Mám starší Author Zenith, nikdy jsem ještě nesundával pedály. Teď bych to potřeboval udělat,ale jsou asi zarezlé v klice.Kdo mi může poradit co s tím, event. čím to ošetřit aby se to uvolnilo.Dík.
Nalít tam nějaký maras WD40, olej, odrezovač atd. Nechat ať to zapůsobí a pak na klíč nasadit nějakou dlouhou trubku nebo vzít palici a do klíče párkrát uhodit. Hlavně bacha na správný směr povolování:-)
a keď to nepomôže, skus nahriať spojenie pedálu s kľukou nad plameňom , potom to ide moc dobre
niečo podobné, ale opačný postup bol potrebný vykonať pri montáži našich pedálov na ruské bicykle
S tím plamenem bych byl při hliníku na klikách sakra opatrnej. Mohli by se mu začít povolovat, nebo vyklat. Nejdou li dolů hrubším násilím, tak bych je {pokud je chceš vyměnit} prostě odvrtal. Alespoň mě to moc pomohlo. Nechal jsem tam tak 2mm materiálu a šlo to celkem dobře.Jen to odvrtávání mne stálo vrták. :\
nahřátí nejlépe na starém el. vařiči , občas plivnou na pedál a sledovat jak odskakuje slina - teplota by neměla přesáhnou 250°C,po vyšroubování pedálu kliku nechat pomalu chládnou na vzduchu
...teda samý ranaři koukám :-) Osobně bych na to dlouhou páku nikdy nenasazoval, klika je duralová, tam stačí trochu víc síly a splést si stranu a je po závitu. Zkusil bych to kvalitním, klasickým plochým klíčem a pokud je delší tak by ta páka měla stačit, je možný do klíče bouchnout dlaní nebo kopnout ale palici bych taky vynechal....... Fakt raději třikrát zkontrolovat na kterou stranu se závit povoluje, na levé klice a pedálu je obrácený závit. Pokud to nějak drasticky nejde povolit, může se to stát, dural někdy "zaroste" v závitu, tak radši dojít do servisu než servat kliky.
Mě se osvědčilo použití páky kde mohu plynule zvyšovat sílu a mít to tak více pod kontrolou než do toho mlátit,mluvím o páce cca 30 cm dlouhé,originál klíč na pedály je také delší něž klasický ,povolovat správným směrem je základní předpoklad úspěchu.
To je fakt, když ty kliky serve servisák, tak to bude jeho dílo a měl by ti koupit nový :-)
On ten servisák totiž asi o moc triků navíc, než tady zazní v diskusi, mít nebude. Pravděpodobně bude prostě přidávat na páce a na síle, dokud něco nepovolí.
Máš pravdu.
Akorát většina servisáků ví, na kterou stranu se povoluje :)
PS.
Pořádné nářadí také udělá své - aspoň pak nehrozí, že se protočí klíč na ploškách pedálu.
Párkrát jsem to musel řešit i tak, že jsem odmontoval celou kliku, položil na zem, nasadil klíč a použil svoji živou hmotnost.
To samý jsem řešil s Magdiným starým kolem. ty kliky byly plastvý, tak jsem se bál použít základní pravidlo (Nejde to? Použij sílu. Pořád to nejde? Použij ještě větší sílu!) a nechal tam starý pedály a pak jsem koupil nový kolo a už jsem to nemusel řešit.
Povolovat tahem ,NEBOUCHAT nebo si vytaháš klíč ,strhneš hrany a pak to nepovolíš vůbec.Pokud to opravdu nejde nalij na to přes noc petrolej nebo brzdovou kapalinu,v případě nouze konkor.Pokud to nepůjde ani potom tak jedině nahřát a v případě i tohoto neúspěchu tak je to spojený "NAFURT" a je třeba se s tím smířit.
předesílám, že já měl ty kliky ještě ocelový (favorit).
