Zdravím vás. Dočetl jsem se, že pro jezdce na lehokole jsou vhodnější kliky kratší, než jsou běžně dostupné 170mm. Např. zde: http://www.recumbentblog.com/2007/07/22/rare...
nebo tady: http://docs.google.com/View?docid=d5t5hkm_4hqsfbr
V článcích popisují, že kratší kliky odstraňují problémy s bolavými koleny z lehokola. Mě sice kolena nebolí, ale prý to také usnadňuje jízdu do kopců. Kratší kliky jsou výhodnější pro způsob šlapání na lehokole - dokola. Nohy zůstávají při jízdě více protažené a tím jsou blíž k optimální pracovní poloze.
Tak vás prosím o radu. Pokud máte někdo tušení kde jdou u nás koupit taková 150 - 160 mm, napište sem odkaz.
Díky, David
já mám klasicky 175 mm a nad délkou jsem se nikdy takto nezamýšlel, snad promluví někdo, kdo má s lehokolem delší zkušenost, já jsem si laicky říkal - delší páka, menší síla a správně do kruhu stejně nešlapu / a už se to asi nenaučím/, nehledě k použití klasických pedálů, frekvenci, ale mohu volit převody, uvidíme, co se objeví v diskuzi. třeba začnu ty kráťasy shánět taky
Na starých dětských kolech byly kliky s roztečí 156mm. Tác byl menší a kliky ocelové a na klínek-pro dnešní použití už asi nevhodné. Pokud bys kliky zkracoval, měl bys i zmenšit tác, nebo vzadu dát kazetu s větším počtem zubů "nahoře", jinak síla v nohou a tím i v kolenou vzroste. Kratší kliky i dovolí u nové stavby dvoukolového lehokola zmenšit "předsazení" šlapacího středu před hlavové složení a kliky nebudou mít v zatáčce "kolizi" s kolem a zároveň snížit řidítka u horního řízení, protože rozsah pohybu kolen bude menší. Všechno to jsou ale odhady, sám mám klasické kliky, protože u trojkolky obě posledně jmenované výhody neplatí.
Klidne bych ke kratsim klikam prispel, ale na lehokole jsem v zivote nejel, takze konkretne k nemu nic nepovim.
Obecne plati, ze cim delsi klika, tim vetsi paka, zato je horsi udrzet vyssi frekvenci slapani, analogicky zase spousta lidi neutahne dlouhou kliku a neprenese optimalne silu do slapani diky jeji delce. Kazdopadne probehly pokusy, ze s kratsima klikama vykon neklesa, lidi jenom podvedome pridavaji na frekvenci slapani.
Hodne zalezi na vysce jezdce, resp. na delce nohou, zena se 150 cm tezko utahne 175 mm kliku, pro siloveho jezdce se dvema metry bude zase i 180 mm skoro malo.
Na silnicnim kole jinak vozim 170 mm kliky, na biku jsem mel doted 175, ale ted to budu predelavat na 172,5 mm.
Jinak treba Shimano dela kliky bezne od 165 mm do 180 mm (ostatni vyrobci nemaji takovy rozsah delek), i kdyz jinou velikost nez 175 mm si budes muset asi specialne objednat, lidi si to nezadaji. Pak jeste vidim nektere kliky na DH, co se delaji dokonce i ve 160 mm delce.
Nink a Evina si nechali udělat kliky převrtáním levných silničních. Levných proto, protože je potřeba, aby byly plné, nikoliv duté. Nevýhodou metody je to, že vedle nové díry musí zbýt dost materiálu, takže zkracovat nejde o méně než cca 22mm. Tím pádem vznikají superkrátké kliky 148mm a méně.
Další možnost je vzít kliky, rozříznout uprostřet, vykrojit z nich požadované zkrácení a obě poloviny zase spojit obalením třeba do karbonu. Náročné na udržení rovnoběžnosti os pedálů s osou středu, ale při troše šikovnosti proveditelné doma. (Bacha na karbon, je to svinstvo, nedýchat, nevýřit, pečlivě uklízet a nedělat to často.) O téhle metodě teď uvažuju.
Poslední možnost co vím je firma Gebhardt. Dnes ráno jsem s panem Gebhartem mluvil po telefonu a dozvěděl se, že už dělali na zakázku nějaké juniorské závodnice kliky 160mm, takže na ně mají program a mohli by mi je dát za standardní cenu za jakou CNC silniční kliky Wawe Light nabízejí, tj. 6350Kč včetně převodníků z nabídky CNC převodníků. To je solidní suma peněz, nicméně s převodníky Gebhardt mám výborné zkušenosti, o problémech jsem od nikoho neslyšel a stavím si závodní kolo, tož uvažuju dokonce i o tomhle. Je to takové maximalistické špičkové řešení. Jo a hmotnost je těsně nad 600g i s dvojpřevodníkem.
Další možnosti jako Shimano standard 165mm, speciálky v Německu a podobně jsem už hodněkrát četl v nějakém fóru, ale nikdy neviděl v praxi. Kliky od Shimana s roztečí na silniční převodníky a délkou 165mm snad ani neexistují, ale ani ty horské sehnat nejdou. Nikde je nemají a po měsíci dotazování přijdou s omluvou, že ani jejich dodavatel není schopen je sehnat atd... Co se týče Německa, tak tam mám zkušenosti malé. Na Spezi jsem zdroj krátkých klik neobjevil a můj jediný německý známý taky o žádném nevěděl (před půl rokem).
Co se týče zkušeností: Svezl jsem se na tom relativně málo, ale se zámkovými pedály a jako člověk uvyklý na kruhové frekvenční šlapání jsem necítil úbytek výkonu ani při akceleraci. A šlapání vyšší frekvencí a do kruhu jde opravdu snadněji. Takže pro silové jezdce to asi moc nebude, ti by jen drtili ten samý převod s menší pákou, ale kdo se umí hlídat a je naučený pořádně točit, může mít z kratších klik užitek.
