" Pokud to chceš slyšet na rovinu, rozlišuji cyklistiku dopravní a cyklistiku "ostatní". Ta první přináší úlevu životnímu prostředí, ta druhá má dopad buď neutrální ( žádnou úlevu nepřináší, protože nenahrazuje neekologickou dopravu) nebo přímo škodí (plodí nutnost přepravování kol neekologickými druhy dopravy " - Medvěd
Že tu opět někdo vyvolá zbytečné, nekonečné a nesmyslné dohady o ničem, že se na to fakt už nevykašlete :-((((((
Všem "ostatním" cyklistům se omlouvám, ale mě už se to tvrzení dotklo. Nejsem žádný škůdce. Toto už nejsou zdravé názory.
Proč si to proboha bereš osobně? Copak je Medvěd nějaký soudce, který rozhoduje o tom, co je správné a co ne? Je to jeho názor a pokud s ním nesouhlasíš, tak je to tvoje věc. Je to fakt jenom zbytečné víření vášní. A zrovna teď před Vánoci. Vyprdni se na to!
Soudce skutečně nejsem a ani bych jím být nechtěl. Jen bych rád, aby si určitý typ cyklistů uvědomil, že převážení kol autem není nic ekologického. Ale rozhodně netoužím po tom, aby se to tu zvrhlo v nějaký spor. Myslím, že to nehrozí.
Tak se zařaď mezi ty neutrální.
Nemyslím si, že bys musel být nějaký "škůdce", pokud jezdíš na kole. O negativních dopadech na životní prostředí se dá mluvit až v okamžiku, kdy budeš své kolo kvůli tomu někam převážet například autem. Na tom určitě není nic nepochopitelného.
Já si myslím, žes to dokonale vytrhĺ odněkud z kontextu, tak nevím, co bych k tomu měl říkat. Ale kategorizace tímto způsobem od Medvěda mi připadá v jistém kontextu resp. v souvislosti s jistou kategorií lidí naprosto OK.
Z hlediska vlivů na životní prostředí je to Medvědovo rozlišení v podstatě správné. Jen v něm není zohledněno, že rekreační nebo sportovní cyklista může jezdit po městě v MHD a tedy devastovat prostředí mnohem méně než ten, který k tomu potřebuje auto.
Hm zase snad někomu vadí, že si někdo veme kola na auto a jede na týden do hor jezdit, no to je fakt strašný, tím zbůsobí ekologickou katastrofu samozřejmě.
Jeden člověk tu ekologickou katastrofu asi nezpůsobí, ale stane-li se z toho masová záležitost, příroda to skutečně pocítí.
Nojo a jsme zase u toho ( masovost ) hold co naděláme když je nás už na té malé planetě příliš mnoho, s tím nikdo už nic neudělá, to je asi ten největší problém světa, všecko to otelpování množství CO atd. se přímo odvijí množství lidí na světě.
Planeta by nás unesla a uživila i mnohonásobně víc, kdybychom se chovali UDRŽITELNĚ. A udržitelné chování zdaleka nemusí znamenat chudobu. Jenže to by se obyvatelé některých "vyvolených" států nesměli podílet stonásobně více na ekologické zátěži než obyvatelé jiných - "nevyvolených".
Kdy a kde ty "vyvolby" byly ?
Ty "vyvolené" státy se "vyvolily" samy, když začaly drancovat surovinové a lidské zdroje svých kolonií a zvyšovat spotřebu svých obyvatel ze zdrojů mimo své území. Zpočátku tak činily s použitím své vojenské síly, dnes se v tomtéž procesu pokračuje už "jen" tzv. "monetárními" metodami, tedy formou celosvětové kontroly finančních toků.
No je to těžký téma jistě, mocní moc plýtvají, a chudobní zase nemají prostředky na ekologii, jsou sotva rádi že přežijou, tak už je nezajímá co bude s jejich odpadky, výkaly prostě se toho zbaví a zahodí to ( za plot ). Byl jsem v Thajsku, a co se tam dělo mě zděsilo, všecko šup do řeky, všecko co hoří spálili včetně všech plastů olejů apod.
