Chtěl bych koupit fula pro ženu a nevím jestli se mám dívat po normálním kole, nebo speciálně stavěné pro ženy? Měl bych představu tak mezi 40.000-50.000,- Kč. Zatím jezdí na HT, nic neriskujue, radši krpál svede, žádné skoky, takže kolo spíš na pohodlí a já si od toho slibuju, že by právě toho na fullu mohla sjet víc. Prosím o radu jestli dámskou geometrii, nebo je to jedno a pak jaké kolo v uvedené cenové relaci, díky
Geometrii bych řešil konkrétně jaká ji sedí. Tedy zjistil dle současného HT a případně lehce upravil, pokud ji něco ne úplně sedí.
V mém okolí jezdí všechny ženy včetně manželky (ta naopak potřebuje delší rámy než já, takže jezdí pánský a ještě k tomu docela dlouhý - a to měříme stejně) klasikou pánskou geometrii, ale některým ženám ta kratší dámská taky sedět může. Je to prostě individuální.
Jinak ti nechci moc brát iluze, ale s tím co sjede a co ne, tak to se moc nezmění (vlastní zkušenost z mojeho okolí). Zase na druhou stranu si myslím, že si to pak v lese i na normálních cestách bez těžšího terénu skvěle užije.
A asi bych uvažoval u Canyon a rychle koupil poslední kus zlevněné XC3. To je pouhých 30tis. Za zbylé peníze bych ji tam vyměnil kola a koupil nějaká lehká dobrá, klidně něco ve stylu
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
K tomu nechal Rebu poladit u Milana (snížit progresivitu, zvýšit citlivost a přehodit na 115mm).
No a výsledek bude super kolo s dobře chodícími 115/115mm, které bude lehké a velmi dobře pojede. Myslím pro ženu ideální. Asi bych pro ní nešel do vyšších zdvihů, které pojedou o malinko hůře a budou ty kola těžší (nebo pokud lehké tak dražší než limit).
Nebo počkat na 08 modely a vzít Canyona XC4ku, to by bylo možná lepší, není o tolik dražší a je tam výrazně lepší výbava v řazení a brzdách, klikách. A případně zase vyměnit kola, i když ty na XC4 už tak špatný nejsou a dají se tam klidně i delší dobu nechat.
S Rebou opět to samé. Do XC5ky bych nechodil, upravená Reba od Milana na 115mm bude lepší než Foxka v originále (a hlavně u Foxky nejde dát 115mm).
díky za rady, myslím, že je to dobrý výběr. Asi bych se taky přiklonil k tomu, počkat na 2008 a XC4. Slyšel jsem tady na Canyon dost chválu, myslím hlavně weverka, ale ta asi jezdí trošku jinak..jen je nevýhoda, že se tady Canyon neprodává (nebo už ano?) a že se musí pro něj dojet, nebo nechat poslat a asi bude problém jak s placením, myslím, někdo psal že platil Canyon nějak kartou, to by se muselo ještě zjistit. Budu po tom pátrat, jak to nejlíp udělat..a říkáš Rebu nechat hned upravit u Milana jo...
Wewerka má Grand Canyona (HT). Mě jezdí v blízkém okolí jeden kamarád na XC4 a jeden na ES6ce, obě kola jsem testoval. XC4 jsem testoval jak s Rebou na 100, tak s Rebou na 115mm.
XCčku sedla Reba výrazně více po zvýšení zdvihu na 115mm. Upravenou od Milana ji nemá, ale u něj je to tak ok, protože více skáče (výrazně větší skoky než já), takže u něj ta velká progresivita vidlice nevadí.
Samozřejmě se dá použít i neupravená ta Reba (určitě zvýšit na těch 115mm, stejně hlavně u neupravené bude jezdit větší sag pro alespoň slušné využítí zdvihu, když už nebude stejně 100% ani s tím větším sagem).
Kromě progresivity dokáže Milan výrazně zlepšit i citlivost vidlice, která je i v originále velmi slušná.
Nákup se tu řešil v historii dost. Prodej je pouze přímy, ale je to hrozně jednoduché. Na webu nebo telefonicky objednáš, počkáš až je kolo připraveno k expedici, pak tě vyzvou k platbě (platíš buď kartou nebo převodem, převod je ale dražší a trvá déle). No a pak přijde kolo poštou v krabici.
K ceně přičti 50euro (krabice + poštovné).
Dojet se tam nevyplatí, vyjde to dráž a stejně musíš mít kolo předem objednané, nelze přijet, vybrat a koupit. Na prodejně mají testovací kousky, ale ty nejsou prodejné.
v té závorce u té Reby jsem mi tam nějaká slova vypadnula, takže ještě jednou:
určitě zvýšit zdvih na 115mm, u neupravené verze bude jezdit s vyšším sagem, pro alespoň trošku lepší využití zdvihu a proto je o to nutnější to zvednout na 115mm. Těch 100% bylo myšleno, že ani s větším sagem při stylu jízdy co píšeš nevyužije celý zdvih na těch 100%.
Jo, jezdim trosku jinak. Vcera jsem utrhla sroub v podsedlove objimce. Podle webu ma byt prumer 31,6 ale v krame se nesezene nic jineho nez 31,8. Ted to jdu zkusit nasadit a doufam, ze to bude pasovat a v lepsim pripade ze nebude zajizdet sedlovka jako doted...
:-) co je to za styl jízdy, co se u něj trhá šroub sedlové objímky?? :-) to musela být asi pěkná divočina..a to na tom Canyonu?? no nechtěl bych být tvým kolem..:-))
Tak poznamka pro budouci generace. Uvadeny prumer na strance canyonu se tyka sedlovky a prumer na objimce se tyka vnejsiho prumeru, nikoliv vnitrniho.. kua
Přesně tak a těch 31,6 je jeden z nejčastěji používaných průměrů sedlovek (zvlášť u fullů), takže tam by neměl být žádný problém.
