Zdravím bajkery! Je pro mne až noční můrou co dělat když mi někde v terénu prdne řeťez. Nýtovačku vozím spolu s takovým multifunkčním nářadím, ale abych se s červenajícím obličejem přiznal, nevím jak s ní vůbec zacházet. Prosím o radu nebo i webovou stránku kde si toto všechno můžu najít. Díkas james74
No to nemyslis vazne? :-) Mas nitovac a nevies ako s nim zachadzat? Ked sa blizsie pozries na retaz a toto zariadenie blizsie a chvilu zauvazujes musis na to prist. Retaz vlozis do nitovaca, pritiahnes sroub z druhej strany a sroubom, z ktoreho trci taky trn tlacis na nit retaze. Na lacnych retaziach je v podstate jedno na ktory nit. U lepsich retazi, ako napr Shimano HG 73 a pod. musis najst cierny kolik a nitovac umiestnit nan. Kolik nevytlac uplne von lebo potom je to prplacka dostat ho naspat. Naspat ho zatlacis rovnako ako si ho dostal von, len trn musi ist z druhej strany retaze. Samozrejme ze v terene je situacia trochu ina. Retaz sa moze roztrhnut na lubovolnom mieste a potom je treba nitovat tam kde nie je cierny kolik a na lepsich retaziach su koliky "natvrdo" zanitovane do retaze - no aj to sa da rozpojit len to ide tazsie a odlomis pri tom rozsirene okraje kolika. Pri roztrhnutej retazi doporucujem odstranit clanok v mieste roztrhnutia. Dojazdit sa da aj s kratsou retazou. Potom ju treba vymenit. Ja som niekedy jazdil bez nitovaca, ale potom co sa mi v lete pred dvomi rokmi podarilo roztrhnut 5 retazi pocas jedneho mesiaca nosim ho stale zo sebou. Aposledna rada na zaver najdi staru retaz a trenuj na nej
Tak až mi praskne řetěz, tak sednu na patník a budu čekat na průjezd nějakého schopného údržbáře:-))
Ahoj. Jo, jednou se Ti to asi stane a musíš se na to připravit, aby ses pak nenervoval. Byla by sice možnost někoho "odchytit" a ten by to uměl, ale zas to taková věda není. Jde o poprvé. Červenat se nemusíš, učený padaj z nebe pouze v senátu a parlamentu...
Budu mluvit o řetězech, které se nespojkují spojkou, ale natvrdo nýtem - asi nejrozšířenější je Shimano.
Takže: zjisti si, jaký máš řetěz (Shimano IG, HG, SG ...). K tomu řetězu si koupíš náhradní nýt. Je dlouhý cca 20 mm a má užší "zaváděcí" část, která se po aplikaci odlomí kleštěmi. V některých cykloservisech mi sice tvrdili, že tyhle nýty se sólo neprodávají (pražský Štěrba), ale třeba v Říčanech je mají, cena 40,- Kč. Jak se řetěz vkládá do nýtovačky nejlíp pochopíš z obrázku - otevři si www.andykolar.wz.cz - Andyho servis -- hnací ústrojí, tam to je. Všimni si také té velké nýtovačky - s tou by se Ti to určitě dělalo líp než s malinkou z multiklíče, ale zas když si doma cvičně zkusíš rozpojit nějaký starý řetěz, tak to nacvičíč i s tím "prdítkem" (pardón, nechci se dotknout Tvého drahého klíče, ale pro mě to je prdítko). Když nýt prostrčíč, tak tu užší zaváděcí část odlom kleštěmi (které bys měl mít). Při zavádění nýtu se doporučuje sundat řetěz z převodníků, není tak napnutý a líp se to dělá. Může dojít k tomu, že po spojení řetězu je v tom novém nýtu zatuhlý, prostě se neohýbá. Vezmeš do rukou a bočním tlakem oběma palci to trochu "páčíš" - - viz Andyho obrázek. A to je vsjo.
Kdyby se Ti náhodou stalo, že bys ten náhradní nýt neměl, tak lze spojit i tak, že bys řetěz o 2 články zkrátil - OPATRNĚ vytlačuješ stávající nýt nýtovačkou, pomalinku, abys ho úplně nevytlačil, musí Ti zůstat v bočním článkovém plíšku, pak řetěz sesadíš a tímhle nýtem zpátky spojíš. To, že v tu chvíli pojedeš s kratším řetězem, nevadí.
Já s sebou vozím tu větší nýtovačku, náhradní nýt, dva články řetězu (nový řetěz je třeba 118 článků a já potřebuji 106, takže mi něco zbyde), když jedu třeba vedle do Rakouska, tak beru celý náhradní řetěz. Jem vpodstatě taková pojízdná strojně - cyklisticko - mechanická dílna...
A měj s sebou nějaký hadr, od řetězu budeš jako čuně.
