Skvelá zpráva pro Barrandováky a ostatní Pražáky bydlící na kopcích.Po celodenních výletech se ráda nechám vyvézt domů nahoru. http://www.ceskenoviny.cz/domov/praha/index... :-)))
jojo to je docela dobrý počin. Všechno jsou to pěkný krpály. Ještě kdyby jízdenka nebyla v ceně mýho oběda :o((
To se dá vyřešit jednoduše. Choď na na dražší obědy.
já to řeším tak, že jim na ty lístky kašlu. Jezdím autem. Sice jsem nechtěl, ale když mě magistrát donutil...
Jojo, Bém tě za límec narval za volant. A teď kvůli tomu musíě takhle brzo vstávat:-)
ale to ne, fyzicky ne, jen MHD znevýhodnil tak moc, že je pro mne ekonomičtější jet do Prahy autem, než použít MHD.
Jezdím sice jen jednou dvakrát za týden, ale přesto tu pohnutku k tomu nechápu.
náklady na auto jsou 5kč/km nějak mi není jasné jak to může vycházet laciněji než veřejná doprava-
auto vlastníme. Povinné ručení, havarijní pojištění platím. Ať jedu nebo nejedu. Nepočítám to tedy do nákladů. Počítám benzín 4,5l na 100km, což je při ceně 30kč za litr(kupuju ale levnějc) 135kč na 100km. Takže mě to autem vyjde na cca 85 kč tam a zpátky PID mě to vyjde na 64. Autem je to o nějakou tu hodinu rychlejší, bez čekání na spoj (třikrát přesedám a pak jdu ještě deset minut pěšky) a bez tahání tašek v MHD. Dříve jsem alespoň nechával auto na opatově (tam to totiž trvalo autobusem 44 minut a s přestupem) a pak jel metrem. Teď by mě tahle kombinace ale vyšla ještě dráž než jet jenom autem. Takže od tý doby, co zdražili, jezdím autem. A když to dělám já, kterej se nad každou jízdou zamejšlí a životní prostředí mu rozhodně není fuk, tak jak to asi dělají všichni ti, kterým je tohle jedno?
Podle mne nahnali do aut víc lidí než jich doteď jezdilo.
Parkovací zóny, mýtné, stoupající cena benzínu, bodový systém, .... ono se to zase srovná :-)
Lžeš. Fixní náklady představují 1-1,5 kč/km (podle ročně ujetých km). Zbytek je variabilní. Pár položek jsi jaksi zapomněl započítat.
neříkej mi že lžu. Jsem na to hodně chytlavej. NELŽU! Mejlit se můžu o tom žádná, ale úmyslně nepravdivý informace neuvádím!!
Nevím, jaký položky jsem zapomněl započítat. Za auto platím poviný ručení a havarijní pojištění. Potom platím benzín. Nic víc do toho neleju. Tedy ještě olej, ale ten jsem neplatil. Teď budu. jaký další položky? Žádný další peníze jsem do toho nevrazil a ani se nechystám.
olej, gumy, mytí (jinak Ti to v zimě sežere sůl), filtry, pravidelné servisní kontroly (po ujetí xtis. km). to jsou jen drobné.
U fixních výdajů jsi zapomněl STK, emise, dálniční známku
1kč/km dělá odpis auta- auto ztrácí svou hodnotu (můžeš tvrdit, že ho jednou koupíš a pak to odvezeš na vrakoviště, že je fixní- jenomže čím více jezdíš, tím dříve ho budeš muset vyměnit a zaplatit za nové).
Navíc mě překvapuje spotřeba- to máš nějaké minivozítko?
Kdybych mel vsechno pocitat takhle do detailu, tak bych si ani nemohl uprdnout.... Auto pouzivam bezne k zivotu, tak proc by nemelo slouzit i jako dopravni prostredek do prace (a i jinam). Bohuzel me situace na CD, MHD a jim podobnym taky donutila k tomu, ze jsem si skoro ve triceti letech udelal ridicak a zacal pouzivat auto.
Navic nehodlam platit nekrestanske penize za spinu a tlacenici ve vlaku nebo v MHD...
No spíš bych to chápal jako upozornění na skutečnost, že hodně lidí do nákladů na provoz auta počítá jen benzín. Dokonce i lidé, kteří mají ekonomické vzdělání a běžně počítají v zaměstnání odpisy.
