Sepsal jsem svoje zkušenosti s Ýzinou. Najdete je tady:
http://www.lehokolo.com/view.php?cisloclanku...
Jo jo. Naprostý souhlas! Super kolo. Taky se mi na něm dobře jezdilo. bydlet v praze jako ty, tak ho mám taky. Na asfalt a do města je asi lepší než moje. Víc mě vyhovuje posez a nohy pod úrovní sezení. A rychlý to bylo jako blesk. CHtěl jsem ho tehdy pro manželku. Čtyřka vyhrála jen díky odpružení, což je u nás na vsi na ty lesní cesty pohodlnější.
Sorry, Lád´o!:-), ale tvoje kritika Azub Cé je trochu hodně nadsazená. Nebudu s Tebou polemizovat o tom, zda-li je v jízdních vlastnostech Azub Easy lepší. Možná ano. Ale kolo se mi prostě musí i líbit a máš pravdu v tom, že Azub Easy je ošklivé káčátko. Co naplat, že lítá jako orel, když vypadá jako štafle. Nevím v jakém osazení bylo Tvoje Céčko, ale to mé s DD27 jezdí skvěle. Vůbec se mu nenadzvedává přední kolo a řetěz mi na něm v životě nespadl. Kamarád na něm letos společně se mnou (Já na Azub 4) odjel Šumavu a musím říci, že si kolo chtěl několikráte ode mne už koupit a jen Azub Cé. Jediné, co mu na Céčku chybělo i mně,byla opěrka hlavy. Nabízel jsem mu, aby si koupil třeba Azub 4 z výprodeje, ale nechtěl ani slyšet. Takže ono to s tím Céčkem a jeho špatnými vlastnostmi nebude až tak špatné. V podstatě každý si chválí to , co momentálně jezdí. Já třeba musím říct, že přesedlání na Azub 4 z Céčka bylo jako sednout z Favorita do Oktávky, ale Azub Cé v lepším osazení s DD27 zůstává prostě pro začátečníka, jakým jsem byl, stále designově pěkné kolo, snadno ovladatelné a přitom použitelné i pro delší výlety. Nyní se na něm učí má žena a skutečně si pochvaluje. Samozřejmě, že srovnávat posez na AZUB Cé s anatomickou sedačkou na Azubech vyšších tříd je nesmysl. Stačí se podívat do někdejšího ceníku a člověklu musí být jasné, že od tohoto levného lehokoĺa nemůže čekat zázraky či nějaký superkomfort, ale i tak jsem přesvědčen, že AZUB Cé bude muset firma AZUB nahradit něčím designově přesvědčivějším, než je AZUB Easy. Lépě něco levnějšího vlastní konstrukce než tento "taiwan".
Tím přesednutím z Favorita do Ochcáfky by sis asi moc nepomohl, sou to oba stejný žebřiňáky :o))) zrovna jako Azub Easy vzhledově, jenže na tom kole se aspoň svezeš :o))
Nevím kolik "Ochcávek" a kolik Favoritů si jezdil. Já několik a rozdíl je to veliký. Nicméně tohle je web o kolech, tak pro Tebe - Přesednutí z AZUB Cé na AZUB 4 je jako přesednout z Trabanta do Mercedesu.:-) Trabantem se naučíš jezdit a v Mercedesu si své řidičské umění konečně a teprve užiješ a vychutnáš. Asi tak...
Neodolám a taky se trochu zastanu toho Cé. Koupili jsme mamince přímo to tvoje, a po pár drobných úpravách s ním nejsou žádné potíže. V podstatě jediná úprava, co se týká toho, cos napsal, je připevnění řetězových trubic před kladky. Tím je zajištěno, že z kladek řetěz nespadne. S holými kladkami bez ničeho by asi vážně mohl.
Co se týče houpání, tak v tom se drasticky rozcházíme v názoru úplně stejnou měrou jakou se roscházíme v tělesných proporcích a stylu šlapání. Konkrétně u Azubu Cé, na kterém jsem jel jen s obyčejnými pedály a v zimních botách, se mi nepovedlo cítit žádné negativní efekty zadního zavěšení ani při startu z křižovatky ani při 10% stoupání. Je tedy jasné, že někdo jako naše maminka s tím nikdy nemůže mít problém. Chápu ale, že potíže může mít někdo výrazně těžší a navíc zvyklý jezit malou kadencí (pozoroval jsem tě :-) ).
Co se týče sedla, tak tady by Cé asi opravdu uživilo něco se silnějším polstrem dole, kvůli tomu úhlu sezení. Ale opět platí, že šedesátikilovým lidem je to jedno.
Když to shrnu, tak si myslím, že lehokolový začátečník lehké postavy nepozná žádné nevýhody Azubu Cé oproti tomu Easy, akorát si všimne toho, jak to vypadá, a že to vzadu pruží. Pro takového uživatele jsou ta kola podlě mě rovnocenná, výběr je věc osobního názoru.
