Ahoj, mám problém. Rád bych na treka dal převodníky s co největším rozsahem - tedy velký 52, malý 22 a střed něco mezi. Dá se něco podobného sehnat nebo smontovat ? Tuhle kombinaci bych rád pro cestu přes německé roviny k alpským sedlům natěžko. dík za rady. Jirka
Mám obavy,že takový rozsah nepobere přesmyk a šaltr neudrží naplý řetěz,funkční, co mám odzkoušené,je 26,36,48 v předu a vzadu 34-11.
Mám 22-36-48 a kazetu 11-31 a je to na hranici, co pobere přehazka. Při nesmyslným převodu 22/11 jde ramínko vodorovně a řetěz jede po sobě, 22/13 už je OK, ale stejně ho nepoužívám. Kratší řetěz by zas nezvlád španělský převod 48/31 (ramínko přehazky úplně dopředu), občas se na něj nakráko dostanu :o))).
Přesmyk pobral rozsah 22-36-48 v pohodě, ale velkej přes 50 by asi už nevzal.
Na malou placku ale vůbec nevadí, když těch převodů nefunguje klidně více, klidně 4 nejmenší kolečka nevadí.
Takže tam ještě rezerva je.
Opačně je to horší, velká/velká by mělo jít zařadit i když takový převod většina nikdy nejezdí. Ale to riziku, že ho tam jednou omylem zařadí tu pořád je a při kratším řetězu (který na ten převod už nestačí) to skončí drasticky...
Já vozím bikovou klasiku 44/32/22 a k tomu kazetu 11/34 a vozím to schválně s přehazkou se středním vodítkem, i když už také akorát na to rozsahově nestačí a na nejmenší placku mi nejdou 2 nejmenší převody.
A mám to navíc nastavené bez úplné rezervy, tzn. mám řetěz dlouhý tak, že velká/velká zařadit omylem můžu (už jsem ho tam pár let nedal, ale jistota je jistota), ale protože to je full, tak už nemůžu při tomhle převodu propružit více než do poloviny zdvihu (dochází při pružení k mírnému natahování řetězu). Správně by tam měla být větší rezerva, tedy o 2 články delší řetěz, ale to už bych přišel o další 3 převody na nejmenší placku.
Ale dlouhé vodítka tam kvuli tomu rozhodně nechci. Na velká/velká jsem už nepřeřadil pár let a na malá a nejmenší 4 pastorky také nejezdím (tam omylem přeřazení ničemu nevadí).
Takže o rozsah přehazovačky bych se nebál. Problém bude ale jak píšeš, že to nezvládne přesmyk.
Nemáš u rozsahu 22-36-48 problém s přesmykem ? Já myslel že přesmyk zvládne maximální rozdíl 22 zubů.
Deore (starý) to zvládá k plné spokojenosti.
Když jsem to namontoval, byla chvíle napětí :o) , přestože jsem to měl proměřený (teoreticky), ale vyšlo to i přes to, že mě před tim v cyklošopu varovali.
Doporučuju ! 20tku, nebo naopak 50tku by to už bez úprav vodících ramínek nevzalo.
Kliky silniční, třeba Shimano Tiagra má trojpřevodníkovou verzi s převodníky 50-39-30. Záleží, ale i na přesmyku. Na crossu bude asi objímkový ale raději bych použil silniční, který je s takovým rozsahem kompatibilní. Problém může být kolize objímky s dírou pro košík a verze s dolním uchycením objímky (downswing? nebo jak se to jmenuje) se na silnici nedělá. Přehazovačka by to měla zvládnout, pokud nebude mít krátké ramínko.
Přesmyk víc jak 22 zubů nepobere. Pokud chceš 52, tak jedině silniční trojplacky 52/39/30 (případně jiné kombinace př 52/42/30, 50/39/30) - plus bude nutný nový přesmyk. Při kazetě 11-34 je převod 30/34 už docela "lehký" (je to cca jako 22/25).
Tohle ti asi nepobere přesmykač, jak psali jiní výše, co to zkombinovat s nějakou převodovkou? Tam by ses mohl dostat na uplně jiný rozsahy než jen při kombinaci přesmykač a přehazka....