Medved ma s tim delenim pravdu. Zapomina ale, stejne jako ty, na dalsi souvislosti. Pokud clovek netravi volny cas rekreacni cyklistikou, bude ho travit jinak. Napriklad rekreacnim motorismem (off-road, quady apod.), cucenim na televizi, chlastanim po hospodach apod. Takze ackoliv "ostatni cyklistika" narozdil od "cyklistiky dopravni" nejakym zpusobem skodi, porad je to x-krat lepsi nez alternativy, ktere by ji nahradily. A nejen ohledne zivotniho prostredi, ale napr. zatizeni rozpoctu zdravotnictvi. O tom ze "cyklistika ostatni" muze casem snaze vest k "cyklistice dopravni" nemluve.
Takze bohu dik za tu "ostatni cyklistiku" a Medveda v tomhle klidne ignoruj, protoze uz tak je to mnohem lepsi, nez prumer/vetsina.
Ano, souhlasím. Jsou i horší (ekologická) zvěrstva než převážení kol autem.
ano přesně tak, začít by měli ti nejmocnější. Přestat vymýšlet války, váklou netrpí jen lidi ale příroda také, a už se konečně začít soustředit na to aby ty auta byly ekologické, pak si tu nemusíme vyčítat kde kdo jak často a kam až jezdí autem.
Myslím, že zapotřebí je obojího. Válka je také jen druh spotřeby. Společným jmenovatelem, na který je nutno jakoukoli spotřebu přepočítávat, je její "UDRŽITELNOST". A udržitelná není ani válka, ani spotřeba některých "vyspělých" zemí světa.
Takže je potřeba nejen přestat vymýšlet (a hlavně vést) války, ale dostat pod kontrolu třeba i to ježdění auty.
Je to pro nás cyklisty velmi nemilé ale je to bohužel nezvratný fakt. Když si uvědomím kolik svinstva vypustil do ovzduší autobus třeba během mojí cyklodovolené v Provance, musím ač nerad uznat že má medvěd pravdu.
V buse bylo určitě dost lidí- a kdyby jeli auty???Což teď jet radši na lyžích než na kole. Ale jezdit na kole po městě a čuchat ty výfuky - to je k ničemu. Ale ať si jezdí.
Neřeším tu takové věčné problémy. Jsem pro normální lidičky a jsem ráda že sportují. -:)
Autobus je skutečně mnohem lepší než individuální doprava autem (ať už s kolama nebo bez). Vždycky když potkám autobus, představuju si, jak by to vypadalo, kdyby každý z cestujících, kteří v něm sedí, jel vlastním autem. A najednou mi ten autobus už tolik nesmrdí. :o))
Takhle podané ano. Naši prarodiče ale nejezdili na dovolenou nikam. Ať pojedme čímkoli co má motor vždycky tím zarazíme planetě hřebíček do rakve. Bezkonkurenčně největší prasárna pro ovzduší je ale letadlo :-(
S tím letadlem souhlas. A vůbec není důležité, kolik ekologických škod připadá na jednoho pasažéra, ale samotný nepoměr mezi "důležitostí" cesty a vzniklými ekologickými škodami.
Kdybychom porovnali ekologické dopady přepočtené na jednoho pasažéra a kilometr uražené vzdálenosti, netroufám si odhadovat poměr k autu nebo autobusu. Ale za nejpodstatnější považuju to, že se na takovou vzdálenost člověk vůbec potřebuje přepravovat. Stojí vůbec smysl a účel takovýchto cest za ty obrovské ekologické škody? Vzhledem k tomu, že ekologické škody nikdo nevyčísluje v penězích, tedy ani nehradí, tak asi ano... :o))
Kolik dolarů tedy stojí zdravá biosféra? Jakou část jejího zdraví zničí třeba jen tisícikilometrový let letadlem? Nevyšla by nám částka mnohonásobně vyšší než suma zaplacená za letenky?
