Dnes jsem si koupil kuklu a je to super místo čepice do mrazů ale když si ji natáhnu přes celej obličej tak se mi vlivem dýchání začnou neúnosně zamlžovat býle .. Jak to vyřešit ? Prej na brejle prodávaj náký přípravky že se to nebude zamlžovat ale nevím nevím ...
Hlavně mi neraďte ať nedýchám :-)
Dále mám kros meridu sport 500 a je tam řetěz Shimano CN-HG73 a měrka ukazuje že je sjetej na 100% po cca 1000km ??? Jakej si mám vybrat řetěz ? Nevíte kolik tam je článku na tomhle kole ? Musí být přesně stanovenej počet článku nebo to nevadí když tam bude o 1 - 2 víc ?
Na smontování řetezu potřebuji jen nýtovač ?
Cena tak nového řetězu tak do 1000 +- kč
Moc díky všem kdo mi odpoví
Kuklu si natáhni přes obličej tím otvorem :o)))
a s řetězem
* i po tisícovce km může být řetěz sjetý - záleží na tom, kudy jezdíš a jak často ho čistíš,
* stačí ti nýtovač,
* článkdy počítat nemusíš - při nandavání délku řetězu zjistíš a potřebné články odpojíš,
* s prachama se do tisícovky vejdeš určitě - stojí tak 350 - 450 Kč.
1/ Jako nejucinnejsi, nejjednodussi a nejlevnejsi prostredek proti zamlzovani skel bryli se mi osvedcilo kapnout na vnitrni stranu skel kapku Jaru nebo jakyhokoli prostredku na nadobi. Vezmu papirovy kapesnik a Jar rozetru po cele tehle plose a sudlim az do sucha. Uplnyho vyvarovani se kondenzace pary na sklech to sice jako zadny jiny prostredek nezabrani, ale vzniknou takhle maximalne malinky kapicky, ktery rychle a beze stop zmizi.
2/ Ten retez muze byt klidne kaput, jak ti vysvetlila uz Radka, stejne jako ze potrebujes k nytovani nytovacku. Pro urceni spravne delky retezu existuji ruzny pravidla, nahore na tehle strance najdes okynko s vyhledavanim a misto napisu "Hledat..." zadas treba "delka retezu", urcite najdes, co potrebujes.
Aby to nemusel hledat: Řetěz na velkej převodník a nejmenší pastorek, přičemž spojnice středů kladek ramínka přehazovačky kolmo k zemi. Shimano doporučuje ještě 2 články přidat.
Tak když už jsi tohle načal, tak já si myslím, že tohle je ta nejhorší metoda, protože vůbec nezohledňuje jakou mám kazetu. Pro 11/34, 11/32 i pro nějakou silniční 11/25 (taky někdo vozí) to dá stejný výsledek. Dále to nezohledňuje délku vodítka přehazky (pro střední vodítko ta metoda moc dobře nefunguje a přitom při 11/32 kazetě střední vodítko vystačí stále na komplet všechny převody při přesně správné délce řetězu).
Na biku jsem zastáncem metody největší pastorek + největší převodník omotat řetězem (bez provléknutí přehazovačkou) a přidat dva články.
Tohle zajistí co nejkratší řetěz (což je nejlepší pro funkci), který při případném přehození na Španěla stále ještě bude fungovat a neurve přehazku.
mám ten samý problém, jako zakladatel vlákna, a podobné vychytávka včetně Jaru jsem už zkoušel a nefunguje :-(( .. respektive dokud se dýchá jen ústy, tak je to v pohodě, ale při větší námaze a výdechu nosem je hned zamlženo ..... přemýšlel jsem o nějakém "nánosníku", prostě že bych do té kukly udělal ještě otvor na ústa a v oblasti nosu přilepil zevnitř nějaký plastikový "tunel" ... ale přijde mi to už mírně uhozené .....
nepochopil jsem ani jeho ani tebe. Co to máš za kuklu? Já mám dva druhy, tuhle:
http://www.armyshop.cz/zbozi.asp?id=42&IID...
(uplně na konci stránky)
a tuhle: http://www.termopradlo-devold.cz/obchod...
To s těma brejlema se mi nestává. Tedy dokud jedu. V zimě, když zastavím, tak se díky rozdílu teplot občas lehce mlžit začnou, ale stačí se rozjet a je to v pohodě.