Trochu elementárních počtů: Jak píše hekynen, přesmyk i přehazka mají určité limity co se týče rozdílu velikosti pily(22). Při stejném rozdílu a zmenšení ozubených kol (převodníků, pastorků) obecně dosáhneš většího podílu velká/malá (např. 44/22 > 52/30).
Takže pro co největší rozsah vzadu 11-34 a vpředu pak tak velký nejmenší převodník, jaký jsi ochoten šlapat (např. 26), no a ten větší prostě o 22 zubů víc. Tím dosáhneš technicky maximálního rozsahu převodů.
BTW při jizdě na těžko k čemu by ti byl převod 52/11? 42/11 při 90rpm znamená rychlost kolem 45km/h, to mi přijde jízdu natěžko po rovině postačující...
no, taky je mi trochu s podivem, na co 52/11... a při "natěžko" už vůbec... 50/11 jsem dával na silničce, když valíme v balíku skopce (65> km/h) spurt na "ceduli" (teď mám jinou kazetu 12-23 kvůli "jemnějšímu" odstupňování; když tak si hold při spurtech na ceduli z balíku vystoupím)
Myslím si, že 48/36/26 by pro jeho účely zcela stačilo... 26/34 je téměř jako 22/28 (na kazetě 11-32 druhý nejlehčí"); lehčí jak 22/24 na bajkovi vpodstatě ani nedávám, pokud se nejedná o nějakou vyloženě stojku či těžký terén, což ale "natěžko" stejně nehrozí.
Hodně záleží jak je kdo výkonný a jak se jezdí frekvečně v kopcích.
Já bych klidně na fullu bral i lehčí převod než 22/34. Na 22/34 jedu při mojí optimální kadenci 6km/h a občas potřebuju jet i kolem 4km/h, abych v lehčí části techničtějšího prudkého stoupání maximálně šetřil sílu a mohl pak v kritické části zrychlit (tam by to technicky tak pomalu projet nešlo) a přitom jsem ještě předtím nechcípnul.
Kdybych si to spočítal na optimální kadenci, tak bych potřeboval na tu rychlost neuvěřitelný převod 22/51. Takže to neřeším a v takových situacích prostě tu kadenci snížím na neoptimální (jezdím kopce kadečně dost, tak aspoň mám velký prostor ke snížení kadence).
A 22/34 klidně zařadím i na asfaltu, když jsem jel 20% a prudčí. A tam by nebyl problém jet i na těžko a s nákladem by to byl ještě větší záhul.
Ale na druhou stranu 44/11 mi jako nejtěžší stačí bohatě. To mám s příjemnou kadencí do rychlosti kolem 50-55km/h a rychleji opravdu šlapat nepotřebuju (po asfaltu stejně téměř nejezdím, takže často nemívám vůbec ani maximálku přes 50 za celou vyjížďku).
Ježiši jaká je tvá optimální kadence? Pro člověka co nejezdí víc jak 75 ot/min. je to nepředstavitelné :-)
Pro stoupání na nejlehčí převod to není nic extra vysokého.
6km/h při převodu 22/34 je s mojemi plášti pouhých 75ot/min.
Na rovinách jezdím pak kolem 80-100ot/min. A takových 110ot/min mi nedělá problém jet na rovině po dlouhou dobu (ale to normálně nedělám, už se mi tak jede o něco hůře).
no já celkem často na rovině po dosažení maximální rychlosti rád snížím otáčky. Na nejtěžší převod vytáhnu po rovině cca 47 km/h (do kopce bych na něj ale šlapal třeba i v 65), pokud ale chci někam dojet, tak se na rovinách trochu šetřím a šlapu na menší otáčky, pak ten nejtěžší převod použiju i třeba při 30 km/h. Pokud mi v takovémto případě třeba foukne vítr do zad nebo je to z mírného kopce, nemám už co zařadit (vyšší otáčky mě zbytečně vysilujou, když to jede v podstatě i bez šlapání, a na pomalé otáčky nemám převod). Takže třeba přestanu šlapat, počkám až to zpomalí a pak teprv šlapu.
