Vysvětlete prosím někdo laikovi, co znamenají čísla 700x35C, 75PS, 35-622 na pneu krosového kola a jaké náhradní dušičky se dají použít. Díky
Stačí, když v obchodě řekneš tato čísla a duše ti rozhodně dají správné, protože duše je věc elastická a dá se roztáhnout na různou šířku pláště při nafouknutí - samozřejmě při spráném obvodu - tzn. velikosti kola. Navíc na duši je vždy barvou vytištěno pro jaké velkosti kol/ pláštů se dá použít ( to pro případ, že bys duše kupovala sama v obchod´áku:-) ) Jinak ta čísla označují velikost a šířku pláště + max. možný tlak, na který je možné duši v pláši či plášt´(bezdušový) sám obvykle nafoukat.
Jestli máš krose, pak tam bývá pneu 27".
Ale hlavně se koukni, jaký máš ventilek - to je pro nákup duše rovněž dost důležité :o)))
Jestli tam máš galuskový ventilek a nevíš, jak ho foukat, tak bych Ti to moc rád poradil...a nebude to ani tak drahý :-)))
Já se taky přidám s prosbou o radu :)
Co přesně ty rozměry označují ?
Třeba 37-622 (700x35c) je 28" plášť. Tušim, že 28" by měl být průměr dosedací plochy v ráfku (28" je 711mmm), jako u autopneu, ale co je šířka a co výška profilu (35, nebo 37)?
Som voľajaký zmetený :)))
Výška není ani jedno (výška je téměř u všech plášťů nezjistitelný parametr, tedy pokud si je nasazené už sám nepřeměříš), oboje je šířka.
No a 622 a 700 je obojí průměr pro stejnou velikost plášťů jen pokaždé se měří něco jiného. Oboje je pro krosové nebo silniční pláště. Z čeho přesně ty údaje vychází netuším, prostě si je tak někdo vymyslel (může to být jak z průměru ráfku a to ještě záleží kde měřený a pak to větší číslo bude pravděpodobně z průměru pláště).
Nojo, s tím průmětem to neřešim, jen mě to zajímalo. Ale ta šířka je tedy 35, nebo 37mm? Ne, že by to mělo velký význam, ale vždycky jsou tam dva rozměry, většinou o 2mm rozdílné :(
To je zase jiná metodika měření a skutečná šířka nemusí být ani jeden z těch rozměrů.
Ono to kromě metodiky (která je různá jak pro ten jiný typ rozměrů, tak ale i pro stejný u různých výrobců plášťů) to závisí i na šířce ráfku. A dokonce se to liší i kus od kusu u stejného pláště.
Pro zajímavost, jak je to v reálu. Schwalbe pláště v šířce 2,25 (což je 57mm i to Schwalbe v milimetrech udává, že to je 57mm).
Na ráfcích s vnitřní šířkou 17mm (velmi častý rozměr XC ráfků) jsou v reálu široké nejčastěji 52mm.
Na ráfcích 19mm vnitřní šířky (např. DT 4.2d) je to nejčastěji 53mm.
Na ráfcích 23mm vnitřní šířky je to nejčastěji 55-56mm.
Měřil jsem takhle celkem cca 20 plášťů.
V reálu je tedy udaná šířka jen čistě orientační parametr. A pokud tě to zajímá, tak si je musíš sám přeměřit pro tvůj ráfek.
V reálu se pak klidně stane, že 2,1 pláště od jednoho výrobce jsou širší než 2,25 od jiného.
Zkus zapátrat ve vyhledávači, myslím, že definice toho loni kdesi vyhrabal žofka.
Že to tu bylo, viď?!? Já jsem se to už pokoušela hledat, ale neměla jsem tolik času...
A PSI značí tlak v librách na čtvereční palec? Existuje nějaký přepočet na atmosféry nebo na MPa? Já to zatiaĺ zkouším zmačknutím palcem ...
