Ahoj všichni.
Minulý týden jsem měrkou změřil řetěz na horáku, byl ještě OK, sice na konci životnosti, ale měrka nepropadla. Vyjel jsem, asi 150 km, po návratu jsem ho zas proměřil, měrka propadala, tak jsem ho vyměnil (Shimano HG 73 9 speed). Včera jsem poprvé od výměny vyjel a ouha - při opírání se do pedálů (ne při otáčení pedály na montážním stojanu) se zezadu zezdola ozývá špatný zvuk, kladky přehazovačky nejsou v klidu, ale jako by jim něco přibrzďovalo řetěz, propružují ve směru řetězu. Myslel jsem, že mám "načatou" kazetu nebo převodník (dělá to pouze při zařazení na střední tác). Tak jsem pálil do servisu, tam mě naštěstí zklidnili, že kazeta je vpořádku a že to bude zatuhlý článek s tím spojovacím nýtem. Nezdálo se mi to, protože pár řetězů jsem už měnil, takže vím, jak vypadá zatuhlý spojovací článek, nicméně po dojezdu domů jsem ho maximálně "zpochodnil". To bylo večer, takže jsem to nemohl odzkoušet, až dnes. Nicméně - trvám na tom že ten článek zatuhlý nebyl (ani žádný jiný, prošel jsem všechny). Ještě dodávám, že včera mi střední tác několikrát začal zespoda namotávat řetěz, prostě ho nepustil dozadu ke spodní kladce přehazky. Namotávalo to, aniž bych přehazoval. Pro úplnost uvádím, že ten starý řetěz měl najeto tisíc km, z toho většina na střední tác (proto si myslím, že ten tác může být špatný, ale vizuálně to nějak nejde poznat). Můžete mi prosím sdělit Váš názor + radu, co s tím?
Ahoj
S tim bejva problem. Bohuzel se opotrebovava i kazeta a orevodniky. Pri vymene retezu to muze spocatku delat, ale casem si sedne a bude to v klidu. Musi se malinko "opotrebit" aby si sedl na stare zuby. A jestli jsi pouzival stredni prevodnik a cvakal jen vzadu, tak budou asi dost opotrebovane. Ja jsem retez menil pred mesicem a taky to delalo, ale po tydnu to bylo v pohode. Je videt, ze je po strane trosku uz ubranej....proste se prizpusobil. Jo a jeste zkontroluj spravnou delku retezu.
GL
Jednoznacne sjety prostredni prevodnik - boky zubu jsou vymlete a retez se tak pri odvalovani nedostane dobre prez spicky zubu a nabaluje se na prevodnik.Takze vymenit ,nebo cekat az se novy retez protahne.
Přesně tak, máš ojetý převodník. Ale nemusíš hned kupovat nový, tedy pokud si trochu rozumíš s jehlovým pilníkem. Zuby jsou vymleté do tvaru háčku, který řetěz zachytává. Je třeba ho zpilovat zase do roviny. A současně ještě na převodníku opiluj z boků zubů vytlačený materiál. Zaručeně ti pak bude chdit.
Je ovšem jasné, že jakmile ti to převodník začne zase dělat podruhé, už bys ho měl vyměnit. Tak hodně zdaru!!
P.S.: tuto "podělávku" si řadím do plánu ke zpracování do svého webu s důrazem na servis, během dvou hodin přidám další dva články.
Díky, Andy. Před chvílí jsem se vrátil od "mého" servismena - řekl mi úplně totéž. Pustím se do toho. A s jehlovým pilníkem si rozumím, sic ho nemám, ale zaběhnu do galanterie...
Bezva! Tak si tam nezapomeň vzít i jehelníček, ono je těch pilníčků povícero druhů... :-))
Andy, mě se ale nechce ten střední tác demontovat - dá se to zvládnout při nasazeném nebo prostě MUSÍ dolů?
To demontování trvá tak 2 minuty, tak i časově výhodnější bude to sundat, ne?
Já jsem to dělal bez demontáže přímo na kole, které jsem postavil hore nohami na sedlo a rohy. Jde to. I když je velice lákavá představa pohodlné práce se samotným převodníkem ve svěráku, jde taky o dutiny v klice - čím častěji to sundáváš, tím víc se vymačkávají. Však si u mě přečti, jak jsem dopad, před chvilkou jsem aktualizoval.
McTorpedo: já si s tím vždycky hraju nějak dlouho, řekl bych - to co Ty v minutách, já spíš v hodinách. Zkusím to nejdřív nesundavat.
Andy: to víš, že jsem si přečet.
jo, pilníkem. Takhle se mi podařilo spravit kulatým pilníkem i převodníky a sedmikolečko, kde už zuby nebyly vůbec zuby, spíš taková vlnovka. Předtím se s tím nedalo jezdit ani po rovině, teď se na tom dá jezdit i do největších kopců na největší záběr a vůbec to nestřílí, ani jednou. A přehazovačka konečně zase přehazuje:-)
A když na takhle "upravené" převodníky nebo pastorky nasadíš nový řetěz - nezničíš ho?
Omouvám se že odpovídám, aniž bych byl tázán - vůbec ne. Při této úpravě jde o to, aby se řetěz volně odvaloval, aby nebyl zachytáván. To na jeho životnost nemá vliv.