V podstatě je to tak, že když šlapu v rychlostech od 4 km/h do 50 km/h, tak bych teoreticky potřeboval rozsah převodů přes 1000 %, standardní řadicí systémy poskytují jen cca 550 %.
44/32/22 s 11/34 kazetou má rozsah nějakých 620%, ale pořád je to málo. Těch 1000% bych se klidně hodilo. To je přesně to, co by bylo třeba u mě, abych mohl zpomalit na ty 4km/h se stejnou kadencí jako jedu těch 6.
Stejně je to opruz, když na to spomalení jen o 2km/h je potřeba o polovinu zvětšit celý rozsah převodů. Naštěstí není problém když to není na dlouho snížit tu kadenci na nejlehčí převod z těch 75 na 50 a hned je rychlost 4km/h na světě.
To jezdíš kolmé stěny? :-)
no tak zrovna úvodní tazatel jede natěžko do Alp, tam se mu budou hodit dobré převody i na rychlosti kolem 2-3 km/h;-)
no tak zrovna tohle nebyla reakce na úvodního tazatele (mohu-li použít tvůj začátek příspěvku) ale na Mloka a ten se "natěžko" nikam nechystá... a než "jet" na kole rychlostí 2-3 km/h, tak to je už lepší tlačit (myslím KOLO, ne něco jiného); i když na posrání by to asi bylo tak jako tak... :-))
Já rád jezdím těžší technické výjezdy a nemám je rád proto, abych do nich chodil pěšky, ale proto, že mě je baví vyjíždět.
S tím tlačením je to hodně sporné, hrozně záleží jak kdy.
Tepák mi vždy vysvětlí, co je lepší a pro mě většinou jet.
Ono se navíc zrovna do prudkých kopců se šutry nebo jiným technickým terénem v tretrách i dost blbě chodí.
A já tedy vůbec nerad chodím.
Tak to je pak jasné... Já mám za "cíl" dostat se nahoru; ne to "elegantně" vyjet, takže klidně poťapu i pešo. 22/32 je pro mne převod, který téměř nedávám (např prudký výjezd blatem - jen z důvodu prohrabávání); a lehčí si už opravdu nedovedu představit. Pomaleji na kole snad ani jezdit už nemumím, takže při 22/34 bych šel přes palubu... A tepák si do kopců a hor raději nevozím... :-)
No,tak na rychlost 2km/hod je rozhodně lepší jít pěšky.
Proč by to tak obecně mělo být? 2km/h je tedy už fakt málo a už to bude i těžké držet balanc a nebudou na to převody. Takže spíš půjde o 3-4km/h.
Ale i tak je to hrozně individuální. Znám lidi, kteří už v každém druhém prudším výjezdu když jim rychlost klesne pod 7-8km/h klidně raději slezou a jdou pěšky a unaví je to méně.
A pak přesně opačný extrém, kteří jen hodně jezdí a chůze je dokáže hrozně rychle odrovnat a pro které je vždy lepší jet.
pokud bys na to měl převody a stabilitu, tak je rozhodně lepší jet než těžké naložené kolo tlačit. Jenže prakticky žádné kolo na to převody nemá (nejlehčí převody jsou třeba na rychlost kolem 8-11 km/h, pak už musíš snižovat otáčky, což je nepohodlné a neefektivní.
To vůbec není třeba, pokud je terén technicky náročnější, kde je třeba zrychlovat na překážky, podklad k tomu moc nejede, tak mi stačí kolem 20% stoupání a pomalu končím.
A pokud výjezd nedám, tak z 90% je to kvůli fyzičce a ne technické náročnosti. Samozřejmě to spolu souvisí a pokud už jedu delší úsek na doraz, tak pak díky tomu to nemusím dát ani technicky, co bych jinak dal na krátkém úseku, kde bych byl odpočatý.
Tedy vždy když je delší prudší technický výjezd, tak se snažím úseky, které je možno jet pomaleji jet co to jde nejpomaleji, aby mě klesly tepy a já měl hodně sil na ty náročnější.
