Neustále tu někdo hájí myšlenku výstavby cyklostezek. Nejsem proti tomu, ale má cenu stavět takové, jaká v Praze vede od Vyšehradu přes Podolí, Braník, Modřany a Komořany na Zbraslav? Dal jsem si tu práci a proměřil jsem tento úsek z hlediska existujících překážek.
0,00 Podolská - začátek stezky pro CHODCE a cyklisty
0,53 zastávkový přístřešek v cestě
0,90 přechod
1,00 přechod
1,06 2x výjezd z parkoviště
1,26 vchod do Žlutých lázní (davy lidí)
1,39 výjezd ze Žlutých lázní
1,43 zastávkový přístřešek v cestě
1,46 restaurace, auta parkující na stezce
1,49 pokračuje stezka společná s chodci
1,52 výjezd
1,61 výjezd
1,68 výjezd hala Bohemians
1,80 výjezd Krab cycles
1,84 Cyklisto veď kolo - benzinová pumpa
1,91 pokračuje stezka s chodci, lze opět nasednout
3,12 křižovatka cyklostezek s betonovými zátarasy
3,31 začátek silnice společné s auty
3,77 křižovatka, parkoviště aut bruslařů
3,92 začátek aleje společné s chodci
4,82 konec aleje, začátek silnice, parkoviště golf. hřiště
5,07 křižovatka (konec parkoviště)
7,56 začátek cyklostezky společné s chodci
8,63 konec cyklostezky, začátek silnice
8,98 začátek komořanské části stezky, společně s auty (zóna 30 km/h)
9,45 konec zóny 30 km/h pro auta, začátek cyklostezky s chodci
11,08 konec cyklostezky, parkoviště, silnice s auty
Pokud bych dodržoval všechny předpisy, musel bych třikrát sesedat s kola a desítky metrů to vést. V celé délce tohoto jedenáctikilometrového úseku je nutno počítat s chodci. Pokud bych chtěl být vůči nim dostatečně ohleduplný, zbrzdí to moji rychlost na třetinu.
37,5% této trasy (4,17 km) vede po silnicích společně s auty a i zbytek délky trasy obsahuje 11 míst se zvýšeným rizikem (výjezdy, zastávkové přístřešky, jízda podél příčně zaparkovaných aut apod.). Na dvou místech je cyklostezka zároveň parkovištěm pro bruslaře a hráče golfu, kde neustále popojíždějí a manévrují auta, kde lidé vystupují a nastupují, přezouvají se a motají se i se svým vybavením po celé šířce stezky.
Upřímně řečeno si cyklistickou dopravu ve městě takhle nepředstavuju. Pokud bych měl podporovat výstavbu cyklostezek, tak jen takových, aby zaručovaly rychlý a bezpečný přesun z místa A do místa B. Měřený úsek tento požadavek ani zdaleka nesplňuje.
A jel si někdy Evropskou, tam sem cca na 3 km napočítal 13 přechodů, celkem rušno, autobusový zastávky a stánky sou tam taky... a taky spousty lamp..
Ale to je velmi nespravedlivé zhodnocení. Je tam předsi také ta první vlaštovka, ten jeden přejezd pro cyklisty, odvážně zbudovaný před výjezdy z garáží:-)
Ten jasně dokazuje, že Praha s cyklisty počítá.
Jak konkretne si predstavujes upravu tebou popsane trasy, tak aby splnovala tvoje pozadavky?
V první řadě zrušit povinnost takovou stezku použít. Oddělit provoz chodců od cyklostezky nebo obráceně. Upravit ve vyhlášce přednost cyklisty na stezce před odbočujícím i vyjíždějícím vozidlem. V konkrétním případě této stezky zakázat autům vjezd a parkování do oblasti golfového hřiště. Pokud je golf sport, tak si tito "sportovci" těch pár desítek metrů jistě dojdou i s vozejčkem pěšky. Totéž bruslaři. Určitě bych toho ale vymyslel i víc.
Nevím, proč bych tuto ztezku musel použít, pokud nechci.
Druhá věta se týká všech stezek celkově, nikoli pouze této.
Jak by jsi u zbytku řešil ostatní firmy, které tam sídlí (zahrádkářství, zásobování golfového zázemí, loděnici, nebo co to tam je, ty koně co tam jsou, bývalé ledárny atd.)?
Jak si konkrétně představuješ rozdělení stezky na chodeckou, cyklistickou a bruslařskou? Všude na to není dostatek místa?
Co trochu více konkrétněji, to co jsi napsal je dost obecné.
Neziju v CR, natozpak v Praze, tak nevim, jak konkretne vypada dopravni situace v miste. Ale pokud tam ta stezka je a ty jedes v jeji blizkosti, podle zakona ji MUSIS pouzit.
Souhlasim s Medvedem, ze v tomhle je tento zakon nesmyslny. Minimalne do te doby, dokud nebudou stezky na vsech hlavnich tazich a volne a bezpecne prujezdne.
To máš pravdu, ale tuto podmínku splňujou pouze první 2 km, potom stezka uhybá a jde kolem vltavy, takže není souběžná s komunikací až na její konec, je to pouze část co vede po chodníku okolo plaveckého stadionu v Podolí.
Tuším, že pak nesmíš (dle pravidel) po paralelně běžící silnici jet na kole, když tam zbudovali cyklostezku.
Jo, to je asi presnejsi vyraz.
No, v zákoně je přesně následující:
"" § 57 (1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.""
Co autor myslel tvrzením "je-li zřízen" se mi doposud nepodařilo zjistit. Dá se celkem triviálně ukázat, že nějaká stezka pro cyklisty zřízena je. Takže po ní musím jet bez ohledu na to, kam vlastně skutečně chci jet? A kdy že jí to jsem povinen použít? Nepřikazuje mi náhodou tenhle odstavec to, abych, považuji-li se za cyklistu, prostě nepřetržitě jezdil po cyklostezce tam a zpátky? Z logiky té věty to plyne. Není tu někdo, kdo by dokázal vysvětlit právnickou logiku té věty?
A mimochodem, proč vlastně v celém zákoně o provozu na pozemních komunikacích není definován pojem cyklista? (Ono to není až takové nesmyslné rejpání, jak by se mohlo zdát, protože zákon např. tvrdí, že koloběžka se považuje za jízdní kolo, což mi sice umožňuje za ní legálně připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm :-), ale už z toho není moc jasné, jestli je člověk jedoucí na koloběžce cyklista, nebo ne, a tudíž jestli pro něj platí pár celkem podstatných ustanovení.)
Ono to tak úplně jednoduché není, protože když půjdeš do detailů, tak tento odstavec daného zákona hovoří o stezce pro cyklisty, ale co když je v tom místě zřízena "Stezka pro chodce a cyklisty" - tato stezka má vlastní značku a platí pro ní jiná pravidla, než pro stezku pro cyklisty, takže je možní si tento odstavec vykládat tak, že jsem povinen stezku použít pouze v případě, že se jedná o stezku pro cyklisty.
Tohle už mě taky mnohokrát napadlo. "Stezka pro cyklisty" je jiný druh komunikace než "stezka pro chodce a cyklisty". Vždyť je označena i jinou značkou. Měl jsem to připraveno jako výmluvu, kdyby mě stavěli policajti.
