Ahoj všichni bikeři, chci si koupit nové kolo. Chtěl bych crossové (jízda po silnici, polňačkách, lehce les), ale moje proporce 190cm/113kg. Nevím zda by nebylo ale vhodnější MTB, či full (nevím jestli by se to s moji váhou moc nehoupalo). Chtěl bych koupit kolo do-kolem 15 tis. Prosím pomozte s radami a zkušenostmi a zde jsem vybral nějkaké cross kola:
APACHE wakita 07
RAVO bristol 07
MOONGOOSE crossway 850
KELLY'S exquisite
MERIDA crossway 700V
AUTHOR zenith 07
LEADER FOX 08 point
ROCK MACHINE 08 crossride 500
vím že tady podobné diskuze byly, samozřejmě jsem četl a hledal vše co by mi pomohlo, ale čím více hledám, tím jsem do toho více zamotaný - předem díky těm co poradí
a nebo bych mohl mít právě to full - Merida Mission Comp 2004, vel. 20'' za cca 15 tis.
Váha jezdce nemá na houpání moc vliv. Při vyšší váze stejně nafoukneš tlumič na víc. Na houpání má největší vliv typ zadní stavby, tlumič (a jestli má nějaký inteligentní režim) a pak jak umíš šlapat do kruhu nebo ne.
Při nižším zdvihu jako má ta Merida bych se houpání nebál.
Ovšem rozhodovat se mezi krosem a fullem mi přijde jako dost ujetý. Pokud uvažuješ o fullu, tak u rozhodně neber krose, ale bike (kdybys bral HT).
A pokud uvažuješ o krosu a je na tvoje ježdění vhodný, tak zase nevidím jediný důvod uvažovat o fullu.
Trošku moc vzdálená kola svojím zaměřením.
koukám, že tady radíš Mloku jenom ty :-)) - jasně, že je to někde jinde, to jenom, že mám na ten full ten typ na prodej, jinak mi stačí jak píšu spíše cross (silnice, polňačky, lehce les), takže jestli tě můžu ještě poprosit o zhlédnutí těch cross kol co jsem vypsal nebo svůj názor......jinak co si mi napsal k tomu tématu ohledně toho fullu od meridy moc díky a už teda oni moc neuvažuju - spíše teda nový cross se zárukou, zatím díky moc
Krosová kola nejsou moc moje parketa, tam nemám moc přehled. Osazení bude v téhle kategorii podobné, pokud hodíš odkazy, tak kouknu podrobněji.
Vidlice bude mizerná na všech, velký nedostatek krosů. Je tam minimum dobrých vidlic a těch pár dobrých jsou hodně drahé. Na druhou stranu i na biku do 15tis. nebude vidlice nic moc, slušné vidlice začínají na kolech kolem 20tis. nebo se musí nechat vyměnit na levnějším (zde je prostor u biků větší, protože se dá nechat vyměnit za cenově přijatelnou s dobrou funkcí).
Rozdíl bude u těch kol v geometrii, ale tady nemůžu radit, netuším jakou potřebuješ geometrii. Tady vim akorát jakou potřebuju já pro sebe.
Ještě bys mohl uvažovat při tvojí výšce a váze o 29ce biku. Tam můžeš narozdíl od krose dát pořádné pláště jako na bika, ale i si ji postavit s úzkými plášti přesně jako krose. A pro tvoji výšku jsou 29ky výhoda. Nevýhoda vidlic je ale pořád stejná jako u krose, 29ky biky maj vidlice stejné jako krosy.
Já za sebe bych výběr zúžil na trojici kellys - merida - author, mezi nimi bych si vybral docela určitě. Pokud jde o tu vidlici, jak píše Mlok - neřekl bych obecně "mizerná" - jsou to vidlice s nižším zdvihem (tak 60 - 80 mm), řekl bych, že i fungují - problémek bych spíš viděl - obecně - možná u té Tvé váhy, tam by možná mohlo docházet k zajetí kluzáků už pouhým nasednutím a tím následně k "nefunkčnosti. Říkám mohlo, já to vyřešil svého času tvrdšími pružinami, vzduchové by zase měly jít přifouknout. Nebál bych se toho :-)
I když je tam malý zdvih, tak některé opravdu nefungují vůbec, protože nemají funční tlumení a jsou tak vyloženě nebezpečné. Tohle už neplatí pro všechny, jen pro některé.