Ja to tak i chapu. Ale to by pak clovek opravdu nemohl delat vubec nic, kdyby porad neco pocital na prstech. Clovek musi zvazit pro a proti a pak se rozhodnout. Kdyz si vezmu, ze ceske vlaky jsou spinave, maji neustale zpozdeni (Lysa-Praha neustale), clovek si v nich dost casto nesedne, WC jsou na pobli**, dost casto se narazi na otravenej a nevrlej personal a navic k tomu je to drahe...to se pak clovek zamysli, zda si teda trosicku vic nepriplati (nekdy ani nemusi, kdyz nejede sam) za pohodli a vcasne dojeti. Ikdyz uznavam, ze ne vzdy je to autem lepsi a rychlejsi. Ale v mem pripade v posledni dobe dost casto prave auto vyhrava...bohuzel. A to jsem clovek, ktery rad cestuje vlakem. Ale v posledni dobe musim obcas jezdit i o vlak driv, abych dorazil v cas:-(
Mám Renaulta Twingo. Je to malý a žere to tak málo. mě to auto velikostí atd. vyhovuje. Nikdy jsem ho ještě neumyl a nepřepokládám, že bych to někdy dělal. Sůl ho nesežere, mám Renaulta a záruku tuším sedm nebo devět let na prorezavění karoserie. Tak dlouho to auto mít nebudu...
STK a emise nepočítám. Platím je tak jako tak, ať to auto stojí nebo jede. Auto ztrácí svou hodnotu ať stojí nebo jede, tedy opět to do toho nepočítám. Gumy je investice jednou za pět let. Tedy to udělám za dobu vlastnictví auta jednou. A opět je jedno jestli to auto jede nebo stojí. Po pěti letech by se měly gumy vyměnit prostě z preventivních důvodů stárnutí materiálu. Nenajezdím toho tolik, abych je měnil z důvodu ojetí.
Prostě a jednoduše. Auto vlastním a drtivou většinu nákladů platím tak jako tak. Ať to auto jezdí nebo stojí. Takže je do výdajů na jednotlivou jízdu "na víc" nepočítám. Auto mám proto, že mám část rodiny v Klatovech, část v Jindřichově hradci, část v Havířově... A rád bych je občas viděl. Bus či vlak nepadají v úvahu. I do auta si někdy partnerka a pes musí brát protiblicí prášky. O autobusu nemluvě:o( Navíc je to dlouhé a člověk toho moc nepobere a k babičce (30km za Klatovy) do vsi o šesti chalupách jezdí bus jednou nebo dvakrát za den...
Takže to auto mám a všechny ty náklady tak jako tak platím. Pokud mi tedy zvedli tak obrovským způsobem náklady za MHD, tak se mi to prostě ekonomicky vyplatí, jet do Prahy autem. Ze začátku jsem to dělal jako vždycky, ale fakt jsem si začal připadat jako blbec. Strávil jsem v autobuse dvojnásobek času. Ve stoje. nepohodlně. Se dvěma taškama v rukou, neustále jsem někomu uhybal. Nakonec jsem si řekl, že nebudu blbnout jako jediný spravedlivý, když se mě to ze všech sil snaží znechutit :o(
Z toho, že jsi v autobuse stál, usuzuji, že jsi v něm nebyl jediný.
Pro mne zůstává klíčovou výhodou hromadné dopravy skutečnost, že jsem vášnivý čtenář a i ve stoje na jedné noze se mi čte snáze než za volantem.
Ono až pojedeš pitomých 20-25km skoro hodinu, s neustálým rozjížděním a brzděním, tak Tě to po jisté době určitě přestane bavit ;-) Já tímhle směrem, jak jezdí Jurimír, využívám MHD jen v případě nejvyšší nouze, protože je to děs. Cestou mám několik přestupování a autobusy na sebe samozřejmě nenavazují... Někde se musí čekat i skoro půl hodiny... Máti na podzim jela tuhle trasu přes hodinu a 45 minut !!! Prostě šílené...
No my třeba zrovna řešíme, jestli bude naše holčička chodit na tancování nebo ne. Od zítřka se u nás mění autobusové jízdní řády a vypadá to tak, že si vylosujeme, kdo z nás se naučí jezdit autem. Poslední autobus v trase, kterou používáme jede v 15.10 a pak až v půl šesté ráno. Grrr.
