Zdravim, chcel by som sa poradit s niekym, kto by sa mohol vyznat v problematike napajania svetla.
Uvazujem o prednom svetle, ktore by som chcel postavit na baze halogenovej ziarovky, rozmyslal som nad ziarovkou typu H4 pre auta na 12 V ktora ma vykon 80W, ale autobateriu tahat na bicykli nechcem, celkom by postacovalo, ak by napajanie vydrzalo tak pol hodinu az hodinu.Viem, ze existuju dobijacie akumalotory, zvacsa su to zalozne zdroje, ktore nemaju tolko amper hodin kolko ma autobateria ale su omnoho mensie a stoja tak okolo 600 Kč, priblizne, napriklad toto http://www.sweb.cz/bikeriders/halogen/index.html Baterie 12V/4,5Ah (89x70x106mm, 1,65kg) -384Kč utiahlo by to na taku hodinku 80W ziarovku patriacu do autoreflektoru? Nemozete poradit dake prepocty alebo akoby to slo poriesit? Kolko by teoreticky utiahla napriklad konkretne tato bateria? Vdaka
Vypocty jsou vcelku jednoduche, alespon pri stejnosmernem napajeni
P [W] = U [V] * I [A]
neboli vykon (prikon) je roven soucinu napeti a proudu.
Takze mas-li zarovku s prikonem 80 W, tak pri napeti 12 V si ta zarovka vezme cca 80 / 12 Amper. To je 6,7 A. Baterie 12V/4,5 Ah je (teoreticky) shopna dodavat proud 1 Amper po dobu 4,5 hodiny. Pri 12 Voltech, samozrejme. Nebo taky proud 4,5 A po dobu jedne hodiny / 12 V. Takze ta zarovka by z toho mela svitit 4,5 / 6,7 = 0,67 hodiny a to je priblizne 40 minut. Ale velmi pravdepodobne tomu tak nebude, protoze pri tak velkem vybijecim proudu akumulatory ani nahodou nedosahuji sve jmenovite kapacity. Takze bude svitit dejme tomu 30 minut. Pritom existuje realne riziko zniceni akumulatoru,ktery nemusi byt na takovy proud (tech 6,7 amper) dimenzovan.
Nadto si myslim, ze 80 W na kolo je nesmysl. Provedl jsem na toto tema nekolik pokusu a nakonec vyrobil svetlo s 20 W halogenem. Jsem ochoten uznat, ze 35 W by bylo fakt bomba, ale i tech 20 W bohate staci i pro sjezdy v lese. 80 W je imho plytvani energii a materialem.
A na webu mam o tom clanek...
http://www.kandrac.net/bike/technika/osvetleni.php
Diky za rady, no takze si myskis, ze ten 20W staci?Tak potom fajn, ale nebola by to pecka s 80W halogenom?Inak ako je to s otrasom baterii pri jazde a vplyvom otrasov na ich zivotnost?A inak asi aj ziarovke to nerobi celkom dobre ked sa natriasa,nie?Pouzivas dake specialne veci proti otrasom ci su to bezne baterie a ziarovky?Je potreba dakej specialne kabelaze?Alebo klasicky medeny kabel co najtensii aby bol maly odpor?9Inak je to celkom fajnta tvoja vecicka, pekne to svieti :-)
A co chlazení? Auto jede předejenom rychleji.
Nie autoreflektor ale reflektor so ziarovkou do autoreflektora.
Ohladom chladenia, myslim,ze take silne svetlo by sa vyuzilo iba pri dakom zjazde v noci, napriklad po asfaltke v noci dole kopcom, pri 60-70 kmúh je zapotreby vidiet jasne a daleko dopredu a myslim,ze taka rychlost by uz aj uchladila taku vecicku.Opakujem vsak,ze sa jedna o stavbu maleho reflektoru nie reflektor z auta!!! a Nepatrim medzi takych, co chcu so sebou vliect autobaterie ani ziaden vozicky s minielktrarnou, proste daco kompaktne a myslim ze taky daky mensi akumulator do 1,5 kg co sa zmesti do zadne brasne nieje zas az taky neprijatelny.
Aha. Ale zase čím menší reflektor, tím se víc bude zahřívat. V malém reflektoru bude také ta 80 W šíleně ostrá pro protijedoucí auta.
