Chci k narozeninám kolo pro přítelkyni. Ne horské, ani silniční, ale aby na něm mohla na lesní cesty, na asfalt, někdy i horší terén, aby se moc nenašlapala, protože kopečky nejsou její silná stránka, ale občas se jim prostě nevyhne. Aby jí nebolel po 10 km zadek, aby se cítila bezpečně a aby kolo bylo kvalitní úměrně ceně. Kolo by mělo něco vydržet, takže ne nic levného, ale pro tyto účely ani drahého. Aby si mohla na kolo případně dát i košík na piknik. Poradíte? A samozřejmě i vhodné obchody pro tyto účely na Zlínsku nebo Břeclavsku.
Podle toho co píšeš by šlo o crossové kolo na výbavě deore s nějakou funkční odpruženou vidlí,co se týče vidle ti neporadím protože se v crossových moc nevyznám,ale ještě bych zvážil nějaké to MTB s ohledem na ten horší terén.Nejlíp vzít přítelkyni do obchodu ať si ho vyzkouší,aby ji sedlo geometrii a velikosti rámu,sedlo,výška řidítek atd.
A asi jeste s pridavnym motorkem, "aby se moc nenaslapala" :o)
Souhlasim s tebou, nejlepsi bude si ujasnit cenu a jit si nechat poradit od zkusenyho prodavace nejakyho krose nebo treka. Pak se uvidi, jestli to bude treba i na to Deore nebo snad zbyde i na odpruzenou vidlici.
Je to jednoznacny popis crosse, jak vystrizeny z nejakeho katalogu!!! Uz me celkem vadi vzdycky ta sama poznamka "ale podivej se i po MTB" to je nejaka bikerska propaganda nebo co??? Evidentne chce maximalne pohodlne kolo, s geometrii pro zenskou, ja na svem (cenove lowendovem) crossu s vhodnym obutim zvladnu i MTB zavod v tezkem terenu tak kde je zakopany pes? Jasne neni to nic extra pohodlne ani rychle, neni to k tomu urcene, vic se nadru a mozna to kolo rychleji znicim ale tazatel vyse nic takoveho zjevne neplanuje... Nejhorsi odrazeni cyklisty-turisty od jezdeni na kola je koupit si nepohodlne masivni MTBcko s sirokym drapakem a trapit se na asfalu...
Není nic snažšího než jak na nepohodlném crossu (teď myslím kvůli plášťům, posez neřeší, posez může být na biku jakýkoliv si bude přát, jen si ho správně vybrat) zcela odradit ženskou od ježdění v terénu (a když navíc píše, že občas i v těžším...).
Pokud nebude jezdit velké průměry, tak cross ztrácí i tu jedinou svojí výhodu menší odporu vzduchu užších plášťů.
Tedy v čem bude v tomhle konkrétním případě mít výhodu, když koupí crosse? Mě tedy nenapadá žádná.
Asi ale nějaké další výhody budou existovat, když podle statistik za rok 2007 většina prodaných kol
byla právě crossových, i přes záplavu výše uvedených
argumentů. Proč asi ?
Tak vysoky prodej krosovych (trekovych) kol je vlastne takove ceske specifikum. V jinych zemich se s tim nesetkas.
Hodnotit neco podle prodejnosti muze byt silne zavadejici, neprikladal bych tomu takovou dulezitost. Kdyz si chci neco koupit, nakupuju podle sebe a ne podle toho, co mizi nejdriv z regalu.
To neříká zcela nic. Cross si spousta lidí koupí, protože to tak přeci dělá hodně lidí nebo jim ho v krámu doporučí a hlavně proto, že nemají dostatek informací, nemají žádné zkušenosti, jak se mají správně rozhodnout?
V mojem okolí jsem spoustě lidem cross vymluvil a všichni do jednoho po nějaké době na biku jsou rádi, že ho nevzali.
A pak bylo pár případů, kterým jsem to nevymluvil a koupili. Po roce ježdění na crossu a neustálého stěžování, že chtějí jet po asfaltu kupují bike.
A pak jsou tu i některé skupiny, které jsem uváděl, kde se cross i opravdu hodí (a možná jsou i poměrně početné, nemám žádnou statistiku).
Vezmu další statistiku, fullů se také zatím neprodá moc vysoké procento (určitě méně než HT). A myslíš snad, že to něco říká o tom, že všichni raději HT? U fullu je to třeba hlavně proto, že kvalitní fullu stojí výrazně více peněz a mnoho lidí na to nemá nebo tolik peněz dát za kolo nechce.
A pak je tu velká skupina lidí, kteří si kolo koupí a pak na něm téměř nejzdí. A ti často kupují právě cross. Ale tam je úplně jedno co koupí, když na to pak stejně nejezdí.
Ale pro dotazující dle toho co popsal, že chce jezdit bych neváhal ani chvilku a vzal bike.
