Vysvětlete mi někdo, prosím, k čemu je ta podkova, kterou občas vídávám na některých - hlavně horských - kolech předsazenou na véčkových brzdách. Pro ochranu brzdy při pádu? Nebo to nějak zvyšuje brzdný účinek?
melo by to snizit prohybani vidlice pri brzdeni a tim padem zlepsit brzdeni.Pouzivalo se to hlavne na cantilevrech,kde na brzdove lanko pusobi vetsi sila,tudiz lanko i bowden vic pruzi a kdyz se k tomu pridalo propruzovani vidlice,byly brzdy takovy "gumovy".Sem tam to nekdo pouziva i na vecka.
takže existujou odpružený i bez podkov?
existujou
No jo,koukni se na kteroukoliv motorku...
Nebo dvoukorunkové vidlice na "sjezďácích"...
No, a Lefty nebo Fatty na Cannondale...;-)
kdyby tam nebyla a zabrzdilo by se,dělalo by to bordel,vybrovalo by to apod. písty by působily tak,že celá vidle by nebyla pevná,takže podkova to celé zpevňuje.Nevím jestli existuje nějaké provedení bez podkovy,ale řekl bych že těžko.Myslím,že by to nešlo.
Mám takové tušení, že tu každý z vás mluví o něčem jiném...
Karlose hned usměrním - spletl sis to s obloukem, kterým jsou spojeny nohy vidlice... Ten tam je, pokud vím, u klasických vidlic vždy. Ať už většinou zepředu nebo u Manitou zezadu.
Jinak dostatečně to vysvětlil lada.
Dozadu se to dává taky, protože některé modely kol měly tak špatně zvládnutou konstrukci zadní stavby, že bez toho se ten zadek pěkně kroutil a vibroval... Snad Merida, více se toho dá najít na Bike-foru...
Kdyby jste to někdy někdo chtěl koupit, tak se to jmenuje "brake booster"...
Ach ta češťin...;-)
Kdybyste...
tak nějak. Karel popletl oblouk (můstek) s podkovou
Trochu jsem nepochopil Karlose. Jinak u těch kantilérových brzd mi to smysl dává, aspoň u přední brzdy, viděl jsem to ale pouze u véček, a tam mi to už smysl nedává, navíc je-li namontováno na zadní brzdě.
No ona pri zabrzdeni pracuje i zadni vidle,schvalne zkus poradne zmacknout brzdy a uvidis jak se ty cepy pohybujou.
vibrovala mi zadní V-brzda, dal jsem tam podkovu a už nevibruje.
Podkova se dává na vyztužení čepů brzd. Každé čepy se při brždění trošku prohýbají. Většinou je prohýbání dostatečně malé a nevadí. Ovšem někteří bikeři svá kola ladí do neskutečných výšin. 8-) Můstek u předních odpružených vidlic drží nohy u sebe. Ovšem pokud je vidlice určena pouze pro kotoučové brzdy a výrobce si je jist tuhostí, tak tam můstek není. Poprvé jsem to viděl u některého Manitoua. Opticky to vypadá dost nedůvěryhodně, ale taková už je technika. 8-)
prej u véček na MAnitou a obzvlášť u těch krosových tintítek (Skareb a podobně) je kvalitní pevná podkova velmi vhodná, neboť čepy se díky můstku na opačné straně (revers arch) hrozně roztahují. Ale mám z doslechu a dohledu, nevím, jak moc podkova toto zpevní, jestli to bude znát.
Tak tohle radši neříkej pravověrnému bikerovi. "Skareb je krosové tintítko" ;-) Docela jsi mne pobavil... Ona totiž patří mezi už velice slušné a hojně používané MTB vidlice...
Ale jinak máš asi pravdu. Ten Reverse Arch vzadu by mohl mít i negativní vliv při použití véček...
Ještě bych dodal proč píšu "asi".
Mám sice vidli Manitou Axel Elite, ale s véčkama na ní zkušenost nemám, protože brzdím kotoučema...
Přesně na to jsem se ptal v obchodě. Dozvěděl jsem se, že se to jmenuje Brakebooster, jak tu někdo psal. Dále že vpředu se to dává jedině na odpružené vidle s obloukem vzadu, protože na té s obloukem vpředu se to neprojeví dost na to, aby sis všimnul nějakého účinnku. Vzadu to prý má větší smysl, protože zadní stavba je v místě čepů brzdy z mnohem tenších trubek a navíc nemá tvaro oblouku, ale dvě přímé truby jsou spojeny krátkou třetí o kus výš, takže když dáš brakebooster dozadu, tak prý pocítíš zadní brzdu jako citelně tužší - čepy se přestanou rozjíždět od sebe při stisknutí ráfku špalíky.