Sedlová objímka bude mít stejný průměr jako má přesmykač, tedy 34,9, což je taky velmi častý průměr (a to je ten vnější průměr sedlové trubky).
a proč si vlastně měnila z fulla na HT?
mám pro tebe radu...časopis Velo 10/2007 strana 14 - "chytrá vychytávka" s tím skončí tvoje problémy se zalézáním sedlovky a trhání šroubů v podsedlové objímce
Velo uz pres rok nekupuju. Kazdopadne problem se zajizdenim byl vyreseni koupi nove objimky. Ta stara originalni se proste na trubce volne otacela a nova sedi naprosto presne. Navic ji mam na imbus a tak se nemusim bat, ze mi nekdo ukradne sedlo.
Takže nastal konec neustálému "tunění" sedla?;)
no jak myslíš...ale imbus třeba já vozím stále sebou..jaké že to máš sedlo??:-))
Damske Specialized Jett Gel 05. 2,2k po sleve.
hmmm tak to nic..jsem na jinou barvu...inzerují tam v podstatě takovou dvouobjímku..jedna je na rámovou trubku a druhá na sedlovku..ty máš fatk letos najeto cca 8tk??
Ne, uz skoro 10k.
no tedy..to je tedy porce..a to jako hobík..jestli tady dobře čtu..jak to stíháš??to ale na druhou stranu musíš zase něco asi zanedbávat??to můžu s mými 3,5 jen tak šoupat nohama..:-)
Jezdim na kole do prace. Uz jen to je 600-800km mesicne.
to jsi fatk dobrá..tak to ty km pak naskakují, ale stejně je to makačka, nevím, jestli by se mi každý den a hlavně každé ráno chtělo :-))
věřím tvým zkušenostem na 100% a vidlici nechám upravit přesně jak říkáš..doufám, že to doma ocení :-) platit budu muset převodem, jsem zapřisáhlý odpůrce karet a žádnou nemám..a musím se zeptat taky v bance, protože € účet nemám, tak jak to převedou..myslel jsem že wewerka má fulla..
Jo, mam fulla. Konu Kikapu DLX 05. Prodam za 28kkc.
Jj, už vidím text inzerátu. Prodám konu, ježděné křehkou dívkou, téměř žádný terén, jako nová, nebouraná. Najeto cca. 1000km. Jen 28kkc. Při rychlém jednání nechám na kole koš na lahev .-)
Najeto 13-14kkm, nebourana, po generalce cepu, nova stredni pila, jina lepsi vidlice. To kolo krom lehke opryskanosti ramu (pri te barve je to proste videt) nema chybu. No mozna jeste bude treba vymenit casem naby, ale tak 2kkm to jeste snese. Z puvodnich 50, dalsich 15-20 do toho vrazenych mi to prijde jako dobra cena. A srackoidni veci jako lahev na kole nevozim, nemam prece ktm :P
No ale předpokládal jsem, že nějakej košík doma máš a takto by jsi se jej elegantně zbavila :-)))
Jestli chces poradne kolo, tak ja si kvuli tobe ten kosik pujdu koupit :)
Poradne kolo???? a jaké máš ještě krom kony?? Leda sedmičku, ale už jsem se rozmazlil houpající se pr...í, takže ani HT i když s vznešeným původem :-) pro mě asi není :-)
Převod se řešil na BF, byla tam nějaká celkem levná varianta složenkou a teď nevím jestli z České spořitelny nebo z pošty. Bylo to bez nutnosti tam mít účet a stálo to 250 Kč, což asi levněji nepořídíš.
tak přes poštu? to bych do nich skoro ani neřekl, ale bylo by to skvělé , jednoduché a i laciný..platil jsem jednou přes banku chartel plachetky v Řecku a byl to docela porod, ale je to už asi 3 roky, dnes je to už zase dál..ale ta pošta..zeptám se tam..měl bych ještě nesouvisející dotaz: ramínka přehazky, dělají se krátký, střední a dlouhý, kam se který hodí? myslel jsem že dlouhý na silnici a krátký na MTB ale asi je to jinak??
Tak jsem to našel, jak je to přesně. Jsem si to už nepamatoval, já všechny případy nákupu v okolí řešil kartou.
cituji:
"EUROGIRO složenkou, tebe by to přišlo na 250kč www.postovnisporitelna.cz/obcane/produkty/393/eurogiro/ a jako OUR to lze poslat do všech bank co jsou uvedeny v CENY - Přehled podmínek pro jednotlivé země:... ještě, že mají u Canyonu i ten Postbank"
Ale to důležité mi z toho utkvělo, že v tom figurovala pošta a spořitelna a ona to poštovníspořitelna :-)
no tedy..to fakt nemá chybu, jak si to všechno pamatuješ..a navíc manželka má u poštovní spořitelny účet, tak by to neměl být problem.. :-)) naopak...hezky si kolo zaplatí sama :-)), kartu fakt nechci (pořád zatím), všude se s ní akorát zdržuje..
Geometriji přeměřit z dosavadního kola pokud jí vyhovuje a full by měl být o něco menších rozměrů. http://www.netbike.cz/ramy-skp166-prnts-1,166
No a jestli nejezdí teď krpály na HT, ze začátku s novým kolem je asi taky jezdit nebude, časem ale možná ano:)
:-)) koupil bych jí modré z nebe, jen kdyby jezdila aspoň jako já a nemusel jsem pořád na ní někde čekat..ikdyž nedávno jsem si říkal, že taky dobrý..aspoň si trošku při čekání odpočinu..jinak bych se taky mohl uštvat...:-))
Tak ji kup motorku, protoze jenom jiny kolo nikoho dal neposune, ani v rychlosti, ani v technice. To musi chtit sama.
:-) tak to na ní přeci jenom radši zase počkám..s motorkou...to bych taky potom mohl jezdit sám...ty sjezdy jí odpustím..hlavně že jede do kopce..jiná by se mi na to taky mohla....:-)) a že jich znám...
Možná se teď budu trošku opakovat - omlouvám se, byla jsem 3 týdny mimo ČR a nějak nestíhám vše přečíst.
