Co mi hrozí při ježdění na vytahaným řetězu? Jde mi o to, že šetřím na nové kolo, a dočasně jezdím na takovým starým polostřepu jehož řetěz už má nejlepší časy za sebou. Normálně bych bez váhání koupil řetěz novej. Ovšem šetřím na kolo nové, a tak chci investice to toho starýho co nejvíce minimalizovat, což se s výměnou řetězu a nejspíš i kazety moc neslučuje.
A proč se ptám - za týden odlítám do Anglie kde bych měl s tím kolem ujet zhruba 1000 km a nevím, zda ten vytahanej řetěz nehrozí větším rizikem podělání se než řetěz novej. Jinými slovy nevím, zda je jedno jakej tam mám řetěz a pouze ten starej deformuje kazetu (což nevadí), nebo mi ten ojetej může způsobit nějakou technickou závadu která by se mi uprostřed Anglie blbě spravovala..
Tuším že moje vyjadřování nepatří k nejlepším, ale snad to není napsaný moc kostrbatě a dá se z toho to pochopit..
neřeš to. V Anlii řetěz moc netrap (příliš nedup do pedálů při rozjíždění a divoce neřaď) a řetěz tě nezklame. V úplně nejhorším případě ti začne na některých pastorcích střílet a možná bude trochu hůř řadit, což ovšem na pohodové dojetí zcela stačí (předpokládám, že nebudeš jezdit závody). A jestli je ten řetěz opravdu v dezolátním stavu, tak jestli chceš mít úplně klid tak si radši vezmi nýtovačku.
Jak už psali kluci, neboj se a nech to bejt. Nervi za to a řaď v pohodě a nic se nestane. Taky se mi nechtělo měnit řetěz, když jsem scháněl prachy na Rohloffa s tím, že to nemá cenu do toho investovat a půl roku jezdil s řetězem vytahaným natolik, že to na dvou psatorcích střílelo tak děsivě, že jsem je vynechával a zvládlo se to v pohodě.
....a když to bude střílet neúnosně - demontovat přehazku a zkrátit řetěz, a budeš na tom jezdit dalších 20 000 kiláků.
Tady může vzniknout problém -- u moderních rámů nelze posunout zadní kolo dopředu / dozadu -- nelze řetěz napnout.
2 věci:
Proč kvůli zkracování řetězu demontovat přehazku?
A co pomůže zkrácení řetězu proti střílení? Vždyť rozdíl mezi vytahaným a nevytahaným řetězem je mezi 12 články ani ne 1mm. Prostě se dělají vůle mezi čepy a zkrácení řetězu to neovlivní.
Co to tady meles? Ze "u moderních rámů nelze posunout zadní kolo dopředu / dozadu" Ja mam na kole normalne horizontalni patky, proc by to jako u "modernich" ramu nemelo jit?
Horizontální patky byly běžný než se začaly objevovat přehazovačky. Kolo si vyšteloval a řetěz napnul pomocí takových napínáků. Od tý doby, co se používají přehazovačky jsem je na novým kole nikdy neviděl. Sem tam na něčem desítky let starým, co potkám někde na vsi. Ty je fakt máš?
Hele nedávno jsem napínáky viděl na jednom novém kole v obchodě, ale přiznám se že jsem na koukal jak puk a nostalgií se mi leskla slza v oku.
já bych je potřeboval na svým leháči....
byly samozřejmě na speciálním rámu, to by asi museli azubáci vymyslet speciální zadní vidli na Rohloff, ale stejně by to bylo na nic, protože velikost dráhy řetězu se ti na kole mění podle pružení zadního tlumiče
mohl bys mít kladky vedoucí řetěz oběma směry přesně osou čepu, pak by se délka nezkracovala:-)
Podle mě ale stejně na leháč rozsah rohloffa nestačí a je lepší tam dát dvojtác (a k tomu samozřejmě klasický napínák)
mě to zatím stačí uplně v pohodě. Mám podle mě ten samý rozsah co předtím. Jen to mám na vlastní žádost víc posunutý k lehčím převodům, což mi vyhovuje.
neříkám, že je menší, než klasika, jen že je malý.
Pokud při 35 km/h z kopce či po rovině přestáváš šlapat, tak ti to samozřejmě stačí i takto.
Obvyklou šlapací frekvencí jedu na nejtežší převod cca 40-42 km/h
Teď jsem přezul gumy, čímž se zvýšila moje rychlost na rovině o cca 7-9km/h a máš pravdu, chtělo by se mi jezdit rychlejc:o)) Nebo lépe řečeno tu čtyřicítku utočím na více úsecích než předtím. Ale zase se mi v kopcích hodí, že svojí frekvencí můžu tu jet 5-6 km/h. Dříve (před Rohloffem) jsem mohl točit i v padesáti, ale do kopce jsem už někdy od 7km/h jel silově, ne frekvenčně.
Dvojtác nechci. Přijde mi to jako krok zpět ve vývoji.
Ale tohle mě láká a láká: http://www.azub.cz/CZ/schlumpf-high-speed-drive...
