Hledal jsem, ale nic moc nenašel, tak zakládám nové téma. Chtěl bych teď něco investovat do kola (ale ne moc) a nevím, jestli se mi vyplatí kupovat nějaké jiné brzdy než mám (klasická Véčka). Například nějaké levné hydrauliky, nebo alespoň mechaniky. Jaké mají výhody oproti Véčkám? Taky jsem v jedné diskuzi četl, že při zadních kotoučovkách je problém s uchycením nosiče.
Díky za rady.
probíralo se tu toho hodně. Já jsem zrovna teď řešil tohle dilema a došel jsem k následujícím závěrům. Výhody kotoučovek: menší potřeba servisu(o to je ten servis odbornější), větší účinnost, lepší dávkování brzdné síly. Pro sebe spatřuju ještě vlkou víhodu v tom že do kotoučovek na běžné cestě nenaberu tolik svinstva jako do brzdné dráhy véček.
Nějak jsem to nedořekl.
pokud kotoučovky tak nejlépe hydraulické a když nutně mechanické tak Avidy, ty nepoužívají k přítlaku šroub ale kuličkový mechanismus, dost tu byla taky diskuze jestli se za jejich cenu nevyplatí jít raději do nějakých levnějších hydraulik.
Pro robusnější cyklisty nejsou obecně mechanické koučovky doporučovány. Osobně jsem se rozhodl, že véčka opustím a na nové kolo zainvestuju a pořídím kotoučovky a už na tom pracuju. Určitě to budou hydrauliky.
Neděs mě, taky jsem tak trochu robustnější....Ale v pohodě, na treku mám mechaniky Tektro Io už asi 5 let a i při jízdě natěžko po bývalých signálkách od Aše na Šumavu vydržely ty šílený sjezdy. A to jsem těsně docent...Na ležáku No.2 co mám ve výrobě mám Avid BB 5 hlavně kvůli bezúdržbovosti. Co jsem se kdysi natrápil s véčkama....Hydrauliky mě nelákají,těžko je opravím on the road...
Mozna bys prave s hydraulikama ani nemel duvod je na rozdil od vecek nebo mechanik opravovat, ale pokud ti vsechno funguje jak ma, tak pochopitelne neni duvod nic menit :o)
Ještě jsem je nikdy neopravoval a doufám že to nikdy na cestě nenastane.....Prostě se mi líbí ta jednoduchost a účinnost... a navíc hezky vypadaj. Taky jim nevadí rozhozený ráfek, když pode mnou praskaj dráty,hehe...
prodávám jak sem koupil, na každý názor existují vyjímky. Já jsem už přescent a zkušenosti kamarádů mě přesvedčily o výhodách hydraulik. Jsem taky rád když si můžu hodně věcí opravit sám, ale myslím že mám na kole už spoustu věcí které v lese neopravím a tak proto nebudu hrotit to že hydry opravím až v civilizaci.
no tak to ja jsem nad cent (cca 113kg) a proto jsem si vybral radeji V brzdy, protoze mech. disk se mi zda horsi nez V brzdy a hydr. kotoucovky jsou drahe, kdyz to vezmu z laickeho pohledu
hydrauliky nejsou o moc dražší než slušný mechaniky...
http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...+-zadni_3056.html
no ja myslel cca uz na kolech novych, taky tedka vybiram nove MTB a chci tak kolem 15 tis. a to je ten kamen urazu ze tam hydr.nejsou...tak volim V misto mech. kotoucovek s moji vahou
na některých kolech kolem 15 kKč se už hydry objevují - např GT avalanche 2.0 Disc (ale je fakt, že ne každému se GT líbí..). Jsou tam Tektro Auriga Comp
GT se mi celkem libi, akorat ta vybava neni takova u tohoto typu
GT je jedna z "prominentních" značek prodávaných v ČR. Vyznačují se nadprůměrnou kvalitou rámů, ale ještě nadprůměrnější cenou. Asi něco jako Škoda versus Volkswagen. Čím GT lehce vyniká je neobvyklý design u HT MTB, jejich "trojitý trojúhelník". Neumím to posoudit, sám jsem na tom nikdy nejezdil, ale zatím jsem na rámy této značky neslyšel nikoho nadávat. Takže je to nejspíš i o určitém vztahu k dané značce.
