Včera jsem jel, autem, jak jinak, na Frýdlantsko, do Libverdy. Zlehka poletoval sníh a mrzlo.
Přesto jsem potkával spousty evidentně dopravních cyklistů.
Asi to bude tím, že v tomto zapomenutém kraji, kde rozhodně podél cest nejsou žádné dopravní úpravy pro cyklisty, praktikují jinou podporu cyklodopravy:
Podstatné omezení a nebo rovnou zrušení veřejné hromadné dopravy.
U nás na severu,a současně dálném východě je dobrým příkladem můj tchán.Je cyklista z přesvědčení,a nesnáší auta.Nyní však město FM tak "vymakalo" autobusová spojení,že se těsně před důchodem tak naštval,že si koupil auto.To myslím,mluví za vše.
No nemysli si, já jsem někdy v lednu taky uvažoval o koupi nějakého prskoletu, na nic víc nemám řidičák. Ale pak jsem to sám se sebou ustál. A to jsem vždycky vykřikoval, že mi nic smradlavého do garáže nesmí. Jenže jak přibývají léta a ubývají spoje... A to nemluvím o jízdném v autobusech, které je srovnatelné s cenou benzínu pokud pojedu v autě sám. Takže pokud bych si pořídil nějaký malý skútřík, jezdil bych laciněji než v MHD. :( Jenže se znám, to by to kolo zapadlo prachem.
U nás pozoruji jiný extrém - kromě 2 spojů - školních jezdí ty ostatní se 2-3 lidma a mnohdy jsou úplně prázdné.
U nás také ty spoje jezdí přes den poměrně prázdné, jako asi všude. Jenže ti lidé se nějak dostat musí, jet k lékaři na jedenáctou autobusem v sedm je blbost. Pravda, přibylo malých autobusů, takže ta ztráta nemusí být tak velká. Na druhou stranu, typický vesnický provoz má několik denních špiček 6.00 zaměstnanci továren, 7.00 děti do školy, zaměstnanci do úřadů, 13.00 děti ze školy, 14.00 zaměstnaci z továren, 15.00 zaměstnaci z úřadů. Takže tam dopoledne vychází cca 5 hodinové sedlo. Což se dá řešit tak, že řidič spí na volantu a autobus někde stojí = běží mzda + odpisy, nebo tu trasu ještě 2x objede což zvýší náklady relativně jen nemnoho a udělá to větší službu. Srovnal bych to třeba s nočními linkami ve velkých městech, ty také nejezdí nějaké našťouchané, ale svoje místo bezpochyby mají.