Články odkazované v úvodu budí dojem, že jsou myšlené spíš s ohledem na lidi, kteří když už nejsou závodníci (na lehokolech), tak alespoň při svém ježdění sledují rychlost a svůj výkon, jejich cílem je jezdit efektivně a rychle. Takovým lidem bych já osobně doporučil kratší kliky vyzkoušet, pokud se k nim dostanou. Takovým lidem by to nemělo ublížit a je tu slušná šance, že to pomůže zároveň zvednout výkon i šetřit klouby.
Naopak u lidí, kteří mají zájem o pohodovou jízdu, na rychlost dlabou a nikdy se o ni nesnaží, bych doporučoval krátké kliky trochu váhavěji. Měl bych strach, že si budou myslet "mám krátké kliky, mým kolenům nic nehrozí" a budou drtit těžké převody dál, akorát na to přestanou myslet. Nevím jistě, jestli by na nich mohly krátké kliky napáchat nějaké větší škody než dlouhé kliky, ale nevylučoval bych to. Obecně mi připadají krátké kliky méně blbuvzdorné než standardní (čímž se výborně hodí k lehokolům :-)).
Díky za inspirativní příspěvky. Našel jsem ještě takové zvláštní, jednodílné kliky "provlíkačky", určené pro BMX. Nabízejí je v délkách od 152 mm. Zatím nevím, jak bych je nainstaloval na svojí mašinu, ale jestli to půjde, vydám se touto cestou. Jsou stavěné na jediné ozubené kolo převodníku, což je v mém případě s Dual Drive OK. David
Z hlediska zdravotního jsou krátké kliky špatné. Zmenšuješ s nimi rozsah pohybu kloubů, tedy namáháš např. jamku kučelního kloubu prakticky pořád na stejném místě. Navíc téměř natažené nohy dávají větší sílu, než pokrčené, takže z té vyšší frekvence snadno spadneš, když nepojedeš na plný výkon, tím ale vznikne větší tlak v kloubech. Já naopak uvažuju o tom, postavit si kolo s delšími klikami, než je obvyklé.
Tohle slyším prvně. Obecně mají dlouhé kliky rádi namakaní nadopovaní šílenci se silničními koly kterým na zdraví vůbec nesejde. Naopak majilé krátkých klik je obvykle mají právě kvůli zdraví. Mnoho lidí třeba s operovanými koleny už na dlouhých klikách ani jezdit nemůže.
Rozsah pohybu k jakému nutí dlouhé kliky je vysoce nepřirozený a nejsou to jen klouby co na něj není stavěné. Napadlo tě někdy, proč se schody dělají tak vysoké jak se dělají? Podle tvojí teorie by se dvakrát vyššími schody nejen ušetřilo místo v domě, ale bylo by to i zdravější!
Uvědom si základní režim pohybu, pro jaký se člověk vyvinul: chůze po víceméně rovném terénu. Klouby v nohách podle toho vypadají. Snesou obrovskou zátěž, násobky hmotnosti svého majitele, a nárazy, ale právě jen ve skoro natažené poloze. Náraz v pokrčené poloze se ztlumí svaly, ale co když si někdo postaví kolo s dlouhými klikami a naučí svoje svaly dávat do klik pořádný tlak i ve více pokrčených polohách nohy? Najednou ten kolenní kloub přenáší takové zátěže, s jakými se bez pomoci stroje (třeba bicyklu) může setkat jedině při stoupání do extrémního svahu. A na stoupání do extrémního svahu po dobu řádově hodin člověk stavěný není, to je příležitostná činnost. Proto si závodní cyklisti s těma svýma dlouhýma klikama vždycky odpraví kolena a v padesáti mají endoprotézy.
Dovolím si tvrdit, že mýlíš s tím namáháním "např. jamku kučelního kloubu prakticky pořád na stejném místě". I ta nejkratší zde diskutovaná klika donutí tvoje koleno cestovat docela daleko vpřed a vzad, rozach pohybu kyčle bude pořád vysoko přes 30° a v koleně snad ještě víc. To mě tedy nepřipadá jako "pořád na stejném místě". To pouze eliminuje ty extrémy, do jakých se chodí s dlouhými klikami. Jestli se chceš kopat do brady a ošoupat si klouby v polohách, kde na to nejsou stavěné, prosím, je to tvoje volba. Dej vědět, jak to dopadlo.
Co píšeš, je velmi podnětné, ale vidím to jinak:
Nižší schody vyžadují menší svalovou námahu, to je fakt, ale kolo je složitější:
Když zkrátíš kliky, musíš ve stejném poměru zvýšit kadenci šlapání, pak dostaneš při stejné síle na pedál stejný výkon : výkon na pedálu = síla x obvod. rychlost pedálu. A máš to jako chůzi do nízkých schodů.
Když já naopak prodloužím kliky, a souč. by stejně klesla kadence, musel bych vyvinout stejnou sílu do pedálů a je to jako chůze do vysokých schodů. Pokud ale kadence moc neklesne,/ nebo obvodová rychlost pedálů/, můžu snížit sílu na pedály.
Potom jsem měřil rozkmit kolen:
Při rychlé chůzi mám krok 1m, takže rozkmit kolen je 50 cm. Při běhu mám krok 1,4m, takže rozkmit kolen je 70 cm !! Zato při šlapání na klikách 175 mám rozkmit 35 cm.
Fyziologie je tedy jasná. Jiná věc je ta, že delší kliky jsou těžší a zabírají více místa, to se musí řešit.
Ale my, co jezdíme kvůli pohybu a ne kvůli závodění...
Když jedeš na kole do kopce na vzpřímeném kole, snadno si pomůžeš tak, že se zvedneš do sedačky. Tím omezíš namáhání koleních kloubů - nohy máš více natažené. Když já jedu na lehokole do kopce, ze sedačky se mi vstávat nechce. Proto potřebuju kratší kliky - ne kvůli úspoře místa, nebo váhy, ale kvůli zdraví a pohodlí. Taky na svém kole nezávodím, ale rád tímhle způsobem cestuju na delší vzdálenosti, takže o nějaké fitness cvičení na kole mi a priori nejde, spíš o to překonávání vzdáleností vlastními silami.
