Zdar všem. Pročítám tqady diskuzi a ve většině případů zjišťuji že se tady baví profíci. Ale co taklhle pro úplné začátečníky nebo amatéry. A hned jako správný a úplný laik nahodím téma-správná technika na kole. Dovede někdo z Vás po lopatě seznámit jak jet dolu kopce, jak na horu, jak po lesní cestě apod. Vy se budete smatá- ale já konkrétně vždy dolu kopce brzdil zadní brzdou a max. dobržďoval přední. Dnes jsem si přečetl článek, kde se píše že se brzdí opačně. Tak seznamte nás ostatní jaká je skutečnost.
Tohle je ale opravdu na dlouhé vysvětlování a je to hodně.
Zkus pro začátek třeba na stránkách Luky:
http://www.lukabike.com/technika-jizdy/
A pak se ptej spíš na konkrétní věci. Takhle je to moc rozsáhlé téma.
Jinak teoretický základ je dobrý mít, ale pak je to stejně o praxi, praxi, praxi...
A ještě je pak dobré v praxi když ti může poradit někdo zkušenější a říct přesně co děláš špatně.
Moje největší slabina v technice je třeba rychlé projíždění zatáček, jak na to teoreticky sice vím moc dobře, ale v praxi to není tak jednoduché. Ono hlavně při zlepšování třeba právě průjezdů zatáček hrozí, že si nabiješ kokos a tomu se vyhýbám, proto se ani nezlepšuju.
To je naprostá pravda. Kvůli tomu jsem přestal jezdit maratony. Na Leader foxu, mně kdysi brutálně zavřel připosraný přizdisráč když jsem nadoraz najížděl snad sedmdesátkou do rychlé zatáčky. Tenkrát jsem se podruhé narodil. Pak se mi to stalo ještě jednou a řekl jsem dost! Odmítám závodit v jednom chumlu se sraby a diletanty.
Na to je jedno reseni- da se jim ujet. Po nejakym case se clovek dostane do stadia, ze jezdi se stejne vykonostne i technicky zdatnymi souperi, takze to az tak nehrozi.
Ale je to tak + -, my mame treba v okoli dost technicky narocny teren a bavi nas to, takze na zavodech bezne potkavame dost lidi, co treba zvladaji fyzickou, ale v narocnejsich technickych pasazich je to taky o presdrzku, kdyz je musime predjizdet mimo dobrou stopu. Nebo cekame v zacpach, horsi varianta :o/
To jo. Nevím jak u vás ale tady mi připadá že největší vemena jsou na startu první a tlačí se tam už půl hodiny před startem. Jen pár prvních míst je rezervováno pro závodníky podle zásluh. No a předjíždět minimálně stovku lidí na 50 km, na to nemám nervy.
Tady vsude okolo vyjizdeji v prvni vlne vetsinou jezdci s licenci, kvuli zacpam o ni taky zacinam uvazovat, stejne se casto poradi hodnoti dohromady.
Hodne zavodu je na startu rozdelenych do vln podle toho, jak clovek dojel napr. minuly rok, zbytek potom vetsinou podle data prihlaseni. Jenom ty nejmensi zavody s poctem lidi tak do 300 na urcitou vzdalenost mivaji start dohromady.
Nejvic ale jezdim stejne dlouhy trasy maratonu, takze i kdyz se nekdo narve dopredu a nema na to, stejne mu dojde, na predjeti byva casu dost. Nejvetsi rozdily ve vykonnosti jsou stejne ve stoupanich, taech par vterin vyhranych ve sjezdu te na 120 km nespasi, 1/4 hodiny ve stoupani je jina vec.
hmmm, pán je chytrý jako rádio.
Bohužel mám na svém kole stále ještě V-brake. Takže vzhledem k nižší účinnosti a dávkování z vysokých rychlostí zpomaluji opravdu opatrně.
Za druhé- ty přizdisráče jsi dojížděl, takže jsi je viděl a mohl klidně zpomalit a nikoho neohrozit. Jestli jsi vlítnul do zatáčky takovou rychlostí, že jsi nebyl schopen ubrzdit za jedoucím cyklistou, zajímalo by mě co bys dělal, kdyby to za zatáčkou někdo smotal...
Zbytek tu psal Vašek... Malou poznámku na konec- v technicky náročných sjezdech (v těch se jezdí nejvýše 35-40km/h) se dá sjet i pár minut, ale člověk musí jet jako devil a navíc na to mít kolo (gumy, vidli, bzdy už takovou roli nehrají)). Nicméně když má člověk kolo na sjezd, tak zas ztrácí ne rovině, lepším povrchu a zejména ve stoupáních. Takže to zopakuji: závody se ve nevyhrávají ve sjezdech, ale ve stoupáních.