Něco na tenhle způsob:
http://www.behshop.cz/Mizuno/Mizuno-Balaclava...
.. tedy bez otvoru pro ústa .. a v momentě vydechování to nestačí všechno tou látkou procházet, a hledá si to nejbližší cestu ven -> horní otvorem, tzn. přes pod brýle
jo tak to je jasný. Kup jinou kuklu. S touhle ti to bude dělat fut. Nebo si vem lyžařský brejle, pod ty by se nemělo dát nadejchat. Praktický to bude, ale budeš vypadat zvláštně:o)
s tou kuklou už tak vypadám jak bankovní lupič, "zvláštnější" už to být nemůže ;-))
Bankovní lupič v kukle? Kde to žiješ? Nebo, nekoukáš jen na starší filmy?
Do banky se chodí v bejsbolce, aby´s nebyl nápadný!
V kukle, to je nápad ...
;-D
;-))
Absolutni recept na to, aby se bryle nemlzily neexistuje. Zalezi na vic faktorech, mj. i na tom, co mas za bryle, ruzny typy muzou mit odlisnou ucinnost vetrani. Ale jak ti pise Jurimir, po rozjeti se by se mely odmlzit.
Tohle mlzeni byva casto zpusobeny i prehnane teplym oblecenim, clovek se pak zbytecne moc poti.
Ja si kuklu kdysi koupil v Lidlu take na kolo, az bude "trochu chladneji", ale precejen mam obavy, jestli se v ni na kole neudusim ;-).
Vcera to na kolo "nejak nebylo", tak jsem ji alespon vyzkousel na bezkach.
Protoze cele 4 hodiny skoro porad prselo, tak byla dobra, kdyz to foukalo do obliceje, ale kdyz je to dole pres pusu a byla zkrz nasakla vodou, tak to opravdu trochu dusi (a to jsem jeste nedychal tolik, jako nekdy na kole) a kdyz se to stahne dolu pod pusu, tak uz to ma zase tendenci lezt nahore do oci (zkratka mala dira, ale s vetsi by to uz asi zbytecne zablo).
Mno pohodlne to moc nebylo a doma jsem mohl kuklu zdimat (to i trenyrky rukavce a vsechno, ale hlavne ze jsem si alespon zabehal kdyz uz to na silnicni kolo nebylo ;-)...), ale asi lepsi nez kdyby to prselo a foukalo primo do obliceje a obcas jsem ji ohrnul nahoru jako kulicha, takze je "univerzalni".
Potkal jsem zatim jen 2 lidi a nevim, co jsi o mne mysleli, ale urcite mi bylo v tom studenem desti s vetrem lip, nez jim jen v cepici ;-) ...
K tomu řetězu: používej HG 53, cena na www.kupkolo.cz cca 200,-, necháš si poslat čtyři + stovku poštovné, stovku ušetříš (tu bys mi moh za tuhle radu poslat) a budeš vysmátej :-)))
No já vím ale chci aby ten řetěz chvíli vydržel ..Coříkáte na ty Sramy? SRAM PC991 Hollow Pin
http://www.vseprokolo.cz/jizdni-kola/Komponenty...+PC991+Hollow+Pin.html
A proč by ti neměl vydržet, když se o něj budeš starat?!?
Na BF se tohle řešilo několikrát a hodně podrobně. A dost lidí se shodlo, že způsob jakým se staráš o řetěz má na výdrž vliv poměrně malý (až téměř žádný).
Podle mě nejdůležitější vlivy jsou následující:
- rychlost a kadence (tedy čím nižší rychlost a vyšší kadence, tím delší výdrž), podle mě téměř nejdůležitější parametr
- jak moc se jezdí ze sedla prudké výjezdy, kdy je třeba na chvíli opravdu hodně zabrat a jak moc se jezdí ze sedla vůbec
- váha jezdce
- jak moc je řetěz křížen a jak moc často je přehazováno v záběru
Z naší party se staráme všichni o řetěz +- stejně, používáme stejné řetězy, ovšem výdrž řetězů je velmi rozdílná.
Od nejmenší (což je u jednoho 1200km) až po nejdelší (což je ještě více než mě a to kolem 4000km).
Super, díky. Mimochodem - jak jezdí ten, co mu vydrží 1200?!? Já mám životnost řetězů tak 1500 km.