David
Velice pěkně je to rozepsané někde v jednom z těch odkazů v zakládajícím příspěvku tohohle vlákna.
Pokud si to od tam pamatuju dobře, tak na klasickém kole člověk používá tři základní způsoby šlapání:
- sedí a točí nohama na pedálech
- stojí a přenáší váhu střídavě na jeden a druhý pedál
- stojí a zároveň s přenosem váhy ještě táhne za pedál co jde zrovna nahoru.
Druhé dva způsoby představují komplikovanější způsob pohybu, proto se při nich těžko dosahuje vyšších otáček. Na druhou stranu snižují rozsah pohybu velkých kloubů a zapojují více svalových skupin. Tím pádem se hodí použít delší kliky, protože síly je dost a otáček málo. První způsob naopak volá po kratších klikách, poněvadž otáček je kolik libo a síly je méně.
Design klasických kol je v podstatě odvozený od toho, na čem se před víc jak sto lety závodilo. Až do relativně nedávné doby byl design kola určován prakticky výhradně tím, na čem se závodilo, a po desetiletích beze změn je těžké zavést pro rekreační kola standard délky kliky třeba 165 nebo 160mm, bez ohledu na to, kolikrát jakékoliv studie potvrdí, že by to běžné populaci vyhovovalo lépe. Takže všichni jezdí na 170 nebo dokonce 175mm klikách prostě proto, že pro trénované sportovce je to nejlepší, ne proto, že by to bylo nejlepší pro normální lidi.
Když se teď mrknem na lehokolo, tak tam se používá výhradně první způsob šlapání. Tedy ten, u kterého i odborníci uznávají, že i na klasickém kole jsou kliky nevhodně dlouhé, protože jsou zvoleny jako kompromis mezi tímhle a druhými dvěma způsoby. To znamená, že kliky, které by specialista na závodní cyklistiku doporučil člověku dané postavy, budou už tak jako tak pro lehokolo moc dlouhé. A teď zkusme vylézt z té klece, uvnitř které cyklistika přemýšlí už víc jak sto let, a podívat se na to znovu. Máme lehokolo, totálně nekonvenční stroj, který si klade za cíl nedeformovat člověka podle sebe, ale deformovat stroj podle člověka. Je to normální dát na to kliky 170mm prostě proto, že všichni ti uvnitř té klece tvrdí, že to je ta "správná" a "normální" délka klik? Je to pitomost. Skutečnou správnou délku klik je potřeba určit znovu, individuálně podle potřeby daného jedince, a ignorovat při tom standardy běžné cyklistiky.
Samosebou je už jiná věc potom takové správně dlouhé kliky sehnat, že. To je důvod, proč všichni nakonec stejně jezdíme na tom, co se sežene. Je ale dobré si uvědomit, že mám kliky 170mm proto, že jsem je sehnal, ne proto, že bych je považoval za vhodné. Jen tak pro případ, že příště třeba seženu něco lepšího.
Jenže je tu ještě jeden zásadní aspekt na který se zapomíná a to ten, že populace je teď mnohem vyšší než byla dříve.
Zajímavý článek vyšel teď v Pelotonu číslo 3 od Sosenky, kde řeší právě délku klik a problematiku kolem.
V článku mimo jiné uvádí vzorec se kterým se setkal v USA dle nějakých současných poznatků studia o nejlepším výkonu v závislosti na délce klik.
A tam ji vyšel koeficient 0,215, kterým když se vynásobí délka nohou do rozkroku, tak vyjde délka klik.
Takže naopak se pozastavuje nad tím, proč se dnes pro běžnou postavu jezdí kliky 170 nebo 175, že by se naopak měly jezdit mnohem delší.
A že sám na svoji dlouhou postavu jezdí až 190mm kliky. A že by zkusil ještě i delší, ale problém je v tom, že mu je nikdo nevyrobí (i tam popisuje, jak měl problémy u delších klik s lámáním).
A třeba tu hodinovku, kde zajel světový rekord, tak jel na 187,5mm dlouhých klikách. A při té hodinovce jel celé v sedle, tedy žádný důvod, že by potřeboval delší kliky na jízdu ze sedla tu nebyl. A tedy po celou dobu používal ten první způsob, pro který bys chtěl výrazně zkracovat kliky.
Samozřejmě je to brané z pohledu profi závodníka a běžný turista by mohl mít kliky o něco kratší než profi závodník, tady souhlasím.
Ale vůbec si nemyslím, že by se měly používat kliky na běžnou postavu kolem 180-185cm nějaké výrazně kratší než 170mm a to ani v případě, že se nebude jezdit ze sedla.
Mě třeba vychází dle toho vzorce délka klik 180-182,5mm při výšce 182cm (délku nohou mám 84,5cm). To už je na moje turistické ježdění moc, ale kratší než 175mm bych si na kolo nedal.
Jezdím na fullu s už trošku větším zdvihem a tam se jezdí ze sedla zcela minimálně, takže 99% času jedu v sedle. Tedy kliky mám dlouhé také pouze dle prvního způsobu.
Přitom jezdím poměrně vysoké kadence, klidně v terénu 80ot./min a nebo někdy i více až ke 100ot./min.
170mm kliky jsem jezdil poměrně dlouhou dobu a jeden čas dokonce střídal se 175mm, abych zjistil, které mi budou více sedět. A rozhodně to jsou 175mm.