Ahoj, Osobně jsem šel do brzd Véček s paralelním mechanismem. Od obyč véček výrazně vyšší účinnost a cenově taky myslím únosné. Mně bohatě stačí a doporučuji
Vecka s paralelogramem byly mozna tak trosku krok vedle. Vyrobci slo o stejnomerny pritlak brzdovyho spaliku (ale to kdyz se jakykoli spalik trosku obrzdi, tak prece dosedne celou plochou, mozna se diky paralelogramu jenom zvysi zivotnost, ale i to tezko). Vykon je stejny, jenom vyssi hmotnost a o neco vyssi naroky na udrzbu.
S výkonem souhlas, ten je úplně stejný, malinko vyšší hmotnost taky (i když to je rozdíl minimální).
Ale s těmi nároky na údržbu nesouhlasím, naopak bych řekl, že je menší, protože po sjetí špalíků jen vyměníš a nic nemusíš seřizovat.
Sjeti spaliku se resi jenom jednou za cas, ja vidim primou umeru cim slozitejsi mechanismus, tim vic cisteni, mazani apod., tou udrzbou jsem myslel spis tohle.
Není to o stejném přítlaku špalíčku, ale o rozkladu sil. U klasických vzniká síla šikmá na plochu a ta se rozkládá na sílu kolmou a sílu vodorovnou s plochou ráfku. Třecí síla je Fkolmá * součinitel tření. U paraleogramu je kolmá a nerozkládá se. Tedy Fkolmá je vyšší.
Pokud je klasika dobře seřízená, tak jsou ty síly téměř stejné.
V praxi prostě není rozdíl žádný (jezdil jsem na stejném kole x let XT v-čka s paralelogramem i bez něj a bylo to úplně jedno).
Ono mezi v-čky vůbec není téměř žádný rozdíl (tím myslím i mezi jednotlivými značkami). Vše to brzdí cca podobně.
Na to jak to brzdí jsou rozhodující tři faktory, které to ovlivní z 99% a to jsou špalky (největší faktor), brzdová páka a ráfky. To ostatní je nepodstatné.
Mas nejake dajme tomu top 3 spalky? Alebo zavisi aj na kombinacii s rafkom? (nemyslim keramicke ap.)
Pokud není keramický ráfek (kde to chce úplně jiné špalky), tak většinou není nutné řešit nějakou kombinaci, ale může být vyjímka, že na nějakém konkrétním ráfku nějkteré špalky brzdí hůř.
V současnosti nemám už moc přehled o špalkách, protože je už tak moc nesleduju a praxe už chvíli žádná, jezdím přes 3 roky jen hydry.
Co vím, tak určitě jsou dobré tyhle (nejen že slušně brzdí a to i v horších podmínkách, ale také jsou méně náchylné na různé pazvkuky):
http://eshop.bikezone.cz/index.php?switch...
Určitě bude více dobrých a najdou se některé s o něco větším maximálním výkonem, ale většinou je to za cenu mnohem horší dávkovatelnosti.
zapomněl jsi na zasraný bovdeny a taky na kvalitu jezdce. Nemálo lidí s hydrama má delší brzdnou dráhu než já s noname Včkama (tm netvrdím že doporučuji- jen nemám prachy na brzdy, mám integrovaný šaltr s pákama... docela drahá pakárna) a to protože se bojí použít přední brzdu.
