Občas se zamýšlím, co mne u toho kola tak drží? Kolik já mohl ušetřit peněz, nekupovat si pořád něco nového na bicykl, nebo kolik jsem jich mohl vydělat netrávit na něm tolik času. Možná, že i nějaký nadějný vztah by skončil happy endem, kdyby má vytoužená tak záhy nezjistila, že je u mne vždy až na druhém místě za mým milovaným bikem. Co my to kolo dobrého vlastně přináší, sakra? Pár věcí mne napadá, ale jsou to samé takové potrhlé, iracionální věci a tak se ptám Vás, abych zjistil jak na tom jste Vy a porovnal to se svými pocity, tedy abych zjistil podstatu dané "úchylky" :-).
vzalo mi číst volného času. Dalo mi zábavu a pohyb. A taky možnost dopravit se vlastní silou dál než pěškobusem
racionálně vzato je kolo spolu s plaváním nejlepším sportem pro klouby nohou -- nezatěžuješ je váhou těla.
2)výkon na tzv kyslíkový dluh člověku nesvědčí. Lepší je namáhat tělo dlouho a pomalu. Perfekt tak procvičíš srdce a plíce, takže čím delší výlety, tím líp.
3) ten krček stehenní kosti mi zlomili v Bělorusku květnu. Z místního špitálu jsem se zachránil po třech týdnech. Kost už začala srůstat. Doktoři doma se mnou nedělali vůbec nic, protože kosti se porovnaly rovně k sobě. Prostě vymakaný cyklo-svaly drží kostru pohromadě. Žádný šrouby - nic. Krček je prej špatně vyživovanej a hojí se pomalu. V září jsem začal jezdit na kole tak, že sedlo jsem dal co nejníž a kolo pod sebe zasunul stojíc na zdravé noze. Zlomenou jsem jen točil klikou a zdravou silně přišlápl. Při zastavování jsem se musel soustředit abych nepřepadl na zlomenou stranu. To by byla katastrofa. Berle jsem vozil na zádech. Odkládal jsem je až kolem vánoc. (detaily v knížce "Ze života cyklotrempa") Prostě kolo je objektivně nejlepší.
A hlavně mě to na něm baví.
Kolo v jakemkoliv pojeti je, za predpokladu, ze se provozuje rozumne, jeden z mala sportu, ktere se daji provozovat po cely zivot. To me na nem bavi. Vyplni mi volny cas, ktery bych jinak prosedel u televize (kterou nastesti nemam). V neposledni rade mi kolo umoznilo poznat spoustu podobne prastenych lidi. Je skvele sedet u piva s nekym, kdo rozumi tomu o cem mluvis. Podobne je to i s muzikou.
Tak zatím koukám, samá pozitiva a životní jistoty, teda až na ten stehenní krček o kterém jsem četl v knížce, ale co kolo polámalo, to zase vyhojilo, takže 1:1. Že by teda nebyly žádné ztráty? Já osobně mám takový malý problémek s výběrem vhodného protějšku. Mrknu se na pěknou "kůstku", ale pak zkonstatuji, že na kolo by to asi nebylo to pravé ořechové a jdu o dům dál.
Já bych to neviděl tak zle... Najít ideálního partnera je téměř nemožné, takhle se aspoň nemusíš kvůli nikomu omezovat.
Trochu ti závidím.
No vždyť jo, já si neztěžuji, já to uvádím jen jako příklad, že tahle vášeň ke kolu má i své stinné stránky. Mám třeba kamaráda a z toho si v práci dělali šoufky, že dojíždí na kole. Občas mu z legrace vypustili duši a tak podobně, takže se nakonec nakrknul a změnil lokál (teda pracoviště).
Tak jí nech ať nejezdí. Moje Manželka toho taky moc nenajezdí. Její kůň je tanec, což zase nemusím já:o)
Ona se mnou občas vyjede, já se jdu občas podívat na její vystoupení a zatím nám to funguje dobře. Nemusíš přece žít jen s cyklistkou ne?
kolo mi dalo dost, po zlomené noze jsem sotva chodila, běhat už vůbec nešlo. Na kole kupodivu není vidět jestli kulhám. S kolem jsem získala fyzičku, potkala spoustu dobrých přátel. Skoro pokaždé, když někam jedu, třeba jen po okolí, jsem fascinována tím, že vlastní silou je člověk schopen se dostat kam chce. Sice mi kolo bere čas, ale přeci se nemůže stále jen pracovat.