Takže souhlasím s tím, že je to individuální a dle způsobu jízdy a použití je třeba správně vybrat, ale už nesouhlasím s tím, že by běžný turista měl mít nějak výrazně kratší kliky než je dnešní běžný standard (tedy 170 a 175mm dle velikosti kola - tedy aspoň všichni služní výrobci dávají na menší rámy 170ky a na větší 175ky, tedy nedávají všude stejné) a to právě proto, že ten standard je sice určen ze závodní silniční cyklistiky, jenže je už xx let starý a díky výraznému nárůstu výšky populace ten standard v tuhle chvíli cca sedí na běžné hoby ježdění a pro závodníky jsou ty kliky už naopak krátké.
Článek od Sosenky bych osobně považoval za celkem dost irelevantní pro normální lidi. Ten nemá ani ponětí o tom, jak na kole šlapou lidi co jezdí jen tak, ne závodně.
Koeficient je krásná věc, ale má pár háčků. Nepochybně ho udělali na trénovaných lidech, zvlášť jestli šlo o studii pro maximální výkon. I kdybychom si vyrobili vlastní koeficient, pořád nám ten výpočet vyplivne hodnotu odvozenou čistě od jednoho z rozměrů těla daného jedince. Neuvažuje nic o stylu jízdy nebo lepší disponovanosti pro jeden nebo jiný druh pohybu. Chtělo by to ještě započíst třeba váhu, protože těžší a větší lidi obvykle radši menší otáčky a naopak. Taky třeba poměr výšky postavy a délky nohou, poněvadž nohatější jedinci tíhnou k menším otáčkám než lidi s relativně kratšími končetinami. Pak by to ještě chtělo instrukci typu "jestliže máte rádi točivou jízdu, snižte výsledek to tolik a tolik procent. Jestliže máte rádi..." atd.
Čili pokud mě vyjde na moje nohy čistě podle jakési univerzální americké konstanty délka klik 182,5mm, nic moc mi to neříká. Ti američani neměli ponětí, že jsem kost a kůže a moc síly nemám, na to jak mám dlouhé nohy. A vůbec není vzato v úvahu to, že mám lehokolo, kde bez ohledu na šlapání stále v sedě je navíc průběh síly do pedálu rozvrstven po otáčce rovnoměrněji. A že mám rád jízdu na vyšší otáčky. Takže tvrdím, že pro mě osobně stále ještě vychází správně kliky klidně 152,5mm. Vždyť je to jen o 16% vedle! Uvážím-li přibližnost toho výpočtu, je to vlastně statisticky stejně správně jako těch 182,5mm!
Zajímavý bod co mě nenapadl je vývoj výšky lidí v průběhu let. Nejsem si jistý, před jakou dobou se 170 a 175 začlo používat, ale je vážně možné, že do toho běžní lidi dorostli a závodníci odrostli.
Bohužel pro lehokola je to pořád málo, tam se z principu budou vždycky hodit kratší kliky.
Také tím vzorcem a tím co jezdí Sosenka jsem nechtěl ukázat, že to jsou platné údaje pro rekreační ježdění, ale jen pouze tu věc, že pro závodníky se to naopak posunulo s výškou postavy do výrazně větší délek klik.
A tedy že ta dnes pořád konveční délka okolo 170-175mm může být pro spoustu turistů správná.
Ale souhlasím, že závisí na spoustě individuálních faktorů a pro každé použití je potřeba trošku jiná délka.
Ten standard délky klik je tu už strašně dlouho. Nejsem si jistý přesně od kdy, ale klidně 100 let už to bude. délka 170mm tu byla v podstatě od začátku řetězového pohonu kola.
Taky mám dojem, že to bude i sto let. To by znamenalo, že to zavedli tehdejší závodníci. A tím pádem do toho teď dorostli normální lidi.
Celkově mě přijde zvláštní, že při lidech od cca 155 do 195cm výšky co se vyskytují relativně běžně se používá 165-175mm - čtyřikrát menší rozpětí. Zčásti to bude tím, že výška lidí bude mít asi relativně normální rozložení, takže těch 165-175 pokryje třeba 85%. Nemůžeme čekat, že by se giganti jako $himano chovali jinak. Smutný je, že i z malých výrobců se dozvíš, že 170 nebo 175 mm je jediné správné, a prakticky bez ohledu na to, kolik jsi ochotný zaplatit, neseženeš nic jinýho.
Na tom něco je, ale podle mě to má pár háčků.
Zatímco otáčky krát moment jsou výkon, můžeš lineárně snížit jedno a zvýšit druhé, člověk tak lineární není. Spíš je drasticky nelineární. Je tedy otázka, jestli se ti povede co říkáš - zachovat nebo skoro zachovat otáčky při delších klikách. Může se stát, že jo, ale může se stát, že při prodloužení klik o 10% otáčky spadnou o 25%. Asi to bude různé u různých lidí, takže to můžeš leda tak vyzkoušet. Mě to připadlo, když jsem zkoušel lehokola s kratšími klikami, že při zkrácení ze 170 na 148mm (-13%) jsem najednou bez soustředění začal automaticky jezdit otáčkami nad 120, zatímco se 170mm klikami se musím soustředit nebo se vyloženě snažit o výkon, abych se dostal ke 110, jinak jedu kolem 100. Při ležérní jízdě i méně (ale zřídka pod 90). To by naznačovalo, že při zkrácení o 13% tělo automaticky zvedne otáčky o víc jak těch 13%. Aspoň tedy to moje tělo.
Za druhé se vrátím k původní myšlence toho, že i kdyby si snad přivodil větší tlak na pedál, přivodil jsem ho v takové poloze nohy, která je na to stavěná.
K té délce kroku. Trochu jsem to zkoušel, a ani při kroku 1m rozhodně nikdy nemám kolena 50cm od sebe, to je nesmysl. Zadní noha se vždycky pokrčí, krok vychází ze špičky a kole nejsou víc jak 35cm od sebe. Uvažovat o tom při běhu je už naprosto irelevantní. I když tvoje stopy budou na zemi 1,4m daleko od sebe, tvoje nohy se nikdy nenatáhly na 1,4m. To jen rychlejší pohyb a fakt, že zadní noha opustí zem dřív než přední dopadne vyvolávají takový dojem. Mě to připadá, že oproti rychlé chůzi se relativní pohyb nohy oproti tělu změní jen minimálně.