Víte co je zajímavé - v jiných městech je prostě chodník bílou čárou rozdělený na dvě části, v jedné je nakresleno kolo, ve druhé nic. Každému je šumák, jestli se to nazývá cyklostezka, cyklotrasa nebo chodník, nikoho nezajímá, jestli tam můžu nebo nemůžu jet. Prostě v části označené kolem jezdí cyklisti, v té druhé polovině chodí chodci. Funguje jim to naprosto přirozeně a nikdo s tím nemá žádný problém. A pokud chodník rozdělen není a je označen jen značkou chodci/kola, tak se také, překvapivě, dokáží shodnout. Nikdo nikoho neosočuje, nikdo nikoho nenapadá - prostě se sobě vyhnou.
Je to prostě o lidech. Mějte mi to klidně za zlé, ale tak jako to vidím, že to funguje v jiných městech - a teď mám na mysli konkrétní česká města, žádné zahraničí!!! tak je to jen a jen o nás Pražácích. Vymýšlíme si idiotské důvody, co je nesmyslné, šťouráme se v tom, jestli tohle je cyklostezka nebo cyklotrasa a jestli po ní můžu jet nebo kolo vést, jestli tam můžou i chodci nebo nemůžou atd. atd. místo toho abychom se mezi sebou naprosto normálně a logicky dohodli tak, abychom danou cestu mohli používat společně.
A ono se ani dohadovat nic nemusí. Je to o vzájemné úctě člověka k člověku a o uznání, že i druhý má stejné právo na použití dané cesty jako já. A tahle vzájemná úcta a pochopení, ta nám tady v Praze teda hodně chybí...
To máš Radko naprostou pravdu, ale je to potřeba vidět v souvislostech, já osobně jsem ještě neměl problém s nikým pokud jsem konkrétně tuto cestu využil a nikdo neměl problém se mnou. Já nemám problém spomalit, když jde někdo roztažený víc, také na ně nijak nehulákám, prostě za nimi přibrzdím řeknu s dovolením, oni uhnout a není co řešit, všechno bez emocí, když pospíchám, tak jsem v duchu naštvaný, ale nevylévám si to na druhých, to k té toleranci.
Tady jde o to, že například okolo toho plavečáku mohla být klidně stezka pro cyklisty v jednom pruhu na té dvouproudé silnici. Cyklisti by se tam vešli pro oba směry, stejně v tom jednom pruhu parkují auta, takže je pro jízdu nepoužitelný. Bylo by potřeba vyřešit tu benzinovou pumpu a ty vjezdy a výjezdy, ale to není jistě neřešitelné.
Ad první odstavec - ano, taky s tím nemám problém. Ale chtěla jsem zdůraznit vzájemnou toleranci a nejen slušnost ze strany cyklisty. Jinde ani nemusíš nikoho žádat. Prostě každý si drží svůj pruh. Naprosto přirozeně. Nestane se ti, že by se rodinka roztahovala přes celý chodník bez ohledu na vodorovné značení.
Mě samotné se teď stalo v jiném městě to, že jsem šla po chodníku a proti mě jelo kolo. Ještě jsem si s úsměškem říkala "schválně zda uhne". Naštěstí dřív, než ke mě dojelo, uvědomila jsem si, že vlastně blbě jdu já a hupla jsem do svého chodeckého pruhu. A můžu ti říct, že v tu chvíli mi teda ten markantní rozdíl v tomhle myšlení mezi mnou a místními došel. Je to prostě o tom se to naučit a naprosto lidsky to přijmout od všech účastníků provozu.
Mimochodem - ty pruhy nemusí být ani moc široké. To, co jsem viděla jinde, tak tady v Praze jde udělat absolutně všude.
Ad druhý odstavec - souhlas.
Já jsem to nazačátku nerozporoval jako výrazný nesouhlas, jenom jsem chtěl dát najevo, že to pro mě není až tak důležité. Samozřejmě, že když je chodník volný a oni jsou roztaženi přes celou cestu, tak to není ideální, ale doufám, že se to postupně bude měnit.
S tím co píšeš souhlasím. Pak se ale nabízí vlezlá otázka, proč tu sakra máme ty hromady zákonů? Já bych ani náznakem nic nenamítal, kdyby se 90% zákonů,dopravního značení a tak vůbec nahradilo něčím ve stylu "chovejme se vzájemně ohleduplně a rozumně".
Jenže když už tu ty zákony jednou jsou, tak prostě člověku hrozí, že když je nebude dodržovat (třebaže to nedodržování může být za účelem vzájemné slušnosti a rozumného řešení situace), tak ho za to někdo může prudit, dávat mu pokutu a tak. A občas naopak prudí někdo neoprávněně, jen když má pocit, že něco nedodržuji. Tudíž bych celkem rád věděl, jak přesně je co psané v zákoně, abych potenciálnímu prudícímu člověku či policistovi mohl říct něco ve stylu "jdi se vycpat, tohle je podle zákona". Jenže k tomuhle mi celkem vadí nesmyslně psané zákony, které si každý vyloží poněkud jinak. Takže z tohoto i dalších podobných důvodů mi přijde diskuze o pochybných formulacích v zákoně docela dost užitečná. Přeci to, že vím, že něco mohu neznamená, že to musím hned zneužívat k tomu, abych otravoval život ostatním!
Tohle mi přijde jako začarovaný kruh.
Přijde mi, že mnohé zákony vznikají jen proto, že se někteří chovají neohleduplně. Velmi mírně řečeno, ale snad je to pochopitelné, co tím myslím.
Jenže když už nějaký zákon vznikne, pak se, bohužel, stává to, že ti, kvůli kterým vzniknul jej stejně nedodržují a není moci, která by je k tomu přinutila.
No a ti ostatní - ti jsou pak akorát naštvaní, že pro některé "zákon platí a pro jiné ne". Většinou to vede pak k tomu, že i ti, kteří by měli nebo mají snahu zákon dodržovat na to prostě místy kašlou.
No a vzniká džungle, ve které se pak akorát každý snaží utrhnout to své bez ohledu na druhé.
Je to hodně obecně řečené, ale snad je z toho pochopitelné, co jsem tím chtěla říci. Taky mě štve ta fůra zákonů a vyhlášek, které jsou dneska už tak šíleně překombinované a nepřehledné, že se v tom nevyznají už ani jejich tvůrci...
Já mám zas pocit, že spousta zákonů existuje pro to aby se , když se něco stane, dalo určit kdo za to může, nikoliv kvůli zvýšení bezpečnosti. Když tě auto zabije někde na silnici, tak policie nemůže jen prostě konstatovat "shit happens".
Džungle zákonů a vyhlášek je opravdu už často nepoužitelná (o to více zneužitelná), bylo by na čase ji zresetovat.
Jo tak pro "reset" českých zákonů bych hlasoval všemi dvaceti a ještě bych si nějaké prsty půjčil z márnice !
