Dobry den,
mel bych nekolik dotazu k vyberu kola. Chtel bych do nej investovat tak cca 20000 - 25000,-
1. typ kola ? MTB / cross ? Hodlam jezdit po cyklostezkach, malych silnickach, v
lese, obcas zavitam i na normalni silnice. Nejake vyhody nevyhody ?
2. velikost ramu, mam cca 95kg a cca 2m. Vetsina vyrobcu ma nejvetsi ramy 21,5",
staci to? Nebo potrebuji vetsi ram ? Jak velky?
3. velikost kol, prodavaji ruzne velikosti se kol 26" i 29" a v cem je to
lepsi?
4. material ramu - hlinik / dural / carbon, v cem jsou vyhody/ nevyhody, vaha,
cena, odolnost
5. razeni, prehazovacka, SRAM / shimano / neco jineho, co je lepsi a proc ? typ,
model
6. brzdy, diskove hydraulicke brzdy, maji pro me vyznam, vzhledem k tomu ze
hodlam jezdit v lese a vubec cestou necestou za kazdeho pocasi
7. pedaly, nejake normalni nizkoprofilove / SPD / jiny system, v cem jsou
vyhody, co to obnasi
8. vidlice, predpokladam ze by mi bohate stacilo odpruzeni na predni vidlici.
Zajima me jakou vidlici, (velikost zdvihu), nektere maji jen zamek (pouzivat/
nepouzivat) jine jde uzamykat po stupnich. Jsou tu nejake dalsi druhy, podle
ceho vybirat
10. nosic, da se na takove kolo pridelat nosic a nejake cestovni brasny ?
pripadne co je za vhodny typ?
pripadne dalsi dulezite parametry u vyberu kola. Nejake konkretni typy na znacku a model, splnujici predchozi "pozadavky"
moje prozatimni typy jsou
Apache Blackhawk disk (07,08)
Superior 870D
tipy na nejake cross kolo ?
dekuji
S pozdravem
Petr Bartel
Kdybych chtěl na takovou obsáhlou otázku odpovědět tak bych asi sepsal knihu :) Poradím ti takto : projdi si zpětně témata - na většinu otázek najdeš hodně různých odpovědí - a pak obejdi cykloprodejny,ptej se , zkoušej....přečti si časopisy a získáš spoustu informací.
Opravdu nebuď línej a dej si tyhle dotazy do googlu... jen heslovitě:
1) při tvý váze určitě MTB nic nezkazíš...
2) rám kolem 21" by měl stačit, dělají se i 22", ale délka podsedlové roury není jediný podstatný parametr rámu... jestli tomu nerozumíš, nakupuj v kamenným krámě, kde tomu rozumí...
3) 29" by asi bylo lepčí, ale bude dražší
4) Hliník nebrat, nemá potřebné parametry. Proto se používají jeho slitiny zvané dural. Velmi zhruba, duraly řad 70xx jsou tvrdší a technologicky náročné, u levnějších rámů raději 60xx, ty jsou houževnatější a méně technologicky náročné. Carbon skvěle tlumí, ale je drahý a křehký, mimo závodní použití a abnormáních fajnšmekrů využití nevidím. Ocel je pořád super matroš (při tvé váze tě na rámu kilo navrch netrápí), houževnatý, dobře tlumí, šikovnější svářeč rám opraví, ale kvalitních ocelových rámů dnes moc není. Já jeden mám, ale nedám;-)
5) de facto nic jiného než S/S neexistuje. Ke kvalitě nechť se vyjádří fajnšmekři. Od XT / 9.0 nahoru by neměl být problém.
6) "za každého počasí" je jasná indikace pro hydrokotouče...
7) SPD šimáno M-520 je klasika, ale jestli si najdeš jasný důvod pro nějaké jiné, budiž ti přáno
8) fulla (zadní pružení) za ty prachy leda v Tescu;-) Přední vidle dělá bezproblémové Marzocchi a RockShox. Tvrdší než je běžné (při Tvé váze využiješ) ještě Suntour. Zámek nepoužívám, nejsem s*ačka, abych musel šlapat ze sedla;-)
10) Nosič já používám Sport Arsenal, jeden z těch dražších a bez problému. Dřív jsem zkoušel ušetřit a problémy byly, tak dnes rozdíly stokorun neřeším...
Tip: tohle neznám, ale dnes kupovat kolo, bylo by to jedno z těch, co bych bral v úvahu:
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/29/bike...
cenově se trefujem, výrazné slabiny nemá, zbytek je na Tobě...
V podstatě souhlas,jen k rámu tady jsem našel výrobce co dělá i větší rámy http://www.spyder.cz/?page=102&ram=1&id... a co se týče vidlic tak na bikeforum.cz se toho napsalo oravdu hodně.
4/ Hlinikovy ram asi nema smysl rozebirat, v dobe, kdy se nejezdi na masle ale vsechny "hlinikovy" ramy jsou z duralu.