Dle tvé hypotézy by pěší turisté měli dělat delší kroky?
Delší kroky nemůžou turisté dělat, to by se propadali při každém došlápnutí. Ale je zjímavavé, jak se krok automaticky zkracuje i při sebemírnějším stoupání, a člověk si to vůbec neuvědomuje. Máme tedy v hlavě měnič převodů a ani o tom nevíme.
Takže podle prodejce ty BMX kliky mi bohužel nepůjdou namontovat. Tak jsem objednal a namontoval ty Suntoury 152 mm, 3-tác. Bohužel mají ozubená kola přidělaná nýty, namísto šroubů, takže nejdou sundat. No, aspoň budu mít víc převodů do kopců. Až to pořádně odzkouším, dám vědět. David
Nejsem si jistý, jaký je průměr těch nýtů, ale možná by to šlo sundat vrtačkou, nýty bývají měkké. Pak by se možná musely zvětšit otvory v převodnících a klikách, ale možná ani to ne. Dají se koupit ty spešl šrouby a matice na převodníky zvlášť a namontovat tam jimi něco jiného.
Takové úpravy nejsou vůbec jednoduché, pokud to má taky trochu vypadat. U těchhle klik navíc malý a střední tác drží za středovou osu (je tam tisícihran a utažené to je rozpertlováním - asi proto jsou tak levné:-) Největší tác by šel odvrtat, jak navrhuje Jirka, ale výsledek by pak byl asi dost nepěkný. Nakonec to ani nevypadá na tom kole zle, je to ve stejné barvě.
David
Vytahuju z hlouby dějin tohle téma, protože uvažuju o změně velikosti převodníků na AZUB Apus - aktuálně mám největší převodník 48 zubů a do kopců to není asi úplně ideální.
Tak přemýšlím rovnou změnit i délku klik
Jak se Ti jezdí s těma 152 mm ?
Nebo je tu někdo, kdo je má a je spokojený ?
( info třeba na http://www.123kolo.cz/z13-kliky-suntour-xct-jr... )
díky za postřehy ...
Já měl na Apusu 153mm kliky vlastní výroby (22-32-42). Pro mě byly moc krátké, protože posaz co já mám na Apusu mě zrovna moc nepodporuje velké šlapací frekvence a i na hodně točivých kolech mi vyhovuje 160mm. Ale někomu by to vyhovovat mohlo.
http://www.global-sport.cz/cyklo/dily-mtb/kliky...
suntour dělá kliky XCC v délce 152mm a 160mm
http://www.srsuntour-cycling.com/SID...
http://www.srsuntour-cycling.com/SID...
PROWHEEL zase dělá 152mm a 165mm
http://www.pro-wheel.com/Product/Detail.aspx?Id...
http://www.pro-wheel.com/Product/Detail.aspx?Id...
http://www.pro-wheel.com/Product/Detail.aspx?Id...
http://www.pro-wheel.com/Product/Detail.aspx?Id...
a TRUVATIV nějaké 165mm
http://www.sram.com/_media/pdf/en/truvativ...
nojo, ale otazkou je co tady mate sanci sehnat...
Tak jsem v net shopech nasla jen ty:
Suntour, Trojpřevodník XCC150-PBG 152
a v nabidce zuby jen 42-34-24.
Kdybyste nahodou nekdo nasel s vnejsim talirem 48 zubu, dejte mi prosim vedet. Myslim tim ne nekde na netu, ale v nabidce ceskeho obchodu.
Tzn. sezenete-li nekdo napr. ten Prowheel 48/38/28, budu rada :-)
Máte někdo prosím názor na kliky 152mm? Uvažuji o Schlumpf Speed Drive a tuto délku dělají. V různých článcích (zejména od amerických lehokolistů) jsem se dočetl, že optimum pro člověka kolem 180cm je někde okolo 155 mm. Tak nevím.
Je to děsně individuální. Můj otec by třeba kratší než 170mm nechtěl, protože když jezdí vyšší frekvence, chytnou ho křeče do svalu co měl kdysi natržený. Jako člověk spíš robustnější postavy stejně preferuje víc síly a méně otáček tak jako tak. Měří 180cm. Já mám jen o 2cm méně a přesto bych šel nejen do 160mm, které mám objednané, ale i do těch 152. Jsem spíš hubený, jezdím s SPD pedály a preferuju vysoké otáčky. Při stejných 170mm klikách moje pohodlné (100-110) otáčky začínají o kus výš než kde tatíkovy končí (80-90).
Takže ke které kategorii patříš? Jestli jsi vždycky měl dojem, že je ti příjemnější jízda na lehký převod vyššími otáčkami, neboj se toho. I kdybys nakonec přišel na to, že 152 byl moc velký skok dolů (ale zkus to aspoň 500km než se rozhodneš), určitě ten speed drive prodáš. Taky po něm pokukuju, člověk by na ten lowracer nemusel cpát ty 60 zubové cirkulárky.
Naproti tomu pokud preferuješ šlapání spíš pomalu a do kopce šlapeš spíš střídavě pravá-levá než udržováním pedálů roztočených, tak by 152mm už mohlo být moc krátké.
Díky za názor. Do kopce funím, takže pravá-levá (přední zadní), o nějakém roztočení klik nemůže být (zatím) řeč. Ale chci trénovat a nedrtit těžké převody, i když se občas zapomenu. Rohloff mi umožňuje jemné řazení, takže se k vyšším otáčkám snad časem dopracuji. Schlumpf dělá i kliky 165mm tak kdyby 152 byly moc krátké, jde to vyměnit.
Také chci dát na schlumpf 152 mm dlouhé kliky, tak mě zajímá jak jsi sis na ně zvykl, jsou v pohodě nebo jsi šel do delších?