A když na to přijde,s tvrzením, že v Praze chybí vzájemná ohleduplnost naprosto nesouhlasím. Vzhledem ke kilometrům naježděným po Praze můžu říct, že z mého pohledu je neohleduplnost v Praze zcela zanedbatelná. Naopak třeba v superúžasném cyklistickém Německu je arogance řidičů aut vůči cyklistům dost zoufalá. (A je to myslím právě kvůli tomu přístupu "myslím si, že podle zákona tu cyklista nemá jet, tak na něj budu agresivní", prostě bez snahy dát vzájemnou ohleduplnost před zákon. A něco takového tu rozhodně nepropaguji a pokud to z mé snahy o rozebírání významu předpisů takto vypadá, tak prohlašuji, že to tak v žádném případě není. :-))
To bychom mohli třeba taky zrušit pravidla silničního provozu, vyházet všechny značky a semafory, zrušit chodníky a cyklostezky, a pak spoléhat na to, že "se přece všichni nějak domluví". Nebudeme se šťourat v tom, jestli je něco dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, jestli tam můžou kola nebo nemůžou. Budeme prostě spoléhat na vzájemnou úctu člověka k člověku a prostě se tak nějak lidsky dohodneme tak, abychom dálnici mohli používat společně...
Ne, prostě jednou jsou to dva různé druhy dopravy a v zájmu bezpečnosti je, aby se jejich provoz oddělil. Pro cyklistiku DOPRAVNÍ, tedy ne jen rekreační, jsou pešocyklostezky velmi nešťastným, nefunkčním, ne-li přímo nebezpečným řešením.
Proč by mělo být kolo a auto různý druh dopravy?? Oboje se (odhlédněme teď od sportu) využívá k tomu, aby se co nejrychleji a nejpohodlněji dostal z místa A do místa B. Většina silnic kromě dálničních obchvatů apod. je optimalizovaná právě na to, aby se po nich dalo cestovat co nejpohodlněji a nejrychleji (vedou pokud možno nejkratší cestou, snaží se eliminovat prudké zatáčky a jiná nepříjemná překvapení, kvůli kterým by bylo potřeba příliš zpomalovat atd.). Takže pokud chci k tomuto účelu využít kolo, silnice splňuje vše, co potřebuji úplně stejně, jako kdybych jel autem. (Mohl bych maximálně uvažovat o tom, že některé omezení -- jednosměrky apod -- jsou založené na tom, že auto je moc široké a pro cyklistu (anebo i motorku apod.) jsou vlastně nadbytečné. Ale to je v tuhle chvíli IMO detail.) Naopak cyklostezky, i kdyby byly odděleny od chodců, bude vždy možné stavět jen na místě, které "zbylo" a tudíž nebudou pro rychlý a pohodlný přesun zdaleka tolik optimalizované jako silnice.
Samozřejmě nikomu neberu to, aby se stavěly cyklostezky pro rekreační a sportovní ježdění nebo bruslení. Ale netvrďte, že pro dopravu na kole z bodu A do bodu B je silnice nevhodná.
Tou poslední větou v prvním odstavci sis u Medvěda naběhl :-))).
Přesně tohle jsem měl na mysli: Kolo a auto mají co do způsobu pohybu i rychlosti k sobě blíž než kolo a chodec. Mluvíš mi z duše, pokud Ti vadí, že cyklostezky se staví jen v místech, která zbyla. Buď tedy musí mít výstavba cyklostezek stejnou prioritu jako výstavba silnic (což je -přiznejmě si - nereálné), nebo je potřeba zajistit možnost bezpečného pohybu cyklisty po komunikaci společné s auty (například cyklopruhy apod.). Komunikace společné s chodci jsou v tomto případě to nejhorší možné řešení.
Někde jsem otevřel stránku nějakého významného německého cyklospolku, kde jsem se dočetl, že oddělení cyklistické dopravy od automobilové dokonce zvýšilo nehodovost až o třetinu. Velmi pravděpodobně proto, že se oba druhy komunikací stejně musely někde křížit, setkávat a podobně.
Pak souhlas. Z tvého příspěvku jsem pochopil, že chceš prioritně oddělovat cyklisty a auta, což mi přijde většinou celkem zbytečné a v praxi spíš působící více problémů. Ad Německo -- no svůj dojem z ježdění na kole po Německu jsem tu do diskuzí už párkrát psal a upřímně se tomu vůbec nedivím. Proto se také akcí pro "podporu" cyklistiky v Praze celkem bojím. (Řekněme, že moc nevěřím tomu, že může jakýmkoliv zásahem vzniknout lepší stav, než je současný,spíš naopak.)
No jo, jenže ábsste mohl takhle budovat, musel byste začít orat pole neorané. My ale máme nějaký stávající stav, u kterého bychom rádi zakomponovali nový druh dopravy, tj. cyklisty.
Asi se teď naježíte, že nový druh, ale v tom měřítku, jaké je dnes to orpavdu je "nový druh" dopravy, protože na kolech takhle masivně se začalo jezdit někdy v roce 1994. Do té doby to u nás takhle běžné nebylo.
Zkrátka máme nějaký stav, který před X lety vůbec nemohl počítat s tím, že se najednou vzbouří cyklistické hormony a začne se takhle masově na kolech jezdit. Je proto nutné, stávající cesty upravit tak,a by byly použitelné pro všechny druhy dopravy.
U těch nových by pak automaticky mělo být na cyklisty již pamatováno jenže... je otázka, jak dlouho tu bude cyklistika a na čem budou jezdit příští generace. Mít pak vybudovanou síť cyklotras, která by nebyla využita, to by také bylo na palici. Ale je fakt, že to snad v době, než se rozpadne asfaltový povrh nově budovaných cyklostezek nehrozí...
Ten stav se dá zlepšit například omezením počtu nebo někde i šířky pruhů pro automobilovou dopravu. Existují desítky a možná spíš stovky chodníků, kde nepotkáte chodce, jak je den dlouhý, ale cyklista tam nesmí, protože to není označeno jako cyklostezka (Průmyslová, Černokostelecká...).
Dále leckde vznikl prostor pro cyklopruhy tím, že se z pravého jízdního pruhu udělal pruh parkovací, jenže parkující auta ho nezaberou celý, takže zbytek pruhu stačí označit jako cyklopruh... Rozhodně nejsem příznivcem budování nějakých extra cyklostezek na úkor lesní nebo zemědělské půdy.
Cyklistická doprava existuje už hodně dlouho:
http://picasaweb.google.cz/jkabrt...
Toto je fotka stará cca 70 let a již tenkrát bylo nutné řešit vzájemné vztahy motoristů,cyklistů a pěšáků. Pro ty, co nepřečtou dodatkovou tabulku ji cituji:
"Jízda motorovými vozidly a na kolách v zájmu P.T. turistů a bezpečnosti chodců na žádost odboru KČST zakázaná"
To je roztomilý :o)))
Na té fotce asi ještě nejsi, což :o)))
Patrně Ratibořice. Škoda, že se toho nedožila Božena Němcová. Určitě by s omezením automobilové dopravy, zvláště té individuální, bez výhrad souhlasila. :o))
Ano, Ratibořice. Dnes to tam vypadá takto:
http://picasaweb.google.cz/jkabrt...