Ten cvok začal brzdit v zatáčce a v balíku (bylo nás tam co mu chtěli rozbít hubu asi 5). Pokud se dá zatáčka projet naplno a bez brzdění, opravdu na brzdách nezáleží. Pak ovšem nechápu proč na ně někdo hrabe. A pokud na ně hrabat musí, proč nejezdí z důchodci a sere se do závodění.
A že se tak směle ptám, to byl nějaký závod profíků ? Nebo nebyl rozdělen dle výkonnostní třídy ? Já jen že mi nějak nesedí, jak se mohl dostat před vás ? :o))))) .... pokud to byl tedy takový "důchodce", tak byste možná neměli chodit na závody pořádané pro domovy důchodců, ale jezdit hezky s profíkama ... jen aby vám potom nerozbili kušňu, až je budete brzdit (jedno jestli cestou nahoru nebo dolu) :o))))
... ba ne, vážně, chápu tvoje nas**ní, ale takhle to nejde brát. Pokud jde o veřejnosti naprosto otevřený závod, je potřeba s podobnou situací počítat, protože stejně tak tam mohl jeden z vás pěti sebou švihnout a bylo by to na vrtulník rovnou na ÁRO ....
To jsou ty hromadné starty. Najdou se lidi kteří tam stojí už snad hodinu před startem. Podle toho to někdy vypadá. Jednomu z Bike-fóra podobný hemeroid upadl na celopéro a zničil mu rám za 30 litrů. To už bych se na 100% rval.
Njn, holt tam musíš stát dvě hodiny před ... trochu jsi mi připoměl povídku z b-f "jak jsem jel krále šumavy" ;o)))))))
Podobni "hemeroidi" byli treba ted ve Francii na Roc d'Azure, padali jako hrusky a sanitky jezdily sem a tam. For je v tom, ze mezi tema h... bylo i dost profiku, zena neco natocila i na video. Padat muzou vsichni, i dost osklive. Kdyz se pred tebou skladaji, je to hloupy, nebezpecny a obcas i dost skaredy na pohled, ale to stejny se muze stat i mne nebo tobe.
Behem tydne jela jeden ze zavodu- zenskou 40-itku i T. Hurikova, otresena po padu nasedla na kolo az po pul hodine, aby pokracovala dal. http://terezahurikova.com/Novinky/th_rocdazur07...
Jinak ve slunecne jizni Francii jsme byli taky cely tyden :o), bylo to super zakonceni zavodni sezony, sesmolim zas neco brzo na Kolostranky.
Na zavody se jezdi proto, ze clovek chce. Pokud se ti nechce, nejezdi, ale mit k tomu takovyhle duvody...
už psal-třeba se ten jezdec bál toho co je za zatáčkou.
Jednou se mi na pražské 50 stalo, že jsem to ještě s jedním chrtem sypal pěkně zkopce a předjížděl tyto přizdisráče. V Trněném újezdu jsem zapomněl, že je tam ostrá 180˚- cesta tam vede i rovně. Holka co tam stála a měla na to upozorńovat byla na vnitřní straně oblouku, takže jsme jí viděli pozdě a začali brzdit i očima. Neubrzdili jsme a pěkně si tam ustlali. Přizdisráči nám pak nadávali, že jsme kokoti jezdíme jako plašáci.
je to vidět i na mapě (cca. 25.km): http://mohila.cz/downloads/mapa/2691_MTB...
Tohle s kolem nesouvisí. To se mi stalo před 18-ti lety v autoškole. Při jízdě po rovné silnici 3. třídy mi instruktor řekl odboč vlevo. Divil jsem se proč chce jet na pole ale bral jsem to jako rozkaz, tak jsem to krouhnul v téměř v plné rychlosti za hvízdání gum odbočkou pro traktor na strniště. On při tom málem dostal infarkt. Myslel totiž zatáčku která byla o 200 metrů dál. Ale byl férovej. Když se uklidnil uznal že mi to měl říct přesně.
Fascinuji me tvoje a Petrunovy vyrazy- hemeroidi, prizdisraci apod., vzdyt ti lidi tam jedou proto, ze je to bavi a u nekterych je videt, ze vitezi sami nad sebou treba uz jenom tim, ze to vubec ujedou.
Nevim, v jake casti vysledkove listiny koncivas, ale urcite bys rad vedel, jak nazyvali tebe ti frajeri, co dojeli par mist pred tebou, kdyz jsi treba zacinal.
