Predpokladam, ze se ptas na pouziti na MTB, popr. krose. Existuji teda v zasade 2 typy riditek- rovny a vlastovky.
Rovny riditka- Flat Bar: ve skutecnosti nejsou uplne rovny, ale sviraji uhel vetsinou 3-5 stupnu (vozi se nahnuty smerem vzhuru a na sebe). Pouzivaji se na sportovni az zavodni jezdeni (XC, maratony), byvaji zpravidla uzsi, dovoluji nizsi posez na kole, takze ma jezdec aerodynamictejsi pozici. Maji vetsinou i nizsi hmotnost nez vlastovky.
Vlastovky- Riser Bar: diky prohnuti jsou vyssi, maji i vyraznejsi nahnuti smerem k jezdci, takze si mnozi pochvaluji prirozenejsi uchop pro zapesti. Dovoluji vzprimenejsi a komfortnejsi posez jezdce. Jsou zpravidla sirsi nez rovny riditka, takze je kolo hlavne ve sjezdech a v technickych pasazich ovladatelnejsi, diky sirce a prohnuti i vic pruzi, takze poberou vic razu od povrchu= vyssi komfort. Pouziti i pro sportovni jezdeni (DH, FR, ale mnozi je jezdi i na maratonech,..), technicky jezdeni (Enduro, AM) a pohodovou jizdu.
Rovny riditka jsou treba tyhle
http://eshop.bikezone.cz/index.php?switch...
Vlastovky treba tady
http://eshop.bikezone.cz/index.php?switch...
Zapoměl jsi dodat jedno důležité pravidlo. Na vlaštovky se nedávají rohy ;-) Nějaké zažité pravidlo, já s tím problém nemám.
ále dávají :-)
Nedávají... Ale někteří jedinci tuto zásadu schválně porušují :-)
Jo a někteří bikeři si tak vehementně dávají záležet,aby právě to jejich kolo bylo in a sexy,až zapomínají na co to kolo mají a jenom se jím chlubí na netu a na zahrádce u kapučína,kam to mají od domu kilometr :-))))))))
NEDAVAJI!!!! To je vrchol diletantstvi...
Něco doplním, když si pěkně začal.
On ten větší úhel u vlaštovek hodně souvisí s jejich šířkou.
Jak jsou širší, tak ruce je drží často pod jiným úhlem než rovné a při stejném úhlu jako mají rovné by to vůbec nešlo.
Řekl bych tedy, že vlajdy s menšímy úhly (v rámci vlajd) odpovídají rovným (tedy ruka má pořád stejný úhel vůči řídítkům).
Až ty vlajdy s velkými úhly maj ten úhel ruky k řídítkům malinko jiný a někdo si to pochvaluje jako velké plus, někdo (třeba já) jako velké minus (vozím vlajdy s malým úhlem).
Hodně také záleží jak moc kdo ruce krčí, tím se může opět měnit i ten úhel rukou vůči řídítkám.
S tím komfortem to tak občas je, ale spíše ne, protože vlajdy se častěji dělají i výrazně odolnější na drsnější použití a tím i přes prohnutí a šířku jsou často i výrazně tužší než lehká rovná (samozřejmě ale adekvátně značně roste hmotnost).
U vlajd jsou pak ty zahnutí dvě, jedno k jezdci a jedno směrem nahoru. To lze korigovat natočením řídítek (tím kam se natočí ten výsledný maximální úhel), ale pouze do určité míry (pokud je např. úhel nahoru velký, tak nelze rozumně dosáhnout natočením k sobě, aby byly zahnuté jen k jezdci, protože by se musely pootočit tolik, že ten průhyb, který je zvyšuje by byl k jezdci a to by opravdu nebylo to pravé).
Rovné se většinou dávají na hardtail a jsou ideální pro chrty. Na drahých hartailech nic jiného nenajdeš. Často je doplňují rohy.
Vlaštovky bývají na fullech či kolech s velkým zdvihem vidle a jsou pro hračičky a pohodáře. Najdeš je i na levných kolech pro nesportovce. Rohy na vlaštovkách jsou out.
Tak to sice většinou bývá ale existují ale i vyjímky
Občas se vyskytnou i barbaři co mají rohy na vlaštovkách.
:-) i já jsem Barbar Kanón, hrdě se hlásím jelikož jezdím jenom tzv. na těžko jak jsem rád když se v kopečku s 30kg za prdelí můžu pořádně zaháknout za malý růžky na malých vlajdách 600mm :-)) klukovi samo sebou na speslu nebo haru či bravičku na 700mm vlajdy rohy nepatří asi by jim tam při pom blbnutí ve vzduchu asi nebyli k ničemu :-)
Kola na cykloturistiku jsou jiná kategorie. Myslel jsem kola na lehko. Na turistikou je každá možnost jak změnit úchop při mnohadenním putování žádoucí. Tady jsou jakékoli odchylky jen ku prospěchu věci. Já je v tomhle případě vozil taky :
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
ked si das 100km v terene tak mas na uchop podobne poziadavky ako pri cykloturistike. Aj ked tie rozky stacia len take mensie, trochu zahnute dovnutra a vyzera to na vlastovkach rovnako dobre alebo zle ako na rovnych. A navyse mozes dosiahnut ovela vyssiu funkcnost nielen co do pohodlia ale aj jazdnych vlastnosti.
Jak se ti jezdí-řídí s tak vysoko posazenou brašnou na řídítkách-pokud tam vezeš něco těžšího,než noviny?
