Zamyšlení nad klady a zápory systému volně použitelných kol
Pro "další evropská města" může být ev. vzorem, pro Česko je to scifi; tak za 40 let, možná (záleží na vývoji návyků a zvyklostí populace) by se něco podobného mohlo ZKUSIT.
No tak zkusit... V Praze v Karlíně to ve velmi malém měřítku nějak funguje (ale samozřejmě je to šíleně omezené tím, že to není celoměstské). Bohužel další rozvoj prozatím zablokovala Praha 4, která velké množství stojanů a kol od JCDecaux má už půl roku někde ve sklepě, jestli tomu správně rozumím...
Karlín? O tom jsem nikdy neslyšel (myslím ta kola samozřejmě). Ale model "Velib" u nás bude problém, dokud nebude na kolech kde jezdit (cyklostezky) a mít je kde odstavit (stojany), pro návštěvníky pak ještě pochopitelně značení. Sranda to nebude, viz debaty o cyklostezkách zde, stavění cyklostezek a průšvihy kolem lze sledovat v reálu. Dtto značení. A až bude tohle hotové, tak se ta kola rozkradou, šikovní lidé je použijí na náhradní díly případně si z toho budou stavět rotopedy. A nejsem si jist, jestli JCDecaux je zrovna tím správným partnerem pro "velizaci" měst.
Ja uz nekolikrat chtel zkusit Prahu na kole. A vzdy me odradilo jedine....neni kam to kolo privazat. A ze ho tady musi clovek poradne privazat. Jsou zeme, kde se ani kolo vazat nemusi:-)
Kam to kolo přivázat je v Praze skoro všude -- ke značce. Ke značce se dá zamykat za rám pevným Učkovým zámkem a je to vcelku bez potíží.
Asineznáš fígl, že se značka vytáhne "ze země". Bohužel zloději ano.
Neplatí to u všech značek, ale najdou se. A zpravidla právě tam, kde je zvykem si kola ke značce přivazovat...
Máš pravdu, koumáci se najdou, jak na to, aby kolo dostali. A myslím, že jim to netrvá moc dlouho ... Bohužel, pro nás cyklisty.
A jak by to asi dopadlo, kdyby kazdy privazoval kolo ke znacce?:-))) Vsude se bezne davaji kola do stojanu, jen v CR zase budeme mit neco extra...kola budem privazovat ke znackam:-) Promin, ale tohle podporovat nebudu. Navic zkus si treba na Vaclavaku naproti Luxoru nekam privazat kolo:-) Nebo treba dole u knih....
co dojet do Prahy, nechat ho na Hlaváku v úschovně a oběhnout si to pěšky?
Neprovokuju:o) myslím to vážně- Je to taky možnost, ne?
Jasne ze je. Ale ja myslel, ze se tu bavime o doprave na kole po Praze. Jde nam preci o to, abychom se mohli po Praze pohybovat na kolech. Nekomu treba vadi provoz. Me ne. Ja ho nejak preziju. Me spis vadi, ze opravdu neni kam to kolo dat... Navic uz jsem prisel o dve kola, takze bych se o nej bal, ikdybych ho mel privazane...
Já vím, ale pokud ho nedokážeš nechat přivázané na ulici a vejít do obchodu, kde na něj neuvidíš (já taky ne, nejsi sám), tak mě napadlo tohle řešení. Místo toho, abys dojel vlakem nebo autem a pak chodil pěšky, tak dojet na kole a pak chodit pěšky.
Tak urcite by to slo. Ale tady v tomhle vlaknu jde o pouzivani kola ve meste. A tak jsem napsal co mi vadi a proc bych kolo ve meste nepouzil. Kvalitni stojany mi opravdu chybi. A nejen v Praze. I u nas na malem meste to je na prd...
Aby vsichni pochopili ironii vtipu: Na Hlavnim nadrazi Praha totiz zadna uschovna ani stojan ani vubec nic proste neni a po generalni rekonstrukci se neplanuje. Amen.
Já to tušila, ale říkala jsem si, že si to musím nejdřív ověřit. Díky, ušetřil si mi cestu :o)))
Ahoj. U Luxoru na Vaclavaku zamykam kolo o znacku docela bezne. Dole u knih (jestli myslis Kenselsberger), tak tam je dokonce stojan. Z toho co pises, mi ale pripada, ze to tam bud neznas, nebo jsi tam nikdy tohle s kolem neresil, jinak bys to prece takto nemohl napsat.
