Ahoj ,
prasknul mi jeden drát v zadním kole na straně kazety.Koupil jsem novej, a když ho tam chci dát tak koukám, že tam nejde - nejde prostrčit, protože tam vadí kazeta. Musí se k vůli jednomu drátu sundavat kazeta? Nebo jsem přitroublej?:)
Opravdu se musí sundavat. Ale pokud máš stahovák a páku na chycení kazety, aby se neprotáčela (=kus kovového pásku plus starý řetěz :), tak je to sundání operace na minutu a nandání taktéž.
jak se přesně použije ten kus kovového pásku plus starý řetěz? :)
http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/vymena-kazety ;-)
Přibližně takto: http://marble.matfyz.cz/bicik.jpeg Samozřejmě si jej i můžeš koupit, ale mně přišlo tohle jednodušší a znatelně levnější. Kovový pásek 4x15, délka tak 25 cm (konkrétní rozměry jsou nepodstatné), vyvrtat do něj 3 díry o průměru nýtu v řetězu a starý řetěz tam jednoduše přinýtovat, jak je vidět na fotce. Samotné použití pak viz předchozí post s odkazem.
ten kovovy pasek nepotrebujes. Staci polozit koleso na zem, okolo kazety das (staru) retaz, volne konce pristupis nohou s stahovakom uvolnis kazetu.
Da sa to aj bez retaze, staci kazetu zapriet o nejake mekke drevo, to ale pokial nie si extra sikovny je lepsie ked robia dvaja.
Teoreticky ano, ale vzhledem k tomu, že se ta pojistná matka kazety má dotahovat poměrně slušným momentem (asi 40 Nm) a navíc se postupem času ještě zadělá, tak povolit ji bez dostatečně dlouhého klíče a bičíku je možné jen v případě, že je uvolněná víc, než by měla být. (40 Nm je na 5 cm poloměru kolečka 800 N!! Nevěřím, že jakýkoliv normální člověk dokáže držet v ruce řetěz takovouto silou. O přišlápnutí nohou nebo opření o dřevo už vůbec nemluvě.) Ten bičík se dá vyrobit za pět minut a materiál stojí pár korun, takže jakékoliv jiné kreace se rozhodně nevyplatí.
Nedavno som to tak robil a bola to ta najbezproblematickejsia vec co som kedy robil na bicykli. Ale je pravda ze som mal momentovy kluc, teda ide hlavne o to, ze to ma ramena na obe strany, potom tvoj moment posobi presne v osi- to je asi klucova vec pri vsetkych podobnych opravach (napr. vymena stredu ap.) aby to bolo zarucene komfortne a bez problemov. Potom ta vymena je narocna asi ako otvorenie a zatvorenie dveri a retaz som jednoducho prisliapol na zemi nohou ( bez nejakeho zvlastneho usilia).
Vzdy sa da najst nejaky sposob: napr navliest na imbusak dva vidlicove kluce s okami na sesthran na druhom konci, alebo nastrckovy kluc s otvorom na tycku ap. Problemy tam vznikaju iba ked to clovek robi normalnym klucom, potom sa s tym zbytocne morduje lebo tam vzdy vznikaju bocne sily, rozdiel je neporovnatelny.
No ale když bič se dnes dá pořídit pod 200 Kč... Tak pokud sundavám kazetu častěji (a to sundavám, protože servisuju doma více kol), tak se to rozhodně vyplatí.
Už jsem zažil situaci, že jsem kazetu nemohl povolit ani s bičem a pořádným klíčem s velkou pákou (a přitom při utahování ta kazeta rozhodně nebyla přetažena, jen to časem asi trošku zarostlo).
Tak dokonce jen za 130 Kč:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Naradi-a-stojany...!-SuperB-paka-s-retezem-280-mm_2546.html
Prave o tom hovorim- ked su zazrate zavity ap. Klucova vec nie je ten bic, ale kluc z pakami na oboch stranach aby si mohol vyvodit krutiaci moment presne v osi zavitu. Potom aj veci co nejdu ani pouzitim WD-cka, obrovskych pak a kladiva idu az prekvapujuco lahko.
nejsi přitroublej, ale kazeta se sundat musí - stahovák stojí asi do 50, pak potřebuješ ještě klíč - kolem 24 a ještě takovej bič s řetězem, aby se ti kazeta při demontáži neprotáčela
Ten klíč předpokládám na matku před kazetou? Ta matka není šestihran, ale kulatá:(.
Jedno z řešení je zajít do slušného cykloshopu kde ti stáhnou kazetu na počkání. Ušetříš si peníze a umazání se. Často i sedřené klouby na prstech.
Nekteří jedinci ale mohou považovat takovéto řešení za ponižující.