Ta vysoká prodejnost je způsobená tím,že u nás si taková kola kupují lidé na ježdění do práce,do obchodu a pod. a na tyto účely jsou taky vhodná.Koukni co se prodává v Číně a asi podle prodejnosti to určitě nebudeš chtít.
Jj, drapáky jsou na MTB asi přilepeny a nejdou přezout, že ? Už se to tady probíralo mnohokrát a asi málo, když pořád někdo nechápe, že jediná věc, která na silnici MTB zpomaluje jsou jen a jen nevhodné pláště...
A zeby vaha? Kvuli pevnejsiho ramu a tezzsi masivni vydlici? (berme vzorky ze stejne cenove hladiny) A zeby nepohodlny zavodnicky posez kvuli geometrii a kola s mensim prumerem? A zeby nelogiccnost koupit si MTB a ktomu si koupit slicky? To je jako koupit si traktor s argumentaci ze obcas vjedu do pole a na ten traktor si koupit slicky na asfalt kde jsem vetsinu casu...
V téhle cenové relaci cross nebude o moc lehčí... Posez budeš mít takový, jaké si koupíš kolo a případně si to ještě doladíš... Když píše, že chce občas i do "horšího terénu", tak tam bude vhodnější přeci jenom MTB. Na crossu už musíš na kole něco umět, není to nic jednoduchého a kolu se to také nebude moc líbit, není na to stavěné... Slicky nejsou podmínkou, je mnoho "terénnějších" vzorků, které i tak na silnici upalují...
Na ty váhy jsem se podíval pro jistotu a jsou +-stejné (rozdíl 100g neberu jako rozdíl a byl někdy pro bike někdy pro cross). Rámy u biku těžší rozhodně nejsou, zkus se podívat na nějaké skutečné váhy rámů. U vidlic kupodivu také ne. Na cross jsou vidlice měkké a současně lehké nejsou (až na pár drahých vyjímek jako Reba 29, ale to není primárně crossová vidlice ale na 29ku bika), tedy zcela o ničem.
Závodnický posez? Proč by si ho někdo kupoval, když by ho nechtěl? U biku je ta zásadní výhoda, že je ohromný výběr úplně jakékoliv geometrie (mnohem větší než u crosssů).
Průměr kol nebude moc rozdílný, na biku budou objemnější pláště, který rozdíl velikosti kol dost smazávají (malý rozdíl být může, ale to je znedbatelné).
Pojede to dle vzorku pláště, který se musí zvolit dle použití kola. V tomhle případě bych klidně dal i trošku hrubší vzorek, ale s nějakým kompromisem, aby to ještě aspoň trošku slušně jelo. Tedy něco ve stylu RR.
K těm váhám ještě nějaký příklady:
http://www.merida-bike.cz/prodej/crossway-tfs...
http://www.merida-bike.cz/prodej/sub-60-v-08
http://www.merida-bike.cz/prodej/crossway-tfs...
http://www.merida-bike.cz/prodej/matts-tfs-700...
Jednou váha totožná, jednou se liší o 100g.
zajimave :-D tak zruste crossy, naco se vubec prodavaji? MTB je asi nejuniverzalnejsi kolo ne? :-DDD
No skoro ;-)
Oba dva reagujeme na to, že s tím kolem chce občas vjet i do toho "horšího terénu". Je sice fakt, že si pod tím každý asi představuje pokaždé něco jiného, ale pokud budu věřit alespoň slovu "terén", tak do něj je samozřejmě nejlepší právě to MTB. S crossem do něj samozřejmě vjet také můžeš (s poznámkami, které jsem uvedl už výše), ale není to prostě ono. A to, že se to v tom případě na kole musí "trochu umět" je pravda a rozhodně to neočekávám od dotyčné obdarované...
Jen poznámka k tomu umět. Pokud se to moc neumí, tak je jasné, že hodně těžké technické terény nehrozí na žádném typu kola.
Ale právě na některých ne příliš těžkých terénech bike strašně moc pomůže těm, kteří nemají takovou techniku. Tím myslím např. cesta s menšími kamínky, která se na úzkém plášti jede hrozně blbě a i technicky zdatnější bude mít trochu problém. Kdežto na biku s širším pláštěm to jde skoro samo a zvládno to právě i ti méně technicky nadaní (nebo zkušení).
Tohle jsou osobní zkušenosti, v partě s náma jezdí více žen a více z nich se do těžších terénů bojí ať jezdí na čemkoliv (včetně fulla), ale právě v těch lehčích jako popisuju výše jsou obrovské rozdíly dle typu kola. Na biku to projíždí všechny v pohodě i ty nejméně technicky zdatné.
Na crossu je to ale katastrofa, to pak neustále tlačí i takové lehké úseky (a přitom ty na crossu nemají nějak horší techniku než ty na biku, teď už vlastně jen jedna). Naštěstí cross už má teď jen jedna dvojice (kluk s holkou) a snad na letoše pořídí bike.
