Při výběru 16" kola pro potomka jsme narazili na docela odlišnou hmotnost dětského kola.
8,9 kg ALU (Pidipi BMX)
10.9 kg ocel (Ravo Tygr)
Cenově vycházejí na stejno.
V cykloprodejně nám tvrdí, že vyšší hmotnost je lepší (z důvodu stability??) Nicméně 2 kg rozdíl pro 17kg dítě je podle mne docela dost. Kdo má pravdu, prodavač v prodejně nebo zdravý selský rozum, že 11kg je na dítko fakt dost?
Ahoj, tak na toto jsem také narazila...právě také vybírám-tuto velikost a nevím si rady. Byla tu už jedna malá diskuze o tom, že lehčí kolo je pro dítě lépe ovladatelnější..Já nevím, já se nad vahou také zamýšlím-budu to já, kdo kolo bude tahat do paneláku a tahat třeba prázdné kolo na tyči (už ta tyč je těžká :-) za kolem, či s tím dítko bude chtít samo také trošku manipulovat. Jenže tomu Pidipi nějak moc nedůvěřuju navíc přesahuje určité rozměry, které byly uvedeny tady http://www.dtest.cz/index.php?action=2&...
konkrétně rozpětí řidítek a svislou vzdálenost-nic jiného jsem podle informací z netu zjistit nedokázala-já se v tom nevyznám-možná jsem měřila jinde :-o.
No myslím, že kolo o váze 9 kg už je dostatečně těžké :-x
Ani nevím, kolik váží naše Ravo svišť 12, ale teoreticky, kdyby větší kolo vážilo stejně jako to menší, tak by snad problém být neměl ,ne?
Ocenila bych nějaké zkušenosti s tím Pidipi nebo jiným kolečkem-(např. shánění náhradních dílů a co všechno kolo vydrží)
Vyssi hmotnost na stabilitu detskyho kola mit asi vliv nebude :o) To vic pomuzou postranni kolecka. Mozna ze pokud bys ty kola skutecne zvazil, bude to jeste jinak.
Faktem je, ze bezny detsky kola vazi casto stejne, jako ty pro dospely. Druha vec je ta, ze decka tu vahu az tak nevnimaji, pri tom popojizdeni nema az takovy vyznam. Kdybych uvazoval o kole pro dite na sportovnejsi jezdeni, poskladal bych ho radsi sam.
Pro děti je jednoznačně lepší lehčí kolo. Dokážou s ním pak lépe manipulovat a nemusí ani vozit váhu navíc. Jen si představ, že bys jezdil(a) na kole, které váží přes polovinu toho co ty.
A vyšší váha rozhodně neznamená lepší stabilitu, spíš víc problémů při rozjezdech, zastavování a po zvedání se z pádů.
Když může mít jedno z nejlehčích 20" kol na našem trhu 9,3 kg - viz Author Cosmic (rám a některé součástky z hliníkové AL slitiny) http://www.author.cz/kola/katalog/&aid=0... , tak je jasné, že hmotnost 10,9 kg je pro 16" kolo zbytečně vysoká. V této velikosti se ale asi nevyrábějí rámy z AL slitiny, takže je možné, že se 16" kolo pod 9,5 kg bude hledat těžko.
Teď jsem ale našel ocelové 16" kolo Author Vital s udávanou hmotností 9 kg, takže to bych bral. Viz http://www.author.cz/kola/katalog/&aid=0...
Tak se omlouvám, roman II dal v druhé diskusi odkaz na AL kola 16" viz http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/kids... (8 kg) a pro holku tohle: http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/kids... (8,2 kg).
Ale vyrábějí. Nedávno jsem koupil Specialized 16" celou v al, včetně vidle. I cena ušla-4 000 včetně stabilizačních koleček.
Taky jsem malému pořídil Specialized Hot Rock 16ku a naprostá spokojenost :) u mne i u něj.
z mé osobní zkušenosti, mám drobnější děti a tak jsem hledala něco opravdu lehkého :o))
author vital se 16" koly zvládne v pohodě 4-leté dítě, ještě o kilo lehčí je ve stejné velikosti author styllo - rozdíl je v materiálu rámu a např. typu řídítek atd.
u 20" kol je zase lehčí kolo author cosmic oproti author energy to dělá zase cca 1 kilo z výše uvedených důvodů.
jeno POZOR!!!, všechny dětské rámy od authora jsou menší, i když jsou na větších pneumatikách!!! pro srovnání: author cosmic, kola 20", ale vel. rámu 10" v porovnání třeba se sante fe od fy. madison, kde je rám o vel. 13" - v praxi to znamená, že na kolech author mohou jezdit děti dříve než na jiných značkách.
