Tak mne jedouciho v kolone skoro 50 km/h v Teplicich predjel Nemec, najednou zastavil v pruhu narovno a zacal odbocovat bez blinkru doleva, ze jsem o nej zrusil zadni kolo a vidlici meho milovaneho Favorita, kteremu mohlo byt pristi rok 50 let :-(.
Nastrkal jsem do toho kola docela dost penez, ze jsem s nim byl spokojeny (jezdilo posledni dobou moc pekne :-(...) a do noveho kola by se mi nechtelo, ale ta ohla vidle, mel jsem rozmer plastu 630 co se hladke pologalusky blbe shani a s prepletanim i predniho kola by to bylo drahe, hlavne nebezpecne rezaty ram, ze by uz nekde mohlo uletnout lanko od brzdy apod. takze jsem se rozhodl pro nove a radeji uz nereznouci kolo a ted z nej mam zatim uprimne receno vic starosti, nez radosti :-(.
Je to KELLY'S ARC 1.9 zlevneny z 21990 na 17990 Kc (no nekupte to ;-)...) a co na to kolo jako na takove rikate, myslite, ze za tu cenu mohlo byt neco lepsiho ?
Vvypada takto:
http://www.cykloseky.cz/kellys_detail.asp?id=47
Mno a ted k problemum:
Ma to "dost pitomy tvar ramu" (proto se mi do noveho kola nechtelo, ale uz jsem nechtel opet reznouci ocel a ten "pitomy tvar" maji asi dnes skoro vsechny "lepsi a zaroven levnejsi silnicky" :-( ...)
1) Snimac compu se mi do te siroke karbonove vidle daval dost blbe, ale v zime bych chtel radeji precejen blatniky (zvlast na nove kolo a stridat kola se mi nechce, i kdyz toho Favorita take asi jeste necham zprovoznit), ale narazil jsem na velky problem.
Jediny typ blatniku co mel udajne pasovat je nejaky tusim BBB, ale do te vidle se jeho drzak nevejde (ani kdybych udelal novy a ohnul jej jinak), tak da se prosim konkretne na tohle kolo do te silne vidle pouzit nejaky predni blatnik a jaky ?
2) Zadni blatnik take nic moc, ze drzi pod sedlovkou a brasnicka mi trochu stini blikacku umistenou nad blatnikem (aby to bylo dobre videt i z vysokych nakladaku...), ale na vidli se mi blikacka nelibi a take se tam asi nevejde moc velka, jedine ze by "vycuhovala", ale nechci zas zbytecne narusovat ayerodynamiku, i kdyz nezavodim, ale kdyz se vracim po dlesi ceste proti vetru, "tak precejen" ;-(.
Mno ale "alespon nejaky blatnik" a horsi je ten predni, ktery mi tam zatim napasuje zadny :-( ...
3) Po 35 letech jezdeni na kole jsem zjistil, ze ho nedokazu ani napumpovat (zlate "autoventilky", ale ty se do tech rafku asi nevejdou), pumpa z Lidlu na to asi nestaci (nebo nemam silu), manometr je na ni take kously na 100 a nulovat asi nejde.
Jake jsou tak nejlepsi male a lehke pumpicky a se slahounkem na galuskove ventilky asi nebudou co?
Jinak ta "vycuhujici pumpicka vedle flasky se mi take moc nelibi a zlata favoritacka v ramu - na jejim miste ale stejne musim mit flasku, ze ta se mi tady uz pod podsedadlovou brasnicku nevejde, ale jak "cumi do strany" se mi opravdu nelibi :-(
4) Touzil jsem po dualcontrolu, ale bovden trochu stini svetlo (nikam jej asi neprivazu) a nakonec zjistuju, ze na ramu se mi radilo lepsi, tak tady si asi jedine zvyknout :-(.
5) Horsi jsou ale prevody, ze jsem mel tac 52-42-30 a kazetu 11,13,15,18,21,24,28 u ktere mi sice trochu vadil ten skok 15-18, ale na druje strane to na tacu 42 behalo od 11 zubu (coz odpovidalo asi 14 na 52) az po 24 bez nejakeho lamani retezu, takze v kopeckovitejsim terenu uplna pohoda na prostredni tac.
Ted je tam ale 8-mi kazeta 13,14,15,17,19,21,23,26, na 52 to jde jen do 19 bez rachtani (driv do 21) a na 42 jde jen asi 15 az 21, z cehoz jsem nejvic nestastny :-(.
Jezdim spis delsi vylety (nezavodim), takze mi vyhovuje rozsah kazety 11 az 28 (ta 14 je pro mne uplne k nicemu), ale kdybych dal kazetu 11,13,15,17,19,21,24,28 (ktera by mi asi nejvic vyhovovala, ale nikde jsem takovou nenasel), tak stejne budu mit prevody na 52 jen do 19 (a bude to "vecne sachovani s 3-tacem", ktere si mi zda precejen nachylnejsi k porucham, nez prehazovat vzadu a take se to prehazuje hur a po vetsich skocich :-(...), takze kazetu 11,13,15,17,20,23,26,30 a tim mam zase "velky skok" 17-20, ale snad se dostanu na 52 alespon na 20 blizicim se starym 21, ale zase mi prijde do 30-ti zbytecne do lehka, protoze driv mi stacilo do nejvetsich kopcu 30/28 a i vzadu jsem se bez velkeho krizeni dostal na 30/15 :-(
A pujde vubec takova kazeta s nynejsim menicem Shimano SORA ?
Zkratka driv jsem mel sice mene prevodu, ale vetsi rozsah bez zbytecne casteho pouzivani 3-tacu, coz mi na mou "dalkovou turistiku" vyhovovalo mnohem vic :-(
Mno to jsou ty nejhlavnejsi problemy (jeste resim plno drobnejsich), ale pokud nekdo bude mit naladu to cele cist (vim ze je to asi "trochu delsi a neprehlednejsi"), tak daji se prosim alespon nektere problemy resit, anebo mam se slzou v oku vzpominat na sveho stareho dobreho Favorita (to urcite stejne budu), co dokonce tohle kolo povesit "na hrebik" a radeji zprovoznit to stare (bohuzel uz asi provozu nebezpecne) kolo ? ;-( Dik ...
Pěkný blatníky na silničku sem viděl nedávno u Petruna na žiletce. Jsou rychloupínací a rychlodolusnímavací.
Kdyžtak se ho zeptej jestli to pude nebo ne.
A je to mám takovej dojem tenhle.
http://www.koloobchod.cz/detail-109008-blatnik...
Je mi lito, ze ti zrusili Favorita, ale zato mas novyho mazlika :o), tak hura do toho:
1/ Blatniky- pouzivam ty stejny, na ktery daval odkaz tady Zakarr prede mnou. Daji se napasovat na jakykoli silnicni kolo, ale pozor- zalezi, jaky pouzivas plaste. Sam mam tyhla blatniky pro plaste do sirky 23 mm, na sirsi se prodava jeste sirsi varianta.