Dražší řetězy nevydrží déle. Jediný řetěz, který vydrží výrazně déle je C9, ovšem je výrazně dražší a protože je nový nepatrně kratší než ostatní řetězy, tak se dá dát pouze na nové pastorky a převodníky, jinak je problém.
Já osobně jsem cestou C9 nešel, protože mně vždy vydržely řetězy dlouho.
Sram nevydrží více než Shimano, je to cca nastejno. A u Shimana rozdíl mezi HG53, HG73 a HG93 je v podstatě pouze v povrchové úpravě, kde HG53 nemá žádnou, HG73 jen částečnou a HG93 úplnou. A povrchová úprava má vliv pouze na reznutí (tedy HG53 je výrazně náchylnější na reznutí než ty vyšší).
Nejlevněji vyjde asi opravdu HG53, ale ani HG73 a 93 nešjsou tak špatné (protože zas nejsou o tolik dražší).
Já bych volil HG53 v případě jezdců, kterým vydrží řetězy velmi málo (tvůj případ). Stejně řetěz zničíš rychleji než by se ke slovu mohla dostat chybějící povrchová úprava.
Pro jezdce, kterým řetězy vydrží déle (tím myslím alespoň 2500km nebo jako mě kolem 3500km) bych volil HG73 nebo HG93. Tam se povrchová úprava ocení více, protože jeden řetěz zůstává na kole po mnohem delší dobu.
Já kupuju HG93, když je k mání za 400 nebo teď ještě o pár korun méně. Když nesjedu ani celé dva řetězy za rok, tak je to s tou cenou v pohodě.
Ten řetěz z odkazu ti déle nevydrží, zato stojí skoro 5x tolik než HG53.
bývá zvykem střídat několik řetězů po 500-700 km, aby, když se vytahají, byly sjetý i pastorky. (doufám, že nejsu 100 let za opicema. Nesleduju moderní trendy .)
Pro někoho to je dobré a může mu to ušetřit nějaký peníz, ale je s tím spousta práce navíc a třeba v mojem případě je to úplně zbytečné.
Moje kazety nemají problém po řetězu, který dá 3500km. Řetěz je měněn včas a další si sedne okamžitě bez problémů (žádné střílení x desítek km). A kazeta mi vydrží několik řetězů.
Tuhle metodu bych tedy doporučil pouze těm, kteří po včasné výměně řetězu mívají problém s kazetou a sednutím nového řetězu.
Můžeš mi říct, kdy měníš řetěz - myšleno na jakém zoubku měrky? Předpokládám, že propadnout ji nenecháváš, takže kdy - když drží na posledním zoubku? Nebo na předposledním? Já jsem dost pečlivka, údržbu nezanedbávám, měním včas, ale kazeta mi vydrží max. 3 řetězy (přičemž na tom třetím zpočátku trochu střílí na dvou nejmenších pastorkách, pak si ještě sedne), střední převodník dtto. Na druhou stranu prakticky nepoužívám nejmenší převodník a největší pastorek, tak že bych ten řetěz víc natahoval?
Měřím šuplérou a ne měrkou a měním při 132,8-132,9. Nemyslím tím, že bych měnil pokaždý jindy, ale za stavu, kdy na prvních místech naměřím 132,9 a na většině stále ještě 132,8 (nikdy se nevytahává celý řetěz zcela rovnoměrně). Měrky jsou někdy zrádné, ne vždy jsou přesné a je dobré si je porovnat s přesnější šuplérou, zda zoubek na kterém vyhazuješ řetěz odpovídá hodnotě, jaké by měl. A také u měrky je jeden zoubek myslím 0,2mm tedy dost velký skok a nepoznají se drobné rozdíly.
Odhaduju, že hlavní důvody výdrže budou ty převody, co jezdíš. Já naopak v terénu jezdím malou plackou snad ze všeho nejvíc (jak jezdím hodně frekvenčně + dost pomalu).
No a k tomu dle toho, že píšeš, že střílí na nejmenších dvou pastorkách, takže jezdíš asi spíše menší pastorky. Menší pastorky mají menší výdrž, takže když je jezdíš častěji, odděláš kazetu mnohem rychleji. Já nejmenší pastorek nejezdím takřka vůbec a druhý nejmenší minimálně.