Zatím vše v pořádku, akorát při letošním srazu teď mě rozbolelo jedno koleno, nejsem zatim zvyklý na větší porce kilometrů v několika dnech za sebou - ale mohlo to být také z nedostatečného zateplení kolen... Rozhodně se mi šlape líp než s klikami 170 mm, a nechám si 152 mm.
Díky, teď mám v další věci jasno. :-) Snad jen, jak se Ti na tom schlumpfu řadí?
Jak se mi řadí vzadu, nebo Schlumpf vpředu? Po namontování jsem musel ještě jednou se Schlumpfem zpět, na jedné straně byl řadicí kolík příliš vevnitř a nešel patou vymáčkout zpět. Teď už je to v pořádku a Schlumpf se řadí skvěle. Akorát ten nárůst zubů x1,65 nějak nemůžu moc ušlapat, kromě jízdy z kopce... Jinak řazení vzadu je normální.
Když jsou kliky dlouhé jen 152 mm, tak jsem měl obavu, jak se tou patou bude řadit. Ale píšeš že je to skvělé a to jsem rád, půjdu do toho taky, jen si budu dávat mountain drive.
Tož tady jsou slíbené zkušenosti. Musím zdůraznit, že jsem s novými klikami najel teprve asi 100km a navíc na novém Azubu Apus na kterém jsem s dlouhými klikami nejezdil.
Koupil jsem si jakési kliky $himano za cca 500Kč s trojtalířem 22/32/42 s délkou 175mm. Měly dost hliníku a rovnou plošku na konci. Tím pádem do nich šlo dobře vyvrtat novou díru a vyříznout závit a pedál se tím límečkem na ose dobře o kliku opře. Závitníky stály taky cca pětikilo. Výsledkem jsou kliky s délkou 153mm.
Dosavadní dojmy jsou mírně optimistické. Kolo jezdí asi tak rychle jak jsem od něj očekával s daným obutím a polohou jezdce. Kliky člověk necítí nijak zvláštně, rozdíl 17mm oproti klice na kterou jsem zvyklý je malý. Zatím nedokážu posoudit, jestli se mě zvedly otáčky nebo ne se stoprocentní jistotou, neboť senzor kadence ještě nainstalovaný nemám. Nicméně dřív jsem vždycky na lehokolech Azub měl převodníky 28/38/48 a zatím se mi zdá, že nyní s těmi 22/32/42 používám stejné převodové stupně pro stejné rychlosti, což by opravdu znamenalo 10% nárůst otáček pedálů odpovídající 10% zkrácení klik. To by znamenalo, že tlak v kloubech nohou je stejný jako s delšími klikami (kratší páka ale vyšší rychlost pro tentýž výkon), ale klouby, hlavně kolena, se při tom pohybují v menších úhlech. Skrčená noha má osu pedálu o 34mm dál od sedla než dřív. Zatím mám opravdu dojem, že mě se moje kolena cítí o chlup lépe, ale těžko se to určuje, když se ani před tím necítila špatně :-).
Zatím jediný negativní prvek, kterým si ale nejsem až tak jistý, je zrychlení z místa. Jakoby mě ty kratší kliky malinko zpomalovaly při ostrých startech v městské dopravě, jakoby přece jen na menší páce záleželo tu krátkou dobu než se kliky pořádně roztočá a kdy to přestane vadit. Ale těžko se to odhaduje, protože na Apusu mám zimní gumy co váží asi dvakrát víc než ty co jsem měl na Oceláči.
Kdybych to měl shrnout, tak první výsledky jsou tyto: žádný vliv na výkon, možná zlepšení pro kolena a možná zhoršení počáteční akcelerace.
Budu sem postupně psát jak experiment pokračuje.
Mozna, ze ti pomuze zkusenost z klasickych kol: s kratsi delkou kliky ztracis vyhodu prenosu absolutni sily. Na celkovou rychlost nebo vytrvalost to za predpokladu schopnosti vyvinout vyssi kadenci slapani nema. Jedine, co se castecne ztrati, je prave ta moznost prenest absolutni vykon v co nejkratsim case (a sam to zacinas pozorovat u rozjezdu), coz je logicke- princip paky. Pokud budes pusobit stejnou silou na paku, ale s ruznou delkou od osy otaceni, budes mit jiny kroutici moment. Otazkou je jenom to, jak moc to clovek bude vyuzivat pri beznem jezdeni a dalsi vec je typ jezdce- silne osvaleny vybusny typ bude tohle pocitovat daleko vic, nez hubenour jezdici frekvencnim stylem.
Jo, to dává smysl. Mimochodem mám 178cm a 62kg, se 170mm klikami jsem měl oblíbené kadence asi 90-100 při takovém středním tempu. Výrazně nad 100 při maximálních výkonech.
Nevím, jestli jsi četl články na těch odkazech v zakládajícím příspěvku vlákna. Jsou zajímavé v tom, že právě poukazují na rozdíl ve stylu šlapání v leže a na vpřímeném kole. Připadají mi logické a řekl bych, že pokud v nich není zanedbáno něco hodně podstatného, tak by měly mít pravdu. Moje pokusy jsou s tím zatím konzistentní, uvidíme jak to bude dál.
Kadence blizici se 100 ot./min. muze byt docela bezna a pri maximalnim vykonu se vseobecne pouziva kadenci nejvysich (sprinteri pri zaveru jizdy toci i dost pres 150 ot./min.).
Kadence u tebe teda zhruba odpovida tvemu typu postavy, a to by platilo i pro klasiku, pokud to jde takhle na dalku rict (i kdybych te nevidel osobne). Spousta lidi jezdi i na klasickem kole nesmyslne tezke prevody a zbytecne dlouhe kliky. Ale beda, jak se jim o tom clovek zmini :o) Rozdil (co se delky klik tyka) leho X klasika vidim jenom v moznosti slapani ve stoje, kdy se pri nizsi frekvenci prave s delsi pakou prenese vic sily. Proto budou na "zabradli", jak radi rikate, kratsi kliky nez nejakych cca 165 mm nesmysl. (A to jsem videl i nadupanou zavodni silnicku v karbonu ve velikosti nejakych XXS s koly o prumeru 26" pro zeny hodne maleho vzrustu, pouzili tam prave 165 mm kliky).