A pak další problém, že mají vesměs jen 28mm nohy, což při jeho váze a současně větší délce vidlice je také dost problém.
Pružinové jak píšeš, ty jsou úplně mimo, ale to by bylo stejné i u bikových. I při výměně pružiny by to asi nestačilo, většinou nejtvrdší pružiny jsou cca na 90-100kg. Navíc při ceně vidlice ještě investovat do pružiny, která ani nemusí být k mání...
U vzduchové u některých konkrétních vidlic může být problém taky, protože nemusí stačit maximální povolený tlak.
Já bych se při jeho váze tedy bál hodně.
kellys nevypadal nejhure, ale podle vybavy (nejsem odbornik jen co si prectu) je treba merida lepsi a jeste se mi zda i apache s lepsi vybavou nez treba kellys, tim ze je tam XT.....ale jak vsichni pisete mozna se zkusim podivat po MTB kvuli vetsi nosnosti, pevnejsi stavbe
diky
tady jsou Mloku ty odkazy, kdyz budes mit chvilku, zatim jsem to vyhledaval podle ceny cca ne podle typu kramu a dostupne velikosti,to pak dohledam:
apache wakita - http://kupsikola.cz/apache/crossove-kolo/wakita...
ravo bristol - http://www.bradsky.cz/index.php?main_page...
mongoose crossway 850 - http://www.rugo.cz/Mongoose-Crossway-850-model...
kelly's exquisite - http://www.fajnsport.cz/detail/crossove-kolo...
merida crossway 700 V - http://www.merida-bike.cz/prodej/crossway-tfs... (ale u sterby jen za 13600)
author zenith - http://www.prodejkol.cz/author-zenith (u sterby jen 11190)
leader fox point - http://www.prodejkol.cz/leader-fox-point-pro
rock machine crossride 500 - http://www.online-kola.cz/vyprodej-kol/rock...
+ odkaz na sterbu akce - http://www.sterba-kola.cz/media/3/05_pdf/Cenik... jsou tady zajimave ceny
Z těhlo kol bych bral Apache wakitu. Sem tam některé bylo vybavené o trošku lépe, ale vždy současně výrazně dražší.
A určitě bych nebral ty s RST vidlicemi s elastomery bez tlumení (což je určitě Author a Kellys, ta poslední RST co jsem tam ještě viděl, tam nevim, musel bych se podívat). To jsou právě ty vidlice patřící do kategorii nejen špatně fungujících, ale i vyloženě nebezpečných.
jj přesně taky mi z toho nejlépe vycházelo apache 12600 nebo merida 13600 (ta má o něco lepší čelisti u brzd a řetěz) a je jen o litr dražší.
Bral bych tu Wakitu. Viděl jsem jí na Bike-forum s 29" MTB plášti a vešly se v pohodě. Ne do každýho crossovýho rámu se totiž vejdou, hodně záleží na profilování zadní stavby.
OK díky za názor Petrun
MTB - predsa len viac vydrzi v terene ale aj napr. obrubniky v meste, alebo ak chces jazdit aj natazko s nosicom a taskami. To je najuniverzalnejsie.
Ak hladas skor rovinaty teren a asfalt(napr. na70%), tak asi staci aj cross.
Ak ta zaujimaju hlavne rozbite zjazdy po volnych balvanoch tak full. Ale maju ho ludia aj iba koli pohodliu na polnych cestach ( aj ked na ten ucel staci aj paralelogramova sedlovka).
Takze je to iba na tebe.
A co sa tyka znacky, to je len napis na rame, takze:
1. Velkost a geometria - aby ti padol ako uliaty
2. Dobry pomer cena/ vykon je dobry pomer cena/vykon.(hlavne vidla, kolesa, stred)
Ale nakoniec ti aj tak vsetko odide, ked budes vela jazdit tak rychlo a ked malo, tak je to jedno. Nakoniec najdolezitejsie na biku je sedlo.
