Po zásahu šmejda nenechavce jsme letos museli koupit nové kolo. A po předchozích dobrých zkušenostech s crossem od Meridy jsme se rozhodli znovu pro tuhle značku.
Při strojení kola jsme ale narazili na jeden zásadní problém s uchycením zadního blatníku a nosiče.
Pro toho, kdo bude kolo využívat jen pro drobné vyjížďky a neplánuje montovat těžší nosič se vzpěrou ke středu kola a stačí mu jen krátké naklapávací blatníky to problém není, tomu kolo vyhoví.
Když jsem ale tak jako na starším kole chtěl blatníky a nosič namontovat, zjistil jsem, že si Merida zjednodušila situaci a na turistická kola prostě cpe stejné zakončení vidlic jako na MTB. Standartně malý závit M5 je už jen jeden, schovaný za úchyty pro kotoučovou brzdu a co je nejhorší - těsně vedle upínáku zadního kola.
Takže kdybych tam nosič chtěl nabastlit, musel bych ho na konci ohnout rovnoběžně s koncem vidlice. Stejně by se ale konec vzpěry "potkal s upínákem. Řešením by možná byla nějaká podložka, nebo vzpěra blatníku pod vzpěru nosiče. Pak by se to tam vešlo. - Nedovedu si ale představit, jak dlouho by vydržel M5 závit v duralovém rámu při takové páce, kterou by představoval i málo naložený nosič na konci šroubu. Těch otřesů... Vzhledem k těsnému odstupu od upínáku by závit ani nešel opravit přeříznutím na M6. Kvůli řetězu na druhé straně nejde dát ani matička proti.
Takže - i když sám na starší Meridě stále jezdím a nemohu si ji vynachválit - musím případné zájemce o nové turistické kolo před touto značkou varovat !!!
Pokud s tím máte někdo nějakou zkušenost nebo znáte použitelné řešení, podělte se. Já se budu pokoušet po neděli jim kolo vrátit. Deklarují ho jednoznačně jako turistické a tohle považuji za zásadní a těžko odstranitelnou vadu.
Nejvíc mě štve, že je tak hezky a kolo zůstane bůhví jak dlouho zavřené...
ronda: to sme teda v podobnej situácii. Aj mne niekto šlohol milovanú meridu ročník 2003. V decembri som kupoval novú 2008 TSF 500. Pri montáži blatníkov a nosiča som narazil na podobný problém. Nakoniec sa to nejak podarilo. Myslím, že by nemal nastať žiadny problém, ale až tak detailne som nad tým nerozmýšľal.Keď sa vrátim domov pošlem foto. Ináč na starej meride som mal ten najjednoduchší nosič s tenkých drôtov a zaťažoval som ho naozaj maximálne.Nikdy som s ním nemal problém.
Jak už jsem psal, "nějak" se to tam dá vždycky namontovat. To se mi ale zdá u nového kola jako nevhodné řešení. Zvlášť když po mechanickém poškození by mohl být problém s uplatňováním záruky.
I malý závit unese těžký nosič, když držák nosiče bude přitažený pevně těsně k rámu. Na střih to unese hodně. V tomhle případě ale už z rámu půjdou delší šrouby a na horší cestě budou na šrouby působit větší vibrace (páka). I kdyby závit vydržel hodně a vymačkal se třeba až za dva roky, je to průšvih, protože vzhledem k umístění si nedovedu představit inteligentní způsob opravy (možná vložky Helicoil, ale jen možná).