Celkově to Easy ale je mnohem lepší kolo než na co vypadá, to je pravda. Bohužel to jak to vypadá je mnohem důležitější faktor, než si lehokoloví nadšenci obvykle chtějí připustit. A na tomhle (jako na všech Easyracerech) je fakt poznat, že to navrhoval Američan. A to u designu málokdy bývá plus, takže pokud se navíc snažil, aby to vypadalo hůř, než normální Easyracery, tak nutně musela vzniknout tahle katastrofa. Dobré jízdní vlastnosti jsou skvělá věc, ale když to kvůli vzhledu neprodám, tak je můj zákazník nikdy neobjeví.
tady asi trošku schází možnost vyzkoušení pro širší veřejnost, pokud člověk nakupuje jenom podle obrázku z obrazovky nebo prospektu, tak si často koupí naprostou ptákovinu/ tím nemyslím ostatní lehokola Azub, sám mám 5 k plné spokojenosti/ a dobrá věc, jak příslovečná Popelka, zůstane opřena o zeď někde koutku, zdá se, že AzubEasy je celkem nedoceněná záležitost
Určitě, osobně bych teda nekoupil nic bez vyzkoušení, aspoň teda pokud se bavíme o lehokolech, ale je dost možné, že bych něco předem zavrhl bez vyzkoušení. A Easy je právě kandidát na tohle - kdybych kupoval první lehokolo, dost možná by mě ani nenapadlo zkoušet něco neodpruženého na malých kolech co vypadá jak žebřiňák.
No zrejme jsem si protribil cit pro sledovani zadni odpruzene stavby jednim celkem narocnym vyletem ktery jsem absolvoval bez upevneni zadni vidlice sroubem, jen s volnym silentblokem. Pri nekolika startech na tvrdsi prevod mne to cele zvedlo a cele se mi to pode mnou slozilo a za jizdy to citelne pracovalo. Po sesroubovani se samozrejme nic divokeho uz nestalo. Muj nazor tahle prihoda ale citelne nahlodala. Zaroven jsem priznivcem pevnych kol bez odpruzeni. Preci jenom jsem prisel ze silnice.
Zajímavé informace. Bylo by to podle tvého názoru vhodné i pro jezdce těžké váhové kategorie, cca 120 kg? Díky, David
Bylo, ale musel bys koupit tříkolové provedení - AZUB T a možná vyztužit rám napříč asi tak půlcoulovejma trubkama.:-) Ale ted´ vážně.... přesně Ti to řeknou určitě v AZUBu.
Ram zrejme ano, ale asi by to chtelo lepsi zadni kolo. Zaklad ma celkem obycejne rafky a vyplet a na takhle velkeho chlapa by to chtelo neco tuzsiho.
Kdyby se do toho člověk nebál investovat, šlo by tam dát nějaký ráfek ze soutěžního BMX tak za tisícovku, který by měl dvojitou stěnu, důlky na niply pronýtované oběma stěnami a 48 drátů. Myslím, že i se standardními 2mm nerezovými dráty by to už mohlo vozit těch 70% ze 120kg člověka věky bez potřeby údržby.
Něco jak mívají většinou Azuby (vysoký Remerx bez vyztužení otvorů pro niply) s 36 dráty by taky vydrželo, akorát by se v průměru každých cca 200km měnil prasklý drát na straně pastorků. Aspoň podle zkušeností s naším tandemem.
nebo se vykašlat na přehazku a dát tam třeba nějakou sedmistupňovou převodovku (+ dvoj/trojtác (nebo schlumpf)) (-- nebo rohloff) se symetrickým výpletem. To ale jen teoretizuju, s jednoduššíma převodovkama nemám skoro zkušenosti a Rohloff je zase jen na 32 drátů, symetricky by to ale mohlo stačit (asi se dá nějak vypočítat, co je lepší)
Vysoký remerx +nerezový dráty uvezou i 140kg človíčka.Na crosu.Proč by neměla vydržet 20?
tak malé kolo by mělo být přece z principu tužší než běžná /např.26"/ velikost při stejném počtu a tloušťce špic?
hmmm to vypadá logicky:-) a na asymetričnost výpletu (a z ní plynoucí vyšší poměrné zatížení pravé půlky) by taky průměr kola neměl mít podstatný vliv.
Na tandemu, o kterém píše Jirka, je zatížení jednoho kola klidně přes 100 kg a bez odpružení (což je Easy ale taky).
Možná pomáhá to, že na tom crossu tomu výpletu nikdy nedáš pořádnou ránu. Ta by se totiž citelným způsobem přenesla do citlivé části těla, takže radši vstaneš a odlehčíš. Neodpružená lehokola mají v tomhle bohužel na výplet vyšší nároky.
