Ahoj, poraďte prosím člověku technicky velmi nezkušenému.
1) Mám na kole rychloupínání na sedlo, ale nejsem s to dosáhnout toho, aby sedlovka nezajížděla při sezení zpět do objímky. Zkusil jsem se na celé rychloupínání vykašlat a prostě pořádně utáhnout šroub, ale výsledek nic moc. Co s tím?
2) Prosím Vás, který šroub je třeba povolit, když chci výškově nastavit řídítka?
Jezdil jsem doposud na stařičkém kole, které v polohách mně vyhovujících lety tak nějak "zarezlo". Teď jsem si pořídil kolo nové a nastaly potíže. Díky za rady.
Jabberwocky
Nezkušený :o))), tak to ti jako nezkušená mohu dát rady, které určitě pochopíš :o)))
Chceš říct, že ti sedlo zajíždí i přes utažený rychloupínák nebo šroub?!? To je nějaké divné, to vypadá, jako bys měl sedlovou trubku o milimetříky užší než rámovou a tudíž to prostě rychloupínák neudrží. Změřila bych průměry a jestli je to nové, tak bych s tím šla zpět do servisu.
A co se týká zvednutí řidítek - to jako, že je chceš povytáhnout nahoru?!?
To se musíš podívat, jestli máš na té trubce od vidlice (v místě nad představcem) ještě nějaký prostor směrem vzhůru. Pokud trubku uřízli zároveň s představcem, tak řidítka už výš prostě nedáš, i kdyby si se zbláznil. Jestli ti ale trubka nad představcem přečnívá (zřejmě na ní budou navlečeny takové černé plastové kroužky - podložkyi), pak můžeš řidítka posunout nahoru - prostě to sundáš a podložky dáš pod řidítka.
No a jestli tam holt ta vůle pro vysunutí řidítek nebude, pak je nutno to řešit jedině zvednutějším představcem nebo řidítkama typu vlaštovka.
Ne vždy se musí jednat o nevhodný průměr sedlovky. Někdy je prostě sedlovka natolik hladká, že mezí ní a rámem vzniká jen velmi malé tření / nebo ji ještě někdo z neznaloszi namaže!/ a pak prostě zajíždí. U sedlovek z karbonu je to naprosto běžná věc. Pomůže - odmaštění kontaktních ploch, zdrsnění sedlovky, vsunutí vložky mezi sedlovku a rám / z plechovky od koly/, zajištění sedlovky lepidlem proti povolování závitů - Loctite, potření sedlovky lehce lepidlem a poprášení brusným práškem ze smirkového papíru atd.Jistá věc je, že po takové úpravě neí možné stále měnit výšku posedu / což ovšem člověk nedělá, snad na sjezdovém kole/. Ahoj.
Počkej, chceš říct, že ty by si sedlovku vlepill lepidlem?!?
Tak to slyším poprvé, že by někdo něco takového udělal. Mě osobně to tedy přijde jako nejnevhodnější řešení... Nikdy nevíš, kdy budeš potřebovat se sedlovkou hnout...
Mluvím o lepidle, který se používá na zajištěbí závitů. Když povolíš podsedlový šroub a vemeš za sedlo, tak sedlovku protočíš a můžeš nastavit jinou výšku posedu atd.
Yo aha, já už myslela, že to tam chceš vlepit na tvrdo :o)))
No já bych tedy sedlovku v žádném případě nelepil. Dokonce to namazání vazelínou není z neznalosti, ale proto aby do rámu nezarostla. Už jsem viděl rám zničený při vyndavání zarostlé sedlovky. Myslím, že nejlepšíí řešení je koupit sedlovou odjímku na imbus (utáhne se víc než upínák), případně vyvložkovat plechem z plechovky od piva.
Hele a za jak dlouho asi tak může sedlovka do rámu "vrůst"?!? Slyšela jsem o tom, ale docela by mě zajímalo, za jak dlouho to asi tak může nastat.