Není pochyb o tom,že autem je to pohodlnější a dojedeš všude.Pokud jezdíš většinou sám nebo ve dvou nikdy se ale v nákladech nemužeš dostat pod cenu jízdenky busu nebo vlaku.Do nákladů provozu auta je potřeba započítat vše co se ho týká.Nejen pojištění,STK,známku a nejnutnější servis,ale i parkovný nebo i pokuty.A těžko vyjdeš za ty roky s jednou baterkou,destičkama brzdovou kapalinou,fridexem,základní sadou žárovek a dalšími věcmi.Jinak si čoveče akorát lžeš do vlastní kapsy
tak já ti nevím, asi mám děsně ulhaný auto no:o( Mám ho pár let a kromě oleje, benzínu a vody do ostřikovačů jsem tam ještě nic nenalil. Nepočítám-li, že ho Manželka na náledí postavila na bok a měnila se z boku tedy celá plechařina a zrcátko, tak jsem na něm ani nic nevyměnil. No a jelikož to není 40 let stará škoda 120, tak mě pravděpodobně ani nic podobného v nejbližší době asi nečeká.
Už jsem to psal dvakrát výše, ale zopakuju to ještě jednou: Téměř všechny náklady na auto platím tak jako tak. Ať to auto jede nebo stojí v garáži. Tyto náklady jsem zohledňoval u rozhodování, zda auto vlastnit nebo nevlastnit. Z důvodů uvedených v příspěvcích výše, jsem se nakonec rozhodl auto vlastnit. Takže je platím, ale o tu jednu týdenní jízdu do Prahy navíc se nijak nesníží ani nezvýší, takže nevím proč bych je do ní měl započítávat a dělat to nebudu, i když mi tvrdíš, že je to třeba. Podle mne to tak není. Howgh.
Nevím, jak ty, ale pokuty neplatím. Za celou dobu, co mám řidičák (18let) jsem platil pokutu třikrát. Vždycky to byla nějaká maličkost a nestálo to dohromady ani tisíc korun. Ty dva tři halíře ročně, mě opravdu nijak nerozhodí a nikam je rozpočítávat nebudu. Parkovné rovněž neplatím, protože pře krám přijedu cca v 18:00, kdy končí placené parkování. Uznávám, že žárovku jsem na utě už dvakrát měnil. Měl jsem jí sice zadarmo, ale kdybych jí platil tak je to v ročních nákladech na auto také jen několik halířů. v jednotlivé jízdě zanedbatelná položka. Já prostě nepočítám náklady na X desetinných míst....
Závěrem tedy ti řeknu, že srovnávat to můžu a taky to srovnávat budu. Mě vychází že je jedna jízda dražší o dvacet korun. Vzhledem k tomu o kolik času je to rychlejší a o koli času déle tedy můžu strávit v práci a vydělat tam další peníze, tak je to pro mě asi o 15,- Kč výhodnější. Když to vezmeš takhle, tak to pro mě bylo výhodnější vždycky. Přesto jsem jezdil autobusem. Byť to bylo nevýhodné, dlohé nepohodlné atd. Tím, že mi to neustále zdražují, mě prostě nasrali a já MHD už pár měsíců využívám jen v případě opravdové nouze.
Do práce jezdím na kole (to že můžu hrálo při výběru současného zaměstnání docela podstatnou roli). Pokud to na kole kvůli náledí nejde, nebo se mi při slejváku nechce, jedu autem (cca 1x za týden). Autobusem už fakt ne. Těch sedm kilometrů stojí 10,-Kč! benzín mě vyjde levnějc. Vzhledem k tomu, že končím jak je potřeba, tak navíc pak nemusím pozdě večer půl hodiny stát na zastávce.
Naprosto korektní a racionální zdůvodnění vlastnictví a užívání auta, které by Medvěd samozřejmě odsoudil. Zvláštní že to čtu zrovna od tebe, ale naprosto souhlasím.
ale tady nikdo nerozporuje vlastnictví či používání auta. Jen to, že jeho používání je levnější než MHD.
To nerozporuji, párkrát jsem podobné dilema řešil - jen to vždy dopadlo cenou v prospěch MHD (i po zdražení), ale po přepočtu času na jeho hodnotu v práci se to otočilo, stejně jako u Jurimíra.
Komentoval jsem jeho příspěvek jako celek. Jestli to byl off-topic, tak se omlouvám.
tak si kup tramvajenku (fixní náklad, které nepočítáš) a jezdíš zadarmo.
Rozumím správně, že je jedno zda ročně najedeš 50kkm nebo 10kkm a že snížení ceny vozu bude stejné? V prvém případě budeš mít po 4letech skoronepojízdný šrot, v druhém auto prodáš za polovinu nákupní ceny.
Tramvajenka se mi na jednu jízdu týdně hodně nevyplatí.
