tak tak. Jsem na urcite jednotky tak navyklej, ze je pouzivam bezne. Je fakt, ze me jeden cas trapil prevody mezi jednotlivejma jednotkama, ale byla to otazka par sekund, nez jsem to ve stredoskolske fyzice nalistoval. A od te doby me to nezajima. Vim na kolik PSI mam kola foukat. Stejne tak to i poznam podle atm. Neni problem.
Navic se s PSI setkavam u mnoha vyrobcu, takze i kdyz jsme v Evrope, bezne se pouzivaji.
Taky ti PSI nechápů... Prostě to nafecám na 80 ČOKLŮ... :-)
Zadne srani s mladou pani...vim na co foukat a tak foukam...a neresim:-)
Ja nevim, ale ja docela bezne pouzivam anglanske jednotky....palce a mile:-) Pokavad se me zeptas na vzdalenost, pravdepodobne ji na tebe vyhrknu v milich:-)
Jo a dal jsem to sem jen tak pro srandu, abych trumfnul abernathyho:-) A jestli ti to vadi, tak si toho nevsimej...
Me nevadi ze jsi to tady dal o to nic, ale to stema mílema je fakt, promin "uchylka"...
Proc? Treba v anglii zas skoro neznaj kilometr:-)
no prave JENOM v Anglii (kdyz zustaneme v Evrope), jak pisu vyse anglicani jsou DIVNI! Konzervativni a vsechno musi mit podle sebe a nejlepe jinak nez ostatni...
Prece jim to tu cele nepredelame, kdyz to pouzivaji od pradavna:-) Oni za to nemuzou, ze palce nedali do SI:-)
Cinanum chces taky menit zazite zvyky (taky maji sve jednotky a v beznem zivote je pouzivaji). A tech je na svete mrte:-)
My jsme tady od pradavna pouzivali lokty atd.. Myslim ze se bavime o technice a ne o tradicich... cinanum? cti pozorneji nekolikrat jsem psal ze mam na mysli evropu, evropskeho vyrobce a evropskeho spotrebitele...
Je to zvláštní, spotřebu u aut běžně udávají v galonech na míle, ale Unleaded u pumpy platěj za litry.:-)))
To je ale jasné. V litrech dostanou toho benzínu přeci více :-)
A galonech na míly mají zase o něco menší spotřebu :-)
A kdyz to takhle vysvetlis anglanum, tak tomu zacnou i verit:-)))
komplikovaný je to trochu tím, že např. rozměr ráfku 26" ráfku rozhodně není 26". Nevím, jak je to u rozměrů udávaných v mm.
Rubena Scylla (udává 594x54) na mém předním kole má skutečnou šířku 49mm. Takže asi tak je to s milimetrama...
Tzv. smluvní rozměr, u norem se velmi často používá. Různé ráže 9mm mají střelu od asi 8,6 (tuším Browning) po 9,3 (Makarov?). Naproti tomu .38Auto a .357magnum používají shodné střely (o průměru cca 0,361 palce)
Pak ať mi někdo povídá, že strojírenství je exaktní obor, a ohrnuje nos nad společenskovědní ekonomií, kde se finanční indexy počítají kolikrát na 7 platných číslic;-)
nemluvím o šířce pláště, alébrž o průměru kola. Například velikost 26" cyklistického kola na MTB je totiž počítána včetně pláště, tedy rozměr ráfku v mm je hrubě jiný (samozřejmě i rozměr ráfku v palcích, ten je tuším 22"). Zatímco rozměr v mm se běžně udává jako rozměr ráfku, tedy je to úplně jiné číslo, které nelze získat pouhým převodem palců na milimetry.
Naproti tomu u aut se počítá v palcích rozměr ráfku, nikoliv pneumatiky (tedy 13" automobilové kolo rozhodně není poloviční velikosti 26" cyklistického kola, což si lze snadno ověřit postavením MTB vedle nějakého auta).