Někteří mají objektivní důvody, proč si opravovat kolo sami. Počínaje tím, že to člověka může překvapivě i bavit, přes to, že tím má lepší přehled o stavu svého kola a konče tím, že servis nemusí být vždycky za rohem, obzvláště někde na delších cestách (nehledě na finanční stránku věci někde v zahraničí) a pak se natrénované schopnosti mohou dost hodit.
Takže připomínky o egu si prosím nech stranou. Předpokládám, že postup zajít do servisu dokáže vymyslet kdokoliv, takže když tu pokládá dotaz, tak má z nějakých důvodů zájem o řešení vlastní silou.
Hmm, nemyslel jsem to až tak zle jak's to vzal. Tak sorry.
Zkus tohle: http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/vymena-kazety
ok, dík všem za věcné komentáře
V nouzi stačí spilovat čepičku nového drátu z jedné strany (z boku) pilníkem a lehce protlačit/vtlačit šroubovákem do otvoru po praslém drátu. Na nouzové dojetí to stačí a funguje. Pak dotáhnout i niple. Pro pěkné ježdění je lepší nechat dráty rovnou vyměnit. Ovšem pokud ti již praskají dráty a praskl jeden, co nevidět ti prasknou i další. Taková je má zkušenost. Obzvláště pokud jezdíš natěžko nebo si sám větší tělesné váhy. Takže když už prasknul drát, nechal bych to přeplést raději celý třeba i silnějším či kvalitnějším drátem. Obvykle totiž fakt není unavenej jen jeden drát, protože kolo se točí pořád dokola, že?:-))))
Často ale praskne špice kvůli okamžité velké boční síle (díra, rychlé zatočení s naloženým kolem apod.) Pak myslím není důvod obávat se o zbytek výpletu. Ale pokud skutečně špice praskne "jen tak", tak s tebou souhlasím.
Těžko říct kdy přesně praskla, ale je v podezření obrubník chodníku. Ta větší tělesná váha taky není od věci :).
Po nouzovém řešení, když nemám s sebou nářadí už delší čas pátrám, ba volám, ale tomu Tvému jsem asi neporozumněl. Spiluje se čepička drátu? Jak to pomůže? .....Aha, možná se pak drát celý neprotahuje a jen se vmáčkne tou čepičkou napřed? To je dobrýýýý!! Možná to pak vypadává, ale to bych svedl!
Tak, tak, to je proto, aby se drát nemusel protahovat. Protože na strany kazety to nejde. Opiluješ kousek hlavičky drátu pryč a už to tam dostaneš pod lehčím tlakem (tím šroubovákem) bez provlíkání. Ale je to spíš na dojezd, aby ti kolo tolik nešmajdalo, obzvláště, pokud máš V-Brzdy. U diskových by to asi moc nedrželo protože tam je podstatně větší tah na střed kola ale zase můžeš dojet bez drátu, protože to šmajdání po obvodu ti obvykle při brždění vůbec nevadí...:-)
Ahoj,
jde to ještě jinak: Vezme se delší drát, odcvikne se mu hlavička a ten volný konec se dvakrát zahne do tvaru "S". První záhyb ve směru od závitu definuje délku drátu. Tím vznikne na konci drátu háček, který je možné navlíknou do díry v náboji. Angličani tomu říkají "emergency spoke". David
Když budeš mít kazetu dole a vyvrtáš si na patřičný místa do vrchních koleček otvor, abys tam protáhl drát i s hlavičkou, můžeš měnit i v terénu bez sundání kola. Ale každý druhý jen nouzově, hlavičku dostaneš jen na vnější stranu náby.
Taky mi prasknul drat. Nechal jsem ho vymenit a asi za tyden mi prasknul dalsi. Co myslite, je lepsi nechat to kolo cele preplest, nebo staci vymena toho jednoho dratu? Nechci, aby to vydrzelo zase jenom tyden.
osobne by som to nechal tak a prasknutý drôt by som spojil akýmkoľvek spôsobom ( ide o to aby sa neurobila osmička) a počkal by som nejaký čas či budú praskať ďalšie, až potom by som prikročil k výmene.
Záleží kolik vážíš, k čemu kolo používáš a kolik máš na těch drátech najeto. Pokud už dostaly co proto a praskaj jeden po druhém, tak je celý výplet zřejmě už unavený a nechal bych ho vyměnit komplet. Ono nechat pořád doplejtat kolo kvůli jednomu drátu, furt ho sundavat a nandavat je pro kočku a akorát k zlosti. Nech to přeplést a máš na čas zas úplnej klid!
Mě v létě praskl na zadním kole drát 2x v rozmezí jednoho týden, pak to dalo pokoj a teď prskl další. Je to různé, když to přepleteš celé, můžeš získat jistotu, také se ti to nemusí několik měsíců opakovat, nebo naopak ano.