Pro upřesnění dodávám, že jsem s takto oživeným převodníkem odjezdil několik sezon aniž se řetězy opotřebovaly nějak dřív, než ty předchozí.
No to jste mi nalili novou krev do ži! Svět je rázem v jiných barvách. Hlavně že do toho snad nebudu muset cpát peníze. Díky všem. A k obědu mám řízeček...
:-D
Ještě by to chtělo nějakou fintu, jak vytahanej řetěz zase smrsknout... nezkoušeli jste někdo třeba do každýho článku bouchnout kladivem?:-)
Že by strčit ho do pračky s bílým prádlem na vysokou teplotu? Na bavlnu to funguje...
Re: Andy
S tím bílým prádlem a vysokou teplotou je výbornej nápad. Já ho strkal do mrazáku, ale vydrželo to jenom chvíli.
Je to záhada, teda pro mě. Zuby převodníku do tvaru háčků nejsou, "vytlačený"materiál na bocích miniálně, to jsem opiloval a stále stejné.
možná mi to uniklo, ale stále nevím, co máš za převodník? Jestli Suntour, tak je to jasné.
JInak "lepit" řetěz se leí i na prevodník, který nemá očividně vytlačené "háčky". Pilníkem se mnohdy dá i toto spravit nebo jěště víc zhoršit:-), spilovat materiál, za který se to zachytává (konce zubů )
Převodník je XT. Tápu v tom, že háčky tam nejsou, nějaké otřepy po stranách zubů také ne, tak už nevím, co mám upilovat. Teda, něco mě ještě vrtá hlavou - ten převodník má (směrem k nejmenšímu převodníku) v malých odstupech na boku přinýtované takové malinkaté ocelové "plíšky" - ty mají na té hraně, která pouští rětěz dál k přehazovačce, vytlačené malinké trojúhelníkové "zářezy" - nemůže to být tohle? Ale jaksi mi nedochází, jakou svou částí rětěz dohle dokázal vytlačit.
Tak já ted nevím, jestli mám odpovědět tady nebo u sebe... :-)) No - sem asi chodíš víc.
S tím převodníkem je to blbý, pokud si s tím nevíš rady, raději ho vyměn, kovar ma pravdu. No a já si to ted taky nedovedu moc představit, takže jak řikals - vem ho na podzin s sebou a uvidíme. Pokud se tam potkáme s takovými jako kovar, McTorpedo tak to snad zvládnem.
P.S. Omlouvám se za pozdní odpověd, vypadla mi sítová karta, tak jsem se musel povrtat tentokrát v počítači.
no s XT malým a středním jsem měl ty samé problémy po druhém řetězu (3000 km) sem tam v blátivějších podmínkách. Vyměnil jsem je oba, myslím že za 2XM , a je pokoj. XT jsem s odporem choval, časem se na ně možná podívám s pilníkem.
koukám, že se musí dát hodně bacha na to, aby se nejezdilo na sjetém řetězu, jinak je pak nutné měnit díly, které jsou dražší než ten řetěz
PS: kolik výbec stojí takový nový řetěz (na 9 speed) ?
Na krámě cca 640,-, přes internet jsem je teď koupil po 389,-. A to mi ulítlo asi o týden, měli je tam za cca 340,-.
Re: Airline
Můžeš mi prozradit adresu toho e-shopu? Ď.
jasně: www.koloshop.cz. Byl jsem maximálně spokojen - mejloval jsem objednávku minulé pondělí v 10,00 hod, v 10,12 mi přišlo potvrzení a cca v 10,45 mi napsali, že to posílají. Byť řetězy, perfektně zabalené v pevné krabičce, opravdu solidní. Kupoval jsem 2 x "53" a 3 x "73" - úspora proti mému krámu 1100,- !!!
Díky, zamejluju jim taky. Na řetězu vyvařit dvěstě, paráda!
jak říká lada, asi načatý převodník. Buď si to sedne, nebo je třeba vyměnit převodník nebo pilníkem strhnout výtlaky, pokud tam jsou.
No mě se také zdá, že to bude ten převodník. Radši ho vyměním, nechci zase zbytečně ničit nový řetěz.
Podívej, než budeš měnit tu kazetu, tak bych na tvém místě ještě jednou důkladně změřil ten starý řetěz, jestli byl skutečně tak vytahaný. Mně se taky řetez vytáhl ještě za hranici životnosti a nic mi nestřílelo po nandání nového řetězu. A to mám úplně obyčejné kazety i převodník!!!A co šířka řetězu??? máš ji správnou??? Říkáš, že to přibržduje v přehazce, ale pokud by to bylo kazetou, tak přehazka bude v klidu a bude střílet řetěz v kazetě ne v drhnout v přehazce....Takže, jestli nemáš peněz na zbyt, tak raději pětkrát měř, než jednou rozebírej a kupuj celé kolo!!! :-)
Souhlasím s Tebou. Šířka řetězu je vpořádku ("73" na devítikolečko), kazeta je vpořádku (nestřílí to), velký + malý převodník chodí jak hodinky, jen ten prostřední...