Nazdar ležákisti! Chci se poradit, jaké osazení byste doporučili na AZUB Max. Vyplatí se dynamo v předním náboji nebo např. raději lepší tlumič vzadu? Co třeba kotoučové brzdy? Přivítám jakékoli zkušenosti s tímto nadstandartním osazením od kohokoli, kdo ho na AZUBu má.
záleží na způsobu využití kola, nic víc se k tomu nedá napsat.
Využití? Universální. Pohyb po silnici a ve středně těžkém terénu (polnice, les)...Také však každodenní sportovní vyjíždky pro zlepšení kondice a cykloturistika. (např. každotýdenní cesty na chalupu a zpět (cca. 60 km po silnici, lesem, polní cestou, lesními cestami)
to pořád nic neříká. Pokud se rozhoduješ mezi dynamem, kotoučovkama a lepším tlumičem, těžko se radí, záleží na tvých prioritách. Pokud budeš jezdit za tmy a nebudeš chtít vozit baterie, kotoučovky nebo tlumič ti nepomůžou. Když budeš chtít jezdit nějak rychle sportovně v terénu za světla, zase ti moc nepomůže dynamo.
Mám starého maxe (jiná zadní stavba, takže to může fungovat úplně jinak) a můžu říct, že seřízení zadního tlumiče má poměrně velký vliv na to, jak se kolo chová na hrbolech. Projet cestu s výmoly se špatně seřízeným tlumičem (kdy to netlumí a skáče) je problém. Ale pokud využiješ dynamo a nebudeš se vyžívat v rychlé jízdě na takovýchto cestách, bude volba úplně jiná. Navíc tlumič je komponenta, která se dá z těch třech věcí nejsnadněji vyměnit (nejhůř se asi dají vyměnit ty brzdy). Ale pokud vím tak Azub dělá poslední dobou i bezkotoučovková kola na nábojích na kotouče.
Asi jsem ti moc nepomohl, ale myslím, že víc se k tomu fakt nedá říct.
Díky za radu. Já jsem spíš myslel, že pokud někdo má toto nadstardartní osazení, aby zde zveřejnil své zkušenosti s ním. Jako třeba tys udělal se zadním tlumičem. Samozřejmě neočekávám, že mi zde někdo bude radit, jak si nechat kopletně pro ten který účel osadit kolo. Spíše mě, jak říkám, zajímají ty zkušenosti např. s dynamem v náboji, jak funguje, nebo ten vzduchový tlumič, jaké skýtá výhody právě u tohoto kola. Jak se změní jízdní vlastnosti kola s ním. Zda-li třeba ty kotoučovky od Azubu jsou kvalitní a jsou s nimi dobré zkušenosti a tak....
aha, tak to jsem tě blbě pochopil. Měl jsem dojem, že ti zbyly nějaké peníze a chceš si připlatit za jednu věc z trojice dynamo, brzdy a tlumič a ptáš se, co máš vybrat. Sám nemám osobní zkušenosti ani s jednou z těchto věcí, dynamo SON budu pořizovat v nejbližší době, kotoučovky na starýho maxe nedám (ale chtěl bych je), vzduchový tlumič je diskutabilní, ale na provoz do 300 km od baráku asi taky dobrá investice, zvlášť jestli jezdíš s různou zátěží na nosiči.
Diky tomu, ze mam moznost jezdit na vice lehokolech a diky nekolika dlouhym cestam, behem kterych jsem pouzival ruzna kola, si troufnu zhodnotit vsechny tri veci.
Kotoucovky: Musite byt opravdovi cyklisticti odbornici a hlavne zdatni v servisovani kola a musite mit cas to delat. Kotoucovky vyzaduji naprosto perfektni serizeni, casto je piplacka je seridit tak aby fungovaly dobre. Mel jsem je v Albanii a potrad jsem se s nimi trapil. I kdyz jsme jeli na Krym tak to byl opruz. Byly to mechaniky. Vyhoda u nich je, ze se daji doserizovat sroubky primo na trmenu. To u hydraulik je to horsi. Brzdi sice spickove, ale ale serizovani je daleko slozitejsi. Casto pomoci podlozek mezi ramem a trmenem atd. A to nemluvim o tom, kdyz se nahodou stane, ze Vam zacne hazet kotouc byt jen o jeden milimetr. Muj nazor jde v tomto smeru proti trendu kotoucovek, ale je podporen i nekolika redaktory cyklo casopisu, se kterymi jsem se bavil. Radeji bych volil hydraulicke rafkove brzdy prip. jen lepsi botky na klasicke vecka.
SON: Neni nic lepsiho na svete, a pokud dynamo v naboji, tak jedine SON. Dukazem byla i expedice Nordkapp-Gibraltar, behem ktere jsme svitili non-stop celych 6153 km a skoro nebyl poznat ubytek vykonu.
Pružení: Mám zkušenosti se zakladnim modelem, ktery Azub nabizi, a ktery bezne pouzivame na veskere radeni. Clovek pozna, ze ho oddelal (jednou v Albanii), protoze se zacne strasne houpat, ale jinak funguje dobre. Ten serizovaci asi bude vyzadovat nastaveni podle prani jezdce. Pak jsem jeste zkousel Manitou, coz je fajn vec. Hlavne proto, ze jej muzete na asfaltovych cestach zavrit.