Takový příklad nevinného výjezdu, co třeba jezdím:
http://data.mlok.net/gps/jeseniky/profil2.PNG
Tady musím hned dodat, že jsem většinu toho vyznačeného nejprudšího úseku nedal, protože to bylo současně s moc náročným terénem.
Kde to bylo?
Jeseníky - rychlý krátký výjezd na Šerák poslední den a dolu po sjezdovce do Ramzové.
Jel jsem na Šerák během té 14denní akce už podruhé a poprvé jsme jeli tu skvělou technickou červenou dolu a pro srovnání napodruhé sjezdovku.
Takhle nějak vypadal ta červená dolu:
http://data.mlok.net/fotky/DSC03185.JPG
Jeseníky jsou moje hory nejmilejší, trasu na Šerák /viz. Tvoje foto/ dobře znám. vždycky jsem si říkal, že kdo by ji vyjel, tak by zasloužil pochvalu. já jsem se o to nikdy nepokoušel a ani to v dohledné době zkoušet nebudu. to spíš pojedu směrem na Návrší, kde mi to přijde pro kolo úplně perfektní
To na fotce jsme také jeli směrem dolu. Já to nedal celé bez šlápnutí ani celé dolu (ale to je mojí ne zrovna perfektní technikou, dá se to dát dolu bez šlápnutí i na HT - sice málokdo to dá, ale jsou tací).
Nahoru bych toho dal ještě méně, ale hlavně nahoru by to nebylo tak zajímavé. I když mám rád technické výjezdy, tak už ne takovéhleho typu. Na druhou stranu v tom cca 1,5km technickém úseku to není nijak moc prudké, to by zase výjezd o něco usnadnilo (tedy spíš to by vůbec umožnilo aspoň část vyjet).
Jeseníky se mi líbili, pár úseků tam bylo opravdu super. Kromě tohodle úseku byl ještě lepší úsek po červené z Rejvízu až do Jeseníku s perfektním sjezdem ze Zlatého Chlumu.
Ten byl ještě lepší proto, že byl přesně ideální obtížnosti pro mě, tedy perfektně jsem si ho užil a dal jsem ho bez šlápnutí úplně celý.
Tedy tak se nám líbil, že jsme to jeli dvakrát a podruhé při větší únavě, když bylo více mokro jsem nedal kousek výjezdu ještě před Zlatým Chlumem.
Pak byla super vyjížďka na Kraličák po hřebeni přes Smrk.
Bohužel to trošku zkazil zákaz v posledních cca 2km před vrcholem Kraličáku (na ten konec jsme se vykašlali a přes zákaz ho nejeli), kde ten konec vypadal moc pěkně.
Máš v podstatě dvě možnosti: Zkusit sehnat přesmyk/přehazku, která to skousne, případně standardní komponenty nějak vytunit (přehazka ještě delší ramínko, přesmyk nějak prodloužit) samozřejmě už asi bez záruky správné funkce. Nebo použít některé z méně obvyklých (ale o to spolehlivějších) řadicích systémů:
Troj/dvojtác + dual drive (3 stupňová převodovka v náboji + klasická přehazka s x-kolečkem - relativně nízkonákladové řešení)
troj/dvojtác + rohloff speedhub (14 stupňová převodovka se stejným odstupňováním převodů a stejným rozsahem jako trojtác + 9 kolo - přes 550 %, přesně nevím - ale stojí cca 21.000, měl by ale vydržet věčně)
schlumpf high speed drive (dvojstupňová převodovka v klikách s rozsahem 250 % tuším, stojí cca 11.000), v kombinaci třeba s tím rohloffem získáš rozsah, kterej málem ani nepoužiješ:-)
Ahoj, díky všem za rady. Vidím, že zase chci něco, co se (doufám zatím) nedá sehnat. Stejně jsem si připadal před více než dvaceti lety, když jsem z duralového plechu vyřezával delší ramínko k přehazovačce nebo dokonce celý převodník. Pro vysvětlení - na prvním treku jsem měl vzadu 32 a převodníky 44-36-22. Tam mi velice chyběly převody do rychla, protože vysloveně nemám rád vysokou frekvenci šlapání. Na současném kole mám vzadu taky 32, ale převodníky 48-38-28. Převod do rychla je již celkem OK, i když bych pár zubů navíc klidně užil, ale převod do pomala by bylo potřeba zvětšit. Nemáte alespoň radu, kde sehnat kombinaci 48-36-22, kterou zmiňoval PepikW ? Nějak tuším, že si asi podobnou kombinaci budu muset smontovat sám. Dík Jirka
Vyměnil jsem jen ten nejmenší převodník za tu 22tku (měl jsem původně 48-36-26), nabízeli mi různé, vzal jsem duralový od Gebhardta asi za 3kila. Jestli máš sešroubované převodníky (ne snýtované), ten malej koupíš v každém cyklošopu.
