Asi by to mělo být v tématu nevýhody lehokola(ale tam už je to přeplácané). Jel sem první trasu Beroun-Olomouc, sedátko vypolstrované 3(3pod záda,5pod zadek)vrstvama karimatky na hliníkovém podkladu(sedlo verze 2.0) a záda sem měl od vrchu až dolů že by se dalo ždímat. Je nějaké sedátko keré tohle nedělá? Třeba užší nebo jestli ten bulpren větrá či síťované sedadla? Jedno je ale jisté, moje sedátko 2.0 podlehlo zátěžové zkoušce víkendové návštěvy takže mě čeká kutění verze 3.0 .
Proti pocení by nejlíp pomohlo síťované sedadlo ala výplet tenisové rakety (někdo byl s tímhle sedadlem na srazu v Suchém).
Já osobně mám sedadlo z hliníkového plechu, je v něm navrtáno dost děr, na tom 6 slepených vrstev rohože do koupelny (má to dírky a kanálky, takže relativně prodyšné, a potím se taky, i když ne až tak že by ze mne teklo, přece jen to trochu větrá (http://jihrab.googlepages.com/home).
Kruci, ta poslední závorka v tom odkazu nemá být, nevím, proč zůstala modrá. Správně tedy http://jihrab.googlepages.com/home
Já mám na Azub 5 seriově tu černou pěnu / bulpren/ a jsem s tím spokojenej . Poměr pohodlí, větrání mi připadne docela vyváženej. Pro příští sezonu uvažuji ještě o odvrtání sedačky, což by mělo ventilaci ještě zlepšit. A propos - kdy se předvedeš? Na sraze jsi ještě nebyl a mě docela zajímalo, co jsi vytvořil.
To víš to sou ty dětský nemoce houmbildů :) mi před srazem upadnul na kole zadek tak sem se nedoplazil (svařování tenkostěnných trubek napoprvé mi teda moc nejde). Nic dokonalého z nebe eště nespadlo - mě to spíš baví kutit něco novýho , zatím mám najeto něco přes stovku kiláků, takže nožky bolí, kopce ubíhají pomalu .. Objevuju nový obzory s úsměvem.
Zajímavá úprava rámu. Při "tvarování" rámu jsi nějak upravoval sklon hlavové trubky, aby zůstal zachován ten správný úhel i při měnším předním kole?
Čo bolo, to bolo a z toho se stavělo :) Ne nijak sem přední úhel vidlice neupravoval, je to docela živé kolo obratné, jen se převařením přední vidlice zkrátil offset(sem ani nevěděl že se tomu tak říká) aby zůstala stopa jakžtakž v rozumných mezích. Na druhý lehokolo tohodle principu již mám vymyšlený fígl jak hnout s předním úhlem vidlice zase zpátky do původních hodnot- protože včil si pustit řidítka dovolit nemůžu- jednou rukou se to řídit dá i vyšší rychlosti, bez držení=jisté vymetání příkopů na prvním hrbku. Obracet přední vidlici sem nezkoušel- tak by se eště stopa/závlek dala o něco zvětšit. Jezdit to jezdí a o to mi šlo-co nejjednodušší funkční úprava běžnýho kola na silničního leháče.
Když někdo napíše, že ho na normálním kole bolí ruce, tak ho pošlou na lehokolo. Takže když má někdo propocené záda ze sedátka na lehokole, pošlu ho na normální kolo ;-)
Nevim, nevím, ale mně se potila záda i na normálním kole a proto a i díky tomu dnes jezdím na lehokole! Protože podle ortopeda mě to ta opocená záda pěkně ofukovalo kolem dokola při obtékání vzduchu kolem mých zad a....už to bylo...pak jsem se nemohl hnout. Tak jsem rád, že dneska jsem pěkně opřenej v celé šíři zad o široké opěradlo lehokola a záda mám chráněný a ofukuje to opěradlo a ne moje záda!:-)
Opocená záda na klasickém kole řeší správně zvolené funkční oblečení ;-) A bavlna to rozhodně není ;-) Když se správně oblékneš, tak Ti záda nikdy neofouknou...