;-D
Děláš to dobře. PSI = Palec Stlačení Indikátor :-)
Ve spoustě případů je to ale nepoužitelné.
První případ jsou velké tlaky u silničních plášťů. Poznat pocitově jestli tam je 8, 10 nebo 12 barů je obtížné a přefoukání může mít tragické následky (takový za jízdy bouchnutý plášť nebo prasklý ráfek, který nevydržel ten tlak opravdu není nejlepší).
A druhý případ, když se jezdí u spodní hranice povoleného tlaku pro větší pohodlí. Já třeba foukám v rozmezí 25/30psi - 30/35psi. A rozdíl třeba 20 x 25 psi přesně nepoznám. Kdybych ale foukal už jen 20 psi, tak i přes 2,25 objeměnšjí plášť se už velmi rychle zvyšuje riziko proražení (a i zničení ráfku) a to při moc malém tlaku i bez vyložené jezdceké chyby (při větší chybě, větší rychlosti a pořádně rozbitém sjezdu se dá prorazit cokoliv, tedy i dostatečně nahuštěný víceobjemový plášť).
Tak to já to buším na doraz. Kašlu na pohodlí, hlavně když to letí jak tryskáč. Raději technické úseky pojedu ve stoje než bych nechal spadnout průměrnou rychlost :-)
Už se mi stalo, že mi v relativně vysoké rychlosti a navíc v zatáčce praskla přehuštěná duše. Sice jsem to ustál, ale pocit to příjemnej nebyl. Nechci ani domyslet, jak bych býval dopadl, kdyby se to stalo na předním kole... Za to by mi ta průměrná rychlost nestála.
Když se kácí les, létají třísky :-)))
No, ale nemusel bych lítat ještě já a skončit někde hubou ve štěrku.
Tak to si kup něco na širokejch pláštích. Tam neuteče při defektu vzduch tak rychle jako u crosse. Nesmíš to ale kuchnout durch až do ráfku jako se to letos podařilo mně :-)
A nemaj široký pláště moc velkej valivej odpor? Já to přehušťuju právě kvůli nižšímu odporu. V takovym případě nemusím nic kupovat, stačí míň hustit a efekt bude stejnej - neprdne to a bude to mít trochu větší valivej odpor.
Už se to tu zmiňovalo hodněkrát. Při stejném nahuštěný má širší plášť naopak menší valivý odpor (na asfaltu a tvrdém povrchu, pro měkký povrch je to ještě úplně naopak).
Problém rychlosti je v tom, že sice valivý odpor širokého pláště klesá, ale zase narůstá odpor vzduchu (který roste kvadraticky, takže při větších rychlostech přes 30km/h ten aerodynamický zcela převáží a proto třeba profíci vozí na silničkách pláště úzké).
Díky za poučení. To jsem netušil. V mém případě bude hrát roli ještě moje na cyklistu poněkud nezvyklá hmotnost. I s kolem mám kolem 140 kg. To pak ty pláště reagujou asi jinak... Navíc odpor vzduchu se při mé "rozložité" postavě kvůli širším plášťům už asi o tolik nezvětší.
Na takovou váhu jsou opravdu lepší širší pláště. Crossové v tvém případě nezachrání ani vysoký tlak. Na obrubníky musíš nejspíš najíždět velmi opatrně. Pro tebe by válce se šířkou 2,35 byly velkou úlevou.
Po chodníku téměř nejezdím. Na obrubníky víceméně "skáču" (přední kolo zvednu a zadní pak odlehčím). Nejsem si jist, zdali bych tebou doporučovanou šířku sehnal pro trekový průměr ráfku 28".
2,35 bys do trekového rámu nenacpal ani kdyby se dali sehnat. Šíři 47 mm se tam ale vejde v pohodě, a není problém jí sehnat za pakatel : http://www.cyklosvec.cz/index.php?akcia=detaily...
Jezdil jsem takové pneu na crossu při cykloturistice na těžko a byla to pohoda.
