Vážení cyklisté, prosím o radu.
Mám vidlici Manitou Black Super Air. Chápu, že jejím dofouknutím měním tuhost, na co je modrej knoflík už vím taky, ale ten červenej mi nedá spát. To, že jím můžu vidlici zamknout, to chápu. Nevím co však znamená "seřízení kompresního tlumiče". Ať kroutím, jak kroutím, tak nic moc výsledek. Těsně před uzavřením vidlice trochu ztuhne, ale většinu točení se neděje nic. Můžete mi to někdo nějak jednoduše vysvětlit. Diky.
Budu citovat z Vela 3/05...
Tlumení stlačení (komprese):
Vedle základního a nezbytného tlumení odskoku se u vyspělejších systémů objevuje i seřizování tlumení stlačení. To vlastně dolaďuje charakteristiku pérování ve fázi komprese v kterékoliv části zdvihu. V MTB může tedy zkraje zdvihu zabraňovat pohupování při šlapání, v jeho prostřední fázi třeba redukovat ponoření při brždění a v závěru citlivě přitvrzovat pérování v reakci na silné nárazy.
.
.
.
.
Luxusem je u kvalitnějších modelů možnost vnější regulace tlumení stlačení. Vyšší hodnoty vyhledávají těžší jezdci, častí skokané, pokud jde výslovně o tlumení v malé rychlosti, pak přidání jeho hodnoty může vidlici lépe přizpůsobit švihařům. Naopak menší hodnota přináší většinou více komfortu.
ač je to citace z odborného časopisu tak si dovolim s většinou nesouhlasit. cukal sem se už když sem ten článek ve velu četl a ted musim reagovat.
1)zabranovat v pohupování při šlapání a redukce ponořování při brzdění může některý ze způsobů tzv. inteligentního tlumení, přitvrzení při přiblížení ke konci zdvilu může napomoct bud tpc+ nebo progresivita zdvihu, závislá např na velikosti vzduchové komory nebo způsob vinutí pružiny, o jehož použití v cyklistice ale nevím. ani nejinteligentnější tlumení ale neodvrátí náhlý propad vidlice ve chvíli, kdy prudce brzdíte a nejdete na nerovnost, která je pro nastavení tlumení nadkritická. v tu chvíli dojde k nekontrolovatelnýmu a hlavně nečekanýmu propadu vidlice a stráta stability je jasným důsledkem.
nic z toho ale není odpověd na gnomeho otázku. tlumič komprese se uplatní jedině při prudkém najetí na překážku, při pokusech stačovat vidlici ve stoje na místě se skutečně zdá, že změny se dějou v poloze těsně před zavřením. pokud bys chtěl markantnější nárůst tlumení, musel bys vyměnit tlumící olej v patroně za jiný s vyšší viskozitou. ten by při průtoku tryskou, přivíranou červenou páčkou, kladl pohybu vidle vyšší odpor. problém ale nastane ve chvíli, kdy teploty klesají a olej ještě víc zhoustne. z vlastní zkušenosti vím, že kolem bodu mrazu už ani plný otevření tlumiče nevyžehlí drobný nerovnosti. záleží ale na tom kolik vážíš a co jezdíš atd. chce to vzít si sebou tlakovou hustilku na plynovou vzpěru a pokusit se doladit vidli tímhle způsobem.
vidli, kterou sis pořídil, mám vyhlídnutou jako favorita pro příští upgrade ještě s malou finesou a to ovládáním z řidítek. myslím že to není rozmazlenost...
tak at se ti zadaří a naladíš:-)
Diky za vyčerpávající odpověď. Jdu to vyzkoušet.