Má někdo praktickou zkušenost s delší jízdou na těžko a s vozíkem. Rád bych získal doporučení pro cestu cca 1500 km dlouhou a uskutečňovanou převážně po silnici. Děkuji za odpověď
Uz se to tu nekde resilo:-) A vickrat. Jedno vlakno jsem zakladal i ja.
Jinak na takhle kratkou trasu bych si vozik nekupoval. Tam ti musi stacit dve zadni brasny...
Přesně tak! A jak píše někdo dole, že je lepší "táhnout než nést", tak pozor! - i bágly na kole na nosiči se vezou... :-)))
Jenže vozík má valivý odpor dalších 2 kol. Vozík tě brzdí i z kopce dolů, bágly naopak pomáhají setrvačnosti jízdy (jsi těžší).
Celkem to teď víme, vozíme malýho cyklistu ve vozíčku :-)
Problémem vozíku je jeho průjezdnost terénem. V lese je to katastrofa. Pokud pojedeš po silnici tak no problem. Výhodou vozíku je, že odlehčíš zadnímu kolu svého stroje a omezíš množství defektů popř. popraskaných drátů ve výpletu zadního kola - hovořím z vlastní zkušenosti - natěžko na tandemu a plášt´pryč, duše pryč, kolo se otočilo na záda ve větru kvůli těžkému zadnímu nosiči - zlomil se bytelný stojánek a nakonec popraskané dráty a šlus. Vozík je ne dlouhou trat´po silnici rozhodně lepší než přetížené zadní kolo. Vozík nákladní máme - Crooze Cargo - opravdu je ale spíše na silnici. Pro terén bych volil jednostopý vozík s uchycením za zadní osu.
Nemám s tím zkušenost, ale usuzuji, že tažený vozík bude především menší váhovou zátěží, než naplněné brašny přímo na kole. Tedy že z hlediska vydané síly je lehčí táhnout, než "nést". Ach ta dávno zapomenutá fyzika!
No myslim, ze v kopci si tu zataz utiahnes aj tak, navyse tahas vahu voziku. Podla mna idealne je nabalit sa do styroch tasiek, dve na predne koleso, dve na zadne. To musi na kazdu cestu stacit a bicykel je vyvazenejsi (nie je zataz len na zadnom kolese)
Doporucuju ti BRASNY! Ja jel letos poprve natezko a vcelku me to prekvapilo, i v tezkem terunu a lese se to dalo. A v pripade potreby se vejdes i do vlaku :) Jen jsem si dost sjel plaste...
Myslím, že vozík je pohodlnější, navíc to odlehčí kolu. Jenže kdykoliv ho táhnu, cítím to jako pěknou brzdu, přeci jen je to bagáž + X kg váhy vozíku. - Jiná věc je, že mám malé kolečko, které jízdní odpor zhoršuje.
Primárně jsme vozík kupovali k tandemu, protože jsem měl pocit, že jinak se tam ani jezdit nedá, přeci jen je tam míň zavazadlového prostoru než na dvou sólo kolech, ale to je pak takové monstrum, že už se to špatně řídí.
Na 1500 km je vozík zbytečnost, tolik věcí nebudeš potřebovat (pokud teda netaháš s sebou 20 kg foťáků, rybářské vybavení nebo podobné věci). Když jsem jel loni cestu dlouhou 1000 km, vešlo se mi všechno pohodlně do zadních brašen a to včetně jídla na celou cestu (jinak samozřejmě stan, spacák, oblečení, vařič, nádobí, voda atd.). No a pak máš ještě možnost předního nosiče (na silnici i v terénu je vždy lepší mít zadní i přední nosič kvůli lepšímu rozložení váhy (kolo se pak lépe ovládá), na přední dát aspoň něco).
Nevýhody vozíku: Další váha navíc, o hodně větší odpor vzduchu. I prázdný vozík se hodně pozná, kolo prostě tak rychle nejede. Navíc v rychlých sjezdech hrozí převrácení, ne všude projedeš, celá souprava je delší, občas je problém se někde vytočit, vycouvat atd.)