Myslim, ze jsi me ale spatne pochopil. Ja jsem protestoval proti tomu, ze by nemoznost nekam kolo zamknout byla nejakou zasadnejsi prekazkou jezdeni na kole. To se zjevne nekryje s realitou, kdyz se podivas na lidi, co na kole po Praze jezdi.
Naprosto ale souhlasim s tim, ze muset privazovat kola ke znackam je nanejvys nekulturni a navic dost ohyzdne. Navic potencialne nebezpecne, jak tu nekdo napsal. Navic to prispiva k image mestske cyklistiky jako totalne marginalni zalezitosti, ktera nema v ulicich ani trosku mista. Proste je to spatne a par lidi o to na magistratu bojuje.
Jen pro info: Magistrat zrovna rozjizdi velkou prazskou stojanovou akci, v ramci ktere bude instalovat stojany ve Stodulkach, v Libusi... proste na mistech zasadniho vyznamu pro mestskou cyklistiku... Cykliste by si meli vic stezovat, ale ne tady na foru :)
Tak to jsem to dole asi prehlid. Juknu jeste jednou. Na kole jsem tam nikdy nejel, ale docela casto v centru koukam, kam bych kolo privazal, kdybych ho mel. V Luxoru a Kenselsbergeru jsem tak 1x tydne (proste vzdy, kdyz jsem v Praze:-) ), tak jsem si spis nevsiml.
U Luxoru jsem si uz jednou vsiml, ze tam je privazane kolo (ze by tvoje?:-) ), ale uprime....ja bych ho tam nenechal ani na minutu.
Podle meho je stojan velice potrebny pro rozvoj cyklistiky ve meste. Ale poradny stojan (bylo tu o tom vlakno). Ne zadny klasicky, kam strcis jen predni kolo a pokavad nemas dlouhy zamek, tak si maximalne privazes rafek ke stojanu. Chce to neco poradneho. Kus materialu o ktere by se kolo oprelo a zaroven poradne zamklo k ramu (i kratkym zamkem).
A s tim stezovanim...ne kazdy je toho razeni, aby se sebral a sel na radnici nekomu do hlavy blekotat, ze je nespokojenej:-) To bych nedelal nic jineho, nez stale chodil na radnice a furt si stezoval:-) Cloveka stve vice veci, nejen stojan na kolo:-)
U toho Kenselsbergeru je z druhe strany (nez te od Vaclavaku) primo u budovy. U Luxoru je jedna znacka u stanku s obcerstvenim a prechodu pro chodce, kterou pouzivam. Bezpecnejsi a porad kousicek je ale pouzit nejakou znacku ve stredu namesti, tam se vazne neni potreba obavat, ze by ji nekdo vytahoval, nebo ze by piloval zamek (i kdyz lanko se da prestrihnout vzdy, proto nepouzivat lanka), protoze na Vaclavskem je spousta policajtu, co tam porad prochazi a koukaji. Vlastne tim, ze to kolo muzes postavit tam doprostred a tim, ze jsou tam ti policajti, je to jedno z nejbezpecnejsich mist v Praze. Horsi je to v bocnich ulicich a tak.
A jaký zámek používáš, když ne lankový?!? Jestli to teda není tajný :o)))
Ze by takovej ten retez, co vozej motorkari?:-) Dost casto ho taky vozi messengerove:-)
Ucko.
Jeste k tomu stezovani -- clovek nemusi hned chodit na Magistrat. Muzes zavolat (rychlejsi) nebo napsat par radek pres email (lepsi). Postezuj si v Luxoru i jinde.
No vidis...to me nikdy nenapadlo. Tak az bude ta spravna nalada, zkusim nekam neco kratkeho napsat:-) Jsem hlavne zvedavej na reakci:-) Jezis, ale to se ze me stane klasickej stezovatel a budu jak ti duchodci:-)
Tady máš kontakty na Prahu ;-)
http://www.nakole.cz/vemeste/contact.php3?id=1
Inu sancu asi nemame, len sa stazovat, aby nase poziadavky boli vypocute. A je bohuzial asi pravdou, ze ten stojan tam da skor sukromna firma pre svoj lepsi biznis, nez radnica pre svojich obcanov.
