Pozrite na nasledujuce biky :
http://www.merida.sk/prodej/crossway-tfs-800-v
http://www.merida.sk/prodej/crossway-hfs-3000-v
Planujem jedneho z nich zobrat len rozmyslam ci stoji zato rozdiel 11600 SK medzi oboma bikami. Vahu maju skoro rovnaku 11.4 a 11.9 KG rozdiel je v komponentoch XT vybava vers LX deore a vo vidli marzocchi vs.Sunt.
Prosim pozrite na obidva biky a poradte ci ten cenovy rozdiel stoji za to. Diik moc.
Já teda jezdím na krossu hodně, Tvůj výběr v meridě schvaluji :-), osobně bych zcela jednoznačně zůstal u té osmistovky: osazení LX je naprosto vynikající - současná LX je plně sportovně závodní sada, rozdíl v brzdách (avidy 5 nebo 7) je naprosto podružný a technoformingový rám bude jen o trochu těžší než hydroforming u "3000". Takže za mě bych se přimlouval za osmistovku :-)
Jo, Kominik to taky vidí dobře. Abych ještě víc zdůvodnil moji volbu pro LX: mám na XT osazenou HT meridu, je to naprosto spolehlivé - ale asi to nějak nevyužívám, přesněji řečeno - nevidím rozdíl mezi LX, co mám na krosu, a XT na HT.
Mám na mtb mix LX/XT a nemůžu si stěžovat vůbec na nic;-)
XT je imho závodní sada, odlehčená, ale bez nějakých zásadních fíčur pro výlety. Konkrétní vidle neznám, marcoška bude určo o kus lepčí, ale na trekingu bych se z toho též nezbláznil.
Můj názor je, že je to příliš mnoho peněz za málo muziky navíc, ale Tvůj pohled na peníze a požadavky na kolo mohou být zcela jiné...
Musiim si to nechat prejst hlavou ale vaic menej to vidim podobne ako Vy. Rozdiel 11000 sa mi zda dost velky a mkyslim ze na bezne jazdenie bude uplne v pohode aj ta 800 V
na TFS 800 V z roku 2008 mi urobia cenu 22500 SK
HFS 3000 V z roku 2007 33600 SK
preco ale merida 800 V z roku 2007 tu uz nemaju vazi 11.9 KG ?
http://www.merida.sk/prodej/crossway-tfs-800-v
a merida 800 V z roku 2008 uz 12.5 KG? Quoli inym plastom?
http://www.merida.sk/prodej/crossway-tfs-800-v-08
Please mrknite este raz na tie biky a skuste mi este poradit, diik moc bikeri
Tu váhu bych bral hodně s rezervou - výrobci mají tendenci uvádět nižší údaje než tomu je ve skutečnosti. Jinak na nějaký půlkilový rozdíl bych se vykašlal :-)
Tak tak, tabulkově mám o dvě kila těžší kolo než přítulka, to na něm mám víc o nosič a jeden košík na láhev, o 3" vyšší rám, vestovnější vidlu a když je dávám na auto, přijdou mi tak nastejno...
Kdysi na cykoshopu uváděli jak hmotnost dle výrobce, tak skutečně naváženou hmotnost kola v určité výšce rámu v sestavě, v jaké se prodává. Moc zajímavá čísla:o)
ok za tu vahu je to zanedbatelne...
poprosim o vase skusenosti s tymito dvomi bikami...
mne sa zda rozdiel 11000,- medzi nima dost velkyy
a vyhrava to TFS 800 na bezne jazdenie asfaltka, sem tam polna cesta a vynimocne upravena cesta v lese.
Len potrebujem uistit ze ta TFS 800 je tiez v pohode bike.
Popravde poviem neviem ci spoznam rozdiel vo vybave XT vers LX , vo vidli mozno hej marzocchi by mala byt lepsia a brzdy avid 5 a avid 7 neviem porovnat. Mal som len deore V braky zatial. Nerad by som na kole nieco meil casom ale myslim ze LX by malo byt dostatocne qalitne...