Většina dětských kol váží přes deset kilo. Zvláště to platí u těch dívčích, která často mají například nosič, blatníky nebo košík.
Hliníkem se dá ušetřit zhruba 1-2kg, záleží na velikosti rámu. Hliníková kola bývají samozřejmě dražší - mám na mysli dva modely jednoho výrobce. Dítě větší váhu kola až tak nepozná nebo lépe řečeno nebude řešit. Spíše bych dal na kvalitně seřízené náboje, aby nedrhly a pak správně zakrytovaný řetěz a zakulacené hrany šroubů. Dále pak na možnosti nastavení sedla, výškové nastavení přídavných koleček a pak samozřejmě také na tu správnou barvu, aby se ratolesti zamlouvalo.. ;)
Pokud bude kolo mít hliníkový rám a bude dražší, tak na 99,9% bude mít taky kvalitnější náboje. Kryt řetězu ani zakulacené šrouby jezdit nebudou a jestli kolo váží 50% hmotnosti dítěte, nebo 45% to už je sakra rozdíl. Chtěl bych Vás vidět, jak si pro sebe s klidem Angličana koupíte kolo o 4 kg těžší, než je nezbytně nutné.
Já osobně naopak na bezpečnost dětí dám, proto požaduji kryt řetězu a zakulacené hlavy šroubů..
Co se týče hmotnosti dětských kol, vycházím ze zkušeností, se kterými se podělili rodiče, kteří dětská kola kupovali: Nejvíce hmotnost poznali právě oni, když museli kolo nést.
Před pár lety jsem řešil i takhle malý kola, rozhodně je hmotnost důležitá, pozná se v jakémkoli kopečku a i v lehounkém terénu a může to budoucího cyklistu odradit :o(. Pokud dítě bude jezdit jen okolo domu po rovině, pak bych hmotnost neřešil.
Ty krytky jsou u 16tky dobrý, ale už u 20" kola nejsou nutný.
Moje vlastní zkušenost je přesně opačná - nemám problém nést o něco těžší kolo, jsem už zvyklý z lyží. Ale dosáhnout toho, aby menší dítě neodradila velká dřina při jízdě do kopce, obtížné zvedání kola po pádu a nebo namáhavé udržení kola při rozjezdu je poměrně náročné a chce to spoustu motivace (pro dítě). Dcera je trochu subtilnější a nemá tolik síly, tak jsem prostě musel vyměnit zadní kolečko, aby byla schopná vyjet i nějaké kopce bez přehazovačky a často jsme řešili problémy a trápení při rozjezdech a zvedání kola. Jinak představa toho, že dítě jezdí na kole, které váží 50-60% jeho vlastní hmotnosti je děsná. Ano děti to zvládnou lépe než dospělí vzhledem k jiným poměrům svalové hmoty a obecně síly vůči velikosti těla, ale i tak je to síla. A jsem rozhodně za každé kilo dolů v případě dětských kol.
Mě by zajímalo, jestli udávaná hnotnost kola je celková- se vším všudy...Včera jsem vážila naše kolo 16 na digitální váze, která váží po půl kg a vycházelo mi, že váží 10,5 kg se vším všudy (přičemž syn váží 16-17kg). kolo má odlehčený ocelový rám, tzn., že bylo lehčí, než stejné kolo s neodlehčeným ocelovým rámem a nepřipadalo mi nějak pocitově o moc těžší než s rámem hliníkovým. Do kopce (rozumějte vlastně rovina, která má mírně stoupavý ráz) se mu jezdí opravdu hůř, než s menším kolem, které bylo i lehčí (skoro o 3kg-podle stejného vážení). Ale pravda, nestačil na novém kole ještě moc natrénovat, byxl na něm jen několikrát-ale rozdíl v tomto vidím-co s menším kolem vyjel bez problému, s větším vzdychá, je to pro něj určitě těžší, ale na druhou stranu nové kolo se mu líbí, takže mu to nevadí a do kopce ho vytáhnu, což jsem musela i když měl kolo menší.
Já bych tedy čekal že to bude celková váha. Ale nevím, žádná norma na to neexistuje a bude tedy záležet na tom, co uvede výrobce a nebo prodejce.
