Nakolácká averze vůči Olpranům je téměř všeobecná. V dolním povltaví a v polabí jich jezdí hafo. Majitelé si nestěžují, mnohdy je dalším kolem zase Olpran. Pro ježdění po městě, na nákup, do školy - tedy vždy po silnici nebo po chodníku to kolo zřejmě službu odvede. Vypadá-li jako MTB, je to jen vzhled. V terénu nepoužívat!!!
Olpran Laser (dětské 26" kolo od 10ti let). Máte zkušenost?
Děkuji, Pavel.
Pridávam názor menšiny:
- za 4 mesiace som na Olprane (krosovom) najazdil 2000 km.
Zatiaľ bez poruchy.
pamatuji zašlou slávu, když na Olpranu jel závod /možná závody/ světového poháru, tuším, Mike Kluge a to bylo celkem eso, tenkrát se zdálo, že má Olpran dobře našlápnuto. bohužel, "schopný" managment pohřbil naděje nejen Olpranu, ale třeba i velké části olomouckého Mila atd. pravdou je, že v Olomouci má Olpran stále centrálu s prodejnou a já už se dlouho chystám se tam podívat, přes sklo výlohy se mi zdálo, že tam mají docela dost doplňkového zboží a na kola bych se taky mrknul
No ještě za mládežnických let jsem na jednom Olpranovi najezdil 20.000 km. Měnil se akorát tuším 4x řetěz, pláště, párkrát se centrovaly kola. Jinak to byl držák. Dnes trčí na půdě, protože by ho nikdo nekoupil ani kdybych mu za něj připaltil. Ale i lak je OK. I když sem se k němu choval jako ke spotřebnímu zboží, nikde se neoprýskal. Akorát pod bovdeny se prodřel.
Takže můžu potvrdit, že Olpran NEBÝVALA špatná kola. Ale management jednou sešel z cesty a dnes se nahoru bude škrabat jen velmi těžko. Když vidím v supermarketu jejich kvalitu zpracování, tak takový kolo je dobrý akorát na cestu na jednocení řepy.
Měli jsme doma postarší olpran a nějak to jezdilo. Co jsem se díval na stránky výrobce, tak ty vyšší modely už vypadají solidně. Ovšem třeba odpružené vdlice na kolech co nestojí ani 4000Kč nebo dětská celoodpružená kola s kotoučovými brzdami - to mi rozum nebere. Dítě potřebuje co nejjednodužší kolo, které vydrží horší zacházení a i nějaký ten pád, než nějakou těžkou potvoru s nefunkčním závažím.
Přesně tak, dítko vidí nějakou celoodpruženou napodobeninu za pár pětek a vysvětluj mu, že je to jen napodobenina a že pokud na tom chce jít mimo zpevněnou silnici, riskuje minimálně zdraví.
U dětských bych se řídil hlavně váhou (tedy hmotností :o)), místo značkou. Ty dětský Mtb jsou ze stejných trubek jako dospělý :(.
Ale na 10let mi přijde 26" velký, i s malým rámem. Moje holky jezdily (mladší ještě stále) do 13ti na 24".
Na Olprana Magic 24" nedám dopustit.Jezdím na něm i v 50letech a paráda. Letos najeto 6000km a bez poruchy : ) http://pokryti.wz.cz/foto/109.jpg
Jeden diskutující tady uvedl, že najel 20 000km a spotřeboval 4 řetězy. To je utopie. Řetěz hodně dobré třídy a při jízdě pouze kmihem s častým řazením nevydrží 5 000km. A pokud by nebyl častěji měněn, tak bude měněna kazeta nebo trojtalíř.
Abych ti to objasnil, nehodlám se tu s tebou dohadovat. Já vím kolikrát sem ho měnil, ty si jen něco myslíš. Když se o kolo staráš, tak se to dá zvládnout.
Jde o to, že když se řekne "VYTAHANÝ ŘETĚZ", lidi si myslí, že se prodlouží v tom smyslu, že jdnotlivé články se vlivem plastické deformace natáhnou a zůstanou natažené. To je hrubý omyl, jelikož k žádným plastickým deformacím nedochází - na to je řetěz dostatečne nadimenzován (předimenzován).
Ve skutečnosti se mezi čepy a válečky dostává směs oleje + prachu, což působí jako brusná pasta. Zvýší se vůle mezi styčnými plochami jednotlivých elementů - je větší rozteč mezi válečky. To způsobí, že řetěz "nepasuje" do ozubení, dochází k bodovému styku váleček X zub. Při bodovém styku je tlak pochopitelně vyšší než, když se rozloží na ploše. Na bodový tlak ozubení není nadimenzováno, tudíž dojde k jeho otlačení (vyhlodání do nerovnoramenného trojúhelníku).
