Prosím o radu, chci kolo, které hodlám využít na cyklostezky, tedy částečně terén, silnice různých tříd. Chtěla by se vejít do cca 10 000 za holé kolo. Předpokládám, že najedu tak 2x v týdnu kolem 20 km, o víkendu o něco víc, tak 60 za den, podle situace.
Čím víc zkoumám na netu různé možnosti, čtu diskuse, tím víc jsem z toho jelen.
Díky za každý názor
Zkusím to tedy načít: Předpokládám, že dáš přednost dámskému modelu. Dámské rámy by měly mít jiné poměry jednotlivých částí (geometrii), přizpůsobené ženským proporcím. (Prý máte například kratší nohy? :-) Dál se musíš rozhodnout, zda dáš přednost spíš sportovnějšímu typu s pevným představcem a pevnou sedlovkou, nebo budeš volit pohodlnější cestovní model s regulovatelným představcem (dají se zvedat řidítka) a odpruženou sedlovkou. Oba typy jsou v pořádku, styl jízdy je pak trochu jiný. Vzpřímenější posez je pohodovější, ale zas víc trpí zadek. (Moje dcera v pozici princezny na trůně a v kloboučku ujede v terénu který popisuješ 80km v pohodě.) Záleží také na tom, s kým a jak budeš jezdit. Odpruženou přední vidlici rozhodně doporučuji, míň trpí ruce.
Za zcela spolehlivou volbu pro sportovnější můžeš považovat Authora Integra SX (10 tis.). Je to zřejmě dámská verze zde pochvalně zmiňovaného Authora Classic SX. Za velkou výhodu pokládám, že má lehčí převody než pánské modely (má "horské" převodníky 42-32-22 zubů). Ale při frekvenci šlapání 80 otáček za minutu bys jela 40 km/h, což stejně po rovině šlapat nebudeš.
Takový rekreačnější typ kola je třeba Amulet Cascade EX (za 9 tis.). Nevím ovšem, jaké má převody. 21 převodů mívají levnější kola, ale třeba na tom není nic špatného. Úroveň vybavení nedokážu posoudit, v těch všech acerách a altusech se nevyznám. Ale zas je krásně červenej.
Tak to ber jen jako můj názor. Nijak tvrdošíjně si za ním nestojím. Ostatní ti jistě také nějaké tipy či zkušenosti sdělí. Pokud jsem tvé úvahy zavedl zas trochu jiným směrem než jen o značce, budu rád. Kde máš kolo kupovat, to asi víš. Má to být prodejna, kde ti současně poskytnou záruční i pozáruční servis. Přeji šťastný výběr, a nezapomeň na to, že kolo se ti taky musí líbit! :')
Joe, díky, tak nějak sem zatím koukala na authora classica sx, mně nějak ta štangle přirostla k srdci, jen jediná chyb je, že v letošní kolekci nemá tu krásnou oranžovou barvu:-)))
Nemůžu si pomoc, ale to dámský provedení se mi zase tak moc nelíbí. Holt zvyk je železná košile.
Poctivě jsem tu pročetla diskuse na toto téma a jdu ještě juknout na ekvivalent classica u Meridy a Kelly'se. Ikdyž v Praze sem našla zatím největší servisní podporu na Authora, možná Meridu, ale Kelly's nic moc:-( Jelikož můj muž je všechno, jen ne manuálně zručný a po jeho zásahu by kolo nejspíš nefungovalo, je pro mě podstatný i servis.
tak mám favority u Kelly'se, Meridy a Authora, je v nich nějaký podstatný rozdíl?
nebo si můžu vybrat jen podle vzhledu:-)
skus na kaydom z nich povoyit a uvidis. cross ti musi skratka sadnut.
jj, to zkusím, tedy pokud mi to v prodejně umožní:o)
Ja si myslim, ze kdyz budes vybirat podle vzhledu a sedu chybu rozhodne neudelas, pred asi dvema mesici jsem se rozhodoval mezi stejnymi koly, i kdyz jsem si nakonec vybral jine (Kellys Exquisite - nejak mi to nedalo, fakt se mi libilo). Mozna ma Kellys o chlup lepsi vybaveni nez Author (u Meridy nevim), ale myslim si, ze pro jezdeni, jake planujes je to fakt asi nerozeznatelne. Ramy jsou podle me srovnatelne.