Nevím o kolik jsou problémovější kotoučovky na leháči, ale nevidím moc důvod proč by měl být nějaký větší problém (pokud jsou správně udělané navárky na rámu). Podložky se musí dávat někdy i na klasice, ale to je pouze při prvotní instalaci (pokud se koupí kotoučovky už na kole, tak se to uživatele vůbec netýká) a ani to není problém.
Pokud se jedná o slušné hydrauliky, tak seřizování je naopak zcela jednoduché a otázka na pár minut. Nepatrné házení kotouče nijak zásadně nevadí a pokud hází víc, tak je srovnat kotouč je opět otázkou tak 3 minut práce (rovnám kotouče poměrně často, protože v těžším terénu se k ohnutému kotouči přijde poměrně snadno).
Takže bych to s tím seřivoáním hydraulických kotoučovek tak nepřeháněl (mám hydrauliky už několik let a to troje různé na více kolech).
Jediná složitější věc je odvzdušňování, které ale není běžně potřebné a je možné nechat na servisu.
Jediné použití, kde nejsou hydry asi zrovna ideální jsou expedice někam mimo civilizaci, protože pokud se poškodí hadička (ne že by se to běžně stávalo), tak nouzově se s tím nedá nic dělat.
Tohle je ale u hydraulických ráfkových úplně stejná nevýhoda.
A sevisovat kotoučovky (vše kromě odvzdušnění, tedy seřízení a výměna destiček) sem několikrát učil pár lidí a během 10 minut vše vysvětleno a pochopeno, takže to opravdu není nic složitého.
Řekl bych, že to je skoro jednodušší než u některých v-brzd.
ja osobne bych sel do kotoucovek. I to dynamo bych zvazil. Tlumicum nerozumim, ale myslim, ze ten rozdil nebude poznat - zvlast bez primeho srovnani
Tož to já jsem vyměnil původní pružinový zadní tlumič za vzduchový DT Swiss a jsem maximálně spokojen,je to výrazný posun k lepšímu.A tak já bych v prvé řadě řešil odpružení,pak dynamo a kotoučovky bych nechal až nakonec.
Některé tyto problémy jsem řešil taky. Dynama v náboji jsem se vzdal, podle ceníku to stojí cca 3,5 tis. a to se mi zdá zbytečné. Koupil jsem reflektor s 5 tužkovými bateriemi, které se dají nabíjet a nemusím světlo rozdělávat. Je tam vstup na jacka. Můžu to nabíjet jak ze sítě tak z autobaterie. Svítí to na plné pecky tak 6 hodin takže to bohatě dostačuje U kotoučovek je potřeba rozlišit, jestli jde o hydrauliky nebo s mechanickým převodem. Ty mechanické kotoučovky nebo klasická véčka jsou srovnatelná, zkušenosti mám z horáka. Na Maxovi byly mechanické kotoučovky z AZUBu (ty šly na horáka) a dal jsem tam hydrauliku. To je velký rozdíl, hlavně v citlivosti ovládání. Bohužel je to dost drahé, ale dostal jsem je darem, takže to nebolelo. S tlumičem na zadní vidlici od AZUBu jsem spokojený, přestože mám metrák, chová se to dobře. S čím jsem měl problém, to bylo kyvné spojení zadní vidlice s rámem. Stále jsem to musel utahovat a občas kolo i "plavalo". Ten kus, který brání vyskočení řetězu z kladky se pootáčel a drnčel o řetěz. V AZUBu to vyměnili za typ, který se montuje nyní a je to v pořádku. Takže než bych investoval do nové pružící jednotky, zkontroloval bych tento díl.
jeden z dalších /čistě subjektivních/ pohledů - dynamo za ty prachy - ani náhodou, akorát zvedne hmotnost předního kola - to už bych raději investoval do světel značky Sigma /halogen / nebo Huntlight /dioda/ a ještě bych ušetřil a každopádně víc svítil. Kotoučovky - mám na Azubu 5 základní véčka Avidy doplněné o pořádné špalky Kool Stop a problémy s bržděním jsem nikdy neřešil, systém je naprosto jednoduchý a odolný, brzdný účinek víc jak dostačující / zvláště pro úžší pláště je účinek kotoučovek zbytečný a dochází snadno k blokaci a smyku - viz. silniční kola/, zadní tlumič mám standartní a jsem naprosto spokojený, ale pokud bych chtěl azubáčka skutečně vylepšit, tak bych možná začal u toho odpružení, ale protože jezdím převážně po zpevněných cestách, tak by to asi nebyl velký přínos pro jízdní vlastnosti. Víc bych ocenil, kdybych mohl sundat pár kilo z hmotnosti kola, případně jezdce / to druhé je celkem nereálné/.
Ja preferoval bych kotoucove brzdy. Mam je k naproste spokojenosti. Muzes prijet vyzkouset, mozna budu kolo prodavat 605292980