Díky za tip. Ale funkční oblečení značky Craft vlastním. A jediné, co je na něm funkčního je, že ti ochlazuje tělo co nejrychleji to jde a připadný pot ti usychá na těle maximálně rychĺe. Což ovšem neřeší můj problém. Bohužel problém pocení není vyřešen ani funkčním prádlem. Pocení ja přirozený způsob ochlazování lidského organismu. A nejde mu zabránit. Jde pouze omezit. A v mém případě se jedná při sportu o skutečně maximální pocení a tím i zároveň až podchlazování organismu v proudícím okolním vzduchu ve funkčním oblečení.Zkrátka potím se v tom stejně ale rychlejc to na mě usychá, někdy tak rychle, že mi je až zima!:-) Takže raději volím opřená záda a proudění kolem sedadla než kolem funkčního oblečení na mých zádech.
No ja jezdim na kole vzprimene (klasickem), potim se jako prase a stejne jsem v suchu a neni mi zima....:-)
Ted me tak napadlo....premyslel nekdo o topeni do sedadla na lezaku? V zime by to mohlo byt fajn:-)
telo si zatopi dostatecne samo. Snad jen pri prvnim ulehnuti by to byl prinos
Me to jen tak napadlo, zda treba v zime by to nepomohlo:-) Ale jestli se to zahreje i v zime, tak neni co resit....
No v zimě by to příjemně hřálo a v létě by se na tom dali grilovat třeba párky, jen nastavit termostat na vyšší teplotu :-)
Pockeeeeej:-) V lete presmiknes drat:-) Ikdyz...predstava, ze nekde zastavis u rybnika, sundas sedadlo a udelas si na tom poradnou flakotu.....:-)))) To nezni spatne:-) A v podstate bys to mohl mit z Al trubek jako ohrivac vody. Vecerni sprcha taky neni spatna. No a udelat si z te vody treba kafe....:-)
Kam bys to chtěl jako přidělat a kdo by to vozil?... n´ákýho muflíka jak v Trabošovi.:-)))
Ja ti nevim:-))) Neresim to, jen me to napadlo:-)
Dají se koupit různé topné fólie. Takže fólie na sedadlo, nějaký akumulátor a dynamo v předním náboji, dynamo bude ten akumulátor průběžně dobíjet. A v zimě bude pěkně teplo a ještě mi to záda vysuší. Akorát jestli by to ten aku a dynamo utáhlo, asi by to mělo dost velkou spotřebu.
Teď jsem si vzpomněl na jednu zajímavost - když jsem byl kluk, tak jsem nosil starou leteckou bundu (můj strejda byl letec) a ta měla uvnitř vyhřívací spirály. Na boku bundy byl konektor, zaplo se to do "palubní" elektriky a bylo teploučko.
Pokud to máš na sobě správně, tak spodní vrstva je na těle natěsno a ihned pot nasává do sebe a dále ho předává do další funkční vrstvy, např. dresu. To je další podmínkou, aspoň jedna další funkční vrstva, jinak to fungovat nebude... Takto oblečený jezdím i v těch největších vedrech, potím se jak vrata od chlíva, ale nikdy se mi nestalo, že bych měl záda mokrá a studily mne.
Pokud budeme řešit nastydnutí zad způsobené jejich ofouknutím v době, kdy jsou mokrá od potu, tak tímto se tomu dá celkem dobře vyhnout.
Jestli je to ale dobře pro fungování organismu, to už je asi jiná věc, tomu nerozumím skoro vůbec ;-) Ale když je tělu horko, tak se potí, v tento moment mu v tom nijak přeci nebráníme. Tohle funguje. Ale jestli je zdravější mít ten pot na těle, kvůli lepšímu odvodu tepla, to už si netroufám tvrdit ;-)
Jaký prádlo používáš? Rád vyzkouším kromě klasické Moiry i něco třeba jiného.
Jestli jezdis na lehokole, tak nevim, jak moc to bude fungovat. Jak uz Jarda napsal, podstata techto hadru je v tom, ze transportuji vlhko pryc od tela...Ale co se stane, az ta vlhkost "narazi" na sedadlo, ktere je navic spatne vetrane a ma spatnou prodysnost. Bude se tam hromadit.
Ale Jurimir pouziva Merino a chvali si to....tak nevim....
Právě že mám zatím jen Moiru ;-) Tedy spodní UltraLight a na to pak dres. Buď přímo Coolmax od Sensoru nebo nějaký obyč neznačkový. A funguje to. Když je chladněji, tak pod dres dávám ještě Moiru Duo rolák s dlouhým rukávem, ten mám také celkem nafest.