Na tvojí otázku musím říci, že nebude. Troufám si ale tvrdit, že je jedno jestli, najedu 8.000 nebo 10.000 km ročně. Naopak když auto bude delší dobu stát je to pro všechny jeho pohyblivé součásti horší, než když se celkem pravidelně, ale málo, jezdí.
na jednu jízdu týdně se Ti nevyplatí ani to auto :) Nákup si můžeš objednat po internetu a dovezou Ti ho až před dveře ;)
No ale on píše že by to auto měl tak jako tak, takže ta jedna jízda týdně navíc ho stojí fakt jenom ten benzín.
to je sranda: auto bych měl tak jako tak, fix nepočítám (cca 20kkč ročně). Šalinkartu nekupuju (fix cca 7500 ročně)- fix počítám. To je jednotný přístup k vstupním datům jak stehno.
Ne, to překrucuješ. Vstupní situace:
1. mám auto (protože s ním jezdím i jinam) a nemám legitku.
2. potřebuju jet do města
V tom případě mně přijde správný porovnávat náklady na lístek na MHD a projetý benzín.
Když vezmu tvoje ceny tak v případě že vyberu auto mám náklady těch 20k + cenu benzínu.
V případě legitky je to 20k + 7,5k. Takže tomu kdo na cesty do města dá za benzín (případně ještě za parkovný) míň než těch 7,5k se vyplatí auto, ostatním MHD.
těch 20kkč jsou roční fixní náklady (STK, dálniční známka, pojištění...)
Nějak jsi zapomněl započítat variabilní náklady- amortizaci (ošoupání) auta- výše jsem rozváděl proč není pořizovací cena vozu fixní, ale variabilní náklad. Takže v tvěm výpočtu má být cena benzínu+amortizace. Ty asi nebudeš podnikatel...
No já vycházím z jeho případu, kdy cesty do města jsou jenom malá část z celkovýho provozu, takže "ošoupání" auta nemá na výslednou cenu takovej vliv. celou dobu se bavím o tomhle konkrétním případě.
když budu mít doma fototiskárnmu na který budu denně tiskout spoustu dokumentů a jednou za měsíc si budu chtít vytisknout fotku a budu si porovnávat jestli se mně vyplatí si koupit fotopapír a vytisknout ji a nebo si ji nechat vytisknout ve fotolabu tak taky budu porovnávat cenu papíru vs. cenu ve fotolabu.
no jestli mi najdeš obchod, kterej dodává to, co potřebuju, tak bych to i využil...
Sice bych tím přišel o kontakt s prodavačkou, což by mě mrzelo, ale ten čas strávený cestou mě taky mrzí. Tak bych to mohl kombinovat. Zkusím se mrknout na rozmarýnu, ta by měla mít snad alespoň většinu sortimentu...
[email protected] Ti (doufám) bude schopen poradit. Nechává si vozit všechno možné. Odkud, netuším.
"Nákup si můžeš objednat po internetu a dovezou Ti ho až před dveře "...zavrit se do panelaku k pocitaci a cely zivot si ridit od obrazovky? Diky, nechci. Nakupy nemusim, ale jidlo si rad vybiram sam....pokud mozno cerstve! Knihy, CD a podobne zbozi, proc ne. Ale zradlo...ani nahodou.
A Jurimir ti uz nekolikrat psal, ze si to auto primarne nekupoval jen kvuli jizde do prace a kvuli nakupum. Koupil ho z mnoha duvodu a tak proc ho nevyuzit i na jizdu do prace. Proc by mel kupovat nejakou rocni tramvajenku, kdyz ma doma auto a kolo? Ja jeho nazor chapu, protoze ridicak jsem si poridil prave kvuli duvodum, jake ma Jurimir.
vždyť je to zdarma (pokud máš legitimaci MHD), Jurimíre
jen se mi nelíbí, že lidi budou s kolem v sobotu jezdit nahoru tramvají a pak se řítit z kopce, budou dělat ostudu a nehody způsobovat. Někteří ...
nemám legitimaci MHD a nevím o tom, že by byla zadarmo. ALe jestli ano, tak mi řekni kde, prosím...
Analogicky k tvému tvrzení o autu bys za průkazku platil fixní částku (ať bys jezdil nebo ne), takže s MHD bys vlastně jezdil zadarmo, ne?
8-)
jistě. Pokud by ses rozhodl si z nějakého důvodu pořídit lítačku a koupil si jí, tak potom když bude třeba někam z úplně jiného důvodu jet a budeš zvažovat způsob dopravy, tak si řekneš, že MHD je to levnější, protože tě ta jednotlivá jízda už nic navíc nestojí a je vlastně zadarmo.