Merida je trochu jiný typ než ta druhá dvě kola. Má vzadu jen sedmikolečko, což by tě mohlo omezovat do prudkého kopce. Ale opět, záleží to na stylu jízdy. Silniční kola žádný lehký horský převody nemaj, a zřejmě to nevadí. A někdo ani na horskym kole neřadí vůbec, misto cykloturistiky provozuje cyklokulturistiku, asi. Zas u Meridy jdou zvednou řidítka, takže se pak člověk může při volnější jízdě lépe rozhlížet po krajině. Na odpruženou sedlovku jsou reakce rozdílné, asi jde o to, co od jízdy očekáváš.
U Authora i Kellyho bych určitě zvážil výměnu kliky s převodníky (48-38-28) za menší (42-32-22), to by ti při koupi nového kola udělali zadarmo. Author to takhle kompletuje nejen na dámské modely, ale měl to i na svém loňském nejdražším modelu.
100km každý týden rozhodně není málo, pokud ti to vydrží. Možná je v tomhle případě jistější volba pevný představec a pevná sedlovka Kellyho či Authora.
Joe, Ty jsi Joe z Libně? Abych v tom měl pořádek. Díky.
Ano. Limonádový Joe je můj velký vzor, jsem totiž abstinent. (Ale nebyl jsem vždy. :'))
Tak to je gól. Já jsem totiž prakticky také abstinent, na vejšce jsem si dával limonádu, zatímco ostatní pivo, a tak mi tehdy říkali Limonádový Joe!
a jaký je rozdíl v těch klikách s převodníky - 48-38-28 a 42-32-22?
Rozdíl je jen v těch krajních převodech, v nejtěžších a nejlehčích. Převodníky s počty zubů 42-32-22 se dávají na horská kola. Pak při frekvenci šlapání 80/min. jedeš na nejlehčí převod rychlostí 7,2 km/h, na nejtěžší převod rychlostí 39,7 km/h. U krosových kol s běžnými převodníky (48-38-28) budou tyto rychlosti 9,1 km/h a 45,4 km/h. Ono se to takhle zdá málo, ale rozdíl je velmi znát. Kdo je zvyklý šlapat spíš pomalu a silou a do kopce v pedálech stát, bude volit ty těžší převody. Kdo se nehonosí takovou silou, raději zlehka mrská nožičkama a je ochoten často řadit, zvolí do terénu ty lehčí převody.
On to takhle nikdo běžně nepřepočítává. Těch převodů je v každém případě dost. Ale já jsem ty nejtěžší stejně nevyužil a při stoupání jsem se běžně až na ten nejlehčí dostal. Tak jsem si na novym kole nechal dát taky takové lehčí a jsem spokojen (možná jsem kříženec mezi horským mužem a krosovou ženou).
Jinak samy převody žádnej zázrak nezpůsoběj, kopec je kopec ať na něj šplháš jakkoli. Ale nemusí se člověk jeho zdoláváním zničit. Vždycky může přijít situace, kdy je ekonomičtější jít pěšky. :')
aha, takže pokud jsem to správně pochopila, tak 42-32-22 při šlapání do kopce bude pro mě "lehčí".
No to je věda, to sem si myslela, že si v katalogu vyberu barvu a bude:o))
Ano, můžeš si do kopce zvolit i lehčí převody. Ale všechny ty prostřední by ti zůstaly! Jen zas ty nejtěžší (spíš asi pro šlapání z kopce) by ti ubyly. Je to prostě celý jen kousek pošunutý. (Ty kolečka vzadu (pastorky) ty jsou u krosovejch i horskejch kol stejný.)
Podle barvy z katalogu.. Ono by se asi taky nic nestalo. :')))
Tak jsem byla kola okouknout a asi zůstanu u Authora.
Bohužel se nemůžu rozhodnout, zda je pro mě lepší Classic SX nebo dámská verze Integra SX.
Podle mě bylo oboje lepší než můj současnej stařičkej horáček:o)) A tak těžko říci, co bude lepší při delším ježdění.