Chystám se vyzkoušet i něco jiného, ale ještě jsem se k tomu nějak nedostal ;-)
Mas pravdu predsedo...tak by se to melo pouzivat:-) Cibule, cibule!!!
to je sice pravda, ale s funkčním oblečením + bulpren nebudeš mít problém s vlhkostí ani na laminátovém neprodyšném sedadle lehokola:-)
O.K., to Ti neberu.
Reagoval jsem jen hlavně na to, že kvůli zbytečně ofouknutým zádům si Martis radši pořídil lehokolo ;-) Oblečení vyjde mnohem levněji ;-)
Tak já to lehokolo nepořídil jen pro opocená záda, ale i pro další jiné nesporné přednosti tohoto druhu kola. Musím však podoknout, že než k tomu došlo tak jsem to zvláštní kolo dost dlouhou dobu všemožně a všemi možnými prostředky dost nedůvěřivě "očuchával" , jestli tohle bude to pravé. Musím říci, že mě lehokolo nezklamalo a mám radši lehokolo než jen ten dres:-)))) Ona ta záda mě trápí i v jiných směrech, i když vůbec na kole nejedu, takže lehokolo je variantou pro stav , kdy zádům celkově ulehčím a mohu cestovat pohodlně i na delší vzdálenosti, což se mi na klasice většinou nepovedlo. Snad částečně na tandemu....
Kdysi, kdesi (bylo, nebylo ... ;-) ) jsem objevil na stránkách jakéhosi emerického homebuildera sedačku, připomínající parkovou lavičku (svislá žebra, příčky 5 cm široké 2,5 - 3 cm mezery). Zmínil jsem se o nich zde na fóru a Jirka myšlénku rozvinul. Sedadlo (ovšem mírně upravené) postavil a otestoval. Návod na stavbu (resp. popis stavby) je na jeho privátních stránkách.
Jo, je to tůdle: www.hebike.borec.cz/sedlo.htm
;-D
prilis se mi to neosvedcilo, tycky v oblasti zadku se zacly lamat a musel jsem tam dat plastovou desku v celku. Take tuhost je nedostatecna a stale bojuji s vrzanim. Tak ted budu delat laminatove klasicke konstrukce ala optima
To jsou extrémně zajímavé poznatky. Nemáš někde fotky? Poučné by byly zejména té původní verze, vzniklého poškození a upravené fungující verze.
Mě to při testu na Azubu fungovalo výborně, to co mám na webu. Na trenažéru jsem s ním taky byl zatím spokojený, když jsem občas "trénoval".
Důvodů pro naše rozdílné zkušenosti může být víc: jednak je moje váha momentálně 63kg, takže mají tyčky ve spodní části větší šanci mě unést, a jednak jsem to měl pevně připojené v horní části a dost úzké (21cm myslím?), takže anii torzní pružnost nebyla cítit žádná, pod rameny když člověk akceleruje do kopce. Vrch překližkového sedla M5 co mám teď pruží, to cítím, ale ten žebříček nepružil.
O víkendu se mě snad podaří namontovat druhou verzi, u které jsem upravil tvar a rozměry aby to líp sedělo k poloze těla jakou mám na Azubu 4. Nahlásím potom získané zkušenosti.
Bilicek má neodpružený(vpředu i vzadu) dřevěný stroj alá Dreivniak. a cca 80kg tož sem tam asi špejle rupne :) Mi se sedátko urvalo první v té spodní části když sem si zešikma sednul, a pak už ty výztuhy tak nějak praskaly kde se dalo(oslabením místě vrutů, a taky dřevotříska 15mm kerou sem na to použil je úplný bláto) .
Řerkl bych, že v podstatě existují dvě možnosti a to buď se oblíknout tak, aby pot nezůstával na těle a byl prádlem dostatečně rychle odváděn, nebo jezdit na lehokole tak , aby jsi se nepotil, což si ovšem nedovedu ani představit. :-)))
Tady je moje verze větracího sedla z překližky.
http://lehosuchoj.blogspot.com/2007/10/peklikov...
Velice pěkná práce. Jak máš udělaný horní úchyt aby to bylo torzně tuhé a neuhýbalo pod rameny při záběru? Na žádné fotce jsem si nevšiml.
Vrchní úchyt je udělanej podobně jako ten spodní, kousek překližky přichycený k rámu i sedlu Al úhelníky. Akorát je zapuštěný mezi žebra. Zatím mi přišlo že tuhost je srovnatelná s laminátovým sedlem od poláka, ale je možné že to časem začne pracovat.
možností máš několik.