Kolo mi nevzalo nic. Je to stejné jako cokoliv jiného - pokud to člověk nepřehání tak naopak dává. Nejsem v tomhle směru fanatik a kolo beru jako něco co mě baví. 20 let jsem chodil po horách s batohem na zádech a teď si užívám nádherné volnosti, když mi bágly veze kolo.Já osobně bych kolo za ženskou a rodinu nevyměnil.
Já osobně jsem koupil tandem a nemusel jsem měnit ani přitelkyni. Nejdřív se cyklistice nijak extra nevěnovala, prý neměla s kým. Pak, když jsem přišel z bláznivým nápadem koupit ten tandem, tak si klepala na čelo. Pak se mnou na něm objela na takové předsvatební cestě republiku a prohlásila, že hezčí dovolenou v životě nezažila. Hned nato jsme se vzali a dneska já jezdím 2.ležák a ona zkouší se mnou jezdit na ležáku taky. Mimochodem, když jsem přivezl ten první, tak prohlásila, že je to další krám do baráku a že na toto by v životě nesedla! Loni prodala crosse a začíná jezdit právě ten můj první ležák a jen si pochvaluje. S ženskou je to, člověče, jako s dětma, musíš jí k tomu přitáhnout resp. přivést a ona už se pak chytí!:-)
Mně vzalo tedy taky fůry peněz, které tady nechci ani nebudu raději zveřejňovat:-), ale dalo mi neskutečné zážitky, skvělou relaxaci po práci, volnost, svobodu pohybu, nádherný pocit, který máte pokaždé, když se někam dopravíte vlastní silou a super prožitky během jízdy nádhernou přirodou. Zdravý životní styl, který mi naprosto vyhovuje a radost z pocitu stabilní tělesné váhy!:-)))))
Mně také kolo nevzalo vlastně asi nic, jedině loňský pád mi přivodil zdravotní potíže na půl roku. Ale to nebyl problém kola jako takového, ale moje blbost v tom sjezdu.
Peněz jsem do kol narval hodně, ale ty neberu že mi je kolo vzalo ale jako dobrou investici (zase jsem díky tomu ušetřil za spoustu jiných věcí, které si nekupuju).
Manželka jezdí na kole také, takže tady je to bezvadné, že je to i společný koníček.
A přineslo mi věcí spoustu. Od nezpočetně krásných zážitků, přes pozitivní vliv na zdraví (kromě toho pádu, ale to byl jediný vážný pád za 20 let ježdění na kole, takže to také není tak hrozné) a fyzičku.
Nepřemýšlím o tom v této dimenzi. Vnímám hlavně to, co se NEMUSELO VZÍT OSTATNÍM díky tomu, že jsem se rozhodl místo auta používat kolo.
Když pominu všechno to, co by se bývalo muselo spotřebovat a zničit, aby vůbec auto, které bych si v opačném případě koupil, mohlo vzniknout, tak hlavní přínos svého rozhodnutí vidím v tom, že se za posledních deset let díky tomu nemusely spálit zhruba čtyři tuny pohonných hmot, že jsem svým rozhodnutím za stejnou dobu snížil hlučnost ve svém bezprostředním okolí o zhruba 80.000 "decibelhodin" a hlavně jsem nepřispěl k tomu každodennímu masakru na českých silnicích, kterému i beze mě padají za oběť v průměru čtyři lidské životy denně.
Tolik vas pise kolik vam kolo vzalo penez, ale asi zalezi s cim to porovname. Oproti lezeni v posteli mozna jo. Ale kdybych ujete kilometry prepocital na cenu autobusy, vlaky, nebo dokonce auto - tak jsem velkou hromadu penez usetril.
Minimalne hodinku pohybu kazdy den (pokud neni vylozena siberie, nejsem nemocny, sluzebne pryc na vic dni)
Volnost
Spoustu pěkných zážitků při vyjíždkách a cyklovandrech, poznání okolí
Když to s kolem člověk nepřehání, jak tady psal Zden42 nic mu to nebere a jen dává. Já to svého času docela přeháněl, prakticky jsem se odnaučil chodit, ale to je už dávno. Nicméně, "nezdravá závislost" na biku u mne trvá. Mám kamaráda a ten své kolo bere "jen" jako sportovní náčiní. To nějak nedokážu. Ten stroj, poháněný silou mých svalů (a někdy i jen silou vůle), jako by se stal součástí těla. Každé zavrzání, závada či šrám stroje je pro mne horší něž drobné zranění těla. to se totiž zahojí. Bike, to jsou má křídla, na kterých letím lesem, loukou, někdy zas trestaneckou koulí na noze, když se ploužím vyčerpán do nekonečného kopce. Krásný bike je "sochou", uměleckým dílem, pro mne osobně cennějším, než skutečná socha nebo obraz. Řiká se, že dýmka se nepůjčuje, já dodávám, že ani kolo bych nepůjčil. Je to normální, taková závislost? Není to příliš velká daň za ty skvělé pocity z jízdy, pocity opojné svobody. Mají to druzí lidé také tak?