Mimochodom, minule som sa dovalil na kole do predajne OBI na prazskych Roztylach. Clen straznej sluzby ma hned odkazal na cyklo-stojan vonku 30m od vchodu. Nechcel som verit vlastnym ociam. Lahky pasovinovy stojan, ktory nebol ani ukotveny do zeme. Stacilo vzat do ruky a ist (pripadne strcit aj s kolom do pristavenej dodavky). Idem im do OBI napisat inspiraciu na zlepsenie sluzieb... ;-)
Tak mi ted pritelkyne smskovala, ze mela kolo zamcene na Cernaku ve stojanu. Je to tam z boku, kdyz se jde do zabavneho centra. A pry sla domu stejne pesky. Sice ho nikdo neukradl, ale nekdo si na nem pekne smlsl a to tak, ze bylo nepojizdne.
Obcas tam kola zamykame, kdyz jdeme nakoupit (z Pocernic je to kousek). Dnes ho tam mela trosku dele, protoze jsme jeli do mesta. A jak to dopadlo. Neee, tady se to jeste hodne let nezmeni. Lide se tu stale chovaji jak zvirata.
Jo a taky je zajimavy stojan na namesti Republiky...:-) Uz nekolik mesicu tam stoji dve krasna kola ve stojanu...bohuzel totalne nepojizda. Asi si na nich taky nekdo smlsnul...
Cože?!? Takže Kamča už ví, o co napíše Ježíškovi?!? Asi ji ani nebudu závidět...
Tak ji aspoň pozdravuj :o)))
Ona nastesti jela na svem starsim kole. Je to jen takove priblizovadlo. Authora by tam nikdy nenechala.
Ale nastve to. Kdyz uz to neslo ukradnout, tak to musel nekdo alespon poskodit:-(
Ach jooo
Naštve, to jo...
Hele, jak vypadá Kamila naštvaná?!? :o)))
Nevim...ale vcera psala neco o rybnicku a ze tam to kolo hodi:-)
Pssst, to není ekologický :o))) Ale jestli odmontovali všechny naolejovaný součásti, tak možná už jo... :o)))
Nevim co tomu udelali:-) Vecer na to juknu:-)
nejsou tam kamery? Já si teď nejsem jistej, ale ...
Netusim. Nechce se mi to nejak resit. Stejne by se asi nic nevyresilo:-(
Asi se nic nevyřeší, ale podle mne když už tam měli stojany, tak by za to měli zodpovídat, ne ? Do baráku člověka s kolem nepustí, tak bych je asi pěkně seřval... Nebo nabídnout reportáž Nově :-)))
Tady je ten Karlín http://www.homeport.cz/ ;-)
Vypadá to velmi zajímavě. Jen je škoda, že co se týká webu, Francouzi opět nezklamali - vše jen a pouze ve francouštině :o)))
To je pro Francouze úplně typické - počítají s tím, že všichni umí francouzsky, ale sami se cizí jazyky učit nechtějí. Ale v Paříži už se snaží od změnu, nedávno třeba zavedli cizojazyčně mluvící policisty pro pomoc okradeným turistům...
Ano, ano, co se jazyka týká, jsou to šílený nacionalisti. Člověk na ně ale nesmí dělat ramena, jak umí jazyk, pak jsou ochotný se s ním domluvit a pomoci mu. Mě se alespoň v létě mnohokrát vypľatilo být Čechem špatně mluvícím anglicky se znalostí asi 4 francouzských slov (grand, petit, dobrý den a nashledanou). Domluvila jsem se všude a líp než ti, co se snažili o plynulou angličtinu :o)))
A co mě nejvíc dostalo - když jsem hledala na netu cosi o Pařížské dopravě a na stránkách jsem objevila i vlaječku English a Deutsch. Jen jsem ale na ně klikla, bylo po radosti - pod oběma se skrývala opět francouzská verze :o)))
Nicméně je dobře, že o těchto kolech vím alespoň odsud. Paříž si jednou chci také prohlédnout, takže vědět o těchto kolech je velmi cenná informace :o)))
Mě se systém moc líbí, ale myslím, že v českých zemích to asi zrovna teď moc reálné není... už jen třeba proto, že ve velkých městech (Praha, Brno, olomouc...) není asi zrovna nejrozumější jezdit mezi turisty, popř. na silnici, na kole. Ale co není, může být, n´est-ce pas?
Ale ono to jde, "jezdit mezi turisty", snad kromě Karlova mostu a podobných míst, ale jinak není jezdit kde a hlavně, s kolaři se neumí srovnat čeští řidiči. Srovnávám to třeba s Kodaní nebo Amsterdamem, tam to funguje báječně... ale i jinde vlastně, znám hodně jetelných měst, všechna, bohužel, mimo Česko.