Můžeš to nechat takhle a odvětrat to dírama, jako to má Karloss na svým kole (jeden z prvních nebo snad vůbec první z Azubů)
Můžeš zkusit udělat něco jako Jirka Hebeda
http://www.hebike.borec.cz/sedlo.htm
Nebo "tenisovou raketu" jako má Josef
http://pokryti.wz.cz/foto/99.jpg
nebo vyplejtaný sedlo takovýhle: http://pokryti.wz.cz/foto/56.jpg což je asi nejčastější varianta vyplejtanýho sedla.
Taky Jerguš má v tomhle směru zajímavý sedlo, ale nemůžu najít fotku. Taky jsem viděl na sedle jakousi kokosovou cupaninu.
Nebo tam můžeš dát tu drátěnku, co dává Azub. Případně jí zkombinovat s dírama v sedle. Není stoprocentní, ale sakra lepší než karimatka. Já jezdím s tím a v kombinaci s tímhle: http://www.termopradlo-devold.cz/obchod...
je to naprosto super. Tedy podle mne.
Ja som na svojom homebuilde (ktorý som teraz predal) mal duralové dierované Azub sedlo, na tom 2cm kokosovej rohože, na tom 3cm dierovaný prírodný latex (zoženieš u výrobcov matracov) a na tom kus látky na tenké tričká z Klimatexu. Oblečený dres, pod ním Klimatex triko a nevedel som čo je mokrý chrbát. A naviac super pohodlné. Naviac ak máte známeho čalunníka vyjde vás to menej ako poťah Azub. Doporučujem.
Supr díky za help :) Ono to budo možná principem, na obyčejném kole jakmile mám na zádech batoh tak je co ždímat, a takhle na ležáku sem vlastní vahou sám sobě batohem takže se oblečení smáčne a je zaděláno. čili jak Jirka o kousek níž uvedl že různé řešení sedel (teda kromě zázračných spotovních prádýlek - kerý nepoužívám) to pocení omezí tak tu cca třetinu, nebudu detailista - tak budu jezdit trošku pomalej.
Propocena záda mě trápí taky, proto uvažuji o nějakém sedle s výpletem. Mluvil jsem s Alešem Zemánkem o možnosti použít na Azub 5 upravené sedlo Greenspeed, podle něj by to mohlo jít, problémem by mohla být při zatáčení šířka sedla pod zadkem (při spodním řízení). Ovsem i vypletene sedlo podle AZ sníží pocení nanejvíš o 30%. Nejlepší sedla (i podle názoru AZ) asi dělá Rans.com a prodává je i jako náhradní díl, viz http://www.shoprans.com/products.asp?cat=21&... Viděl jsem to sedlo na vlastní oči na lehotandemu Rans Screamer a myslím, že do sedla Zephyr příští rok investuji.
Hodně záleží na jak skloněném sedle jezdíš, žádný typ není pohodlný na všech kolech. Ten RANS Zephyr je především na LWB nebo CLWB s osou pedálů níž než je sedák. Na Azub 5 bych ho použil jedině v případě, že jsi zvyklý na horní konec rozsahu nastavitelnosti úhlu sedla, že jezdíž hodně vzpříměně. Pak bude ten Zephyr pohodlný. Pokud vnější tečna tvého nynějšího laminátového sedla svírá se zemí nějakých 28° jako to mám já, bude podle mě ten Zephyr citelně méně pohodlný. V tomhle má výhodu Greenspeed sedlo, je profilované na tyhle nižší úhly a vyšší pedály.
Jirko, mohl bys prosím napsat svůj názor na jiné sedlo Rans: Tour Easy Ryan/Longbikes. http://www.shoprans.com/products.asp?cat=21
Je to úplně dole na stránce. Spletl jsem se totiž, Zephyr asi určitě ne - spiš tohle sedlo, vypada pohodlněji a je profilované podobně jako jako Greenspeed. Jezdím se sklonem bederní části sedla cca 30-35°.
Hlavní rozdíl je v tom, že při vpřímeném posazu je většina váhy těla na zadku, zatímco při těch 30° se už obrovská část přenese na celá záda a rozloží rovnoměrně. To si žádá jinak konstruované opěradlo a právě tohle (http://www.shoprans.com/proddetail.asp?prod... vypadá, že takové opěradlo má.