Jinak ta asymetrie je asi hlavní faktor, v praxi často nesou pravé dráty dvakrát víc než levé. To má podle mě mnohem větší negativní vliv než je pozitivní vliv zvýšené tuhosti způsobené menším průměrem.
Další pohled na věc, který podle mě stojí za uvážení je tenhle: nese mě stále stejný počet drátů stejného materiálu a průženu, pouze jiné délky. Unese snad kratší provaz víc než dlouhý provaz? (Není to přesné, úhly a roznášení sil se liší a můžou být u 20" kola lepší, ale jen o chlup.)
Domnivam se ze pokladas nespravnou otazku.....
1-vyplet na prave strane je "stojatejsi" = jiny uhel+ jine sily (kosinus) - viz Tva veta prave draty nesou 2x .... Jiste jsi chtel napsat ze u 20" je to horsi nez u 26" :-)
2- odpoved na Tvou otazku - prekvapive ano- pokud pouzijes pro prenos sily vic tahel (dratu) pri vetsi delce muze lepe dojit k vyrovnani zatizeni mezi tahly bez toho
aby u "nejkratsiho" byla prekroceni mez pevnosti. Proste delsi drat je pruznejsi a nikdy nemas vsechny draty dotazene presne stejne. Mekkost delsiho vypletu kompenzujes predepnutim ale dratu zustava"rezerva" prodlouzeni.
1- vidím, že jsem to fakt napsal tak, že se to dá chápat, jako by to u 20" bylo jinak než u 26". To je nesmysl, úhly se sice liší, ale vzájemný poměr úhlu pravých a úhlu levých drátů bude stejný.
2- Zajímavá teorie, a něco na tom rozhodně je. Netroufnu si to kvantifikovat, jak velký ten přínos může být.
3- U 20" kola se liší úhel co svírají dráty se svislou rovinou, je větší díky menšímu poloměru. To má za následek jiné usazení ohnutého konce drátu v přírubě náboje, který je původně navržen pro 26". To může taky hrát roli. Ať už to má jakýkoliv důvod, dráty praskají právě tam.
Podle mě je hlavní faktor ten nedostatek odpružení. Na neodpruženém lehokole projedeš 3cm hluboký výtluk aniž by ti to bylo nějak nepříjemné. Kolo to shytá naplno, ale čtvrt metru čtverečního polstrované sedačky je prostě cca 100x větší plocha než sedlo klasického kola, na kterém bys to proto nikdy tak natvrdo neudělal (aspoň já ne). Navíc na 20" kole je 3cm vysoký schodek relativně větší než ten samý 3cm vysoký schodek na 26" kole.
Každopádně mám opravdu vyzkoušeno, že 20" kola s ráfky Remerx Grand Hill a 2mm nerezovými dráty z hvězdonic vydrží při zátěži 100kg na lehokole tak asi 200-300km než praskne první drát. Pláště Duro 5,3bar a Maxxis 7 bar. Tandem proto plánujem předělat na 3mm dráty na straně pastorků.
před pár roky jsem hvězdonice odsunul na vedlejší kolej a dokud budou na trhu DT / někde možná i Sapim/, tak se nebudu do Hvězdonic vracet. nezkoušeli jste jiný výplet ?
Tandem má najeto asi 1200km během několika měsíců a od půlky října nejel, takže ne, ještě jsme nezkoušeli jiné dráty. Nicméně potřebujem nějakých 164 mm nebo tak nějak, takže stejně budem muset naválcovat, tím pádem už ten přechod na cokoliv jiného není problém. Myslím jsme zvažovali ty 3mm DT, aby od toho problému už byl pokoj.
Menší tuhost většího kola by mohla být i výhodou - větším propružením se otupí napěťové špičky v drátech.
No přesně tak jsem pochopil to, co cibi_neprihl napsal: méně tuhé, ale tím pádem lépe snáší nárazy.
Ahoj, pochopil jsi zcela spravne. Proste kdyz se potrebuje natahnout 100mm dlouhy paprsek o 0.1mm je to 0.1% a pri 200mm dlouhem paprsku 0.05%. Napeti stoupa linearne s prodlouzenim. Pokud vyplet patricne predepnes, neni mekky.
Delku paprsku ovsem u Vaseho kola neovlivnite. Snad by bylo mozno pouzit "krizeni prez 4 draty" nebo na stavajici naboj nanytovat mezikruzi a pouzit napr 48 dratu. /dovrtat i do rafku.../
Dalsi cestou je pouzit paprsky se silnou oblasti hlavicky a tenkym drikem - neco jako moje DT AlpineIII ale ty jse takto kratke nevyrabeji, mozna DT competition.