S 600g (může být i těžší, ale mě se s takovými hůře pracuje) kladivem, klíčem a kolem jsem dojel do parku. Vyhledal jsem zabetonovanou (důležité!) lavičku. Postavil jsem kolo vedle ní a pedál na druhé straně zapřel o dolní hranu lavičky. Nasadil jsem klíč a snažil se kliku uvolnit, nejdříve tahem, potom rázy. Nakonec jsem na pedál začal řvát, doufaje že se lekne. Pedál nic. Tak jsem vytáhl kladivo a začal do klíče bušit. Nejdříve zlehka, postupně jsem přidával na síle. Nakonec pedál povolil. Pak stačí kolo otočit a postup zopakovat.
Už tu pár rad zaznělo, tak to shrnu:
Levá klika = LEVÝ ZÁVIT!!! tj. povoluje se doprava.
Použij správný klíč. Některé pedály mají klíč v palcích (3/8" apod). Jiný nepoužívej, vožužláš hrany a zničíš si klíč.
Nasaď klíč, ještě jednou zkontroluj směr, na klíč ve směru povolování párkrát klepni kladívkem (předpokládá to, že máš kvalitní vercajk, žufánková ocel se chová jako plastelína). Opatrně!
Nastav kliku do přední polohy (ve smyslu šlapání), zmáčkni zadní brzdu a zkus na to stoupnout vlastní vahou. Opatrně!
Jestli ani tohle nepomůže, zkus nějaký prostředek na uvolnění zarezlých závitů, trochu tam toho nakapat a nechat 2-3 dny vzlínat. Pak postup opakuj, pokud ani toto nepomůže, máš nejpevnější možné prakticky bezztrátové spojení pedál-klika a takto to můžeš nabídnout na Aukro;-)))
Děkuji všem za rady. Pomocí nich a zejména pomocí lavičky v parku, kde se mi podařilo vzepřít kliky jsem konečně kliky povolil. Předtím jsem 2x nechal působit WD a potom pomocí většího klíče jsem to povolil. Ještě jednou všem dík.
Levy pedal se povoluje opacne, tj. proti smeru hodinovy rucicek. Ja si ho nejrpve pekne utahl, nez jsem to zjistil. A pravy zase proti smeru, aby toho nebylo malo. Ten jsem si totiz po uspesnem povoleni leveho taky utahl...
Tak jsem to spletl, levy se povoluje po smeru. Pravy normalne jako srouby proti smeru. Ted uz v tom mam uplne gulas...
Hehe, zkus si pomoci tím, že při šlapání se pedály utahují ;-)
Ale pro pořádek: je to opačně, než píšeš. Směr závitů je takový, aby při zadření ložisek během silového šlapání nedošlo ke stržení nártových šlach, ale povolil pedál.
Tedy: levý pedál - levý závit (povolit ve směru hod. ruč.), pravý pedál - pravý (normální) závit (povolit proti směru hod. ruč.)
Musím se Ti omluvit. Je to přesně tak, jak jsi napsal, ikdyž moje údaje o směrech závitů pro demontáž jsou správné.
Vytáhl jsem tuto vykopávku, protože jsem teď dostal e-mail od jednoho badatele v archívu tohoto webu, který mě upozornil na pravý důvod tohoto uspořádání směrů závitů. Neutažený pedál se bude při šlapání utahovat.
Jednoduše to lze demonstrovat tak, že rukou, hřbetem nahoru, utvoříme palcem a ukazováčkem prstenec, do nějž zastrčíme koncem hladkou propisku. Druhým koncem "kvedláme" tak, že propiska opisuje kužel s vrcholem v prstenci. Když ji na žádném z konců pevně nesvíráme, bude rotovat opačně, než je směr "kvedlání". Je to, mimochodem, princip planetového soukolí.
Tak abyste to potom někde nespletli :-)
A co teprv já...
http://www.tvojedarky.cz/images/nejmodernejsi...