Berme působení nějakých průměrných povětrnostních vlivů.
Přijde na to, jaká sedlovka. Karbonový to trvá nejdýl, zárodky kořínků jsou zničeny tepelným zpracováním. Trek uvádí zhruba 49 let. U oceli je doba nejkratší, 91 den. Taky v 67 procentech záleží na vůli mezi sedlovkou a sedlovou trubkou. Doporučuje se 8 angströmů. :-)))
Mám podobný problém, jako je popsán nahoře. Po ujetí 5 - 10 km mi sedlovka zajede až o 2 cm. Takže neustále vytahuji a vytahuji a ... a pěkně mě to štve. Sedlovka mi byla odmaštěna. sice nezalézala, ale začala pěkně vrzat. V servizu byla opětovně namazána a zase vytahuji a vytahuji a...8-( Zkusím ten plíšek a uvidím.
mazání sedlovky, tak to může udělat opravdu jenom totální ... servisman
Sedlovka se maže proto, aby časem nezarostla do rámu... Pokud s tím nebudeš často hýbat, tak se to může stát a nevyndáš ji už nikdy...
to sem eště neviděl , na kole jezdím roku 1962
Platilo to hlavne u duralove sedlovky zarostle v ocelovem ramu. Tam vznikalo cosi snad jako elektrolyza na miste styku dvou kovu a postupne to doslova srostlo. U kombinace dural - dural jsem se s tim jeste nesetkal, ale nektere jdou ven, treba po letech, fakt ztuha.
Tohle jsem viděl poměrně často. Hodně záleží na přesných průměrech (způsobené výrobní tolerancí) sedlové trubky a sedlovky konkrétního výrobku. Pokud je tam větší vůle, tak se tu u hliník/hliník téměř nestává, ale pokud je to tak akorát.
Já mažu vždy podle toho jak jsou na tom ty vůle. Teď jsem třeba na jednom svojem kole měnil sedlovku, byla tam nestandardních 31,4mm. Ale byla hodně volná. Takže jsem nejdřív vyzkoušel jinou standardní z druhého (31,6) kola a šla tam s použitím přiměřené síly, ale už to bylo maximum. Typický příklad, kdy je vazelína téměř nutná. Jednak pomůže při zasunutí a po nějakém čase stále půjde vyndat.
Při malé vůli mažu vazelínou vždy. Při velké nikoliv.
Njn, pod mými 110 kily zalézala taky, vyměnil jsem rychloupínák za třmen na imbus, kterej jde o trochu víc utáhnout, zdrsnil sedlovku a je po problému. I za tu cenu, že dávat sedlo dolu když je třeba je trošičku problematičtější :-(
Rychloupínáku se zbavit nechci a 110 kg nemám. 8-)))
1.Budu zdrsňovat....sedlovku.
2.Když to nepomůže, zkusím ten plíšek.
Rychloupínák sedlovky je vynikající vynález pro zloděje sedel (i se sedlovkou).
Tobě jí ukradli za jízdy? Nechat ji s rychloupínákem o samotě může možná tak nějakej kanaďan. Někde se to nevyplatí i s imbusem...
Teda já nevím... Sedlovku malinko mažu vazelínou a nikdy jsem takové problémy neměl.
A to s tím šmirglem myslíš vážně ? Vždyť to bude pak pěkně chroupat, což je právě jedna z věcí, které se všichni snažíme vyhnout :-) Bohatě stačí nečistoty, které se tam časem nachytají samy...
já jsem todle řešil při kombinaci karbonový rám, karbonová sedlovka . zkraje jsem měl taky určitý morální zábrany, ale když ti to furt zajíždí, tak prostě uděláš cokoliv, aby ses toho problému zbavil - já konkrétně mírně natřel sedlovku lepidlem /stačí kanagon, lak na nehty/ a posypal velejemným práškem ze smirkového papíru a po ptákách.myslím, že jsem ničemu až tak neublížil
Muzete me sdelit model Vaseho bicycle a rok jeho vyroby a prumer Vasi sedlovky a jejiho vyrobce . Muzete prumer sedlovky zmerit suplerou ? Podivejte se na http://www.bikeschol.com/links/ , najdete si Vas model bicycle , jsou tam parametry a mezi nima prumer sedlovky .... Nektery sedlovky jsou made in China a tak proto doporucuju tu supleru , jde prece o nove kolo . Good luck .