Chtěl jsem si postavit světlo 20 W+50 W IRC halogen od Osramu. Malé paraboly, pro osvětlování interiérů. Ta 50 W dost hřeje. I ta 20 W je strašně ostrá pro protijedoucí vozidla. Plocha reflektoru je necelých 14 cm^2. Ta 20 W má 500 lm, tj. cca 36 lm/cm^2. Je to ostré dost a když se to hodně sklopí k zemi, tak to už asi zase nemá cenu tak mít takovou žárovku a použít spíš slabší.
Něco se ná nalázt zde: http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=2894...
Zítra mám bohužel zkoušku, tak teď nemám moc čas, ale zítra snad odpovím lépe :-)
Odhaduju to, že aby ti to vydrželo půl hodiny svítit, tak bys potřeboval aku o kapacitě něco kolem 12Ah. Jinak musíš si koupit gelový akumulátor- funguje na stejném principu jako autobaterie, akurát má místo kyseliny speciální gel, tudíž je imunní vůči otřesům a funguje v jakékoli poloze.
Co se týče kabeláže, tak nepotřebuješ nic speciálního, stačí nějaký lanko na proud okolo 6A. Ale rozhodně tam neplatí, to co jsi napsal-...co najtensii aby bol maly odpor... -je to přímo naopak, čím větší proudový zatížení vodiče, tím větší potřebuješ průřez.
Ale stejně, 80W světlo na kolo je zbytečně moc velkej výkon.
Na půlhodiny svitu by teoreticky stačil 3,3 Ah aku, jenže ten by se vybil do úplna. Tak 5 Ah by to měl vzvádnout. Těch 12 už je i s velikou rezervou.
Ano, stačil by pouze teoreticky. Nejlepší by bylo najít vybíjecí charakteristiku daného akumulátoru, ale obecně je to tak, že při takto relativně velké zátěži by na akumulátoru o tak nízké kapacitě celkem hodně pokleslo napětí- dejme tomu po 15min. provozu by žárovka mohla svítit už jen polovičním jasem. Právě proto jsem navrhoval něco okolo těch 12Ah- bude tam ještě mírná časová rezerva a nestane se to, že po 20 minutách bude žárovka svítit už jen slybým jasem.
Aha, jo takhle.
Vdaka za rady, precital som si ten clanok, zda sa to byt dost dobre, len by som sa popytal na niekolko veci, ktore su tam neni uvedene.
1:Aky akumulator bol pouzity?Myslim znacka a typove oznacenie a kde bol kupeny.Bol aj s dobijackou alebo sa dobija klasickou dpbijackou na autobaterie?Presne oznacenia a kde to bolo kupene poprosim.
2.A potom tam bolo spomenute daco s poistkami,je to potrebne?
3.A napokon dake podrobnosti o uchyteni kablov a konektorov a bateriu, vdaka za rady este raz :-)
Akumulator to byl oloveny, gelovy, koupeny v GM (asi) . 12 V a myslim 7 nebo 8 Ah - ted se mi ho nechce vytahovat z obalu. V katalogu GM je jich hafo, nebo pouzij google, presne typove oznaceni najdes. Maji je casto i jinde nez jen v prodejnach pro elektroniky a kutily. Pouzivaji se treba v UPS apod.
Nabijim ho tim co mam zrovna po ruce - v praci stabilizovanym zdrojem s nastavitelnym proudem a napetim, na doma jsem si postavil takovou mensi jednoucelovou nabijecku. Spise to je ale nouzovka, nabijim tim vyjimecne. Akumulator staci pri nabiti v praci na cestu domu i zpet do rachoty.
Jestli jsou pojistky potrebne? No pri provozu, dokud je vsechno OK je vlastne nepotrebujes. Dal jsem tam normalni pojistku v pouzdre na kabel, 3 Ampery, myslim.Kabelaz je v obalu akumulatoru zajistena tak aby ji (normalni silou) neslo vyskubnout, konektory a kabely vedene po ramu ke svetlu jsou prichycene suchacem.
Jeden krát od akumulátoru přerušit tou pojistkou. Když dojde ke zkratu, tak se přepálí pojistka. Kdyby tam nebyla, tak to odnese asi akumulátor a možná by i od něj nebo od drátů mohlo něco chytit. Jestli ta žárovka bude odebírat necelých 7 A, tak ta pojistka mi mělo být o něco větší.
Jinak pak by mě docela zajímalo, jak to bude svítit a jak se s tím z kopce bude moct jet, tak dej prosím vědět :-)
Oprava: Jeden drát
http://www.gme.cz/index.php?action=detail&...