Musim se s vami podelit o nejcerstvejsi zkusenosti: dnes veskera doprava stavkovala, takze spousta lidi jela do prace na Velibu. Pro ty, co nemaji auto, je to genialni a mnohdy i jedine reseni. Vysledek? V cele Parizi je 10 000 kol pro 300 000 drzitelu predplatitelske karty, takze o kola je bitka... Vsude zcela prazdne nebo zcela preplnene stanice, tvorily se u nich fronty zajemcu o pujceni nebo vraceni, u nekterych se hromadily Veliby, ktere jejich majitele opustili jen tak... Ja sama jsem mela chytry napad vypujcit si Velib a u prace jsem musela objet asi 7 stanic, nez jsem nasla jedno volne mistecko a to jsem mela stesti. Ale byla to docela zabava, rozhodne si nestezuji!
Není jednodušší mít vlastní kolo? Velib vidím v 1. řadě jako kultivované řešení pro návštěvníky města, kteří si ho chtějí projet. A až v druhé vlně jako mazané řešení proč nepoužívat auto nebo metro/bus k cestě někam a pak ať si každý spočítá, jestli chce jezdit na kole vlastním nebo půjčeném.
V paříži sem nikdy nebyl, ale není to geniální právě v tom, že ho mít nemusíš??? V tom textu to i popisují.. myslíš, že kola se kradou jenom u nás??? Že západ je naprosto ideální a kriminalita tam neexistuje??? Zrovna ve Francii? A paříži s jejími čtvrtěmi imigrantů, to by mě fakt překvapilo a schovávat kolo do práce, nevim nevim...
Já si tak často říkám, že na ježdění po městě by kolo bylo naprosto geniální, bohužel karlín mám blízko školy, ale daleko od domova... :-(
Suhlasim s tebou. Najlepsie je mat vlastne kolo, ale je potrebne mat k tomu v meste aj kvalitnu a hustu siet uschovni-stojanov, kde by sa clovek nebal nechat kolo aj cely den. Problemom Velibu je nezodpovedne chovanie Parizanov - jazda len jednym smerom a z kopca. To by som predsa svojemu kolu neurobil, aby som ho niekde nechal a vzal si ine ... ;-)
Riesenie bezpecnych uschovni je problematicke, ak by tam nesedel dochodca, ktory by kolo preberal/vydaval proti obcanskemu preukazu.
Idealne riesenie si predstavujem asi takto: chraneny priestor, najlepsie vnutri budovy, vstup do tohto priestoru len na zaklade cipovej karty, vnutri stojany, ktore zase na zaklade tej karty dovolia zamknut kolo. Priestor vnutri a okolo monitorovany kamerou. Cipova karta vydavana na zaklade registracie uzivatela, kolo opatrene ochrannym prvkom, oznamujucim prislusnost k systemu a ztazujucim kradez a nasledne pouzivanie tohoto kola. V podstate taky Velib so sukromnymi kolami. V dnesnej dobe po technickej stranke bezne riesenie. Ovela horsie je to vsak s vhodnymi priestorami pre taketo zariadenia - v Prahe urcite. Ja osobne by som taketo uschovne zriadoval najprv pri staniciach metra v okrajovych castiach Prahy. Je urcite vela ludi, ktorym nevadi cestovat metrom, ale nechcu/nemozu pouzivat autobusy, ktore by ich k tomu metru doviezli. Pritom maju doma na balkone aj niekolko kol. Ak by mali cakat na zastavke na bus (alebo dychat autobusacky zapach), tak radsej sadnu do auta a cakaju v kolone do centra a potom sa snazia hodinu zaparkovat.
Da sa predpokladat, ze pre vyuzitie takehoto systemu by si ludia kupovali stare a lacne priblizovadla, ako to mozeme vidiet na vlakovych staniach dedin v rovinatych oblastiach juznej Moravy, Slovenska ale i Ciech. Dlhe rady stojanov a v nich vacsinou priblizovadla znacky Ukrajina. Preco tak nerobia aj ludia v Prahe u stanic metra ? Lebo tam nemaju tie stojany a aj keby boli, tak v dnesnej dobe je skoro iste, ze by im tu Ukrajinu na vonkajsom stojane niekto ukradol, alebo aspon rozkopal.
Uff, to som sa zase rozpisal. Zdravim.