To máš bohužel pravdu. Většina kol od klasických výletníků co se mi dostane do ruky má zadní špalky/desky sjeté a předek skoro netknutý. Kdyby to na trhu existovalo, doporučoval bych těm lidem torpédo, výsledek by byl stejný a ušetřili by :-)))
Ale na MTB používané v terénu bych dneska véčka fakt nedoporučil, zvlášť při tom co dneska stojí funkční hydry. Ve sjezdu za sedlem na rozbitém povrchu je pohlazení přední brzdy letenkou první třídy přes ridla, a véčka na zadku s jejich dávkovatelností mění kolo na klouzající rypadlo. Pro tyto účely dozadu jen hydry, a to pokud možno lepší (juicy, oro, xt) a ideálně 160-180 kotouč.
Letenka přes řídítka to určitě není, to je opět o technicke brždění a také dost o geometrii kola.
V prudkých sjezdech brzdím také převážně přední (brzdím ve většině situací oběma, přední ale odbrzdí většinu, i když je člověk v prudkém sjezdu za sedlem, tak je stejně většina váhy na předním kole a bržděním se tam přenáší ještě více, tedy zadní nic neubrzdí) a nemusím často chodit ani tolik za sedlo (tam kde jsem kdysi na HT s chrtím posezem chodil více za sedlo, tak teď klidně můžu jet v sedle a když už musím teď hodně za sedlo, tak už je ten sjezd na hranici mojich technických schopností).
Samozřejmě je pár situací, kdy se na přední nesahá, jako při přejezdu velké překážky (ale to ji stačí vždy na chvíli pouštět) nebo na klouzavém/sypkém povrchu, kdy by hrozil smyk přendího kola (ale i tam s citem také trošku dá).
Ale souhlas, že na zadním kole je důležitý mít dobře dávkovatelnou brzdu (já tam mam raději jen 160ku pro lepší dávkovatelnost, výkon zadní brzdy je vždy dostatečný; chvíli jsem jezdil dokonce kombinaci 200/160 kotouče; teď jezdím 180/160).
Zasraný bowdeny jsou sice špatné, ale nějak příliš neovlivňují jak to brzdí. Ty způsobují jiné problém typu špatného se vracení páky (pružinka už nepřetlačí zvýšené tření lanka v bowdenu). Při brždění maximálně jde páka malinko více ztuha, ale pořád je to oproti síle nutné na prudké brždění zanedbatelné (a pokud by nebylo, tak už by se páky dávno nevracely vůbec).
A to že dost lidí neumí vůbec brzdit je sice fakt, ale třeba v terénu se to už tolik nevyskytuje, tam tihle většinou vůbec nejezdí.
Pro zajímavost kolik té přední brzdy. Ještě jsem neměnil na žádném kole, co máme doma destičky na zadní brzdě, na přední už na jednom kole dvoje.
Jasně, s tím souhlas. Ale na paralelogramu nebylo moc co čistit a mazat. Ten buď fungoval nebo případně mohl časem chytnou vakl a pak to bylo v pr... a nic se s tím už nedalo dělat (mě XT paral. v-čka chytla větší vakl po cca 25tis. km, takže to docela šlo).
z druhé ruky jsem tento zázrak koupil a nic tak zázračného jsem na tom neshledal. Rozdíl naprosto nulový. Zato když jsem nahradil shimano špalky trojbarevnými BBB tak to bylo jako nebe a dudy. Nainstaloval jsem BBB i přítelkyni na trek a málem jsem si na něm potom namlátil hubu jak to prudce brzdilo. Doporučuju.
že bych moh radit..., to asi ne ale tohle je moje zkušennost: zůstal jsem u véček, i když jsem kotoučovky zkoušel a pár stovek km s nima najel. Nic proti drahejm hydraulickejm Hayesům třeba... ale střední třída a mechanický mně jen zlobily. Účinnost byla znatelně lepší jen za mokra, za sucha skoro stejný. Na přesnejch kotoučovkách je malej prostor mezi destičkama a kotoučem, stačilo nabrat trochu prachu a už to zvonilo o sebe, nebo stačilo vestoje prošlápnout pružnost výpletu a už to taky štrngalo o sebe. To mi lezlo na nervy a nešel jsem do nich. Jezdim snad deset let véčka a kromě výměny špalíků na ně dlabu a v pohodě. Ale jak říkám.... je to jen můj názor :-)