V pátek 19. října 2007 jsme pořádali ve spolupráci s odborem dopravy Libereckého kraje odbornou exkursi NA KOLE PO CYKLOSTEZKÁCH V SASKU trasa II. Wilthen – Bautzen (B 96).
Na exkursi jsme seznámili účastníky s principy zvyšování dopravní bezpečnosti na komunikacích v Sasku, důraz byl položen na úpravy pro cyklisty na dopravně zatížených komunikacích v obcích a mezi obcemi.
více na http://www.beznehod.cz/index.php?menuid=7050...
Zdravim.
No ja koukam na ty fotky a prijde mi, ze jedine, co tam udelali je, ze zmenili uzke chodniky na cyklo/chodecke chodniky. Nic bezpecneho tam nevidim. Copak se na takovou sirku muze vejit cyklista a chodec? Sice kde to slo, je to udelano sirsi. Ale jsou mista, kde mi opravdu prijde, ze jen soupli cyklisty a chodce tam, kde drive byl jen chodnik. V tomto pripade mi opravdu prijde mnohem bezpecnejsi, kdyz se na silnici udela pruh. Kdyz uz to tam predelavali, meli to udelat tak, ze by vice vzali ze sirky chodniku a pridali k sirce silnice s tim, ze by se udelal na silnici pruh. Nevim, proc se porad cykliste soupaji na chodnik:-)))
A dat 2mil korun ceskych na 1km asfaltove trasy...neni to zbytecne moc? Urcite by to slo levneji a na komfortu by to az tolik neubralo. Navic to vypada mnohem lepe. Ale to uz se tu nekolikrat probiralo.
Tez zdravim,
spolecny provoz cyklistu a chodcu se navrhuje v mistech, kde je maly provoz cyklistu a chodcu.
Tazali jsme se naseho pruvodce na zkusenosti a sdelil nam, ze s tim v Sasku nikde nejsou problemy, je dulezite zajistit rozhled tak, aby cyklista videl prekazku.
Pry cykliste nejsou hloupi a kdyz je tam prekazka, tak zpomali...
Jinak tech uzkych mist je na trase minimalne, chteli jsme ukazat tem, kteri se vyjadruji k projektum - ze to jde.
Uplne nejuzsi mista ve vetsi delce resi tim, ze cyklistum umozni vyuzit chodnik (dodatkova tabulka kolo FREI) ktera ovsem cyklistu nenuti po chodniku jezdit.
Pokud chceme (a chceme) aby cykliste vyuzivali komunikace pro nemotorovou dopravu podel dopravne zatizenych silnic - musi mit tyto srovnatelny povrch se silnici. Jjinak bychom jezdili po silnici - coz spravce logicky nechce.
Samozrejme pokud jsou tyto stezky ve vetsi vzdalenosti od silnice a neplni dopravni funkci (zejmena) je kvalitni nezpevneny povrch vhodnejsi (mimo velke spady).
Doufam, ze jsem moc neunavil :))
Nene...vubec neunavil:-)!
Pokavad se to navrhuje tam, kde je provoz cyklistu a chodcu maly, tak se to asi zvladnout da. Ono je na tech fotkach videt, ze tam neni velky provoz.
Ale nejvic me zaujala odpoved vaseho pruvodce: "Pry cykliste nejsou hloupi a kdyz je tam prekazka, tak zpomali...". To jako mysli, ze kdyz uvidi chodce, skupinku chodcu, ze spomali a pomalu je objede? To same myslel i opacne. Jako ze chodec se snazi neplect cyklistum pod kola? No nevim, ale premysli tak i cesky cyklista a chodec? Podle toho, co zazivam jako chodec (ale i jako cyklista) na mistech, kde se cykliste a chodci pohybuji na jedne trase, mi prijde, ze to je v nasich krajinach nemozne:-) Staci se projit obcas podel Labe mezi Nymburkem a Podebradama. Nejsem clovek, co by se snazil cyklistum plect pod kola, ale uz nekolikrat se mi stalo, ze me cyklista (nebo i bruslar) docela neprijemne polekal. To same chodci. Jedes tam na kole a pred tebou rozvetvena rodinka. A myslis, ze uhnou. Uhnou, ale da to praci. Musis zvonit a nekdy je objet i mimo asfalt.