Nechapu ale jednu vec- casto se tady probira moznost prenosu podstatne vetsi sily na lehokole do pedalu diky tomu, ze se muzete zaprit zady o sedacku, coz pry vyvola vetsi tlak, nez vaha tela proti pedalum a pritahnuti se k riditkum. Potom bych i na lehokole videl situaci minimalne totoznou jako na klasice, pokud by ovsem chtel jezdec tehle moznosti vyuzivat prave tak casto jako jezdec na klasickem kole jizdu ze sedla.
V tech odkazech se toho ale co se delky klik tyka moc odborneho neresi, jeden popisuje subjektivni dojmy z pouzivani kratkych klik a ten druhy vyklada o tom samem a pro odborny vyklad odkazuje na ten blog z prvniho odkazu. Dokonce tam pisatel uvadi, ze se mu s kratkymi klikami akceleruje lip, coz neni duvod pouzivat kratke kliky obecne, ale jen to, ze mel predtim kliky na sebe proste dlouhe.
Jenom pro uplnost- otazka vlivu delky klik na setrnost vuci kloubum uz se tu probirala a je jasna.
jen k jednomu se vyjádřím. Tu větší sílu tam dát můžeš, ale když to budeš dělat často, tak ty kolena můžeš zahodit. Nejsou na to stavěná.... Myslím, že můžu dát víc jak dvojnásobek svojí váhy a nejspíš i víc, ale nemám to nijak změřený (nicméně na klasice jsem řetěz nikdy neroztrhl:o) ), ale kolena jsou konstruovaný na menší váhu a logicky bych se po delší době takovýho přetěžování dostal do uplně stejných problémů jako lidi s nadváhou. Kolena by odešla.
S tím záběrem proti sedlu je to pravda, jak jinak by někdo jako já mohl přetrhnout už třikrát nebo čtyřikrát řetěz přávě takhle při prudkém rozjezdu. Nicméně to fakt není zrovna zdravý dělat a hlavně to člověk stejně moc dlouho nevydrží. Pamatuju si že jsem na klasice jezdil ve stoje klidně minuty i desítky minut. Ale ten režim maximálního záběru kdy fakt myslím na to, abych se pořádně vzepřel do sedačky a dal do toho všechno, ten vydržím tak vteřiny nebo maximálně desítky vteřin a musím povolit, prostě dojde šťáva. Takže i když budu cestou z práce nebo do práce rozjezdy ze semaforu podnikat naplno, z těch 20-30 minut jízdy strávím v tomhle režimu dohromady tak jednu minutu. Nechat si na zbylých 19-29 minut delší kliky jen kvůli tomu se mě moc nezdá jako dobrý obchod. Na rozdíl od jízdy ve stoje na klasice by u lehokola asi ta kompromisní délka měla smysl jen kdyby šlo o stroj určený k nějakému krátkému typu závodů kde je akcelerace hodně důležitá nebo tak něco.
Jo mimochodem ne všichni jsme adoptovali termín "zábradlí" za svůj, osobně ho třeba použiju jen když na mě někdo vytáhne to "lemrokolo" nebo "povaleče". :-)
Nikdo, není schopen "přetrhnout" řetěz. Ten se rozpojí (nebo roznýtuje) mnohonásobným řezením "v tahu" a to pokud ho necháš na kole dostatečně dlouho a jsi zvyklý řadit v záběru i při mnohem menší síle, než kterou dosáhneš opřením se do opěradla. A k délce klik - čistě mechanicky: čím delší klika, tím menší síla. Všechno ostatní záleží na délce nohou a typu jezdce. Na klasice jsem si pro časovku (jezdil jsem jen hobby akce) udělal delší kliky a protože jsem byl vyloženě silový typ, velmi mi to vyhovovalo. Frekvenčně, mě naučila jezdit až trojkolka, ale při zkrácení klik, bych další zvýšení už neutočil.
"při zkrácení klik, bych další zvýšení už neutočil" ?
To je pointa zkrácení - zkrátíš dráhu, kterou musí noha objet, takže zkrátíš i čas, který na to potřebuje. Včera jsem dělal pokusy s roztáčením klik rukou. Na 170mm klikách nevzládnu víc jak 150, na 153mm jsem okamžitě šel nad 170 ani nevím jak.
Dneska ráno jsem konečně jel na krátkých klikách i se senzorem kadence a hned jsem viděl, že i když se o to nijak nesnažím, točí se to rychleji. U pohodové jízdy to možná ani nebylo 10% (těžko hádat z deseti kilometrů jetých v půl šesté ráno po tmě), ale hned jsem si všiml, že jakmile jdu po větším výkonu, hned to leze na 130. To už je víc jak 10% nárůst oproti starým 170mm klikám. A nesnažím se o to, mozek a nohy to prostě na těch kratší klikách udělají samy.
Napíšu víc až to víc vyzkouším.