Airline díky, myslím že vyčerpávající odpověď, jdu to zkusit na starém řetězu.
Jak zjistím typ řetězu? Jaký typ nýtovače doporučuješ?
No tak řetez mám SHIMANO IG-31, tak se jdu podívat do cyklo prodejny jestli na to mají ten náhradní nýt.
Ještě dodatek k tomu mému výšplechtu: ptal jsem se teď po nýtech na řetěz řady IG a řekli mi, že není, že prý tenhle řetěz se snýtuje nýtem, který si z něj povystrčím nýtovačkou. Jaká nýtovačka - jestli Ti nevadí trošku váhy, tak normální třeba od KOVYSe nebo EXU nebo tak něco - cena cca 120 - 150,-.
Však až ti v terénu praskne řetěz, tak se s tím naučíš pracovat rychle:-) Já teda nýtovačku nevozím, zatím vždycky když mi v terénu praskl (teda roznýtoval se..) řetěz (zatím jen asi 3x), tak jsem to spravil kamenem. Nýtovač se potřebuje jen na roznýtování (nouzově by to ale taky šlo kamenem a kusem nějakýho tlustšího drátu).
Taky mi na to kdysi stačilo kladívko (dá se nahradit kamenem), starý menší šroubovák a kleště. Kleště jsem položil na zem, lehce rozevřel, řetěz položil na ně tak, že nýt byl přímo v té mezeře a z vrchu do toho praštil... Taky se dalo... Nic extra, ale když jste v nouzi, berete všechno... :o)
Jak se to říká...? Zlaté české ručičky?
Takže Vy dva se mi tu snažíte naznačit, že ideální multiklíč se skládá z kusu drátu a šutru???
Neříkám, že ideální, ale taky pomůže... :o) Lopuchem si taky každý den zadek neutíráš, ale jsou chvíle, kdy bys ho vykupoval zlatem.... :o)))))
:-) no nevím, sice jsem taky kdysi před 5 léty na starém kole v terénu povoloval a záhy utahoval kamenem, ale já si raděj veznu do kapsičky tu nýtovačku :-)
Pozor! na tomto webu nejsou Bikeři, ale cyklisté na trekingových a krosových kolech a to je rozdíl!Podle náhodného přečtení stránek jsou víc na webu než na kole,protože jedni a ti samí radí odpovídají v celém spektru diskuze v kteroukoli hodinu!A to prý jezdí100 až 200.km denně! Možná mají notebok.Nic proti.BAJKERY oslov na jiném webu.
Hmmm :-))) co ti k tomu mám říct, myslím že sem nechodí jen krosaři a trekaři ale i bajkeři. A vůbec, mě škatulkování není po vůli, jsem všichni cyklisté a je mi jedno že zrovna tamten Francek jezdí na cesťáku, já na krosu, nebo ten Honza na bajku! Takže pokud JSEM SE OSLOVENÍM BAJKER NA TOMTO WEBU někoho dotkl, beru zpět....james74
A bikeři jsou podle tebe jako kdo? Nejčastěji si tak asi říkají motorkáři..
Jinak slovo "bike" je zkrácenina od "bicycle", tedy dvoukolové vozidlo, samozřejmě včetně motorových.
jasně souhlasím s tebou, on ten zet. myslel pravděpodobně úplně něco jiného :-)
len tak mimochodom, poznam ludi ktori nemaju ani paru o udrzbe bicykla, hoci jazdia tych 100km denne a tiez ludi, ktori vobec nejazdia a su brutalny fachmani. Nazvyme ich bicyklovi modelari. :-)
Driv jsem vozil nejtovacku, ale jednoho dne jsem ji vyndal a hned ten samej den jsem retez prerval asi 17 Km od baraku. Sjel jsem do nejblizsi vesnice kde jsem poprosil nejakyho domordce jestli si to u nej muzu opravit. ... Jinak mi bylo doporuceno koupit si sponu na retez.
Ahoj,pokud se nejezdí převody typu "malá malá,velká velká" a neřadí se na poslední chvíli v tahu,je potřeba nýtovačka pouze při výměně řetězu.
Taky si myslím. Nebo když je řetěz v beznadějně dezolátním stavu.
Nýtovačka je v terénu třeba jenom, když se blbě zasune čep do řetězu při nýtování.
U tvrdších řetězů je třeba nový spojovací čep, protože při roznýtování se jim zarovná (utrhne) pertl. Jsou moc tvrdý.
Ale i to se nechá vyřešit (nouzově), tím že se ta zarovnaná strana nechá koukat o pár desetin mm víc než ta druhá, která neprošla pouzdrem řetězu.
Než používat spojku je lepší koupit ten nýtovací čep. V pohodě ze zasune a odlomí. Stojí 25 Kč a strašně lehce se ztrácí :-))