Navic reakce nekterych "bikeru" tady na foru to potvrzuji....chodci se jim vylozene pletou pod jejich krasna kola.
Prave proto mi prijde nebezpecne delat cyklotrasy spolecne s chodcema.
Nejaky cas jsem zil ve Skotsku. Skotsko je zvlastni v tom, ze maji vsude uzke silnice. Takove ty okrsky jsou jen na sirku traktora s tim, ze po cca 500m jsou mista, kde je mozne uhnout protijedoucimu autu. A cyklistu tam vnimaji. Dokonce se nekolikrat stalo, ze se ridic "schoval" do toho vyklenku a cekal, az ja projedu!!! A pritom bychom se tam vesli oba, bez vyhejbani.
Ve mestech jsou opravdu uzke silnicky. A presto v kazde vesnici je podel krajnice "dvoupruh", ktery je urceny pro cyklisty. A ten pruh ridici respektuji. To znamena, ze kdyz jedes na kole a v protismeru je prekazka (treba protijedouci auto), tak ten ridic za tebou trpelive jede tak dlouho, dokavad si nebude jisty, ze te muze bezpecne predjet. Ridici vedi, ze ten pruh pro cyklisty tam neni jen tak pro srandu kralikum.
Ted jde o to, jestli u nas v CR ziji slusni ridici a slusni cykliste. Pokavad ju, tak by snad nebyl problem. Ale me prijde, ze to nejak nejde. Cykliste imrvere nadavaji na chodce a naopak. To same je ridic vs. cyklista. Ani jeden nedokaze prijmout to, ze je treba se s prostorem rozdelit i s ostatnima... A pak to u nas vypada tak, jak vypada. Ale abych jen nehudroval. Prijde mi, ze se to trosku lepsi. Obcas se mi stava, ze me ridic na silnici i vidi a vnima:-)))
Jo a s tim povrchem. To jsem spis reagoval na tu uzkou asfaltku, co se klikati mezi stromama. Pokavad je urcena vyhradne pro cyklisty, prijde mi absolutne zbytecne na ni davat drahy asfalt. Takova kvalitne udelana sotolina...jede se na ni moc dobre!
No a doufam, ze jsem moc neunavil:-)
Diky za info o civilizovane zemi - Skotsku.
U nas je situace jina - jak lze vycist ze statistik dopravnich nehod. Nasi civilizovanosti budou asi blizsi nekdejsi obcane NDR nez Skotove.
Neni mozne od sebe zcela oddelit chodce, cyklisty a motoristy (nedostatek prostoru a financi). pritom je nutne dosahnout minimalizace nasledku nehod mezi vsemi ucastniky silnicniho provozu v realnm case s realnymi prostredky.
Pruhy jsou urcite dobre reseni, pri nedostatku mista - kdyz se nevejdou pruhy v celem useku je vsak lepsi spolecny provoz cyklistu a chodcu nez jizda na kole v jizdnich pruzich komunikaci.
Ta pekna asfaltka mezi stromy je podel dopravne zatizene silnice - koneckoncu jsme temer jinymi useky pri exkursi nejeli :))
Dam na web fotky, kdyz tam jedou cyklisti a jdou chodci - s mamka s kocarkem a cyklisti - je to naprosto neuveritelny - tak za 20 minut jsou na www.cykliste.cz
v kolonce pro radost cyklistu - kolonka uplne vlevo dole
JE TO TAM - v kolonce pro radost cyklistu.
Jestli jeste nekdo koukate tak se podivejte na www.cykliste.cz na kratkou foto- reportaz jak se v Sasku opravdu jezdi na kole :))
Na titulní fotografii tvého příspěvku je dopravní značka běžně dodávaná, značka nerozlišující, která strana je pro chodce a která pro cyklisty.Já se vyskytuji druhým rokem v Kralupech n.Vlt. kde se užívá ona značka vertikálně rozdělená. Z ní je patrné, která strana chodníku je čí a chodci i cyklisté tuto úpravu převážně dodržují.
(byl jsem dost vedle, když se mi chodec, motající se v mém pruhu omluvil)
Ano, je to tak. velka cast cyklostezek ma smiseny provoz cyklistu a chodcu.