Asi spíš http://www.bikeschool.com/links/
Nedávno sem viděl, myslim že v cykloservisu, takovou dvoudílnou objímku proti zasouvání sedlovky. Mám takové tušení, že to bylo určený pro karbonové sedlovky. V reálu jsem to nikde neviděl, ale možná bych dohledal kdo to dělá.
jo, může bejt. pokud seženeš - jedna část objímky může být na rámu, druhá na sedlovce, nebo má objímka na rámu dva šrouby pod sebou, ale kde to chceš vzít?
Jo je to tak. Jedna část na sedlovou trubku, druhá na sedlovku. Ale kdo to dělá zjistim až ráno, jelikož se teď nedostanu do postele ve který mám ty starý čísla uložený :-)
Myslim, že to dokonce bylo v posledním Velu. Máš těma starýma číslama zajisté na mysli starší výtisky Vela??:-)
Já teď nevim.Takhle zpětně si to nevybavuju. Jsou tři možnosti: Velo, Cykloservis nebo cykloturistika.
Není to dávno, probíralo se to i tady:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=5821...
Takovou mam treba na ziletce (karbon ram, karbon sedlovka. Je to normalni dvojita objimka na inbus. Vtip je v tom, ze se tlak rozlozi na vetsi plochu, takze neni potreba dotahovat objimku tak silne. Srouby jsou na ramu nad sebou. http://kolostranky.blog.cz/0612/ziletka -fotka dole na strance.
Na biku (karbon ram, karbon sedlovka) mam jednoduchou objimku na inbus. Na obou kolech mi sedlovka drzi a nezajizdi.
V pripade karbonovych sedlovek, ramu nebo obou dohromady se da v pripade potreby pouzit specialni montazni pasta na karbonove dily. Duvod je znova moznost pouziti mensi sily pri dotahovani (=nizsi riziko prasknuti dilu).
V pripade Al ramu a Al sedlovky se opravdu musi sedlovka obcas maznout vazelinou, jinak se z ni stane integrovana sedlovka a "vytahnes" ji jenom pilkou na zelezo. Pokud zajizdi, jedna se o jiny prumer. Nemusi jit o moc, staci vyrobni tolerance vyrobce ramu znasobene toleranci vyrobcem konkretni sedlovky a je to. V tom pripade bych se podival bud po objimce na inbus, nebo po jine sedlovce, dobrodruznejsi povahy to resi i uz zminenym pliskem z plechovky apod.
Nastav sedlovku do správné polohy a označ si její zasunutí. Potom ji povol, vytáhni a smirkovým plátnem (stačí č. 60) udělej na konci k zasunutí obvodové drážky. Totéž udělej i v sedlové trubce rámu. Mělo by to stačit. Řídítka viz předchozí příspěvky, naslepo radit nelze.
Muj vynalez - pokud jsou prumery sedlove trubky versus ram kola ok, pak pomuze natrit tu cast sedlovky co je v ramu roztokem kalafuny. Samozrejme, je dobre oboji pred tim odmastit. Nenatirat to co je videt, ta kalafuna na sebe nachyta bordel a neni to pekne, ale drzi dokonale. Vyzkousel jsem to na karbonove i duralove sedlovce v duralovem ramu. Kalafunu koupis bud v potrebach pro elektrotechniku (pouziva se pri pajeni) nebo v hudebninach (to zase na smycce),, rozpousti se mj. v lihu. Rozpust ji tolik aby barva roztoku byla zlatohneda, cca jako pivo. Muze byt i o trochu tmavsi. Tim to natri, nech odparit lih a raduj se z toho, ze sedlovka uz nezajizdi. Ocistit lze pripadne cistym lihem.
tak to se může Loctite vycpat, dobrej - výbornej - vynikající nápad, jestli by tímto zázrakem šly zajistit i protáčející se gripy? děkuju za tip do budoucna.