Karbonovy ram na kole za 20-25 tis tazatel stejne nesezene, pokud ano, pujde o brutalni vyprodej a stejne budou silne osizeny ostatni komponenty. U karbonu je nevyhodou v podstate jenom jeho cena, tebou zminena krehkost je typickym argumentem lidi, co karbonovy ram nikdy nejezdili a nevlastnili.
Pravda, karbon-kevlary, karbon-sklo a armelite jsou houževnaté, a z čeho se dnes dělají rámy opravdu nevím.
Zato jsem zničil něco karbonových pádel, abych věděl, že tímhle se jen tak po zemi neháže;-)
Ja mam karbonovy ramy dva, i na biku, a tam padam obcas slusne :o/ Pri spatnym lehnuti muzes znicit jakykoli ram, jenom to v pripade karbonu proste muze vic bolet, kdyz je jeho porizovaci cena vyssi. Ale to uz jsme tu rozebirali vickrat.
co tohle kolecko v 23" ramu
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/29/bike...
nebo myslis ze by stacila ta 21,5"
jinak samozrejme diky za rady tobe i vsem ostatnim
To je dobrá volba. Sám o něm také uvažuju. Myslím že by ti 21,5" stačilo ale chce to vyzkoušet. To ale vždycky když jdeš do něčeho nového! Sup má po celé republice testovací centra kde ti zapůjčí vybrané modely k osobnímu testování. Já bych to každopádně využil :
http://www.superior.cz/cz/prodejci/testovaci...
Ten Dart bych nikdy pro obra 95 kg a 2 m nedoporučil. Má příliš hubené nohy. Tady u 29" bude nutné připlatit alespoň za Toru :
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/29/bike...
Rámy se dělají až do 24" !!!
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/29/bike...
Bohužel jen u 26" MTB klasiky.
Špatný odkaz! Ty 24" rámy dělá Merida :
http://www.merida-bike.cz/prodej/matts-tfs-850...
No comment :-)
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/index...
Když už jsme u těch canyonů...
http://www.canyon.com/_en/tools/pps.html
Mam takovej mensi problem pritelkyne si koupila kola a ve vysledku cross
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/women...
ja jsem se uz temer rozhodl pro
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/29/bike...
dozvedel jsem se ze staci vymenit plaste za nejake jemnejsi a uzsi
jednoduse receno,mam tak trochu strach aby mi nenatrhla .. a ja nebyl hotovej tam kde ona si v pohode pojede, ale stejne tak chci jezdit po lese koren nekoren.....
pravdou je ze budeme jezdit i dost po silnicich a delsi trate
kazdopadne chci kolo na kterym nebudu vypadat jak... a hlavne si mi na nem dobre pojede, proto 29" a mozna i vetsi ram 23"
jeste bych teoreticky pokukoval po crossu,tak asi po
Apache Wakan Disc 2008
tak a ted babo rad
diky za rady
Na svou velikost si myslim, ze jsi kapl na idealni kolo. Prumer kol mas jako u krosu, takze s podobnymi plasti to bude na silnici o tom stejnym, ze vzdalujici se pritelkyne mit strach nemusis :o) (pokud na tom neni fyzicky lip, ale to je jina kapitola:o)
Za tuhle cenu se mi tenhle 29" Sup zda jako vyborna koupe, skvele fungujici vidlice (i kdyz s minimalnim zdvihem, skoda) a az na naby vyborny osazeni.
A ještě k té velikosti,měřím 186cm a mám rám 21 představec 10cm,mohl bych mít asi i 19 a představec 130 a jemně doladit posunutím sedla,u Tebe je obdobná situace 21 versus 23,těžko říct co ti víc sedne.
U kola je jednim z nejdulezitejsich rozmeru ramu jeho delka. Uhel sedlove trubky mas (krome naprostych vyjimek) ve vsech velikostech stejny, takze predozadnim posunem sedla se nemuze korigovat nevhodna delka ramu. Na tenhle posun existuje urcity- nejen tady milionkrat opakovany pravidlo.
Sedlo jde logicky dozadu uz vysunutim sedlovky.
Delka ramu jde potom lehce zkorigovat tebou zminenou delkou predstavce, ale i ruznym zpusobem upravenou vyskou riditek. Vsechny tyhle upravy uz se ale projevi na lehke zmene teziste- uhlu naklonu trupu jezdce a delka predstavce i na ovladatelnosti kola.
Pokud nema clovek predstavu o pro sebe vyhovujici geometrii, mel by si kazdopadne vybrany model v ruznych velikostech vyzkouset osobne, nejlip s nekym, kdo kolum rozumi (nebo se spolehnout na dostatecnou kvalifikaci a ochotu prodejce).
Pokud budete mít stejné pláště (rozměr ráfků je u obou kol stejný) tak určitě nebudeš pomalejší. Hmotnost bude stejná, navíc 29" MTB má sportovnější geometrii než Cross. Rám na 29" bude tužší, tím pádem bude lépe přenášet energii ze šlapání. Ty rozdíly ale budou minimální.
Wakan není špatnej ale ten Sup má lepší a pevnější vidli a to by při tvojí váze mělo být rozhodující.