Mě osobně přijde lepší počítat průměr ráfku, jelikož když si dám na 26" (ve skutečnosti cca 22") ráfek 1,5" plášť, rázem mám 25" kolo. Nebo když si dám na 28" ráfek širší plášt", mám 29" kolo atd. Proto výrobci ráfků uvádí radši skutečný rozměr ráfku v mm.
Sry, já myslel, že se ptáš na mm rozměry obecně. Je to pěkná myšlenka počítat průměr ráfku, ale zkus zajít do obchodu a chtít dušu na 23,5" ráfek nebo 24,4" galusku:-D
To je právě ta smluvní velikost, jednoduše zapamatovatelné byť nepřesné číslo, abychom se snadno dorozuměli.
no měl jsem dost problém, když jsem si kupoval ráfek a zjistil jsem, že 26" cyklistický ráfek neexistuje, do té doby jsem to neměřil a nevěděl jsem, jak velkej ráfek teda vlastně potřebuju (výrobce udával jen skutečný rozměr ráfku v mm). Musel jsem si jít změřit, jak velký ten tzv. 26" ráfek vlastně je.
Jasně že v obchodě používají "zažité" hodnoty, ty zažité hodnoty jsou ale nesmyslné a stejně jen velmi přibližné (když si koupíš tachometr, stejně si přesný rozměr kola změříš, když si budeš kupovat plášť, bude tě zajímat, na jaký rozměr ráfku to kupuješ, ne jak velký je vnější obvod pláště, stejně tak když si budeš kupovat ráfek tak tě nezajímá, že po obutí bude mít kolo 26", důležitý je v tu chvíli rozměr ráfku).
Tož to ja. Od té doby, co jsem se pokoušel natáhnout 622mm plášť (dnes normální 27") na 630mm ráfek (takový ten socialistický favorit s pláštěma, jinak též 28", například 630x32mm = 28x1 1/4) věnuji palcovým i milimetrovým údajům mimořádnou pozornost:-D
Až nějaký magor vymyslí kompromisní rozměr mezi 26" a 29", v Evropě se vžije označení 26+ (třeba to bude nízkoprofilový plášť na zvětšený 26" ráfek) a Američani tomu budou říkat 29- (protože jsou zatíženi na velká čísla). Pak přijde další magor a udělá ještě trochu větší ráfek, ale pořád menší než 29", a začne další kolo nekonečného pekla číslování a norem a standardů vůbec v cyklistice...
Většina výrobců ráfků a plášťů naštěstí udává i rozměr dle E.T.R.T.O.
A tedy pak se dá slušně srovnávat.
I když nevim, jaká je přesná metodika normy u šířky plášťů dle E.T.R.T.O.
Z praxe na 19mm širokém ráfku (vnitřní šířka) jsou pláště široké 57mm dle E.T.R.T.O. široké kolem 53mm (samozřejmě +- mm a sem tam i více ulítne konkrétní kus, ale těch 53mm je dle většího počtu kusů nejčastější).
Tedy E.T.R.T.O. norma to musí udávat pro nějaký dost široký ráfek.
Rozměr ti už napsali, tak já tu zkušenost. Jezdím na Marathonech bez plusu, teda vez té výztuže. Jsou fajn, maximální spokojenost. Ty pluska jsou o dost těžší, na expedici natěžko po nic moc cestách asi super, na naše silnice asi nadbytečný.
BTW neměla by se v zemích EU jednotně uvádět hustota té hadry v plášti v jednotkách SI?
Například 1,18/mm nebo třeba 5.078/m:
Já bysem prosil plášť v provedení pět tisíc sedumdesát osum nití na metr:o)
To mel byt vtip? No moc smesne to nebylo! Ti jsi vubec nejak plaves vtech jednotkach nezda se ti? TPI ( pocet vlaken na palec) neni prece zadna zakladni ani vedlejsi fyzikalni velicina (ktere SI deklaruje), to si vymysleli vyrobci plastu no tak at je jim to prano, stejne se o tom plasti prd pozna jak je kvalitni, je to jenom podruzna vlastnost. Tak proc to sem tahas? Ale jestli narazis na metrickou soustavu, proc by to melo byt podle tebe tpm (pocet vlaken na metr?) ty neumis nasobne a dilci jednotky? Samozrejme by to potom melo byt tpcm (pocet vlaken na centimetr)...