3.Dizajn. Pokial pri nasadani nemusis zatvarat oci, tak je to v poriadku .
no asi se po MTB zkusim podivat, kdyz to je stejny, jako kdyz jsem vybiral ty tipy v crossech, prolejzat, prolejzat....no jde mi o to aby mi to jelo lehce po silnicich a polnackach, aby to nemelo tak velky odpor (sirsi kola na MTB) a to ze to nekdy vezmu lesem, to by bylo malo
To je len vec plastov...
Ten odpor nie je od sirky ale dezenu.(Dokonca pri rovnakych podmienkach by sirsi plast mal mat mensi odpor)
Ja na MTB najazdim min 50% na asfalte.
OK - vsichni mi tady z tech cca doporucuji toho apache cena/vybaveni....tak kouknu co se dela v MTB od nich
kdyby teda cross tak asi Apache Wakita 07....ale s tou vahou jestli bych nemel vzit Apache Tomahawk 07..jsou na www.kola-online.cz skoro za stejnou cenu 12500 a maj slusnou vybavu
Zdravím...
zmiňoval ses, že chceš tenký plášť, kvůli malému valivému odporu. Věz, že valivý odpor není dán jen šířkou pláště, ale v první řadě dezéne - špatně nahuštěný crossový plášť s hrubými drapáky může mít valivý odpor větší, než hladký MTB plášť >> http://www.cykloexpert.cz/xc/continental-sport... Pokud budeš chtít do terénu i na silnici >> http://www.cykloexpert.cz/plaste/schwalbe...
S ohledem na tvou váhu bych ti doporučoval MTB ráfek s odpovídajícím pláštěm...pokud v terénu narazíš na kámen, je menší pravděpodobnost zničení než u tenkého crosse. A na silnici problém nebude, jelikož při správném nahuštění pojedeš pouze po hladkém pruhu uprostřed (vidíš u toho Schwalbe)
Už to tu píšu po x-té. Při stejném tlaku má VŽDY širší plášť MENŠÍ valivý odpor (pokud vše ostatní jako vzorek, směs, ... je stejné).
Takže ten bikový (pokud půjde nahustit na stejný tlak, což většinou jde; až některé silniční pláště umožňují mnohem větší tlaky, kterých na bikových dosáhnout nelze) bude mít menší valivý odporu i když ten crossový bude stejně hladký bez vzorku.
Samozřejmě jiná věc je odpor vzduchu, který je u užšího pláště menší a který ve velkých rychlostech zcela převáží (protože narozdíl od valivého odporu s rychlostí roste kvadraticky a ne lineárně). Proto se na silničkách používají užší pláště i přes větší valivý odpor.
Pro zajímavost pro 40km/h je ideální šířka někde kolem 22-23mm a na silničkách se na zadním kole používají často o prá mm širší pláště, protože jsou schované za rámem a tedy odporu vzduchu ta šířka neovliní a valivý odpor sníží.
Pro rychlosti kolem 20km/h bude ideální šířka mnohem větší, protože klesne význam odporu vzduchu oproti valivému odporu a začne valivý odpor převažovat. Bohužel přesná měření pro menší rychlosti jsem nikde nenašel (pro bikové pláště se objeví pouze porovnání valivého odporu, kde se potvrzuje to s tou šířkou, ale nikde už ne srovnání vlivu odporu vzduchu a valivého odporu pro různé rychlosti, jako je to dostupné pro silniční pláště a těch 40km/h).
jj diky, koukal jsem na ty plaste, ten hladky by asi teda svistel....ale jestli je to s tim schwalbe jak rikas a jede po asfaltu taky lehce tak by to bylo dobre......takze hold musim koukat zase po MTB
No, jestli chceš jet jak huricane pak doporučuji odzkoušené pláště - 2000 km i při 70% asfaltu - Continental Twister Supersonic -http://www.bikesport.cz/detail.php?id=209.
V zimě jezdim dráty Maxiss Ignitor - to je hotové lepidlo a když na jaře přezuji supersoniky jako by kolo letělo.
