Vážení, je tu někdo, kdo má jakékoliv zkušenosti s realizací dětského cyklotábora? Ať už jako účastník nebo vedoucí? Letos budu dělat tábor a než ho vyhlásím, chci si ujasnit, že jsem na nic nezapomněl. Prosím, ozvěte se mi příp. na maila [email protected]. Nebudu vás nějak zvlášť něčím zatěžovat. Díky :-)
To je správné téma a pokud chcete poslat děti na podobný tábor tak je pošlete semnou :-D
Jinak se člověk nesmí bát a dávat bacha jaký cesty, ale písnu ti na mail...
S dětským cyklotáborem sice zkušenost nemám, pouze jsem organizovala cyklovýlet. Několik důležitých postřehů:
-všechny děti MUSÍ mít helmu a dospěláci by je měli mít taky (vzor pro děti)
-hned na začátku zkontrolovat technický stav kol účastníků
-děti rozdělit do skupin max po 7 až 8, každá skupina má svého ZODPOVĚDNÉHO vedoucího - dospěláka (zkušeného cyklistu), kterého musí děti bezvýhradně respektovat
-děti by měly být do skupin rozděleny podle výkonnosti - udělat hned na začátku nějaký jednoduchý testík, stačí vyjet někam na kopec a hned je to jasné
-stanovit si hned na začátku přesná pravidla chování jednotlivců ve skupině, jejichž porušení bude postihováno
-zabezpečit technické zázemí (doprovodné vozidlo (?), náhradní díly, nejbližší cykloservisy,...)
-lékárnička je snad samozřejmostí
To je zatím vše, na co jsem si vzpomněla. Pokud si na něco ještě vzpomenu, napíšu. Mám pocit, že tohle řeší i nějaká vyhláška MŠMT, určitě je nutné se jí řídit při školních akcích. Jestli je nutno se jí řídit i při mimoškolních aktivitách zájmových organizací si nejsem úplně jistá.
Děkuji moc za všechny Tvé informace. Nejsem sice úplný začátečník, nějaká školení už za sebou taky mám a praxi s dětma bez kol také, ale zkušenosti od praktiků jsou vždycky vhod. Určitě si ale některé informace z Tvého příspěvku beru a doladím. Ještě jednou mockrát děkuji :-)
Kdbys náhodou věděla, která vyhláška to řeší, dej mi vědět.
O kousek dál se mi líbí Tvoje "Do kopce nejezdí", myslím, že je to docela častý případ, že jsou děti zvyklé se poflakovat s kolem po sídlišti, ale nemají návyk jet někam cíleně. U nás dost dětí jezdí do školy na kole, ale stejně, jak je to nad 10 km, tak je problém.
Zkušenosti s táborem nemám, jen s víkendovou akcí s kolama, ale v některých případech byla fakt síla, jakými koly rodiče děti vybavili. I přes podmínku, že kolo má být seřízené tam byly takové stroje, že zrak přecházel. Doporučuju podmínit nástup dokladem ze servisu, že kolo bylo seřízeno. A v propozicích na to upozornit, že je to podmínka a v případě nesplnění možnost, že hold to dítě pojede bez kola. Někteří rodiče jsou v tom, jak se ke kolu staví fakt "dobří".
My sme tam tu poznámku měli taky, na 16 dní to byly fakt plečky. První, co sme udělali, když jsme postavili tábor, tak prostě vyzkoušeli všechna kola, jestli jedou a jesli jsou k použití. Naštěstí sme měli jen pár uvolňujících se brzd, který se daly vydržet a nějaký detaily...
Teda až na upadlej pedál a snad zničenou kazetu, ale to z nehody..
Jeden hošík dostal od rodičů na výlet nové kolo "celopéro" z hypermarketu - prý výhodná koupě. 8-))) Neujel na něm ani 20 km a rozsypal se mu střed u šlapek. Výlet pak absolvoval v doprovodném vozidle.
A něco k té výkonnosti malých cyklistů: v průběhu teoretické přípravy jsem se zeptala, kdo JEZDÍ na kole. Odpověď - VŠICHNI. Když jsem s nimi absolvovala přípravnou jízdu (ještě, že mě to napadlo), 10 z nich zůstalo pod kopcem, že prý DO KOPCE NEJEZDÍ. 8-(((
Dobré je, pokud jede doprovodné vozidlo za pelotonem - třeba s přívěsem a na něm značka "pozor cyklisté". Upoutá tak pozornost, že se na silnici něco děje. Navíc může naložit odpadlíky, kteří by zdržovali. Tedy pokud se jede po silnici. Problémy se stavem kol ani nebyly, s vybavením také ne (přeci jen byla ještě doba "předhelmová"). Problémy byly s neukázněnými jedinci - sice se vytrestali decentním nabitím huby, ale v silničním provozu je nebezpečí většího průšvihu.