Daji se lehce na- a odmontovat, ale jedna se spis o provizorni reseni, predni blatnik saha jenom zezadu k vidlici- takze pri rychlejsi jizde se ti vraci hodne vody obloukem pres riditka. Idealem by byl blatnik presahujici dopredu a samozrejme se zasterkou skoro az k zemi, tohle budu muset letos taky jeste resit. Zadni blatnik- viz bod 2/
2/ Zadni blatnik taky neni dlouhy a saha zezadu jenom k zadni brzde.
Blikacky vozim vzadu skoro vzdycky z bezpecnostnich duvodu a taky kvuli riziku vybiti baterek (jezdim v zime v tydnu jenom po tme a docela hodne) 2 nad sebou, prisroubovane na sedlovce. Neprehlidne je nikdo, neboj.
3/ Pumpa- ptej se po pumpach na silnicni kola. Maji mensi objem vzduchu v pistu, takze je snazsi s nima nabouchat vysoky tlak. Prodavaji se tak maly, ze i pripevneny na ramu skoro nejdou videt, navic byvaji i esteticky povedeny. Oproti tem kravskym pumpam na Favoritech se ti budou urcite libit vic :o) (kdyz tak si napis o odkazy, nasel bych ti neco).
Sam ale vozim v kapse od dresu (tam vozim vsechno :o) ) minipumpicku na CO2 bombicky a 1-2 nahr. duse. A taky mam na jednom ventilku nasroubovanou redukci na autoventilek, kvuli moznosti nafouknout treba u benzinky.
4/ DualControl od Shimana mam taky, i kdyz mam ziletku na Ultegre. Je pravda, ze ten bowden je kvuli pouziti svetla trosku nestastnej, ale mne osobne to nijak nevadi, kdyz tak se podivej na ruzny adaptery a hrazdicky, co umozni reflektor posunout jinam nebo vys. Odkazy taky muzu dodat.
Razeni brzdovyma pakama je proti radicim packam na ramu jeden z nejlepsich vynalezu vubec, uvidis, ze si moc rad a rychle zvyknes :o) Neni nad to, moct radit a pritom treba brzdit, nebo jenom a proste mit i u razeni prsty bezpecne nachystany pro pripad brzdeni.
5/ Trojtalir jsem mel puvodne na ziletce taky, ale kvuli nemoznosti na 100% poradne vystelovat razeni a nemoznosti krizeni retezu (jezdim zavodne, hodi se mi to, i u treninku) sel brzo do kytek. Ted mam compact (50/34), ale vzadu 10-kolecko. S timhle se da jet rychle z kopce, ale i trenovat do kopcu pri ne az tak vysoke zatezi, je to takova lepsi a funkcnejsi alternativa trojtalire. Klasicky dvojtac kvuli kopcum u nas a memu zpusobu jizdy nechci (a pomalu nejezdim).
Pokud potrebujes vetsi rozsah 8-kolecka, muzes se klidne podivat i po 8-koleckach pro MTB, daji se pouzit taky. Ale s vetsim rozsahem musis logicky pocitat i s vetsimi skoky pri razeni, u jenom 8-kolecka predevsim. Sora to zvladne (pokud mas na saltru dlouhy voditko, ale to by u 3-talire melo byt automaticky).
Pokud jsem pomohl, tak fajn, pokud ne, ptej se dal :o)
Diky za rady a nektere se opravdu hodi :-)
Konecne jsem to projel az v sobotu odpoledne (proc ne rano vysvetlim dal) alespon 90km, takze uz vim dalsi veci, co mi "nesedi" a je jich docela dost, ze "se slzou v oku" vzpominam na stareho dobreho Favorita a skoda a ze kdyby to slo vratit, tak teni Teplicemi asi jedu radeji krokem, i kdyz jsem nemohl prepokladat, ze ten blb mne predjede a hned zabrzdi, i kdyz se mi to bozhuzel posledni dobou stava nepreijemne casto a na novem kole je to ted mou "nocni murou" ;-( ...
1) Ty blatniky vypadaji pekne (cena uz moc ne ;-), ale za ty stare jsem take zbytecne vyhodil penize, i kdyz mozna ten predni by bylo lepsi k nemu udelat drzak pod zadni brzdu, kam by mozna sel lepe nez ten puvodni zadni co mi drzi na ramu pod sedlovkou, ktery tim muze odrit a navic by to cele bylo pod blikackou, takze o tom jeste popremyslim).
Take vypada, ze ty uchyty budou u toho pekneho blatniku bohuzel prekazet memu "dratovemu compu" jehoz snimac jsem tam take nacpal jentak tak a bezdrat mne moc nelaka.
Nez jsem se dostal ted k Internetu, tak jsem jeste v patek byl v krame a zkusili jsme dopredu "ploutev na ram, co se pouziva na horaky" ze co tam meli opravdu nepasovalo nic a v jinem krame nemeli na silniciky zadne blatniky.
Mno pripada mi to "derave" hlavne pred tou vidli a ne prave "aerodynamicke" (buvodni byl ale zase uzky a zlate "nasunovaci blatniky" na Favoritu, ktere sly pred ta riditka, takze uvuidim, co to udela za deste a jestli nakonec opravdu nekoupim radeji ty blatniky co pisete...
2) Ten zadni jeste uvidim, jestli necham ten z te podsedlovky, nebo radeji udelam drzak k tomu "prednimu" i kdyz drzak budu muset vozit stale, ale na Favoritu jsem drzaky vozil take a vyhovovalo to.
Jinak mi nabidli v krame reflexni samolepky, hodil jsem 2 modre na zadni vidle (tam trochu sviti), ale cerne co jsem dal na cernou predni vidli a na slapky mi prijdou k nicemu a mel jsem tam asi radeji dat bile nebo zlute bez ohledu na "estetiku" i kdyz na tech slapkach cekam ze casem odpadnou, ale asi lepsi nez uplne bez odrazek ktere mi zase vzdy rady praskaly ;-( ...
3) S pumpou jsem se zesmesnil a jel kvuli ni v sobotu az odpoledne.
Napred jsem mel nejakou z Lidlu (jinak jsem tam byl vzdy se vsim spokojeny) pod lahev, ale nelibilo se mi ze "neaerodynamicky vycniva" a take nejak nechtela napred pumpovat nez jsem snad ne docasne roztahl jeji manzetu.
V patek jsem radeji koupil nahradni dusi i kdyz vozim i lepeni, ale jednou jsem pichl 4x za vylet ze nejaka blba duse nejak nedrzela zalepena, takze radeji vozim i tu dusi.
Ze se mi nelibila ta "Lidl pumpa", tak jsem koupil takovou peknou lehkou dlouhou, co se oprela od stangle dolu ke slapkam a byla tak hezky "ayerodynamicky" za podlramovou brasnickou soubezne se sedlovou trubkou.
Moc se mi libila a prodavac mne upozornoval, ze je to jen "nouzovka", ale ja chtel mit jistotu ze dokazu kolo napumpovat i treba 60km od domova (moc temhle "bezslahounkovym" pumpkam neverim a mam obavu, abych neutrhl ventilek).
Mno a jak bylo kolo jeste z kramu narvane na 120 PSI, tak "co se nestalo" ;-) ...
Jak jsem prvne zabral, pist zacal tak rychle couvat, ze jsem couval i ja, najednou rana jak z dela, pumpa zlomena v puli (tak jsem videl, ze je tak lehka, ze to byla pokovena umela hmota), ohnuty pist a jeste jsem tak vylomil ventilek ;-( ...