Medvěde sorry, ale kam to zase hrotíš? Kdo kde psal, že by si přál zrušit zákony a nechat všechno na domluvě. Radka psala, že mnoho problémů je zbytečných, protože to je o lidech a k ohleduplnosti a slušnosti nejsou potřeba další zákony, nebo si snad myslíš, že by se měl přijmout zákon, který bude určovat že chodec na stezce pro chodce a cyklisty může jít pouze v pravo, ne dále jak 30 cm od okraje, za sebou jak husy a obejít pomalejšího můžeš jenom v případě, že máš dostatečný rozhled na 30 metrů, ale zároveň nesmíš překročit rychlost chůze 3 km/hodinu?
Místo aby se zákony zjednodušovali a jejich výklad byl snadný, tak je to naopak. Dále se na zákony nalepují další a další odstavce, takže aby si člověk za chcíli zaplatil školení, pokud bude chtít zjistit jak se správně přechází silnice, nebo se pohybuje někde jinde.
Nejlepší jsou ty zákony, které ještě nejsou schválené a už k nim je připravena novelizace.
Nikam to "nehrotím", ale reagoval jsem na to, že prý je řešením, aby se cyklisté a chodci na společných stezkách nějak "dohodli", místo aby se oba druhy dopravy od sebe oddělily. Přirovnal jsem tedy vztah cyklista - chodec ke vztahu motorista - cyklista.
Nejsem příznivcem omezování chodců. Právě proto chci cyklistickou dopravu buď na vlastním tělese (bez chodců) nebo společně s auty.
Radka nic o řešení nepsala, ani žádné nenavrhovala, pouze se zamyslela nad tím, že v Praze jsou problémy mezi cyklisty a chodci na společných stezkách, zatímco v jiných městech naší republiky tyto problémy nezaznamenala, že si myslí, že to je o lidech a mnoho problémů se tímto vyřeší. Podle mého v jejím příspěvku nešlo o návrh nějakého řešení.
Ano, přesně takhle jsem to myslela.
Navíc, když se dokáží lidé takhle dohodnout, pak ani žádné řešení nepotřebují, protože žádný problém nemají.
Ale jestli chcete opravdu vědět, jaké řešení bych použila - pak bych normálně tou bílou barvou všechny chodníky v Praze rozdělila na půl a do jedné půlky bych nakreslila kolo. A ne že to nejde - jde to absolutně všude!!! Zajímalo by mne totiž, jak dlouho by nám tady v Praze trvalo, než by se každý naučil používat ten svůj pruh.
A přiznám se, že mám i obavu, že zatímco to jinde jde, tady bychom se pomlátili...
Tímto se omlouvám všem, pro které je slušnost na chodníku automatická ať jsou chodci nebo jezdci...
S tou bílou čárou bych souhlasil jako s nouzovým řešením v místech, kde to šířka chodníku/stezky umožňuje. Jak by ale asi vypadala pešobruslocyklostezka třeba v úseku kolem nádraží Praha-Modřany? To by tam bylo půl metru pro chodce a metr pro cyklisty? A to už by možná ani tolik nezůstalo pro protisměr.
No a na to jsem taky reagoval. Praha je hustotou své dopravy dost specifická, lidi tu nejsou o nic horší nebo bezohlednější než jinde. Proto není řešením apel na slušnost (nic proti tomu), ale je potřeba systémovějšího řešení dopravně technického rázu.
Bohužel právě díky takovýmto postojům se pak ty zákony "musí" udělat. A je to zcela zbytečné...
Ty zákony se nedělají kvůli nějakým postojům, ale prostě proto, že vzájemná ohleduplnost dnes už prostě nestačí. Nestačí ani na silnicích mezi auty (tam si to bez zákonné úpravy opravdu nedokážu představit), ale ani na cyklostezkách společných s chodci, pokud mají sloužit k cyklistické dopravě. Proto považuju za řešení oddělit cyklistickou dopravu od pěší buď tím, že se zruší povinnost použití stezky, nebo tím, že pro (dopravní) cyklisty bude extra těleso - stezka pouze pro cyklisty.
"vzájemná ohleduplnost dnes už prostě nestačí"...Radka ti snad psala, ze nekde vzajemna ohleduplnost staci. Me obcas taky prijde, ze prazaci moc resi co se smi a co nesmi, misto aby se chovali trosku lidsky. Proc to treba v Breclavi jde? Tam se na kole jezdi krasne.
Chtelo by to min plkani a nadavani a trosku jednat. Obcas toho chodce pustit, obcas pribrzdit... Jestli ti to dela problem, tak ti zadny zakon nepomuze. Dokavad se k sobe budem chovat jako zvirata, tak nam nikdy zadny zakon nepomuze!
Ale tohle v Praze funguje! Řešení zákonů je zcela paralelní problém, který nemusí mít s reálnou situací nic moc společného (stejně jako s ní nemají nic moc společného ty samotné zákony :-)).
No, ale kdyz ctu Medveda, tak mi prijde, ze nefunguje. Furt si na neco ztezuje. Na druhou stranu je tu spousta prazaku, kteri problem nemaji. Tak kde je chyba?
jenže tam ty stezky vybudovali cíleně hned při výstavbě silnice, je tam prostě silná cyklistická základna odjakživa, tam by to asi jinak u tvůrců neprošlo. :-)
Jooo...tak by si ostatni mesta meli brat Breclav jako vzor. V mem rodnem meste taky nedavno predelavali cele namesti. A myslis si, ze je tam neco pro cyklisty?:-) Prdlackaaa:-)
A Přerov rovněž...
Alvapinka...a ted mi rekni, kde je zakopany pes? V jinem ceskem meste to dkvele funguje a jinde to proste ne a nejde...:-) A ze se pres tu Breclav na kole jezdi skvele. Nikdo nas tam neohrozil. Kol jak much a nikomu nevadili...
nechtělo mě to za Tebe pustit... nevím, v čem to je... lidi tam prostě masově jezdili vždycky, i babky v krojích, takže už se tam fakt jezdí asi dlouho. :-) Mají asi schopné lidi na radnici, kteří cyklisty akceptují a snaží se pro ně něco udělat...neumím si představit, co by lidi udělali, kdyby jim při "přestavbě" města ty stezky zrušili... :-)
No vidíš a právě o tom jsem psala - v jiných českých městech to jde a v Praze ne...
A přitom jak v Břeclavi, tak i v tom Přerově je pro každého naprosto přirozené, že se začne na chodníku chovat jako všichni ostatní. Nemá problém...
V Přerově jsou na chodníku...
Copak se dá Břeclav srovnávat s Prahou? Pamatuju si dobu, kdy v Břeclavi byla jen jediná světelná křižovatka.
A jsme u toho:-))) V cem je Praha tak strasne vyjmecna? Je trosku vetsi? No a co? V Praze se hold do toho nikomu nechce. V Breclavi se do toho asi nekomu chtelo. Moc v te Praze na radnici kecaji a nic neresi. V Breclavi asi moc nekecali a budovali!
Přesně. A jestli se někomu zdá Praha jako celek veliká, může se to vzít po jednotlivých obvodech...
Ma...no a co?
Ja bych Prahu prirovnal Edinburghu. Krasne stare mesto s uzkejma ulickama. A jak se tam cyklistum vede. Mesto tam cyklistiku podporuje.