Ahoj, právě před měsícem jsem to samé řešil u své silnice. Ukázalo se, že smontovat něco takového moc nejde, nebo se nevyplatí. Vyřešil to trojpřevodník Sora od Shimana (nenašel jsem to konkrétně, ale totéž v provedení dvojpřevodník najdeš třeba tady: http://www.koloshop.cz/silnicni-109/sora-kliky/)
Chtělo to ale ještě přehazovačku s dlouhým ramínkem a dlouhej přesmykač. Počítej s tím, že tím měníš i středové složení, které je přímo součástí klik. Vešlo se to zhruba do 3000 Kč a funguje to hezky...
Co třeba tohle ??
http://www.e-cyklo.com/detail.php?skupina=6&...
To je ono! :-)
S tou Sorou 52-42-30 jsem uz silnici koupil, ale vzadu mi nevyhovovalo 13,14,15 az 25 protoze jsem spis turista a nechal jsem tedy hned vzadu vymenit za 11 az 30 (obcas se mi uz i 30/30 pri 8km/h na silnici hodilo a urcite se bude jednou hodit v Jesenicich).
Pobere to bez krizeni 52/11 az 21 (kratkodobe 23), 42/11 az 23 a 30/15 az 30, ale problemem je prave kratke zadni voditko pri 30/30, ze uz kladky tlaci primo retez na zadni kazetu.
Nechce se mi take rucne pilovat delsi voditko jako kdysi na mem Favoritu (tam jsem mel take rucne pilovany 3-tac 52-40-30) a zatim ani kupovat novejsi prehazku, takze cekam, az se ta "levna Sora" casem vybeha a pak koupim neco s o neco delsim voditkem.
Mám Shimano Sora 52-42-24. První dva jsou originál, 24 vyměněný za původních 30. Původně jsem mínil prostřední taky „něco mezi”, ale nakonec zůstalo u 42; vyhovuje.
Přesmyk Sram XGen, řazení Shimano LX. Spolupráce bezproblémová.
Všeobecně bývá problém s řazením prostřední/nejmenší talíř (opačně ne), protože řetěz rád padá. Chtěl jsem to odstranit přišroubováním krytu z nerezového plechu dovnitř na 24z kolo, ale protože jsem se s tím nechtěl pižlat, zadal jsem zakázku řemeslníkovi, ale ten pořád nemá čas. Zhotovil jsem tedy pomocný talířek z um. hmoty, ta ale nevydržela. Druhá varianta je přišroubovat dovnitř jiný (ale větší) talířek tak, aby nechytal o vidlici.
22z už je málo: je na Microdrive a navíc s největší pravděpodobností už jen na 4 šrouby. 24z na silniční kliky půjde bez problémů.
Zapomněl jsem reagovat na zkušené bikery, kteří radí, co je pro koho lehký převod.
Při stoupání do prudších kopců, především při delší jízdě, je vhodné mít co nejlehčí převod, aby se nezvedalo přední kolo. Snadno zjistíš, že při určitém převodu nemůžeš jet, protože přední kolo se kvůli přílišnému záběru zvedá, ale když máš možnost dát ještě lehčí převod, jedeš s menší námahou, dokonce rychleji a kolo se nezvedá.
