Chci koupit crossove kolo v cenove relaci 10-15 tis. kc. Je lepsi (spolehlivost, kvalita) Merida nebo Kellys? O jine znacce neuvazuju...
Značka je hlavně nápis na rámu.
ja ti sem klidně napíšu, že za rok a půl nemám s Meridou Crossway 8700 žádnej problém a věřím, že něco podobného ti sem napíše majitel Kellyse.
Co si potom vybereš? :o)
Zkos sem nahodit konkrétní dvě kola pro porovnání, ale stejně budou pravděpodobně +- stejně vybavená (pokud budou za stejnou cenu). Raději bych se díval po nějakých pěkných posezoních slevách, napříč všemi značkami.
Jde mi o to, aby bylo levne (resp. cena/vykon), coz se u Autoru, Apache apod. nekona a bylo vyrobene u nas (resp. na Slovensku), ne v Cine. Jde mi hlavne o spolehlivost ramu a osazeni. Na Kellysu mi vadi jen zamykaci vidlice (chci spojite nastavitelnou), i kdyz je mi jasne, ze s vymenou pri nakupu by asi nebyl problem...
Ano, hlavne zkusenosti me zajimaji...
Merida vaří rámy snad na taiwanu, v jedné z největších fabrik na rámy, takže pokud ti jde o tohle, tak možná snad ten kellys, pokud je taky nedováží z tamních krajin, to nevim.
Komponenty maj všechna kola stejný a v drtivý většině je to čína/taiwan.
Ale odporužená vidlice na crossu, v drtivé většině za moc stát nebude (aspoň u mého kola, cena před slevou 15 000) je to spis takova paradicka, nastavitelnou jsem u crosse neviděl. Pokud ti jde o jízdu terénem, asi by ses měl poohlednout po kole horském.
No ja zase cetl, ze Merida si je dela doma, ale mozna to byl jen reklamni trik, priznavam... nevim...
Jedna se o jezdeni na cestach, ktere asi prazaci neznaji, tj. nase okresky 3. a 4. tridy, nikdy nevis, kdy prijde dira... Proto chci tu vidlici, i kdyz vim, ze mi to sezere energie az az...
Takze vlastne je jedno, co koupim, ze?:) Tedy to tvrdi kazdy, i kdyz opravdu mam zajem o osobni zkusenosti...
Merida má určitě tu obrovskou továrnu na Taiwanu.
Chování vidlice ale nezáleží na tom, jestli má nebo nemá nastavitelný zdvih. Odborník na vidlice nejsem, to si počkej, až se tu objeví povolanější, ale každopádně odpružení najdeš určitě lepší na MTB, než na crossech. Vidlice, co mám na kole já (RST Ct-free, nebo něco na ten způsob ;) ) je dobrá tak k tomu, že když sjedu obrubník, tak se tak pěkně zhoupne, ale že by třeba nějak zvlášť zpříjemnila cestu na polňačce, to spíš ne.
Není úplně jedno co koupíš, ale zrovna mezi crossy v týhle cenový kategorii podle mě zásadní rozdíly nejsou. To je opravdu lepší se dívat kde se urojí jaká zajímavá sleva, to pak jde poměr výkon/cena pěkně nahoru :)
Zkušenosti uvidíš, jestli se tu nějaký posbíraj, u tý mojí meridy, jak řikám, vidlice taková crossová, řazení řadí, brzdy brzdí, kola se točí, rám nepraská :) najeto cca 3000 km (od srpna 2006)
Dik!
Jo, u te vidlice mi neslo o zdvih, ale o tu miru pruzeni, jako nechci on/off, ale i neco mezi tim:)
mám taky cross Merida 8700 od 08/2006-vcelku se shodujeme. Mám taky tak najeto a navíc jsem ¨spokojena.
Možná se nevaž na krosové kolo a jdi do horáka - ony i asfalty na kterých jsi relativně bezpečný ( auta ) jsou terén pro horáky s odpruženou vidlicí. S horákem se dostaneš terénem snadněji - a o to kochání se krajinou často jde. Krossové kolo je takový hybrid mezi horákem a trek kolem -sedíš na tom dost nesportovně - z té jízdy jsem já požitek neměl - teď kdy jezdím na horáku celoročně a denně mě z něj choť nemuže sundat :)
Mi se nechce brodit se bahnem, a kamenim... Chci delsi vzdalenosti po rel pevne ceste...
Mas pravdu - moc pohodlne nejsou a s horakem se da po asfaltu taky jet... jen zbytecne moc energie...