Aktij, dneska než jsem vstal, tak jsem si četl v posledním Velu - je tam psáno o odlišnostech kol pro vás ženy. Co jako potřebujete, abyste na kole neremcaly. Aby se vám, ženám, jelo pohodlně. Až jsem si říkal - je žena vůbec člověk? Nebo je to něco víc?
Ty dámské geometrie ASL asi přece jen k něčemu budou. Mám kamarádku, která jezdí ASL Moduse a nemůže si to vynachválit. pak se máš rozhodnout...
Airlene, no právě, to je takový babo raď :o))
Asi budu pár dní chodit do obchodu a zkoušet si na kolo sednout a příp. se tam projet po dvoře, ovšem nevím, jak dlouho to budou trpět :o)))
No můžu ty obchody střídat, že :o))
Aktij, neboj, trpět ti tobudou, páč jsi pro ně potenciální kupec a tomu vyhoví ve všem. Aspoň já mám tu zkušenost - a to můžu směle říct, že jsem v době, kdy jsem si vybírala kolo, prodavače trápila poměrně dost a to třeba i pětkrát v jednom obchodě :o). Smekám před nima, i přes mé "nejapné" dotazy a výmysly a zkoušení rámů byli trpěliví a vlídní.
To Aktij: Pred časom som si tu v Diskusii nechala poradiť s výberom bicykla a väčšina pánov sa zhodla na klasickom panskom ráme so štanglou. Argumentovali predovšetkým lepšou tuhosťou trojuholníkovej konštrukcie. Rozhodla som sa vtedy pre pánsky Stratos veľkosti 18 a zatiaľ som spokojná.
To Airline: Keď pozerám geometriu rámov na stránke Authora, neviem sa "vysomáriť" z tých rôznych pomerov dĺžok. V čom spočíva teda ten rozdiel medzi pánskym a dámskym prevedením crossového kola (okrem na prvý pohľad odlišného tvaru, samozrejme)? A druhá vec, skratku ASL používa Author len pri MTB modeloch - tak naozaj neviem...
Ahoj IvoM, už dlouho jsem Tě tu neviděl. Author u krossové řady nedělá "dámskou Autor Spešl Lejdy"geometrii, pouze u čtyřech typů horských kol. Ten "na první pohled" rozdíl u rámu je dán pouze velikostí rámu - ty menší mají strmější = více šikmou horní rámovou trubku, to ale nemá s dámskou geometrií nic společného.
A jinak samozřejmě trvám na názoru (mimochodem, zavedla to Dais), že na krossovém kole (určeném i pro jízdu v lehkém terénu), nikoliv na trekingovém kole (to považuji za vhodné pro městskou + příměstskou jízdu po pevných komunikacích) je rozhodně lepší štangle nahoře, protože to vytváří klasický tuhý rámový trojúhelník.
No vieš, cez víkendy sa snažím trochu jazdiť (som greenhornica vrátivšia sa po 6 rokoch späť k bicyklu), drží ma to čím ďalej tým viac, až si dakedy vyčítam, že zanedbávam rodinu (keď odchádzam z domu, tak môj muž si ťuká na čelo, pretože na rozdiel od Dais vyrážam aj za tepla) a príležitostí veľa nemám, tak tie, čo mi zostávajú sa snažím využiť naplno.
A v práci musím občas aj pracovať, nielen čítať nakole, hoci pre mňa všetky tu dostupné info majú veľkú cenu a myslím, že aj vďaka nim robím v začiatku menej chýb (hoci i tak je tých chýb dosť).
Späť ale k tým rozdielom: Je možné, že Aktijina Integra ako dámsky rám bude mať menší rázvor (či ako to nazvať správne technicky) medzi sedlovou trubkou a riadidlami ako pánsky Classic?
(A ešte jedna poznámka, keďže nie som Airlinista ale len Stratosák (neber to v zlom, ale keď patriotizmus, tak patriotizmus): často tu spomínaš Stratossa, tak som sa špeciálne šla na toho môjho pozrieť, a píše sa to s jedným "s" na konci STRATOS).