A k comu je tolko vyvodov na akumulatore?nema tam byt len + a - ?kto sa ma v tom vysomarit?A prosim odpovedat na moje otazocky v predoslom prispevku prosim ak bude cas :)
Vse jiz bylo receno... Ale tak trochu premyslim, jestli ma Tvuj pokus o stavbu sanci na uspech. Prece jenom, to s tim kabelem (tloustka / odpor) jsi ponekud prehnal :-))) No, vidis, ze i ostatni pokladaji tech 80 W za zbytecny prepych. Mozna ti pomuze kdyz si vezmes kus dratu a nejake halogenove bodovky do stropnich svitidel a nekde za mestem to pripojis na akumulator od auta. Hned uvidis jak to sviti, ja jsem prvni poznatky ziskal prave takto.
Ale zase na druhou stranu,mít tam tu 80 W a pak eště něco slabšího by zas nebylo tak špatný. A ta baterie? Pokavaď by to bylo jen a jen na sjezd třeba tou 70 km/h, tak na 1/2 hodiny v takovémhle tempu se stejně tak dlouhej kopec by se hledal těžko. Kdyby to bylo jen na pár minut v prudkém sjezdu, tak bych ten aku zas tak moc neřešil, jestli by tedy nějaký menší vydržel těch skoro 7 A. Ale těch 80 W se mi i tak zná dost, když jsem zkoušel tu 50 W, tak bylo viděl hodně daleko i do stran, ikdyž jako ve dne to asi nebude nikdy vidět. Ale 80 W je 80 W :-)) Kolik má ta osumdesátka lumenů vlastně?
Tohle proveditelné je, si myslím. Ale ne s gelovým olověným akumulátorem. Ty mají tu vlastnost, že při vybíjení proudem rovným kapacitě vydrží asi 20 minut. Potom nejsou ještě vybité, ale už prostě nedají takový proud. Znáte to - přijdete k autu, světla ještě svítí, ale už nenastartujete. Takže tohle bych zavrhl, protože by se muselo tahat mnohem víc, než je potřeba.
Řešením je baterie z článků NiMh (nebo starší NiCd) pro modeláře nebo pro aku nářadí. Stojí třeba pětkrát víc, ale dají potřebný proud až do konce a tudíž stačí menší kapacita. Někdy se zadaří koupit za cenu akumulátoru celou akuvrtačku i s rychlonabíječkou. A to je ideální řešení - používat akupack potom alternativně i na kole.
Co se týká samotného světla, nic nebastlit, když se to prodává hotové. Přední mlhovka na auto - to je to, co potřebujeme. Má přesně tu vyzařovací charakteristiku, kterou od toho chceme a i další vlastnosti, které jen tak nevymyslíme - vodotěsnost (někdy), otřesuvzdornost a odolnost proti teplotě. H3 55W myslím úplně stačí. Jenom vymyslet uchycení na řídítka. Být bikerem, tak si tohle pořídím.
Kdyz jsem tvoril svoje svetlo, uvazoval jsem i o te mlhovce. Jedine co mi vadilo, ze zarovky H3 na mensi vykon proste nejsou. A zivit 555 w se mi nechtelo. Jinak mas pravdu, je to nejlepsi reseni.
A co světla pro denní svícení, je to prakticky to samé co mlhovky, jenom je tam 20W žárovka.
Nevim presne co mas na mysli....
Třeba tohle
http://www.skodaoctavia.cz/Exteriernavody...
Ta ovalna svetla maji dokonce jen 6W.
http://www.evv.cz/zbozi.php?co=detail&kod...
tady je prodávají. Nic levnýho to ale není.
Zdravím, taky jsem se rozhodl pro upgrade mé svítilny na kolo... V principu souhlasím s Radkem, až na to, že mlhovka není až tak ideální. Optika mlhovky (stejně jako světla pro denní svícení - dnes už stejně asi jenom v LED provedení) světelnej tok rovnoměrně rozptiluje do všech stran, takže tolik světla kolik máš vedle sebe máš teoreticky i před sebou a měl bych i obavy z teploty. Naproti tomu protijedoucí auta bezpečně uvidí tebe a to z širokého úhlu aniž by byla oslněna. Toť poslání mlhovky. My potřebujeme plnohodnotný přední reflektor na motocykl, homologovaný pro...blablabla...na potkávací a případně dálková světla. Na netu se jich dá sehnat spousta od klasických kulatých přes eliptická po různé skvosty nebo i dělené na levé a pravé, homologované i ty ostatní.
