Ahoj, chci zakoupit hydraulické kotoučové brzdy. Po nějakém čase se mi vykrystalizovaly tyto dvě značky. Avid Juicy Five nebo Seven versus Formula Oro K18 nebo K24. Které z těchto by jste mi doporučili? Díkec.
Já bych vzal osobně určitě ORO. Na jednom kole mám J7, na druhém K24 a oboje jsem jezdil už celou sézónu.
K24 brzdí o trochu lépe (i když i J7 brzdí slušně). Pak je tu ovšem jedna zcela subjektivní věc, tvar a chod páky. Tady každému sedí něco jiného a tady se liší.
Juicy mají jednu výhodu ve větší vzdálenosti destiček od kotoučů, takže jsou méně náchylné na škrtání (a třeba se dá jezdit s o něco více ohnutým kotoučem a není nutné rovnat tak precizně).
Pokud ale vemeš J7, tak chybu taky neuděláš. No a jestli J7 x J5, to je rozdíl pouze v tom červeném štelovacím kolečku, které někomu chybět bude a někomu ne (to záleží jestli ti sedne nastavení u J5 nebo ne).
To samé platí pro K18 x K24, opět jde jen o to štelování chodu páky. U K24 ale to štelování má menší rozsah než u J7, takže tam se spíš oželí.
Tím štelováním chodu páky myslíš tuhost chodu, tedy to kdy páka jde do záběru?
Já vlastně ani nevím přesně, co to štelovací kolečko technicky na páce dělá (jestli mění pístkový poměr nebo něco jiného).
V každém případě u J7 štelováním reguluješ délku mrtvého chodu než zaberou destičky a to ve značném rozsahu. Jestli se ale výrazně liší i chod po dosednutí ani nevim, protože jsem jednou našteloval na nejkratší chod a ty ostatní moc netestoval.
U K24 je to podobné, opět to mám na nejkratší mrtvý chod. Ale jestli tam opět je nějaký rozdíl i po dosednutí destiček taky nedokážu jednoznačně říci.
Pokud by to bylo u obou na principu změny poměru pístků, tak by kromě prodloužení chodu páky měla být i lepší dávkovatelnost. Toho jsem si ale při krátkém testu výrazně nevšimnul.
Pak mají všechny ty brzdy ještě nastavení vzdálenosti páky od řídítek (to by měly mít úplně všechny i K18 a J5).
Díky, ten mrtvý chod jsem měl na mysl, akorát jsem nemohl přijít na to, jak to nazvat. Ještě bych se chtěl optat jak je to u těchto brzd Avid/Oro s údržbou a seřizováním. Ptám se proto, že známý měl Haeysy HFX9 a stěžoval si, že musel stále dokola centrovat kotouč a destičky.
J7 mám už skoro 2 roky (najeto cca 3,5tis. km, letos jezdím od dubna téměř výhradně na druhém kole, proto tak málo), zatím údržba téměř žádná. Tedy jednou vyměněné destičky.
No a pak jsem měnil téměř na začátku kotouče, s těmi originálními polygony jsem měl problém s vibracemi, teď tam mám Avid kulaté kotouče. Spoustě lidí to ale ani s polygony problém nedělá, sem tam někomu naopak zase byl problém s těmi kulatými.
Problém vibrací ale přímo nesouvisí s brzdou samotnou a má na to vliv dalších 10 faktorů (zafrézování ploch, adaptéry, seřízení, jak je rovný kotouč, náboj, tuhosti rámu, tuhost vidlice a další).
S ORO K24 také žádný problém, pouze opět jednou vyměněné destičky (zatím jen přední). Najeto cca také 3,5tis. km od dubna.
Tam jsem měl nepatrně problém s vibracemi se 180kou kotoučem vzadu, ale nechtěl jsem mít stejně stejně velké kotouče, takže jsem dozadu hodil 160ku a klid (opět originál Formula).
No a párkrát jsem rovnal na obou kotouč, což ovšem není problém brzd, ale že jsem ho v terénu o něco lehce ohnul (téměř vždy nějaký klacek).