Nevýhody nosiče: Větší zatížení hlavně zadního kola, to lze vyřešit celoodpruženým kolem (jezdím natěžko i v terénu občas i hodně natvrdo a zadní kolo jsem nikdy necentroval, prostě drží), navíc na silnici to není potřeba řešit. Se stabilitou kola postaveného na stojánek to může být různé: Moje kolo postavené na stojánek prázdné moc nejstojí, s naloženým nosičem drží jak přibité, záleží na poloze, provedení a nastavení stojánku.
do tžohodle tématu nemám moc co mluvit, není to moje krevní skupina (cestování na těžko) ale jak chceš dát na celopéro nosič? jedině na sedlovku a ty mají většinou omezenou nosnost cca 12kg...
Já mám na svým celopéru nosič s nosností 50 kg. Když jedu natěžko, akorát vyměním pružinu za tvrdší.
to pak dostává sedlovka a sedlová trubka pěknej záhul. dělej jak myslíš ale já bych tohle určitě neudělal:-/
Navic, kdo to bude opravovat, az se to potento:-) Ja nevim, ale na dlouhe trasy na tezko je nejlepsi jednoduche kolo, ktere jsem schopnej opravit nekde u vody u ohne, maximalne u nejakeho domorodce v dilne. Vzdycky brecim, kdyz vidim nekoho s celoperem, jak jede na tezko:-)
jasně, lepší je Ukrajina, tam se nemá co pokazit.
Zase extrem...jako vzdy od tebe:-) Neco podobneho jsem cekal, ze odpovis:-)
co se podle tebe může na odpružení pokazit? Myslím, že je to daleko méně náchylné na rozbití než třeba přehazovačka.
Az ti treba na te Ukrajine rachne zadni stavba, tak pak mozna poznas. Ja si na te Ukrajine klidne tu prehazku sundam a povezu se na jeden prevod. A az dorazim do mesta, koupim nejakou a mam vystarano...
jo? A co když se ti přehazka zamotá do drátů a urve ti zadní patku? (stalo se mi)
Pořád nechápu, co se může na odpružení pokazit. Pokud ti odejde tlumič (kdybys měl třeba vzduchovej), pořád tam místo tlumiče můžeš strčit nějakou tyčku a udělat z toho neodpružený kolo.
podle mých zkušeností je odpružené kolo naopak daleko odolnější, šetří se ráfek, náboj, výplet i obutí a nakonec i rám.
A proc Vlasak, Vita, Lucka a Michal, cyklopoustevnik a spousta dalkaru jezdi na pevnem? Kdyby celopero melo tak uzasne vlastnosti pro cestovani, tak proc by se na nem nejezdilo vic???
Ja mam teda na cestovani pevne, najeto nekolik tisic a zadny problem...jen jsem vybiral kvalitni rafky...
Protože když jezdíš převážně po silnicích, tak je odpružené kolo zbytečnost (jak jsem psal už na začátku pro původního tazatele) - já jsem taky dlouho jezdil na neopruženým MTB, s nosičem jen vzadu i dvěma nosiči, na silnicích žádný problém, ale v terénu už jo, kolo bylo při vyšších rychlostech těžko ovladatelné.
Já mám za dva roky najeto mnoho tisíc km i na naloženém odpruženém kole a s odpružením jsem taky nikdy žádný problém neměl (a některá místa bych na neodpruženém kole ani neprojel nebo ne tak rychle nebo by hrozil vážný defekt).
Navíc: nechceš snad tvrdit, že šroubovací šestikolečko je odolnější než kazeta, protože to měli Kneblovi na cestu do Indie (a kolik toho na těch kolech vezli!).
Ja prevazne jezdin po silnicich, polnackach a lesnich cestach. Nikdy jsem po pruzeni behem cesty nezatouzil. Snad jen premyslim o odpruzenem predstavci, protoze je to pro ruce prijemnejsi.
Na cestach nikam nespecham, takze kdyz se naskytne neco nesjizdneho, klidne kolo povedu...zatim se mi to nestalo. Sjel jsem i docela tezky teren s plne nalozenym kolem a bez pera. Nezalezi na tom, ze to s celoperem projedes rychle. Nebo ty snad nekam spechas? Ja ne!
Jinak se snazim kolo vybavit tak, abych pripadne nahradni dily mohl sehnat i v zapadlem krame kdesi v riti sveta.