Například já jsem se rozhodl pro tento kousek http://www.motobikers.cz/detail/univerzalni... . Žárovky hodlám použít H3 6V 55W a H3 6V 25W. Na běžné svícení je těch 25W, při nutnosti přepnu na 55W, svícení 25W + 55W spíš jen jako probliknutí na protijedoucí řidiče co se jim nebude chtít ztlumit dálkáče. Jako akumulátor jsem přemýšlel nad halogenovou svítilnou 6V, 55W, 4,5Ah za přijatelných 450,- i s nabíječkou. Takže nemusím řešit vybíjecí proud a navíc mám výrobcem stanovenou nějakou dobu svícení. Myslím že ani s tou váhou to nebude tak hrozný i když je to Pb (což mi lichotí) a některé svítilny jsou ve vodotěsném provedení což by při troše zručnosti a opatrnosti umožňovalo přichytit akumulátor pod sedačku přímo, tedy bez brašny a s účinným chlazením (v zimě nevím, protože některé typy aku nemají velké mrazy rády. To by mohl vědět Smaja, přede mnou má suprovej příspěvek ohledně typů aku) Teď jen vymyslet jakým způsobem to dobíjet za jízdy. V principu by to nemělo akumulátoru vadit - pokud se nemýlím, auta se také dobíjí za současného vybíjení. Moje představa je jednoduché dynamo (ano, to zastaralé, nepěkné, nemoderní, co navíc dře pláště - nedávno jsem si na broučka pořídil silniční Campy za velkej peníz a nehodlám je měnit do konce života) + nějakej el. obvod kterej to co já vyrobím přemění na to co potřebuje akumulátor - už se v elektronice začínám orientovat, že :) - to asi raději nechám na nějakém specialistovy, jako že na zakázku. Nebo se ještě optám na netu, uvidíme. No a nakonec ta pojistka.
Sitce nejsem elektrikář, ale snad by to jako prakticky mohlo fungovat... Dyštak díky za připomínky.
80W na bike je blbost ... sam som pouzival 20W+20W ... osram ziarovky s 10 a s 36 stupnovym vyzarovanim ... je to super ale ked sa to pouzije sucasne je to likvidacia baterie ... 12V oloveny akumulator 3.4Ah to vydrzi zivit tak pol hodiny ... riesenie je urcite NIMH (napriklad dnes stoja 4ks AA 2500mAh v lidli 99sk) ... drziak na 10ks sa predava v gme.sk a rozmerovo je to tak 3x mensie ako oloveny akumulator ... no a ten halogen treba nahradit LED ... bud luxeon alebo jednoduchsie riesenie, kupit hotovu ziarovku na 12V so 48LED, spotrebou iba 2.3W a vykonom asi ako 20W halogen ... http://pozri mmm.ic.cz/svetlo
pozri http://mmm.ic.cz/svetlo
Tak nějak, dneska už jedině nějakou pořádnou LED...
Nedávno jsem někde zahlédl nové Cree LEDky, při odběru 3.8W dávají až 240lm !!! A venku za to chtějí jen $7 !!!
Tady jsou stránky výrobce http://www.cree.com/products/xlamp7090_xre.asp
no za chvilu hladania na internete som nasiel aj hotove riesenia s cree ledkami ... napriklad http://www.rothsware.cz/web/elim/index.php?name...
12V model s paticou MR16 a s 3x 1W cree stoji 1300kc bez dph ... to by ma teda zaujimalo ci to svieti lepsie ako mojich 48 led ...
To si nejsem moc jistý... Ono se to svým světelným tokem ani neblíží obyčejnému 1W Luxeonu, a to jsou tam ty čipy dokonce 3...
tak tam bude este starsi model cree led ...
Ééééé, oprava... 1W Luxeon má menší, ale na to, že ty Cree tam jsou 3, tak nesvítí nic extra.
Ikdyž tedy moc nechápu ten jejich popis... Na té stránce je psáno 170lm, ale v PDFku je 70lm. To je celkový nebo pro jednu diodu ???
no je to jedno ... pockame ci na tuto led ... http://www.dobreblogy.cz/cree-prekrocilo...