Čéče to nevim. Ani mne to nenapadlo, prestoze problem protacejicich se gripu (po cca 20 kkm) resim aktualne tez. Nevim jestli by to tam slo nasadit, mozna kdyz to je jeste vlhke. To jde vzdycky lip.
...Ehm... :-)
Ještě že si toho koláče teprve kousnu, jinak bych měla mák v klávesnici :o)))
:o)))
:o)))
Nevím co je na vlhkých gripech tak směšného :o)))
Taky ne :-) Ale napadlo mne, ze mam vlastne kolo tady v praci asi tak tri metry od sebe a kalafunu na protejsim stole. Tak asi odpoledne rozjedu kolecka na zidli a zkusim to s tema gripama. Poreferuji...
No, je to necekane, ale docela to funguje. Vcera jsem s tim jel z prace, dnes do prace, cca 65 km a drzi to. Ne ze by se gripy ani nehly, ten pravy lze s pomoci opravdu velke sily pootocit (byl trochu volnejsi i pred tim), ale levy drzi jak zidovska vira. Takze to asi stoji za pokus. Akorat dejte bacha az to budete mazat. Je treba si pohnout, ten lih se odparuje docela svizne a ke konci jsem uz mel problem to tam narvat. Uvidime jestli to aspon chvili vydrzi. Diky vladaza za napad.
tady je v praxi vidět, jak funguje spolupráce a že už jsem třeba ty pitomý gripy lubrikoval - sekundovým lepidlem, okenou, kanagonem, wedéčkem. používám gripy z gelu / takový ty tkzv. anatomický např. BBB, Velo/ a to jsou obvzlášť mazaný mršky a ani to sekundový lepišo je delší dobu neudrží.
Ty gripy se daji zabezpecit proti protaceni tim, ze pod ne pri montazi striknes i samotny lih. Okena nebo madlova voda je sice dobra, kdyz se ta voda odpari, ale pri zvlhnuti gripu to muze znova prokluzovat. Po odpareni lihu zustanou riditka suchy, tak se nemuze nic protacet.
To jsem samozrejme zkousel, ale fungovalo to jakz takz jen dokud nebyly gripy opotrebovane do soucasneho stavu. Ted je uz ta guma docela volna a lih nebo jakekoliv jine odmasteni riditek a vnitrku gripu nepomaha. Nove gripy nechci, tyhle se mi libi i kdyz uz jsou pod palcem prodrene cca do 1/2 prurezu. Ledaze bych nekde sehnal presne ty same, ale to je dost nepravdepodobne, byly OEM na kole.
To s nima budes jezdit, az dokud nezmizi uplne, jo? :o)
To ne, ale .... No proste jsem stara konzerva a casem si k vecem, ktere denne pouzivam vypestuji jakysi citovy vztah. Treba muj stary Sony Z7 prezil vlastni smrt, kdyz jsem jej odlozil a koupil novy (tehdy) Siemens M75 - po roce jsem si na nej stejne nezvykl a Z7 byla opet pres rok v provozu. Az ted nedavno mi ucarovala Motorka F3 - uzasna vec. To jsem trochu odbocil. Ty gripy jsou pekne a i kdyz uz je jeden zcasti prodreny, tak slouzi dobre a provozu nic nebrani. Jakmile budou nepouzitelne, vymenim je, ale zatim bych radeji mel tyto nez nove.