S XT převodníky (které jezdím) je to horší, ty jsou hrozný bláto. Loni jsem oddělal prostřední převodník za jeden řetěz, tedy za těch 3,5tis. km. Jediná věc, kterou jsem s řetězem musel měnit.
Letos mám na jiném najeto také 3,5tis. a vypadá výrazně lépe a jsem těsně před výměnou řetězu a myslím, že tentorkát vydrží déle a nebude to tak hrozné (takže se to také liší kus od kusu).
Nemám až tolik kazet, kde jsem najel nějak hodně řetězů, protože měním poměrně často celá kola. Takže z posledních kazet nemá žádná přes 10tis., takže nemůžu říct, jestli vydrží opět aspoň 5-6 řetězů jako kdysi.
Na kazetě, co jsem jezdil nejdéle jsem měl 20tis. km a 4 řetězy (protože to byly ještě 8-čkové tak vydržely déle) a kazeta nebyla stále ještě ko (ale už vizuálně vypadala tak maximálně na 1 další řetěz).
A velký převodník bych tam pomalu ani nemusel mít vůbec (sem tam ho použiju, ale málo).
20 tisíc km na kazetu !!! - tak to se mi nepovede ani v nejbujnějších snech :-))) A že je mám hodně bujný!
A u silniček to u mě došlo tak daleko, že tam jsem životnost nikdy nezjistil, protože jsem kolo vždy prodal dříve než něco odešlo. Naposledy to byla silnička na Veloce s C10 řetězem po 6,5tis. km. Takže C10 vydrží více, ale kolik u mě, těžko říct.
Řetěz tvého Velamosu, co stál u stánku Vela vypadal, jako žes´ ho nigdy neměnil ...
Kolik řetězů bereš s sebou na velký vandr?
;-)
náhradní řetěz na vandr jaksi neberu. Ani na Islannd. V tamějším řídkém bahníčku ze sopečného popela dostával naozaj zabrat. (do kupy to tenkrát bylo 6300 km. detaily v knize "Ze života cyklotrempa") Nouzově to řeší zubní kartáček (už jsu tak měkkej, že ho po sléze už na svůj chrup nepoužívám). Středně kvalitní řetěz vydržel i cestu z Mor.Knínic na Finistere a zpět--8300 km. (viz "Vandry s Bejkem") Mám výhodu, že mám radši lehký převody a poctivě mažu. Ten na veletrhu byl fakt i s šestikolem v podstatě na odpis. Ještě pár kiláků bude sloužit na pojížďky po okolí.
ještě k zimnímu oblečení -- koukněte na <www.jankopka.cz>...
A co nějaký typ na obutí nebyl by? Dneska jsem s sebou , resp, s kolem ráno cestou do práce 3x šlehla...
Těžká otázka. Pokud na náledí nebo zledovatělém sněhu, pak asi jedině pneumatiky s hroty. Pokud na měkkém sněhu, snížit tlak. Každopádně zapracovat na technice jízdy. Třeba ostatní napadne něco dalšího.
Nechci nikoho odrazovat, ale raději nejdřív si přečtěte recenzi než zbytečně vyhodíte prachy : http://www.bikebase.cz//article.php?ARTICLEID=221
Díky za příspěvek, půjdu tedy do HG93
Ps: jak zjistím že mám zuby na kazetě v pořádku ? Dle pohledu vypadaj normálně ..
Díky
Většinou je to vidět i vizuálně, že jsou vymačkané zuby. S jistotou to poznáš, až dáš nový řetěz. Pokud převodníky nebo kazeta nebudou v pořádku, tak to bude zlobit (kazeta střílý, převodníky většinou zase namotávají řetěz a nechtějí ho pouštět).
Pokud by byl nějaký z těchto problémů, tak se dá chvíli zkusit jezdit, někdy si to sedne (po pár desítkách km).
Ok půjdu do HG93 XT ..
Nevíte jak zjistím jestli mám v pořádku na kazetě zuby když dle pohledu vypadá pořádku?
To zjistíš, až když nandáš nový retěz a půjdeš to projet - prostě v záběru, nejlépe trochu do kopečka. Na stojanu se to neprojeví, tam je všechno ok.
jejda já to poslal 2x :) díky za příspěvky
Eště pardon že otravuju ale teďka už moc jezdit nebudu tak bych chtěl doma seřizovat kolo a chtěl bych si koupit pro oporu kola stojánek třeba tento : http://www.pavlu.cz/images/katalog/sport/big/21...
