Já osobně na procenta nehledím .-) pro mě je důležitý komfort jízdy, kdy se nemusím soustředit jak a kde mám nohy a jakou částí chodidla šlapu :-) Jo a taky se s nima báječně padá .-) A nemyslím si, že by si je nezávodníci pořizovali k tomu, že budou mít o 7,23% vyšší výkon a tím i vyšší rychlost :-)
Tož to příde na to, jakou maj barvu.
žlutý bych nechtěl, ty prej nejezděj .-)
Mám černý, jezděj?
Černý jsou nejepčí .-) a černá na kole jakbysmet .-) já mám jen stříbrný, proto mám ještě rezervy .-)
To bylo kolo... Ale jak jede pomalu barva na kole, tak ti žádná barva na botách nepomůže :o)))
Barva pod botami .-))) bavíme se o pedálech .-)))) tedy aspoň já .-)
Jo aha... Už bych si měla od tý práce dáchnout... :o)))
Snad lepčí bejt v práci, než v tom hnusu nevlídnym venku .-))
tak vám hlásím, že u nás je velice příjemně, ted jsem se vrátila z 2-hodinové procházky, skoro 10 st., sucho, padá listí, fajn :-)
U nás to samý, 4 st., vysoká oblačnost, vítr při zemi příbližně 3,6387 m/s, pohoda. Elektroměr i plynoměr se vesele točej! :-(((
Údaj větru při zemi nejde prosím přesněji??? Já jen kvůli statistice a u nás ve vidlákově jedem na šest desetinných míst!! .-))
Možná by to šlo, ale nemám mikroskop. Koukám, že tady začíná bejt převidlákováno. ;-)
Taky bych chtěl být vidlák, až vyrostu ;o)))
Bikerka se vrátila z dvouhodinové procházky????? nechápu .-)
Tys´chyběl, co?!? Zánět šlach na ruce :o)))
Od kdy se šlape na kole rukama????? .-))))))))
Jsme ve správném vláknu, i zakládající ví, že kolo se nechá řídit jen jednou rukou .-)))
Navíc se jednotlivé barvy od sebe dost zásadně liší. Se zelenýma vás na rovině jen tak někdo nepředjede, puntíkované dobře jedou do kopce, bílé mají zase zázračné omlazovací účinky. Nejrychleji jedou pravděpodobně žluté, proto se o ně také kdekdo soudí.
Tak to opravdu nevím, jestli někde na netu bude studie o tomhle:) Ale je pravdou, že když jsem dal na singlspeed SPDéčka, tak jsem vyjel kopce, které, jsem jinak na normálních pedálech nevyjel. To že si člověk může pomoci i při tahání tretrou nahoru je hodně znát, hlavně při zrychlování nebo do kopců.
O pritahovani nahoru az tak nejde, i kdyz i to se muze nouzove pouzit, kdyz pred kolem najednou vyroste prudkej krpal :o) Pri slapani do kruhu normalni frekvenci to ani nejde.
Nejvic jde o primy prenos sily, podrazka je u treter mnohem tvrdsi, nez u klasickych bot a kufr na ni pridelanej prakticky natvrdo priseda na pedal. Kazdy slapnuti ma tedy okamzitou odezvu v akceleraci kola. Cim tuzsi tretry, tim lip (pro prenos vykonu).
S naslapnymi pedaly je noha na pedalu porad v optimalni poloze (mela by byt, ale zprasit se da i tohle) = ekonomictejsi slapani.
Tuhost treter bude určitě velmi významná, ale to není vyloženě přínos nášlapů. Na klasických pedálech také můžu jezdit v tuhých botách. Ale je fakt, že to není moc obvyklé.
A fixace k pedálu může být u klasických nášlapů pomocí utažených klipsen (sice je to do terénu úplně na dvě věci, ale pokud se jedná o fixaci, tak to zajistí taky).
Klipsny - když jsem viděl otevřenou zlomeninu ruky díky klipsnám (majitel nestačil vytáhnout nohu a převrátil se nabok přesně na loket) tak bych klipsny na kolo nikdy nechtěl. A to bylo na asfaltu ne v terénu.
Taky neříkám, že bych je chtěl. Já bych je taky nechtěl. Jezdil jsem je, když ještě žádný spd nebyly. S padáním jsem neměl problém (jezdil jsem s nimi převážně asfalt a těsně před přechodem na nášlapy i trošku náznaky terénu, to byly moje úplné začátky na biku), protože nikdy jsem je nevozil utažené, takže to nebylo nebezpečné, ale zase to fungovalo jen tak napůl (ale pořád se mi tak jezdilo lépe než bez nich).
A už jsi někdy viděl těžký úraz jezdce s nášlapy? Jestli ne, tak se přijď někdy podívat do špitálu. Otevřená zlomenina ruky je proti tomu príma leháro. Záleží přece na tom, jak je jezdec schopný a obratný i zkušený, a ne na tom, na čem jede. Určitě jsi tedy viděl aspoň nějaký karamboly na TdF nebo Giro? I smrťáky. Nebo taky ne?
Samozřejmě že záleží na jezdci.