Jo, neutočil. Začal jsem jezdit pořádně na kole až po skončení s fotbalem, asi v šestatřiceti a už se nedokázal naučit pořádně šlapat na kulato. Zkrácením klik, musíš zvýšit kmih, abys zachoval obvodovou rychlost řetězu a nezpomalil při stejných převodech. Píšeš o frekvencích o kterých si můj mozek může nechat jenom zdát. Teorie píše, že by se nemělo jet pod 80, nejlepší rozsah na klasice 100 - 120 ale já jezdil pod tou 80kou běžně. Už se současnýma klikama některé kopce tlačím, protože největší kolečko mám 34zubů a po zkrácení klik bych jich tlačil víc. Přeci jen častěji jezdím po rovině a chci aby to jelo, ale nechci investovat do kazety - a vícekola s jedenáctkou se asi nedělají, alespoň ne to šesti, které mám v současné době namontované, to má nejmenší čtrnáct zubů. Nemůžeš každého posuzovat podle sebe, každý jsme jiný...
http://jurimir.rajce.idnes.cz/Trebon_15-17.11...
prostě je přetrženej v půlce článku.....
drsné, ustál jsi to? Se mi to v kopci taky povedlo a nic moc pocit. Ale bylo to ve spoji,
ne takhle
Stalo se ti to na lehokole? Tam je to totiž celkem v pohodě z hlediska jízdy samotné, největší děs pro mě vždycky představovalo to, že jsem to přetrhl při rozjezdu do křižovatky a tím pádem jsem se najednou plazil setrvačností skrz křižovatku a nemohl nic dělat. Ale Na vpřímeném kole když člověk stojí na pedálu a ten najednou povolí, to musí být fakt hnus.
Chtělo to jinou polohu, není to dobře vidět, ale samozřejmě Ti věřím. Nechápu, proč to prdlo. Prostým výpočtem z plochy článku v nejužším místě a předpokládané pevnosti oceli na tak zatížený díl okolo 100kg/mm2, dojdeš k síle kolem tuny. Ale možná jsou devítkové řetězy užší, jezdím sedmikolo. A při vší úctě k Tvým silovým dispozicím, je to způsobené buď vadou materiálu, nebo ten řetěz byl z odpuštěním z nějaké "nočníkové oceli".
Nemohl by tomu teoreticky pomoct taky třeba škrábanec, pořádný, nějakým šutrem, nárazem do něčeho při parkování kola s řetězem na největším talíři atd? Evidentně nemám takové strojařské znalosti jako ty, ale matně si pamatuju, že se povrchové poškození může chovat jako jakýsi koncentrátor tahu, začne se rozšiřovat a nakonec to tam praskne.
Teda jezdil jsem sedmikolo, než se mi rozpadlo, taky naprosto nepochopitelná destrukce. Nebylo nové, když jsem ho montoval, možná ho "někdo," demontoval brutálním způsobem a bylo už načaté, podobně tomu mohlo být i s tím řetězem...
s tím zapíráním o sedačku viz předřečníci. Problém je v tom, že na lehokole je kyčelní kloub pořád ve stejném místě, kdežto na klasice vestoje se pohybuje nahoru a dolů, takže na lehokole je silový záběr maximální v každé fázi pohybu nohy (potažmo kloubu), kdežto na klasice se celé tělo vyšvihne nahoru a pak už tlačí dolů s minimálním pohybem koleního kloubu, kde se kloub pohybuje po té části dráhy, kde mu to tolik nevadí.
Takže pokud chci před někým zafrajeřit nebo se potřebuju rychle dostat z křižovatky, tak se zapřu, ale jinak to není moc použitelné. Ze zkušeností s delšími cestami můžu odhadnout, že každý takový rychlý rozjezd může snížit dojezd o 10-20 km (to, že jsem se na začátku cesty ještě v plné síle rozjížděl jak raketa pocítím až po nějakých 150-200 km). Poslední dobou se ale i takovéto nutné rozjezdy snažím řešit spíš výrazným zvýšením frekvence šlapání (převodovka mi umožňuje podřadit prakticky okamžitě i když skoro stojím).
Výrobce SINZ dělá kliky v délkách 130 - 170 mm po 5mm krocích.
Teď používám kliky SINZ EXPERT 150mm. Po zhruba tříměsíční zkušenosti nemám žádné výhrady. Pro namontování převodníku s 32 zuby jsem musel trochu upilovat vnější okraje ok na packach, aby se nedostavaly do řetězu. Asi to je tím malým převodníkem. Dají se u nás koupit např. zde:
http://www.foxholeshop.cz/138-kliky/
David
Po delším ježdění na Apusu s klikami 153mm mě začal nahlodávat pocit, že jsou možná přece jen krátké. Ne že by vadily při ležérní jízdě nebo z nich něco bolelo, ale ty akcelerace fakt nejsou ono a nadhození předního kola jaké jsem uměl na 4ce vůbec nejde udělat.
Proto jsem se rozhodl při upgradování Oceláče sehnat kliky 160mm. Neznaje lepších zdrojů jsem vyplázl nemalý peníz za kliky typu Vega od TA Specialités. Je to fantastický kousek, lehký a přitom tuhý, převodníky vymakané do detailů řadí bleskurychle a přesně. A krásně vypadají. Co je ale nejdůležitější je poznatek, že 160mm asi fakt bude pro mě ta správná délka. Výkon se mi zdá být vyšší než s předchozími 170mm klikami na témže kole a kolena neprotestují ani trochu při sebevětším zatěžování. Akcelerace z malých otáček není špatná, ale přitom lze kliky roztáčet i do vysokých otáček relativně snadno. V akceleraci do 40km/h porazím skůtr s několikakoňovým motorem. Zdá se mi, že pro mě osobně poskytují 160mm kliky všechny výhody těch krátkých 153mm a zároveň odstraňují jejich nevýhody. Mám teď s nimi najeto skoro 1000km a zatím se to jeví vynikající. Finální test bude v pátek a sobotu K24.
A neodpustím si reklamu: český dovozce pro TA Specialités je firma Bicy. Pro takovou spešl objednávku chce zálohu předem, ale pak jedná rychle, slušně a efektivně. Kliky došly perfektně zabalené v dobré krabici atd.
Nema nekdo zkusenost resp. jezdite nekdo se zkracovacem klik ?
Je to takovy bazmek, ktery se da sehnat trebas v Nemcku - pridela se to na existujici kliky a clovek si muze vybrat vetisnou v rozmezi 120-160mm.
My co jezdime s Campou bysme se ji neradi zbavovali - preci jenom je to Campagnolo !
Dik