Ahoj.
Zajimalo by me, na jakem kole jezdite na dalkve trasy...to znamena plne nalozene. Porad se mi nechce verit, ze to kros vydrzi na tech nasich silnickach a polnich cestach.
A taky to je malej pruzkum:-)
Dik
Já sice úplně na těžko ještě nikdy nejel (nemám přední boční brašny), takže jen naložený zadek + řidítková brašna + moje váha plus mínus 100 kilo jak se najím - Author Airline naprosto v pohodě. Je ale pravda, že jezdívám po pokud možno zapadlých asfaltkách a když najedu třeba na polní cestu, kde jsou větší kameny a tak, tak to raději kousek i slezu. Natěžko by to asi chtělo neodpruženou vidlici, i když boční nosiče na odpruženou jsem už viděl.
najprv som jazdil na favorite a musim povedat, ze az na par vyhrad to bolov pohode. potom som si kupil author stratos 97 a na tom som prakticky az do minuleho roku objazdil skoro celu juznu europu, polsko a balkan. teraz mam author classic a nim to bola zatial len korsika a okolo ceskoslovenska, ale tiez ziadny problem. no ked som stazoval v afrike tak som jazdil na takom starom holandskom rivele. druha vec je ta, ze som minimalista a zase az tak vela veci si nevozim.
Ahoj Jurki. Ty řekneš "len Korsika a okolo Československa", ale právě proježdění Československa na kole je mým snem. Takové úplné nic to není. A ta Afrika - nešli po Tobě lvi?
Ja prave premyslim o stratosovi, ale kdyz jsem ho videl a predstavil si nejakych cca 20 kg....nevim, nevim...Nemam s tim zkusenosti, proto se ptam
Osobně na biku (Rock Machine Torrent), odpružená vidle, dvě přední brašny SA 508, vzadu na bocích také dvě 508, navrchu stan, karimatka, voda. Na řidítkách brašna, v ní foťák a nějaké drobnosti. Menší rámová brašna s nářadím.
Na nějakém asi 7 let starém obyčejném horákovi z bazaru, žádná odpružená vidlice, žádný vychytávky. Možná to byla nějaká značka, ale nálepky jsem hnedka sloupala. Jezdíme totiž většinou do východních zemí a tam je lépe vypadat co nejošuntělejc. Mám na něm najeto přes 25 tisíc km a zatím v pohodě, ťuk ťuk, doufám, že ještě letos vydrží. Sice jsem přemýšlela letos o novém kole nebo alespoň rámu, ale když na mě v cykloobchodě vybalili pojmy jako "dyzajn" a "loňskej model" tak jsem mu musela vysvětlit, že na tom kole chci hlavně jezdit a ne dělat parádu. Vyslech jakým stylem jezdíme a pak mě poslal do bazaru :-))
nie nesli,len domorodci. Inaj je juzna afrika velmi civilozovana. dokonca som mal chvilku dojem, ze som niekde v juznych cechach. ale mas pravdu. ceskoslovensko je zo sedla bicykla fakt nadherne. toto leto planujeme s drahou preve tie juzne cechy.
aha k veci. stratos je dost robustny stroj, ale ak ho chces naozaj takto zatazit snad mozno zosilnit vyplet z 32 -kového na 36-kový nezoslabovaný. snad len tolko.
Kdysi dávno (před dvěma lety:-)) jsem ještě jezdil na neodpruženým treku Amulet Clipper a někdy i 40kg nákladu (kromě svých i některé věci pomalejších účastníků) a to včetně polních cest. Nevýhodou bylo jen časté rozcentrování výpletů (několik se km), poněvadž jsem měl jen jednoduché ráfky.
No a pak jsem objevil lehokolo a od té doby na ničem jiným. Je to odpružený takže i ani těch 50kg nákladu (max nosnost nosiče) nepůsobí žádný poškození. A jede to jak namydlený blesk.
Myslím, že na dálkové trasy se dá jezdit úplně na čemkoliv, záleží na tom, jestli je prioritou ujet danou vzdálenost co nejrychleji nebo se spíš jen tak poflakovat po krajině. Důležité je, aby kolo bylo pohodlné a dalo se na něm strávit několik hodin denně.
Já jsem dříve jezdil na neodpruženém horském kole, nosič vzadu a vpředu (vpředu postranní brašny a nahoře kulatý spacák, výhodou tohoto uspořádání je menší odpor vzduchu) - přední nosič je výhodný pro rovnoměrné rozložení váhy, jezdil jsem takto bez omezení i v poměrně náročném terénu - odnesl to ale výplet kol, musel jsem přecentrovat.
Nyní jezdím na lehokole zn. Azub, které je přímo dělané pro turistiku. Pohodlí je s horským kolem nesrovnatelné, rychlost o dost vyšší. Obrovskou výhodou těchto kol je nosič s prakticky neomezenou nosností na odpružené části kola - dá se jezdit natěžko i po velmi hrbolatých cestách rychle a pohodlně. Navíc naložený nosič odpor vzduchu spíše snižuje. Nevýhodou je absence předního nosiče, do hodně prudkých kopců má kolo při nevhodném naložení tendenci se převažovat. Řešením je samozřejmě přidělat na různá místa dopředu nosiče na lahve nebo nádrže na vodu, čímž se podstatná část nákladu přesune dopředu. Nebo nosič na přední vidli.
No mi jezdíme na silnicních kolech, na které nasadíme cyklokrosové pláště Schwalbe šířka 28 (aby to ještě pršlo brzdami). Jezdíme tedy naloženi jen vzadu a řidítka. Jezdí se na tom bazvadně. Nízký odpor. Ujedeme většinou tak 80 - 120km denně rychlostí cca 25km/h.