Co se týká fulla - já osobně bych vycházela z toho, kolik ctěné paní choti je a jestli nemá nějaké zdravotní potíže se zády a pod. Pokud je v poho, pak mi na její styl jízdy přijde full naprosto zbytečný. Pokud ale její tělesná schránka vykazuje nějaké to opotřebení a s tím související potíže se zády a klouby, pak bych zainvestovala. Ne vždy je ale nutno řešit to přímo fullem.
Jo a jestli některé terény nesjede nyní, pak full ji k tomu nedonutí. Taky se o to svoje tělíčko bojím víc než ostatní a mnohé terény prostě pro mě nejsou. A musím říct, že žádné kolo na světě mě nedonutí je jet. To je prostě v hlavě :o)))
no tak teď fakt už nic nevím..koupit jí fulla nebo ne..když je mi taky blbý že já si ho koupím a ona ne..no tak ještě je čas..kolo jsem s pomocí mloka vybra (nebo to spíš on mi ho vybral)l, počkám až přijde full mě a co na to bude říkat a když ho bude taky chtít, tak pak bych jí koupil toho Canyon XC4
A že nosíš slipy a ona ne to ti blbý není?!? Vzpamatuj se, tohle je argument hodný blondýny a ne chlapa :o)))
Sice jsi to myslela ve srandě, ale stejně zareaguju.
Právě, že to je argument dost podstatný.
Pokud jezdí spolu a stejné trasy a on si bude pohodlně jezdit na fullu, tak by bylo ošklivé nechat manželku jezdit na HT.
Zvlášť když s fullem bude chtít jezdit víc a víc v terénu. Teď nemyslím v těžším ale jen poměrově oproti asfaltu, takže stále pohodové technicky ne příliš náročné cesty, které jeho manželka v klidu dá taky.
Já ten problém právě teď řeším. Jezdíme teď téměř pořád terény (asfalt jen občas, třeba dnes ho bylo mimořádně hodně). Moje manželka jezdí hodně podobně jako on popisuje, takže skoky žádné (ani malé ojediněle), těžší sjezd také nesjede. Jezdíme terény technicky pro ní přijatelné, převážně hezké cesty. Ale jak je to často terén celou trasu a to i delší, tak jí občas brní ruce, je vyklepaná z toho. Teď zatím pár měsíců pomáhá odpružená sedlovka, za pár měsíců už bude jezdit taky fulla.
nesouhlasím s Tebou, Vašek mi chtěl taky koupit nějaké jiné, lepší kolo, i toho fulla, ale mě stačí to mé HT, protože, i když jedeme spolu, tak já zdaleka nejezdím to, co on... I ty schody chodím pěšky a on mi pak na mém kole ukazuje, že se to sjet dá. Je to o tom bloku v hlavě, já ho tam mám, takže i kdyby to kolo bylo sebelepší, stejně bych to nesjela. A že má lepší kolo? Tak at´. Má taky větší cyklistické ambice, než já, dává tomu víc. Já mu to kolo přeju a nezávidím...
To o tom, že ani na fullu člověk nesjede výrazně více přeci píšu a nikde neříkám, že na fullu sjedeš výrazně více.
A to, že se ocení full i když se ty drsnější sjezdy (nebo třeba ty schody) nejezdí se tu právě snažím vysvětlit.
S tím záviděním taky nemám jiný názor. Manželka říká přesně to samé, co ty, taky mi fulla nezávidí a taky říká, že ji to HT stačí.
Ale jak jsem psal, přesně stejně to bylo se všemi předchozími koly, tvrdila vždy, že ji to horší předchozí stačí a jak je pak ráda, že má to nevé lepší.
Takže v čem vlastně se mnou nesouhlasíš :-)
Mě se zdá, že jediné, kde se názorově rozcházíme je ta věc, že bys toho fulla ocenila. Ale aby to bylo objektivní ten tvůj názor, tak bys ho musela nejdříve pár měsíců jezdit. Kdybys to napsala pak znovu, tak by mě to docela překvapilo, ale třeba by to i trošku změnilo můj názor.
"Pokud jezdí spolu a stejné trasy a on si bude pohodlně jezdit na fullu, tak by bylo ošklivé nechat manželku jezdit na HT"
tady tento argument neberu, mně to ošklivé nepřijde...ale je to hrozně individuální.... každému, co chce a co potřebuje- kruci, že bych šla do politiky??? :-)
Magda taky pořád říkala, že lepší kolo nechce. Chvíli jsem jí přesvědčoval, pak jsem to vzdal a pak jednou povolila a já dostal svolení jí koupit celoodpružený lehokolo. A ejhle! Dřív byl problém ujet 40km. Pak jsem byl dva dny bez sexu a pořád si stěžovala, co dalšího jí ještě bolí. A teď najednou v pohodě:o) Na druhý vyjížďce ujela 100km a na svatební ceste za dva týdny přes 1000km.
v tom co sjedeš nebo ne ti to samozřejmě nepomůže, to je vážně v hlavě. Je to o pudu sebezáchovy, kterej třeba já mám podprůměrnej, ale drtivá většina žen přebujelej. Asi je to daný historickým vývojem, kdy se ženy staraly a bály o děti a chlapi lovili. Ale kdo ví:o) Ale souhlasím s mlokem, že na tom fulu sice sjedeš asi totéž co na HT, ale POHODLNĚJI!
K tomu pudu sebezáchovy. Nevím jestil je to dané nečím historicky, ale já u sebe pozoruju takový efekt, že někdy mám stejný pud sebezáchovy jako žena, ale většinou mi mozek prostě vypne, sjedu to, a pak se teprve rozklepu, když mi zpětně dojde, jak jsem riskoval (vzhledem ke svým schopnostem). V zásadě je to dané tím, jestli mozek vypne před "point-of-no-return", nebo ne. Když ano, jedu, když ne, zaflekuju a vedu :-)). A v těch momentech vypnutého mozku se mi ještě nic nestalo, vždy to reflexy nějak ustály. Karamboly se mi staly jen tehdy, kdy se do reflexů pletlo myšlení, to se pak plně projeví strach, člověk ztuhne a jde to do kopru.
