Dočetl jsem se, že se občas stavá, že na silničce při vysoké rychlosti ve sjezdu se rozvibruje rám. Někdy tak hodně, že cyklista skončí v pankejtu. Prý se to stává při mírném brždění, když jeden špalík dolehne na ( předním kole ) ráfek a druhý ne ( při špatném seřízení brzd ). Nikdy se mi to nestalo, o to víc mě to vystrašilo. Bojim, bojim :-))) Údajně se to stává už při 50 km/h.
Obcas se mi to stavalo, na silnicce. Ale tehdy byly jinaci ramy, ja mel ram myslim 61 cm, tzn. dost velky a malo tuhy a obcas melo rizeni tendenci se rozkmitat pri brzdeni, ale nikdy to nebylo takove, aby to neslo ustat.
Dobrá debata o tomhle problému je tady http://www.cyklodiskuze.cz/silnicni_kola...
Zimáka jsem kdysi rozjel na 78km/h a krom mírného házení nevycentrovaných kol se jelo klidně. Na jednici jsem tak rychle nejel, ale ani 70km/h nebyl problém a kolo jelo klidně.
Jako Nooski, ani okolo 80 km/h a vic pri sjezdech se mi na silnicce nic nijak nebezpecne nerozkmitava.
Kazdopadne je potreba mit kolo v poradku vzdycky, tak pokud mas strach z neserizenych brzd, pravidelne je kontroluj :o)
Podle mě vibrace způsobuje hlavně rám z poddajného materiálu, jako rozhodující bych viděl tu trubku od hlavy ke středovému ložisku. Ta by měla být co nejpevnější. Pak taky málo utažený výplet, ten taky vibrace zhoršuje.
Další věc, která tyto vibrace přivolává, jsou bágly na zadním nosiči, čili těžiště nad zadním kolem.
A když se ty vibrace přece jen dostaví, dají se hodně omezit pevným sevřením řidítek a ještě pevně sevřít horní rámovou trubku mezi kolena.
Záleží i na geometrii rámu. Podle propagačních materiálů Gianta jsou slopingové rámy pevnější než klasické kozy (díky tlaku Giantu změnila UCI pravidla a dovolila používat sloping u žiletek).
Pevnější teoreticky jsou. Oni to spíš začali vyrábět z důvodu, že nemusí dělat kvantum velikostí a stačí jim pár jak u oblečení S M L a XL. Navíc i kola na časovku nebo na dráhu jsou často klasické geometrie. Takže tady bych problém nehledal :-)
Zrovna kola na casovku se pouzivaji v zatracene mensich velikostech, nez u klasiky. Jenom ten slopping se u nich tak neprojevi, protoze maji extremne kratky hlavovy trubky, kvuli snizeni riditek.
Tak jsem schválně obhlídnul kola na časovku od De Rosy, Colnaga a Pinarella a všechny jsou buď v klasice nebo v mírném negativním slopingu. Na Cyklodiskuzi o tom proběhla debata proč to tak je, ale už si to nepamatuju. Každopádně všechny moje rámy byly v klasice a nehodlám na tom nic měnit. Sloping ve mě evokuje hřbet hyeny, který se taky směrem dozadu svažuje dolů ;-) Ale nezpochybňuju sloping má jistě mnoho výhod oproti klasice. Tuhost, pohodlí díky dlouhé sedlovce i nižší váhu.
To je logicky, nejenom podle Giantu. Cim mensi ramovy trojuhelnik, tim vetsi tuhost ramu. To stejny i u MTB, vsimni si, na jakych ramech se zavodi, maly ramy a vytazeny sedlovky. Ram zustane tuhy pro slapani (a lehci nez ve vetsi velikosti), naopak vic vytazena sedlovka lip utlumi razy do pozadi :o)
To jsem už taky zjistil. Proto mám všechny tři rámy 19" při výšce 185 cm a u všech mám 400 mm sedlovku vytaženou na maximum a 130 mm představec. Mám dlouhé nohy a od hřbetu sedla na osu pedálu v nejnižší poloze naměřím přesně 100 cm. Když jsem jezdil o číslo větší rámy nebylo ono, nikdy jsem si na ně nezvyk :-)
Brzdy musím mít vždy dokonale seřízené. Kola kontroluji pravidelně a pokud jsou nepatrně rozcentrované okamžitě to doladím. To samé pláště, pokud házejí jdou do popelnice. Ještě jsem se s něčím podobným nesetkal. Asi to bude kromě rámu a tuhosti výpletu i o pravidelné kontrole a následné údržbě.
Už to tu bylo naťuknuto. Nevycentrovaná a nevyvážená kola (stačí i ťuklá nába) nebo nerovnoměrný záběr brzd ve spojení s nedostatečně tlumícím (levným hliníkovým) rámem.
Já mám teď zadní nábu ťuklou tak, že vnímám vibrace na silnici už při necelé sedmdesátce, a to tam rozhodně nemám 20mm galusku;-)
Pokud je to brzdama, tak prostě nebrzdit... :-)
nezaznamenal, ani nikdo z kamarádů, co jezdí do alp, a to máme rychlost kus nad 90, někteří kamikadze nad 120. Je teda pravda, že všichni máme Ksyria SL a když teda jedeme tyto sjezdy, je tam slušná silnice. Spíš je trochu problém,když překlápíš kolo ze zatáčky do zatáčky a fouká. Zase v nějakým Velu/Pelotonu min. před dvouma rokama byl snad test kola/rámu Orbea a tam to popisujou kolem 70km/hod.
To by se chtělo zeptat někoho jestli se mu to stalo, jestli to není jenom legenda. Já jsem na silničce - tedy starém Favoritu - jel 78km/h a ani se nehnul a to ani když jsem se to snažil ubrzdit. Zato se na něm při rychlostech mezi 25-30km/h stranově rozkmitávala přední vidlice.
No žádný pevnostní zázrak to opravdu nebyl. Mně se jednou podařilo jí zlomit. Nechtěj ani vědět jak jsem dopadl :-(
Asi jsem to špatně popsal - asi by bylo lepší napsat že se rozkmitávalo řízení. Jednoduše se řidítka s rostoucí amlitudou kvrdlala, byla to nějaká rezonance protože to dělalo jenom v určitém rozsahu rychlostí.