Kazdopadne kupuju cross, ale jestli usoudim za par mesicu ci let, zes mel pravdu, presedlam:)
Nikdo Tě nenutí jezdit bahnem a kamením... Na horáku se toho dá ujet dost, záleží jen na "motoru", ne na kole ;-)
Nevím co myslíš tou "energií", ale pokud se budeš motat víceméně po asfaltu, tak si tam podle toho dáš i pláště a máš vyřešeno. MTB se po asfaltu plazí jen podle výkonnosti jezdce a vhodnosti plášťů ;-)
Jj, o ty plaste mi jde... Ale to pak zbytecne mit horaka, kdyz budu mit uzsi plaste?
furt tma budes mit pravdepodne lepsi vidlici nez u toho crosse
Aha:) Tak ale pak neco musi byt horsi, ne?:) Nebo ze by se ojebavali sami vyrobci, pochybuju...
Teď to možná nepopíšu správně, ale mám za to, že když tam dáš užší pláště nafoukané na vyšší tlak, tak si hodně snížíš pohodlí. A na pohodlí má také obrovský vliv funkčnost vidlice, která ale na MTB bude vždy o něco lepší než na crossu. Další věc je to, že na horáky se dávají vidlice s větším zdvihem, což má také jisté výhody a nějaký vliv na pohodlí. Nehledě k tomu, že na crossy je ten výběr vidlic dost omezený a většinou nestojí za nic i tak.
Možná ale jen plácám, tak mne někdo kdyžtak opravte...
Tak teď si dovoluji s Jardou nesouhlasit :-). Protože vlastním jak krosse tak i HT, tak můžu říct, že mezi jízdou horáka po asfaltu - byť s úzkými a hladkými gumami - a jízdou s krossem je diametrální rozdíl, to se prostě nedá porovnat (kdysi jsme na tohle téma dali hovor s Kominíkem a kupodivu jsme se shodli). Obě mý kola mi co do pohodlí maximálně vyhovují, velikost akorát a všechno ostatní taky - přesto na krossu mi nedělá problém 250 i více km, zatímco na HT nějak "pociťuji" už těch cca 150. A to nemakám na plný výkon, vždycky si nechávám určitou rezervu.
Obdobně je obrovský rozdíl mezi krossem (i když tam dám úzké pláště a foukám na maximum) a silničkou - mám na silničce převodníky "kompakty", tedy počet zubů defakto totožný s krossem - přesto jde o něco zcela jiného, naprosto neporovnatelného. Je to prostě dáno typem resp. vhodností toho kterého kola pro konkrétní způsob používání, podobně jako u serfování můžeš mít různá prkna nebo plachty...
Nechci se pouštět do nové sálodlouhé diskuze bike x kross.
Ale pokud pociťuješ na HT už 150km a přitom na krossu nemáš problém s 250km, tak je někde chyba (např. v tom, že se na HT snažíš držet na asfaltu stejnou rychlost jako na krossu a tím jedeš celou dobu ve vyšší intenzitě a to tě mnohem rychleji unaví místo abys jen nepatrně snížil rychlost, jel stejnou intenzitu a pak místo 250km ujel na biku třeba 230km se stejnou námahou).
Takhle velký rozdíl (při 100% asfaltu) nemám ani na fullu 140/125 x silnička.
Pocitově to rozdíl je velký (mezi všemi druhy kol), ale rozdíl ve vydané energii rozhodně tak velký není.
Já mám poměr zhruba 24km/h průměr silnička x 20km/h full (ale s 2,25 pomalejšími plášti, kdybych dal rychlejší pláště, tak se přiblížím až tak ke 22 průměru).
A při těchto průměrech vydám zhruba stejně energie a tedy můžu na nich jet po stejnou dobu se stejnou únavou.
Nerad jezdím přes 7 hodin čistého času, takže moje dojezdy na asfaltu jsou právě někde kolem 140km na fullu (ale tam jsem čistou asfaltovou vyjížďku jel jen párkrát, ale jel) a u silničky kolem 170km. Tedy žádný velký rozdíl.
Pokud se pokusím na fullu jet na asfaltu na ten průměr 24, tak to taky chvíli půjde, ale oddělám se velmi rychle, protože to bude sakra vysoká intenzita a dojezd klesne na hrozně malou vzdálenost.
Pro rychlejší jezdce může být ten poměr průměrných rychlostí s větším rozdílem (ve větších rychlostech se více projeví rozdíl širokých pomalých plášťů), ale opravdu ne 150 x 250 u HT x kross. Tím bys totiž tvrdil, že nedokážeš na HT jet 3/5 rychlostí krossu se stejnou námahou a je asi téměř nemožné. Když bych to převedl na nějaký příklad rychlostí, tak při průměrné rychlosti 30km/h na krossu by si zvládal jen 18km/h.
To kolega netvrdil, ze prumer plaste je primo umerny vykonu, ktery se prevede na silnici... Ale i tak, tlustsi plaste, vetsi vydej energie...
No, ono jde také dost o ten vzorek...
Ne, ale psal, že na krossu nemá problém s 250km a přitom na HT už je znát 150km.
A s tím průměrem pláště to není tak jednoduché. Širší plášť nafoukaný na stejný tlak jako užší má NIŽŠÍ valivý odpor než plášť užší.