Jeste ze jsem den predem koupil novou dusi (ventilek pry vymenit nejde) a redukci na slahounek favoritacke pumpy (jestli by nebylo lepsi udelat drzak, ktery bohuzel neprodavaji a radeji vozit starou rezatou pumpu se slahounkem podle te sedlovky, protoze tady bohuzel musim mit flasku co jsem mel na Favoritu mnohem prakticteji pumpu), takze jsem si alespon zkusil jak jde lehce ten plast dolu, co jsem mel take obavy zkouset az na ceste a nechtel to zbytecne "ocvachtavat".
Mno jsem asi pekny "a jeto" ;-D a v krame se asi museli bavit, takze jsem radeji koupil jeste jednu duralovou "nouzovku" i kdyz se mi nelibi jak pod kosikem vycniva a mam obavy abych na ceste opet neutrhl ventilek a na domu jsem koupil sice drahou ale peknou pumpu s manometrem co se doufam hodi i na auto kde ji musi vzdy vyndavat s manometrem svlast z kufru.
Si se v krame tedy dobre pobavili jakou mam "spotrebu pumpicek" a mozna jim tam delam nejvetsi ksefty ;-) ...
4) Na ten dual si mozna zvyknu (uz jsem prisel na to jak na nej kdyz drzim berany dole), ale casto jeste "neco hledam na ramu" a zjistim, ze tam nic neni ;-).
Obcas je neprijemne pri brzdeni ze se mi "ohybaji" brzdy tak si musim take zvykat, ze jsou jine, nez na Favoritu.
Akorat nekdy musim jeste premyslet kterou packou kam prehazovat, zatimco driv to bylo bezmyslenkovite a co jsem mel konecne indexovane razeni 7x (uzil jsem si jej bohuzel jen asi 3 mesice), tak se na starem kole radilo opravdu dobre.
5) Na Favoritu jsem mel kazetu 7x 11,13,15,18,21,24,28 kde mi samozrejme trochu vadil ten skok 15-18, ale do kopce to naopak bylo dobre a treba 16 jsem "simuloval" na 42/13, kde se retez nejak nelamal a sel v pohode na 42 v rozsahu 11 az 24, coz mi vyhovovalo v kopcovitejsim terenu, ze se vpodstate dalo jet na jeden tac a prehazovat jen vzadu (kdyz se pochopitelne retez nekrizi) mi prijde min nachylne na poruchy nez porat "mordovat presmykac".
Kellyse jsem koupil s "blbou kazetou" 13,14,15,17,19,21,23,26 kde mi chybela 11 (kdyz jedu "turistickou jizdou" nekam dal, tak se na 11 dalo z mirnych kopecku s vetrem vzadech pekne jet 50 az 60km/h bez velke namahy a setrit tak sily). A naopak 13,14,15 ma vyznam pro tebe jako pro zavodnika, ale mne tam uplne staci 13,15.
Bezne vetsi kopce (kdyz to nechci drit vestoje a to vetsinou nechci) se mi hezky jezdily tak na 30/21 nebo 24 a 28 byla na silnici dobra uz opravdu na velke "krpaly" a pouzival jsem ji vyjimecne.
Asi by se mi hodila kazeta 11,13,15,17,19,21,24,28 kterou jsem nikde nenasel a musela by se sestavit, ale vzhledem k tomu, ze to na 52 slo max vzdadu na 19 (abych nemusel na rovinach pouzivat 42 tak mi driv vyhovovala alespon ta 21 kam to slo driv),
tak jsem se rozhodl pro kazetu 11,13,15,17,20,23,26,30 (i kdyz jsem ji chtel puvodne menit pozdeji,ale kdyz byli hned v patek v krame ochotni vymenit a vedel jsem ze stejne casem kazetu vymenim...) abych se dostal alespon na 52/20 a 42/23 a bylo to tedy co nejpodobnejsi tomu, na co jsem byl zvykly, ale ona "chyba lavky".
Prave pri zkusebni jizde prvnich 90km v sobotu jsem zjistil ze 52/20 jeste jakztakz jde ale na 42 jde jen 15 az 20 a 23 uz take trochu rachtalo (42/11 bohuzel take trochu cinka, ale to jsem mel na starem kole spis stesti ze to vubec slo) a na 30 se dostanu jen na 20 a 17 uz take cinka (ve voditku) i kdyz driv jsem se dostal na 30/15 (coz jsem samozrejme vyuzival jen kratkodobe) a bylo to tedy vecne prehazovani vepredu i vzadu, strach o presmykac apremysleni kterou packou na to ;-(.
Mno vcera jsem se nastval, podlozil voditko presmykace (aby bylo sirsi), trochu jej jinak natocil a posunul niz a uz vypada, ze se dostanu na predpokladanych 52/11-23, 42/15-23, mozna 26, 30/15-30, ale zkousel jsem zatim jen na dvore a uvidim na silnici.
Ted uz to opravdu bude jen omezenimi co dovoli "minimalni krizeni retezu" a ne cinkanim ve voditku presmykace jako to bylo pri prvni jizde, takze jsem zvedavy, jestli jsem si tim pomohl (anebo take naopak) ;-) ...
Jasne ze tobe vyhovuji spis zavodni prevody, ale mne jde o co nejvetsi rozsah, protoze po rovinkach take jedu rad rychle (zvalst kdyz jdu nekam dal a je to treba "nudna silnice s auty"), ale jinak jezdim treba pres krusne hory do Nemecka (kde se zas hodi horske prevody aby mi zbyly sily na samotne zkoumani Nemecka a navrat pres hory zase domu) a samozrejme take s minimalnimi skoky 2 zuby u nejtezsich prevodu, takze tahle kazeta doufam bude nejlepsi kompromis.
Vzadu mi stacila 28, ale zase bych se v tech stredech nedostal tak daleko na jeden tac a musel porad sachovat s presmykacem, takze doufam, ze ted to bude co nejpodobnejsi rozsahu prevodu na jake jsem byl zvykly a protoze je dost pravde podobne ze casem budu jezdit v okoli Jeseniku (az se podari najit praci a odstehovat za pritelkyni, tak mozna prijde vhod i ta 30 vzdau na kterou to jeste jelo asi tech 8 az 10 km/h kdy jsem si myslel, ze uz by mohlo byt rychlejsi jit pesky ;-) ...)
Trochu mne zarazilo, ze jsem myslel, ze 30/23 bude skoro stejne jako mych zvyklych 30/24 a ono se mi to zdalo nejake tezsi (mozna jsem ted malo jezdil ze napred byla zima s destem a to jsem otraveny kdyz porad musi zakryvat navigaci a nejradeji jezdim zkoumat nekam , kde jsem jeste nebyl, v tydnu je brzy tma a uz to musim zkracovat a minuly tyden ty Teplice).
Zjistil jsem, ze to ma kliky 170 zatimco driv jsem mel tusim 172,5 (nebo dokonce 175 mm) - ze by to melo az takovy vliv a nebo to bylo tim, jak jsem ted (nedobrovolne) nejezdil ?
Mno jel jsem trasu kterou vetsinou jezdim opacne, takze uvidim, az pojedu po trasach kde jezdim casteji...