Nojo, ale 4A ;-( Čím to chceš živit aby to nějakou dobu vydrželo svítit ? 2.2-2.5Ah zapouzdřený akumulátor váží kolem 1kg... To jsem ještě ochoten na kolo pověsit, ale víc už fakt ne...
myslis oloveny akumulator ??? ... to snad nechces vozit ... v sucasnosti uz iba NIMH packy ... teraz vozim 10x 2500mAh a nie je to problem ... ale ta cree led bude napajana max 6V, cize pri tom napati a rovnakom pocte AA akumulatorov by som mal kapacitu asi 5Ah ... je to uplne v pohode na silne svietenie v kritickym miestach ... inak staci polovicny alebo tretinovy svetelny vykon ...
jo to sa da vlastne prepocitat .... 1050lm pri ucinnosti 72lm/W dava prikon 14.5W a z toho vyjde napatie 3.6V pri prude 4A ... 6ks AA akumulatorov v seriovo paralelnom zapojeni musi stacit ...
S regulací by to bylo dobrý. Ty 4 A by tam tekly jen při prudkém sjezdu.
Ikdyž mě osobně se regulace protivý. Spíš bych chtěl něco s třeba 5 ledkama. Ta prostřední by byla silná s úzkým kuželem a namířená do dálky. Ty ostatní ledky by postupně byly s menším světelným tokem, větším úhlem vyzařování a namířené na tolik do dálky. Postupně aby šly spínat od krajním, až při prudkém sjezdu po tu prostřední. Ale ty přechody jednotlivých světelných paprsků na silnici by asi nebyly úplně dobré.
slusne parametre ma aj led ziarovka od osramu ... 3led dokopy 4.5W, uhol 15stupnov ... to vyzera na vyborne parametre ... ale ta cena =3000kc ...
http://www.e-light.cz/catalogue/print.php?item... modul s 3ks svítivých diod, bílá, 9-14V, 15°, 4,5W, 6000K, d=50mm, h=41mm&pdf=true
no moja 48LED ziarovka tiez nebola lacna ... 549sk na www.elbea.sk ... conrad take predava za asi 800kc a to uz sa mi zdalo velmi vela ... tych 500sk je take moje psychicke maximum ...
Tady trochu jiné info http://www.fotonmag.cz/vyrobci-led/cree-xlamp...
Těch $7 bylo na nějakém jiném e-shopu, takže proto se cena tolik liší...
http://www.conrad.cz/led38-zarovka-12v-gu53-bila+dp90698/
nebo něco s ochranným sklem
http://www.tipa.eu/cz/produkt/04110042-zarovka...|12vac14vdc-bila16000mcd/
nebo
http://www.tipa.eu/cz/produkt/04110027-zarovka...|12vac14vdc-bila16000mcd/
nebo
http://www.tipa.eu/cz/produkt/04110091-zarovka...|12vac14vdc-bila-3w/
no len ta posledna moznost ma zmysel ... 3W led, keby to bola cree, mohlo by to pekne svietit ... inak vsetko bude svetit (vyrazne) menej ako 20W halogen ...
aj ked conrad uz znizil ceny, stale je to u neho drahe ... ja som kupil 48led verziu na www.elbea.sk za 549sk ... napriek poctu led je to stale max 15W halogen ...
No, ta poslední, ikdyž to má být 3W, tak má svítivost jako 1W Luxeon, docela slabota...
no ved to ... luxeon to asi nie je a uz vobec nie cree ...
ja som najnovsie nasiel firmu lightech, ktora sa tvari, ze ponuka cree ziarovky ... maju 3x1W cree led, 12V, MR16, 165lm za 833sk s dph ... alebo 1x3W cree led, 120lm za 595sk ... akurat sa divim, ze 3W led podava nizsi vykon ako 3x 1W led ... bohuzial maju iba s 30 alebo 60 stupnovym uhlom, co je asi zbytocne vela na bike ...
http://www.lightech.sk/upload/ftp_client/CENNIK...
tak som sa stal majitelom ziarovky s 3x 1W cree led, 165lm ... pojdem ju vecer vyskusat, uvidim ci to za tu cenu stalo ...
tak po dnesnom nocnom teste musim povedat ze to svieti velmi slusne, konecne sa to zacina podobat na ten halogen ... tato nova ziarovka svieti asi 2x viac ako ta stara, dokonca ma vacsi uhol (30st oproti 15st) a na intenzive svetla jej to neubera ...
rozhodne ju doporucujem na vyskusanie ...
