Odborné reference hovoří jasně pro použití bezdušovek, ale jaká je praxe v naši matce vlasti? Máte s nimi někdo zkušenost a s kterým typem konkrétně. Vím, že se dá použít i systém No Tubes pro klasický ráfek, ale cenově mi to připadne drahý a navíc výrobce systému uvádí množství ráfků a pneu, pro které to použít není vhodné. A pozor najde se frajer, který by bezdušovky používal i na 29-ti palcových kolech - Superior, Gary Fisher? Jaký jezdíte gumy? Zajímá mě cokoliv, protože bych chtěl na bezdušovky přejít - jak tlakujete atd. ?
Cenove te NoTubes a spol. vyjde ve finale levneji, nez klasicky bezdusaky. Pocinaje cenou plastu samotnych, nejvyssi polozkou ale bude urcite porizeni nove sady kol (nebo prepleteni te stavajici na bezdusovy rafky).
Abys mel srovnatelny vlastnosti, musis i do bezdusaku dat tmel, jinak ti to po defektu ujde, k tomu si pripocitej o dost vyssi hmotnost bezdusovych plastu a rafku, nejak dneska uz v klasickych "bezdusich" moc vyhod nevidim.
U Tubeless systemu je mensi vyber plastu, nez kdyby ses rozhodl pro klasicky rafky + plaste + jakykoli bezdusovy kit (na trhu neni jenom NoTubes).
Jinak vseobecne asi nejvetsi vyhody bezdusovych systemu jsou ve
- snizeni valiveho odporu (i duse v plasti ubere par Wattu vykonu)
- moznost foukat na nizsi tlak= vyssi adheze, vetsi komfort (pri porad priznivem valivem odporu- viz o bod vys).
- mnohem nizsi riziko defektu- predne vylouceni "zmijaku" (procvaknuti duse o steny rafku), s tesnicim roztokem uvnitr plaste navic i mnohem mene beznych defektu (trny, sklo, hrebiky, ...).
Sam mam na biku kit NoTubes, krome rozrizlyho plaste letos 0 defektu. Loni s dusemi asi 9X kvuli trnum a jednou zmijak.
Máš zřejmě pravdu a já Ti moc děkuji. Chystám se na podzim na Sport Life do Brna, tam bych všechno ještě důkladně obhlédnul. Pokud No Tubes funguje, čemuž věřím, pak je to schůdná cesta. Před časem byla studie v německém Biku, která výhody bezdušových systémů zcela jednoznačně prokázala, tak proč toho nevyužít. ˇAhoj. Laďa, Olomouc
Taky něco k tomu ještě doplním a s jednou věcí ne úplně souhlasím.
- to s tím valivým odporem možná nějaký rozdíl bude, ale podle mě minimální, v praxi při testu jsem nic nepoznal, možná nějakým přesným měřením by se něco našlo, ale myslím, že je to zanedbatelné
- možnost foukat nižší tlaky určitě ano, ale hlavně kvůli procvaknutí, i když ani tam to není všespasné, při přílišnízkém tlaku by se stejně zničil rovnou ráfek
- mnohem menší riziko defektu, to platí 100%
- a pak dodám, že pro NoTubes je to i o malinko nižší váha, i když rozdíl minimální; u bezdušáků jak už jsi zmínil, tam bude váha nejvyšší (výrazně nejvíc), i když i tady už se objevují pláště tubelles ready, což je něco mezi klasikou a bezdušákem (v podstatě klasika pouze s patkou bezdušáku, takže hmotnost je přijatelná)
- pak je tu ale jedno riziko u NoTubes i bezdušáků, ale platí pouze pro drsné zacházání do endura a skoky, může se stát, že při špatném dopadu z většího dropu se plášť hodně ohne, vytvoří díru a v tu ránu je kolo prázdné (s dušemi se tohle nestane). Ale tohle opravdu hrozí pouze pro drsnější použití a především pro extraobjemové pláště
Úplně největší smysl vidím u NoTubes hlavně na lehčí závodní pláště typu RR, kde je větší šance defektit.
Tam jsem měl na zadním kole s RR během 5tis. km cca 10 defektů a z toho 8 trnů. S NoTubes by bylo o 8 defektů méně.
Když teď jezdím Albert/Smart Sam alpencross, tak už to pro NoTubes není tak aktuální, protože takhle defektím zcela ojediněle (zatím po 1000km defekt žádný).
A pak ještě dodám, že u NoTubes může být smůla na kombinaci plášť/ráfek a prostě se nepodaří nafouknout ani kompresorem, nestává se to moc často, ale stát se to může.
Mohli byste napsat, jaké konkrétně používáte ráfky? Děkuji.
NoTubes jsem jen zkoušel na jiném kole. Na svoje se právě nepodařilo a jednalo se o kombinaci DT 4.2d ráfek a NN 2,25 plášť.
Nezkusil jsem tedy ještě poslední možnost dát tam nějakou výrazně tlustší pásku na ráfek, jak v tomto případě doporučují (když je plášť na ráfku hodně volný).
Pokud se případně mrkneš na BF, tak tam najdeš spoustu lidí, co NoTubes vozí a to na nejrůznějších kombinacích ráfek x plášť.