Zbývá jen vyřešit obligátní otázku: "Kde na to vzít a nekrást?" :o)))))
Presnejsi by bylo rici, ze "prevodovy rozsah dnesnich kol" na lehac nestaci, protoze Rohloff ma cca stejny rozsah jako klasika 3x9 takze je to jedno. Tim samozrejme nespochybnuji, ze by lehac chtel vic, ujel jsem na tom jen par metru, ale vzhledem k hmotnosti toho stroje na strane jedne a k aerodynamice pri vyssich rychlostech na strane druhe by se urcite hodilo neco s rozsahem dejme tomu od 24:38 do 53:11.
Dá se to i u nových rámů http://www.brave-machine.com/site.php?teil...
Me by docela zajimalo jak casto by se mel retez menit. hodne lidi mi rikalo ze po kazdych 1000 kilometrech byh mel koupit novy retez tak nevim co je na tom pravdy. Osobne sebou vozim nytovacku a dvakrat se mi jiz stalo ze se mi i novy retez (ujeto cca 200Km) proste "pretrhnul". Nejednalo se ale o nice extra o retez typu HG-53.
Tady http://www.cyklodiskuze.cz/obecne/mereni... na horalu nebo trekingu, kde se vozí ty Shimanské a Sramovské parodie na řetězy je myslím délka mezi 132,7 a 132,8 posledním varováním. U řetězů Campagnolo bych řekl že číslo bude kolem 132,6 (z novoty je o trošku kratší)
Nějak jsem od podzimu (132,6) zapoměl měřit a přešvih jsem to na 133,0mm (cca.po 3,8tkm).
Po výměně za nový (Sram parodie) nic nestřílí, řetěz si jen ševelí :o)))
Jseš fakt dobrej. Jak to děláš????Já mažu, čistím a řetěz tak 1250 km a má total dost.
Na výdrž řetězu je hodně vlivů a to především:
- podmínky kde ho jezdíš (tím mám namysli pouze extrémní podmínky, které mohou rychle zkrátit životnost)
- váha jezdce
- jak jezdíš rychle a jak frekvečně; to je skoro nejdůležitější faktor; při kombinaci pomalá jízda + frekveční šlapání prostě vydrží mnohem déle
- mazaní a čištění má vliv poměrně malý až zanedbatelný, tady jde pouze o to, aby řetěz nebyl příliš zasraný, tedy ideální mazat co nejméně a aspoň sem tam otřít (nějaké velké čištění v odmašťovačích životnosti nepřidají, naopak ji mohou zkrátit, protože při dalším namazání se mazivo nedostane dovnitř článků).
- trochu záleží na typu řetězu, ale ne nějak moc (snad jediná C9 má výdrž výrazně větší, ale třeba u Shimana jestli HG53/73 nebo 93 je skoro jedno - tedy až na povrchovou úpravu, kdy u 53 při častém použití ve vodě může výrazně rychleji reznout).
A ten rozptyl výdrže je prostě velký, řetězy lidem vydrží tak od 600km klidně do nějakých 5tis. km.
Já patřím k těm, co jezdí pomalu a k tomu frekvečně a v extrémních podmínkách nejezdím (samozřejmě občas v bahnu ano, ale ne stylem, že bych vyrážel rovnou do superbaheních lázní nebo jezdil bahení závody). O řetěz se starám minimálně, tedy pouze pokaždé před vyjížďkou utřu hadrem (tím myslím rychlovka 5s) a máznu sprejem (zase 5s) a to co nejmíň aby se moc nezasíral při vyjížďce.
Kdysi jsem měl období kdy jsem udržoval řetěz pořád superčistý a výdrž nebyla ani o chlup lepší.
No a 8-čkový řetěz mi nikdy nevydržel pod 5tis. km a teď 9-kové řetězy vždy kolem 3,5tis. km a měním je při 132,8 na více místech naměřených (s tím, že se může objevit místo, kde už má 132,9).
Co jezdíme v partě, tak péče o řetěz +-stejná u většiny, trasy stejné (tedy podmínky pro řetěz stejné) a výdrže se liší hodně. Jsou tací, co mění také po 1200km a jsou i tací, kterým vydrží ještě více než mě (třeba manželce kolem 4tis. km).
Mě vydržel řetěz čtyři roky. Cca 18tis. kilometrů. pak to začalo střílet.
ALe já mám lehokolo, jestli to hraje roli.
Lehokolo asi žádnou roli v tomto nehraje.
Ale tohle co píšeš je jiný případ, ty si tam nechal řetěz až do projevení problémů, v tu chvíli je ale kazeta a často i převodníky na odpis.
Všechny mnou udávané údaje jsou pro včas měněné řetězy, kdy kazeta vydrží těch řetězů x po sobě (u mě klidně přes 20tis. km).
Samozřejmě, že jsou možné oba přístupy a to měnit vše až to odejde za delší dobu nebo včas řetěz a je na každém si spočítat, co je pro něj výhodnější (+ u varianty nevčastných výměn je třeba kalkulovat i s velkou šancí na přervání řetězu a horší funkci řazení ke konci životnosti).