Asi největší rozdíl je v technologii výroby rámu. HFS jsou al trubky tvarované vysokým tlakem horkého oleje do ocelové formy - tím lze regulovat tl. stěny, průřez a dosahovat lehké a zuhé rámy s odolností proti únavě.
TFS je klasika mechanicky formovaná - zde může docházet k mírnému nestejnoměrnému roztahování a kolísání tl. stěny a tudíž potenciální únavě materiálu v místě zeslabení.
Zbytek popsali již přede mnou - váha, xt versus lx.
1) Ok aby som to zhrnul XT vs Lx rozdiel skoro ziadny, ok
2) vidla marzocchi urcite lepsia, ale az tak to na crosse podla Vas by nemalo vadit
3)ale co ten raam? Pises ze HFS 3000 ma pevnejsi ako ta 800. Je to moc podstatne pri beznej jazde? Co hrozii pri slabsom raame?
4) Vas celkovy nazor
Diik moc za pomoc lebo sam si neviem rady
Hrozí přinejhorším prasknutí rámu, následně nějakých kostí, v nejhorším případě smrt :-) Ale to všechno hrozí, ať máš jakýkoliv rám a komplet XTR... :-) Pokud nejezdíš nějaký extrémy, tak se tím asi vůbec nemusíš trápit...
To o technologiích rámů jsem vyčetl z loňského katalogu. Praktickou zkušenost nemám. Ta technologie HFS umožňuje o něco lehčí rám. Oběma rámům nehrozí nic. Vzhledem k minimálnímu váhovému rozdílu bych šel do TFS 800 a cenový rozdíl pak použil na upgrade. Třeba lepší sedlo,gripy atd.
HFS = 11.4 kg
TFS=12.5 kg
aha ok extremy nemam v plane len pohodlnu jazdu a na tu bude teda ta 800 asi urcite stacit. jedine co ma este zaujima ta vidla pri jednom a pri druhom biku ci mate niekto s nimi skusenosti.
TFS 800-V má avizovanou hmotnost 11,9 kg - katalog.
Ta Marzocchi je zřejmě vzduch což je lepší než pružina v SR Suntour, ale 60mm pružení ? To stačí opravdu ta pružina na pohodlnou jízdu.
Navíc na krosu nepotřebuješ až takovaj zdvih. Znám profíky závodníky Crosscountry a ti maj na MTB vidle s 80mm zdvihem, takže žádnej strach...
Tak tak, nejde o to mít největší houpačku, která ti ku**í geometrii a pohlcuje energii při silové jízdě.
60-80mm je dost, aby to uspokojivě utlumilo kořen, kámen nebo obrubník...
Zrovna obrubnik bezpecne vyzehli az sjezdovy special se zdvihem okolo 180 mm :o) , se zdvihem 60, 80 ale i 100 mm si clovek musi bud pomoct troskou techniky nebo musi cekat vetsi ci mensi ranu do riditek. Tohle vyzobne jenom tu nejvetsi hranu.
Ale je fakt, ze u krose pujde o jiny veci, to je proste kategorie kol pro jezdeni, kde tyhle zdvihy staci.
Pokud bude obrubník dejme tomu 10cm vysoký, tak ho zcela nevyžehlí ani ten sjezdový speciál s 200mm zdvihu. Samozřejmě záleží také hodně na rychlosti, čím menší, tím bude žehlení horší, protože impuls od překážky bude mít menší hodnotu.
Aby při menší rychlosti mohla jít vidlice do 10cm reálného zvihu (a zbývalo tam ještě dost na sag a na větší podněty, aby nechodila na doraz), tak by musela mít takových 25cm zdvihu a ještě by musela být nekonecně citlivá, aby do rukou nešlo nic.