Nevíte kde se to dá sehnat ?? Nikde jsem nenašel ... Díky
http://www.cykloexpert.cz/cyklostojany/rack...
;-)
Když už chceš trošku něco dělat doma s kolem, tak bych koupil montážní stojan, dají se sehnat ne o tolik dráže než jen ten stojánek z odkazu.
Já jsem koupil nedávno http://www.kupkolo.cz/produkty/Naradi-a-stojany... a překvapilo mě, že za ty prachy funguje velmi slušně.
Letos jsem se konečně odhodlal použít na Shimano pohon řetěz Campagnolo. Lituju že jsem se k tomu neodhodlal dřív. Shimano nebo Sram řetězy již nikdy nepřekočí můh práh. Na C9 mám najeto 3500 km a měrka zapadla teprve na první zub!!! Do 3000 km nešla narvat ani na ten první.
http://www.koloshop.cz/index.php?vyrobek=464...
Tak že by přece jen cena byla v přímé úměře s kvalitou?!?
Silniční řetěz na horské kolo s 9-ti kolečkem? Pasuje to bez problémů? Kdyby tolik vydržel, tak ho štandopede objednávám.
Zdravím, Burísku :-) - tož štandopede objednávej - silniční řetěz pasuje na MTB (tedy aby odpovídal počet pastorků). Taky když otevřeš některé e-shopy, tak u konkrétního řetětu najdeš jeho použití jak na MTB, tak na silničku.
Nějak si ale myslím, že spíš záleží na tom, jak silově jezdíš - a to Ty ano, takže se bude vytahovat stejně jako třeba ta "53ka". Aspoň u mý silničky se tahá hodně rychle (je ale fakt, že tam mám desítkovej).
Měj se a pozdravuj Burajdu :-)
Ještě doplním - mám na mysli řetězy shimano, na rozdíl od Petruna nemám zkušenost s kampou.
Petrune - jak moc se opíráš do pedálů - jezdíš silově nebo spíš takový lážo plážo? Jestli silově, tak bych snad i tu kampu zkusil, i když - jedna kampa = 600,-, já na tu vzdálenost potřebuju - řekněme - 2,5 až 3 "53ky", což je 3 x 200 = taky 600,-.
Jezdím tak něco mezi. Díky silnici jsem hodně zvýšil kadenci ale v kopcích mám pořád tendenci jít ze sedla a vyrvat to nahoru silově. 53-ka my vydržela maximálně 1500 km, víc ani omylem. Dnes by to bylo možná víc ale přes 2000 km určitě ne.
Pasuje, ale není to tak úplně bez problémů. První podmínka je, že se C9-ka musí dávat na novou kazetu i převodníky. Nová C9-ka je totiž o pár desetin mm kratší než Shimano a Sram řetězy a tedy na použitou kazetu si nesedne (ani když byl předchozí řetěz měněn včas).
No a pak dále tu byl občasný problém s převodníky, s některými Shimano nefungovala C9 správně ani s novými. Problém je v tom, že nikdo přesně neví s kterými, takže tam není žádná jistota, že to bude ok.
Výdrž C9-ky je opravdu výrazně vyšší (vyzkoušeno hodně lidmi), ale cena také (cca 600Kč).
Pokud někdo sjíždí řetězy rychle, tak je otázka, zda je lepší vzít jednu C9 nebo 3x HG53.
A pokud někdo sjíždí řetězy pomalu jako já, tak tam nevidím žádné plus v C9ce, protože mít na bajku řetěz 7tis. km a více (pokud by nevydržel 7tis., tak by vyšel i dráž pro mě), tak už může být problém na biku s ničením řetězu jinými vlivy než vytaháním. Navíc když častěji vyměním řetěz, tak tím dostanu čistý řetěz namazaný tím nejlepším mazivem, které ho za svou životnost potká (platí pro Shimano řetězy).
Já osobně tedy moc výhodu v C9ce nevidím, i přes tu skvělou výdrž.