Teď už dobře, už brašnu na řídítkách nevozím. Pouze lehký rozevírací mapník. Ta brašna je v těžším terénu nepraktická a velmi nebezpečná. Dá se použít pouze v lehkém terénu. Navíc je přes ní blbě vidět.
Také se hlasím k barbarům :-)
Jezdím full už s trošku větším zdvihem, samozřejmě ježdění pouze na lehko a stejně je vozím (na 62cm vlajdách).
Vůbec nechápu, kde tohle vzniklo, že se rohy na vlajdy nehodí. I na fullu jedu třeba 2 hodiny v horách dlouhý kopec, kde jsem moc rád že je mám.
Možná to vzniklo u hodně širokých a hodně zahnutých vlajd, kde pak rohy mohou trčet směrem ven, což je opravdu k ničemu a i nebezpečné.
Ale jednak se i rohy dělají s větším zahnutím, aby k tomu nedošlo a pak já je třeba vozím na vlajdách, které mají úhel zahnutí skoro stejný jako rovné (mají 6st. výsledný, to i některé rovné mají 7st.).
A kromě změny úchopu mají rohy pro mě jednu velkou výhodu, která je hodně překvapující:
Umožňují mi širší úchop řídítek a variabilnější úchop na gripu. Jezdil jsem i bez rohů a bez nich musím držet gripy řekněme někde ve středu a vůbec si nedovolím je chytnout zcela na kraji.
S vlajdami jezdím sjezdy s držením zcela na krajích gripů a ještě se o rohy opírám (a rohy mají jen úzkou objímku, takže nezaberou z šířky řídítek skoro nic), což mi přidává jistotu na úchopu a tenhle úchop je stejný jako bych bez rohů měl o 3cm širší vlajdy (změřeno).
Na sjezdy a technický je ten co nejširší úchop super. Na druhou stranu mám hodně úzká ramena a dlouhodobě nesnesu tak široký úchop (že bych měl třeba 64-65cm vlajdy bez rohů, které by odpovídaly tomu úchopu na 62cm u kraje gripů u rohů). A díky tomu, že můžu ruku posouvat na gripu hodně mám i výrazně užší úchop když potřebuju (a to občas potřebuju).
U rohů vidím jedinou nevýhodu a to možnost zachycení se v hustém porostu. I když mám rohy směřující směrem ke středu řídítek, tak si na to trošku musím dávat pozor a bez rohů by to bylo lepší v tomhle ohledu. Nikdy jsem s tím neměl problém, ale je fakt, že sem tam někam nevjedu, kam bych bez rohů vjel (ale aspoň nejsem sešlehaný od porostu v létě tolik, ono bývám i tak).
Tyhle se nikde zachytit nemůžou. Je to technicky naprosto vyloučené :-)))
http://www.jmctrading.cz/shop.php?sellitem=172...
Tato řídítka byla v módě u nás asi před 10 lety proto, že umožňují větší množství různých úchopů. Jak rychle přišla do módy, tak rychle i skončila, ale dost často je lze vidět na kolech v Německu.
Také se hlásím k barbarům,mé "vlaštovky" zdobí nejtlustší rohy co jsem sehnal a to proto aby mi šli pěkně do ruky.Koupit totiž cokoli pro ty co se trošku vymykají tělesnými rozměry je PROBLÉM !!!
Hlásim se taky k barbarům, navíc nadruhou, mám rohy pěkně dlouhý a zahnutý (asi parohy:D). Chráněj ruce i při průjezdu křovím.
Vůbec si neumim představit jízdu bez rohů (i kratší vyjížďku), když jsem si půjčil horáka bez rohů, vůbec mi nešlo jít ze sedla a žádná stabilita v terénu - "tfujtajxl".
Naštěstí nejsem Biker (ani se jim netoužim stát, až budu velký :-b ).
Na to pozor, už jsem bohužel dvakrát viděl, jak tyhle dlouhý a zahnutý rohy posloužily při průjezdu okolo podrostu/stromu jako kotva a jezdec předvedl plachtění bez plachty :-))
Jezdim s takovejma už ňákej rok, tak mě plachtění asi teprve čeká :-)))
Snad ne ;)
Mám na vlaštovkách kratší rohy s prohlubní vpředu na palec. Jestliže někdo tvrdí, že je to nebikerské, vůbec mě to neznepokojuje. Bez rohů bych na delší cestu nejel stejně tak, jako vůbec ne bez klipsen.
Dokonce jsem takový antibiker, že na duších mám i (pravými bikery opovrhované) čepičky ventilků.
Tak to je naprosto vyčerpávající! :-) Moc díky za objasnění! Jedná se zde samo-sebou o MTB, ale musím ještě vyřešit to moje věčné dilema = tvar řídítek versus brašna na řídítka (foťák) versus uchycení tisíce dalších věcí (GPS, světlo, comp...). Přelouskávám forum a sbírám názory. Naštěstí je jich tady móóóóře!
Brašnu na řídítka vozím na "dělaným" nosiči- má nižší těžiště, sedí pevněji a hlavně nezavazí světlu při případné jízdě večer, viz. http://picasaweb.google.com/hudjanko
řídítka mi vyhovují v uvedeném provedení na obr.- ale nevím zda se ještě dají sehnat. Před deseti leti to byl s tímto tvarem dost problém.
S tím prostorem na uchycení doplňků jsem taky bojoval a nakonec jsem dospěl k řešení:
rovná řidítka 600mm not oversize (25.4)
rohy s hodně úzkou objímkou
gripy 130mm
řazení bez ukazatele
Výsledek: na řidítka by se nyní vešlo 6 cyklokomputerů typu SIGMA TARGA :-)