Já jsem si z kola neudělal přímo modlu, ale určitě by mi dost vadilo, kdyby mi moje kolo někdo ukradl. Už jen proto, že je to unikát svařený a vybavený na míru podle mých dispozic. Ten rám bych poznal mezi miliony jiných kol.
Chodit jsem se neodnaučil, ale odnaučil jsem se používat MHD. Nepřesedlal jsem však na auto, nýbrž právě na kolo. Po městě tedy jezdím na kole, do přírody se ale vydávám zásadně pěšky. Obojím (městskou cyklistickou a pěší turistikou) trávím přibližně stejné množství času - v dlouhodobém průměru kolem tří set hodin ročně na kole a stejnou dobu pěší chůzí.
Co mi dalo?
tak kolo je relativně nejlevnější sport, takže můžu jezdit kdykoli zadarmo, pokud nepočítám koupi kola, to se třeba s lyžováním, tenisem, apod. nedá srovnat. tam platíte za každou hodinu či sjezd.
Co mi vzalo??
Snad ještě nic, jen volný čas a taky se bojím že mi jednou veme život až si mě nevšimne nějaký ožrala za volantem.
Nejlevnější sport?!? No tak to si teda nemyslím... Raději to ani moc nepočítám, ale minim tři tisíce měsíčně to jsou (a to nepočítám pořizovačku kola).
Tři tísíce měsíčně? Nestraš! Zkus aspoň naznačit za co to je. Dík.
Za kolo ne, to v tom raději ani nepočítám... 1000,- je spinning, zbytek "údržba a obměna" (zrovna včera jsem dával litr za servis bajka - nový řetěz plus montáž Reby). Letos jsem mimojiné obměňoval a měnil komponenty na silničce, takže to zase trošku naskočilo. Do toho občas nějaký ten "obleček", strava, pití, jonťáky, jízdenky, benzíny, noclehy... Pokud bych měl počítat třeba i onu novou vidlu na bajka (stála ve slevě 15600 z 23000; no nekup to:-)), tak jsem ještě úplně jinde (tu ale nepočítám, ta nahradila původní). Když tak nad tím přemýšlím, tak je to možná i víc... A s amortizací kol už určitě, ale to by se do ceny mělo počítat taky; vezmu-li životnost kol 5 let (ať nežeru), tak to mám další dva tisíce měsíčně z pořizovačky... No, není to levný sport...
Pokud nebudu počítat pořizovačku kol a hadrů, tak tři tisíce měsíčně jsou tedy nějak hodně. Za co to je?
Ale jinak souhlas, když započítám pořizovačku kol a hadrů a srovnám to s komplet náklady třeba na squash, který přes zimu hraju (a který má poměrně vysoké náklady za kurt za hodinu, když se po práci dostanu až v drahém pásmu), tak stejně vyjde kolo dráž (a to i když nemám až tolik najetých km, teď letos těsně přes 5tis. km, tak protože jezdím na pohodu a hodně terénů, tak mám nízkou průměrnou a tedy hodně hodin - skoro 350 a přepočítávám to při srovnání na ty hodiny, kterých je poměrně dost).
Přesnou evidenci si raději ale ani nevedu, ten přepočet byl jen hrubý odhad.
Ono je obecně problém, co všechno do toho počítat (kolo? hadry?)... Já počítám všechny náklady související s kolem (tzn i třeba spinning). Evidenci si nevedu, ale ono se to opravdu docela naskládá (ted jsem si pořizoval na spinning nové tretry, cyklogatě a triko; neřikám, vydrží to nějaký ten "pátek", ale napočítat tu dle mého musím)... U squashe se platí hodně zejména za vlastní výkon (ve smyslu že vůbec máš KDE hrát), u kola se zase platí za to, že vůbec můžeš jezdit (na čem a v čem). Za vlastní šlapání už tak moc ne (udává se cca 1 Kč/km); ale zkus zapřemýšlet, co na kole cestou "spotřebováváš" - nějaké to pitivo, stravu, jedeš třeba vlakem/autem "někam"...