Někdo cestuje rád. Chce na vlastní oči vidět bídu Indie, vrcholky And, divočinu a prérie Ameriky, austrálské pouště či africké savany. Chce zažít střevní potíže Asie či tropické nemoci rovníkové Afriky. Já ne. Pro mne je louka za humny, les za řekou či vesnice v sousedním kraji zajímavou až až. Čím jsem starší, tím víc se zajímám o detail než o rozostřený celek a krátká návštěva jiného světadílu je z hlediska poznání opravdu problematická. Takže mám zato, že je lepší jet na výlet za humna a ty podrobně poznat, než cestovat bůhví kam. A když už jet či letět v dálavy, tak na pořádně dlouho , tedy řádově na měsíce či roky. To se pak kapka leteckého benzínu ve svědomí ekologicky uvědomělého cestovatele jistě právem vstřebá
Podepisuji bez výhrad.
Jejda jejda, to je pořád, autobus, smarí auto, letadla smradí, kdyby už se všichni zamysleli hlavně ti vědci nahoře a vymysleli ekologické paliva, to by se všem ulevilo a nemuseli by se osočovat kam kdo jel. ale naftové lobby to asi nedovolí.
Přesně tak. Myslím si, že ekologicky čistší technologie už dávno existují, ale celosvětová naftařská lobby brání jejich rozšíření, protože by přišla o své zisky. :o((
Ano přesně tak, zatím asi fakt budem muset počkat až ropa dojde, jinak to nevidím, zatím z ropy žije svět když si vezmem všechny ty spotřební daně apod. až se ekologicky začne vyrábět vodík, tak nevím jak na něho dají spotřební daň. když odpadem bude vodní pára.
Vidím to úplně stejně. Problém ale bude v tom, že až ropa začne docházet, propukne ropná krize, bude přibývat válečných konfliktů, ale ropné lobby to pořád bude stát za to, protože cena ropy vylítne nahoru a oni na tom budou vydělávat. A západní společnost je na ropě natolik závislá, že tu lichvářskou cenu bude "ochotně" platit.
Medvěde, teorie "spiknutí" se mi k tobě, pozitivnimu optimistovi ani trochu nehodí.
Jsi první, kdo mi něco takového říká. Mně říkají "negativistický škarohlíd", "paranoidní pesimista", "trudnomyslný skeptik" a já nevím co ještě, ale "pozitivní optimista"? Z čeho tak soudíš?
Jinak k té teorii spiknutí. Nejsem zastáncem žádné takové teorie, ale jsem přesvědčen o tom, že se jedná o naprosto přirozený výsledek působení tržních sil. Kdo na něčem slušně vydělává, udělá všechno pro to, aby tomu tak bylo co nejdéle, a to poslední, co by mu v tom mohlo zabránit, je nějaký "veřejný zájem". Tyhle subjekty dokonce popírají samotnou existenci čehokoli, co by veřejný zájem mohlo byť jen vzdáleně připomínat. Proto jsou zastánci "volného trhu bez přívlastků" tak alergičtí na slova jako "sociální" nebo "ekologický".
Že jsi pozitivní optimista soudím z tvé víry, že trpělivým a soustavným vysvětlováním svých postojů, změníš smýšlení a chování druhých a nakloníš je k vyznávání a praktikování tvého světonázoru.
Tak v tomhle ohledu jo. Nebo ještě trošku jinak: Nevím, jestli tato metoda bude nebo může být účinná, ale jsem přesvědčen, že nejúčinnější je postupovat zdola a hlavně od sebe samotného.
Jsem odpůrcem "marketingových" přesvědčovacích metod. Názor se musí uchytit proto, že je správný, a ne proto, že ho někdo umí lidem "šikovně" vnutit. Proto mě tu mnozí napomínají, že postupuju netakticky, ale já žádnou taktiku nepoužívám. Prostě jen říkám, co si myslím.
Mimoto nejde o to, čí ten světonázor je, ale že k určitým principům nějak nevidím rozumnou alternativu.