Zapomente na zarovky i na 5mm kedky. Pro opravdu silne svetlo si kupte vybojkovou (HID) lampu u firmy: http://www.bumm.de/
za pouhych asi 10000 Kc. Komu je to moc, tak at radeji zkusi pouzit LEDky P4 od firmy SSC,
ktere lze i s optikou koupit u
http://www.official.cz
O napajeni se postara dynamo v nabe a lion baterie.
PJ
Jestli ten tunel a výkony světel odpovídají skutečnosti, tak je to supr pro porovnání svítivosti světel...
co říkáte na tohle? Na kolo (přilbu) to půjde připevnit snadno a dá se to použít i jinde a jinak. Hodně se mi líbí funkce strobo- při 215lumenech (případně 180) to musí být strašně jedovaté.
Cohle? Nezapomnel jsi vlozit nejaky ten odkaz? :-) No, jestli jo, tak ani nevis jakou jsi mi udelal radost (Tim, ze i matfyzakum se asi obcas povede odeslat postu bez prilohy :-)))))))
omg: https://www.kronium.cz/index.php?act=viewCat...
tady je to přimontované na kole: http://www.ruscelli.com/biking_fenix.htm
ja mam svetiel vela, beriem si take ako si myslim, ze budem potrebovat a ako dlho budem vonku jazdit ... halogeny som uz zahodil a zostal som iba pri led a nestazujem sa ... a stalo to par korun ...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/forum...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/forum...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/forum...
Zdravim, 2 otazky by som mal. Skusali ste niekto, ake napatie znesie halogenova ziarovka MR16 12V, 20W? (Pojmom znesie myslim ze nezhori hned, ale odsluzi aspon tak 100 hodin..) Podla vyrobcu 13.9V, co je nic moc cislo, ak to chcem napajat z nabijatelnych AA bateriek. 10x1.2 mi pride ako mrhanie svetlom, 11x1.2 sa blbo nabija v nabijackach no a 12x1.2 je uz asi moc. A to ma privadza k druhej otazke, skutocne je tam 1.2V na baterke, ak je cerstvo do plna nabita? Nemam voltmeter, nemohli by ste to prosim niekto zmerat? Vdaka!
10xAA je idealny zdroj pre halogen, urcite lepsi ako oloveny akumulator ... cerstvo nabite davaju asi 13.2V, ku koncu asi 11V ... oloveny akumulator mi hned daval 12V a v strede kapacity asi 11V a ku koncu klesal na menej ako 10V ...
na 10xAA sa predava priamo drziak v gme ...
A este jeden prispevok, nejak sa mi nechce spat.. Svetlo mam uz postavene, halogen MR16, 12V, 20W, 24 stupnov rozptyl. Povedal by som, ze sa to da zvladnut celkom elegantne, ziadna pajkovacka, bruska a podobne, otvarak na konzervy bol asi najsofistikovanejsi nastroj k tomu potrebny. A dazdu sa tiez bat nemusim. Par rad/postrehov pre ostatnych stavbarov: Male konzervy od rajcinoveho pretlaku maju zaujimavy priemer vzhladom k spominanemu reflektoru, su dostatocne pevne a v dvoch dlzkach! Pixla od 50ks orbit zuvaciek je dokonala obimka pre dany reflektor, staci v polovici rozrezat, na spodu spravit obdlznikovu dieru, do ktorej sa reflektor zacvakne (patica GU 5,3) a vnutro vylozit hlinikovym pasom z plechovky. A bonus, tato obimka vyborne pasuje do tej konzervy! :) Takze ostava len na nej prerazit dieru na vypinac (kolebka, ktora sa da uplne prelepit izolacnou paskou, aby dnu nesla voda), vzadu dieru na kabel, vsetko pospajat cokoladami a poriadne oblepit paskou. Zdroj: Opet plechovka a par drobnosti. Tuniak konkretne.. :) Pointa je, ze sa do nej musia zmestit 2-3 plastove puzdra na 4 AA akumulatory. Puzdra samozrejme s tou koncovkou, co je na 9V bateriach, aby sa dali odpojit, vybrat a pohodlne pripojit a vlozit dnu. Na tu otvorenu cast plechovky potrebujeme najst malu plastovu nadobu na potraviny s vieckom, z ktorej vykrojime dno a nasadime na plechovku. Po zatvoreni sa dnu nedostane voda a hlavne, da sa to otvorit bez potreby znicit to! Ja som mal iba stvorcovu z