Já jí dával s novou kazetou Sram a novými LX klikami. Bylo mi doporučeno nechat to tam 10000 km, pak vyhodit řetěz i s kazetou a prostředním převodníkem a celé vyměnit za nové. Letos najedu 15000 km a největší výhodu vidím v tom že nemusím měnit neustále řetězy a sledovat jak jsou vytažené. Mazivo Shimano je mi na prd když jezdím v dešti. To pak musím prát a mazat každý řetěz. Řetěz Shimano mi bez mazání zrezne za měsíc.
No to by se mi teda fakt nelíbilo doporučení vyhodit to po 10tis. km komplet (pro někoho to tak může vycházet finančně dobře, pro mě vůbec), to budu mít kazetu ještě skoro jako novou při mojem stylu měnění řetězů a výdrží kazet (a kazeta je z těch věcí nejdražší, jezdím XT kazety).
Při častějších výměnách to chápu, kdybych měl výdrž řetězů malou, tak měnit třeba každých 1000-1500km bych taky nechtěl. Ale mě to většinou vyjde tak, že v sezóně nemusím měnit řetěz ani jednou a vyjde mi to na zimu (za sezónu maximálně dva řetězy, každý na jednom kole).
HG53 je bez povrchové úpravy na reznutí dost náchylná. Proto i když vim, že to není asi úplně nejlevnějí kupuju HG93ky (i když bych pár korun HG53kama asi ušetřil).
Sledovat moc nemusím, většinou první měření provádím cca po 2,5tis. km a pak další podle toho co naměřím.
Ale hlavně já ten spotřební materiál jako řetězy ani moc neřešim, protože je to u mě stejně zcela zanedbatelný náklad oproti tomu, co dám za kola. A i oproti jinému spotřebnímu materiálu jako pláště, za ty utratím mnohem více.
XT kazety nekupuju, mám nějaký Sram v akci za 600,-
Řetěz C9 taky akce za 600,-
Prostřední převodník seženu v akci taky za 600,-
Do 2000,- se vejdu komplet.
Jinak 53-ka mi odejde po 1500 km a rezne i 73-ka. 93-ku kupovat nehodlám. Koupil jsem jí jednou a vydržela stejný kulový jako 53-ka.
Při levnější kazetě už je to zajímavější, i když XT zas tak drahá není (kupuju kolem 1050).
Nejsem žádný super gramař, ale kazeta za 600 je už 100g navíc a to není úplně málo (a protože ta dražší XT mi i déle vydrží, tak to jsou gramy téměř zadarmo, takových se na kole moc nenajde).
Ale samozřejmě beru, že to v tvojem případě při takové kazetě s C9 vyjde levněji o něco.
Tahle má podle přesné váhy 322 gramů (Mettler Toledo). Je to PG 970. O to ale nejde. Hlavní důvod byla typická nectnost Sramů, měkký materiál. V tomto případě ale velká výhoda. Ta C9 je skutečně na začátku kratší než Shimano. měkčí kazeta se dobře tvarově přizpůsobuje řetězu po celou jeho životnost. Tento požadavek plní na jedničku i tolik kritizovaný prostřední převodník LX. Tato domněnka se mi 100% potvrdila v praxi. Celé si to sedlo perfektně a běhá to jako švícary.
U té váhy jsem nevěděl jestli ses vešel cenově do 970tky, takže jsem to tak střelil trošku od boku. XT má 260g. Všechny ty váhy jsou pro 11/32. Já vozím 11/34, kde jsou všechny ty kazety těžší a i rozdíl oproti levnějším je pak větší.
Budeš mít pravdu v tom, že ta měkkost kazety a převodníků bude opravdu výhoda, když se ty řetězy nemění a jen se postupně vytahuje jeden.
Teď na novém kole doufám, že dojdu do stavu, že budu měnit jen sem tam řetěz (kazeta vydržela dlouho vždy i teď a teď snad přibude i nový XT 08 střední převodník).
Do té 970-ky jsem se vešel jedině díky tomu že byla akce na netu, jinak bych se na tuhle cenu nedostal. Ale o tom to je, koupil jsem rovnou 3 kusy. XT je dobrá sada ale já jsem likvidátor, pro mně je jí škoda :-)
no jednou jsem při výměně nový Shimano řetěz vypral v tech. benzinu a misce zůstala vrstvička krásných stříbrných ocelových šupinek..od té doby každý nový řetěz před výměnou nejdřív důkladně "vyperu".. a sám si ho namažu..aspoň vím co tam je...