O GPS se tady diskutovalo již několikrát. Co říkáte konkrétně na navigace s rastrovými (tedy "klasickými") turistickými mapami, určenými pro PDA a PNA zařízení. Který ze tří produktů, dostupných na českém trhu byste si vybrali?
SmartMaps (http://www.smartmaps.cz)
Tournavigator (http://www.tournavigator.cz)
fbNAVI (www.fbnavi.cz)
TourNavigator je v podstatě PDA s programem PathAway a s CZ mapou. Ten používám, mapy jsem kupoval jednotlivé listy u Navisat Stadler - http://www.navisat.cz
Funguje na PDA v pohodě, jen to není moc odolné v terénu, takže jsem to měl jen jako náhradu papírové mapy v batohu.
SmartMaps znám jen starší verzi, funkční je to taky, nevím jak mají aktuální mapy. Tu poslední neznám.
Dík. Jak ta která navigace funguje, to já vím přesně, všechny jsem je měl možnost důkladně otestovat. Mě právě zajímá ta uživatelská zkušenost, nebo naopak názor potenciálního nezaujatého zájemce, pro co by se ten rozhodl.
PathAway nejde moc ovládat bez stylusu, jen prstem. V tom je lepší OziExplorer, který má virtuální tlačítka na displeji.
Dneska chci vyzkoušet TrekBuddy na Nokii se Symbianem, v podstatě to PDA na kole využívám jen na záznam trasy, plus klasicky jako mapu. Takže myslím, že mobil mi poslouží dostatečně.
Tak mě teda překvapilo, že k tomu nikdo nic nemá ...
O GPS se tu hodně diskutuje, skoro bych řekl, že je tady každý specialista :-) a přesto zatím odpověď od jednoho. Já jsem ty tři navigace měl na test, ale co mne by mne zajímalo, to jsou názory na zmíněné produkty od jiných – od uživatelů i nezaujatých.
"Pořádné" digitální mapy v GPS navigaci jsou rozhodně zajímavý produkt pro cykloturistiku. Ale to provedení v PDA/PNA/SmnartPhone mi přijde pro outdoorové aktivity nepraktické. Proto jsem chtěl slyšet další názory ...
Přesně jak píše vette.
Já jsem rád, že mi v terénu přežije outdorová gpska (a i o tu mám někdy obavy), dále že vydrží dlouho na baterky a je odolná proti nepřízni počasí.
Měl jsem i s outdorovou problém, když jsem měl nepatrnou vůli v držáku na řídítkách, vypínala se v rozbitějších rychlejších sjezdech (vyřešeno vymezením vůle).
Navíc bych nechtěl nevektorovou mapu v terénu. V rastrové se dobře plánuje na počítači, ale když pak na vyjížďce potřebuju z nějakého důvodu přeplánovat trasu, tak zlatá vektorová mapa, když je malý displej (a žádné větší zařízení bych nechtěl, tedy větší displej nepadá v úvahu), tam se to ještě nějak dá z hojným využitím zoomování sem tam.
Takže kdyby ses ptal na outdoorové modely, tedy na Garminy, tak tu bude vědět lidí spousta.
Ale to na co se ptáš je pro mě do pořádného terénu zcela nepoužitelné, takže o tom toho moc nevim.
Pokud to správně chápu, tak třeba ty smartmaps jsou právě kombinací rastru a vektoru, což by mohlo být zajímavé v případě, že dokáží vektorovat i po turistických cestách a ne jen silniční síť. Na to se ještě musím podívat.
Jinak naprostý souhlas. Standardní přístroje typu MDA či PDA jsou pro outdoor použití naprosto nevhodné, snad jen jako nouzová záloha v batohu místo klasické mapy.
S některými odolnějšími kompakty už by se dala podnikat jistá outdoor aktivita, typicky klidná cykloturistika po dobrém povrchu nebo pěší turistika opět po cestách. Ale i tam je třeba počítat s rizikem, že s sebou člověk může plácnout a přijít o dost drahý přístroj.
Pro skutečný outdoor ve smyslu terénní cyklistiky nebo třeba horské turistiky bych po ničem jiném než odolném outdoor speciálu nesáhl a ani neuvažoval. A do těch tyto mapy zatím nahrát nejdou, alespoň co vím.
Ja mam v PDA SmartMaps jen starsi verzi (zatim premyslim, jestli se vyplati prejit na tu nejnovejsi, kdyz na turistiku mam stejne radeji OziExplorer a na kolo ta starsi verze staci) a ta starsi umi vektory jen po silnicich a take rika pred odbocenim hlasem, ze mam odbocit.