nejakej sady, co ale vobec nevadilo, pretoze tvar plechovky som zlahka prisposobil stvorcu aj koli tym puzdram na baterie. Nakoniec stacilo na dne plechovky v strede prerazit dieru, aby sla upevnit sroubom na miesto zadneho stojanu na flasu, spravit dieru na dvojlinkovy kabel, ktory sa prepojil troma koncovkami na 9V baterky (vsetko prepajanie malymi cokoladami a na dno plechovky s nimi), pripadne este nejaku tu poistku, ktoru som si zabudol kupit, keby nahodou doslo k skratu. Predsa tie baterky budu asi najvacsia investicia.. Opet vsetko vodovzdorne oblepit paskou a je to. Posledna rada/skusenost, VYVARUJTE SA TESCO BATERKAM!!! Ja som si kupil 8 za 44kc v dobrej viere, ze to vydrzi aspon 3 minuty na vyskusanie, kym to postavim. Omyl, oni boli vsetky vybite hned od zaciatku a ja som akurat nariekal, ako slabo a zlto mi to svieti, kym som prisiel na to, com to je. :) Takze na zaver akurat kupit 3x nabijacku so 4ks AA 2500mAh clankami k tomu, kazdu za 250kc. Vysledok je lahke svetlo, ktore ma teplu farbu (a teda to zlte a cervene listie co sa vala v lese bude vidno), za menej nez tisicku. Aha, este som zabudol, ako to svetlo uchytit. No ja som si pozical plechovu obimku s utahovacim sroubom (neviem ako sa to vola), cim sa upevnuje odtokova hadica z pracky k syfonu. A to som prevliekol cez zadnu hranu tej plechovky od pretlaku, nastavil svetlo do spravnej polohy a prisrouboval. Asi budu aj lepsie sposoby, ale nic ine som nemal po ruke. Vyskusane v praxi to este nemam, musim pockat, kym pridu tie baterky a nabijacky. Dnesny den bolo aj super pocasie a keby sli tie tesco baterky aspon chvilu..
na halogen nepotrebujes plechovku, staci plastova vodoinstalacna rura, presne pasuje na MR16 aj s tesneniami ... typ z hornbachu sa urcite neroztavi ani vo vnutri, vonku na biku urcite nie ...
ja pouzivam baterie z lidlu, 4x2500mAh stalo 99sk, plus jednu rychlo nabijacku, za 45minut mam baterie znovu nabite ...
a inak halogen som uz zahodil, vykon sice super ale spotreba nehorazna, a presiel som na led verzie ... vydrzi to svietit asi 10hodin a svieti to dostatocne ...
http://mmm.ic.cz/svetlo
ano, na tvoje fotky a asi aj par riadkov som uz urcite narazil a boli inspiraciou. O tych baterkach z lidlu som uz tusim tiez cital, nevies, maju ich este? A ziju aj po niekolko nabitiach, predsa ta cena a ta rychlost nabijania co si pisal.. Posledna otazka, kde a za kolko sa da zohnat ta rychlonabijacka, ktorou to nabijas? (kludne aj pomalsia) Vdaka za odpoved! (ak by si mal moznost reagovat, tak prosim co najskor, stale mam este moznost zrusit tie baterky, co som si objednal ja) Este raz dik!
Ty baterie Lídl mívá tak asi 1x ročně. Já dřív užíval "malé buřty" a skáply po čtyřech nebo pěti letech.
Nabíjecí články 2400mAh 4ks AA prodává teď Plus za 129,- české měny ...
;-D
Ceska mena vyhovuje.. :) A cim to nabijem v takom mnozstve? (10-12ks) Mam tu adapter k pokazenemu adsl modemu, na ktorom pisu: output: 15V 1A. Pripnut to k tomu v serii na 3 hodky?
tak v pluse su beznadejne vypredane, ani stopa po nich :-/
mam rychlonabijacku camelion ... http://www.agem.sk/?cmd=tovar_detail&...
pouzivam aj baterie camelion 2700 ... aj ked sa ma niekto snazil presvedcit ze napriklad sanyo je uplne ina trieda tak si to nemyslim ... nabijacka aj baterie camelion (akoze uplny low-end) mi uz dobre sluzia asi 2 roky ... lidl baterie som nabijal asi 10x ... ono to nemusim nabijat po kazdej jazde, tak dlho po nociach nechodim ...
a ta nabijacka vie nabijat aj pomalym rezimom (asi 400mA) ked ma otvorene dvierka a netoci sa ventilator ... a hlavne nabija kazdu bateriu zvlast a nie po dvojiciach ...