Dekuji za upozorneni na spatny uhel hlavy paprsku- to jsem si neuvedomil a zrejme bude mit take dopad. Mozna by pomohlo paprsky pred montazi predehnout. Predpokladam ze se trhaji u hlavicek nikoliv u zavitu?
AD Hvezdonice - nerez. Pouzival jsem je/2mm/ kratce pote co prisly (i?) na trh a byly mene odolne nez ctyrlistky ktere nerezove nebyli. je ovsem otazka jak si vedou dnes.
20" ráfek na 48 drátů jde sehnat, akorát jediný co jsem kdy viděl byl stál nechutných třináct stovek (nechutných v porovnání se dvěma stovkami za ten současný).
Křížení 4x mě napadlo taky, hlavně když jsem se pokoušel shánět tak krátké dráty, ale když se podíváš na 20" kolo s nábojem Dual Drive, co má uvnitř převodovku, vpravo kazetu a vlevo kotouč, a průměr kružnice s otvory na dráty snad 70mm nebo kolik, je hned jasné, že křížení 3x je maximum. Při křížení 4x by se prakticky setkaly na náboji dráty jdoucí z jedné příruby oba venkem nebo oba vnitřkem, všechny dráty by ležely na sploštělém konci sousedního drátu. Už při trojitém křížení opouštějí dráty přírubu náboje v podstatě po tečně.
A všechny dráty co nám na tandemu praskly povolily v místě ohybu na konci u příruby, většinou na zbylém drátu nebyl skoro vůbec vidět začátek ohybu.
V době tvého příspěvku jsem dodělával no vé lehokolo, ( http://www.papji.wbs.cz/Nove_lehokolo.html ) a v současné době mám na něm najeto asi 150 km, ale nemyslím, že by potřebovalo něco extra tuhého. Se svoji váhou se pohybuji + - 112 kg a na zadním kole 28" mám jednoduchý ráfek.Přední je 20" a rovněž jednoduchý ráfek. Je pravda, že plášt na zadním je 622-47 a snažím se vyhýbat dírám, ale zatím vše funguje bez problému. Dráty drží a kupodivu i ráfek nemá žádné odchylky. Časem zadní kolo určitě vyměním, ale jen proto, abych nemusel tolik dávat pozor na to po čem jedu.
Rozhodně cenné poznatky. Jsem zvědavý, jak se to vyvine dál. Třeba ten náš tandem najel někdy 200, někdy 400km mezi jednotlivými prasknutími drátů. Může se stát, že se tvoje kola zachovají podobně. Možná ale ne.
Provedl jsem nějaké změny, včetně výměny zadního kola na 26". Doposud jsem na 28" najel něco málo přes 400 km a zadní kolo je beze změn, jen jsem si musel opravdu při mé hmotnosti dávat pozor na to, kam jedu. To už teď nemusím. Určitě by bylo zajímavé sledovat, jak by se 28" kolo chovalo dál, ale změny byly nevyhnutné.
Podle me jde o to, jak je kolo vypleteno a jake jsou pouzity draty. My meli na lehokolovem tandemu vpredu dvacitku a byli jsme plne nalozeni a navic predni jezdec sedel hodne nad prednim kolem. Projeli jsme na tomto kole celou Ukrajinu a take Rumunsko a to i s kotoucovkama, ktere tomu davaji daleko vice zabrat. A nikdy jsem zadne draty nemenil. Bylo to vice nez 4000 km... Tak nevim. Kazdy ma jine zkusenosti.
Klíčové je podle mě to, že šlo o přední kolo. Až bude příležitost, mrkni na náš tandem. Rozdíl ve sklonu drátů na straně kazety a na straně kotouče je fakt drastický. A navíc jsou obě kola zatěžovaná nejen kotoučem, jako to vaše, ale navíc ještě pohonem. Menší síla než od kotouče, ale trvale pulzující mezi nulou a nějakou špičkou, s frekvencí v průměru cca 3 Hz. To musí dráty nutně taky unavovat, a to vaše přední kolo nic takového podstupovat nemuselo, jen jednou za čas kotoučovka.
Kdo vypletl to vaše kolo, jestli to není tajné? Naše jsem pletl já. Moje zkušenosti v té doby byly asi dvacet výpletů a nemám žádné spešl vybavení, takže v žádném případě profík.
Jo Jirko, asi mas pravdu. Nase kola vypletal Karel Lednicky z Tandemservisu a to je opravdu profik. Nic special vsak nepouziva. Jen, pokud je treba, se po kole parkrat projde... A tim jej utahne...
http://s8.gladiatus.cz/game/c.php?uid=24458 to stoji za to
Takze AZUB Cé a taky Scooterbike jsou zase krátkodobě k dispozici. Máme dva a dva kusy. Více informací na našem novém webu: http://www.azub.cz/CZ/ostatni-bazar/