Trochu nekdy ty vektory ale navihuji mirne nesmyslne (asi chyby v navigacnich datech) a starsi verze zatim nema skoro zadne pokryti pohranici, kde pak pouzivam autonavigaci, ci jedu jen podle pojeldu na mapu, ale nastesti to vidim, takze se ridim ten kousek displayem.
Jsou tam i cyklomapy 1:75000 s vrstevnicemi, ale ja jezdim jen silnice, takze mi vic vyhovuji a staci ty prehlednejsi 1:100000 a za jizdy se daji take prepinat "virtualnimi tlacitky" jak meritko mapy, ci zmensovat a zvetsovat.
Jinak pro zaznam trasy mam jeste na pozadi spusteneho radeji Oziho a mezi programy prepinam hardwarovymi tlacitky.
Na silnicich to na tech dirach nekdy dostane take pekne zabrat a obcas jezdim vlete ve vedrech i v zime v mrazech (kdyz se to neprijemne treba opoti i kdyz to nesu domu v pouzdre), ale uz to mam skoro 3 roky a zatim kupodivu bez problemu.
V desti pres to jen natahnu "pouzdro na prukazky" zkrz ktere je na to sice blbe videt a ovladat ase to tak neda skoro vubec, ale jet se podle toho da.
Normalne vydrzi baterka tak kolem 4 hodin, ale mam to napajene USB kablikem z nabijecich tuzkovek v ramove brasnicce, takze to vydrzi se 4-mi baterkami asi tak 12hodin, coz mi na vylet, vcetne zaznamenani cele trasy, bohate staci.
Ale jak jsem psal, Outdor to neni a hlavni nevyhoda je, ze se s tim tedy musi opatrne, ale na druhou stranu tam zas muzu dat mapy, na jake si vzpomenu ...
Souhlasím, je samozřejmě fakt, že outdoorová GPS je lepší než PDA nebo obyčejný mobil. Na druhou stranu na základě vlastních zkušeností (Nokia 6233 + TrekBudy) musím říct, že co se odolnosti týká je to spíš otázka vhodného držáku - pokud je držák OK, i obyčejný mobil vydrží všechno. Jako daleko větší problém vidím spíš menší jas display a nižší výdrž baterií.
Co se týká rastrové mapy versus vektorové, tak co se plánování (použití zoom) přímo v mobilu týká, tak samozřejmě není tak pohodlné, ale dá se to obejít použitím vícevrstvé mapy. Co se vlastního použití týká, tak třeba posuv mapy ve srovnání s Garmin Oregon probíhá na Nokii kupodivu rychleji (mapa na obou zařízeních zhruba ve stejném měřítku 1:25tis.)
No a samozřejmě je rozhodující cena - v okamžiku kdy ke Garminu dostanu turistickou mapu celé Evropy (včetně tur. značení) stejně jako je to u silničních verzí a celé to dohromady bude stát max 12tis. Kč, tak nebudu váhat ani vteřinu. Ale jestliže k Oregonu dostanu pouze slušnou mapu ČR a každý další stát musím přikoupit za cca 100-300EUR tak sorry - TrekBuddy nebo OZIexplorerCE jasně vítězí.
jaka je rychlost trekbuddyho na te nokii ve scrollovani a u novejsi verze TB i v vykreslovani projite trasy? cuka se to, nebo je to totalne plynule? ceka me nutny upgrade K750 a podle testu rychlosti javy na mobilmanii jsou na tom nokie v porovnani s SE primo tristni, cca tretinove, byt stale lepsi, nez ruzne LG, samsungy atd.
Na Nokii se Symbianem jsem používal SmartCom GPS a oproti TB je rychlejší. Není ale zadarmo. Každopádně TB je zadarmo velmi použitelná volba. Tu Nokii jsem měl 6120 classic a TB běhal v poho, tak si porovnej její Java výkon.
No na 6233 je to naprosto plynulé a všechno funguje jak má, ale jako upgrade z K750 bych to neviděl, protože 6233 je jen asi o 1/2 roku mladší.
Jinak záleží na tom co chceš za telefon - pokud vím tak na Symbianu (S60) jsou s Trekbuddy větší či menší potíže (to bych šel raději do SmartCom) u WindowsMobile potom OZIexplorerCE, ale pokud máš telefon bez operačního systému jen s Javou, tak tam je Trekbuddy jasná volba, každopádně bych se ale předem podíval na http://www.trekbuddy.net (nejenom do CZ části) jaké jsou tam zkušenosti s telefonem, který si vybereš.
sel bych radsi znovu do hloupeho telefonu, v jave je pomalu vsechno co potrebuju a bez starosti. uvazoval jsem o k800, pac dle benchmarku je javove nejrychlejsi ze vsech, i novych, ericssonu (o nokiich ani nemluve), display ma porad 320*240 a vetsi displaye stale nejsou na obzoru... v podstate jsem cekal, jestli neprijde neco s vetsim displayem a ono furt nic, nevidim duvod dat za C905 o 7000kc vic, nez za K800 (i kdyz ta wifi...)