Navíc já ještě lyžuji a tam je to asi "nejhorší" - platí se docela dost za to, aby bylo na čem a v čem lyžovat a pak i kde (nejbližší sjezdovka je od nás 100 km plus permice)... Nejbližší "Alpy" mne na den vyjdou na dva tisíce (cesta, permice, sváča na svahu)
Při tom hrubém odhadu jsem počítal vše, co je navíc oproti tomu kdybych nedělal nic (tzn. třeba oběd na celodenním výletu přes léto nepočítám, protože bych si ho dal stejně).
Pití a další doplňky jsou u mě oproti ostatním nákladům zanedbatelné, dělám si Regge, které nestojí skoro nic a žádnou speciální výživu nejim.
U mě jsou vysoké pouze dvě položky a to pořizovací cena kol a hadrů (včetně bot). Průběžné spotřebení náklady na údržbu mám poměrně malé. Což je ale dané hlavně tím, že kola jsem do teď kupoval poměrně často a žádné mi nevydrželo nějak moc let a já ho zase prodával; takže spotřebák je u mě téměř výhradně omezen na pláště a pak řetězy, ale řetězy mi zase vydrží dlouho a stojí málo, takže významné finančně jsou jen ty pláště.
A pak ještě když vyjímečně něco zničím, ale to nebývá často (letos jediný případ a to zadní ráfek, ale protože to bylo uprostřed dovolené a potřeboval jsem hned jezdit, tak jsem kupoval celé zadní kolo, které bylo slušné k mání hned a které nechávám jako rezervní, takže to stálo celkem dost).
U toho Squashe i když mám dobrou dražší raketu a dražší kvalitní boty, tak to pořád je v nákladech docela mizivé (přeci jen ta raketa mi vydrží poměrně dlouho, jen jednou za rok nechám přeplést a to moc nestojí a slušné boty také drží). Obleční na squash mám za nula nula nic, preferuju nasákavací bavlnu, takže to tu mám hafo starší triček a trenek.
Proto ten squash i přes poměrně vysoký náklad za kurt za hodinu vychází vlastně docela levně (také je to dané tím, že u squashe není možné trávit týdně těch hodin nějak moc, u mě 3x týdně hodina je maximum, víc neodregeneruju).
Vlakem během roku jezdím poměrně často (oblíbené výlety typu na Špičák vlakem a pak zpět terénem přes Pancíř do Plzně), ale to jezdím skupina, takže náklady za vlak jsou malé.
A autem jezdíme pouze dvakrát do roka na dvě dvoutýdenní dovolené, ale to bych do nákladů nepočítal, protože nebýt kola, tak jedem stejně i bez nich.
Teď mi ty náklady doufám trošičku klesnou, protože jsem teď pořizoval dva dražší fully krátce po sobě (po roce a z toho ten druhý je teď měsíc nový) s kterými jsem maximálně spokojený (jako z žádnými koly nikdy předtím). Takže doufám, že teď aspoň 2 roky žádné nové kolo nebude.
Hmm tak 3000 měsíčně?
zajímavé, tak asi každý to bere jinak, asi bych do toho nezapočítával spining, jídlo pití, apod. jak tady jinde bylo řečeno, jíst pít musím vždy, pravda ža na kole mám větší spotřebu, ale i tak.
Já jsem měl starého olprana toho jsem měl 12 let šlapal stále hezky, stál asi 6000 kdysi, pokud nepočítám sem tam opravy, to bylo pár stovek tak jeto v klidu, tedko jsem si pořídil kellyse za 12 000, nějaký dres zimní a letní, to byly zatím pořizovací náklady to je tak všecko co jsem do kol vrazil za svůj život, pro orientaci je mi 24 let.
Jenže to je právě o tom, co všechno do toho počítat. Já tam počítám i onen spinning, protože je součástí tréninku. Jídlo a pití počítám, protože normálně se müsli tyčkama apod "sračkama" a jonťákama a nealkopivama a kofolou neživím. Taky obvykle nedávám dva obědy:-) atp. Zkrátka je to jako ve statistice, záleží CO všechno se do toho zahrnuje... Moje kola stála 14, 30 a 60 (i s 10% slevou). Ale letos jsem do jednoho (to za 30) "narval" cca 12 tisíc za obměnu některých komponent (byly fuknční, ještě by možná rok vydržely; ale sedlo mi vadilo, chtěl jsem jiné atp; no zbylo mi toho skoro na další kolo:-)) - počítat to tam? Podle mne ano. Nebo třeba thermo bidon, thermo ponožky, moira čepičku... Já prostě beru všechny peníze, které vydávám kvůli ježdění (případně ve spojitosti) na kole. Třebas i startovné na závodech... Prostě kdybych kolo (kola) neměl a nejezdil, tak tyto peníze zkrátka neutratím...