A ženy asi většinou tuhle "pojistku" nemají, nebo mají hranici mnohem dál, takže z našeho pohledu jsou sice "zbytečně opatrné", ale ve skutečnosti je to nejspíš tím, že jejich mozek nemá výpadky :o))))
Zatim jsme spolu jeli jenom jednou, ale doufam, ze az u tebe ta ztrata pudu sebezachovy skutecne nastane, ze mi to predvedes :o)
To asi nepůjde, já totiž pokaždé jezdím před ním a včas mu hlásím, že slézám z kola a Matyx se vždycky nějak po mně opičí ;-)))
Co třeba červená od Kozojed ? :-)))
Každý máme hranici jinde. Konkrétně na té Točné nebylo moc příležitostí. V podvědomí mám "brzdu", která mě nutí jet tak, abych dokázal zastavit na vzdálenost, na kterou vidím, nejen kvůli sobě, ale co kdyby tam někdo šel ?
Mě jinak stačí fakt málo, naposledy například v sobotu po cyklojízdě. Na nábřeží za Výtoní jsem se rozhodl, že to vezmu ze silnice na chodník (je tam cyklostezka), a byl tam takový krásně zvednutý bezbariérový přechod ze silnice na chodník. V tu chvíli přesně vypnul mozek, takže jsem to vzal v plné rychlosti a trochu si skočil. Holčina co jela s námi (a že byla rozhodně víc vyježděná), si v klídku plynule najela. Já mezitím ve vzduchu zjistil, že letím přímo do neoznačeného výkopu, který končí ze ztěžklého písku cca. 15cm hranou. Jen tak tak jsem to stačil ustát abych nadhodil přední. Stačil zlomek vteřiny a šel jsem natvrdo hlavou rovnou do zámkové dlažby.
Takže asi tak. Někomu to může připadat jako kravina, ale prostě mám hranice toho, co v podvědomí považuji za nebezpečné někde jinde než ty, s tím co a jak máš najeto.
No mě se to o čem mluvíš, tedy že se rozklepu až zpětně stalo několikrát taky, ale většinou jen v mezních situacích. Tedy podcenil jsem nebezpečí a šlo o život. Například když jsem za deště vylejzal z usárnou a žracákem z Velký Ameriky. Lano bylo zrovna tu dobu zase někým odstraněno a přede mnou šli dva další kluci. takže chyty byly nejen mokrý, ale ještě od bahna. No a když jsem se zťatýma prstama a špičkama kanad narvanýma do skaály začal pár metrů od vrcholu sjíždět dolů, tak jsem si myslel, že je konec. ALe asi po třech čtyřech metrech se mi podařilo se zachytit a nakonec i vylízt nahoru. Teprve tam jsem se zpětně rozklepal a nebyl schopnej chůze. Něco podobnýho se mi stalo víckrát.
Obecně mám ale pud sebezáchovy spíš podměrečnej. Se smrtí jsem smířenej a nijak zvlášť se jí neobávám, strach mám jen ze zmrzačení, ale většinou na to v akci úplně zapomenu:o))
Já tedy nerozlišuji mezi rizikem ze smrti, zmrzačení, nebo "jen" zranění. Tzn. neřeším míru možných následků, ale to že nějaké mohly nastat. Vesměs když něco nečekám, takže je to kombinace leknutí s okamžitým vypnutím "mozku" a nástupem reflexů. To co popisuješ na té Americe by mě zpětně na pěknou chvíli doslova paralyzovalo a už bych v životě na žádnou skálu nelezl. Na kole si bohužel příliš dobře pamatuji loňský přelet přes řidítka s dopadem takřka vertikálním a dodnes to má na mě vliv, zvláště ve sjezdech.
člověk to musí zkusit znovu co nejdřív, jinak má fobii, to je jasný.
Mě to na tý Americe taky paralyzovalo. Seděli jsme tam všichni tři pod celtou v dešti, ale museli jsme se vydejchat a strávit to. Teprv tak za půl hodiny jsme byli schopní jít dál. ALe ta skála za to nemůže a já mám skály, hory a lesy prostě rád. Bez nich bych nemohl existovat. Akorát jsem měl chvíli strach z vejšek, což jsem léčil tak, že jsem na ně co nejvíc lez:o) Já mám podobných zážitků povícero a řešit to jinak asi bych nemohl dělat spoustu věcí :o))
sem koupil manželce tohohle fulla a je spokojená MOC!!
http://jurimir.rajce.idnes.cz/vsehochut/
Určitě jí ho kup. Dokud někdo nejezdil fulla alespoň několik měsíců, tak by se k němu neměl vůbec vyjadřovat, sory Radko.
Lidi co fulla delší dobu nejezdili mají na něj hrozně zkreslené názory. To že ho někdo nevyužije i když nemá zdravotní problémy není pravda. Není třeba jezdit žádné těžké terény, aby se full ocenil.
Ono full typu Canyon XC nemá oproti HT prakticky žádnou nevýhodu. S tlumičem přepnutým na propedal je rozdíl oproti HT (v tom jak to jede) téměř neznatelný. A i s otevřeným tlumičem je výdej energie navíc oproti HT zcela minimální (naopak jakmile se jede trošku v terénu, tak je člověk spíš méně unavený, protože není vyklepaný, může pořád jet a plynule šlapat a ne ztrácet energii stáváním ze sedla a narušováním plynulé jízdy, ...). Váha je taky přijatelná, takže kromě a trošku náročnější údržby tu není žádný důvod proti.
Je pouze pár případů, kdy není full vhodný:
- na závody pokud jde o bednu, maximálně se tu hodí fully typu Epic, NRS. Ale záleží na konkrétní trati, spousta závodů v ČR se dá pomalu jet na silničce, takže tam závodníci šáhnou po HT
- pokud se jezdí převážně pouze po asfaltu
- pokud někdo chrtí a jde mu pouze o to aby jezdil co nejrychleji a současně jezdí převážně hodně lehký terén; v případě lehčího terénu a nechrcení už jednoznačně full
- pokud nejsou na slušného fulla peníze, pak je lepší koupit slušné HT než mizerného fulla
V jednom má ale Radka pravdu, s tím co sjede ji full nijak výrazně nepomůže. Malinko ano, protože ji nebude na překážkách odskakovat kolo a jízda je pak jistější. Větší rozdíl je většinou překvapivě spíš ve výjezdu, zvlášť když chybí technika (protože jak zadní kolo drží lepší kontakt s terénem, tak jednak nerozhodí ve výjezdu tak snadno třeba menší překážka a také kolo sedí a méně hrabe).