Ahoj, to som sa teda rozpísala, že rozsahom môžem konkurovať Dais. Tak už len želanie peknej dovolenky v tých Južných Čechách a vedz, že trochu Ti aj závidím, tak potom sa podeľ o zážitky. IvaM
Díky. A ta dvě es - nikdo není dokonalý, nóóó...
Ivo, kolik měříš? já vím, že je to i o dýlce nohou, ale stejně. Já taky v krámě zkoušela tu 18 a měřím 170.
Asi nemám ten najsprávnejší posed, pretože meriam len 162 cm, ale 16 veľkosť nebola k zohnaniu a z "nebicyklového" života som zvyknutá skôr na väčšie veľkosti určené pre výškovo "normálnu" populáciu. Ale Tvojich 170 cm by na 18tku mohlo byť fajn, nie?
No mě přišlo, že jo, jen ten prodavač si pořád myslel, že by mi stačila 16:-)), tak se jen ptám. Ale půjčuju si švárovu 18 a ten je vysokej asi jako já a taky mi vyhovuje.
Integra x Classic: Z geometrie nemůžu vykoukat nic jinýho, než že při vzdálenost kol 105 cm má integra o 1 cm výš řidítka. A samozřejmě má Integra menší převodníky a kliku 170mm (Classic má 170 či 175 - kdybys tedy vybrala Classica, tak chtěj ty kratší kliky a menší převodníky).
Délka nohou? Oproti všem zaběhnutým doporučením se domnívám, že na délce nohou a krku nezáleží, záleží na tom zbytku - na vzálenosti od kyčlí k ramenům a na délce paží. Vzdálenost středu od zadního náboje a úhel sedlové trubka jsou totiž u všech kol stejné. A vzdálenost sedla od středu (od klik) se upraví vysunutím sedlovky. A pak je důležitá vzdálenost řidítek od takto nastaveného sedla a jejich výška vůči sedlu, různá u různých velikostí. To už se reguluje hůř, nejspíš výměnou představce.
Co z toho vyplývá? Při výběru si pečlivě nastavit sedlo a pak vyzkoušet hlavně vzdálenost a výšku řidítek. Vedlejší důsledek zní, že žena vysoká stejně jako muž by měla mít větší kolo, protože má kratší nohy. ':)
no... neřeš to složitě, odšlapat si ty kilometry budeš muset tak jako tak. Pokud máš aspoň trochu představu, co to kolo má mít a jak má vypadat, tak - a to říkám to pořád - zavři oči a na kterým se uvidíš, to si vem. Ony v tom zas až tak extra rozdíly nejsou, kola v přibližně stejných cenových realicích jsou přibližně stejně kvalitní, rozdíl je zpravidal jen v drobnostech ( říkal teda jeden prodavač od Authora....:o)
No tak když zavřu očka, vidím se na AXISU, páč se mi designem líbí nejvíc:o))
Zavři očka, zavři ...
tak neváhej a kup! :o))
no zítra si ho odpoledne půjdu ozkoušet a pak učiním definitivní rozhodnutí:o))
Tak nějak začal fungovat web Kelly'se a dokonce sem našla prodejnu a servis u nás na P4.
http://gts.www.kellys.sk/index.php?module=duel...
Je to lepší než ten Author (classic nebo integra)?
První dojem: Sportovní typ s pevným představcem. Ten pánskej model je hezčí než dámskej. Sedlová trubka je víc skloněná než mívá Author, což se mi líbí. Barevné provedení rafinovaně elegantní, možná hezčí, než ta druhá kombinace s červenou. Navíc se k tomu dá na sebe vzít cokoli, s kanárkově žlutou helmou by to byla bomba. :-)
Rám: Slitina jakási. Ale dávaj ji i ke svému nejdražšímu modelu, takže asi dobrej rám. Geometrii jsem nenašel (což je nešlechtí), ale odhaduji, že střed (a tím i těžiště jezdce) bude asi o palec níž, než mívá Author. Takže trochu jistější a bezpečnější jízda, dokud nezavadíš pedálem o obrubník. Lákavá je u Kellyho ta vidlice s větším zdvihem.
Osazení: Netroufám si posoudit. To Alivio dává Author k dražším modelům, ale tím zas Kelly asi slevil někde jinde. Kelly's je o 600g těžší. Ale to stejně záleží na sedle, pláštích a tak. Je třeba zjistit, zda jsou tam převodníky 48-38-28 a zda je možná výměna za 42-32-22 (pokud by ses tak rozhodla).