Ale je tu jeden zásadní rozdíl. S nášlapy po tom co je člověk zažije vycvakne kdykoliv a vždy zcela okamžitě (a tu chvilku než je zažije není problém jezdit opatrněji a těžším terénům se vyhýbat).
U klipsen jsou dvě možnosti, buď budou povolené, pak není problém také vystoupit, ovšem ty klipsny jsou tam pak téměř k ničemu a nebo je utáhnu a pak prostě poletím kdykoliv nečekaně zastavím, tedy do terénu zcela nepoužitelné.
Takže na čem jede je také velmi podstatné. Kdysi jsem klipsny také jezdil, to ještě nášlapy teprve začínaly a samozřejmě jsem musel jezdit s povolenými (aspoň lepší než úplně bez nich), když jsem v terénu jezdil (sice méně než teď ale jezdil). A jedna rozřízlá noha od převodníku mi stačila. Kdybych měl už tenkrát nášlapy (které vozím už přes 10 let), tak se to samozřejmě nestalo.
A ještě dodám, že to nebyl můj jediný pád kvůli klipsnám, ale byl jediný, kde to mělo vážnější následky.
Kvůli nášlapům jsem spadnul pouze párkrát na počátku (cca první půlrok), ale to jsem jezdil kvůli tomu opatrněji a vše byly zcela neškodné pády se kterými jsem počítal že mohou nastat a nepouštěl se tedy do žádných těžších terénů, kde bych mohl dopadnou hůře bez vyšlápnutí.
Od té doby už těch 10 let a něco pohoda a žádný pád kvůli nim (a při mém jediném opravdu).
Přesně tak. Pro mě to má navíc ještě jednu výhodu (protože jsem lama a moc to neumím), a to možnost vyšší frekvence bez "odlétávání" nohy z pedálu. Když někdo umí dobře šlapat, tak to jde i na klasické platformě, ale nášlap je v tomhle tolerantnější diletanství ;o))))
Jinak co se tyka mereni zvyseni/snizeni vykonu v domacich podminkach, osobne bych to v tomhle pripade zkusil doma na valcich (ev. trenazeru) a s pulsmetrem (kdyz nemam meric vykonu). Pri stejne zatezi (podle pulzu) bych odvozoval rozdil v % podle rychlosti. Vysledek by nebyl ovlivnen terenem, silou a smerem vetru apod. .
Aby to na válcích neskončilo tím, že bez nášlapů si tam při testu rozbiju ústa :-)
Přeci jen při špatné technice šlapání se na válcích udržuje špatně.
Na trenažeru bych to nezkoušel vůbec, tam se ta lepší technika šlapání s nášlapy (pokud ji jezdec zvládá) projeví minimálně.
Podle mě je tohle je v podstatě přesně a obecně nezměřitelné. Jednak to bude hrozně individuální a druhak ty zásadní vlivy nášlapů na větší výkon jsou nepřímé a mohou se projevit až po dlouhé době a nebo taky vůbec.
Jeden ze zásadních nepřímých vlivů bude pomoc nášlapů při správné technice šlapání do kruhu a tím větší účinnosti šlapání (ideální technika šlapání není možná bez fixované nohy k pedálu). Jenže tady nášlapy samotné nejsou nic platné, jen jsou pomocníkem. Naučit správně šlapat se ale musí jezdec sám.
Trvalé výrazné tahání za pedál nahoru se u správné techniky šlapání nekoná, takže kromě těch nepřímých vlivů není důvod pro žádný výrazný nárůst výkonu.
Jezdil jsem 10 let na klasických pedálech, většinu z toho s klipsnami. Po přechodu na nášlapy jsem nepozoroval žádný okamžitý nárůst výkonu. Pak jsem měl nějaký čas doma válce, kde jsem dost potrénoval s nášlapy šlapání do kruhu. Možná, že k mírnému nárůstu výkonu došlo, ale opět nic zásadního, abych to mohl říct zcela jednoznačně.
Slušnou techniku šlapání do kruhu teď oceňuju hrozně moc na fullu, kde se díky tomu ani při zdvizích kolem 120-150mm a otevřeném tlumiči kolo pak příliš nepohupuje.
A co jsem viděl někde pokus o nějaké srovnání v %, tak tam byly hodnoty něco kolem 10-15% pro ideální případ. Ideálním případem se myslí, že srovnání bylo oproti klasickým pedálům bez klipsen (tzn. bez jakékoliv fixace) a že byla perfektně zvládnuta technika šlapání v nášlapech.
V reálu to pak vidím na mnohem menší čísla, zvlášť když to bude přechod z klipsen a ne jen ze samotných pedálů.
Nášlapy mají spoustu výhod a už bych bez nich nikdy nejezdil, ale nějaký zásadní nárůst výkonu bych od nich nečekal.
