Napadlo už někoho jak zdokonalit na motokole převod třecím válečkem a přitom být šetrný k plášti kola?Zatím se setkávám jen s opovrhováním.Převod je jeden z nejlacinějších a proto by zato stálo ho nějakým zpúsobem zdokonalit v přenosu třecí síly naplášt kola
Co to je "převod třecím válečkem? To je jako kdybych poháněl zadní kolo plášťovým dynamem, ve kterým bych měl schovanej elektromotorek? Tam by musely být přece oborvský ztráty... A co když plášť bude mokrý nebo namrzlý? Neprokluzovalo by to?
"Třecí váleček" se běžně používá pro přenos energie na kolo z přídavného benzínového motůrku.
To už je asi jedno, jestli z elektromotoru nebo benzinového motoru. Připadá mi prostě, že přenos energie na kolo přes plášť může fungovat jen za určitých povětrnostních podmínek. Mokrý, namrzlý nebo zablácený plášť přece nebude zajišťovat stejnou míru adheze jako plášť suchý při pokojové teplotě. A i tak mi připadá, že tam musí docházet k podstatně vyšším energetickým ztrátám než při použití řetězu.
Leda snad udělat váleček z gumy, ale to zas budeš řešit opotřebení válečku.
Další cesta je se na váleček vykašlat a použít něco na tento způsob:
http://www.kingsmotorbikes.com/FA_Q.htm
no jo, ale to už z toho máš mopeda a nikoliv kolo s pomocným motorem, kdy se můžeš pohybovat jen šlapáním / taky budou pro tyto dvě kategorie platit jiný pravidla provozu/, nicméně Finn má lehokolo s přídavným motorem Honda / třecí převod/ a funguje parádně
Další z možností jak se vyhnout třecímu válečku je tohle:
http://www.bikeengines.com/bentest.htm
Jedině snad lepší guma na plášti,ale s tím opět vzrůstá cena.Nebo dva válečky které by působily z boků pláště.Zase složitější převod a stejně to působí na plášť a musel by být o hodně silnější,protože by ho válečky mačkali a mohli by tlačit na ráfek.Tak fakt nevím.
Problém je v tom, že se po sobě materiály smýkají. Řešení je zvýšit třecí koeficient (změnou materiálu) a přítlačnou sílu. Nevím, jaká je přítlačná síla jednoho válečku, ale pokud zařadíš za sebou X těchto válečků, každý zvlášť přitlačovaný touto přítlačnou silou, tak by logicky nemělo docházet k prokluzu. Ale výroba takového bazmeku by se ti na ušetřených pláštích asi nevrátila, prodloužení životnosti by asi nebylo nijak závratné.
Takže bych to nechal pavat, jelikož ti co to navrhovali, věděli nejlíp co je a co už není finančně výhodné :O)
Kolik velkých fabrik vyrábějících pomocné motorky ke kolům přenos síly motoru na kolo řešilo (Honda, Motobécane, Sachs ...) a nepřišly na nic stejně jednoduchého, ale s lepší účinností ...
Systém s lepší účinností vymyslel sice největší český genius J.C., ale jeho výkresy, jejichž revolučnost současníci nepoznali, skončily potupně na venkovském WC ...
:-D
Napadlo. Pár fot je tady: http://www.motokola.cz/htmls/INSPIRACE%20-...
Ale tam není ten nápad vidět. Že by záměrně? Nevím.