Po rozmontování vodítek mi v ruce zůstane plastové kolečko a ocelový čep. Čím mazat toto kluzné ložisko? Použil jsem jakousi bílou vazelínu zn. asi Gippieme. Nevím zdali dělám dobře, ale vše mimo řetězu mažu tuhými mazivy.
Taky nevím, jestli děláš dobře. Mě na všechno (kromě řetězu) doporučovali olej s teflonem ve spreji. No, nevím jestli je to ještě "olej" - "lubricant spray with teflon", na tom píšou. Případně doporučovali i WD40, ale to se mi zas tak nezdá. :')
Je řeč o vodících kladkách? Do jejich pouzder a taky do přední a zadní náby dávám vazelínu KERNITE LUBRA KLC Super. Když nám ji v práci dealer předváděl, nestačil jsem se divit. Naplnil alobalový korejtko vodou, nabral vazelínu na prst, namazal dno korejtka a vazelína tam ulpěla. Potom vzal PB hořák, vodu uved do varu a na hladině žádný mastný voko. Je zaručeně vodoodpudivá, ale asi nebude běžně k dostání.
Ahoj. Asi mě tvrdě odsoudíte, ale jako vazelínu na kolo zatím s velkým úspěchem používám takovou tu na auta a vodní čerpadla A4 - velká plechovka za malý peníz. Nedal bych ji jenom do vidlice.
Já bych měl taky jeden dotaz, co se týče mazání. Můžu mazat díly kola (i teleskopickou část vidlice) olejem s obsahem silikonu?
No jasně silikonovejma mazadlama nic nezkazíš,na vidlice OK , ale na řetězu to moc dlouho nevydrží.
A nelepí se na to bordel?
no já nevím, houby tomu rozumím, ale když jsem kolo kupovala, tak mi v obchodě kladli na srdce, že do vidlice v žádným případě nemám rvát žádný olej... jak poznali, že bych to byla schopná udělat, to je mi do dneška záhadou :o))
no já nevím, houby tomu rozumím, ale když jsem kolo kupovala, tak mi v obchodě kladli na srdce, že do vidlice v žádným případě nemám rvát žádný olej... jak poznali, že bych to byla schopná udělat, to je mi do dneška záhadou :o))
To víš, ženy jsou záhadná stvoření a z jejich výrazu lze někdy vyčíst netušené záměry...
K mazání obecně:
Na mazaní řetězu používám molybdenový olej(vosk) od www.yarroline.com/nabidka.html. Na zbytek tu bílou vazelínu Gippiemme. No on ten zbytek je už hodně malý. Mazal jsem s tím střed a hlavu, ale to už je teď všechno pěkně zapouzdřené. Pak představec a sedlovku, aby mi nezarostly do rámu, ale to už dělám jen u sedlovky, protože tu přeci jen ještě občas vyndavám :) Jsem tedy líný ako ta . . .
K těm čepům u vodící a napínací kladky na přehazovačce:
Asi tam nechám tu bílou vazelínu. Olej na šicí stroje tam nevydrží ani chvilku. A skvělá WD-40, která je opravdu na všechno, tam vydrží tak dvě chvilky. Ještě uvažuji o tom teflonu. Je to přeci jen kluzné ložisko, které se točí asi 5x rychleji než střed a ten jeden čep začal již mírně černat (teplem?). Jinak vám všem moc děkuji za odpovědi. A velice se mi líbí, když zmiňujete i základní charakteristiku maziva (molybden, teflon, lithium, bílá, červená v., viskozita), přeci jen se neorientuji ve všech značkách výrobců :) Tu novou bílou vazelínu jsem si kupoval před 13 lety, kelímek je furt plnej a výrobce se třikrát změnil :)
Kluzná ložiska, která nejsou moc dobře utěsněna, např. právě kluzná ložiska u kladek přehazovačky, bych mazal nějakou tuhou vazelínou. Olej rychle vyteče, nebo ho vyplaví voda. Bílá vazelína Gippieme podle mě není špatná, ale nevím, jestli po 13 letech už není rozloželá. Expirační doba bývá řádově jednotky roků. Sám ty ložiska mažu A4 jako Airline, protože je celkem vodovzdorná.