Mě to vždy vycházelo pro včastné měnění řetězů lépe, vozím XT kazety, takže vůči řetězu je i přes současnou super cenu kolem 1000Kč pořád ještě dost drahá (za to mám 4 řetězy) a k tomu převodníky jsou také poměrně drahé (prostřední XT tedy odchází rychle i při včasném měnění řetězu, uvidíme co ty nové 08, ale třeba velká a malá pila ne).
A preferuju perfektní funkci řazení a vyhýbání se přetržení řetězu, takže bych volil variantu včasného častější měnění řetězu, i kdyby to bylo o něco dražší.
Ale chápu, že třeba u lidí, co jim vydrží řetěz jen 1000km (pro včasnou výměnu) to často vychází jinak a navíc pak musí měnit řetěz už proklatě často.
mě to vyšlo pro to nechat to být a vyměnit po delší době všechno. Nevím, jak to vychází ekonomicky (odhadem mi to přijde zhruba nastejno), ale hlavně to vyhovuje tomu, že jsem línej:o) Než měnit X krát do roka řetěz, tak to to radši dám jednou za čtyři roky do servisu ;o)
Teď jsem pořídil Rohloff a tohle budu řešit v násobném časovém horizontu.
Mloku a ostatní, právě budu kupovat řetěz, jednoduchej blbej dotaz: kolik za něj dát, aby to stálo za to a zase abych zbytečně neplatil? Jedzím silnici, vzadu šestikolo, vpředu (teď bude :-)) trojtác Sora. Takže kolik byste dali za řetěz?
Tak v těhle řetězech už nemám vůbec orientaci, co je na trhu.
Připlácet se obecně nikdy moc nevyplatí, životnost s dražšími řetězy neroste skoro vůbec. Bývají rozdíly hlavně v povrchové úpravě a tam je pak otázka za jakých jezdíš podmínek. Pokud nejezdíš moc za deště a jiných vodních podmínek, tak ani za povrchovou úpravu není třeba připlácet.
Na druhou stranu, když se u devítkového řetězu sežene občas např. HG93 sežene za 350, tak proč ho nevzít (teď třeba na kupkolo za 365).
myslím, že rwd lehokolo hraje hodně podstatnou roli. Řetěz je delší, ale místa, kde se řetěz hýbe jsou stejná. Řekl bych, že v místech, kde jde řetěz rovně se ani v tahu prakticky nevytahuje. Vytahuje se v místech, kde se hýbe (ať už broušením čepů v místech ohybu nebo šikmým přejížděním přes zuby při řazení). Navíc při dlouhém řetězu na lehokole prakticky odpadá negativní vliv případného řazení "do kříže" (podle některých také zkracující životnost řetězu). Takže řetěz jako kus vydrží na lehokole déle (což můžu taky potvrdit, devítkový řetěz mi při podobném stylu jízdy vydržel o hodně déle, než sedmičkový na MTB). Možná platí, že na jednotku délky řetězu se ujede stejná vzdálenost (tedy provozní náklady související s výměnou řetězu budou stejné).
Setkal jsem se s názorem, že čím více frenkvenční šlapání, tím větší opotřebení řetězu i převodníků a pastorků. Něco na tom bude přecejenom na stejně ujetou vzdálenost urazí řetěz delší "trasu". Něco na tom bude, protože na silničce jezdím vyloženě silově (na rovinách kolem 70ot/min a do kopce klidně i pod 50) a řetěz vydrží neskutečně dlouho.
Ještě se mi osvědčilo mazat řetěz co nejméně a udržovat ho víceméně suchý. Nenabere na sebe tolik bordelu, který funguje jako brusná pasta. Pochopitelně tohle lze aplikovat jen za sucha a na silnici. V blátě a dešti je třeba mít řetěz namazaný víc, ale tím pádem se rapidně zkracuje jeho životnost.
S mazáním souhlas, ale s tou frekvencí ne. Na silničce řetěz vždy vydrží déle.
Mě vždy na silničce řetěz přežil celou silničků :-)
Poslední silničku jsem prodával, když ještě neměla ani 10tis. a C10ka řetěz pořád v pohodě.
A jezdím frekvenčně stejně na obojím.
U řetězu to není o uražené vzdálenosti ale o síle, která na něj působí. Kdyby síla byla minimální a nedostal se do něj bordel, tak by vydržel téměř věčně.
Zrovna měním řetěz (spolu s převodníky) a ten starej ještě není úplně odepsanej (ještě jeden zub na měrce ;-)) Jestli máš cestu do Prahy, napiš a stav se, je tvůj :-) Koupil jsem ho už s kolem, netuším, co je to za značku, asi nic moc, ale což... Jo, a je dost zprasenej, k vyprání, řekl bych :-)
Jinak bych to taky neřešil - nýtovačka tolik neváží, 1000 km není tolik... Užij si Anglii, taky bych jel :-)
nova kazeta a retez snad neni tolik penez....Furt penize penize tady resite.
Jak pro keho Emičko, jak pro keho!
http://www.novinky.cz/clanek/134572-emma...
kdybys neničila majetek, zbylo by na kazetu a řetěz:o))