Ano, jsou dva zpsůoby řešení
* buď se budou hledat výmluvy proč to nejde
* nebo se najde způsob jakým to jde
Já osobně zastávám ten druhý způsob, ten první mi přijde v životě lidském naprosto zbytečný...
Ty další a další zákony se dělají proto, aby se pokaždé vyřešil nějaký prd, který se vyskytne a na který ještě nemáme žádnou normu.
Za chvíli budeme mít tolik zákonů na všechno, že se budeme bát šlápnout na zem strachy, jestli jsme nějaký neporušili.
Jo, přesně tohle mě taky zajímá: Když je koloběžka jízdní kolo, musí s ní má tříletá dcera na silnici? Po chodníku kolo nesmí, ne...? :-o
No po silnici musí jezdit cyklista, ne jízdní kolo. A jinak pokud bys souhlasil s tím, že osoba na koloběžce spadá pod "osobu pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích ...a podobně", tak je považována za chodce. A pokud koloběžka spadá pod "lyže, kolečkové brusle nebo obdobné sportovní vybavení", tak na ní nesmíš na chodníku ohrozit chodce, ale explicitně pohyb po chodníku povolený není (kromě předchozího "a podobně", kde se ale nezmiňuje přímo sportovní vybavení).
Jinak pro jízdní kolo platí "Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.". Jestli z toho plyne implicitní povolení jízdy po chodníku ve smyslu "Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak." opravdu netuším. Já v té větě takové tvrzení nevidím, ale nejsem právník. :-)
Nevím, jak je to s koloběžkou, ale teď jsem se dozvěděla, že bruslaři patří pod chodce...
Jo, bohužel:o( Bruslař je chodec, měl by jezdit po chodníku a hlavně rychlostí chůze! Na co by mu ty brusle jako potom byly, nám už na ministerstvu neřekli.
To není pravda. O rychlosti chůze se v zákoně nepíše, jen nesmíš na chodníku ohrozit ostatní chodce. Pokud jsi toho schopen v rychlosti 30 km/h, tak ti IMO zákon žádné jiné omezení rychlosti neukládá. S tím ježděním po chodníku je to horší, měl bys jako chodec ""především"" užít chodníku, ale to je taky taková pofidérní formulace. Každopádně pohyb po cyklostezce máš na bruslích explicitně povolený a ohledně chodníku existuje krásná formulace ""je-li chodník neschůdný, chodí se po levé krajnici ..."". Jiná věc je levá krajnice a bruslař. Podle mě je ze všech ohledů mnohem bezpečnější pravá strana, ale to už je poněkud jiná otázka. :)
Až doteď jsi se před každým přechodem přezouvala, že:-)
http://motozurnal.centrum.cz/clanek.phtml?id=4808
No právě že ne a teď zpytuju svědomí :o)))
Ale když už je bruslař brán jako chodec, tak vlastně na přechod pro chodce může i v bruslích, ne?!?
Přesně tak, může. Ale mikrokoloběžku je třeba po přechodu vést.To jsou ty paradoxy.
Zrovna ten odkazovaný článek je dost pochybný. Jak už jsem psal, povinnost použít při jízdě na koloběžce silnici, mít přilbu apod. je dost sporná, protože tato povinnost je zákonem uložena cyklistovi a že jezdec na koloběžce je cyklista se nikde neříká. O rychlosti chůze není v zákoně jediná zmínka, takže to je také blbost. Jedinou podmínkou je neohrožení ostatních. To, že bruslař nesmí jezdit po silnici je také blbost. Jen by měl jezdit po levé straně, což ale jaksi neumožňuje řidičů chovat se k němu jako k cyklistovi. Ale levá strana podle mě vytváří zbytečně nebezpečné situace, už třeba jen kvůli vyšší relativní rychlosti vůči míjejícím autům.
"Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka."
Zák.361/2000 §57 odst(2). Takže koloběžkista je cyklista. A bruslař je chodec, to taky neukecáš.
Ano, jenže cyklista je prostě cyklista. Kdyby bylo v zákoně někde zmíněno, že cyklistou se zde míní člověk jedoucí na kole, kde kolo je definováno tímhle zákonem, tak nic neřeknu. Jenže to tam není. Takže buďto chápu slovo cyklista podle obecných pravidel češtiny a speciální úprava terminologie v zákoně se týká jen a pouze slovního spojení "jízdní kolo". Alternativní pohled je ten tvůj (cyklista je implicitně předefinován, protože je předefinováno jízdní kolo). Mně přijde logická první verze, chápu, že někomu ta druhá, ale řekl bych, že obě verze jsou dost dobře opodstatněné.
Ad bruslař=chodec -- ok, proti tomu nic nenamítám. A chodec snad nesmí na silnici??
1. Chodec nesmí na silnici pokud je mání schůdný chodník.
2. Logická sekvence kdo jede na kole = cyklista, koloběžka = kolo, tudíž kdo jede na koloběžce = cyklista, není můj výmysl, ale vyčtený výklad z právně vzdělaných kruhů. Počítej s tím, že v případě nesnází to bude takto použito a prostě s tím nehneš. U správního řízení nebo u soudu s pravidly češtiny nebo zdravým rozumem moc nezmůžeš.
Ad 1: OK, ale v tom odkazovaném článku, kvůli kterému jsem to psal se tvrdí ""I když podle zákona jezdec na in-line bruslích nemá na silnici co dělat."", což jednoznačně není pravda. (Žádný kontext ohledně existence chodníku tam není.)
Ad 2: OK, dík za info. Netušíš, jestli jsou takovéhle oficiální výklady přístupné pro běžného člověka (když už to nemůže být napsáno rovnou normálně v zákoně)? Konkrétně by mě skutečně zajímal oficiální výklad té nutnosti použít cyklostezku. (Kdy přesně bych ji měl použít, za předpokladu, že třeba netuším kam vede, nebo třeba končí někde mezi domy bez možnosti sjet zpět na silnici bez motání se kdesi a já chci jet po silnici dál a podobně ...)
Sledovat na Internetu problematiku. Ale stanoviska právníků nemusí být nutně správná. Např. JuDr. Svátek u mne nemá příliš vysoký rating. Už vůbec ne stanoviska policejních právníků.
Pokud mi něco opravdu vrtá hlavou, lze použádat o výklad Ministerstvo dopravy (lze udělat i elektronicky). Po čase dostaneš odpověď (Stanovisko) opatřenou evidenčním číslem a právně docela závaznou. Další zdroj mohou být soudní znalci, ale to jsem nezkoušel neb to už není zdarma.
Ad inline na silnici: dle mého za to můžeš dostat pokutu a marně budeš třepat nožičkami.
Dobrá otázka. Párkrát jsem narazil na výklady, které implikovaly, že do desti let je možno jezdit i po chodníku, ale v zákonech jsem to zatím neobjevil.
Takže nejspíš platí následující půvabná konstrukce.
1. Koloběžka se bere jako jízdní kolo.
2. Jízdní kolo na chodník nesmí (pouze může být vedeno).
3. Věk řidiče nerozhoduje (i ten kdo jede na koloběžce je řidič).
Takže 3 letá dcera je povinna jet po silnici, musí ji doprovázet osoba starší 15 let. Takto se zákon postaral o její bezpečnost.