No, to rozlišeni 320x240px bych taky nechal, ale snažil bych se o co největší display (větší rozlišení nemá smysl - to bych pak potřeboval lupu abych něco viděl na 2" VGA display). Co zkusit něco s dotyk display + joystick? Vím, že ten dotyk. displ. není zrovna ideální, ale mobily s klávesnicí (klasická konstrukce) mají největší display tak 2,4" a to mi přijde dost málo (dotykové bez klávesnice jen s joystickem mají 2,6 - 3")
ovsem umi trekbuddy scrollovat mapu tazenim? zrovna ted tam ve foru resili, ze to moc nejde.
Tak to netuším. Pokud vím (podrobně jsem se o to nezajímal), tak je dotykový display rozdělen na několik neviditelných segmentů (kláves), při jejichž "stisknutí" se "něco" provede, takže bych to viděl spíš tak, že při stisknutí horní části display to bude scrollovat nahoru, dolní části - dolů,... To tažení asi těžko.
ja jsem si zvolil program trekbuddy. je zdarma a to do jakehokoli lepsiho mobilu s javou. rastrove mapy nacita z pametove karty, cele cesko 1:50000 shocart A 1:25000 vojenske mapy zaberou tak 1GB. GPS modul samotny stoji 1500. Muj telefon je K750 a zvlada to bez potizi. Samozrejme K800 a vys jiz maji vyrazne vetsi display a tak se jim vejde vic mapy do zobrazeni...
chtěl bych se zeptat kde jste prosim stahl TrekBuddy ja ho nikde nemohu sehnat dekuji
Ja jsem pro pohyb v terenu GPS vzdal. Ac jinak jsem docela fanousek navigaci. Zkousel jsem PDA + ruzne SW a Garmin Oregon 300.
Duvody:
1) Mala odolnost pristroju. I ten krasnej robustni Garmin je proste pri padu kola 12tisic v tahu.
2) Drzaky - zkousel jsem dva a zadnej nestal beznej rychlej sjezdik po lesni ceste s korenama.
3) Mala mapa - zjistil jsem, ze pro navigaci potrebuju videt daleko sirsi kontext nez se vejde na display
4) Slunicko - kdyz sviti je citelnost displeje mizerna
5) Ovladani - vpodstate nelze za jizdy, musi se zastavit
Reseni:
Mapnik na MTBO + papirova mapa + mozek. Jako zalohu mam kapesni PDA s gps. Kdyz se opravdu stratim, tak si zjistim polohu a dal zase podle mapy. Na PDA ma iGO a pouzivam ho na silnicce. Telefon je v baglu a mam vytazeny sluchatko. Jedu podle hlasove navigace.
ad Oregon
1) Asi záleží jak spadneš a kde máš GPS přidělanou. Sám to nemám, ale už jsem ji viděl i na horní rámové trubce těsně za hlavovým složením. Tam to podle mne zrušit už jentak nepůjde... Samozřejmě ale pořád záleží jak a kam kolo při pádu dopadne.
2) Originál k Oregonu drží jak přibitý, nechápu co se Ti na něm nezdá. Je ale fakt, že jsem mezi něj a řídítka dával ještě proužek gumy z duše, protože se jinak docela protáčel.
3) Souhlas... Ale i tak se to celkem dá.
4) Nesouhlas ;-) Displej Oregona je na slunci použitelný.
5) Jak kdy... Záleží co zrovna potřebuješ s GPS za jízdy dělat. Zatím mi ale, s trochou cviku, šlo všechno. Zkus si za jízdy ovládat ten pidi joystick na eTrexech a ještě budeš rád za dotykáč na Oregonu ;-)
1-vozim K750 na krku pod volnym trickem. ac zle jazyky prorokovaly rychly konec pristroje vlivem potu a soli, nejevi ani po roce znamky chybovosti ci koroze. presto v pripade zniceni stoji nahradni bazarovy kolem 1500. pac se bimba pod trikem, tak se ani ve sjezdech neotlouka o riditka atd.
3- pro "takticke" potreby okamzite navigace mi to staci (176*220px) vic nez dobre, navic da se scrollovat, pro "strategicke" planovani trasy je porad lepsi papir (vetsinou jen v hospode pri vetsi pauze). ale tahat papir na kazde lesni odbocce, to bych se z toho pos... Na mapniku se mi neukazuje tercik me aktualni lokace, mapnik je pro me naprd.
