Plánuji stavbu lehokola s využitím rámu který mám. Viděl jsem na netu nějaké konstrukce kde autoři použili dva řetězy namísto jednoho. Využil se šlapací střed původního rámu a poháněl se druhým přímým řetězem od nového šlapacího středu.
Nevím ale jak určit velikost ztráty v převodech. Tedy alespoň přibližně porovnat ztrátu dlouhého řetězu s kladkou versus ztrátu při použití dvou řetězů.
tento problem som tiez riesil:
Re: Co bych si měl postavit za lehokolo?
... a este by som tam chcel mat prevodnik pod sedadlom ako to ma Ground Hugger XR2 http://www.rqriley.com/images/xr2.jpg ...aky mate nazor na takto rieseny prevodnik ? nevyhodou je podla mna len vyssia vaha
REAGOVAT
Datum: 26.05.07 10:51
Autor: miso-BA
[ Kvalitní názor ]Re: Co bych si měl postavit za lehokolo?
Ten převodník (respektive obecně rozdělení řetězu na primární a sekundární) podle mě může bmít opodstatnění, pokud by tam stejně musela jít kladka (což skoro vždycky musí) a hlavně pokud by na ní byl úhel ohybu řetězu spíš větší. Pak se přidáním počtu článků řetězů jedoucích po zubech nic vyznamného neztratí (z hlediska odporu pohonu) a může se získat jedodušší konstrukce řazení (shodná s klasikou) a ta hmota se trochu přemístí, z čumáku dolů k zemi. Ale musí se napínat přední půlka řetězu. Obecně bych to považoval za technicky o tolik náročnější řešení, že důvodů pro něj by mělo být víc, jako třeba vedení přední části pohonu vnitřkem rámu (velomobily, Flevobike Greenmachine), zběsile vysoký počet převodů (nějaké řazení v obou částech pohonu) a podobně. Jinak je to asi spíš zbytečné.
REAGOVAT
Datum: 27.05.07 18:31
Autor: Jirka
[ Kvalitní názor ]Re: Co bych si měl postavit za lehokolo?
konstrukcny problem v tom nevidim, zadna stavba bude z "celopéra" , stredove zlozenie je na nej. vyhodu vidim este v tom, ze zvolenim optimalneho prevodoveho pomeru na primarnej retazi je mozne pouzit standardny prevodnik (napr. pri 20" zadnom kolese) ale aj pri 26". tema o vypalovani prevodnikov s vecsim poctom zubov tu us niekde bola...
REAGOVAT
Datum: 28.05.07 00:22
Autor: miso-BA
[ Kvalitní názor ]Re: Co bych si měl postavit za lehokolo?
Aha, tak pokud hodláš použít kus klasickýho kola, kde vlastně celeý pohon půjde složit jak byl, tak to je jeden z těch silnějších důvodů pro a vlastně to naopak může věci zjednodušit. I ten případný převodovný poměr. Musíš jen vyřešit napínání předního řetězu a rozhodnout, jestli ho vést vlevo a převložkovávat kliky, jako na tandemech, nebo jestli ho vést vpravo a na tu spodní středovou mufnu dostat čtvrtý převodních ještě vedle toho trojtalíře.
REAGOVAT
Datum: 28.05.07 09:19
Autor: Jirka
[ Kvalitní názor ]Re: Co bych si měl postavit za lehokolo?
Taky jsem použil tuto koncepci.Při použitém dětském celoodpruženém kole 24" vyjde výška sedla 63cm, výška šlapání 80cm. Minimální nenáročné úpravy,široká možnost zpřevodování při použití standartních převodníků, vysoká hmotnost.http://pokryti.wz.cz/foto/109.jpg
REAGOVAT
Datum: 28.05.07 16:29
Autor: zazvur
[ Kvalitní názor ]Re: Co bych si měl postavit za lehokolo?
Mám to tak udělané na trojkolce a nemohu si to vynachválit. Váha je vyšší o kus řetězu, jedno převodové kolečko a delší osu, než by zřejmě stačila pro kladku. Nikdy jsem nebyl "gramař", tak spíš oceňuji, že se ani spodní větev řetězu nikde neplandá i když jí nemám v hadici-není to třeba.
REAGOVAT
Datum: 28.05.07 07:16
Autor: drak
Řekl bych, že pokud použiješ celou zadní část kola včetně středu a komplet převodů, tak je asi nejjednodušší dát na levou stranu dva "jednopřevodníky" co nejmenšího průměru (daji se sehnat převodníky na dětské kolo s menším počtem zubů, ale s kratšími klikami, což by ale při frekvenčním šlapání na lehokole nemuselo vadit). Nedávat tam prostě trojpřevodníky, ale co nejmenší a nejlehčí "jednopřevodníky" - a ještě samozřejmě něco na napnutí (ramínko ze staré přehazky). Tomu převodníku, který bude na levé straně středu, je samozřejmě třeba uřezat kliku.
Má to pár drobností, na který bych dával pozor.
Malý průměr převodníků šetří váhu a prostor, ale zase hodně namáhá řetěz. Proto mají BMX kola výrazně silnější řetězy, na ty mrňavé převodníčky. Pro lehčího jezdce co nejezdí silově to nemusí být problém.
Řetěz na levé straně vyžaduje buď použít holé pedály a nebo převložkovávat kliky. Když prohodíš pravou a levou kliku, SPDčka nezacvakneš leda bys sis na to lehl na břicho hlavou dolů a jel zadkem napřed.
to Jirka: co myslis tym prevlozkovanim kluk? odvrtanie povodneho zavitu na pedal a narezanie opacneho na zavitovu vlozku? alebo nieco ine... (napr. na lavy pedal nejak namontovat prevodnik) freestyle-ove "bmx-ky" maju prevodnik rieseny tak, ze obidve kluky su bez prevodnika, ten je len nasunuty na stredovej osi a na kluke je unasaci kolik. v pripade ze sa freestyler nauci vyskakovat do pravej strany, prehodi prevodnik aj so vsetkym co treba na lavu stranu, aby si ho neposkodil pri nevydarenom skoku. toto by sa v tomto pripade dalo pouzit...
Myslel jsem tím to převrtání a vyřezání novýho závitu. Nevěděl jsem, že ty BMX systémy fungují na obě strany. Je to ten systém kdy volnoběžka je v převodníků a ne v pastorku? Viděl jsem někoho jak se mu protáčel za jízdy řetěz.
http://www.bikeservis.com/kluky-euro-stred... toto som myslel...
Když dáš jeden. Jsi omezen.
Když dáš dva - můžeš se dostat k větší variabilitě převodů. Např. - víš že pojedeš makat do kopců, taxi všechny převody zlehčíš. Pokud budeš makat na rovinách, tak všechny ztížíš.
Super věc. U kol Stercl se to vyskytuje na CelopéRU, Aeru a MonstRU.
Na mém Stercl Road mám jeden řetěz přes vodící kladku, ale kolo je postaveno s převody pouze pro silnici, pilu (dělaná na zakázku) mám o 56 zubech a vzadu devítikolo. Měl jsem kdysi dávno i 58 zubů na pile.