Koloběžka však dále musí splňovat podmínky přílohy 13 vyhlášky 341-2002 a to zejména dvě nezávislé brzdy (nebo do šesti let věku řidiče alespoň zadní protišlapová brzda) a odrazky. Pakliže to nemá (určitě to nemá) pak nesmí na žádnou pozemní komunikaci a můžete se s koloběžkou nechat vyfotit před Ministerstvem dopravy. Nebo jezdit doma po dvorku (musí být oplocený, jinak je to veřejné prostranství a zase se tam nesmí jezdit), nebo na dopravním hřišti. Naprotimu zákon nic nenamítá pojede-li dcerka po silnici na slonu, stačí bude-li na ní dohlížet (není stanoveno jak) osoba ve věku +15.
Vyslechli jste Slovo Zákona Českého.
Ad 3
"Jinak pro jízdní kolo platí "Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně"
Ano, to je právě rozpor v zákoně. §53 říká:
(2) Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak.
A žádné "jinak" jsem pro děti nenašel.
Kombinací obou tvrzení mi vychází, že děti do deseti let nepotřebují k neježdění po chodníku dohled osoby 15+.
No jo, ale to "v zákoně stanoveno jinak" chápu právě jako to, že dítě do 10 let na chodníku, jako jediný jiný účastník provozu na pozemních komunikacích než chodec, jezdit smí. I bez dozoru, jak jsi sám uvedl.
Je v tom ale pěkný zmatek. Nechápu proč v jednom paragrafu uvádí, že na chodník nesmí nikdo jiný než chodec (s poznámkou že "pokud není stanoveno jinak") a jiný to pak nenápadně upřesňuje na to, že dítě do 10 let na kole na chodníku jezdit smí... Proč to, sakra, není na jednom místě ??? !!!
Takový zmetek si dovolí vyrobit jen naše vláda !!! :-(((((((((((( Jinde by za to člověk dostal padáka...
A co se týká značky: ""Stezka pro cyklisty" (č. C8a), která přikazuje cyklistům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky; pruhu nebo stezky ...""
Co je "daný směr"?? Já nikomu žádný směr nedával. :) Co vůbec znamená formulace "užít v daném směru"? Neexistuje někde slovník právničtiny do normální řeči? :-)
Jinak mimo to IMO takováto značka buďto pro řidiče (cyklistu) na silnici neplatí, protože není umístěna nad nebo vedle silnice, anebo pokud platí, tak se přeci musí vztahovat k té celé silnici a definuje ji tím za cyklostezku. :)
Určitě bys toho vymyslel víc. To nepochybuji:)
Co třeba tam to sesedání z kola u benzínky? Tak to jsem ještě nikoho neviděl udělat! Lepší varianta: sjet z chodníku do prostor čerpací stanice a jet tam jako auto. (a případně si dohustit duše)
Naprosto souhlasím s tím, že zásadní by měla být přednost cyklisty na stezce před vyjíždějícími a obdbočujícími vozidly! Takhle to mají na cyklostezkách třeba ve Francii (a určitě i v dalších zemích), jezdil jsem tam a normálně to bez problémů funguje.
Jinak z tvého příspěvků mi připadá, že máš něco proti golfu....a já myslel, že tvůj nepřítel jsou jenom auta? :o)
Ne, proti golfu nic zásadního nemám. Jen mi připadá, že je to taková trochu snobská módní zábava, a hlavně je toho v poslední době moc, zabírají obrovské plochy a konkrétně u té cyklostezky (nebo spíše na ní) zbytečně zvyšují provoz aut. A jsme u toho zas :o))
:-))) Ted jsi me rozesmal:-) Snobska zabava, zabiraji mista. Co ti jeste vlaste vadi na tomhle svete? Me prijde, ze na vsem hledas mouchy.
V anglii je golfove hriste v kazde vesnici. Stejne jako je u nas v kazde vesnici fotbalove hriste. Golf tam hraje kde kdo. Neni to povazovano jako snobska zabava. Je to normalni sport. To jen cechacci zas vidi...golf=hraji ho bohati snobove:-)))))
Hele, neházej nás všechny do jednoho pytle... :o)))
Znovu opakuju, že proti golfu nic zásadního nemám. Za snobskou zábavu to považuju proto, že dnes platí, že kdo nehraje golf, nepatří do "vyšší" společnosti. Lidé jsou do této hry dokonce vyloženě nuceni buď přímo (team building) nebo "okolnostmi" (jinak si ani neškrtne). V podstatě se bez této hry neobejde žádný vyšší manažer.
Další výhrady, které vůči golfu mám, jsou trochu jiného rázu - viz problém v Klánovicích.
No ja golf nehraji a nepripadam si, ze bych byl z te nizsi tridy:-) Jestli to spis neberes za snobskou zabavu jen kvuli tomu, ze uz strasne dlouho se golf bere jako sport pro "bohate":-) Jenze Medvede, ono uz to tak neni. Bydlim v panelaku, kde ziji uplne obycejni lide. Rano jezdi do prace, vecer jezdi z prace, koukaj na TV, staraji se o deti, splaceji pujcky....a dva z nich obcas zajdou na golf. Uz me nekolikrat lakali:-) A vubec to nejsou snobove a zbohatlici. Nebavi je fotbal, nebavi je asi kolo...tak chodi na golf.
Hele, zrovna dneska ráno, když v rádiu říkali, že se do 2-3 let komunikace hlavně s úřady přesune pouze na internet, protože se předpokládá napojení už více jak 85% domácností na síť, tak jsem si říkala, jak jde ten vývoj kupředu.
Pro nás bylo před 23 lety vrcholem, když jsme si z novomanželské půjčky pořídili barevnou televoci Tesla Color. Fakt bomba :o))) Ještě jsme na ni stáli v Kotvě frontu celé dopoledne a k vyzvednutí jsme ji měli A6 za 3 dny :o)))
A dneska?!?
Auto, barevka (v každé místnosti kromě koupelny jedna), DVD, lednička s mrazákem, automatka, sušička, myčka, PC - to už je běžné vybavení domácnosti, bez kterého si ani já tu svoji neumím představit.
A takhle je to ve valné většině oblastí, které se dotýkají našeho života... :o)))
Jeste k te Anglii jen tak pro zajimavost:-) Odpoledne jsem se docetl, ze v Edinburghu je 19 velkych golfovych hrist a v okoli 30km dalsich cca 70 hrist:-) Tam je to asi samej snob:-)
Co je na golfu snobského?
Já když to propočítám, tak mě kolo vyjde ročně skoro stejně draho jako kdybych chodil hrát golf, je kolo také snobská záležitost?
Docela jasně si dokážu představit, jak si při golfu člověk srovná myšlenky a vyčistí hlavu. Nikdo ho neruší, může se soustředit jen sám na sebe a na svou hru, všude kolem klid, ticho a zeleň. Parádní relax...
Snobe:-))))))
Tvoje představy naprosto odpovídají skutečnosti, je to tak! Už od jara si chodím občas zahrát a přestože to není vůbec jednoduchý sport, strašně mě to baví......když nic jiného, ta už jen pro ten relax jak píšeš!