Konkrétně na Talasu se 140mm už se dá najet na obrubník bez zvednutí předního kola (i když při větší rychlosti bych to tedy raději stejně nezkoušel, při menší to občas schválně dělám), ale k plnému vyžehlení to má stále proklatě daleko.
To samé platí i pro zadní stavbu (taky už si na svojich kolech při menší rychlosti dovolím najet na obrubník bez toho, aniž bych zvednul zadnici ze sedla, ale o plném vyžehlení stále nemůže být řeč u toho 10cm obrubníku a ve větší rychlosti to opět nezkouším, to i přes ten zdvih a fulla by bylo pravděpodobně proražení zadního kola).
Já třeba jezdím Marzocchi MX Pro LO, sice zatím jen 3 měsíce, ale naprostá spokojenost, 2 kámoši jezdí Marza taky a jsou na tom podobně. Osobně si myslím, ze ta Marza je kvalitativně úplně jinde než RS a taky může počítám minimálně za polovinu toho cenovýho rozdílu mezi těmahle Meridama...
Nějaký týpek má velice dobrý stránky o vnitřnostech, repasích a tuningu vidlí, teď je zaboha nemůžu najít, nemáte někdo odkaz?
Sice se mu jedná především o slušný mtb vidle, ale spousta postřehů a návodů platí i pro cross...
myslis http://www.tuning-test.cz/ ?
Tak nějak to vypadalo, i ten laický test a praktické nastavení je to co myslím... to bude ono.
Ještě ale byly někde konkrétní slabá místa a možnosti úprav jednotlivých modelů vidlic, myslel jsem že zde, teď tot am nějak nevidím:-(
Hydroformingem se prakticky neovlivni tloustka steny, jako spis jeji ten tebou zmineny prurez. Rozsirenim trubky hydroformingem v miste spoje s jinou trubkou se zvetsi jejich stycna plocha, takze i svar je delsi, spoj je pevnejsi a neni potreba ram zesilovat v namahanych mistech pridavnymi vyztuhami (gussets). Coz se potom hodne projevi na hmotnosti ramu.
Klasicky zeslabovani trubek se potom provadi jejich odfrezovanim na mistech, kde nejsou tolik namahany (vetsinou zevnitr). Odfrezovani je jinak mechanicka operace s velikou presnosti. Netusim ale, jaky mechanicky zpracovani zeslabenim popisujes ty u te druhe Meridy.
Ramovy trubky tvarovany hydroformingem pochopitelne muzou byt i nekolikrat zeslabovany frezovanim.
dik moc za plodne prispevky v diskusii. Takze nakoniec som sa definitivne rozhodol pre ten HFS 3000, kecal som so znamym co robil v cyklo obchode 5 rokov a jednoznacne som rozhodnuty pre ten drahsii
1. XT vybava je podobna ako LX ale ze je z qalitnejsich komponentov, vydrzi dlhsie a radi lahsie rychlejsie a je jemnejsia
2vidla marza je urcite ovela lepsia ako suntour, zdvih je rovnaky 60 ale pri crosse vecsi netreba, ale hlavne je qalitnejsia
3 hydroramje lahsi pevnejsi, muoze vydrzat aj lacnejsi ale lepsi je hydroform
Cena hf neni mala v roku 2007 stala 42000 sk teraz je v zlave za 33600 a ukecal som u predajcu na 32000, Zajtra puojdem objednat a zaplatit zalohu ked pride popisem konkretnejsie. kazdopadne dik moc za vsetky prispevky a rady a nech vam to jazdi podla Vasej spokojnosti :-)))
1/ XT v porovnani s LX nema moc vyhod. Co se tyka funkce, je to temer to stejny, zivotnost je +-stejna, pouzita technologie je totozna, hlavni rozdil je opravdu v hmotnosti.
3/ Hydroforming v zadnym pripade neznamena automaticky pevnejsi ram, jde taky spis jenom o hmotnost.