Takový pěkný příklad z dneška. Jeli jsme 70km a z toho nebyl žádný těžší terén, nic technického, celou trasu projela kamarádka na HT bez odpružené vidlice. Ale bylo to převážně v terénu, ale i nějaké asfalt (dnes docela dost, dokonce cca tak 30%).
Já si to v lese prostě užíval, mírně z kopce a po rovině to pěkně svištělo přes kořeny (nebyly tam ani žádné hodně velké kořeny, většinou jen menší, sem tam nějaký střední).
Ona chudák musela neustále ze sedla a to i na hodně malých kořenech (tím myslím třeba kolem 2cm), žádná plynulá jízda. Jakmile byly tyhle úseky, tak jí to tam vůbec nejelo (já se ji vůbec nedivim).
Manželka s odpruženou vidlicí a odpruženou sedlovkou, to už bylo výrazně lepší, ale stále to odpružená sedlovka řeší jen z malé části. Jednak má malý zdvih (ani ne 5cm), druhak to neřeší problém odskakujícího kola na překážkách. No a pak samozřejmě jakmile se jede sjezd ve stoje, tak nepomůže vůbec.
Co bude není někdy úplně rozhodující. To vidím u manželky. Když po mě dostala HT (skoro nové, v perfektním stavu a na ní přesně akorát velikostí, bylo ji lépe než mě) s komplet XT, když jsem přecházel na fulla, tak taky říkala, že tak drahé kolo nepotřebuje, že kotoučovky jsou pro ní zbytečné a že lepší vidlici taky nepotřebuje (měla starou elastomerovou RS Indy C, která spíš už nechodila vůbec).
No a po chvíli ježdění si kotoučovky strašně pochvaluje, jak se s nima dobře brzdí a jak Skareb oproti té staré vidlici perfektně chodí. Odpruženou sedlovku jsem ji taky koupil sám iniciativně a jak je s ní teď spokojená.
Dostane po mě fulla (AMS Pro) a teď taky řiká, že ho nepotřebuje a už vidim, jak bude zase po chvíli nadšená.
Tak to je super zduvodneni, ze manzelka potrebuje fulla (= fulla po tobe), protoze logicky nasleduje- JA musim mit novy kolo :o))) Ale to je spis sranda, jasne.
Moje zena taky vzdycky tvrdosijne odmita vsechno lepsi, dokud si nekdy skoro doslova nenamele pusu. Taky pokazdy tvrdi, ze to nepotrebuje a potom zjisti, ze to mela mit uz davno :o) .
Ono to tak ani nebylo. Já bych si nové koupil stejně. A nejdříve to naopak vypadalo, že Cuba po mě nedostane, protože ji bude moc krátký (potřebuje o něco delší kolo než já).
Pak jsem úplně náhodou přišel na to, že potřebuje mít sedlo skoro o 3cm více vzadu oproti mě (když jsem projížděl její kolo při seřizování). A původně si zkoušela to kolo s mojím nastavením sedla. No a se správným nastavením sedla pro ní je už dlouhé úplně akorát.
Fulla jsem ji naopak chtěl příští rok koupit nového (taky bych ji vzal Canyona XC4), ale tomu se hrozně bránila a nechtěla utratit tolik peněz za kolo (přeci jen to máme u nás rozdělené, já nejvíc peněz dám za kola, ona jezdí pravidelně na zahraniční dražší dovolené, na kterou já ne, společně jezdíme pak na více týdnů na kola a to po ČR). Takže to že zbyde po mě jedno málo jeté kolo je ideální, prodávat ho je škoda, takže uznala, že bude lepší když ho dostane ona.
Tak moment, moment. Zkušenosti jsou sice nepřehlédnutelná deviza, ale já otázku zvažovala i z jiných hledisek, protože náhodou taky o fullu velmi reálně uvažuju, ALE...
za 1. - nevyužiju všechn yjeho jízdní vlastnosti páč jsem na sebe velmi opatrná a drsné terény nemusím - z tohoto pohledu je to pro mne zbytečnost
za 2. - mám velké problémy se zádama, které jsou trvalé a proměnné pouze k horšímu - z tohoto pohledu by mi mohl býti full ku prospěch
za 3. - aby mi byl ku prospěchu, neměl by to být žádný aušus
za 4. - i poměrně jednoduché modely mají už dneska hydrauliku nastavitelnou a od uživatelů vím, že mnohdy není jednoduché vychytat správnou tuhost - dá to práci
za 5. - co se týká údržby kola, jsem ochotná maximálně mýt řetěz a sem tam ho promazat. Na vše ostatní mám servis a nehodlám to měnit. Tím pádem si nejsem jista, že bych byla zrovna ten správný typ na to, "cvičit" kolem hydrauliky
za 6. - i když od fulla pozvolna upouštím, neustále sleduji, jaké typy jsou. Každý má naprosto jiný "závěs" a tady teda nevím, co by pro moje záda bylo to nejlepší. Tady by to opravdu chtělo zkoušet a zkoušet a zkoušet. Ale do těchto experimentů teda nejdu. Na to mám svoje záda móooooc ráda.
Takže když full pro ženu, která jezdí zhruba stejně jako já, tak jsem to posuzovala podle sebe. Já jsem původně taky strašně chtěla fulla, ale začínám od něj upouštět. Vznikala by mi tím technická zátěž, do které se ani omylem nechci nořit a dále jsem si čím dál tím víc jista, že by to nebyla ta správná investice mých tvrdě vydělaných penízků.
Pořídila jsem si zatím sedlovku s paralelogramem a musím říct, že je to momentálně dostačující. A mám kvalitní hydraulickou vidli. Dál (až mi moje GT doslouží) spíš budu zvažovat nějakého kaňona jako má wewerka než bych vkládala finance do fulla.