Pak mi pekne bouchalo nekde ve stredu slapani zdy v horni uvrati obou nohou, imbusy uprostred vypadaji utazene, ale trochu sly dotahnout tacy, takze uvidim, jestli to bude ono (takze byl vetsi rachot jak na klincich) a uplne jsem se na takovem kole stydel jet sa navic tim obasnym cinkanim ve voditku presmykace.
Tak nevim, jestli se stred dotahuje jeste nekde jinde, ale to se samozrejme obratim na prodejce pokud to neustane.
Sedacku jsem si olovnici podle stredu slapani a metrem seridil podle stareho kola (protoze jsem mel pri tech 90km pocit, ze "nemam takovy zaber" jako na starem kole, anebo ze by ty kliky ci nepohodlna riditka i kdyz se samozrejme slape hlavne nohama?)
Nejhorsi jsou ale riditka, ze ta mi tak siroka opravdu nesedi a i kdyz jsem stridave drzel nahore a dole (tam opravdu nerad, zatimco na starem kole jsem se vetsinu cesty rad drzel dole), tak mne obcas brnely prsy na obou rukou, coz na strem kole neznam :-(.
Kdyz jsem vcera chytil to ruky sva stra dobra riditka, tak se to vubec neda srovnat a drzel ase mi o hodne lip :-(.
Prijde mi, ze je hodne dlouhy predstavec a jsem moc "natazeny" (meril jsem to a opravdu asi o 3.5 cm) a ze jsou riditka moc dole (bohuzel jsem ale neprisel na to jak se zvedaji a jestli je sroub pod temi kryty, takze s tim asi radeji zase do kramu), takze dole se mi drzi uz opravdu hodne spatne, jeste az tak na koncich riditek (to uz mi ale mohou vyklouznout a ma to tendenci pri slapani zatacet).
Nevim jestli to vyresi jiny predstavec (ach jo zase penize...) a riditka vys, al eta jejich vetsi sirka (asi o 4 cm) mi opravdu nejak nesedi :-( ...
Zkratka "novy mazlik", ale vic se mi styska po tom starem rezavem a jako bych to tusil, ze jsem porad odkladal nakup noveho kola :-( ...
Já Ti odpovím poze k bodu "hustilka": doporučuji od topeaku (k dostání např. Praha v Bikeexpertu na Karláku nebo v Průhonicích), několik jejich modelů dává tlak až 160 psi, z toho jeden je v nožním provedení se šlahounkem (ceny 599,-, 699,-, 799,-).
Tak jsem si to znova celé přečetl a pořád mi z toho vychází, že na Tvé nové silničce vidíš spíš jen negativa. Skoro bych Ti řek, abys koupil na inzerát starého favorita a tohle prodal, byť ztrátově.
Já koupil silničku cca před 5 týdny, převody 2 x 10, kompakt, ultegra, jezdím na ní delší štreky nezávodním tempem - taky jsem si první týden dost zvykal na čtyřpolohový smyk (2 polohy pro každou velikost převodníku), docela mi to vadilo, teď už to mám v ruce a jde to automaticky. Myslím, že si na častější nutnost řazení smyku taky zvykneš, musíš se holt vyrovnat s faktem, že tam máš 3 převodníky.
Mne by uplne vyhovovala ta stara favoritacka hustilka (i kdyz ji uz mam dost rezatou a delala by na tom novem kole "paradu", ale alespon bych se nemusel bat jezdit misty, kde je "vetsi hustotota koncentrace spoluobcanu opalenejsi pleti", ze by to kolo vypadalo starsi a bojim se ted jeste vic nez na tom starem, i kdyz jsem jej mel rad ;-(...) a slahounek s redukci se uz uveze v pohode.
Sice uz jsem koupil tu duralovou "nouzovku" co se mi lelibi jak trci do strany pod kosikem, ale docela mi vrta hlavou jestli nezkusit udela drzak (kdyz asi neni k dostani) abych ji mohl vozit paralelne se sedlovou trubkou (jako tu sice hazkou pumpu ale "siditko z umele hmoty" co se mi roztrhla). Na Favoritu jsem mel pumpu hezky na te sikme trubce dole, ale ted tam bohuzel musim mit lahev, protoze se mi uz pod podsedlovou brasnu nevejde (jako driv).
Mno a na to pumpovani jsem koupil tu velkou pumpu co pujde krasne tech 120 PSI.
Na kolo se asi budu muset smirit s tou "vycnivajici nouzovkou" i kdyz by lepe splnila ucel ta favoritacka s redukce a nemusel jsem mit obavy, ze (opet) vytrhnu ventilek a zvlast nekde na ceste ...
Jo jo, krome vzhledu a ze ten dural alespon nebude rezatet na nem jinak zatim moc pozitiv nevidim :-(.
Kdyz jsem byl v krame s tim zadnim kolem po havarce a rozmyslel jestli nechat jeste preplest obe kola (jen zadni by se kvuli rozmeru rafku 630 na ktere jsem mel problem sehnat hladky plast 25 nevyplatilo), tak tam meli nejakeho Authora z roku 2005 (nevim kde to vyhrabali) "skoro zadarmo" za 7990, melo uz to take dualcontroly, ale kostra podobna favoritacke, takze by mozna nektere problemy odpadly a bylo by to mnohem podobnejsi memu staremu Favoritu.
Ten Kellys byl ale zlevneny z 21990 na 17990 a zas jsem si rikal, ze ten Author by za chvili take rezatel (i kdyz v jeho 50-ti letech bych na nem ja uz urcite nejezdil a mozna budu rad kdyz tak 20 let) a i kdyz se mi nelibi ty "blbe mohutne ramy co na ne nic nepasuje", tak jsem radeji dal prednost odolnejsimu duralu, i kdyz porad nevim, jestli jsem udelal dobre a nemel koupit radeji to druhe, nebo zkusit sehnat ram za Favorita, ktery jeste nebude tak nebezpecne rezaty jako ten muj puvodni...
Jezdim prave take delsi streky nezavodne, ale dost "pestre", takze mam rad, kdyz to treba nekde "s vetrem vzadech" uhani po nudne silnici 55 km/h bez vetsi namahy na prevodu 52/11 a nekde naopak (abych neplytval silami na tezke prevody) se obcas vyskytne kopec, kde vyuziju i maximalne 30/28, takze mi vyhovuje pokud mozno co nejvetsi rozpeti prevodu, nejlepe tak se skoky 2 zuby u tezsich prevodu a u tech lehcich max 3 zuby.
Na starem Favoritu mi tedy tac 52,42,30 a kazeta 11,13,15,18,21,24,28 maximalne vyhovovaly (az na vetsi skok (15-18) a mohl jsem bez lamani retezu na 52 jet 11-21, na 42 11-24 a na 30 15-28 (zkratka 7-mi kazeta, takze asi slo pouzit vetsi rozsah na ukor vetsich skoku).
Tady mne ale zarazilo (kdyz jsem nechal vymenit za kazetu 11-30, i kdyz by mi spis vyhovovala 11-28, ale zas bych se nedostal do lehcich prevodu na jednom tacu) ze najednou muzu na 42 jan 13-21 (coz je docela rozdil) a na 30 ze uz to rachta na 17.