Léta jsem jezdil na nášlapech a teď jsem se vrátil ke klasice a bez klipsen. Jezdím na singlspeedu / převod 36- 16/ a posun chodidla na pedálu v průběhu jízdy se mi osvědčuje. Používám pedály s velkou plochou a piny. Po zkušenostech jsem přesvědčen, že je to velmi individuální. Šlapaní do kruhu mají perfektně zvládnuto dráhaři a profíci, kteří makají od dětství. My ostatní jsme na tom s technikou většinou hůř a proto se s tím moc netrápíme a jezdíme podle momentálního pocitu
Díky za fundovanou odpověď. Myslil jsem rozdíl mezi obyčejnými pedály bez klipsen a nášlapy. A doufám, že to je objektivně měřitelné, např. pomocí laktátových testů, které fungují stejně dobře pro rekreanty i profíky. Měla by to být však věc lidí, kteří to prodávají, já řeším "pouze" kola, u nichž bude minimální námaha a max. pohoda pro danou trasu. Proto potřebuji jít do detailů.
Všude slyším jen hezké řeči, ale fakta nikdo neuvádí. A přitom je to tak jednoduché: Udělat 2 zátěžové testy na laktáty ( cca 2 x 20 minut ) s cyklistou, který už je na nášlapy zvyklý. A porovnat výkony při stejné hladině laktátu, tj. při stejné únavě.
Zas tak jednoduche tohle posuzovani nebude, protoze uvidis rozdil jenom u tehle jedne konkretni osoby. Pokud udelas stejny test s nekym, kdo s naslapy nejezdi a je zvykly jenom na klasicky pedaly, bude mit vykon vyssi u "klasiky". Z toho by slo teda odvodit soucasne i opak, ze naslapy vykon ubiraji.
To je podobny jako u normalniho turistickyho kola a treba specialu na casovku: zvykly profik poda super vykon na specialu a propadl by se na klasice, nedelni vyletnik na casovkarskym kole neujede kvuli bolestem treba ani danou vzdalenost, protoze mu bude tezky se na nej vubec poskladat.
Tahle porovnavani mi zavani zbytecnym teoretizovanim, ale klidne ten pokus proved, jestli si myslis, ze bude mit nejakou vypovidajici hodnotu.
pochybuju, že kdokoliv bude mít s nášlapama menší výkon, než bez.
Já určitě, jezdím na nášlapech od prosince a zatím mi to zdaleka nejede jako předtím. Možná se pletu, ale asi jsem měl špatný návyky na plackách a proto jsem zatěžoval svaly jinak než teď. Na nášlapech mám konečně správnou polohu, ale hold bude asi chvilku trvat, než si svalíky zvyknou na jiný rozložení zátěže...
Ono ani když by se udělal test u cyklisty, který jezdí nášlapy dlouho, je na ně zvyklý a ještě k tomu má slušnou techniku šlapání, tak zase bude problém, že mu to už nepojede ideálně na klasice, protože když bude šlapat stylem ideálním pro nášlapy, tak to na klasice bez klipsen nepůjde.
Aby čísla byla opravdu objektivní, tak by se muselo měřit větší množství lidí a všichni by museli po delší čas trénovat soubežně jak v nášlapech, tak bez.
No a i kdyby se to takhle změřilo, tak by tohle konkrétní číslo bylo stejně neaplikovatelné na někoho dalšího, kdo chce teprve na nášlapy přejít.
Fanatiku prosím, to je Tvoje kolo, nebo někým zcizené??? http://cykl.cz/item/originalni-rukoslap
Hmm, sory, kdybych se podíval do Tvého profilu, tak bych se tak blbě neptal a věděl :-(
Ano, to jsem vystavoval loni v listopadu v Brně. Díky za ten odkaz, nevěděl jsem o tom.
Nejhorší na tom je, že v Brně jsem byl taky, ale Tebe jsem přehlédl a neregistroval :-(
Zaklad je mit dva naslapy....:-))) Pak to prej i jede:-)
Nerikej zes ho jeste nenasel nebo si nekoupil novy :)))
Ne:-) Jsem si pujcil kolo:-)
Fanatiku přečti si názor weita ten je skutečně hodnotný. Jinak asi bude nejlépe když se budeš řídit těmi barvami, ty nejspíš mají vliv na výkon cyklisty.
Kolikátou skleničku jsi přitom pil?!?
Je to individuální, zvláště u rekreačních cyklistů, kde každý šlape jinou technikou.
Výborný kulatý krok mají dráhaři, ti navíc často trénují na silnici s furtšlapem a pedálama bez klipsen (což tě zejména z kopce donutí k ďábelské frekvenci a přitom udržení kulatého kroku).
Takže teoreticky by se dalo nějakýho přesvědčit, ať ti zajede třeba letmých 500m s klipsnama a bez a z toho by se dal snadno spočítat rozdíl výkonu (odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti, při rychlostech kolem 50km/h je tření a valivý odpor dráhového kola zanedbatelný).
Zkus to zadat na FTVS někomu jako seminárku;-)
Díky za radu, ale já se v tom nemíním angažovat, když je to jasné. Napsal jsem jednomu prodejci, že by se dal udělat laktátový test, který ukáže, jaký je nárůst výkonu při stejné únavě, a napsat o tom. Ale tito lidé raději budou platit za stále se opakující reklamu, než aby něco rozumného udělali. Mě to jen utvrzuje v názoru, že je rozumné zapojit další svaly do práce, stejně jako u kulatého šlapání ( hýžďové svaly).