Tahám to sem proto, že palec není v soustavě SI. Tudíž podle dogmatických SIčkařů by se měl uvádět počet nití (počet = bezrozměrná veličina) ne na palec, ale na metr (nebo milimetr).
To samozřejmě nikdo neuvádí, nikomu by takové číslo nic neřeklo, jen mě to napadlo jako legrační ilustrace křečovité snahy vždy vše uvádět v jednotkách SI bez ohledu na kontext a zvyklosti.
Jestli Ti to směšné nepřišlo, je mi líto. Až mi přijde něco opravdu směšného, nakopíruju to do k tomu určené sekce;-)
achjo... Tak znova poporade, nití nebo vláken to je snad fuk ja bych stejne rekl ze spravny termin budou vlakna! Pochopil jsem co jsi chtel predeslym prispevkem rict ale ne fakt mi to vtipne nepripadalo, nejak ti totiz vypadly ty kyzene centimetry! Ty jsou plus minus radovym ekvivalentem palců! To je asi jako bych napsal ze by bylo hrozne vtipne uvadet tuto velicinu ve stopach nebo v milich! Takze jak ty rikas "dogmatický SIčkar" by nazval velicinu pocet "vlaken na centimetr", a ty by v realu nabyvaly hodnoty uz ne tak strasne komicke jako jsi uvedl... Nezapopinej na ty nasobky a dily prosim ;-)
nechápu, proč by měl (z principu) počet vláken na palec srozumitelnější, než počet vláken na cm? Já si určitě spíš představím počet vláken na cm, protože na cm jsem zvyklý, palec bych si musel převádět. Je to čistě jen věc zvyku.
Taky mi přijde divné, jak někdo může měřit teplotu ve °F nebo °R, ale to není nepochopení, jen nezvyk. Klidně bych si zvykl i na kelviny (tam je, pravda, jedna číslice jakoby zbytečná, místo obvykých dvojciferných celsiových stupňů by se muselo psát trojciferné číslo - ale nakonec třeba u letopočtů se taky píše "nesmyslně" čtyřciferné číslo, stejně tak atmosférický tlak se neudává v nějakých odchylkách od normálu ale jako absolutní hodnota atd.).
Neříkám, že je to nesrozumitelné, ale je to zažité a používané. Kolik je 66 vncm (vláken na centimetr) nevím, hodně nebo málo? Musím se na okamžik zamyslet, zda násobit nebo dělit, pak to spočítat a srovnat s tím, co znám.
Uvádět to v jiných jednotkách je asi jako psát datum dle juliánského kalendáře: přepočet je triviální, ale nikdo to nepoužívá, proč asi?;-)
A není to jedno? prostě hustota pláště je v nějakých jednotkách, čim větší číslo, tím lepší. Horší by bylo, kdyby jeden výrobce uváděl počet na palec, další na centimetr, jiný na čtvereční loket a další na čtvercový fůt:-)
A stejně je to i s jednotkama tlaku v plášti... Já tomu "PSI" říkám "ČOKLI" a je to. Prostě to napráskám na příslušný počet ČOKLŮ a je to; klidně a zcela stejně tam cpu i příslušný počet atmosfér (teda jako ne navíc k těm psům; ti se musí před tím vyhnat ven). Takže bajk mám na tři atmosféry a silničku na cca 100 ČOKLŮ.
Tak to já tedy foukám přední +- na 7 atmosfér a zadní +- na 100 psů :o))
Za mlada sme galusky bouchali "na tvrdo" a nyní foukám VeloGauč na "skoro tvrdo" nebo trochu míň. Sice nevím jestli to dělám správně podle SI , ale tak nějak mi to vyhovuje :o)))
Já foukám kola, až rafika vyleze na horní konec zelené výseče na ciferníku, ani už nevím, kolik tam je.
A vidlice vždy po měsíci potřebuje přidat 1-2 PSI (nebo PSY?), ale taky vlastně zpaměti nevím, kolik má, jenom, která je to čárka na ciferníku.