Howg.
Právě, že některé body nejsou tak jak píšeš, takže i pro tebe by klidně byl vhodný. Samozřejmě až na otázku peněz, full dražší je (i když už ne až o tolik, když se srovnají třeba Canyony, tak hodně podobně osazená kola XC4 x GC6 se liší o 10tis.).
Peníze si musí říct každý sám, jestli mu to za to stojí, tam je to zcela na každém a tady nikomu opravdu radit nemůžu.
Ale zkusím něco k těm bodům, co jsi napsala:
1) Tohle je celé hodně o správné volbě fullu, je třeba vybrat takové kolo, které má málo progresivní zadní stavbu + tlumič, což znamená, že stačí menší rána, aby šlo kolo do celého zdvihu. A pokud nevyužiješ třeba poslední 1cm z 10-12cm zdvihu, které by byly vhodné ničemu nevadí. Zase můžeš jezdit při tvém stylu větší sag (tzn. menší tlak v tlumiči a tím větší zanoření tlumiče jen po nasednutí) a tím budeš mít více žehlivé kolo.
2) Tady je to jasné, zádům určitě hodně pomůže.
3) To souhlas, takže nastává jediný problém a to ta cena, ale to už jsem zmiňoval. Canyon XC4 je komplet super kolo. Do výrazně levnějšího opravdu nemá cenu chodit. Tzn. 40tis.
4) Jestli myslíš nastavení odpružení, tak to složité není, stačí když ti poradí někdo, kdo s tím má zkušenosti. Stručně řečeno nastavíš na začátku podle sagu (20-25% zdvihu hned po nasednutí). Tím je zhruba nastaveno ok a pak se jen jednou, dvakrát lehce doladí dle využívaného zdvihu a pocitů při jízdě. Není to žádná věda. Pak je ještě třeba nastavit odskoku tlumiče a vidlice, to je ale také jednoduché, oboje se dá na nejrychlejší a v případě, že to bude v terénu kopat, tak se postupně malinko přitlumí.
Pro příklad, poslední kolo jsem nastavil na dvakrát (první počáteční tlak v tlumiči a vidlici a pak jsem tlumič přidal o 10psi a vidlici ubral o 5psi. tzn. pouze jedna korekce a bylo hotovo).
5) Údržba, kterou budeš provádět je úplně stejná jako teď u odpružené vidlice, pouze otřít hadrem bordel na těle tlumič (jako na nohách vidlice), otázka 5s a sem tam stříknout silikonovým sprejem. Veškerý další věci provede servis (cca jednou ročně rozebrat a odservisovat tlumič, stejně jako vidlici, případně čepy). Nic dalšího se neřeší. Takže tady problém žádný není.
Sedlovku jestli máš Suntourku s paralelogramem, tak ne že bych chtěl strašit, ale ta bude potřebovat servisu mnohem více než full. Asi těžko něco jiného, jiná fungující konkurence je hrozně drahá a špatně dostupná.
Pro představu, koupil jsem ty Suntour sedlovky s paralelogramem rovnou dvě, jsou levné a fungují skvěle. Protože jsem už předem věděl, že s ní budou starosti.
Momentálně první po 1000 ujetých km začala nechutně vrzat (což je právě to, co jsem věděl předem), jen domáznutí olejem z vnějšku (což se má občas dělat) pomohlo jen částečně a bude to na komplet rozborku, vyčištění a namazání. Ale i tak se někdy toho vrzání zbavuje špatně.
Zatím tam má manželka právě teď tu druhou, která má zatím cca 200km, takže je pořád ještě ok. Už se těším, až začne taky vrzat :-(
Tohle u slušných fullu není, že by po 1000km začly zlobit čepy a potřebovaly tak brzo servis.
Yo, vrže, to máš pravdu :o)))
Ale je fakt, že už mi to neva :o)))
Asi záleží kolik, ze začátku když vrzala trošku tak to manželce taky nevadilo, ale ono se to postupně zhoršilo, až to začalo vadit i všem okolo.
Jednoduše řečeno vypadá to, jako by mi vrzala "kačenka" :o)))
Ale je to o pohledu - buď si z toho budu dělat problém nebo srandu. Já jsem si vybrala to druhé :o)))
mlok má 100% pravdu, ta moje taky nové kolo nechce, že jí to co má stačí, ale to říkala i před koupí HT, taky ho nechtěla a se štanglí už vůbec ne adt. a teď je spokojená, tak myslím že to tak dopadne i s fullem..problém se zádama nemá, ale zase s rukou po onkologické léčbě, kdy jí vzaly lymfatické uzliny v podpaždí, a prý má teď někdy ruku jako hadr..po zničení imunitního systému se nesměla zranit a proto taky jí asi zůstal strach z pádů..no já jdu do fulla skrz záda, výhřez plotýnky, částečně ochrnutá noha,nemůžu se postavit na špičku nohy, jiný sporty jsem musel skončit a ted mě kolo baví, mám rád sjezdy a záda mě na kole vůbec nebolí, naopak bych řekl, že jim to svědčí a plotýnka se naklepává zpátky.. :-))
Drobna poznamka. Jeden duvod pro koupi fulla u me byly zdravotni problemy se zady. Nicmene po zkusenostech s houpanim s dlouhymi dojezdy muzu rict, ze na to staci citliva vidlice a HT. Naopak moc houpavy zadek mi obcas zpusobuje bolesti zad a navic nevydrzim v sedle (60-80km na fullu vs naprosta pohoda 201km na HT - to same sedlo).
To že nevydržíš v sedle, ale těžko bude problém fulla. Maximálně, že jsi chodila mnohem méně ze sedla, protože tě full nenutí v terénu stávat, no a pak ve stoje je to už znát oproti HT, že to na fullu hůře jede, takže se jezdí více v sedě (ted pokud nepřepnu na propedal tlumič a nezamknu vidlici, přeci jen vidlice se 140mm ve stoje žere už energie dost, více než zadní stavba).
