Tak co aj vam sa to stalo ides ides tyzden, dva a zrazu no telephone no fotovsak to poznate. Napadlo ma nabijat baterky aj telefon cez dinamo mate dake napady.
co tak pátrat v historii kámo ... http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=6033
taky by mne zajímalo jednoduché nabíjení baterií do foťáku- stačí dynamo s můstkem, nebo je třeba složitější zapojení?
je dynamo na kole opravdu dynamo nebo je to alternátor? :-D
U mě tedy zcela určitě alternátor, protože mi dodává proud veskrze střídavě: občas jo, občas ne - za sucha ano, za deště občas, ve sněhu vůbec.
Mám na kole dynama dvě - na každé světlo zvlášť po třech wattech. Teď jsem získal nádherný kousek: "dynamo" (alternátor) BOSCH někdy z třicátých let. Má ale jednu nevýhodu - váží skoro třičtvrtě kila :o)) Má ale i své přednosti. Oproti těm čínským zmetkům mi z něj při déletrvajících vyšších rychlostech neskápne roztavený plastový plášť. (Ještě že píšu s háčkama a čárkama). :o)
Jestlipak máš poctivé keramické kolečko (dynamo z NDR)? Mám ho na jednom zimním kole a neprokluzuje ani ve sněhu. Guma a keramika je dobrá kombinace, navíc vroubkování kolečka funguje za jízdy jako siréna, není potřeba se obávat chodců na cyklostezkách. Ocelové kolečko taky jde, ale vroubkování se brzo vyhladí a už nefunguje ani za mokra. U plastového vroubky zmizí během jedné jízdy. A obložit kolečko gumou, to je nejhorší.
Neuvažovals nad nábojovým dynamem? To se nehřeje opravdu vůbec a není problém z něho dostat 6W (s žárovkou na 12V nebo dvěma 6V v sérii)
Na svém kole jsem vyzkoušel opravdu hodně typů dynama - od těch s platovou korunkou až po ty ocelové. Ty plastové se ohladí opravdu velice rychle, ty kovové ale nějakou dobu vyddží. Dynamo s keramickou korunkou se mi do ruky ještě nedostalo. Nebo aspoň si nevzpomínám. Pro jízdu ve sněhu jsem si pořídil návleky z měkké gumy, které opravdu prokluzovaly nepoměrně méně, ale velmi rychle se opotřebovaly.
Problém je mimo jiné také v dnešní nabídce plášťů. U většiny z nich už se s dynamem nepočítá a chybí potřebné vroubkování na boku pláště. U dynam z NDR jsem to řešil tím, že jsem čas od času jemným (a tvrdým) pilníčkem probrušoval drážky na ocelové korunce, takže pak opravdu slušně zabíralo.
To originální dynamo od BOSCHe má ale vroubkování šikmé, takže nebude snadné koupit plášť, s podobným vzorkem na boku. Myslím ale, že to nebude vadit, protože korunka jde velmi lehce otáčet, takže bude stačit i menší tření. Co se týče zvukových efektů, je to otázka nastavení úhlu dynama. Stačí malá odchylka od osové polohy a už to člověk slyší.
Nejsem technik, tím méně odborník na elektriku, takže absolutně netuším, jak se dá z dynama dostat větší výkon. Sám mám na kole dvě dynama - obě 6V/3W. Na každé světlo jedno. Používám klasické žárovky 6V/0,45A. Svítí to celkem pěkně, než se galvanizuje vnitřní povrch skleněné baňky žárovky. Dokonce často ten, který jede za mnou, říká, že ho moje zadní červené světlo oslňuje.
O nábojovém dynamu uvažuju, ale jsem člověk nesmírně konzervativní, takže mi každé takové rozhodnutí trvá roky. Uvažuju o tom už asi tři roky, takže počítám, že za nějakých pět let bych se k tomu mohl už konečně rozhoupat. Tato má povahová vlastnost má jednu obrovskou nevýhodu: Když se po takhle dlouhém váhání pro nějakou "novinku" rozhodnu, seženu ji zpravidla už jen na veteránské burze. :o))
Medvěde, neuvažuj a dej se do díla! Nic jiného na svícení než dynamo v náboji bych už na svém kole nechtěl. Svítím i ve dne (vpředu halogenka), protože na rozdíl od klasického dynama, toto klade velmi malý odpor a je spolehlivé za každého počasí. Navíc skutečně vydrží, ne jako např. jedno holandské, které fungovalo přesně rok a pak se rozsypalo.
Při použití návleků na korunku se zvětší průměr a klesnou otáčky korunky, takže se sníží napětí.
Na „zimním” kole mám dynamo v náboji už asi 10 let a slouží stále stejně spolehlivě. Když svá dvě dynama vyměníš za dynamo v náboji, nebudeš vědět při jízdě do kopce, co s energií.
Tak jsem se důkladně podíval na dynamo na mém Diamantu z NDR a ke svému úžasu jsem zjistil, že to, co jsem považoval za plast, je skutečně - jak říkáš - "to poctivé keramické kolečko". Dokonce je tak kvalitní, že jako siréna nefunguje, i když samozřejmě trochu slyšet to je.
Neškodí zopakovat - stačí můstek z diod, je to alternátor. Proud dá maximálně půl ampéru, takže jde nabíjet NiMH přímo. Diody nemusjí být shottky, stačí obyčené. Je lepší, když jsou aspoň na 200V. Špičky napětí alternátoru naprázdno běžně přesahují 100V.
Re: Světlo
Nabíjení NiMH/NiCD za jízdy je tu:
http://www.nscl.msu.edu/~daniel/regulato…
a další schémátka na alternátory:
http://www.pilom.com/BicycleElectronics/…
Občas neškodí zkontrolovat funkčnost vložených odkazů. Nefunguje Ti ani jeden.
Mně to teda chodí. Sice mi to oznamuje, že stránku nelze najít, ale to není podstatný.:-)
Nevím, jak může odkaz fungovat, když je v něm ~daniel/regulato%85
místo
~daniel/regulator.html
To je stejné, jako by pošťák nesl dopis na jinou adresu a po příchodu tam zjistil, že tam žádná chalupa nestojí. Takže dopis vrátí s přípisem, že adresát nebyl nalezen. Na internetu k tomu slouží „404 Not Found”.