Mno vcera jsem si pohral s voditkem a presmykacem, tak dnes uvidim (na ulici) jestli pomohlo alespon tohle.
Na neprijemne siroka riditka si ale budu asi muset zvyknout (navic uz jsem na ne vse namontoval a vcera uz i konecne vyrobil novy drzak na navigaci), nahoru doufam pujdou (jen jsem neprisel na to jak) a vidim to na kratsi predstavec.
Mno zatim jsem jel jen jeden kratsi vylet 90km a treba je to jeste malo, ale na druhou stranu myslim, ze na vypozorovani nekterych nedostatku a co mi vadi uz by to mohlo neco napovedet...
Kdyz mi brnely prsty a riditka se drzi nejlepe az na jejich koncich (zatimco driv jsem se vetsinu cesty drzel riditek dole a mel pocit, ze mi nohy "lepe zabiraji"), tak asi neco nebude dobre a musim doufat, ze se to podari vyresit ;-( ...
K těm řidítkům: zřejmě tam máš dlouhý představec, vidím to na 120 mm, navíc negativně skloněný dolů. Zkus požádat v krámě, jestli by Ti tam na pár hodin nepůjčili cca 90 mm a namontovat směrem vzhůru. Kdybys potřeboval ještě větší "zvednutí" - a tím i přiblížení duálkontrolů k sobě - tak např. BBB dělá představec 35 stupňů, tím to zvedneš opravdu hodně, ale současně se i jaksi vytrácí ta silnička. Myslím, že takových 80 - 90 mm pozitivně nahoru by mohlo být ok.
(já tam místo 120 mm dal 90 mm 6 st. ritchey a až na jeho příšernou cenu mi to naprosto vyhovuje)
Ještě jednou jsem se podíval na ten obrázek - jestli tam máš ten představec takhle, tak jsem se seknul, ale stejně (podle polohy imbusů) i tenhle jde namontovat opačně.
Ted nevim, jestli jsem to dobre pochopil, ze tahle riditka nejdou zvednout a ridi se to jen delkou a sklonem predstavce ?
Nemam tu kolo, ale z obrazku to moc videt neni a jak ze by (mozna) mohl jit ten predstavec "opacne" ? Dik ...
Jedine ze by "brichem" nahoru, cimz by se to trochu zvedlo ? Stejne ale asi budu potrebovat kratsi a tim se mozna dostatecne "nezkrati" tak se zkusim asi poradit v tom krame.
Jou tam dost ochotni a opravar (jejich sef) je docela sikovny a zatim si nemohu na jeho praci vubec stezovat, spis naopak. Zatim se na mne nedival, jak na tom sedim a jde asi hlavne o me pocity, ale mozna by to take mohl videt, jestli sedim spravne, anebo jako "vosa na bombonu" ;-D ...
Ano, přesně tak - břichem nahoru :-)
Aaa koukam ze jsme tu oba ve stejnou dobu a nez sve "romany" dopisu, tak odpovidas :-).
Tak to jsem rad, ze jsem to pochopil spravne a urcite to zkusim.
Akorat je ted trochu "carou pres rozpocet" ten Jesenik, ze na to budu mit klid a cas az se vratim.
Doufam, ze tam se mi jednou bude hodit i ta 30 vzadu (kdyz uz jsem ji tam dal kvuli lepsimu razeni misto jinak dostacujici 28) a uz se nemohu dockat, az si tam jednou vezmu kolo a pojedu na Praded anebo na Rejviz.
Pritelkyne bohuzel nejezdi a to by mi dala, kdybych jezdil na kole misto na ni, kdyz se vidime asi 1x za mesic ;-D ...
Jak se díváš na své kolo z boku - povolíš představec na sloupku vidlice a na řidítkách a otočíš ho o 180 st, tím to zvedneš. Nicméně si myslím, že asi budeš vyžadovat i kratší představec. V nouzi tam můžeš dát i představec stavitelný, ale to u silničky považuji z estetického důvodu za zvěrstvo, funkční to ale je.
Tak jsem vcera jel teprve podruhe jen "blbych" 70km abych vyzkousel, jaky ma vliv me nedelni serizeni presmykace a sedla a uz mi zase v Duchcove nedala prednost kaca v aute, co vyjizdela od Penny a asi se divila, kdyz slysela otevrenym okynkem ma "nevybirava" slova, kdyz jsem ji predjizdel, ze pak za mnou jela asi 2km 40km/h a nejak se ji nechtelo predjizdet, i kdyz mohla nekolikrat ;-)...) a pak mi v Novosedlicich prejel silnici snad 2m pred cumakem deda ve Favoritu.
Safra ja uz to kolo zacnu snad radeji tlacit anebo co ;-( ...
Jeste ze jsem se do toho smyku pustil (puvodne jsem z nej by opravdu nestastny) - ted chodi na 52 11-23 bez rachtani, na 42 jde 11 az 26 (11 trochu cinka, ale vim, ze to bych pouzivat nemel) a na 30 jde 13 az 30, pricemz samozrejme ty krajni polohy nepouzivam, protoze tam uz je to omezeno lamanim retezu, ale smykem uz nastesti ne, takze jsem se konecne alespon prevody priblizil k tomu, na co jsem byl zvykly...
Akorat mi 30/23 prijde nejak "neumerne tezsi" naz ma puvodni 30/24 (myslel jsem ze to bude "podobnejsi") a 26 uz je zase nekde trochu moc lehka.
Posunul jsem sedlo podle olovnice a stareho kola skoro nadoraz dopredu (tak se mi slape opravdu nejlepe), ale stejne se mi zda to slapani takove nejake "tuzsi".
Ze by mely kliky takovy vliv kdyz ted mam 170mm misto puvodnich (ted si nejsem jisty jestli) 172,5 anebo dokonce 175 mm ?
Zas mam naopak kola 622 misto 630 a co mi pripada jako pozitivum, ze se mi zda ze tohle kolo "trochu lepe vypruzi nerovnosti silnice" nez Favorit, i kdyz ma plaste 23 misto 25 mm. Ze by mela vliv ta vyska ci vyssi tlak plaste, anebo jina sedlovka, anebo se mi to jen zda ? Mel jsem obavy, ze ty uzsi plaste a mensi kola budou "pruzit" naopak hur...
O tom predstavci a vyssich riditkach jsem "spekuloval" celou cestu ;-)
Driv jsem se vetsinou drzel vetsinu cesty beranu dole, zada mne nikdy nebolela a mel jsem pocit, ze tak mam v nohou "nejvetsi zaber" i kdyz se samozrejme slape nohama a ne rukama.
Nahore jsem se drzel opravdu malo a vetsinou jen kdyz nefoukalo a uz jsem jel opravdu dlouho, ze jsem se potreboval chvili narovnat.
Ted se mi dole drzi opravdu blbe, snad jeste se tak da dobre oprit v prudkem sjezdu, ale po rovine a do kopce vubec nemam ten "pocit zaberu", co jsem mival driv, i kdyz sedlo vypada, ze uz sedi a po nedelnim serizeni je mnohem lepsi, nez puvodne z kramu.