Kdyby se Ti někdo smál, že jedeš na 24/34, nic si z toho nedělej: neví, čemu se směje.
S tím zvedáním je to vždy o technice šlapání a práci s těžištěm.
U tebe to tak může být jak píšeš, já to mám třeba podobně, také dám extra prudké věci v terénu jedině na lehčí převody.
Ale aby to bylo na lehčí převod lepší (z pohledu zvedání předního), tak je nutné šlapat zcela rovnovměrně a nesmí se udělat jediný prudší záběr.
A spousta lidí to má proto přesně opačně, na těžší převod dají více než na lehčí, protože na ten lehčí se jim to naopak zvedá mnohem více.
Znám lidi, kteří na střední převodník dají superprudké věci, které já nedám na 22/34.
Vše mluvím o terénu a to spíš těžším, protože tam právě není lehké vždy držet plynulý rovnoměrný záběr na ten nejlehčí převod, protože často může kvůli překážce dojít k úplnému zastavení kola a pak má spousta lidí tendenci prudce zabrat a v tu chvíli pak okamžitě končí.
A s námahou je to také individuální, někdo má lepší výkon (a tedy menší námahu) při malé kadenci na těžší převod, někdo naopak.
Takže i když patřím mezi ty, co jezdí extra lehké převody a frekvečně a občas ze mě někteří v technických výjezdech nechápou (to když na 22/34 třeba zrychluju na překážky až k rychlosti kolem 10km/h), tak bych si obecně nedovolil tvrdit, co píšeš.
A ještě k tomu zvedání předního kola, také je to hrozně moc o kole.
Od té doby co jezdím svoje dva současné fully, jsem neměl problém se zvedáním předního kola ani jednou a to jsem ani nemusel skoro nikdy pracovat s těžištěm ve výjezdu. Je to dané několik faktory:
- geometrie kola
- full (díky držení kontaktu zadního kola s terénem člověk nemusí tolik řešit prokluz zadního kola)
- rychlé snižování zdvihu vidlice použitelné za jízdy (to je na prudké výjezdy geniální výmysl)
Teď končím 90% výjezdů které nedám na fyzičce. Ne že by to bylo na fullu nějak výrazně náročnější, ale díky kolu dám mnohem prudší věci než dříve a ty už pak nezvládám.
10% výjezdů končím na technice a to je vlastně ještě skoro vždy důsledek těch prvních 90%. Tedy myšleno tak, že když jedu kus výjezdu už fyzicky na doraz, že pak nedám technicky, co bych jinak odpočatý na krátkém úseku dal v pohodě.
Moje kola jsou z nějakého mně neznámého důvodu vždycky o několik čísel větší, takže taky pořádně dlouhá.
Na dovolené komplet pořádně zatížená, takže se nedá mluvit o lehkém předku. Už se mně mockrát stalo, že jsem do kopce vůbec nemohl odlehčit zadní kolo, protože okamžitě začalo prokluzovat.
Dlouhá táhlá stoupání, kdy člověk jede pořád do kopce i několik hodin, je lepší jet na lehčí převod, protože je taky menší únava. Při postupném řazení z nejlehčího převodu na těžší a těžší najednou dojde k tomu, že i při plynulém (ne trhaném, jak píšeš) šlapání je najednou cítit, že přední kolo má snahu se zvedat, takže je lepší přeřadit o stupeň zpět.
Někdy se ale stává, že už není kam řadit. Zhusta z toho ale také, že to vzdám a radši se chvilku projdu.
24/34 je někde na silnici a crossu opravdu trochu moc. Na horalu jsem měl převod 22/32 a nevyužil jsem ho ani při stoupání na těžko do prudkého kopce, který byl zledovatělý. A pokud se zvedá přední klo, tak je to určitě posedem. Měl jsem 8cm představec, sedlovku se zámkem "hokejkou" a sedlo posunuté úplně vzadu. Na mém krátkém rámu se to zvedalo jak jankovitá kobyla při každé větším kopci. Dal jsem delší představec sedlo posunul dopředu a je po problému.