A to co popisuju je pro lehký terén (tedy nic co by vyžadovalo nějakou větší techniku jízdy), pokud jezdíme těžší terén, tak část party (včetně některých na biku) posíláme rovnou jinou trasou nebo případně pokud to nejde, tak jich z této části stejně většina tlačí.
A pokud má někdo perfektní techniku, tak dokáže i na crossu dát dost těžké věci, klidně i těžší než dá jiný z horší technikou na biku, ale je to na tom crossu o ničem.
A pak tu je problém s defekty x pohodlí. Na užších pláštích je nutno je hustit na hrozně velký tlaky, aby se neproráželo a pak pohodlí a vlastnosti v terénu jsou hrozné.
Pro těžké jezdce (to se ale netýká dotazujícího) je to až ten extrém, že i když foukají na maximum povolené na plášti, tak stejně často proráží v terénu (další osobní zkušenost jednoho z party).
A pak jeden příklad z praxe a to moje manželka. Těžké technické terény nedávala a nikdy dávat nebude a jezdí v terénu hodně opatrně.
Jezdila od biku se užšími plášti, po bike se širšími, pak přišla odpružená sedlovka a nakonec full se širšími plášti. Všechny ty pláště spíše s rychlejším vzorkem.
Na všech kolech jezdila pořád stejně rychle včetně asfaltu, při těch jejích průměrných rychlostech je šířka pláště zcela zanedbatelná a naopak se může projevit menší valivý odpor širšího pláště (pokud tedy chce zrovna plášť nabušit, aby to platilo a nedá přednost pohodlí).
A nakonec je s fullem strašně spokojená, jezdí ji to pořád stejně rychle, ale přitom krásně pohodlně. A pořád se jedná o lehčí terény, těžší stejně nedá. A asfalt jezdí také.
Kdyby měla crossa, tak ji do terénu nedostanu vůbec.
V čem jsou tedy pro takové případy tak výhodné ty crossy? Nevidím jediný důvod. A popis tazatele docela sedí s tím, co jezdí manželka.
A pak je tu celá problematika šířky plášťů a jejich rychlosti pro různé podmínky a rychlosti, což je dost složité téma a velmi zajímavé. Četl jsem teď k tomu další nějaká měření, takže informací je více, ale stále chybí kompletní jeden velký rozsáhlý test, které asi jen tak nikdo neudělá.
A protože je tohle hodně zajímavé, tak na to založím samostatné téma.
Tady jen uvedenu jeden základní princip, který už tu byl několikrát uvedený a který spousta lidí stále nezná a myslí si to špatně:
Valivý odpor pláště při stejném tlaku s rostoucí šířko pláště klesá. A není to jak si mnozí myslí naopak.
Širší pláště nejsou obecně vždy lepší proto, že s narůstající rychlostí roste odpor vzduchu kvadraticky a valivý odpor jen lineárně a pro velké rychlosti zcela převáží odpor vzduchu a tedy tam jasně vede užší plášť (to už se ale bavíme o rychlostech kolem 40km/h; do 20km/h zcela převažuje valivý odpor).
Takže jsem to podrobně začal tady:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=6769
Proč bychom je rušili?
Pokud někdo chce jezdit 90% po silnici a nechce silničku se sportovním posezem nebo někdo má primární požadavek na rychlost na pevném povrchu (a ta o malinko větší rychlost je pro něj tak důležitá, že za to obětuje ty další nevýhody crosse) a do terénu chce jen málo a do trošku těžšího vůbec, tak ať si crossa koupít, pro takové případy je vhodný.
Nebo někdo chce jezdit třeba pouze po silnici, ale na těžko, tak tady bude cross opět vhodnější než silnička.
Pokud někdo chce to co jsem uvedel v tomhle příspěvku výše a přitom by někdy chtěl i více do terénu, tak ten zase může volit 29ku bike (pokud je aspoň trošku většího vzrůstu, řekněme 180 a výše, jinak bych volil opět raději klasický bike). Z něho udělá jak plnohotnotného crosse, tak v případě potřeby i plnohodnotný bike.
Jakmile pro někoho není ztěžení prioritou ta rychlost po pevném povrchu (které navíc není o moc větší) a chce jezdit i do terénu, tak je cross kravina, protože přinese jen nevýhody. A pokud sem tam dokonce do horšího terénu, tak tam není vůbec co řešit, pro zadání tazatele bych o cross ani nezauvažoval.
No u mé ženy to bylo právě naopak chtěla pořád crosse,že ona žádné extra terény jezdit nebude a jezdila tedy na crossu,pak byla situace,že neměla sebou své kolo a chtěli jsme si někde zajet tak si půjčila MTB a po příjezdu jsme kupovali nové kolo a o crossu už nechce ani slyšet,proto má rada na zvážení MTB.
Hmm, dobře jsem se pobavil :-) jediná možnost - skůtr :-) a můžeš na pikniky jezdit s ní :-)