Tak to jo v takovémto širším pojetí. Já třeba na spining nechodím, max. doma na rotopedu, v zimě skoro nejezdím, to až tak jak bude víc než +10°C ve vetší zimě mě to nebaví,
Tak to jsi dal za kola opravdu mnoho a ty ostatní věci s tím související.
"Když nebudu kouřit, tak mi ty peníze ... Nezbydou"
;-D
To je přece jasné. Utratí se za nějaké jiné blbosti... Mám pocit, že čím víc člověk vydělává, tím míň peněz má... :-))
Že vám do toho vstupuju... To je přece známá věc: Tempo růstu očekávání v oblasti spotřeby a životní úrovně je vždy vyšší než tempo růstu čistých příjmů. Tohoto principu využívají například banky a nechávají zadlužovat lidi přes únosnou mez. Stejný princip platí nejen u jednotlivců, nýbrž také u států. Ty se velmi snadno dostávají do dluhové pasti, ze které pro ně už není cesty ven, z čehož pak nestydatě těží nadnárodní kapitál a bohaté státy.
ano, i tak se to dá říct... :-))
Jen to "nestydatě těží nadnárodní kapitál a bohaté státy." tedy hoodně (alespoň pro mne) zavání duchem marxismu-leninismu...
Porozhlídni se po světě. Tohle nemá s marxismem-leninismem nic společného. Nebo si myslíš, že za extrémní zadluženost (nejen) rozvojových zemí může tato ideologie?
Nehodlám se s tebou pouštět do diskuze na takové téma a na cyklo fóru už vůbec ne. Ono nic není černobílé... Zadluženost některých (ne-li většiny) tzv rozvojových zemí většinou souvisí s tím, že si tam vedou občanské války, absolutně nevyužívají možnosti "země a lidí" (přírodní bohatství atp). Česko je taky zadluženo, ale nemlátíme se tady po prázdných makovicích a přeci jenom "pracujeme"...
Jinými slovy mi tvrdíš, že za svou bídu si všichni mohou sami. Přesně thle já si nemyslím.
My tady jsme přece jenom v trochu jiné situaci. Mimo jiné nám donedávna patřily i surovinové zdroje na našem území. Rozvojové země tohle štěstí nikdy neměly. Asi by se Ti taky nechtělo pracovat, kdybys věděl, že veškerý výnos z Tvojí diny půjde na splácení pouhých úroků z úroků - z dluhů, za které nemůžeš.
Ona to je objektivní pravda, takže nezáleží na tom, kdo ji říká.
Četl jsem Kapitál. Celý. Přiznám-li to někde, litují mě."To muselo být hrozné ..." Nebylo. Kolik těch litujících ho četlo?
Mluvíš mi z duše. I já jsem Marxův "Kapitál" četl. Dokonce v originále. Zkoušku z politické ekonomie jsem skládal na Schillerově univerzitě v Jeně.
Ani já si nepřipadám jako politováníhodný chudinka. Chudinka bych možná byl, kdybych četl jen to. Ale mám srovnání i s jinými politicko-ekonomickými proudy. Svůj názor jsem si utvořil na základě studia i životní praxe naprosto dobrovolně a nikdo mě k tomu nenutil.
Samozřejmě vnímám, kdo moje postoje kritizuje z pouhých ideologických pozic bez znalosti věci a kdo pracuje s promyšlenou a fundovanou argumentací. Řekl jsi to hezky. Ti nejostřejší odpůrci toho četli zpravidla nejméně.
Už zase.....Vypněte ho...
No jo, už zase. Když oni mi na to tak hezky nahráli. Vidím tyhle souvislosti opravdu skoro všude. A jak tak zjišťuju - nejsem sám. Takže na tom asi něco bude. Ale budu se krotit. Do tohoto tématu tyhle řeči nepatří. :o))
... a víc potřebuje ...
(Pak šlus ... Z nemocnice se vrací ouplně někdo jiný...)
Peníze jsou třeba, ale ne za každou cenu ...
;-E
přesně tak... taky jsem nějak (letos) zjistil, že jaxi "potřebuju" lyže slalomky, bajka coby další kolo na jěždění po horách (a závodech), nový foťák (ok, ten potřeboval, protože starý rozflákal mladej)... :-))
Jen s tou úsporou za cigarety budu mít velký problém... Nechce se mi totiž zase začít kouřit... :-)