Letos jsme byli s kámošem na Šumavě a když jsme jeli na Poledník uprostřed kopce na cestě zpět jsme potkali celý peloton dětí a mezi nimi vedoucí. Jelikož cesta zpět je samé brždění, tak jsme se ptali vedoucího, jestli děckám pořádně seřídili brzdy před tím výšlapem a on nám odpověděl, že jasněěěěě! Tak jsme sjeli kousek dál a ptali se přímo těch dětí,tak co, máte pořádně seřízený brzdy??? Říkal nám pan vedoucí, že vám to pořádně seřídil...A děcka na nás vyvalila oči a povídají a kterýže vedoucí to seřizoval, že o tom nic nevědí..Tak jsem kouknul tomu jednomu klučinovi na to véčka dozadu - lanko omotané kolem bzdy a že na tom jezdí již takhle rok...No tak nevím, jakou tu zodpovědnost mají ti vedoucí?!?!?
Bych se jako účastník třeba přihlásil a do kopce jezdím i dobrovolně :-)
a nevzal bys jedno 34letý dítě? Nejlíp zařadit do dívčího družstva mezi 17ti až 18ti. Docela bych jel....
Tak takový nemáme.... Ale povim ti, že vést takovýhle družstvo bych vážně nechtěl... To nikdy nevíš, co ti provedou a kdy skončíš ve vězení...
Tak mladej a už tak zkušenej! 8-)))
To je tou amerikanizací. Když můžou v USA žalovat výrobce za to, že se v manuálu nezmínil o nevhodnosti zapínat mikrovlnnýho troubu, když je uvnitř kočka, tak tohle je prkotina. :-))
Ne, to je tou ženskou povahou... Kluk tě těžko zažaluje, že si ho znásilnil, kor, když mu bude 17-18 :-D Ale holky to dělaj rády, když je naštveš... A ještě tak o dva roky mladší by to mohlo být ještě horší...
Táborovej vedoucí je hrozně lehce napadnutelná osoba, i když to dělá ve volném čase a téměř zadarmo, rodiče jsou občas dost zlí...
Hele, v Tvém věku máš být ještě optimista. Přenech tyhle úvahy a myšlenky nám zkušenějším (viz narážka na rodiče svěřených dětiček). 8-)
To víš, ten nademnou je už moc studovanej na učitele...
Resp. edukovanej na tyhle aktivity s moc zkušenostma, takže optimismus krotí... a po zkušenostech s právem..
to je nedorozumění Banáne, já nechtěl to družstvo vést, já chtěl být v tom družstvu jako dítě a nechat se vést. Zlobit a ztrpčovat život vedoucímu, večer tajně navštěvovat holky na pokoji atd. atd. atd. :o)))
Prostě jsem si s nostalgií vzpomněl na nějaký tábory.
Vést někoho je dost opruz. Nikdy nejsou spokojený, pořád se jim něco nelíbí atd. tedy z tábora to neznám, ale z práce. Někdy mám pocit, že by lepší byly děti něž dospělí podřízení :o((
To chápu, ale sám kluk mezi holkama... Zažil sem to ve škole, jeden v holčičí třídě vydržel půl rok a jeden (asi ne úplně normální) dokonce vydržel 4 roky jako jediný student oboru oděvnictví na škole. A nemyslím si, že by to zůstalo bez následků.
Jinak navštěvovat v těch našich stanech skoro není možný, mám to ozkoušený :-D
Někteří dospělí sou horší jak děti... Ale naše děti jsou vychovaná a naučené a nejdrzejší je můj brácha, takže to jde...
No, ono tu skoro všechno zaznělo, tak jen něco doplním:
1) Kontrola brzd je dobrá, ale ještě častěji jsem při kontrole kol účastníků narazil na to, že u jinak jakžtakž seřízenýho kola šlo dost volně otočit řídítky nezávisle na předním kole. Dle mého dost slušná koleda o průšvih. Takže přední kola mezi kolena a zabrat :-) A mít na to cajk, samozřejmě...
2) Ještě bych snížil počet cyklistů v jedné skupině - podle mých zkušeností je 6 + zkušený vedoucí maximum. Víc cyklistů pohromadě na silnici je dost zmatek. Tyto menší skupiny by měly být v podstatě samostatné a nezávislé a jen občas se srazit, jinak se pořád akorát čeká. To znamená do každé skupiny základní sada nářadí (univerzál + lepení) a malá lékárnička.
3) Vždy dávám povinnou alespoň zadní blikačku, to je opravdu minimum.
4) A tohle je DŮLEŽITÉ: nikdy nemůžeš 100% zaručit, že se nic nestane. Pokud jo a půjdou po tobě rodiče dětí, klade se stále dokola dotaz: BYLI ÚČASTNÍCI POUČENI? Takže nepodcenit krátký, ale jasný proškolení všech účastníků (dobře připravený se vejde do pěti minut + dotazy). Kdyby šlo do tuhýho, vždycky ti někdo dosvědčí, že školení bylo, a tudíž se postižený mohl vyhnout riziku. Je to trapný, ale tahle blbost už vytáhla z kriminálu nejednoho vedoucího nebo učitele :-(
1) jj, taky se nám to stalo, totéž sjíždějící sedátka...