Kdyz se drzim nahore a "co nejbliz u mne", tak zas musim porad presahavat na razeni a na brzdy (na ty dualy si zacinam konecne zvykat, ale radi se tak dobre jen kdyz drzim berany nahore), ale stejne se tam porad drzi "nejak blbe", takze jsem se drzel vetsinu cesty za paky brzd (nejlepe se tak radilo i brzdilo bez presahavani) a to i dokopce, protoze dole (jak jsem byl zvykly) se drzi a hlavne radi opravdu blbe a nevim, jestli na to mam "kratke palce", nebo jestli by pomohlo berany vic stocit dolu a za konce pak to ma take "dost dlouhy krok".
Zase mne tak obcas brni prsty na obou rukou a to jsem driv nikdy neznal, takze jsem opravdu mozna moc "natazeny".
Zkusil jsem za jizdy zatnout pesti jakoby pred temi berany a vypada, ze se to opravdu blizi vic memu puvodnimu posezu a ze je opravdu dlouhy predstavec a riditka moc nizko.
Nerad bych zbytecne "narusil ayerodynamiku" (nekdy kdyz se vracim patricne unaveny proti vetru, tak precejen ;-)...) a bohuzel ted od crvtka do pondeli budu v Jeseniku (skoda ze si tam zatim nemohu vzit kolo a uz tak na nej pritelkyne zarli a nechce mi jej dovolit v loznici ;-(...), ale potom zkusim jeste metodou "olovnic a vodovahy" porovnat s tim starym kolem asi to vypada opravdu na tu vysku riditek a kratsi predstavec a budu to muset asi opravdu zkusit a doufam hlavne ten predstavec, ze neni ukvapeny.
(je opravdu dlouhy odhadem 120mm a take je to tusim Ritchey a vyhovoval by asi jak na starem kole takovych 70-80 mm)
Ted jsem se zatim jen dival, jak zvednout riditka vys a neprisel na to, takze asi opravdu nejlepe do kramu, kde mi jen "odhadem" nastavili vysku sedla a nic vic nedelali :-( ...
U novejsich silnicek se dela zpravidla sportovnejsi geometrie, nez jsi mel na Favoritu, proto si pripadas najednou natazenej a moc v predklonu. Favorit byl tenkrat skoro jedinej druh kola a byl docela univerzalni, dnesni ziletky jsou vic sportovni.
Na kratky predstavec si dej pozor, abys to s jeho delkou neprehnal. Jeho delka ma totiz zasadni vliv na ovladatelnost kola, takze s ultrakratkym predstavcem muze byt kolo strasne vratke.
Jak jsem to meril, tak i kdyz se to nezda, ta geometrie mozna pujde (nastesti) nastavit i podobne, jako na tom Favoritu, az na ta siroka riditka, kdy ta stara jsem drzel ruce pekne rovnobezne (asi mam uzsi ramena) a drzela se mi tak lepe.
Vcera jsem zkusil otocit ten predstavec nahoru (je to Ritchey 120 mm), opravdu se to trochu zvedlo a vypada to lepsi (akorat mne nastvalo, ze uz jsem mel pracne pridelany novy drzak GPS co jsem delal a ten mi sponoval lanko predni brzdy, takze musel opet dolu).
Kdyz jsem to meril, tak uz je to asi jen o 2 cm niz oproti sedlu v porovnani se starym kolem a uz je to lepsi, ale pripada mi to porad "dlouhe".
Od spicky sedla doprostred riditek jsem mel na starem kole 50 cm a tady asi 53,5 ale je pravda, ze riditka maji maji i trochu jiny tvar (hranata oproti kulatym), takze se hur porovnava to drzeni dole s rukama na brzdach anebo kdyz jedu a nedrzim brzdy.
Nevim, ale prijde mi, ze pokud bych dal predstavec 80 mm a radeji jeste trochu vic vztyceny, tak ze se to bude podobat vic staremu kolu.
Kdyz jsem takto "natazeny", tak proste nedokazu nohama tak zabrat jako kdyz se trochu "pritahnu" temi riditky.
Samozrejme ne silou, abych riditka neurval, ale nemuzu si pomoc, kdyz se drzim bliz, zabira se mi lepe.
A take bych to samozrejme zase nerad narovnal moc, aby to proti vetru nebylo jako horak ...
Zatim jsem to vcera jen projizdel dokolecka na dvore s tim zdvihnutym predstavcem a chce to radeji par km na silnici, abych poznal, jestli to chce opravdu kratsi predstavec, takze pak doufam uvidim, ale ted se na kolo bohuzel dostanu nejdriv v utery :-( a doufam ze nebude prset protoze se mi s novym kolem zrovna moc nechce hned do nejakeho "marastu" ;-(
Jinak merim asi 173 cm a ten KELLYS je velikost L.
Favorit velikost nevim, vysku sedlove trubky si nepamatuju, ale Kellys ji ma asi kratsi nez Favorit a stred slapani je kupodivu i na mensich kolech priblizne stejne vysoko od silncice.
Ta riditka se ale snazim samozrejme nastavit "relativne" vuci sedlu a sedlo uz vypada mam vuci stredu slapani nastaveno dobre a obdobne jako driv.
1/ Delka klik:
Na tvou vysku 173 cm si myslim, ze 170-ky padnou, mozna jeste i 172,5 mm, zalezi na tom, jestli slapes vic frekvencne nebo spis silove.
2/ Velikost ramu
Na tvych 173 cm je velikost L podle me omyl. Nedivim se uz, ze si pripadas natazeny. Nasvedcuje tomu i tvoje mereni, zvlast, kdyz jsi uz jednou nekde uvedl, ze mas sedlo posunuty maximalne dopredu. Pokud na tom kole vylozene lezis, je normalni, ze prenos sily bude nic moc.
3/ Aerodynamika
Pripada mi, ze tu zbytecne resis v nekolika prispevcich aerodynamiku blatniku, zadnich blikacek a nevim ceho jeste- pro nizky odpor vzduchu je skutecne nejdulezitejsi posez. A s patricnym drzenim riditek muzes verit, ze i na biku muzes docilit stejnyho posezu jako na silnicce.
Nakupem minimalne o jedno cislo vetsiho ramu nez bys potreboval se ale aerodynamickeho posezu nedocili.
1) Rekl bych spis "silove" a s temi kratsimi klikami si pripadam trochu "jak na rotopedu" ;-(
30/23 oproti drivejsi 30/24 mi opravdu prijde nejake tezke (to same na 42, coz stacilo na beznych silnicich bohate), tak nevim, jestli si to jen nenamlouvam, nebo nedela tolik i ten "natazeny" posez...
Nasel jsem i diskuse o delce klik (jednu tu i zalozil) a nekdo pise ze i 2,5 mm ma velky vliv a nekdo ze ani 5 mm nepozna, tak co si z toho mam vybrat ? ;-( ...
Take na stare prehazce Aliviu s vetsimi kolecky (i kdyz pusobila trochu "mohutne") chodil retez jakoby lehceji i dozadu a tady ma jakoby snahu obcas preskocit i kde se retez nelame ale nevim jestli stelovat prehazku kdyz prehazuje dobre a na rozdil od presmykace jsem jeste tuhle novou prehazku nesteloval.