Je to take z duvodu financovani. V Sasku stezku se smisenym provozem celou hradi spravce komunikace, pokud by mel vzniknout samostatny pruh pro cyklisty, ten by spravce uhradil ale obec by musela platit chodnik. A to samozrejme nechce. (presny zpusob financovani bude na www az nam nemecti partneri pisemne odpovi).
V Sasku je obcas videt smiseny provoz cyklistu a chodcu ale na plose chodniku jsou dve barvy povrchu, ktere nabizeji cervenou cyklistum a sedou chodcum.
Rozdeleni stezky ma take sve problemy, pokud se napr. dela jen carou na povrchu chodniku tak clovek, ktery na stezku vejde napriklad z domu nebo prilehle plochy nevi, ktera cast je chodnik a ktera stezka.
Barveni povrchu, ktere plochy rozlisi je dost nakladna zalezitost, zmena povrchu taky.
Tudiz smiseny provoz je asi nejjednodussi reseni.
V Liberci mame smiseny provoz chodcu a cyklistu v ulici Okruzni, vede primo podel vchodu do domu a je to hodne nebezpecny. Navic tam bydli hodne starsich obcanu. Nehoda, kdy cyklista sestrelil mamku, ktera se zastavila s kocarkem, je zde znama.
Zde se jednalo o chybu projektanta (Pragoprojekt Liberec) - v te dobe nebyly u nas zkusenosti. Uvidime, jestli se nekdy projekcni firmy "chyti za nos" a zacnou s nami jezdit na exkurse do Saska a napr. do Plzne, aby jejich projektanti cyklostezky projektovat umeli :)
Pruhy jsou (v Kr.n.V.) barevně rozlišeny tam, kde je užita zámková dlažba. Asfaltové povrchy doplněny vodorovným značením.
Ke střetům dochází pochopitelně i zde, ale je jich míň a míň ...;-) Obě skupiny uživatelů brblají (ale "neválčí"), oni (ti druzí) maj´ užívat chodník/silnici ...
Tu oddělenou stezku mají po pravém břehu Labe v Bad Schandau, sbíhá se jen na některých můstkách přes strouhy, oboje je zámkovka (dobře to je vidět i na Googlu Earth). Ale zas ve Schmilce na to navazuje nerozlišený červený cyklochodník.
U nás v DC je nová t.zv. cyklostezka pod zámkem, kde se ale cyklista sotva promotá mezi kočárky a psy :(.
V Ústí na Střekovské straně je na pár místech barevně dělený, ale nikdo to nerespektuje, na levém břehu u nového mostu je taky, ale uprostřed cykločásti jsou sloupy troleje a osvětlení, pěkně "cik-cak" a aut. zastávky (tam je lepší jet po silnici).
Tyhle "cyklochodníky" jsou snad jen v Sasku (v takové míře) a u nás :o(. Nejvíc jsem si jich všiml při návštěvách Žitavy, přitom tam jsou silnice dostatečně široké. Mimo vyhýbání se chodcům to má nevýhodu, že cyklista musí, třeba po 30-50m neustále přejíždět odbočky a dávat přednost, přestože jede vlastně "po hlavní". Mě to přijde dobrý tak pro "báby s nůší". Rychleji se tam jet nedá, takže pro cyklodopravu nic-moc (co sem viděl, tak většina místních to bere stejně po silnici), pro výletníky je zas lepší být úplně mimo silnici.
Nejlepší se mi zdají souběžné stezky, ale dál od silnice (i s neasfaltovým povrchem) a na všech silnicích nižších tříd cyklopruhy (A,CH a záp.D). A vozovky přitom nemusí být širší než u nás, odbočovací pruhy vlevo stačí jen asi metr široké, když odbočuje auto, ostatní počkaj :)))
Tato exkurse je zamerena na komunikace pro nemotorovou dopravu mezi obcemi. Tudiz cyklista jede po "cyklochodniku" jak jej nazivate v usecich mezi obcemi a v obcich aby mohl jezdit po cyklopruzich tak by musel silnici 2 x krizit coz je nesmysl.
Zitavu znam pomerne dobre, sami spravci nas tam pri exkursi upozornovali na vhodnejsi reseni cyklopruhy na komunikaci nez na chodnicich. to se ovsem dle meho nazoru tyka mest a vetsich obci.