Vybirej dobre a pak se tady pochlub, co sis koupil :o)
Tak ti gratuluji k rozhodnutí, ať Ti to dobře jezdí :-).
Jen si nemyslím (aspoň moje praxe mi to tak potvrdila), že XT je kvalitnější a hlavně že déle vydrží. Je trochu lehčí, ale to vidím jako její jedinou výhodu, která pro mě osobně nemá význam.
Obecně jsem v náhradních dílech přešel na komponenty deore - např. oceloví deore středový převodník vydrží nesrovnatelně dýl než ten XT hliníkový :-).
Ale nechci Tě nijak viklat, ono to je taky o pocitu, načem jezdím :-).
Chápu to tak, že při HFS je trubka ve formě ( pro venkovní tvar) naplněna horkým olejem a vysokým tlakem se roztáhne co forma dovolí. Vzhledem ke stejnému tlaku ve všech místech je stěna velmi rovnoměrná a výsledný průřez trubky je dán formou. U mechanického tvarování je průřez trubky formován různým válcováním i s pomocí spec. trnů pro zachování požadovaného průřezu. Namáhání materiálu je největší v místech zaoblení ( např. průřezy trojúhelník, lichoběžník) a zde se stěna trubky nejvíc zeslabuje. Aby tato natažená část měla požadované pevnostní vlastnosti ( zůstalo tam dost materiálu) musí být formovaná trubka dostatečně silnostěnná, proto ta vyšší váha výsledného rámu. Jinak to formování al. slitin na rámy je z důvodu vylepšení pružnosti rámu.
Pokud jsi mel na mysli tohle zeslabeni (vznikle mechanickym tvarovanim trubek), tak mas jiste pravdu. Ja myslel, ze mluvis o klasicke technologii zeslabovani.
Jinak jakykoli tvarovani trubek se pouziva vice ci mene uspesne ne pro zvyseni pruznosti, ale naopak pro zvyseni tuhosti ramu (pri co nejmensi potrebe materialu=nizsi hmotnosti). Pruznost urcuje spis prohnuti trubek (klasicky esovity zohybani savli zadni stavby napr.), castecne taky prurezem materialu (ale to je obdoba planzety) nebo pouzitim jinyho materialu (napr. karbonu).
No dočetl jsem se , že právě hliník je oproti např. oceli velmi tuhý a nepružný a proto na rámy kol se trubky tvarují do různých průřezů, aby v požadovaných směrech byly pružnější. Fakt je, že v poslední době řada výrobců kol kombinuje hliník( nebo slitinu) s karbonovou zadní stavbou právě kvůli odpružení zadního kola. Takže v konečném důsledku budu jezdit za rok na plečce :-)
Caute,
taxom dnes v obchode chcel kupit hfs 3000
maju uz len 20 ram co je skoda na crossa su len parne ramy cize 18 a 20,cize neni 19nastka ani 18nastka :-( mam vysku 176 a na tu je 20 ram zbytocna chcel som 18nastku.
v pondelok mi zavola predavac do centralneho skladu meridy a zisti mi ci neni 18nastka raam.
Bike si kupujem nadlho dalo by sa uskromnit aj s tou 800, ale som rozhodnuty pre HFS 3000. Takze mam 2 moznosti:
1. budu mat hfs 3000 s 18 ramom zoberiem ju.cenu mam zjednanu na 31500 co je super.
2. ak nebudu nieco si prisetriim a zoberem hfs 3000 model rok 2008
Žádný hliník, ale dlitiny kliníku. Slitin hliníku je mnoho, osnačují se čísly (6061, 7005 apod.), mají různé vlastnosti, lze dohledat v tabulkách. Nejde ani tak o pružnost, ale
1) tlumení rázů a vibrací (to je něco jiného než pružnost)
2) houževnatost, tj. schopnost odolávat únavě materiálu
Nicméně já nedám dopustit na ocel, železo je železo;-)