Jak jsem cetl, tak Sora asi neni nic moc a jestli by na pouziti vetsiho rozsahu prevodu na jeden tac (na 42 alespon 11 az 24 i kdyz ta 11 by se asi casto pouzivat nemela a 13 mi tu nahrazuje "chybejici 16) )nebylo naopak lepsi 9-ti kolo misto meho 8-mi kdyz ma asi pastorky bliz u sebe.
2) Nekde jsem videl tabulky pro silnicky, i kdyz to nebyl primo Kellys a L doporucovali tusim od 170cm, tak snad to nema Kellys o tolik odlisne.
Delka stangle vypada skoro stejne jako u Favorita (podsedlova trubka nevim jestli neni kratsi, protoze se mi pod brasnicku nad presmykac nevesel stary drzak s lahvi jak jsem jej vozil i kdyz na to samozrejme nemel sroubky).
Rozmery mi tedy prijdou dost podobne, na tom Favoritu se mi jezdilo opravdu dobre (az na tu sirku rititek, kdy byla presne podle mych ramen a ted je asi o 4 cm sirsi, coz mi take prije neprirozene, "neayerodynamicke" a ze mam pri zaberu trochu sklon zatacet a to ani nedrzim berany dole na konci, jak by se asi drzet nemelo, ale je to bliz memu puvodnimu drzeni).
Bohuzel od dnes budu do pondeli v tom Jeseniku (skoda ze si kolo nemuzu vzit s sebou a uz se tesim, az to jednou pujde...), tak doufejme ze v utery bude dobre pocasi na vyzkouseni toho zatim alepon zdvihnuteho predstavce (at hned kolo nezasvinim, protoze blatnikum ktere zatim mam take moc neduveruju - zadni je dost uzky a vysoko a predni "kratka ploutev na ramu kola).
3) Jo jo, take mi trochu dela starosti treba ta "vycnivajici pumpicka do boku a pod. - plastova byla hezci ale uz ji nechci zlomit nekde na ceste, i kdyz na prazdnem kole by se mozna nezlomila a byla blbost ji zkouset na "napranem" kole) i kdyz to mozna ma vliv spis "psychologicky" a dulezitejsi bude spis ten posez.
Nejsem zavodnik, ale kdyz jedu domu uz (nekdy vic a nekdy min) unaveny treba po 120-ti km a jako naschval vetsinou do kopce a proti vetru, tak je takovy "lepsi pocit", ze jsem pro tu ayerodynamiku udelal maximum ;-) ...
Ram jsem nekoupil vetsi "schvalne kvuli ayerodynamice", ale tohle kolo meli prave kdyz jsem se rozhodoval jestli jeste opravovat meho (stareho dobreho) Favorita a navic sleva 3000 Kc a protoze rozmery byly dost podobne a samozrejme jsem nemel moznost kolo projet (i kdyz by to bylo nejlepsi ;-(...), tak jsem radeji kolo koupil
, nez nebude (na to mivam "stesti" ze se vzdy rozhodnu pozde) a ted doufam, ze na nem vetsinu soucastek nevymenim a jeste to nakonec nebude ono :-( ...
Mno prevody jsem vyresil (i kdyz na Favoritu mely tizsi chod a pripadaly mi nektere lehci (take jsem je mival vic namazane a nechci to hned tak "zasvinit" kdyz je jeste namazano z tovany a je to tak pekne ciste) - mozna kvuli tem klikam a skoda ze neni moznost zkusit na delsich klikach stejne kolo jen "cvicne" ;-(...), predstavec vypada vyssi lepsi a snad se na silnici uvidi, jestli pomuze o 4cm kratsi (coz by se melo blizit staremu kolu) a se sirsimi riditky bohuzel asi nenadelam nic, protoze davat tam ze stareho kola s redukci by asi byla "zvrhlost" ;-( i kdyz by mi ta riditka asi sedela lepe nez ta nova Ritchey, ale uvidime co to udela jestli koupim ten kratsi a strmejsi predstavec, coz je zatim dost pravdepodobne ...
2) Tabulka pro jinou značku del velikostí je zcela nic neříkající. A vždy je třeba porovnávat především délku konkrétních rámů.
Pro příklad, U Šírera je Lko největší velikost a je tak na 190cm postavu (samozřejmě tohle je jen orientační a záleží na proporcích jedince).
Pokud se u jiných značek dělají velikosti 4 (S, M, L, XL), tak L bývá většinou tak od 180cm (zase jen zcela orientačně, platí nutnost porovnat konkrétní geometrie).
Mno jak jsem psal, vypada to nastesti rozmerove dost podobne tomu Favoritu a doufejme ze jsem tedy mel "vic stesti nez rozumu" ;-( a jeste to pujde dodatene vyresit pomoci cennych rad, co jsem tu ziskal...
Sedlo uz mi sedi, je vytazene asi tak jako u stareho Favorita, az na ten "divny pocit ze slapani, ktery mohou mozna opravdu zpusobovat ty nezvykle kratsi kliky.
Sedlo je i dopredu posunute stejne jako na Favoritu (odkadem podle olovnice), akorat riditka byla moc nizko (jeste jsem nevyzkousel vliv otoceneho predstavce na ulici, ale uz jsou skoro ve stejne vycse oproti sedlu jako byvala, i kdyz riditka maji trochu jiny tvar, ktery muze mit vliv hlavne pri drzeni dole).
Od spicky sedla k riditkum to je asi o 4cm vic nez driv a mam predstavec 120mm oproti drivejsimu 80mm.
Ted se tedy "modlim", protoze jestli po tom projeti nebude stacit to zdvihnuti riditek (driv byla asi o 3 cm niz nez sedlo a ted asi o 5cm), tak 80mm a "strmejsim" presdstavcem, bych se mozna mohl dostat skoro do rozmeru puvodniho Favorita a kliky uvidim, jestli si na ne zvyknu (zatim jsem bohuzel na kole ujel jen 90+70km), anebo v nejhorsim vymenit a ted bude dilema, jestli kdyz slapu silove zkusit radeji 175mm nebo jestli uz to nebude moc.
Kdyz jsem totiz presel na kliky "Tracer durabi", tak uz se mi zdaly kratsi nez puvodni favoritacke, (na kterych nebyl rozmer napsany a blbe se to oproti tem novym "krivym" porovnava).
Na tech tracerech je delka napsana (jen se musim znovu podivat kolik a je to urcite vic nez 170mm), ale mam ted dilema, jestli kdyzbych nakonec kupoval kliky nove (moc se mi nechce, ale zatim mam pocit, ze na ty 170 se bude zvykat blbe a snad tim predstavcem poznam z ceho prameni pocit "horsiho zaberu"), tak jestli stejne jako Tracery (ci je nenechat prehodit z Favorita, ale ty nove asi budou lehci nez Tracery ktere maji navic najeto cca 6000 a musely by se i tacy), nebo jestli risknout 175mm ktere by mohly byt v kopcich lepsi (tedy mozna...).
Mno asi to chce "jedno po druhem", napred vyresit tu geometrii riditek, a pak se teprve zamerit na kliky, pokud by porad ten "pocit drivejsiho zaberu" chybel...