Ad varovani pred zatackou- spolihat na to, ze me nekdo bude vzdycky varovat v nebezpecnych usecich, asi uz bych sem neprispival.
Pokud mně někdo někdy nasere, nehodlám se o něm vyjadřovat slušně. Komu se to nelíbí ať si mně dá do ignorovaných. Omlouvat se nebudu.
Máš recht! Eště by si moh´ někdo myslet, že si solidní chlap, viď pazdráte ...
;-)
Buď se přihlaš nebo zavři fekál.
fekál = hovnocuc
zavřít fekál = zavřít výpusť, kterou vytékají exkrementy atd.
Otevřeš hubu, jako by otevřel senkrovnu a ještě jsi na to hrdej. Chudáku.
"Vy, jenž jste se narodili s kravským lejnem mezi prsty u nohou vězte, že vaše slova jsou jen bzučením mouchy v našich uších a tak na vás puštíme svoji vodu!"
(Mika Waltari)
Hovad s tvým jednoduchým slovníkem tu už pár bylo. Už nejsou. Necítili se dobře ve zdejším mírně intelektuálním prostředí ...
V očích šestnáctek (nic proti nim) tam u vás jsi určitě KING!
Ten citát, kterým tě někdo trefně charakterizoval, ten sedí ...
Jen tak dál ((( studente? )))
Jo, hold to chce nejezdit závody v takové prdeli světa s názvem Praha (předměstí to Vídně)...:-D
Já se na závody nejezdím zabít, ale zajezdit si (že, vaseku :-))... Taky jsem už pár takových záhadných zatáček přejel; ale vždy moje chyba, měl jsem se prostě více čumět a ne jet jak kkt... Docela jednoznačne tvá chyba...
Dle tebe přizdisráč zdraví "kokota aka plašák"... :-))
tak ještě podruhé a snad naposledy. Termín přizdisráč sem byl zaveden: "Datum: 21.10.07 11:41
Autor: Petrun", takže, maje základy akademického vzdělání, přidržel jsem se zavedené terminologie (což ovšem nepříliš vypovídá o tom zda se mi líbí nebo ne).
pokud by se Ti tato terminologie příčila, tak bys ji nepřevzal... sama jezdím hodně opatrně,, ale závody si jedu užít a ne se nechat stresovat od jiných borců. pokud můžu uhnout, samozřejmě místo udělám.. nejradši bych vyjížděla mezi posledníma, abych se necítila ohrožena "přeborníkama" :-)
taky se mi nelíbí, že se v něktrerých zemích měří objem v galonech, mílích, stopách, palcích a vůbec podivných jednotkách- ale když tam přijedu nebudu místním vysvětlovat, výhody metrického systému, ale budupoužívat ten pošahaný.
To posledne jmenovane je nejlepsi varianta. Sam se clovek nenauci skoro nic, i kdyby mel prochazet cely internet :o)
Idealni je jezdit za nekym, kdo umi, cist jeho jizdu, jezdit v jeho stope a napodobovat jeho praci s tezistem.
A spousta veci prijde i s vetsi fyzickou zdatnosti, neco na malou placku proste vyjet nejde a musi se to vyprasit na stredni nebo i na velkou.
Dalsi vec je s kolem tak rikajic srust :o) Driv jsem si treba rikal- tohle v zivote nevyjedu/nesjedu, snazil jsem se jek blbec a nic, a pak jsem se na ty mista dostal treba po roce a najednou to slo skoro samo.
Ale machrovat nebudu, protoze kdyz vidim, jak na kolech ruzne poskakuji a jezdi po zadnim bez drzeni riditek uz i maly decka, musim smeknout :o)
brzdění jstemi objasnili - tak teda díky.
Mám se ptát konkrétně: a co takhle jízda po asfalt.cestě prudce dolů, plná zatáček a auta k tomu. Nechci jet jak nějaká bába, ale co dělat přesně ať mě to nevyhodí na druhou stranu.
Jak jezdit zatáčky tam je také stručně pospané, takže nejprve jukni co se tam píše.
Na asfaltu je to pouze o tom, jak moc se to odvážíš naklopit, abys ti to ještě nepodjelo. Pokud je sucho a není tam žádný jemný píseček z krajnice, tak se to dá naklopit opravdu dost. A také samozřejmě záleží jaké máš pláště.
Někdy koukni na ostatní, kolik si to dovolí naklopit (budeš překvapený, že to jde opravdu dost), protože zrovna tohle je dost nebezpečné, když bys chtěl hledat tu přesnou hranici, kam až můžeš jít.