Tak já osobně mechaniku řadičů občas vypláchnu WDčkem a do kladek vodítka přehazovačky dávám vazelínu s PTFE. Funguje to bezvadně. A pokud se budete chtít podívat, jak jdu i na jiné věci, mrkněte na http://andykolar.wz.cz
Díky Andy fakt pěkné stránky. Ještě bych se zeptal na ty kladky. Když jsem to rozebíral netušil jsem, že jedna je vodící a druhá napínací. Tak nevím, jestli jsem to nepřehodil :( Našel jsem na webu pěknou recenzi www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id_clanek=533, ale řekl bych, že má mouchy. Ty kladky autor pěkně popsal, ale přehodil náběhy, alespoň dle výrobce cycle.shimano-eu.com/media/cycling/techdocs/en/bikecomponents/RD/EV-RD-7800-2254A_v2_m56577569830563157.pdf. Tak to asi zkontroluji podle pana Shimana. Charakteristické znaky u mých kladek jsou něco jako šipka a snad tedy i náběhy a má vnitřní drážkování. Nepočítám, že by někdo měl nebo věděl něco o přehazovačce SACHS 5000 případně NSku, třeba staženou technickou dokumentaci :)
Hmm, tak pan Campa povídá totéž co pan Shimano. Doufám, že to pan Sachs okopnul :) Omlouvám se za ten dlouhej odkaz na Dura Ace.
Tak pokud v šaltru máš skutečně vodící kladku s upravenými náběhy, pak se snaž kladky nezaměňovat. Já mám na kole šaltr Shimano Acera a tam jsou obě kladky stejné, tak mám aspon o starost mín.
A stejně si myslím, že vědátorování kolem rozdílu mezi napínací a vodící kladkou není až tak určující - pokud máš šaltr dobře nastavený, tak je ti to jedno a pokud ne, tak ti to nepomůže. Můj názor.
Jak můžeš mít obě kladky ACERYstejné? spodní je většího průměru,až od ALÍVKA jsou stejné?Zkterého roku je?A i na ALÍVKU jsou s jinými náběhy spodní a horní,je to pro lepší průběh řetězu nejen při jízdě,ale hlavně při řazení na lehčí převod tedy nahoru,ale i dolů musí fungovat bezvadně.Proto jsou každá jiná i na osách,jedna má vložku čep,druhá jen čep.To kvůli namáhání v tahu řetězu a napínání.Horní je namáhána i do boku proto pouzdro. Tuhá vazelína respektive ztuhlá,je ryziko těžšího chodu,stejně tak pokud v horku teče.Čistit a mazat se stejně musí zhruba po 100km ujetých ,po dešti určitě.To se hodí WD40 na odpuzení vody sa pak příště domazat již olejem na kola-dle gusta každého neb kdo maže jede.Aproto kolu zdar a cyklistům zvlášť!
Zdendo, nemůžu si pomoct, obě kladky mám stejný, a to i vevnitř. Kolo mám z druhé ruky, jestli se v tom předchozí majitel vrtal nevím. Každopádně tak jak jsem popsal, pečuju o kladky už mnoho let a zatím jsem nezaznamenal nejmenší potíž. Když tak mrkni na www.andykolar.wz.cz - servis - hnací ústrojí údržba, mám tam fotku rozebraných kladek, a v nastavení a seřízení řazení je na jenom obrázku dobře vidět těleso šaltru s vinětou.
PS: faktem je, že ten můj šaltr je už starý a je to na něm vidět. Možná bych si mohl dopřát nový...
Čau,juknul jsem na tvoje kolo pěkné, podle pohledu se mi zdá že máš opravdu starší verzy s dlouhou vodící kladkou,tělo nová je asi více v zadní části zašpičatělé. ,kovovou vložku máš na obou to u nových pravděpodobně není z usporných důvodů.Koupí nového šaltru aspoň Alívka nebo Deore si určitě uděláš radost,ale dokud Acera maká supr,neopouštěj staré známé pro nové! Někdy jsou s novými věcmi problémy i když já také rád dělám sobě radost.Jinak ,ale z těmi kladkami je to fakt u nových Acer mtb je spodní napínací velké a ostatní přehazky mají náběhy na zubech.Přeju dobré ježdění kolu zdar ahoj.