Ad prevody- 1 zub toho moc neznamena. Ne v absolutnim poctu, ale treba pri odstupnovani ano. Tvuj pocit, ze jede kolo tezce, kdyz ma o jediny zub min, asi bude pramenit spis z neceho jinyho. Mozna ted na novym kole jedes treba jenom vyssi rychlosti, aniz by sis to uvedomil(?).
Delka klik vliv na pocit z jizdy ma, ale pokud jsi mel predtim kliky delsi, ted se 170-kama by ti melo spis pripadnout, ze se ti jede lehceji.
Pokud jsi mel na kole namontovany 170-ky uz od vyrobce, asi pujde o mensi velikost ramu. Potom bych taky nechapal tvoje stiznosti na prilisnou delku posezu. Na druhou stranu ale nechapu ani to, proc by k takovymu mensimu ramu davali standardne 120 mm predstavec??? Kolik meris a jakou mas velikost ramu, prosim te? (i kdyz na webu Kellys nevidim vubec tabulku geometrii, tak to bude stejne spis informativni zalezitost).
Treba na 52/11 a 52/12 znamena jeden zub docela dost, ale na 30/24 a 30/23 si myslim, ze uz by tolik znamenat nemel.
Spis si myslim, ze to bud souvisi s temi kratsimi klikami (asi na to zkusim nahodit zvlastni tema jaky je nazor ostatnich na delku klik, ze tady to asi tolik lidi cist nebude...) i kdyz nevim, jestli 5 nebo dokonce jen 2.5 mm muze mit takovy vliv (ted nevim presne co jsem mel driv ale 170 to urcite nebylo), protoze ted mam tak trochu pocit jako bych slapal "na rotopedu" ;-).
Rychlost se neda moc porovnat, protoze jsem nastavil comp na mensi obvod kola a zatim nevim, jestli dostatecne presne a to porovnam casem, az budu mit v GPS zaznamenanych par tras na kterych nebudu moc zastavovat a zpomalovat (GPS pak meri nepresne), protoze driv mi docela sedela delka trasy z compu a zaznamenana z GPS.
Mozna ten pocit "blbeho zaberu" a ze jsem byl prvne po 90km unaveny skoro vic, nez kdyz jsem na starem kole jezdival pres 120 muze byt z te jine polohy riditek, ze se do nich nemuzu "oprit", i kdyz nevim, jestli je "opirani do riditek" (samozrejme tak, abych je neulomil a na umerne prevody spravne).
Jak jsem psal, merim asi 173cm, kolo je velikost "L" s predstavcem 120 mm a nevim, jestli ty "blbe rozmery" nemam nakonec ja sam ;-D ...
Netusim ted, co tu vlastne resis, protoze ses predtim ptal, jestli nemuzou kratky kliky zpusobovat jakoby vetsi odpor pri slapani (to nemuzou), ted naopak pises, ze si pripadas jako na rotopedu.
Nastaveni obvodu kola je to nejjednodussi, co si muzes nastavit sam s presnosti jednoho mm- postav kolo ventilkem dolu, oznac na zemi to misto a projed se s kolem tak, az ti zase ventilek zustane dole. A zmeris to. Pokud chces byt opravdu presny, udelej tech otocek vic a vzdalenost jimi vydel, nejlip to mer, kdyz budes na kole, tj. se zatezi rovnajici se tve vaze. Na tohle snad proboha nepotrebujes GPS :o)))
To je omyl, napred jsem resil nepohodlna riditka a s tim souvisejici pocit "horsiho zaberu" nez jsem mel na starem kole a doufejme, ze uz jsem "na dobre ceste" jak to co nejlepe vyresit.
Tech kratsich klik jsem si viml az pozdeji a riditka mozna budou mit vetsi vliv, kdyz jsem "moc natazeny".
Prijde mi ale logicke, ze by na delsich klikach (tedy vetsi pace) mela byt vetsi sila a pocit "rotopedu" mam samozrejme s temi kratsimi 170 co tam ted mam a nejsem na ne zvykly.
Kvuli klikam jsem nasel a i zalozil jinou diskusi (at to tu "nezanikne") a nekdo rika, ze 2.5mm ma uz vliv a nekdo ze ani 5 mm neciti, takze z toho moc moudry nejsem ;-( ...
Tu kalibraci kompu a GPS tady prosim nereste (to jsem sem vlozil jen tak "mezi reci" a asi nemel, ze jeste nevim, jestli mi to ukazuje spravnou rychlost, anebo o neco nizsi nez driv pokud bych nastavil nepatrne mensi obvod kola).
Spis mi chybi ten stary "pocit zaberu" a ta rychlost je samozrejme jen orientacni, protoze pokazde fouka jinak vitr atd.
Obvod kola samozrejme chce asi merit lepe na ulici a na nekolika otockach a ja to delal zatim jen "provizorne ve sklepe", kde jsem udelal max jednu otacku.
GPS vzdalenost mam jen na porovnani a driv mi sedela na km presne (metry pro mne roli nehraji).
Zkratka by to zase priblizne sedet melo a pokud se nastavi na kole vetsi rozdil, tak uz se to bude o to vic rozchazet a i rychlost bude kolo ukazovat jinak, i kdyz ani ta se neda s GPS merenim moc srovnavat, protoze obe mereni byvaji trochu "casove posunuta", i kdyz se snazim jet konstantni rychlosti, ale vzdy se rychlost rozchazi tak +-3 km, takze ani na to se spolehnout neda.
Presnost te delky z GPS jsem psal, ze se nesmi zbytecne moc stavet a zpomalovat, protoze pak GPS na miste zbytecne pridava vzdalenost tim, ze ukazuje "i co jsem neujel".
Samozrejme se to da ovlivnit tzv. "statickou navigaci", ale tu mne nebavi porad prepinat, protoze tu GPS pouzivam dost casto a to na kole v aute i pesky.
Jak jsem ale psal, tu GPS a ten comp tu uz prosim nereste, to je pro mne malickost a potrebuju ted hlavne vyresit tu mnohem dulezitejsi spravnou geometrii kola, aby se mi na nem jezdilo (alespon) stejne dobre jako na tom starem, kdyz ne naopak jeste lepe, jak by asi melo ;-) ...
Jako sorry, ale kalibrovat CC podle GPS mi přijde docela úchylné ;-))) Osobně si totiž myslím, že údaje z CC a GPS budou vždy rozdílné (ikdyž to budeš mít nastavené správně). Sice to už někdo vyvracel, ale připadá mi prostě logické, že rozdíly budou, a někdy už i dost velké...
Protože - obvod kola na CC je zkalibrován na cm, některé přístroje umí zadat i mm. GPS oproti tomu polohu ukazuje v metrech, hodnoty ze záznamu trasy se dají získat v desetinách metru...
Kdyžtak mne někdo vyveďte z omylu...
Koukam to jsem ani nevedel, ze maji nektere smyky 2 polohy a vrtalo mi hlavou jak je to u 10-ti kazet kdyz ja mam takove problemy s 8-mi a 3-tacem.
Tak ted uz je mi to jasne ;-).
Mno ja doufam, ze mi alespon pomohla ta ma "lidova tvorivost" co jsem vcera se smykem provadel a uplne se modlim, abych se dnes alespon priblizil tomu rozsahu prevodu, co mu umoznovalo 7-mi kolo, takze mi drzte palce ;-) ...