A pokud nevydržíš v sedle, tak je to prostě problém sedla a nenašla si to tvoje ideální sedlo (ale chápu že to je hodně těžké a náročné a drahé ho najít).
No a přílišné houpání, tohle je otázka jedna vhodné volby fulla a pak i tlumiče. Pokud bude např. s RP23, tak vždy je tu možnost přepnout na propedal, který je možna nastavit tak, že se to při šlapání v sedle nehoupe ani trošku.
Mě se třeba houpe i těch 125mm zdvihu co teď jezdím jen malinko (samozřejmě trošičku ano, ale ničemu to nevadí a vůbec to nevnímám, naopak už mi přijde divný, když sednu na HT, že se to ani nehne :-) ), teď myslím s otevřeným tlumičem, jak to téměř pořád jezdím.
U tebe to i celkem chápu, že ti sedí HT. Prostě chrtí styl jízdy.
Se zády to pak záleží asi jaký máš zrovna konkrétní problémy a jaké jezdíš trasy. Já jsem po loňském pádu měl pomalu až do teď dost velké problémy se zády (naštěstí teď už jsou tak 1-2 měsíce skoro úpln ok). Nešlo to ani na silničce na pěkných silnicích. Na fullu ale i hned loni brzo po pádu v pohodě. A na jaře po přechodu na vyšší zdvih to bylo ještě lepší (to ještě nebyly stále úplně ok jako teď).
Sice mi není jasný důvod, proč moc houpavý zadek ti způsobuje občas problém se zády, ale když to říkáš, tak ti samozřejmě věřím.
Ad sedlo- ja jsem si dal ted pred nedavnem po zlomeni sedlovky na bika sedlovku i se sedlem z ziletky- S.I. SLR Ti 135g., kupodivu mi sedi v terenu mnohem lip, nez to puvodni SLR Gel Flow s dirou a gelem. Nechapu, jak muze byt takova skorepinka v terenu pohodlna, ale proste je, tak jsem to tam nechal (krome koupe nove sedlovky).
U SLR je to jednoduchý. Jednak pruží hezky skelet. A pak je rozhodující, jestli přesně sedne tvarem.
Takže u SLR se lidi dělí většinou pouze na dvě skupiny. Perfektně sedne nebo naopak naprosto nepoužitelný. Já bohužel patřím do té druhé skupiny.
Svoje sedlo jsem si taky už našel. Nakonec mi sedí Fizik Nisene (ten novější model Wing Flex). Mám ho tu už raději více kusů do zásoby, než ho zase předělají a už nepůjde koupit. Takhle perfektně mi sedělo 10 let staré sedlo, které se ale rozpadlo a nic stejného se koupit nedalo, takže mě čekal maratón testování sedel, až 6. jsem si nechal, ale to sedí parádně - 6 hodinové vyjížďky (čistého času jízdy), které jezdíme nejdelší (přes 7h letos ani jedna). A nemám problém ani když to bylo 4 dny po sobě (a to ani na konci vyjížďky a na fullu, kde na nějaké častější stávání kašlu a protože ne tak často je těžší technický terén, tak si hezky sedím pořád na zadku).
To sedlo je to same na fullu i na HT. Zrejme diky pohupovani a stalejsimu sedeni u fulla se rychleji osedim :) Kazdopadne ten pomer 60 vs 200 je sileny (vyslovnost prosim jako u AIka :)
U bolesti patere bych rekla, ze se pater na fullu hybe trosku jinak. Nejsem tam tolik natazena a tak pater schytava primejsi zatizeni, kdezto u HT to pobere panevni cast. Samozrejme jizda na fullu je pohodlnejsi, ale obcas je diky bolesti zad taky nesnesitelnejsi. Navic jsem zkousela na fullu davat posez vic dopredu a bylo to jeste horsi. U HT jsem zase hodne vyklepana, mam navic i geometrii dost dopredu (osa oci/predstavce/predni naby je predsunuta asi o 2cm). Takze vetsi zatez na ruce (po 800km na trebonsku za tyden jsem brneni rukou citila urcite pres tyden).
Jinak se zady mam stejny problem jako Radka, akorat jsem to podchytila uz davno a z vetsi casti to mam vylecene. Jde o Schoermana tzn. vapnite vyrustky mezi obratly. Pohybem resp. otresy se vyrustky ztvrzuji a pusobi pak jako jehly. Leci se to posilovanim okolnich svalu (coz se mi nejak kdysi povedlo).
Přímější zatížení sice bude při napřímenějším posezu, ale rozhodující je, že díky fullu tam nejsou ty prudké hrany nárazů (vše full taky samozřejmě nepobere, ale ty hrany vždy), které jsou nejhorší.
Skoro mi přijde, že hlavní problém je posez, který ti na HT prostě sedí jasně lépe. A ten full má jinou geometrii a už to asi nepůjde dohnat. Tady by to pro úplně objektivní porovnání bylo třeba vyzkoušet s fullem s totožnou geometrií jako máš na HT.
mám taky "šérmana" Doktor mi poradil ať se s tím naučím žít, kretén. Oni mi to ostatrně řekli i na problémy s klouby, se žaludkem apod.
Zkus tohle: http://www.dornova-metoda.com/
mě to hrozně pomohlo. Jasně není to 100%, ale to už asi nikdy nebude, ale to zlepšení je obrovský. Dvakrát jsem byl přímo u téhle paní a pak neměla čas tak mi dala kontakt na paní Machovou a od tédoby si čas od času zajdu k ní. http://www.machova.medikus.cz/ Kromě tohohle totiž dělá i klasický a baňkový masáže, akupunkturu atd. atd. Má přímo zlatý ručičky. Z advě masáže mi pomohla s tím ramenem stokrát víc než za měsíc na rehabilitaci. Fakt můžu jenom doporučit. Obojí.
Mě pomáhá jen cvičit a cvičit a cvičit. A když se nemůžu hnout, tak prostě cvičit. A co jsem zjistila, že každý půl rok mám na fyzioterapii masáže zadarmo, tak si nechávám pravidelně psát rehabilitace :o)))
Akorát to chce svižnějšího fulla, kde nebude muset řešit problémy, které přinášejí fully s vyšším zdvihem.