Doporučení: Najít prodejnu, kde mají nejlépe Authora i Kellyho a vyzkoušet, porovnat. A taky zjistit, čím se v praxi liší ten dámskej a pánskej Kelly... Ale tak nějak, Otkij, tuším, že už tohle všechno víš. :')))
jj, na tý P4 je to u Kačerova a maj tam jak Kelly's tak Authora.
Po pravdě na pohled se mi líbí víc ten Kelly's:O))
Moc se mi líbí Tvoje úvaha o tom, co si obléct k barvě kola. Asi se budu muset nad sebou zamyslet a s novou sezónou trochu obměnit můj cyklošatník.
Ty musíš mít firemní barvy. Máš přece pojízdnou opravnu jízdních kol a polního nářadí, ne? :')
jéééézusmaríííja..... tak ono se má i u cyklistiky přemýšlet, co na sebe a v jaké barvě, aby to ladilo a bylo podle poslední módy??? světe světe, kam to spějěš.....jsem zjevně sto let za opicema - večer si musím prohlídnout trička.. a co nebude ladit, tak dám na charitu..... :O)))))))
Taky manželovi to prober. Co kdyby si třeba vzal ponožky neladící s tvou vídlicí? Ta ostuda, potom. :')
no ještě žes mi to připomněl, páč ten trapas bych nerozchodila :o)
Jestli máš letošní Kinetic, tak to snad bude dobrý. Ale loňskej byl s červenou vidlicí, a to je pak náročný. Já mam pro jistotu všechno černý, decentně prachem potažený. Takže kdyby se ke mě nečekaně připojila dáma vzhledu papouška, žádnej do očí bijící trapas nehrozí. :')
Poznam lacnejsi sposob: hod vsetko cyklistické pradlo do pracky, vyper min. na 60 stupnov. Potom Ti to bude hrat vsetkymi farbami a mas s kombinovanim vystarane (jediny, kto trati, je ta charita).
héééle to je nápad..... pojistím se a dám to na vyvářku :o)))...... sorry, charito.....
Já jsem charita, posílej to do Říčan, já si v tom určitě ještě něco najdu.
Ještě pláště, už ses myslím jednou pozastavila nad jejich subtilností. Můžeš zkusit crossové Maxxis Wormdrive: http://www.solidosport.cz/filtr.asp?Typ1... aby ten přechod ze "stařičkého horáčka" nebyl tak překotnej. :')
jj, Joe, trochu mě to zarazilo, tedy hlavně když ten cross stál v prodejně vedle horáče, to je docela rozdíl. Včera jsem ale byla očumovat jako velikost mám na tom starém kole a tak jsem prohlížela i ostatní kola v kočárkárně a ten můj starej horskej doveda zase neměl tak široký pneu jako ty dnešní, takže to snad bude
Mě se na těch wormdrajvech jezdí příjemě. Asi si z toho krose pomalu dělám takovýho horáčka pro dědečky. :')
Další možnost
Wheeler 3600ZX
http://www.wheeler.cz/2005/index.html
Tak ho mám doma, nádhernýho Axise, v prodejně mě zcela uchvátil, kam se na něj hrabal author classic (authoráci sorry).
Nakonec mám doma toho šedýho, nechala jsem si vyměnit sedlo za dámský, to bylo v pohodě.
Jen sem v tom rozrušení zapomněla jak funguje ten minicomputer, takže nevím přesně, co ukazuje, kolik sem najela, ale sand se to podá, jinak si to nechám zopáknout na garančce:o)))
tož gratulujůů a přeju hodně radostných kilometrů bez nehod :o)
Opravdu krásný kousek, gratuluji i já a hodně šťastných kilometrů.
Super. Tak nech Ti to šlape!
Moc díky, a supr obchůdek, prodavač kouknul, přisunul mi rám 17, a padl jak ulitej, posez je na něm supr.
Už toho musím nechat, jsem děsně nadšená a musím se krotit.
.. též chvátám s blahopřáním. :')))
Tak mám najeto 60 km, zatím spokojenost:o)