Vice info www.BEZNEHOD.CZ exkurse Zitavou na kole
Pekne reseni ukazeme pri exkuri do Bautzen 2008,
tam jsou cyklopruhy na komunikaci na vetsine dopravne zatizenych usecich silnic.
Pokud mate nejake pekne foto s cyklopruhy na silnici nizsi tridy mezi obcemi, poslete . Dam na web. Diky.
Jinak je po otestovani cyklostezek ucastniky exkurse reseni v Sasku bez ohledu na vek a pohlavi hodnoceno kladne a oproti Cecham az superlativech. :)
Tady v Lucembursku bylo i pri cca 450.000 obyvatel asi 1000 km cyklostezek uz pred nekolika lety. Krome mest prakticky zadna z nich nevede po komunikaci pouzivane soubezne i motorovymi vozidly. Stezky jsou kvalitnejsi nez vetsina ceskych asfaltek a hlavne jejich vystavbou nic nekonci, dokonce se tu i udrzuji. Na spouste z nich neni problem jezdit i s klasickym silnicnim kolem. Hodne se tu vyuziva treba starych zeleznicnich trati, ktere jsou prestavene na cyklostezky. Lidi je moc nevyuzivaji, takze jsou krome nekterych letnich dnu i bez problemu prujezdne.
Pri setkani cyklisty s cyklistou/chodcem/bruslarem/... se dotycni zdravi a uhnou si :o)
nejaky fotky, treba tady: http://kolostranky.blog.cz/galerie/vylety-v-luxu
Domnívám se, že si vymýšlíš, abys nás na.ral. To přeci není možné, vždyť to jsou taky Evropané (jako my nebo východní Němci či Poláci ...)
;-)
pravdu dí... :-)
Mate sakra stesti. Nejdrive cyklisticky normalni mesto jako je Breclav a pak jeste vic cyklisticky normalni Lux:-) Umite si vybrat:-)
Ale jak psal Vasek o tech masinkach....jednou jsme ve Skotsku jeli po jedne uzasne cyklostezce, kterou prave udelali ze zrusene drahy (Hopeman). Vedla skalnim pobrezim nad utesama. Moooc pekne. Drive se tam asi tezil kamen a ted je tam z toho krasna trasa.
Jinak jsem koukal na ty fotky...tam promenili na cyklotrasu i metro ne?:-) Ja jen, ze tam je nejakej tunel:-)
a dokonce osvětlený! :-) opakujeme opět naše pozvání pro zájemce :-) cyklistika je tady fakt vychytaná a dobře nám tak :-)
Udelame exkurzi:-)))
Já zase musím říct, že ty asfaltové cyklostezky "hned za pangejtem" podél silnice mi docela vyhovují když se chci dostat od někud někam. V článku popsanou cyklostezku znám dost dobře a musím říct, že příliš velké problémy s provozem chodci/cyklisté tam nejsou. Ale zase pravda je, že mám stylem jízdy blíž k bábě v šátku než k chrtu.
Zeptal bych se, co znamená "znám dost dobře"
Myslím, že by zkušenosti uživatele bylo dobré doplnit v materiálu který o exkursi zpracovávám CD a www.
Co Vy na to ?
probůh, pište česky, kdo to má luštit...hacky a carky
Děkuji za upozornění, to je zvyk z mailu.
Od příště už s diakritikými znaménky :)
Zdravím. Určitě je lepší číst a psát opravdu česky, ale zachytil jsem tu i názor lidí nacházejících se v Luxu... Těm bych to odpustil :-)
Jinak bych se rád vyjádřil k celé této diskusi, snad nikoho neurazím:
Pro mne je opravdu nejvíc potěšující, že k této diskusi vůbec dochází a že je celkem plodná a rozumná. Můj názor je takový, že se nedá VŮBEC jednoznačně říct, které řešení je správnější (jestli pruhy v hlavním dopr.prostoru nebo rozdělená nebo smíšená stezka pro chodce a cyklisty). Vše záleží na konkrétní situaci - na lokalitě, na intenzitě jednotlivých účastníků provozu, na skladbě cyklistů i chodců, na typu využití, atd. Je jasné, že také finance promlouvají do způsobu realizace, ale hlavně odbornosti plánování a navrhování (nejen cyklistických) komunikací. Ať už se budou cyklistické komunikace řešit tak či tak, je důležité, že se i u nás budou řešit... :-)