A to Canyon XC určitě vše splňuje.
Těmi problémy myslím u větších zdvihů už znatelnější ztrátu energie při šlapání, což je pak nutno řešit častějším přepínáním tlumiče (pokud to tedy není člověku jedno a nejede na pohodu a má dost sil).
Negativní změna geometrii ve výjezdu, která je způsobena zvětšením sagu tlumiče a zmenšením na vidlici (tím jak se změní rozložení váhy na přední a zadní kolo ve výjezdu). To se pak musí řešit vidlicí se snižováním zdvihu.
Tohle je ale u Canyona XC stále ještě v pohodě. Nutné až tak od těch 140/140mm zdvihu.
Jde o to, aby nemusela pořád něco přepínat a ladit za jízdy a to muset nebude.
Tím jenom chci říct, že bych nechodil do vyšších zdvihů než má Canyon XC, ale to už jsme řešili výše, že tohle pro ni bude tak akorát.
A ještě když jsme u konkrétních kol. Možná by nebyla špatná volba ani novy Canyon Lux. To přepákování je funčkně taky výborné a bude to ještě větší raketa než Canyon XC.
I když asi bych vzal raději rovnou XC s těmi 115mm.
Čau Mloku, jedeš do Hranic??? myslím, že by jsi si tam mohl klidně otevřít poradnu :-))) Rád bych Tě poznal, ale máš to trošku z ruky, že?
To máme skoro fšichni :o)))
Jj, ale Mlok je ještě víc na západ, tudíž ještě dál než my středočeši .-)
Nejdřív jsem chtěl jet, ale hrozně mi ty přesuny unavují. Takže pro mě to je pak následující den po příjezdu docela zabitý a pak zase celý den zpět.
Takže nakonec nic nebude a jedem s naší partou na Šumavu do kopečků (tam je to cesta hodinu pro nás).
Ale na nějakém ze srazů se jednou určitě objevím, škoda, že jsem propásnul Kralovice, to jsem o srazu ještě ani tolik neuvažoval a k tomu zrovna ještě v té době trošku trápila květnová alergie, takže z toho taky nic nebylo.
Dočetl jsem to celé, souhlas s Mlokem i Jurimírem; i mně přidalo "blbé" se pohodlně vozit na fullu, a přítelkyni nechat kodrcat jen na odpružené sedlovce. (Na jaře jsem ještě jezdil na krosu, takže rozdíl mezi ním a fullem ještě pořád v čerstvé paměti.) A taky tvrdila, že fulla nepotřebuje, nechce, že jí to stávající kolo (taky kros) na to "její" ježdění stačí. Pak ale povolila (hrál v tom roli i přelet přes rodla), jedno fůllí kolo si zkusila, a teď oceňuje pohodlíčko, že nemusí pořád vstávat či zpomalovat, jak je ovladatelné, jak zatáčí, brzdí,... a já z toho mám radost :-)
Určitě fulla manželce kup!
Kde já jsem udělala chybu... :o)))
Nebo mi něco v mozku chybí. Nikdy jsem netrpěla pocitem, že musím mít to samé jako můj drahý choť a on je na tom stejně...
Jj, s Helenou jsme na tom stejně!
buď v klidu.. nikdo ti přeci nic nenutí a žádný kolo si nemusíš kupovat..máš na věc jen jiný názor a to je v pohodě.. já jí to kolo koupím i přes její počáteční odpor a věřím že mi nakonec zase poděkuje..hlavně že kolo se podařilo vybrat dobrý a jak se na něm naučí jezdit..tak to se uvidí..a jaké kolo bys sis vybrala ty?? kdyby už na to mělo dojít??
No, u mě je to zatím trošku předčasné. Já mám momentálně kolo od června 2004 - GT Avalange a koupila jsem ho kvůli svému servisu, který již odmítal opravovat mé staré Bianchi a donutil mě ke změně :o)))
Nelituji. Teda lituji jen toho, že jsem si od nich nenechala poradit s velikostí rámu a vydupala si velikost "L", tj. asi 19".
Samozřejmě se rozhlížím, co by mne tak zajímalo dál a zatím fuckt nevím. Jak už jsem psala od fulla trošku upouštím, protože jednak se striktně odmítám učit jakékoli nastavování pístů a pak jeho jízdní vlastnosti nevyužiju ani z poloviny. Ale chci se na tom zkusit rozhodně projet než ho úplně zavrhnu.
Zatím vím jen to, že to bude opět MTB, u nového kola budu chtít hydraulické kotouče, asi karbonovou sedlovku, chci rám menší než 19", chci aby tam šel dát nosič (nemůžu absolutně nic vozit na zádech a jezdím na dovolenou na těžko).
Zkrátka a dobře, zatím si tak pozvolna dávám dohromady, co by tak asi na mém případném novém kole mělo být. Zatím je předčasné uvažovat o typu a ani zatím nevím, zda si koupím něco z nabídky nebo si ho nechám postavit. O finančním limitu jsem také zatím neuvažovala - záleží na aktuální situaci mé a mých sponzorů. Taky se mi může stát, že jednoho dne přijdu domů a bude mi oznámeno, že mám nové kolo. No a budu ho mít :o))) Prostě můj z nejmilejších manželů takhle funguje :o)))
no tak vidíš...myslím, že už jsi připravená na nové kolo - fulla..prostě přijdeš domu a bude tam Canyon XC4..no co by sis mohla přát víc?? hlavně dělej překvapenou a že už sis pomalu myslela že ho snad ani nedostaneš.. :*-)a serviz?to bych neřešil...ale ten nosič...tak to je problém..ten na fulla asi těžko :-).. a co ty sponzoři?? ty se necháváš sponzorovat?? :-))
No, on není sponzor jako sponzor... :o)))
A co bych si mohla přát víc?!? Člověče já ani nevím. Svoje tajná přádní neznám ani já sama :o)))
Jo a mimochodem - nesahej mi na servis. Na něj nedám dopustit. Jen kdyby mi ještě chtěli mýt kolo, ale třeba je jednou ukecám :o)))