Něco podobného jsem měl i od Rubeny. Byl to Flash 47x622.
Při téhle šíři ani neházeli. Je zajímavé že při rozměru 35x622 a 32x622 házeli jako hrom. Možná je to i tím že ty balóny nebylo nutné hustit na tak vysoké tlaky jako ty uzké.
Tady jsou :
http://shop.bike4u.cz/index.php?pid=200&id...
Měl jsem možnost svézt se na tomhle :
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/cross...
Byl jsem v šoku jak malý odpor ty 26x2,35 obludy měli. Při tom ale pruží líp než shitová crossová vidle. Pokud bych chtěl pro sebe kolo vyloženě pro městský provoz, tak je tohle můj jediný možný kandidát.
Záleží co jezdíš. Jakmile je měkký povrch, tak to nabušených pláštích jede naopak mnohem hůře.
A hlavně v rozbitém terénu to pak skáče jak koza.
Mě je ale hlavně nějaká průměrná rychlost úplně ukradená, letos mám celoroční pod 15km/h.
Kdysi jsem ale jezdil užší pláště a hodně nabušené taky a průměrná rychlost mi zajímala. Teď zpětně nechápu, jak jsem na takových pláštích mohl jezdit v rozbitějším terénu (ale ono je taky fakt, že dříve jsem v něm skoro nejezdil).
Bláto je mi odporné, přímo ho nesnáším. no a na šutrech to skáče a lítá. Jsem zvyklý jezdit i dlouhé úseky ve stoje. Teď jsem mrknul na komp a vydělil kilometry časem. Celoroční průměr je na MTB nestydatě vysoký. Raději nebudu uvádět cifru ale přes 20 to je. Ono hodně dělá focení. Když s někým jedu, musím jim ujet abych je vyfotil a následně dojet a znovu předjet, fotit. To samé celou cestu pořád dokola. Oni jedou v pohodě a nechápou kde jsem ten průměr vzal.
To už je hodně vysoký průměr na bike, i když určitě jezdíš výkonostně výrazně lépe než já. Přeci jen při takovém průměru už to tolik terénu, kde by ten tlak výrazně vadil zase tolik nebude.
Já jinak třeba sjezdy jezdím také ve stoje a to i přes to, že jezdím fulla. Ono se na rozbitějších a techničtějších ani jinak nedá. S přehuštěnými plášti bych se v takovém terénu ale brzo zabil.
Tohle me prave vzdycky prislo docela vtipny :o) Jsou lidi, co se podle cyklokompu chlubi treba AVG 25 km/h v terenu a pak, kdyz se zucastni treba jenom detske delky nejakyho maratonu, nestaci se divit, ze nejeli ani 15 km/h a pritom jsou na kasi :o)
Prumerna rychlost muze byt hodne zavadejicim pojmem, vsak to i sam pises. Je rozdil, kdyz nekdo vyrazi v 9 rano, ujede 180 km s AVG 30 km/h a pritom je doma ve 23 hodin v noci- na druhou stranu se da ujet tech stejnych 180 km pri stejnym AVG za 6 hodin od prvniho slapnuti do pedalu. Ta druha varianta je tak nejak objektivnejsi.
U mně to dělají hodně švihy po práci. Vyrazím jen na 2 hodiny, jedu kaši, nikde nestavím a snažím se nachrtit co nejvíc. Vlastně takový krátký maraton každý den. Samozřejmě každý den ne, střídám to se silnicí. Tu ale jezdím stejným stylem. Všední den je chrtění, a o víkendu kochání za odměnu (pokud nefotím chrty v akci) :-)
Dík.
Na krosu mi to stačí ...
;-)
Záleží co jezdíš a kolik vážíš. Třeba kamarád je poněkud vyšší váhová kategorii (má přes 100kg) a občas s námi na krosu jezdí v terénu a problémy s prorážením má pořád a to hustí přesně na maximální povolený tlak plášťů. Opět by to bez měření nešlo.