Tyhle mrchy má u vchodu jedna hospa u nás na chalupě. A poprvé mi trvalo pár minut než mi došlo proč to ukazuje úplně něco jiného než digitálky na mé ruce :-) Nějak podvědomě jsem nekoukal na číslice, ale na postavení ručiček... ;-)
Že sis tu odpověď dobře promyslel;-)
BTW lepčí hodiny mají ve V clubu
http://www.restauracevclub.cz/
Jameson - nač ten spěch? A čísla posunutá tak, že nahoře je jedenáctka, dvanáctka je tam, co bývá jednička apod.
O půlnoci si myslíš, že je teprv jedenáct. Zrádciplné:-/
Tyhle hodiny jsme měli více jak dva roky doma v kuchyni a můžu ti říct, že jsem pak měla s normáulníma hodinama docela problém.
Navíc když jsme se na podzimním srazu v Třeboni dohadovali, kudy se objíždí Svět podle hodinových ručiček, tak jsme měli hodnou chvíli docela problém kterým směrem to vlastně bude :o)))
Tak kdyz uz to tema tady ozilo, resil jsem podobny problem. Na kole koupenem z kovosrotu pro jezdeni k zastavce autobusu jsem chtel vymenit pedaly (zbyly z predchoziho kola).
Pedaly zadnym klicem nesly odsroubovat, vetsina klicu byla moc siroka a nevesla se mezi pedal a kliku, slabsi klice nemely dostatecnou pevnost. Myslel jsem si, ze kdyz pedal rozmontuju a dostanu se primo na osu, bude snazsi povolit ho, ale ani pomerne velka sila nemela zadny efekt. Zkousel jsem kliku ohrat horkym vzduchem, ale nemelo to zadny efekt (krome popaleneho prstu).
Nakonec mi nezbylo nez pedal zase smontovat a smirit se s tim, ze pokud nechci menit kliky (investice nekolikanasobku ceny kola), tak pedaly nevymenim.
když máš dole celý pedál, zkus osu seříznout ze dvou stran aby šla upnout do svěráku. Pak vezmi velké kladivo...
Nebo to nejdřív načni WD-40 a pak to vem do cykloservisu. Parktool na to dělá relativně speciální nářadí http://www.cyklonaradi.cz/klic-pedalovy...
S tou cenou si snad dělají zádel, ne ? I kdyby to bylo ze zvlášť fajnovýho materiálu, tak je to furt jen hodně jednoduchej klíč.
I když na druhou stranu, takový jednoduchý odlitky za pár kaček, kterým říkají patka a pak je prodávají od 300 až do nějakých 1200...
Vzhledem k tomu, ze jsem cele kolo, o kterem ted pisu koupil za 250 Kc v kovosrotu, tak by to nebyla adekvatni investice... :))
Pedalum u lehokola jsem pred nasroubovanim namazal osu vazelinou, takze tam doufam, ze nebude potreba zvlast velke nasili...
Flexu, svěrák a kladivo máš, ne? To stačí ;) A shození pedálů Ti v "známém" servisu udělají na počkání za děkuju.
Sverak a kladivo ano, flexu ne, ja mam z podobnych nastroju docela respekt... na druhe precteni uz jsem myslenku pochopil, ale pilkou na zelezo by to bylo na dlouho... :)
No az ten pedal zase zacne zlobit, tak se mozna zeptam v nejakym cykloservise, za kolik mi sundaji pedaly. Pak budu doufat, ze se ceny budou drzet az zjisti, proc si je nesundam sam... :))
Na uvolňování závitů je nejlepší uvolňovač závitů. Vážně a beze srandy. Položíš, zaleješ, dáš tomu nějaký den na provzlínání.
Pak chytneš jakýkoliv plochý klíč 15mm, s výhodou s delším ramenem, když to nechce povolit po dobrým, tak to přátelsky (!) poplácáš kladívkem.