SHRUNUTÍ:
Vše výše napsané lze odstranit tím, že nebudeš mít mezi válečky a čepy brusnou pastu (olej + písek), ale pouze olej.
SHRNUTÍ A PODTRŽENÍ:
Pokud nejezdíš v bahně a řetěz pravidelně pereš, dá se na něm najet i 5.000 km. To že nevydrží víc, je dáno tím, že udržet 100% čistý olej na řetězu kola je prakticky nemožné...
ale kdepak, řetěz se protáhne - stačí vedle sebe pověsit nový a starý o stejném počtu článků.
ale protažení je v tomto případě vlivem větší vůle mezi čepem a dírou, v níž je uložen
Tohle je i můj názor, jenom ta výdrž se mi nezdá. Ale snad by byla i možná, kdybys podle mý chabý fantazie jezdil s trvale nainstalovanou pračkou a nějakým vysoušečem s kapátkem. Nikdy se mi nepovedlo najet na řetěz víc než 2000 km (měrka na čtvrtým zubu), a že jsem se o řetěz jaksepatří staral, jezdil švihem a po asfaltu. Na horáku s IG 51.
Vidiš, kdyby ses o něj nestaral, vydržel by víc :)))
Já ho peru maximálně ve wapce (s celým kolem po blátivé vyjížďce) a pak stříknu druhý den silikonem :( a vydrží min. 3tkm (minulý myslim 4,5tkm včetně loňské celé "zimy"), měřim ovšem jen posuvkou.
To jsem se staral zpočátku, než jsem zjistil, že je to zpoloviny jenom estetická událost. Dnes jsem řetěz na železňákovi stříkal Md sprejem. Byla tak rezavej a zatuhlej, že se vzpouzel projít kladkama. Ani nevím, kolik má najeto, vyhodím to pak všechno.
i se zbytkem kola? ? MD sprej už jsem dlouho neměl v ruce, dříve to býval snad jediný dostupný sprej vhodný pro mazaní řetězu, nevím, jak v něm působila přísada molybdensulfidu, ale používaj jsem ho s nadšením / taky mám pocit, že už moc levný nebude, já teď valím wedéčko - nedávno jsem koupil velký sprej něco přes stovku v Makru - má navíc perfektně vyřešenou trysku kombinovanou s hadičkou, která neodpadává/
Natahování řetězu řeším tak, že ho poměrně často mažu převodovým olejem, ale nikdy ho nesundavám ani neperu. Při mém (často silovém) způsobu jízdy (časté rozhíždění) mi vydrží kolem 6.000 km. Řetěz jsem schopen jezdit do té doby, než z něj začnou opadávat prodřený a promačkaný válečky. Když řetěz začne střílet, nic nebrousím a jen přizpůsobím styl jízdy (při frekvenčním šlapání řetěz nestřílí). Vzhledem k tomu, že po většinu životnosti je řetěz vytahaný, trpí tím samozřžejmě převodníky i pastorky, takže s výměnou řetězu měním i celou "hnací soustavu". Finančně to vyjde o dost lépe než měnit řetěz preventivně po každých 1500 km.
S tou finanční stránkou věci to je pravda pouze při použití levných kazet a převodníků.
Pokud se jezdí třeba XT kazeta, tak je většinou levnější měnit řetězy včas.
Přiznám se, že ani netuším, jakou řadu součástek vozím. Vím jen, že mě takovéto "přezbrojení" (řetěz, kazeta, převodník) stojí kolem 2.000,- Kč. Kdybych měnil řetěz čtyřikrát častěji, jak se doporučuje, stejně by se převodníky a kazeta časem musely vyměnit a v přepočtu na km by mě to vyšlo podstatně dráž.
záleží, jaký používáš zbytek soustavy, ono takový převodníček , tředa od Gebharda, není za babku, nebo vyhodíš komplet kliky?
Ano, donedávna to tak v tom servisu dělali a vyměnili to komplet i s klikami. Teď snad už namontovali systém s výměnnými jednotlivými převodníky. Vzhledem k tomu, že si výměnu neprovádím sám, zajímala mě vždy hlavně cena v poměru k životnosti součástky.
Používám převodníky 48-38-28 a je na nich napsáno TRUVATIV. Délka klik 17,5 cm. Víc o nich nevím. V kombinaci s kazetou-osmikolečkšm 11-28 mi to umožňuje jak svižnější jízdu, tak i prudší kopečky.
Protože se pohybuju téměř výlučně po Praze, nejvíc řetěz opotřebovávám neustálým (silovým) rozjížděním - potřebuju slušnou akceleraci. Opotřebení se pak samozřejmě nedá srovnat s tím, když jezdíš plynule.
Máš pravdu v tom, že se články nevytahují a že k prodloužení řetězu dojde zvětšením vůlí v čepech.