Mě uklidňuje už jen ta představa... :o)))
A teď v těch barvách podzimu... No nic, konec oběda, jdu pracovat... :o)))
Je to tak, můžu potvrdit, že zatím mě golf stál výrazně méně peněz než kolo - samozřejmě při srovnatelném vybavení na oba sporty (...u mě je to v obou případech dost podprůměrné).
A nezkousel jsi hriste tam kousek od Benatek?
No tam právě chodím!!!!.....je tam totiž hřiště veřejné a protože ještě nemám zkoušky, tak je to jedna z mála možností, kam mě zatím pustěj.
No kamarad tam taky chodi a chvali. A uz nekolikrat me tam lakal. Sakra...ze bych to zkusil. Me to uz laka pekne dlouho.
Zkus, doporučuju vřele....a případně i trochu poradím, mám totiž fantastické půlroční zkušenosti, takže mám rozumu na rozdávání :o)))
Tak to jsi me nakopl:-) Zrovna ted, kdyz se chystam odjed po 3 mesicich skoro nic nedelani v CR:-) Ale urcite zkusim a pak treba spolu zajdem na nejakej ten snobskej meeting:-)
Pojd taky, snobe:-)
Jo a mě se to zalíbí, přidám to ke kolu, posilovně, plavání a doma mě sežerou :-))
Neblbniiii...vezmem fesne gate, bile kosule, kravatu a budem delat ze sebe milionare:-)
Vis co by za to dala ma pritelkyne, abych vic sportoval:-) Je fakt, ze golf jako sport moc nebere:-) Ale i tak bych si pak mohl udelat carku:-)
Jo a jeste muzem zajit na Squash a na umelou stenu:-) Umela stena je pry taky pro snoby:-) Abys toho nemel malo:-)
mě začíná přepadat myšlenka, jestli sport jako takový není snobský.
Je. Snobský není akorát ZDRAVÝ POHYB. Například na kole mezi autama. :o))
Když někdo zjistí, že se po Praze pohybuju výhradně na kole, a uznale našpulí rty se slovy:"Ty jsi ale sportovec!", tak se mu snažím tuto scestnou domněnku všemožně vyvrátit. Kromě kondiční kulturistiky a tanečního aerobiku jsem nikdy žádný sport nedělal. Ani to kolo pro mě není sportovní náčiní, nýbrž dopravní prostředek. :o)))
Tak teď jsi mě (pokud si správně pamatuji) úplně poprvé skvěle a upřímně rozesmál .... s tím tanečním aerobikem ... díky, hned je lepší nálada !
Dělal jsem ho celých šest let (1995 až 2001) ve studiu jedné žákyně a kamarádky Olgy Šípkové. Podle jejích slov naše skupina dosahovala úrovně "master class", i když žádných soutěží jsem se s nimi nezúčastňoval. Nechal jsem toho kvůli tomu, že v kombinaci s mojí vyšší hmotností to byla příliš velká zátěž na klouby, hlavně na kolena. Zvlášť tzv. "step aerobic" by mi kolena časem asi úplně zničil, přestože mě to hrozně bavilo.
Dokážeš si představit, jak se svým více než metrákem a tenkrát i čtvrt metru dlouhým plnovousem vytáčím neuvěřitelně komplikované krokové variace s otáčkami a výskoky a ještě k tomu mávám rukama jak větrný mlýn? Byl jsem tam jedinej chlap mezi samými ženskými, takže si mě tam docela hýčkaly. Možná mě považovaly za teplouše, protože se kvůli přeplněné dámské šatně naprosto bez jakéhokoli studu chodily převlíkat a sprchovat i do pánské šatny, kterou bych měl jinak jen pro sebe. Tak jsem je při tom nechal - rozhodně jsem je odtamtud nevyhazoval. :o))
Normálně ti začínám i závidět .. jestli ty slečny, co chodily do pánských sprch byly alespoň z poloviny tak hezké jako Olga, tak bych tuhle disciplínu zkusil taky, byť jen s 90% metráku a 3% plnovousu :o))))))))))))) ...
Tanecni aerobik:-) To dela Kamila a ja ji neveril, ze to muze byt fajn. Asi brzo prednesu zadost, ze chci jit taky. To ji asi slehne:-)))
Kluciiii....pujdem tancit:-)
Tak se vrať z emigrace, skoťáku, a půjdu do toho skotačení s tebou :o))) ... to by asi obecenstvo potentononc smíchy :o))))
Nejsem v emigraci...do nedele:-))) Vezmem ubory a vyrazime:-)))
Jo jasně, to ti tak uvěřím ;-)
Co?:-) Ten ubor, nebo ze sedim v CR?:-)
To že bys v tom úboru vylezl na "jeviště" před partu hezkých bab a něco v tom začal "předcvičovat" :-)))))
To ti verim, ze mi neveris:-) Jedinou obtazenou vec, co na sebe vezmu jsou cyklogate:-)
tak já ani ty cyklogatě ne ;o)))))
Před válkou byl tenis taky "snobská" zábava. Každá doba má svoje. A kromě toho golf se nedá hrát na pětníku. Mrkni se třeba na www.golfland.cz.
Já samozřejmě nechci každého, kdo hraje tenis nebo golf, obviňovat ze snobství. Ale viz výše: Kdo chce patřit do vyšší společnosti, tak se bez některého z těchto sportů těžko obejde. Nemluvím do větru - vidím ty případy kolem sebe.
Mě spíše připadá, že to je pouze myělenka těch, kteří to v životě nezkusili a akorát si to přiřadili do skupinky sportů, které patří mezi tzv. snobské.
Proč tam je proboha tenis?
Jestli mi tenis pomůže dostat se do nějaké vyšší společnosti, tak to potěž.
Několik let jsem tenis hrál pravidelně a roční náklady na tento sport byly:
4 000,- raketa - a to je jedna z dražších, ale začínal jsem s raketou za 600,-
2 200,- členství v klubu, díky kterému jsem mohl hrát kdykoli jsem s vzpomněl celou venkovní sezonu bez dalších nákladů.
3 000,- boty, oblečení apod.
Jak někdo tento sport může považovat za snobský nechápu
P.S. nehrajete někdo v Praze tenis? :¨)))
Ja ho hral jako malej kluk (uz tenkrat jsem byl asi snob:-) ). Ale nevim, zda bych to ted zvladl:-) Ale nekdy bych si placl:-) Jen to nejdriv nekde vyzkousim na zdi, at nejsem za blba:-)
Jeste jsi zapomel na Squash. Ten je preci taky strasne snobskej. Ale pak jsem za snoba, protoze ho obcas hraju uz nekolik let...
A třeba ještě florbal (nebo se to píše "floorball"?). Ale to jsou spíš už jen MÓDNÍ sporty. A vůbec: Nevíte někdo, jak se řekne německy (nebo aspoň anglicky) "nohejbal"? Pátrám po tom už více než dvě desetiletí. :o))
football-tennis...alespon mi to nasel slovnik na seznamu:-)
No jo...florbal vlastne taky zahustuje automobilovou dopravu. Stejne tak jako fotbal, hokej, volejbal, cvrnkani kulicek, pingpong, basketbal...
Možná zahušťuje, ale ne na cyklostezce, o které je tady řeč.