Tady máš Apache o kousek levnější >> http://kupsikola.cz/apache/horska-kola/tomahawk...
co si myslite o tomhle, obrazek je akorat s kotouci, ale verze je bez (oto ale nejde)
http://www.bradsky.cz/index.php?main_page...
az na tie naboje je to pekna vybava ... dualcontrol radenie mam a je to super vec ... ale nie kazdemu sadne ...
tak se chci rozhodnout mezi Apache Tomahawk 2007 za 11990,-
http://www.kupkolo.cz/produkty/Cela-kola_21...
a 4Ever Hazard Plus za 14999,-
http://www.bradsky.cz/index.php?main_page...
koukam ze vybava je skoro stejna i ram...akorat par drobnosti, tak nevim proc je ten 4Ever otolik drazsi...penezenka by volila Apache, ale oci 4Ever...ale lak nejezdi ze
Ale jezdí, zrovna jsem byl s ženou vybírat u Šírera kolo pro ní a to je dilema, jestli bledě modrého Authora se slušnou slevou, nebo růžový Superior se stejnou výbavou o 3000 dražší :D A to mají ještě Meridu Juliet...
:-D tak to je neco jineho u holky...tak jako lak jezdi pro ostatni, ale az si rozbiju hubu, bude odreny to i to :-)) ... a uz jste to vyresili? jestli zvitezila cena nebo barva
Ne, odpoledne tam jdeme znovu a vyzkouší si všechny a vybere co jí nejlíp sedne.
Author Kinetic ASL 2007 nebo Superior 830w nebo 815w nebo 760w. Anebo Meridu Juliet 100.
nevim jake jsou tam u vas ceny, ale koukal jsem po netu tak se mi zamlouval ten S. 830w, vybava pekna (to je urco ta svetle modra jak si rikal) s tou cenou
- ty si to muzes u vas aspon vyzkouset, to ja ty svoje vybrana kola tady nikde v okoli ne, mame ve meste dva kramy ale oba na neco jineho a jeste takovy nic moc
830w za 14999,-
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/women...
ale mají ho s rámem Cat & Mouse>
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/women...
To je zatím ženy favorit, já bych se klaněl k tomu Authoru za 11490,-
http://www.author.cz/kola/katalog/&aid=3...
nebo Sup 815w za 12999,-
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/women...
sakra u toho 4Everu mi za plusem vypadlo ze to ma menic XT...aby to bylo stejny jako Tomahawk, jinak s LX menicem stoji 12 tis.....
PS: je mezi menicem LX a XT velky rozdil??
Ten cenovej rozdil neni v pouzite prehazce- i kdyz na obou modelech vidim tu stejnou(??), ale v tom, ze jedno z tech kol je ve sleve (podivej se, kolik stalo predtim).
Naopak to levnejsi (slevneny) ma lepsi vidlici.
Jestli je saltr XT nebo LX neres, funkce je stejna a pro vyrobce je to rozdil nejakych par stovek. Dat na kolo klidne saltr XTR a zbytek Deore a psat o vybave kola XTR je oblibenej trik pro zakazniky, co tomu nerozumi, aby zaplatili vic, nez je skutecna cena kola.
toho levnejsiho Tomahawka chci z www.kupkolo.cz ale jeste me napadlo, maj tam plno dilu ve slevach a akcich, jestli a jak vyhodne ci drahe by bylo slozit kolo vlastni z ruznych dilu...ale asi to vyjde draz...co myslis?
V zasade to vychazi draz, krome nejakych ohromnych slev. Ale i kdyby to vyslo nahodou levneji, o cem pochybuju, tak asi tezko budes mit spoustu specialniho naradi, s tim te to vyjde na slusny penize, pokud si budes vsechno porizovat od zacatku.
Ale nejdulezitejsi vec bude ta, ze pokud kolum a jejich technice moc nerozumis, asi nic poradne ani sam neslozis, s pomoci servisu se ti to proti cene za hotovy kolo prodrazi uz vyrazne.
no taky si to myslim, spis mozna koupit hotove a jestli mi neco v krame natom dokazou vymenit a prepocitat cenu...tedka jsem nasel docela slusny kousek, akorat nanem vymenit mechani. kotouce za hydry
http://www.bike4you.cz/detail/horska-kola...
jinak ma peknou vidlici a vybaveni