Silnička se mi nezvedala nikde a to mám hodně kraťoučkou zadní stavbu a v Beskydech je krpálů hodně. Nejlehčí převody 42/24 resp. 39/23. Na tu první kombinace jsem vyjížděl kopec, který má stoupání pravděpodobně přes 18% a přední kolo se nezvedlo.
Ja ted nedavno jel na silnicce s take kratkou zadni stavbou z Usti nad Labem po silnici na Mirkov na mem nejlehcim prevodu 30/30 (radeji jezdim i vetsi kopce v sede), predstavec mam 100mm a tam uz se silnicka zvedala take, ale nastesti na silnici takoveto kopce alespon u nas v Krusnych horach a Stredohori nebyvaji casto a mene se to zveda, kdyz drzim berany dole.
Nojo, 18% :o)))
Až se někdy dostaneš na 30ti procentní stoupání, tak se ti bude přední zvedat i na asfaltu na silničce :o)
Mě třeba na Jedlovou nejlehčí na crosu 26/32 skoro nestačilo (tlačil jsem často - musej se dobře rozvrhnout síly), co mám 22/32, je to podstatně lepší.
http://pepikw.rajce.idnes.cz/Jedlova/
Psel jsem pravděpodobně přes 18%, abych nekecal. Přesně to nevím a nemám to jak zjistit, ale podle fotek to bylo něco podobného:-)
Tak to smekám.
Přijeď začátkem května na časovku do vrchu, zaboduješ.
Pěkný popis loňský je tady:
http://www.mountainbike.cz/clanek.shtml?x=1108770
Já tam jezdim jen turisticky :o)))
Reaguju na to, že se mi nezvedalo přední kolo, ne že jsem to vyjel v pohodě :-)
Ale tohle jsou krásné závody. Každý sám za sebe, žádné schovávání se v háku žádní sebevrazi, co člověka dojedou z kopce jen čistá síla. Ještě tak dát nějaký závod (pochopitelně v menším kopci) na singlspeedu, to by bylo něco :-)
Pravděpodobně si neuvědomuješ, že 24/34 je na treku těžší převod než na horáku, protože Ty máš menší obvod kola. Já mám obvod 2288 mm, takže ve stejném poměru, jako je 2288/obvod pláště Tvého kola, mám těžší i stejný převod.
Co se posedu týká, mohu Tě ujistit, že tím to zvedání není. Taky představec 110 mm není z nejkratších. Při nezatíženém kole jsou úplně jiné vlastnosti než při jízdě na supertěžko, i přes dost zatížený předek.
Ráfky se liší o (622/597-1)x100 = 4,18%. S pláštěm to nebude o víc, spíš o míň (na MTB máš spíš vzšší pláště než na treku). Daleko větší rozdíl hraje geometrie a tuhost kola, tenhle rozdíl sotva poznáš.
Jinými slovy, rozdíl mezi 26" a 27" kolem je asi jako mezi 26 a 27 zubama na ozubeným kolečku. Spíš míň, viz výše...
Jak se píše podemnou rozdíl je zanedbatelný.
A za tím posedem si stojím, aby zvedání předního kola bylo způsobené hlavně těžkým převodem, tak to je blbost.
Trek nemá 27", ale 28" a ještě je silně závislý na pláštích. Je velký rozdíl mezi obvodem silničního pláště kolem 20 mm a mého širokého pláště.
Nikde jsem nepsal, že zvedání předního kola způsobuje hlavně těžký převod. Upravuješ si přečtené, jak naši politikáři. Za napsaným si stojím, bo to mám ověřené praxí.
»Při stoupání do prudších kopců, především při delší jízdě, je vhodné mít co nejlehčí převod, aby se nezvedalo přední kolo. Snadno zjistíš, že při určitém převodu nemůžeš jet, protože přední kolo se kvůli přílišnému záběru zvedá«
Je tu někde to, co jsem tam údajně měl napsat? Takže blbosti nepíšu já, ale Ty. Za posedem si můžeš stát, jak je ctěná libost. Ale rád bych ten posez viděl při výjezdu natěžko třeba na Štrbské pleso. Možná i s přetrženým řetězem.