Větší kolo často bývá o něco těžší, jinak jsou udělané i převody. Změna převodů právě při jízdě do kopce hodně pomůže. Můžeš přehodit zadní kolečko za jiné, s větším počtem zubů. Jestli se nepletu, tak se 16 kola běžně prodávají s 18ti zubovým kolečkem a koupit se dají 20 a 22 zubové. Při výměně budeš nejspíš muset o něco prodloužit řetěz. Převod je pak víc do pomala, děti snáze vyjedou větší kopce a po rovině jim to nejede tak rychle. A až bude větší a bude mít více síly, můžeš zpátky vrátit menší kolečko.
S výměnou toho ozubeného kolečeka to není špatný nápad! Jestli se mu bude přeci jen i po více jízdách stále hůže šlapat, tak by to nebylo od věci..
A navíc to dobře funguje - dcera je takový tintítko, s 18ti zubem nic nevyjela a s 22 jsme normálně jezdili po lese do kopců přes kořeny. No a udětí, kteří jedou jako šílený, je větším kolečkem prostě zpomalíš, a je klid.
moje zkučenost je následující:
na ovladatelnost kola má zásadní vliv představec = předsunutí řidítek přez osu otáčení přední vidle a šířka řidítek; pohodu jezce ovlivňuje celkové nastavení kola = geometrie (je nutné si daleko víc pohrát s polohou sedla dopředu < - > dozadu s i s výškou, dítě si ve většině případů neřekne, že ho něco trápí a tak je nutné pozorovat za jízdy polohu těla a pohyby); na sílu má vliv délka klik = páka (16" kola jsou primárně všechna osazena poměrem 2:1, je jedno jaké kolečko je vzadu protože může být jiný tác, takže poměr je u všech stejný - alespoň jsem nenašel vyjímku, rozdíl v délce klik však dělá zaž neuvěřitelných 12mm, což je hodně znát). Kluk začal jezdit na 16" kole ve 3,5 letech a vydrželo mu přesně rok a dva měsíce, než si vynutil 20" kvůli přehazovačce. Ani jedno kolo neměl nový, všechno bazarovky, který jsem opravil (upravil). jezdí nás v bandě víc a tak můžu porovnávat jak se který dítě s kolem vyrovnává, navíc si děcka kola mezi sebou půjčujou a tak vím, že se synek vždycky rád vracel od namydlenejch nádher ke svojemu otřískanýmu bazaráku (pozor tím nechci říct, že by všechny nový kola byly čpatný, to ne, ale ne nutně nové znamená lepší). délky našich výletů se pohybovaly okolo 30 - 40km. Teď má 20" kterej je výrazně těžší (odhad 15kg na 23kg kluka) a nemá s ním taky problém.
Ceklově bych řekl, že váha kola se dá kompenzovat jeho geometrií a údržbou (mazáním pohyblivých částí a seřízením ložisek). Potvrzuje ni to i dcera, která v pondělí odpoledne na svém 12" kolečku s váhou jistě přes 705 její ujeka 11km s úsměvem na rtech :-)
Právě s tou váhou-na netu u těch kol málo kdy najdu udanou váhu, ale dejme tomu, tady jsem v odpovědích našla, že kolo váží 10,5 kg, tedy jako to naše (http://www.cyklo-online.cz/leader-fox-pony-girl...
Já ho na prodejně viděla a musí být těžší-i pocitově bylo-má kovové blatníky, nosič..
Zatímco se stejným rámem jako máme my-(má navíc jen plastové blatníky a přídávek crossier a jiné sedlo-na netu jsem ho nikde nenašla)
http://www.cyklo-online.cz/leader-fox-fox-boy...
a udávaná váha je 9,8kg
No, ale teda takovou váhu, na které vážili ta kola bych chtěla mít doma :-)Asi naše váha váží moc..
Prodavace poslat zpatky na zakladni skolu a diteti poridit co nejlehci kolo.
Stabilita kola je dana gyroskopickym efektem tocicich se kol. Takze teoreticky: kdyz budu mit tezsi rafky, tak pri stejne rychlosti bude kolo stabilnejsi. Ale zase ho do te rychlosti hur dostanu. Hmotnost ramu na stabilitu prakticky vliv nema.
tak má trošku vliv na stabilitu pro převracení dopředu (pád přes řidítka) či dozadu (v extrémním kopci). Těžký rám posouvá těžiště dolů, takže kolo je v těchto situacích skutečně stabilnější (kdo jel někdy na dobře vyváženém naloženém kole, tak to zná velmi dobře, rovnoměrně naložené kolo se prakticky nedá postavit ani na přední ani na zadní kolo). Jde o to, jestli tento efekt skutečně stojí za to. Stejný efekt by mělo mít (klidně lehké) kolo s delším rozvorem