Jak pises o baterkach z tesca tak to pravdepodobne byly nenabijeci naky zinko neco... je nekolik typu. Tyhle baterie maj malej vybijeci proud takze to nedokazalo uzivit 20W protoze to nebylo schopny dat tolik proudu. Vybity ale asi nebyly, to je proste vlastnost tech baterii.
Ni-Mh baterie maj sice krasnou kapacitu, ale vybijeci proud maj taky docela malej, ale urcite lepsi nez ty nenabijeci TESCO baterie. Takze i u tech bych si nejdriv zjistil jestli to to svetlo uzivi.
Ni-Cd baterie sice nemaj tak velky kapacity jako Ni-Mh, ale za to maj veliky vybijeci proudy, proto se taky pouzivaj v aku vrtackach a podobne, protoze ty potrebujou velky proudy na ty motory a to by Ni-Mh nedokazala dat.
Pb aneb oloveny akumulatory maj asi nejvetsi kapacity a nejvestsi vybijeci proudy s celkem slusnou velikosti, jenom sou dost tezky protoze v nich je olovo. Proto se taky pouzivaj v aute kde starter bere stovky amper...
Zdravím, taky jsem se rozhodl pro upgrade mé svítilny na kolo... V principu souhlasím s Radkem - příspěvek asi někde uprostřed, až na to, že mlhovka není až tak ideální. Optika mlhovky (stejně jako světla pro denní svícení - dnes už stejně asi jenom v LED provedení) světelnej tok rovnoměrně rozptiluje do všech stran, takže tolik světla kolik máš vedle sebe máš teoreticky i před sebou a měl bych i obavy z teploty. Naproti tomu protijedoucí auta bezpečně uvidí tebe a to z širokého úhlu aniž by byla oslněna. Toť poslání mlhovky. My potřebujeme plnohodnotný přední reflektor na motocykl, homologovaný pro...blablabla...na potkávací a případně dálková světla. Na netu se jich dá sehnat spousta od klasických kulatých přes eliptická po různé skvosty nebo i dělené na levé a pravé, homologované i ty ostatní.
Například já jsem se rozhodl pro tento kousek http://www.motobikers.cz/detail/univerzalni... . Žárovky hodlám použít H3 6V 55W a H3 6V 25W. Na běžné svícení je těch 25W, při nutnosti přepnu na 55W, svícení 25W + 55W spíš jen jako probliknutí na protijedoucí řidiče co se jim nebude chtít ztlumit dálkáče. Jako akumulátor jsem přemýšlel nad halogenovou svítilnou 6V, 55W, 4,5Ah za přijatelných 450,- i s nabíječkou. Takže nemusím řešit vybíjecí proud a navíc mám výrobcem stanovenou nějakou dobu svícení. Myslím že ani s tou váhou to nebude tak hrozný i když je to Pb (což mi lichotí) a některé svítilny jsou ve vodotěsném provedení což by při troše zručnosti a opatrnosti umožňovalo přichytit akumulátor pod sedačku přímo, tedy bez brašny a s účinným chlazením (v zimě nevím, protože některé typy aku nemají velké mrazy rády. To by mohl vědět Smaja, přede mnou má suprovej příspěvek ohledně typů aku) Teď jen vymyslet jakým způsobem to dobíjet za jízdy. V principu by to nemělo akumulátoru vadit - pokud se nemýlím, auta se také dobíjí za současného vybíjení. Moje představa je jednoduché dynamo (ano, to zastaralé, nepěkné, nemoderní, co navíc dře pláště - nedávno jsem si na broučka pořídil silniční Campy za velkej peníz a nehodlám je měnit do konce života) + nějakej el. obvod kterej to co já vyrobím přemění na to co potřebuje akumulátor - už se v elektronice začínám orientovat, že :) - to asi raději nechám na nějakém specialistovy, jako že na zakázku. Nebo se ještě optám na netu, uvidíme. No a nakonec ta pojistka.
Sitce nejsem elektrikář, ale snad by to jako prakticky mohlo fungovat... Dyštak díky za připomínky.