Nedavno tu psal clovek, co projel svet krizem krazem a jezdil na stare favoritce s puvodnima komponentama. Tomu cloveku nic nechybelo. Opravil si vsechno sam a kdyz ne, tak vzdy neco podobneho sehnal. Co mu chybelo? Nic. Jel poklidne, nespechal a videl vic nez mi dva dohromady:-)
však já vůbec netvrdím, že se na neodpruženým kole nedá jezdit natěžko, nakopak říkám, že jsem taky dlouho jezdil natěžko a neměl jsem s tím podstatný problém, akorát ve členitém terénu, kde by většinu lidí vůbec nenapadlo jezdit na kole, natož na naloženým. Ty ale tvrdíš, že se nedá jezdit na odpruženým, pořád jsem ale neslyšel žádný relevantní argument, proč by tomu tak mělo být. Že hromada lidí jezdí na neodpružených neznamená, že to na odpružených nejde (nebo že je to v něčem horší). Neslyšel jsem o nikom, kdo by jezdil na odpružených a kvůli problémům s pružením přešel na neodpružený. Pokud se někdo bojí odpružení s iracionálních důvodů, je to jeho problém. A jak jsem již několikrát napsal, pro většinu dálkových cest je odpružení skutečně zbytečné. Tvůj příklad se starou favoritkou je stejného druhu, jako můj příklad s ukrajinou, kterýs předtím označil jako extrém. Tak nechápu, o co ti jde:-)
Tak Ti to napíšu já, no ;-)
Celopéro na dlouhé výlety různými zapadlými státy použít jde, někde by se i hodilo... Jenomže člověk par riskuje, že se mu na tom něco rozbije (znáš tu poučku o tom, že čím víc hejblat, tím větší pravděpodobnost závady ;-) a shánět nějaké náhradní díly (např. do tlumiče, nebo ložiska do zadní stavby), natož aby to někdo uměl, a měl čím, spravit někde v nějaké zapadlé díře v Marocké poušti asi bude dost velký problém...
Nikde jsem netvrdil, ze se na celoperu neda jezdit dalkove trasy. Jen jsem psal, ze bych se bal poruch....
Extremem jsem to oznacil, protoze to nebyl normalni nazor. Jen jsi muj prispevek a nazor o jednoduchosti kola na cestach srazil tim, ze jsi hloupe napsal, ze nejlepsi by byla asi kolo ukrajina:-) Takze jsi mi strcil do klavesnice neco, co jsem nenapsal a ani nemyslel...
:-)
to JE normální názor kterej jsem myslel skutečně vážně, ne abych tě nějak zesměšnil, nebuď paranoidní.
Hmm...asi jo. Ty bys na stare Ukrajine po dedeckovi vyrazil do sveta, vid:-)))
Kdybys napsal, ze lepsi je detska trikolka, tak by to vyznelo uplne stejne, protoze na te do sveta asi taky nepojedes:-)
já mám po dědečkovi staré německé kolo Wanderer a na něm bych do světa klidně vyrazil (zvlášť pokud bych jel do nějakých exotických zemí jako Indie či SSSR - a jistě bych tam nebyl jediným cestovatelem s podobným kolem). Akorát dávám přednost rychlosti před snadnou opravitelností a na východ se zatím nechystám.
hlavním důvodem proč hodně cestovatelů jezdí na neodpružených kolech je podle mě silně omezená nabídka odpružených kol, na která lze dát nosič. To ale neznamená, že jsou tato kola horší.
Já bych dodal že odpružené kolo je opticky mnohem lákavější pro zloděje. To je podle mě zásadní hendikep. ;-)
nemám na kole sedlovku a rám je na takovej nosič stavěnej.
máš sedlo přivařený k rámu? pokud se bavíš o ležáku tak je tahle rozmluva zbytečná...
jo, mám ležák Azub. To ale nesouvisí s tím, jestli se na kolo dá nebo nedá připevnit nosič s dostatečnou nosností, na spoustu ležáků se taky nedá dát nosič, stejně tak se najde řada celoodpružených klasických kol, na které se nosič dát dá (že se nedá dát na každé je pravda, kolo, na které se nedá dát nosič bych si ale na turistiku nekupoval).