4-pac ho muzu naklanet, irelevantni
5-behem klidnejsi jizdy neni problem jednou rukou ridit a druhou vytahnout telefon zpoza tricka a divat se kudy kam.
Trošku zvláštní zkušenosti, přijde mi, že někde děláš chybu:
1) Outdoorové přístroje vozíme v partě dnes téměř všichni, někteří už více než 4 roky. V partě více fullů, máme rádi těžší technické terény, přístroje dostávájí opravdu záhul.
Z 8 přístrojů během více let nikdo nezničil ještě žádný. V pořádném rozbitém sjezdu ve větší rychlosti (jezdím poměrně často) naprosto žádný problém. Jen je třeba, aby nebyl ani trochu vakl v uchycení na řídítkách. Jakmile tam vakl je, tak se v náročných sjezdech přístroje začínají samovolně vypínat.
A máme v partě přístroje různé, většina je 60CSxko, pak jedna Vista HCx, jeden Oregon.
A při pádu je krytá gpska velmi dobře, tedy minimálně u všech co vozíme vlajdy s vyšším zdvihem (hezky u představce je v té nižší části a kraje řídítek to hezky krejou). Pádů bylo už více, párkrát při tom uletěla z držáku (ale všichni vozíme tu pojistnou kaničku, aby neuletěla zcela z kola), dvakárt hodně nešťastný pád, kdy ani ty vlajdy nepomohly a došlo k urvání držáku, oba případy přístroje přežily.
2) Na Oregon zkušenosti s držáky nemám, na 60CSxko používáme ten originální a naprosto v pohodě. Akorát je dobré u tohoto typu držáku nechávat na objímce ten kus, co se dává na záda gpsky a sundavat pouze samotný přístroj, jinak mezi tím kusem na záda gpsky a objimkou vznikne vakl. Pokud už tam vakl je, tak ale stačí něčím vůli vymezit, třeba kousek měkkého papíru a opět to drží dobře (akorát pak už to jen tak nejde ani vyndat, takže už lze používat pouze tu metudu tam ty záda držáku nechávat).
3) Trasy do terénu je potřeba mít předem připravené, jinak to v terénu ani nejde. Ovšem mapa v mapníku neřeší nic, podle toho se jet po neznačených cestách v terénu pokud chci držet trasu přesně (což chci, protože je často přesně naplánovaná kvůli technickým lahůdkám) a chci pořád jet a nezastavovat.
4) Tohle je jediná zásadní nevýhoda Oregonu a je v tom mnohem horší než třeba 60CSxko (ale zase ve všem ostatním je lepší) a je třeba zapnout trvalé podsvícení displeje. Stačí na 50%. Výdrž baterek s 50% podsvícením klesne zcela minimálně, takže žádný problém.
5) Proč by nešlo ovládání za jízdy? Samozřejmě v technické kořenové pasáži nejde, tam nelze vůbec pustit jednou rukou řídítka. Ale mimo technické pasáže jde v pohodě ovládat 60CSxko a tam to jde hůře než u Oregonu a nemám s tím žádný problém.
A na silnici tam už vůbec nemůže být problém, tam nejsou komplikace typu 10 malých lesních cest na všechny strany a v mapě třeba jen 4.
Takže nechápu jediný z těch problémů a v praxi máme více let na více lidech (teď jsem napočítal, že máme v partě 8 gpsek, ale možná jsem na někoho zapomněl) ověřené, že nic z toho není problém.
Jediný problém je nahrávání naplánované trasy. Když ráno na bikové dovolené se nahrane těch 8 gpsek a mám to nahrát do všech, tak je to už docela opruz :-)
Mám Oregona na fullu v originálním držáku na přestavci. Nejsem sice žádný kamikadze, ale můžu říct že drží jak přibitý. Nevidím v tom žádný problém. Čitelnost displeje není tak špatná jak se traduje. Na slunci až převapivě dobrá když srovnám třeba s diplejem mobilu kde není vidět nic.
GPS používám tak, že jedu podle připravené trasy, nemusím každých pár metrů zastavovat a zkoumat mapu. Navíc jedu často po stezkách které nejsou vůbec na mapě. Když si nejsem přesto jistý, nic neřeším, vyberu jednu z možností a v podstatě okamžitě zjistím pokud jedu špatně.
Navíc, v neznámé lokalitě mohu nahrát do GPS trasu kterou projel někdo jiný, která je vyzkoušená a nemusím nikde tápat a zkoušet slepé uličky.