Užší plášť má ale zase nižší odpor vzduchu, který s rychlostí narůstá kvadraticky, kdežto valivý odpor pouze lineárně. Proto ve velkých rychlostech vždy převáží odpor vzduchu a vždy je rychlejší úzký plášť.
Pro menší rychlosti (kam třeba už rychlost 20km/h patří) už se to srovnává až pro ty nejnižší je širší plášť rychlejší.
Další faktor je, že úzké silniční pláště často povolují vyšší tlaky foukání a není tedy u těch širších možnost foukat tlak stejný a tím dosáhnout menšího valivého odporu.
Vzorek má pak opravdu možná dokonce výrazně větší vliv jak už uvedla Radka.
Rozdíly ve výdeji energie mezi typy kol a především plášti (rozdíl výdeje např. mezi krosem a HT při stejně rychlém plášti bude téměř nulový, naopak na HT může být i menší protože může mít sportovnější posez, kde odpor menší odpor vzduchu převáží větší průměr kol u krosu; ten větší průměr kol udělá hrozně málo a je skoro zanedbatelný).
Krásný extrémní příklad je TheIF na BF, který na jeho Canyonu Torque s pořádnými teréními pomalými plášti ujel 240km pomalejším pohodovým tempem.
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
Celé je to pouze o tom umět jet příslušnou rychlostí adekvátní danému typu kola a nesnažit se za každou cenu držet tu o něco větší rychlost rychlejšího typu kola.
Tím ale nechci nic říct proti typům kol, ať si každý jezdí na čem chce a co mu vyhovuje. Jen že není pravda, že jsou takové rozdíly v dojezdu jednotlivých kol při stejné vydané energii.
Mně to také přijde jako už moc velký rozdíl... Kdyby třeba ujel stejnou vzdálenost stejnou nebo hodně podobnou rychlostí, tak bych uvěřil, že na MTB by mohl být víc unavený. Ale přes polovinu delší ujetá vzdálenost na crossu vs na MTB mi moc nesedí... Spíš bych hledal chybu v posezu a tím pádem dřívější únavě na MTB...
Každopádně Ai věřím, tak se nechci dohadovat, ale je to divné...
Před 2 lety jsem se (po krádeži bezproblémového Leader foxe) rozhodoval jako Ty. Mám Meridu a o víkendu nás jelo 9 a z toho 4 Meridy. To samozřejmě nic neznamená. Já sice na Meridu nedám dopustit a nikdy jsem na ni nic špatného neslyšel, ale ani na Kellyse.Merida má největší továrnu na rímy na světě, je v Asii a vyrábí rámy i pro některé další značky. A jsou to rámy špičkové úrovně. Tož tak
Diky za nazor!
Ještě jsem zapomněl k té vidlici. Dobrá vidlice Tě bude stát tolik jako to kolo. Běžná, u kolav této cenové kategorii, nebude nic moc.
Jen dodatek k yarisovi :-) - pokud bych teď nějakým způsobem přišel o krosse, tak bych ho musel hned koupit, protože v mý stáji má své nezastupitelné místo. A troufám si říct - bez ješitnosti - že o nabídce krossů na našem trhu dost vím, protože se o tenhle typ kola pořád teoreticky zajímám. Takže - kdybych teď byl nucen koupit krosse, tak zcela jednoznačně meridu, a to ani ne její vlajkovou loď, ale šel bych po té druhé v řadě zezhora. Přitom na Authora Airlina si vůbec stěžovat nemůžu, vždycky mě bezpečně dovezl zpátky :-).
Pokud jde o ty krossové vidlice - v současné době se hodně používají sentůrky, ale ty nemůžu hodnotit, neb žádnou nemám (jen na HT). Ale pořád se dají sehnat i manitou nebo třeba marzochi, a ten manitou stojí pod 3 tisíce. A je vynikající!
Dik, uzitecny nazor!
Já mám Superior RX610, najel sem cca 1700 km, v pohodě, všechno funguje. Vidlice, no, jen základ. Kámoš má Apache Wakan, tam mu ta vidle funguje slušně, ale taky stálo 2x tolik co moje.
Ale stále když se to porovná i s bikovými vidlicemi, tak ta vidlice na Wakanu stojí z prominutím za prd.
U biku pokud je méně peněz můžu pořídit kolo s upraveným Epiconem, který je funčně úplně někde jinde než vidlice na Wakanu a přitom je reálné ho mít na kole, které bude výrazně levnější než Wakan.
Nerad bych se kohokoliv dotkl, ale ta plánovaná investice - 10- 15 000 do slušného cross kola asi neumožní tady spekulovat o nějakých jemnostech :
Kellys exquiste 07 - 14,24 kg, Merida TFS 300 -13,1 kg. To pak potřebuješ hodně energie. A bacha na ty slevy - občas ta kola v komponentech vykradou tak, že to ani sleva není. To je dobré si porovnat s katalogem