Navim, do jake miry jsou me zkusenosti rozsahle oproti jinym tady. Ale najezdil jsem v ruznych terenech nalozeny uz zhruba 30 000 km, z toho furu na tandemech, takze o zatizeni vim sve. V kazdem pripade doporucuji horske kolo a na nej pripadne tensi plaste. Skvele jsou Schwalbe Marathon 1,5". Dulezite pak jsou hlavne kola. Muj ideal jsou naboje na prumyslovych loziscich (momentalne DT Onyx), nerezove poradne spice (DT), a dvojite rafky (Remerx Grand, pripadne Hill jsou uplne super a za dobrou cenu). Zbytek uz je na vas. Prehazovaku jsem nikdy nemel lepsi jak Alivio a zbytek to same. Snad jen brzdy je dobre posilit, takze kdo by chtel opravdu dobre brzdit, spickovou alternativou jsou hydraulicke rafkove brzdy Magura HS33. Na kotouce zapomente, trhaji spice. Take cokoliv odpruzeneho je na skodu, pokud k tomu neni nejaky specialni duvod. Ram doporucuji CR-Mo, protoze je kdekoliv opravitelny (hlinik se blbe vari) a brasny samozrejme dopredu i dozadu. Hodne si take obaluji riditka. Zpravidla jeste pres gripy jednu vrstvu molitanu. Dobre se to drzi a tlumi to drobne razy. Na skodu neni ani zrcatko.
Vice na www.eh-adventures.com
Jasně. On je taky velkej rozdíl mezi tím, jestli se jede někam na Sibiř, nebo jen jezdí po "našich silničkách", jak se ptá tazatel. Celkem mě zaujalo, že např. Knebl+Kneblová na cestě do Indie a zpět neměli kazetové zadní náboje ale šroubovací, které bych já rozhodně nikomu nedoporučil a mám s nimi ty nejhorší zkušenosti. Ale kazetové náboje a náhradní díly k nim se prý na východě neseženou. Ježdění po blízkém okolí má tu výhodu, že v případě třeba i méně pravděpodobného ale zato fatálního defektu je možno kdekoliv kolo naložit do vlaku a dojet domů (případně kolo i opravit - lépe než v pustině).
Tak vam panove stale nevim:-) Rozhodovani je tezke.
Samozrejme, ze nechystam cestu na Sibir...ikdyz:-) Rad cestuji a je mozne, ze me casem s pritelkyni napadne i tohle. Letos chcem zatim po cechach, mozna kousek za hranice, ale uz ted vime, ze urcite chcem zkusit balkan a ukrajinu. A muj velkej sen je Indie a Nepal. Ale jak rikam, zatim pocitam s Evropou. Letos Cechy a priste snad vic na jih nebo vychod.
Takze nevim zda Author Stratos nebo Author basic na ktere bych dal lepsi rafky a tenci plaste. A nebo vytahnout ze sklepa starej tezkej ocelak, koupit na nej co je treba a hura ven:-)
Jinak naboje me zatim netrapi....v Evrope se da koupit snad skoro vse a neni problem si tam dat casem jine.
B je správně. Když vytáhneš co máš a rozumě do upgradueš, tak ti zbyde na rozdíl od novýho kola tak 10 tis., za což se dá pěkně doletět i s kolem třeba do Istambulu nebo do Osla...
Super stroje jsou pro závodníky, na vejlet se dá jei v podstatě na čemkoliv, co je v dobrém technickém stavu. Jak psal už J.K.Jerome ve svých Třech mužích na toulkách: člověk může mít kolo na to aby na něm jezdil, nebo na to aby ho opravoval (vylepšoval, hýčkal). neexistuje kolo na kterém by mohl jedinec provozovat oba tyto sporty najednou. :-)
Zrovna v sobotu mi jeden člověk tvrdil něco v tom smyslu, ovšem s tím, že já a můj otec tvoříme jedinou výjimku kterou zná osobně. Stíháme najet slušnou roční kilometráž na lehokolech, ktará navíc soustavně vylepšujeme, občas doplňky z laminátu vlastní konstrukce a kromě toho jsme ještě stihli postavit lehotříkolku a začli jezdit i na ní. Kdybych neseděl furt u téhle diskuze, tak ta tříkolka určitě nezabrala rok a půl:-). Je to jen otázka času, který jsi ochotný na své hobby utratit (a peněz, bohužel, ty překáží nejvíc).
souhlasím, že se dá jezdit na čemkoliv, rozhodně lepší starý kvalitní kolo než nový nevyzokušený. Naši dědečkové taky jezdili na kolech přes celou Evropu a po horších cestách na dnes zcela zastaralých (i když zase často velmi kvalitních a bytelných) kolech, bez přehazovaček a tak, myslím že na ježdění daleko není potřeba nic speciálního, je dobrý umět hodně věcí opravit (další důvod proč nepoužívat služeb servisů a radši se to naučit sám doma v klidu).
S tím zbytkem ale nesouhlasím, myslím že se to nevylučuje. Že tomu tak často je spíš založením jednotlivých lidí - jeden se hlavně chce někam dostat a je mu jedno na čem, někdo jiný chce mít super kolo, ale ježdění ho zas tak moc nebaví. Ale určitě je nemálo těch, které baví oboje.
to s tím opravováním a ježděním byl citát - ostatně četli jste to někdo? jsou tam báječný věci o kolech a jejich vybavení na konci 19týho století. jak jsem někde slyšel: když chci vědět co je novýho, tak čtu starý knihy. například do současný diskuze o sedlech na tomhle netu, bych mohl z Jeromeho i opisovat :-)