2) To je asi ideální skupina, na víc dětí, víc vedoucích..
3) My sme nikdy nezatměli, ale je pravda, že se hodí
4) Na to jsem úplně zapomněl, to je moooc důležitý, ale to je běžná praxe... My sme to taky zvládli rychle a děti to respektovaly...
ad 2) Souhlasím s Tebou uvedeným počtem členů ve skupině. Ale někde jsem četla (asi v té vyhlášce, kterou teď nemohu najít) o 8 členech skupiny. A pokud je rozdělíš podle výkonnosti, krásně se od sebe oddělí. A ten vedoucí musí být HODNĚ zodpovědný. Stalo se mi, že jeden tatínek poslal celou skupinu samotnou a sám si sedl do auta, protože už to nemohl "usedět". A nikomu o tom vůbec neřekl. Naštěstí děti dojely (po silnici!) v pořádku. Trochu situace na infarkt. 8-(
Děkuji všem za rozsáhlé informace!!! A omlouvám se, že nemohu reagovat častěji, mám problémy doma s netem a v práci to je dost nahuštěný, takže není čas :-(
S některými z vás jsem v kontaktu i po mailu a určitě mi tato debata v některých věcech pomohla. Jinak taky jedu na instruktorský kurz cykloturistiky, ale až v červnu. A nad tím potvrzením o seřízení v servisu jsem taky uvažoval, ale znáte to, kde kdo vám napíše co potřebujete.
ZEPTÁM SE, CO SI MYSLÍTE O PODMÍNĚNÉ SCHŮZCE TŘEBA TŘI TÝDNY PŘEDEM S ABSOLVOVÁNÍM JEDNODUCHÉHO A KRÁTKÉHO VÝLETU? ČLOVĚK SI TAK ZJISTÍ, ZDA NA TO VŠICHNI MAJÍ A HLAVNĚ JAK JSOU NA TOM S KOLY PO TECHNICKÉ STRÁNCE. Máte s tím někdo zkušenost? Osvědčilo se vám to???
Jako vedoucí táborů z jiného oboru (ne cyklistika) povinný (!) testovací den velmi doporučuji. Akorát je lepší udělat je dva, protože nelze dost dobře očekávat, že si všechny děti budou schopny udělat čas na jeden konkrétní termín. Což je zase náročnější pro instruktory.
Jo, a zdůraznil bych, že si na ten výlet mají vzít stejné kolo, co si vezmou na tábor. Protože je daleko snazší si půjčit dobré kolo na den, než na čtrnáct dní, takže na ten výlet přijedou na skvělém bratrancově stroji a na tábor jim nezbude než jet na starém stroji po mamince.
I zkušební výlet nás napadnul, ale z organizačního hlediska, kdy by musel být v červu nejpozději, kdy děti mají docela dost školy, vedoucí ještě víc a hlavně náš ddm je na Bílé Hoře, tam by se těžko někam vyjelo s dětma. A taky se musí počítat, že ty děti se tam musí s kolem dopravit. U nás je problém, že máme děti z půl republiky, to by se jim nelíbilo....
A přihodim ještě jednu zkušenost: Pozor na holky, co nechtěj moc jíst. Jednu takovou sme měli a i když by v pohodě mohla jezdit ve dvojce, tak neměla sílu a energii, jezdila na chvostu třetího družstva ze čtyř, s tim, že čtyřka byly osmileté holčičky... Takže dodržovat dobře stravu a pitný režim... a hlídat to..
Nezapomněla jsem 8-) a předávám odkaz na vyhlášku, kterou se musí při podobných akcích řídit školy a je doporučeno její dodržování i při akcích pořádaných jinými organizacemi:
http://www.msmt.cz/Files/DOC/2-2006.doc
Nejdůležitější je čl. 16, ale doporučuji si přečíst i čl. 15 a 9. Pokud bys měl ještě nějaké dotazy, sem s nimi. Pokusila bych se najít odpověď.
Tak drzim palce.
Procetl jsem si tohle tema a vzpomel jsem si na detstvi, kdy jsem pravidelne jezdil na putovni tabor po Balkane (bylo to busem skoro na mesic). Neuveritelne zazitky na cely zivot a tam jsem tak nejak pochopil, ze chci v zivote vic cestovat (timto dekuji Milosovi a Eve:-) ).
A priznam se, ze obcas premyslim o necem podobnem. Ale na kole. Putak na kole, prizpusobeny pro deti (doprovodne vozidlo, predem naplanovane...). Verim, ze by to pro deti byl uzasnej zazitek a ze by i oni zjistili, ze kolo lze vyuzit i jinak, nez na sidlisti.
Tak mozna v budoucnu neco vymyslim (hledam dobrovolniky!!!:-) ).
Jinak...a neudelame nejaky spolecny tabor pro odrostle indiany (20 let - tesne pred smrti)? Navrhuji Skotsko:-))))