A přitom cyklistika jako sport by v tomhle mohla být zrovna na místě ... hezky půl hodinky v aerobním pásmu cestou na golf/veslování/posilovny/squash atd. ... a pak zase zpátky .. málokterý sport zatěžuje stejné svalové partie jako kolo, a navíc by se tím v ten samý den dalo zapracovat jak "vytrvalostně", tak "silově" .. a osprchovat se člověk musí tak jako tak (tedy po golfu asi ne :o)), tak proč nespojit příjemné s užitečným .... škoda že si v podolí v tom veslařském klubu nemohou dvakrát týdně zajezdit i "ne-klubáci", hned bych na přilehlé silnici zvýšil hustotu cyklistického provozu :o)))
Tak to je spíš takový opis. Ale aspoň něco. Díky. Němci pro to nejspíš žádnej svůj termín nemají.
http://en.wikipedia.org/wiki/Footballtennis
http://oehinfo.uibk.ac.at/sport/ft.htm
podle mě to je ofiko.
Díky. Vypadá to tak. Oficiální německé jazykové příručky to ještě nezachytily, což znamená, že termín není ještě kodifikován (tj. že v němčině oficiálně neexistuje). Ale ono je běžné, že tahle díla mívají dost velké zpoždění.
Mezinárodní nohejbalová federace
http://www.fifta.com/
Německo ani Rakousko či Švýcarsko tam nefigurují, takže tenhle sport tam asi není příliš populární. Proto asi slovníky nespěchají s kodifikací názvu nějakého pro ně exotického sportu :o))
Nekoukal jsem moc podrobně, ale je vůbec některá z německy mluvících zemí členem této bizarní federace?
Tak jsem trošku zapátral po internetu na německých stránkách a zjistil jsem, že něco jako nohejbal se už asi 80 let pod názvem "Schnürles" hraje regionálně v okolí města Pforzheim. Naprosto bezelstně tam ale přiznávají, že jim tam primárně nikdy nešlo o sport, nýbrž o bohapustou zábavu, a že se potom (někdy i přitom) vždycky všichni namol ožrali.
Floorbal že je módní sport?!? Tak to jste na těžkém omylu, pane doktore a nic o něm nevíte.
Díky svým oběma dcerám jsem měla ožnost být u toho, když se u nás floorbal rozjížděl.
Není to vůbec žádný módní sport - je to prostě sport jako každý jiný a je přístupný absolutně všem generacím.
Obě moje dcery ho hrají od 10 let a dneska ho navíc už i trénují.
Módní je to, co je sezónní a jakmile sezóna opadne, přichází něco nového. Floorbal se tady u nás drží už více jak 10 let, pevně tu zakořenil a stal se běžnou součástí sportovníhos věta. Hraje se na školách, na různých skupinových pobytech..., prostě dneska když se někam jede je naprosto přirozené mít sebou floorbalovou pálku stejně jako míč na volejbal.
Nehledě k tomu, že v něm máme i nějaké mistry světa nebo Evropy... Přesně si to nepamatuji, kolektivní sporty mne moc nezajímají ;-)
Jistě...
Koukam, ze budu asi tuplovanej snobec:-) Taky jsem do toho balonku tou hulkou prastil:-)
Už zase o něčem nic nevím? Nešlo by to bez těchhle "zlých, ale opravdu zlých a falešných větiček"? :o))
Nechte toho, víte, že to nebylo myšleno osobně, ale konverzačně. A nehodlám dál v osobní rovině ani pokračovat.
Navíc ten nejnovější úsek mezi Komořany a Zbraslaví, který byl uveden do provozu někdy v létě, to je naprostý paskvil. Pominu, že je tento úsek velmi úzký, ale některá místa nepřežijí zimu. Už nyní se na dvou nebo na třech místech trhá asfalt a ujíždí po svahu dolů. Navíc zainteresované orgány o tom určitě vědí, protože místo je "zamázlé" asfaltem. Což je na tři věci...
Prostě špatně udělané podloží a blbě zpevněný odbagrovaný svah. Na jaře bude tento úsek v lepším případě s dvěma až třema cavernama do půli cesty...
Stálo to několik milionů, stavělo se to více jak rok a výsledek?!? Politici mají odškrtnuto zprovozněných pár km cyklostezky a cyklisti budou dál jezdit crosíkem podél Vltavy.
Neskutečný slendrián, ale co se s tím dá dělat?!?
Naprosto souhlasím, že je nutné zrušit povinnost cyklostezku použít. Jinak tuhle trasu dost znám - není to nic moc, ale když tam jedu se třema dětma a vozíkem, jsem fakt rád, že tam ta stezka je, přese všechno.
Jen jednou jsem ji musel použít jako "rychlostní", když jsem spěchal někam k Jílovému, a je fakt, že to moc nešlo. Nejvíc vadili bruslaři, kteří jsou na takhle úzký prostor trochu moc širokorozchodní...
....když ony ty bruslařky jsou takové roztomilé, že se tam ani spěchat nedá!
Když tuhle trasu jedu sám (na 40% začátků či konců mých vyjížděk tudy vede), tak porušuji vyhlášku a jedu po silnici. Přijde mi to méně riskantní a rozhodně rychlejší.
no vždyt ríkám, jezdí tam odjakživa :-) http://www.breclav.info/breclav/fotoarchiv...
Nechci do toho moc šťourat, ale nespletla sis města ? ;-) Vy se tu bavíte o Břeclavi a na tom obrázku je nějaká Břeclava :-))))
Název Města Břeclavi pochází od jména českého knížete Břetislava. Podobně jako název slovenského hlavního města. No a aby se to s tou Bratislavou nepletlo, tak je z toho Břeclav.
Po stránce historické mluvnice se jedná o tvrdé a měkké zakončení substantiv. Kdyby se čeština psala azbukou, byl by na konci slova Břeclav nejspíš "měkký znak". :o))
jojo, ty koňský povozy byly tehdy ještě horší, než dnešní auta .. když se to splašilo, tak to nemělo brzdu ani volant, navíc se to ještě lekalo .. a o koblihách nemluvě, fuj :-))))))))))))))))))))))))))
A toho kraválu co to nadělalo :-) Okovaná kola na kočičích hlavách, to by asi dnešními hygienickými normami jentak neprošlo :-)))
;o))
párkrát jsem viděl a hlavně slyšel jaký to je když někdo jede na kole bez dusí a plášťů (jako děti jsme zkrátka hodně blbli:o) ) a ten rambajz co dělá ráfek na asfaltu je šílenej! kočičí hlavy si nedovedu vůbec představit. Zas na druhou stranu ono to dřevo by asi hodně pohltilo.
;-)
Dřevo to moc nepohltí, pořád mlátí kov o kámen. Stačí obyčejný rovný asfalt...
ani zdaleka to tolik nezvoní protože ty vibrace to dřevo pohltí. Ten samotnej ráfek byl tisíckrát horší!
Viděl a slyšel jsem klasickej žebřiňák na kostkách a kočičích hlavách už víckrát a rozhodně to není tak strašný, věř mi.
nebo tady jedna ze současnosti... po levé apravé straně můžete tu stezku pěkně vidět... a jinak můj komentář k fotce, je to čistě srdeční záležitost :-) http://www.breclav.info/breclav/fotonoviny/big...