Jedna takova uschovna funguje (doufam, ze jeste porad) v Brne u Vagnera - na dverich je znacka parkoviste pro kola a uvnitr se da kolo zaparkovat, zamknout a je tam hlidac. Je to asi ojedinely pripad...
Myslím, že ta dvě kola i nadále zůstávají. To první vlastní nebo Vélibovské je dopravní prostředek. To druhé je sportovní kolo šité na míru - horské, trekové, silniční galuskáč atd. Jde sice stále o kola, ale pro zcela rozdílné účely a tomu odpovídá i nemožnost jejich záměn. Tak ahoj a myslím že cyklisté pochopili. PŠ
Po roce a půl fungování to nakonec nevypadá moc dobře...
http://zpravy.idnes.cz/zlodeji-rozkradli-v...
No nazdar.. to je sila, jak mensina hajzliku a vandalu dokaze nadelat skody za miliony a zhatit snahu o sluzbu, co dobre fungovala pro tolik lidi. Nekdy je nutne nejenom nabizet, ale taky dohlizet, cukr a bic. Snad se Velib pouci a pojede porad dal.
Je to stejné ve všech větších městech a v multikulturních městech to je asi ještě horší. Zmetci jsou všude, jen někde jich je mnohem víc
Smutne:-(
tak jsem si přečetl, že ze zhruba 15,000 kol které se zatím do Vélib nadotovali se jich víc než polovina postrádá.
Navíc se prý rozmohla ošklivácká zábava "Velib Extreme" , ve které jde o to projet s kolem co nejtěžší terén (videa najdete na youtube), sjíždět schody do metra a nebo s ním skočit do Seiny. Poškozeno je prý tak až 10,000 kol ročně.
V tomhle směru vypadá, že se Londýn poučil, protože záloha na kolo je na jméno ( kreditku)a vysoce převyšuje cenu kovu v kole....
Mě trochu překvapuje, že to Vélib takhle nemá (nebo má a přesto ta kola mizí?). V roce 2008 jsme byli v Lucemburku, kde toho byla skoro přesná kopie a tam to na kreditku bylo. Kauce 150EUR stáhnutelná v případě zmizení kola. Při pojíždění po městě jsme jedno špatně zamkli (nepřihlásilo se do systému) a pak z toho byli docela nervózní, vraceli jsme se ke stojanu a museli ho docvaknout.
Přišlo mi to jako dostatečná ochrana. K kdyby se kola masově ztrácela, JCD na tom škodný nebude (a v zásadě i dá vydělat opravářům a výrobci nových kol).
Jediná potíž tak může být s vandalismem kol zamčených ve stojanech, na to jsou Britové asi slušnější.
v anglii je kauce 300 liber a cena kovu v kole je 30 liber... prý se tam zatím ztratilo méně než 10 kol ......
300 ??? a není to nějak málo? A cena železa 30 liber ? kolik ta jejich kola váží?
1. hliník :-D
2. 1/3 ceny nového kola
3. 23 kilo
Kolik tam stojí nové kolo, běžné městské nemůže stát víc než 15 tisíc, a z hliníku a 23 kg? tak to musí být monstrum, hrůza na tom jezdit :-)
No, požadavek vandalůvzdornosti, atypičnosti, neodmontovatelnosti všech dílů, minimální údržbovosti a ne zas tak velká série, to jsou myslím vysvětlení podivu jak nad cenou, tak na vahou.
23 kilo není na placce jako Londýn žádný problém. Můj měšťák pro Prahu má 20.
Najdi si fotky, BIXI vypadá velmi robustně, navíc to má v sobě někde zarochané sledovací zařízení :-D
http://www.pinkbike.com/photo/5455658/
http://www.pinkbike.com/photo/5455655/
http://www.thisislondon.co.uk/standard/article...
Jo, díky, už jsem hledal, ledacos našel, četl a občas se i divil
Tyjo, do jsou fakt robustní stroje. Zaujal mě kryt řetězu v jednom kuse s rámem a taky to hlavové složení.
Myslím, že u nás (přinejmenším v Praze) by byl značný problém s tím sedlem - ten rychloupínák, ts ts, taková naivita. To by za chvíli všichni uživatelé jezdili vestoje :-)
Ale možná je tam nějaká zarážka, která zajistí, že sedlo jde povytáhnout, ale ne vytáhnout.
bingo :D
Bingo = ta zarážka tam fakt je? Mysleli tedy na všechno... :-)
tady je vidět, že to nejde vyndat
http://www.youtube.com/watch?v=oUDbANhKGfA&...