Tato metoda v historii vedla ke změnám, které však byly udržitelné pouze diktátem.
Řekl bych, že je to přesně naopak. Pokud trpělivým vysvětlováním dosáhneme toho, že si někdo začne určité skutečnosti uvědomovat a ztotožní se s určitým názorem, pak k udržení těchto postojů není zapotřebí žádného diktátu.
Diktaturou se udržují pouze "názory", které byly lidem vnuceny násilím, podvodem nebo "šikovným" marketingem (propagandou). Z takových názorů totiž lidé velmi rychle vystřízliví a touží je změnit, což se někomu (držitelům moci) nemusí líbit.
Tvá teorie má jednu vadu: S postupující globalizací (hlavně ekonomickou) se následky takových ideologických havárií budou stupňovat. A podle mého názoru si už další takovou havárii nemůžeme dovolit, protože by její následky mohly být pro lidstvo (a vlastně všechno živé na planetě) vyloženě fatální. Tady už nejde o to, že by si lidstvo natlouklo nos, ale tady mu jde už o holé přežití. Proto není věc možné nechat dojít tak daleko, abychom riskovali, že příští havárie bude poslední a definitivní...
Tak to teda ne, první jsem ti to řek JÁ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-))))
Btw: Hezký a klidný Vánoce všem - anebo každýmu takový, jaký si udělá ;-)
k tomu nebezpečí vyhynutí : kdysi koncem prvohor / začátkem druhohor prej došlo k vyhynutí 90% živočišných druhů. Začínalo to stejně jako jsou momentální trendy -- prudce ubývalo lesů a šířily se pouště....
Jednou z největších chyb je meliorace a příliš rychlé odvádění vody z krajiny. Současné budování kanalizace v každé vesnici možná bude mít podobné dopady. Místo aby se dešťová vody přirozeně vsakovala do půdy a doplňovala zásoby podzemních vod, bude jako "přebytečná" závratnou rychlostí odvedena do řek a bez užitku skončí v moři. Myslím, že se časem dočkáme programů typu "Zadržte vodu". Zatím "jen" vysychají studny...
Ad "Zatím "jen" vysychají studny.." To by taky každý Jouda nesměl mít dneska za barákem bazén...
U nás na chalupě letos v létě byl nějaký problém s vodou. Obecní úřad defakto zakázal zalévání vodou ze studny a co myslíš, tihle umělci si vesele napouštěli ty svoje nádrže dál a nikoho to nezajímalo...
To je přesně to, o čem mluvím. Příčinou je masové nadřazování soukromých zájmů nad zájem veřejný. V jiné podobě se tento problém prohlubuje také v důsledku zvětšujícího se podílu zastavěné a vyasfaltované plochy. Voda dopadající ve formě deště na tyto plochy se nemá kam vsáknout, je odváděna potrubím přímo do vodních toků a opouští krajinu.
Jedinou cestou, jako zabránit postupující desertifikaci (postupné přeměně v poušť) české krajiny je umožnit vodě zůstat v půdě a v podloží. Toho se dá dosáhnout jedině striktním omezením výstavby nových objektů bránících vsakování vody do půdy. A to se neobejde bez tlaku na snižování objemu a na optimalizaci struktury soukromé i veřejné spotřeby a ekologizaci způsobů pokrývání potřeb (výroby a dopravy). Ekologie holt není jen problém globálního oteplování a znečišťování ovzduší.
kamarádi, nebuďme fundamentalisti. Dbejme na "všeho s mírou" -- už to tu bylo mnohokrát řečeno. Převážení australského vína na Českomoravu je hovadina, ale dát si pěkný vandr je fajn, i když je spojen s převážením mýho těla i jinak než na kole.
kamarádi, nebuďme fundamentalisti. Dbejme na "všeho s mírou" -- už to tu bylo mnohokrát řečeno. Převážení australského vína na Českomoravu je hovadina, ale dát si pěkný vandr je fajn, i když je spojen s převážením mýho těla i jinak než na kole.