Asi bys měl příště přesněji formulovat ;-) V současné době stále ještě pro drtivou většinu lidí platí" celoodpružené kolo = MTB full" ;-) Sorry ;-)
já jsem nepsal nic o celoodpruženém MTB. Celoodpružená se dělají i krosová kola např.
celoodpruženej kros? no, možný je všechno ale popíráto myslenku, se kterou se kros dělá. to ale rozebírat nechci. spíš by mě zajmalo jak bys chtěl dát na celopéro (myslím MTB!) jenej nosič než na sedlovku:-o
speciální rám, kterej bude mít vzadu úchyt na speciální nosič (nebo bude nosič přímo součást rámu) není technicky žádnej problém vyrobit. O celoodpružená MTB se nezajímám, ale kdyby něco takového existovalo, vůbec mě to nepřekvapí.
Ty krosy, co jsem viděl, to takhle nějak měly, podrobnosti si nepamatuju.
ahaaa, speciální rám:-O no to sme ale trochu někde jinde.
kde vzadu si představuješ úchyt na speciální nosič. asi nemám dost bujnou fantasii. myslíš někde v oblasti kolem středu? kudy se ale pak protahne zadní stavba?
kdyby něco takovýho existovalo u celoodpružených MTB, dost by mě to přeqapilo...;-)
Ale vzdyt z nas mel jen srandu:-) Bavil se tim:-) Dokazoval tim, ze na lehaci to tak jde. Bohu dik to ma Azub v tomto smeru promakane...
ty seš fakt zabedněnec. To přece nesouvisí s tím, jestli leháč nebo neleháč. Viděl jsem prodávat i klasická krosová kola s nosičem s nosností 50 kg, jistě by se našla i nějaká MTB. Argumentovat tím, že na některá celoodpružená klasická kola se nedá dát nosič a toto zobecnit je stejný, jako kdybys říkal, že autem se nedá nic vozit, protože v F1 není žádnej zavazadlovej prostor.
:-) Ty mi prijdes, ze asi vubec neznas slovo sranda:-))) Pane boze, jukni, ze obcas lide za svejma pismenama udelaji smailika:-))) Clovek se s tebou nechce hadat!!! To ty to furt beres jako suchar a pak lidem navic nadavas:-))
za větou "Dokazoval tim, ze na lehaci to tak jde." žádnýho smajlíka nevidím;-)
Jestli u tebe platí i smajlík před větou, tak se omlouvám;-)
No, tam by asi působil dost ironicky, ne ? Právě touhle větou se Tě Michal snažil naopak zastat...
já se ale ohrazuju právě proti této větě.
Prosim te, tak to nerozebirej...zbytecne si tvoris zluc:-)))) S tebou opravdu nema cenu asi diskutovat, protoze vsechno beres neuveritelne vazne. Jakmile clovek utrousi trosku srandy, ihned jsi vztahovacnej... Dokazes si ze sebe nekdy udelat srandu, nebo jsi stale takhle vaznej?
V tom případě ale nechápu proč... Vdyť Ti právě nahrával na smeč...
mě ale nejde o nějaké smeče ani o to někomu dokazovat, že si musí pořídit ležák, zvlášť ne v diskusi, která se týká vozíků. A celá debata ohledně odpruženosti či neodpruženosti kol vznikla na základě mé poznámky na okraj, která ovšem není pro daný problém (tedy jestli věci do vozíku nebo na nosič) důležitá.
Myslím si, že nosič jde dát na každé kolo; i na jednokolku (jen by se těžko šlapalo).
Celý problém je v tom, že běžné nosiče jsou určeny na tradiční kola. Na jiném místě zde (ale i v jiných diskusích) se píše, že zadní nosič na celoodpruženém kole (nutně) musí měnit charakteristiku pružení. Jenže to nemusí být pravda. Stejně tak, jako přední nosič na odpruženou vidlici je na její pevné části, lze kostruovat i nosič na zadní odpruženou vidlici tak, aby vůbec neovlivňoval pružení. Protože takové nosiče (snad) nikdo běžně nevyrábí, jsou používány jakési nouzové pseudonosiče na sedlovou trubku.
přidělat nosič na odpruženou zadní stavbu je asi jako pevně spojit korbu nákladáku se zadní nápravou, to se na mě nezlob ale to je ujetý...;-)
Je a dost,neb neodpružená hmota má být co nejnižší.
přesně. proto sem zavrhnul na fulíka rohloff. počkám si pár let až vývoj pokročí a začnou se dělat převodovky v oblasti středu jako dneska na sjezdovejch speciálech8-) no ještě jedna maločkost o tom rozhodla a to ta, že nemám zbytečnejch 30k;o)))
Tak ja se zkusim zase zopakovat :) 32000 od cetelemu na 8 mesicu = navyseni 2000kc. Behem 5 dni to mas na ucte.