Jízda s legitkou navíc třebas o víkendu za zábavou je "zadarmo" a ty za jízdu na 10km dáš 10x1,35Kč=13,50 za benzin.I při tvých zajímavých počtech bude MHD stále levnější.
Spočítej si náklady za celý rok a vyděl ujetými km.Pod pět káčé na km se nedostaneš.
Proc vsechno prepocitavas na koruny. Vzdyt tady ani tak nejde o penize. Jde o to, ze jsou mista, kam se Jurimir bez auta problemove dostane (ma rodinu po cele republice a navic v pidi vesnickach). Pohodli auta taky nemuzes pocitat na koruny. Kde jakej rychlik, osobak, bus, tramvaj, metro je preplnene a nevim, jak ty, ale ja v posledni dobe v tehle kramech imrvere stojim, nebo se nekde mackam (a ze je stale pouzivam dost, ikdyz me stvou). Navic zpozdeni! Vlak z meho mestecka do Prahy ma snad kazdy den zpozdeni. A neni problem mit 20-30minut. A kdyz jedu k babce na hradecko, tak ty vlaky maji bezne pres pul hodiny. Navic se dost casto stava, ze na ten osobak, z vesnicky me babci, rychlik proste neceka, kdyz je spozdeni vetsi nez 10min. Pak tam clovek drepi dalsi hodinu. Autem jsem tam za 40minut.
To, ze MHD a CD zdrazuje jen pomaha k tomu, ze clovek zacne vice premyslet o aute. A kdyz uz mam teda auto na dopravu za babcou, do kramu (dale nez cca 5km, jinak pouzivam kolo), na vylet....tak proc ho nepouzit i do prace?:-)
Myslim si, ze zrovna ja a Jurimir nejsme lide, co by z pouzivani auta byli nadseni. Zrovna mi dva nejsme lide, co by si koupili karu za statisice a vozili se v ni i na zachod. Ale bohuzel se tu v nasi zemi deje neco divneho, co nas tlaci k tomu, abychom si alespon to male auto, co zere 4,5litru benzinu, koupili a pouzili. Do svych 29 let jsem nemel potrebu mit auto a ridicak...ale ted uz se to bez nej bohuzel nejak neda.
A ja si myslel, ze bastis salat z pampelisek...:-)
Bych se moc neradoval. Podle LN http://www.lidovky.cz/do-tramvaje-s-kolem-jen-v...
musí být splněny současně tyto podmínky:
Může to být jen explicitně určená trasa (takže ne všude)
Nesmí to být garantovaný nízkopodlažní spoj (kolik jich v té Praze máte?)
Musí to být nízkopodlažní tramvaj (tedy nízkopodlažní, ale ne garantovaný)
Musí to být v určeném čase. (Po-Pá 20.00-05.00), So+Ne.
Rozhodně je to taková první vlašťovka, ale jedna vlašťovka jaro nedělá. Ale aspoň něco.
nevím odkud lidovky čerpají, lae dle stránek DPP se dá jezdit ve všech typech vozů, pokud nejde o garantovaný nizkopodlazni spoj
http://www.dpp.cz/index.php?q=cs/preprava...
Já bydlím na "prudkým" kopci, jsem zjistil ... takže v noci ze stezky nemusím vjíždět na silnici ani na chodník, ale u modřanského kina mohu nastoupit. Každý den ve 20 až se budu vracet.
Je dobré, že o tom moc lidí neví a tak budou cestující dost asi nadávat:) Možná i policii volat. To bude zase témátko!
Ale,to je přece pochopitelné,že jenom ve vymezených úsecích a tam kam to vede nahoru,že to není povolené v pracovních špičkách,mě nechává v klidu,stejně bych se do přeplněné tramvaje dostávala s kolem těžko,nakonec jezdíme hlavně o víkendech a pozdě večer jsou tramvaje skoro prázdné,naložení kola bude v pohodě.Věřím,že se se mnou sveze též Medúza,budou ho jistě po celodenních 200 km bólet nožičky a rád se sveze nahoru ze zastávky Hlubočepy.Mimochodem,nevíte někdo,kolik bicyklů je možné nejvýše přepravit v prostoru pro kočárky v jedné tramvaji?Doufám,že dva.Nikde to nepíšou.
Zlatá šalina, ale ty patoky co tam vaříte v tom starobrnu, to je děs, na druhou stranu, na pročištění střev je to dobrý. Ještě že ti cajzli utekli do práglu a rozprchli se po celých čechách, aspoň máme co pít :o)))
hmm tak starobněnské patok fakt bránit nebudu :-)
To je Heineken, to nebrat...