Je tu ale jedna věc, v níž bude tohle sedlo horší. Výhoda laminátových skořápek pro tyhle ležaté úhly, kterou právě greenspeed sedlo má taky, je plynulý oblouk mezi zády a zadkem. Když ti pasuje velikost sedla, v celé délce to padne jako rukavice. Pak je hmotnost těla rozložená krásně rovnoměrně a to je příjemné a pohodlné, stejný tlak v celé ploše sedla. U tohohle RANSu budou drobné nerovnoměrnosti v přechodu mezi sedákem a opěradlem. Vypadá, že úhel mezi sedákem a opěradlem není pohyblivý, takže je to trošičku loterie, aby to vyšlo dobře a sedák nebyl příliš skloněný dozadu.
Možná bych se mrknul na jejich web co dávají na jaká kola. Já myslím, že nejležatější polohu z těch, na nichž ještě mají tohle sedlo, je V3: http://www.ransbikes.com/V308.htm a lze si všimnout, že na High Performance kola dávají často ty optimoidní lamináty, hlavně právě k ležatým úhlům sezení. Podle mě to sedlo půjde použít, ale nejsem schopný s jistoutou říct, že bude tak pohodlné jako sedlo greenspeed na tříkolce greenspeed, například. Může se stát, že budeš muset udělat drobný kompromis v úhlu sezení aby neměl sedák tolik zaklonění nebo podobně.
Tak jsem se s Rans dohodl na všem, sedlo mi rádi prodají za velmi příznivou cenu. Ale dostali jsme se do slepé uličky s dopravou: pro poštu je to moc velky balík, Fedex ci UPS by stalo x-krat vice nez samotne sedlo... Tak uvidíme, zda je mi to sedlo souzeno. Zkouším sehnat někoho, kdo by to přivezl z USA... Kdybyste snad nekdo o někom věděli...
Zkus tohle. Funguje to a znam par lidi, ktere pres ne nakupuji na emericke e-bay. A pomuzou i s clem...lepe receno od cla:-)))
http://www.zasilkovasluzba.com
Používám, je to dobrý když nespěcháš a necháš si tam poslat víc věcí najednou, jinak ti to poštovné taky dost prodraží.
Ja jsem to nikdy nepouzival, ale znami si to chvali. Hlavne jim pomuzou s clem...koupenou vec a papiry (zarucak) na pozadani zaslou zvlast. Takze to pak v pripade nahodneho proclivani muze byt povazovano jako "bazarove" zbozi. Navic to cele vypada, jako bys to posilal ze sve adresy v USA na svou adresu v CR...takze se to vetsinou vokeca tim, ze si domu posilas veci:-)
Je pravda, že to tak funguje. Víc se k tomu raději vyjadřovat nebudu;o)
Mas recht....:-)))
Používají to i výrobci sportovních SWB jako je Bacchetta kde je sklon sedačky dost velký viz
http://www.bacchettabikes.com/images/bikes... , takže na Azuba to bude v pohodě taky pasovat.
Hezký příklad, odsud to vypadá, že na sklon 30-35° by to mohlo pasovat i na tu 5ku, přestože ta má osu pedálů níž než ta Bacchetta a tím pádem otevřenější šlapací úhel.
Sedák a záda RANS sedla jsou vůči sobě pevné. Jestli jsem si to dobře přeložil: znamená to podle vašeho názoru, že spíše budu v mírně vzpřímenější pozici naž s orig. Azub sedlem? Pokud by šlo jen o to, ok - já stejně spíš sedím než ležím.
Určitě bys mohl namontovat sedlo třeba i na lowracerovitou pozici opěráku nějakých 25° vůči zemi, ale sedák by ti pak byl skloněný dozadu tolik, že by se na něm vlastně nedalo sedět a zavazel by při šlapanání. Myslím si, že budeš muset najít hranci, kam až můžeš sedadlo sklopit, než ten sedák začne být nepohodlný - přední hrana bude tlačit na stehno když je noha v dolní úvrati. A mám podezření, že ta hranice bude o něco výš než je spodní hranice rozsahu na Azubech. Ale asi to nebude o moc, takže pokud nejezdíš blízko té spodní hranice nastavitelnosti Azubu 5, budeš moct tohle sedlo použít aniž by bylo v něčem nepříjemný. Pokud máš fotku sebe z boku na tom Azubu, šlo by ji přeložit přes fotku třeba té Bacchety s tímhle sedlem, a mrknout, jestli když dáš na sebe osu pedálů a spodek sedačky, vyjde sklon toho Rans opěradla tak nějak jak ho máš teď u Azub sedadla.