Jinak ještě vždy brzdit ještě před zatáčkou na rychlost, kterou ji projedeš. Na asfaltu pak můžeš v nouzi brzdit i v zatáčce (když je to hodně prudký, tak se v ní brzdí vždy, ale jen abys nezvyšoval rychlost, už bys neměl mít důvod v zatáčce ještě spolovat, to mělo přijít už před ní), ale opatrně.
Jinak v asfaltových dlouhých sjezdech s hodně zatáčkami jsou auta pomalý, většinou zatáčky projíždí pomaleji než cyklisti, takže je zcela běžné v takových sjezdech neustále dojíždět auta, která se tam pak pletou.
Já si teď nedávno vyzkoušel projet zatáčku v řízeném smyku; a dokonce několikrát:-). Teda, ne že bych to chtěl, ale tak nějak se to "vyvrbilo", vpálil jsem do ní, a když se mi začalo zadní kolo utrhávat, tak jsem to zkrátka "dal"... Prostě, jak píše Vašek, časem se to nějak "usadí", člověk s kolem sroste a pak prostě jede a "dá to".... Ovšem ale, když jsem onehdá byl na švihu s profi cyklistami, tak mi na každé křižovatce a prudčí zatážce poodjeli o 100 metrů... A to jsem si "myslel", jak ty zatáčky řežu...
No základní věc je zvednout kliku na straně dovnitř zatáčky. Už jsem zažil lidi, co kliku nechali dole a pak se divili proč málem spadli:) Pak pochopitelně dobré pláště. Ony jsou sice takové ty boční "špunty" do bahna na horalech pěkné, ale na asfaltu v zatáčce jsou nebezpečné a taková pěkně kulatý slick (hladký plášť) podrží daleko líp. Vůbec nejlepší jsou kvalitní pláště na silničkách v kombinaci s rámem, který má krátký "rozvor" to si pak člověk může dovolit opravdu hodně (pokud v zatáčce oranžové vestičky zanechaly po zimě tuny štěrku má člověk velký problém).
Nakonec jedno moudro. Závodit by se mělo hlavně do kopce, kde se opravdu ukáže co má člověk v sobě, závodit z kopce je už hazard a risk a spíše ti slabší si pak vynahrazují svou horší fyzickou kondici. Často v kopcích potkám chlapy, co jsou před smrtí, ale pak mě sebevražedně dojíždějí z kopce. Ať si jedou. 1. na rovině je stejně mám znovu 2. sám jsem už nepěkně sletěl při sjezdu a od té doby už neriskuju a jezdím raději na jistotu a ne na hraně. Howg!
http://www.lukabike.com/technika-jizdy/
Není to sice přímo technika, ale souvisí to s ní - rozhodně neškodí se na to kouknout
http://www.kpo.cz/fyziologie/fyziologie.htm
"kriplkára" je taky technika, ne že ne ...
Já brzdím tak, abych si nerozbil hubu. Můžeš člověku vysvětlovat horem dolem něco o setrvačnosti, těžišti, rozložení sil v zatáčce, brždění na štěrku nebo bahně, ale pokud pro to nemá jakýsi elementární cit (fyzikální představivost) a kolo vnímá jako gauč na kolečkách tak to nepomůže.
A co kola, která jsou gaučem na kolečkách ? ;-))))
Představivost je k ničemu... To si musí každý vyzkoušet na vlastní kůži :-) Jeden pořádný držkopád kvůli vlastní blbosti je poučnější než stokrát poslouchané rozumy někoho jiného ;-)
Přesně, navíc každý dokáže přenášet "těžiště" jinak...
Pořádný držkopád je nejběžnější způsob jak získat fyzikální představivost. To potvrdí čtyři z pěti batolat:-)
To mi povídej, přesně před měsícem jsem blbě odhadnul správnou rychlost na průjezd zatáčkou a od té doby se na kolo chodím jen dívat :-/ . Naštěstí to skončilo jenom řádným potlučením a naražením různých částí těla. Vyhlídky na blížící se víkend už jsou ale optimistické :-)
Ono to tu bylo omletý asi 100x, ale já z kopce nejsem žádná hvězda a snažím se "realizovat" spíš směrem nahoru do kopečka.
Jezdím i závody a jezdím pro radost, né proto, abych byl pod kopcem první. Ono to přibrždění do zatáčky tě může stát pár sekund ztráty, ale pokud se tam položíš, dobiješ, tak tě to bude stát podstatně víc. Sice se říká "kdo nepadá, ten jezdí pod své možnosti", ale ten pocit, kdy víš, že půjdeš a už jen čekáš je fakt kouzelný.
Hold jezdit se musí hlavou a citem, jinak je to otázkou času, kdy to nevyjde...