A jeste drobnost. Za par dni platim posledni splatku za Canyona a to mi uz pres 9000km slouzi :) To za navyseni 2000 stoji.
Ja mam takovej pocit, ze kdyz jsem tenkrat splacel moje kolo, tak jsem to mel bez navyseni. Ale musel jsem to splatit do 5 mesicu. Tusim, ze to byl taky Cetelem... uz si nepamatuju. A mozna uz se to mohlo zmenit.
Nebylo by foto ? Ať se tu moc nedohadujeme...
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006...
fotka z té 1000 km cesty, co jsem psal. Kromě těchto brašen se dají dát ještě další brašny doprostřed a na přední kolo.
A předtím jsem jezdil na neodpruženým MTB s nosičem vpředu i vzadu, po silnici není problém, po ostřejší jízdě v terénu jsem musel centrovat (ale neměl jsem nějaké extra kvalitní ráfky ani výplet).
Doprostred? To si nějak nedovedu představit kam přesně. Nebyla by náhodou fotka s takovými brašnami?
třeba takto:
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006...
jo tak, já to čekal někde víc ve předu pod sedačkou. díky
určitě by se dal kromě tohoto dát ještě nosič mezi kola (potkal jsem onehdy takto konstruované lehokolo náhodou ve Vídni, byl to "speciál" do města, mělo to právě nosič dole mezi kolama, vypadalo to jako koloběžka se šlapací nástavbou).
taky mám celopéro. Azub 4 a taky s ním jezdím s brašnama. Není v tom žádný problém ani v lehčím terénu (tím nemyslím širokou udusanou lesní cestu, to nepovažuju za terén) a nikdy se mi nic nepos..lo. Dráty, rávky, tlumiče všechno drží v pohodě (letošní dovolená natěžko byla přes tisíc kilometrů) Nijak to kolo nešetřím, mám ho čtyři roky a měnil jsem akorát špalky, jednou pláště a v neděli brzdový lanka a bovdeny. Jo a vlastně ještě jednou brzdovou páčku, kterou jsem ubrousil o asfalt, když jsem to naloženej položil v rychlosti přes 50km/h.
ALe je pravda, že jestli někde přerazím rám, tak se mi bude hodně blbě schánět náhradní, ale považuju něco podobnýho fakt za hodně nepravděpodobný :o) Rozhodně si kvůli té možnosti nebudu pořizovat na delší cesty něco tak nepohodlnýho jako je "klasický" kolo.
Zakladni dotaz, at se tu zase nekousem jako psi...co mas za kolo?:-)
Author Zenith
najel jsem hodně s vozíkem i natěžko. Všechno akorát s FS (pro neznalé- front suspension). Vozík má velký valivý odpor- kolo je "líné", špatně se rozjíždí a žere to mnohem víc energie, než když máš vybavení na nosiči. S vozíkem je problém i kvůli velké ploše (vzduchový odpor) a ve chvíli, kdy začne foukat silný vítr, je to na scípnutí.
Myslím, že to tu ještě nezaznělo: jestli jedeš sám a v letní půlce roku, pak naprosto jistě brašny, ne vozík. Ale jestli s sebou náhodou bereš 2 a více dětí (i s vlastními koly), bez vozíku se asi neobejdeš - věcí budeš mít nejmíň čtyřnásobek a skoro všechno vezeš ty :-)))
Vždycky jsem jezdil natěžko. Jen si postupně pořizuji čím dál větší traktor kvůli průchodnosti terénem. A taky už vozím polovinu věcí co na začátku (jídlo je u nás tak svinsky drahé že už to nikde není o moc horší).
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
Nalehko.Tím spíš, když jedeš po silnici. Kde vede silnice jsou lidi a od nich dostaneš jídlo i spaní.