S brusnou pastou souhlas, že tomu hodně napomáhá.
Ale pokud ji tam nemáš, tak stejně řetěz nemusí vydržet ani 1500km (a nebo taky může klidně těch 5tis. km).
Ono totiž k tomu opotřebení a zvětšení vůlí dochází hodně i když je čistý, pokud se třeba jezdí víc silově, více kříží řetěz, jezdec více váží,....
Takže s tím praním už tak moc nesouhlasím. Já třeba neperu řetěz nikdy, jen čistím hadrem a snažím se mazat co nejméně, aby na něm bylo co nejmíň brusné pasty a vydrží mi taky ke 4tis. km. Když jsem ho kdysi navíc pravidelně pral, tak to nemělo efekt zcela žádný.
V partě ostatní se starají o řetěz všichni téměř stejně jako já, jezdíme cca podobné podmínky a používáme stejné řetězy a rozpětí výdrže řetězů je obrovské. Od 1200km do těch 5tis. km.
Všechno je to pro včasnou výměnu řetězu, kdy není problém s kazetou s dalším novým řetězem.
Ale ale. Záleží jaký řetěz a při jakém použití. Řetěz SRAM PC38mi na horském kole vydržel 800km a už stihl zlikvidovat kazetu tak, že nový řetěz střílel. Ovšem na silničce kde mám řetěz Campagnolo C9 a kazetu taky od Campy jsem najel 9100Km a to pořád nebyl na 2. zoubku měrky. Když jsem nasadil nový, tak si sedl okamžitě bez nejmenšího problému. Nutno ale dodat, že na té silničce nejezdím v hnusném počasí a zmokl jsem asi jen 3X a řetěz udržuju spíše sušší, než pořádně napitý olejem, kdy se pak všechen binec na něj nalepí a řetěz působí jako šmirglpapír. Taky cena řetězu od Campy je něco přes 600Kč, ale jsou to dobře vložené peníze. Až zlikviduji další řetěz na horalu, koupím novou kazetu a C9 i na něj.
Jenže na biku hned bude problém s převodníky, které když nejsou nové, tak C9 si nesedne. No a on je někdy problém i když nové jsou (už jsem to viděl několikrát, že si C9ka nesedla na nový XT nebo LX převodník).
Takže to není s tou C9kou tak jednoznačné.
Otázka jestli třeba nebude něco špatně u Shimana, když nové Dura-ace řetězy jsou už od výroby delší, než je zdrávo.
Ono u těch převodníků to vypadá, že se snažili schválně aby to nefungovalo s C9.
Na druhou stranu proč bych tam tu C9ku dával, když nemám s výdrží problém ani u HG73/93 (samozřejmě u C9 by určitě byla vyšší) a nemusím řešit žádné komplikace.
Střední převodník už snad na nových XT 08 klikách vydrží také déle, takže už ta nejproblematičtější část od Shimana bude snad také vyřešena.
Prosím, prosím ...
Mohli byste se vrátit k tématu - celoodpružené kolo Olpran? Vánoce na krku, mám-li kluka nutit do jiného kola, popř. udělat v rodinných financích průvan, ze kterého se budu vylízávat minimálně dva měsíce!?
Ď.
;-D
Mam stejny nazor jako Nooski "Datum: 02.12.07 09:12
Autor: nooski" , v tuhle chvili 6. prispevek shora v poradi.
10-lety dite klidne uz na 26" kole jezdit muze, pokud jde o ram treba 14", ma na nej vysku a nejradeji ma i moznost si ho v prodejne a se zkusenym prodavacem (nebo kymkoli co tomu rozumi) vyzkouset. Ale rozhodne ne parodii na fulla. A radeji i bez "odpruzene" vidlice, v tehle kategorii jde vazne jenom o minimalne kilo navic.
ja říkám koupit. Zkuste se na to podívat očima toho kluka - co ho víc zabaví? Jak dlouho myslíte že na tom bude jezdit než vyroste z rámu? Dva roky? Na tohle to poslouží výborně.
Já zas říkám nekoupit, teda pokud to nebude mít jen na popojíždění okolo domu. To kolo bude těžký jako prase, ne proto, že je to Olpran, ale pro zbytečný full pružení a předimenzování - nosnost do 90kg. I na kratší vyjížďce se zbytečně nadře. Bejt tebou, koupil bych, třeba na inzerát použitý, solidní 24" (na 26" bude mít sedlovku úplně zaraženou - blbej posed a kolo bude neobratný) na ty tři roky, Laser by stejně dýl nevydržel.
Na ježdění po sídlišti klidně i tohle, tam jde jen o "atraktivnost" :o)))
Nech tomu volný průběh, nic nekupuj, však mu to donese Ježíšek (nebo Santa Claus - dle toho který z těch lakomců k vám chodí).
Hele, teď vážně. Nevim kolik prckovi je, ale to je celkem jedno. Vžij se do jeho role. Kámoši mají celoodpružený kola a tvůj mezi nimi bude s obyčejným horáke bez pružení. Bude s ecítit děsně podvedený, i když taťka si odůvodnil, proč takovéto kolo ne.
Vem si, že na "kvalitě" nesejde, dřív než se kolo rozsype, on z něj vyroste.
Když jsem byl prcek, všichni jezdili na BMX. Kdo ho neměl, jako by neexistoval. Co z toho, že dospěláci by si jej nikdy nekoupili, jelikož jeto z praktického hlediska úplně k ničemu kolo.
Pokud ti řeknu svou zkušenost s Vánocemi, tak kdysi jsem si přál auto (hračku) s otevíracími dveřmi a kapotou. Před vánocemi jsem ho náhodou našel ve skříni v krabici, samozřejmě jsem byl nadšením bez sebe. Sice jsem ho nerozbaloval, jen jsem se koukl na krabici, ale rodičové asi poznali, že jsem na něj narazil. Nevím, co se stalo, ale pod stromkem jsem ho nakonec nenašel. Bylo to pro mě takový zklamání, že žádný Vánoce si detailně nepamatuju, ale toto se mi vrylo do paměti na dosmrti. Byly to moje nejhorší Vánoce v životě. Chtěl jsem to auto, ale nemohl jsem říct "kde je tamto z té skříně".
Jestli stejně nechceš zkazit Vánoce svému prckovi, tak neuvažuj jako dospělák, uvažuj jak kluk a kup mu co si přeje, ať s "fullem" zapadne...
Ja
tak, dětské oči a jejich pohled na věc jsou, zaplať Pan Bůh, tak rozdílné od těch našich zmoudřelých názorů, zde je prioritní věk - kdyby bylo klukovi třeba 9-10 let, tak bych mu Olprana rozumě rozmluvil, je-li to prcek, tak kup péráka a v brrzké hobě ho můžeš posunout o dům dál, taky se uvidí, jak to kluka bude bavit
Nedal jsi do nastavení omylem datum narození svýho dědečka? Před válkou byl BMX neznámej pojem.;-) Ale co je mi po tom.
Ještě že sis odpověděl sám...jinak by sis řekl, co jsem to za hulváta
zapomněl jsem na smajlíka, aby sis fakt nemyslel že mě tím s...š >> :O)
Ja mam kolo olpran od 16 let. Jezdil sem na nem dennodenne par km, pravda, ze sem driv nevazil tolik, kolik ted. Az donedavna sem menil jen stredy, pricemz teda kola a prehazka byly dlouhodobejc v haji. Nedavno sem to vsechno vymenil vcetne brzd a vcera sem na nem najel 80km v terenu a bez problemu. Urcite me budete nadavat, ze delam olpranu reklamu, ale tohle je proste fakt. Driv asy ty kola za neco staly, protoze ted mam doma olpran laser, s utrzenym uchycenim zadniho kola
Pojmenoval jsi to přesně - "dřív ta kola za něco stály"...
Já jsem si Olprana taky včera objednala :// mám nemocnýho psa, takže jsem přišla o veškerý pohyb min. do doby, co budeme ještě spolu, a jelikož bydlím i pracuju za Prahou a jezdím do práce asi 9km autem (není jiná možnost), tak jsem se rozhodla jezdit na kole. Je to po silničkách, můžu jet i lesem po cyklostezce. Takže jsem se rozhodla pro krosku, ale naprosto základní. Dřív jsem po zátěži mívala velký bolesti v kolenou a přestože jízda na kole je nemá zatěžovat, tak mi stačilo jezdit chvíli a sotva jsem pak stála. Dokotři nic nezjistili, ale to je vedlejší. Důvod, proč jsem si koupila levný a asi naprd kolo, je ten že nevím jak dlouho budu moct jezdit. Nerada bych prodávala za tři měsíce pod cenou nějakýho krasavce, kterýho si naopak koupím, jestli mi to vydrží :)) .. takže doufám, že se na tom nezrakvím na první cestě..dáte mi nějaký tipy, co zkontrolovat a proklepnout? Krom utažení kol a podobných samozřejmostí...o kvalitě moc iluze nemám, ale představa je, že do pozdního podzimu by vydržet mohl a přes zimu našetřím na něco lepšího :)) ..ale třeba budu mít taky štěstí na nesmrtelný kousek :D
Doporučil bych Ti přetáhnout kliky a hlavně řídítka.Mě se jednou povolily řídítka za jízdy a myslel jsem že si namelu.Opravdu strašnej pocit.
Zapomel jsem dodat dulezitou vec a to je, ze je me ted o 16 let vic :-) Asi ranni ospalost...